משיחת כהנים לעת התחייה

אור זורח

משתמש ותיק
פותח הנושא
אין חכמה אמר:
הטענה פשוטה 
אם הכהונה אינה מתבטלת הרי שהיא חלק ממהות האדם 
וכפי שלא תטען שיהודי שמת צריך גירות בתחיה
כיון שתחייתו החזירתו למה שהיה בחייו
משא"כ מלכות אינה במהות האדם שהרי יכולה להתבטל בחייו
וממילא אין סיבה לומר שתחזור בתחייתו
אכן טענתך פשוטה בתכלית
 

אור זורח

משתמש ותיק
פותח הנושא
להרב @אין חכמה כיון שהטענה פשוטה למה כת''ר שליט''א הסתפק בדבר.....ויש ליישב...אך יועיל נא להחכימנו מאוצר "אין חכמה" .................
 

אין חכמה

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
להרב @אין חכמה כיון שהטענה פשוטה למה כת''ר שליט''א הסתפק בדבר.....ויש ליישב...אך יועיל נא להחכימנו מאוצר "אין חכמה" .................
לא הסתפקתי כלפי מלך
אלא כלפי אהרן ובניו שבזה יש נידון כדלעיל
[ובפרט כלפי אהרן שבעצם כה"ג יתכן שיכול להתבטל]
שבזה יש לדון האם משיחתם קיימת לעולם או לא
אבל מלך לכאו' ודאי בטלה משיחותו
הסברא לחלק בין מלך לכהונה  פשוטה
אבל יתכן שלעולם משיחה [שסו"ס היא עניין חיצוני] מתבטלת אפי' בכהונה
 
 
נתנאל_ב אמר:
ולהתיר את האשה במיתת בעלה
ולמה לא הבאת ראיה מאשת האב ומאשת האח והכלה שאסורות גם אחר מיתה?
אלא מאי אית לך למימר דאישות שהיתה היא האוסרת, ובזה נדחו שאר הראיות.
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
ולמה לא הבאת ראיה מאשת האב ומאשת האח והכלה שאסורות גם אחר מיתה?
אלא מאי אית לך למימר דאישות שהיתה היא האוסרת, ובזה נדחו שאר הראיות.
הראייה היא למה צריך פסוק הרי למשל במשמש מתה הרי אם היא כלום הרי פוקע האישות, ומה אכפ"ל שפעם היה אישות, הרי בגרושה גם היה פעם אישות. אלא מאי אית לך למימר, שכמו שגט הוא מפקיע האישות ומתיר לעלמא, אף מיתה מפקיעה האישות ומתירה לעלמא (ויש עדיין חילוק שבגט האישות עדיין קיימת לעניינים כמו אחות אשה שבחייה כתיב כל שבחייה, ובאישות של אשת איש פוקע לגמרי האישות ע"י המיתה).
מה שאתה אומר שבגלל שהאישות שהייתה היא האוסרת הוא דברים נכוחים. ולכן לדעתך צריך פסוק במשמש מתה, כי בלי פסוק הייתי אומר שהאישות שהייתה לפני שמתה אוסרת לאחר שמתה.
גם אם נניח שאתה צודק, הרי מה שייך ביאה במתה, הרי זה סתם בשר. ועל כרחך שנקראת אשת פלוני שמתה, ולא רק כבשר בעלמא.
ודבר ידוע הוא מהאחרונים, וגולש מהנושא.
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
יושב בשבת תחכמוני אמר:
אור זורח אמר:
האם אהרן הכהן וכל הכהנים שיקומו בתחיית המתים יצטרכו משיחה בשמן המשחה כדי לעבוד או המשיחה שנמשחו בעבר תועיל להם  
בתו"כ עה"פ זאת משחת אהרן ומשחת בניו מבואר שלא יצטרכו.
אמנם ברמב"ן סה"מ סוף השורש השלישי נראה לכאורה שכן.
עי' בשיח השדה להגרח"ק שליט"א ח"ב בקונטרס הליקוטים סי' ד' שהביא הרבה ראיות שכל מי שיקום, לא יקום גברא אחרינא אלא אותו אדם. 
ובסו"ד הביא את מש"כ כת"ר והניח בצ"ע.
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
אין חכמה אמר:
נתנאל_ב אמר:
אור זורח אמר:
האם אהרן הכהן וכל הכהנים שיקומו בתחיית המתים יצטרכו משיחה בשמן המשחה כדי לעבוד או המשיחה שנמשחו בעבר תועיל להם  
מיתה מפקיעה אישות, בעלות, וכדו'. מהכ"ת שמיתה מפקיעה משיחה?


