תיקון למלומדה

נושאים שונים
סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
רחמים
משתמש ותיק
הודעות: 418
הצטרף: 29 דצמבר 2015, 23:50
מיקום: ארץ ישראל
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 108 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

תיקון למלומדה

שליחה על ידי רחמים » 12 יוני 2018, 19:07

תלמוד בבלי מסכת נדה דף לא עמוד ב
תניא, היה ר"מ אומר: מפני מה אמרה תורה נדה לשבעה - מפני שרגיל בה, וקץ בה, אמרה תורה: תהא טמאה שבעה ימים, כדי שתהא חביבה על בעלה כשעת כניסתה לחופה.
כלומר, תכונה מתכונות הנפש של האדם שכל דבר שהאדם רגיל בו הוא קץ בו על אף שתחילה היה מאוד חביב עליו.
ומכאן ההסבר מדוע ה'מלומדה' משתלט על כל חלקה טובה בעבודת ה'.
האם את העצה של ר"מ אפשר לקחת גם ללימוד תורה ותפילה ושאר עבודת ה'?
ואת"ל אפשר אז גם חייבים, כדי לעבוד את ה' בשמחה ובהתלהבות ולא כמצוות אנשים מלומדה.


יאיר
משתמש ותיק
הודעות: 871
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
נתן תודה: 166 פעמים
קיבל תודה: 234 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תיקון למלומדה

שליחה על ידי יאיר » 13 יוני 2018, 01:09

לא הבנתי, מה הפשט?

תפסיק להתפלל וללמוד 7 ימים?!..

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
רחמים
משתמש ותיק
הודעות: 418
הצטרף: 29 דצמבר 2015, 23:50
מיקום: ארץ ישראל
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 108 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תיקון למלומדה

שליחה על ידי רחמים » 13 יוני 2018, 06:53

יאיר כתב:לא הבנתי, מה הפשט?

תפסיק להתפלל וללמוד 7 ימים?!..
אם זה יגרום שאחרי 7 ימים התורה והתפילה תהיה חביבה כיום ראשון שהתפללת ולמדת, בבחינת 'כיום כניסתה לחופה' אז למה לא? השאלה הגדולה האם זה באמת יעזור?


יושבי יעבץ
הודעות: 72
הצטרף: 28 ינואר 2018, 09:02
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תיקון למלומדה

שליחה על ידי יושבי יעבץ » 13 יוני 2018, 08:38

מה??? אז למה לא???

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
רחמים
משתמש ותיק
הודעות: 418
הצטרף: 29 דצמבר 2015, 23:50
מיקום: ארץ ישראל
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 108 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תיקון למלומדה

שליחה על ידי רחמים » 13 יוני 2018, 10:27

יושבי יעבץ כתב:מה??? אז למה לא???
אין הכרח שלא להתפלל כלל ולא ללמוד כלל, כי גם בנידה עדיין מותר לדבר ולהסתכל וזה לא מפריע שלסוף שבע תהיה חביבה עליו כבתחילה
גם כאן יכול להתפלל רק באופן מינימלי שיוצא ידי חובה, ובתלמוד תורה יכול לצאת בק"ש שחרית וערבית.
ובפרט שלגבי תפילה ההלכה היא שתפילה דרבנן, ומהתורה לא חייב כלל להתפלל, רק בעת צרה ובאיזה נוסח שרוצה,
וגם חכמים שחייבו להתפלל פטרו אנשים כמו רשב"י לסיבת היותו לומד תורה, וכן פטרו את העוסק בצרכי ציבור, אז לא מן הנמנע שיפטרו אדם פרטי שלא יתפלל את התפילה כתיקנה כדי להפוך את התפילה לחביבה עליו שביטולה זהו גופא קיומה.


