עין הרע!!!

אור החכמה

משתמש ותיק
האם יוכל מאן דהו להביא מקורות קדומים למושג הנקרא "עין הרע" מה המשמעות שלו, וכיצד זה פועל?
והאם יש מי שחולק בענין זה [לאו דווקא על כל המושג אלא בנוגע להבנה איך זה עובד]?
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
עיין ריש ב"ב לגבי היזק ראייה.
עי' תענית ח' ע"ב שתי דרשות, רבי יצחק ותנא דבי רבי ישמעאל, דו"ק בחילוק בין סמוי מן העין לבין אין העין שולטת בו.
 

אור החכמה

משתמש ותיק
פותח הנושא
האם אין בנושא זה איזה כמה דעות בספרי הראשונים או בחז"ל???
האם מישהו כאן יכול להדריך אותי איפה אפשר לחפש על הנושא?
 

גדלי'

משתמש רשום
עיי' מהר"ל באר הגולה, הבאר השני, גבי דין התורה דכאשר זמם ולא כאשר עשה, בעדים זוממין,
 

יעקב ר

משתמש ותיק
בחז"ל יש הרבה מאמרים, כמו:

ברכות כ. (דגים שבים)
סנהדרין צג. (מתים שהחיה יחזקאל)
ב"ב קיח. (עינא בישא)
אבות פ"ב מי"א (מוציאים את האדם מהעולם)
תנחומא צו (אדם קורא לבנו כושי)

ועוד.
[ראה כאן]
 

אור החכמה

משתמש ותיק
פותח הנושא
איסתרא בליגנא אמר:
יש גם מאמר של הרב דסלר במכתב מאליהו שמסביר כיצד זה עובד ומדוע ניזוק האדם ממנו

היכן זה בספר?
תוכל לציין?
 

אברך

משתמש ותיק
קוד:
site:https://tora-forum.co.il עין הרע
העתק הדבק בשורת החיפוש בגוגל ותרווה נחת בעז"ה.
 

ראשית דעת

משתמש רגיל
אור החכמה אמר:
האם יוכל מאן דהו להביא מקורות קדומים למושג הנקרא "עין הרע" מה המשמעות שלו, וכיצד זה פועל?
והאם יש מי שחולק בענין זה [לאו דווקא על כל המושג אלא בנוגע להבנה איך זה עובד]?
 ר' יוחנן הוה רגיל דהוה קא אזיל ויתיב אשערי דטבילה אמר כי סלקן בנות ישראל ואתיין מטבילה מסתכלן בי ונהוי להו זרעא דשפירי כוותי אמרי ליה רבנן לא קא מסתפי מר מעינא בישא אמר להו אנא מזרעא דיוסף קא אתינא דלא שלטא ביה עינא בישא דכתיב (בראשית מט, כב) בן פורת יוסף בן פורת עלי עין ואמר רבי אבהו אל תקרי עלי עין אלא עולי עין רבי יוסי ברבי חנינא אמר מהכא (בראשית מח, טז) וידגו לרוב בקרב הארץ מה דגים שבים מים מכסין עליהם ואין עין הרע שולטת בהם אף זרעו של יוסף אין עין הרע שולטת בהם ואב"א עין שלא רצתה לזון ממה שאינו שלו אין עין הרע שולטת בו:
 ברכות כ
 
חלק עליון תַחתִית