מצפה לישועה
הודעות: 56
הצטרף: 19 אפריל 2018, 17:42
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 28 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תיקון למלומדה

שליחה על ידי מצפה לישועה » 13 יוני 2018, 10:42

מש"כ שיוצא יד"ח בק"ש שחרית וערבית, הנה לדעת הפוסקים ורוב הראשונים זהו דוקא כשאין יכול ללמוד יותר, כך שאם נניח שאין כזה היתר לבטל מלימודו בשבל "חביבות", אם כן אינו יוצא בק"ש שחרית וערבית.
לעצם הענין של המלומדה, נראה לי שכל הפתרון הזה של להפסיק לתקופת מה, זה בדברים שטבע האדם חושק בהם, ולכן לאחר זמן הוא ירצה אותם יותר, אבל בתורה ותפילה ושאר העבודה הרוחנית, אדרבה, אם אדם מתעצל בהם ועוסק בדברים אחרים, הוא מאבד מהם את הטעם, והוא דומה למה שכתוב התעיף עיניך בו ואיננו, ואמרו אם תעזבני יום יומיים אעזבך, וכך הנסיון מראה, שמי שמפסיק מלימודו אח"כ קשה לו הרבה יותר לחזור, כך שאינו נראה לי.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
רחמים
משתמש ותיק
הודעות: 418
הצטרף: 29 דצמבר 2015, 23:50
מיקום: ארץ ישראל
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 108 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תיקון למלומדה

שליחה על ידי רחמים » 13 יוני 2018, 10:49

מצפה לישועה כתב:מש"כ שיוצא יד"ח בק"ש שחרית וערבית, הנה לדעת הפוסקים ורוב הראשונים זהו דוקא כשאין יכול ללמוד יותר, כך שאם נניח שאין כזה היתר לבטל מלימודו בשבל "חביבות", אם כן אינו יוצא בק"ש שחרית וערבית.
לעצם הענין של המלומדה, נראה לי שכל הפתרון הזה של להפסיק לתקופת מה, זה בדברים שטבע האדם חושק בהם, ולכן לאחר זמן הוא ירצה אותם יותר, אבל בתורה ותפילה ושאר העבודה הרוחנית, אדרבה, אם אדם מתעצל בהם ועוסק בדברים אחרים, הוא מאבד מהם את הטעם, והוא דומה למה שכתוב התעיף עיניך בו ואיננו, ואמרו אם תעזבני יום יומיים אעזבך, וכך הנסיון מראה, שמי שמפסיק מלימודו אח"כ קשה לו הרבה יותר לחזור, כך שאינו נראה לי.
אם את הלימוד והתפילה הראשונים הוא עשה מתוך הנאה אז זה לא שונה מנדה.
מה שכן אמרו חז"ל שעבד לא טוב שיתבטל כי זה הופך אותו לעצלן ולכן הבעל הבית מעביד אותו גם כשאין לו צורך באותה עבודה העיקר שלא יהיה בטל, אז מי שלומד בלי הנאה ומתפלל בלי הנאה, אם יפסיק לזמן מה יהיה לו קשה לחזור וכמו לעבד.


אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 958
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תיקון למלומדה

שליחה על ידי אלימלך » 13 יוני 2018, 11:00

ישנם דברים שככל שמוסיף כך אוהב יותר, לדוגמא ככל שאב מעניק יותר לבנו כן אוהבו יותר.
על דרך כלל דבר שתולדתו מאהבה מצד יסוד האש כמעט ולא נמאס [ויש גם בזה חילוקים].
וכבר נאמר אם תעזבני יום וגו' וכמו שהביא הרב מצפה לישועה.

סמל אישי של משתמש

אברך
משתמש ותיק
הודעות: 470
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 494 פעמים
קיבל תודה: 284 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תיקון למלומדה

שליחה על ידי אברך » 13 יוני 2018, 14:25

רחמים כתב:
יושבי יעבץ כתב:מה??? אז למה לא???
אין הכרח שלא להתפלל כלל ולא ללמוד כלל, כי גם בנידה עדיין מותר לדבר ולהסתכל וזה לא מפריע שלסוף שבע תהיה חביבה עליו כבתחילה
גם כאן יכול להתפלל רק באופן מינימלי שיוצא ידי חובה, ובתלמוד תורה יכול לצאת בק"ש שחרית וערבית.
ובפרט שלגבי תפילה ההלכה היא שתפילה דרבנן, ומהתורה לא חייב כלל להתפלל, רק בעת צרה ובאיזה נוסח שרוצה,
וגם חכמים שחייבו להתפלל פטרו אנשים כמו רשב"י לסיבת היותו לומד תורה, וכן פטרו את העוסק בצרכי ציבור, אז לא מן הנמנע שיפטרו אדם פרטי שלא יתפלל את התפילה כתיקנה כדי להפוך את התפילה לחביבה עליו שביטולה זהו גופא קיומה.
אין דרכי בתגובות אמוציונליות. אבל כאן זה גובל ב...
אסור בשום פנים ואופן להעלות על קצה הדעת רעיון שכזה.
איזו צורה ודמות תהיה לאדם שינהג כך? שפעם בשבוע הוא לומד תורה, ופעם בשבוע מתפלל בכוונה?
מה יצא מילדים ומשפחה שינהגו כך?
מה יצא מקהילה שתנהג כך?
רחמנא ליצלן מהאי דעתא!
לגופו של ענין, איך גורמים לנו להתחבר ולאהוב את התפילה ואת הלימוד. חוץ מהרעיון המאד משונה הזה (בלשון המעטה).
יש דרך טובה שלי אישית עזרה מאד, והיא - לעיין בספרים המדברים על חשיבות וחביבות התורה והתפילה. חשוב מאד ספרים שאתה "מתחבר" אליהם. ולאחר זמן בעז"ה רואים תוצאות נפלאות.
וכמובן, להתפלל להשי"ת שנזכה להנצל מן ה"מלומדה", ונדבק באהבתו ואהבת תורתו ומצוותיו.


יעבץ
משתמש ותיק
הודעות: 1026
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 394 פעמים
קיבל תודה: 392 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תיקון למלומדה

שליחה על ידי יעבץ » 13 יוני 2018, 14:55

רחמים כתב:תלמוד בבלי מסכת נדה דף לא עמוד ב
תניא, היה ר"מ אומר: מפני מה אמרה תורה נדה לשבעה - מפני שרגיל בה, וקץ בה, אמרה תורה: תהא טמאה שבעה ימים, כדי שתהא חביבה על בעלה כשעת כניסתה לחופה.
כלומר, תכונה מתכונות הנפש של האדם שכל דבר שהאדם רגיל בו הוא קץ בו על אף שתחילה היה מאוד חביב עליו.
ומכאן ההסבר מדוע ה'מלומדה' משתלט על כל חלקה טובה בעבודת ה'.
האם את העצה של ר"מ אפשר לקחת גם ללימוד תורה ותפילה ושאר עבודת ה'?
ואת"ל אפשר אז גם חייבים, כדי לעבוד את ה' בשמחה ובהתלהבות ולא כמצוות אנשים מלומדה.
כיוונת לדעת בעל ספר הישר:
"וכן יש לבעל העבודה לעשות בכל עניני עבודתו, כגון הצומות, שאם יתחיל להתענות ימים מספר ואחר כן יקוץ בהם, אל ימנע עצמו מן הכל, רק יעשנה יום אחד בשבוע, או אפילו יום אחד בחודש. וכן אם יתחיל להתפלל ויקוץ בתפילה, יתפלל ימים בשבוע או פעם אחת ביום. ואם יתחיל ללמוד ויקוץ בה יקרא מעט בכל שבוע".

יצויין שהספר יוחס לרבינו תם, ולא זכור לי כעת זהותו האמיתית של המחבר.

סמל אישי של משתמש

אברך
משתמש ותיק
הודעות: 470
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 494 פעמים
קיבל תודה: 284 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תיקון למלומדה

שליחה על ידי אברך » 13 יוני 2018, 15:03

יעבץ כתב:
רחמים כתב:תלמוד בבלי מסכת נדה דף לא עמוד ב
תניא, היה ר"מ אומר: מפני מה אמרה תורה נדה לשבעה - מפני שרגיל בה, וקץ בה, אמרה תורה: תהא טמאה שבעה ימים, כדי שתהא חביבה על בעלה כשעת כניסתה לחופה.
כלומר, תכונה מתכונות הנפש של האדם שכל דבר שהאדם רגיל בו הוא קץ בו על אף שתחילה היה מאוד חביב עליו.
ומכאן ההסבר מדוע ה'מלומדה' משתלט על כל חלקה טובה בעבודת ה'.
האם את העצה של ר"מ אפשר לקחת גם ללימוד תורה ותפילה ושאר עבודת ה'?
ואת"ל אפשר אז גם חייבים, כדי לעבוד את ה' בשמחה ובהתלהבות ולא כמצוות אנשים מלומדה.
כיוונת לדעת בעל ספר הישר:
"וכן יש לבעל העבודה לעשות בכל עניני עבודתו, כגון הצומות, שאם יתחיל להתענות ימים מספר ואחר כן יקוץ בהם, אל ימנע עצמו מן הכל, רק יעשנה יום אחד בשבוע, או אפילו יום אחד בחודש. וכן אם יתחיל להתפלל ויקוץ בתפילה, יתפלל ימים בשבוע או פעם אחת ביום. ואם יתחיל ללמוד ויקוץ בה יקרא מעט בכל שבוע".

יצויין שהספר יוחס לרבינו תם, ולא זכור לי כעת זהותו האמיתית של המחבר.
ספר הישר מדבר על אדם המתחיל בעבודת ה', שאז כמובן צריך לעלות לאט לאט. שאל"כ יקוץ בעבודה וימנע ממנה לגמרי. וכן כידוע מדריכים בעלי תשובה, לעלות ולהתקדם לאט לאט.
באשכול הזה לעומת זאת, אנחנו מדברים על אדם שכבר רגיל בעבודת ה', ואין חשש שיימנע מללמוד או להתפלל, אלא שמתוך שהוא כל כך רגיל בעבודה, נעשה "מלומדה", וע"ז אין ראיה כלל לענ"ד מדברי ספר הישר.


אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 958
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תיקון למלומדה

שליחה על ידי אלימלך » 13 יוני 2018, 15:37

אגב, הספר אינו לרבינו תם מגדולי הראשונים.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
רחמים
משתמש ותיק
הודעות: 418
הצטרף: 29 דצמבר 2015, 23:50
מיקום: ארץ ישראל
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 108 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תיקון למלומדה

שליחה על ידי רחמים » 13 יוני 2018, 18:05

אברך כתב:איזו צורה ודמות תהיה לאדם שינהג כך? שפעם בשבוע הוא לומד תורה, ופעם בשבוע מתפלל בכוונה?
לא אמרתי פעם שבוע, ולא שום מינון אחר,
רק דנתי אם אפשר לדמות את זה לנידה שצריך להיות זמן שעושים וזמן שלא עושים כדי להתחדש,
האורך של הזמן שעושים ושלא עושים לא דיברתי.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
רחמים
משתמש ותיק
הודעות: 418
הצטרף: 29 דצמבר 2015, 23:50
מיקום: ארץ ישראל
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 108 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תיקון למלומדה

שליחה על ידי רחמים » 13 יוני 2018, 18:07

יעבץ כתב:כיוונת לדעת בעל ספר הישר:
"וכן יש לבעל העבודה לעשות בכל עניני עבודתו, כגון הצומות, שאם יתחיל להתענות ימים מספר ואחר כן יקוץ בהם, אל ימנע עצמו מן הכל, רק יעשנה יום אחד בשבוע, או אפילו יום אחד בחודש. וכן אם יתחיל להתפלל ויקוץ בתפילה, יתפלל ימים בשבוע או פעם אחת ביום. ואם יתחיל ללמוד ויקוץ בה יקרא מעט בכל שבוע".

יצויין שהספר יוחס לרבינו תם, ולא זכור לי כעת זהותו האמיתית של המחבר.
הגר"ש וולבה זלה"ה כתב בספרו "עלי שור" (ח"א ש"א פ"ה) כי "ידיעה זו לבדה כי התחלפות ימי האהבה וימי השנאה דבר טבעי הוא- בכוחו להפיג הרבה מן היאוש והעצבות", עיי"ש.
עלי שור, ימי אהבה ושנאה, 1.png
עלי שור, ימי אהבה ושנאה, 2.png
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 5 אורחים