אפי' נשיא שנצטרע אי' בגמ' [הוריות ט] אפשרות שמופקע ממלכותו משום שחשיב כעין מת איצ"ל מת עצמו
צודק כת"ר, וראיתי כן באבנ"ז חיו"ד סי' שי"ב אות ט"ו שכתב להוכיח מהגמ' בהוריות ט"ו שכל ששה חדשים שהיה דוד נרדף אחרי אבשלום היה מתכפר בשעירה כהדיוט, והיינו משום שכשמרדו בו רוב ישראל כבר אין עליו דין מלך. וזה אפילו במלכי בית דוד. וליישב את הסתירה ממה ששלמה מלך על מקלו, אפשר כי שם לא מרדו בו אלא היה בטעות ולכן המשיכה מלכותו שבחפצא כי מעולם לא באמת בטלה כי היה זה רק טעות.
ועכ"פ שהתואר מלך כלפי העם אינו בחפצא אלא מינוי, אך מ"מ י"ל כמש"נ לעיל בשם הגרח"ק, שהוכיח בראיות שיקומו אותם האנשים שמתו, א"כ יקומו המלכים עם כל תכונות המלכות שלהם, רק שלא ימלכו בפועל בגלל שאין להם עם או בגלל שאין שני מלכים משתמשים בכתר אחד כמש"כ הרב @אור זורח שליט"א.
 
 
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
נתנאל_ב אמר:
מהכ"ת שמיתה מפקיעה משיחה?
.
'חזון איש' אורח חיים (קכו ג):​
כיצד מלבישן לעתיד לבוא. אין לפרש לכשיבנה ביהמ"ק ולענין מלואים, דהא ענין מלואים לא היתה אלא הוראת שעה כשנבחר אהרן לכהונה, וכיון שנתקדש אהרן – כל זרעו הם בקדושת כהונה עד עולם. ואע"ג דהקריבו מלואים בימי עזרא, היינו קרבנות, אבל חינוך לא שייך, דקדישי וקיימו.
אלא כיצד מלבישן כשיחיו המתים, ויתכבד משה להלביש אהרן ובניו כדרך שהלבישן במלואים, והוא ענין חביבות ותגמול למשה ולאהרן.
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
נתנאל_ב אמר:
על כרחך שנקראת אשת פלוני שמתה.
תדע שכן הוא, דעד כאן לא נחלקו אביי ורבא בפרק הבא על יבמתו גבי משמש מתה, אלא דרבא סבר שכיבת מתה לאו שמה שכיבה ולא בעי קרא למעוטהּ, ואביי סבר שמה שכיבה אלא דאימעטה מקרא ד'לְזָרַע' הואיל ואינה שכיבה של זרע; אבל דכולי עלמא, מתה 'אשת עמיתך' מתקריא.
 
 

אור זורח

משתמש ותיק
פותח הנושא
משה נפתלי אמר:
נתנאל_ב אמר:
מהכ"ת שמיתה מפקיעה משיחה?
.
'חזון איש' אורח חיים (קכו ג):​
כיצד מלבישן לעתיד לבוא. אין לפרש לכשיבנה ביהמ"ק ולענין מלואים, דהא ענין מלואים לא היתה אלא הוראת שעה כשנבחר אהרן לכהונה, וכיון שנתקדש אהרן – כל זרעו הם בקדושת כהונה עד עולם. ואע"ג דהקריבו מלואים בימי עזרא, היינו קרבנות, אבל חינוך לא שייך, דקדישי וקיימו.
אלא כיצד מלבישן כשיחיו המתים, ויתכבד משה להלביש אהרן ובניו כדרך שהלבישן במלואים, והוא ענין חביבות ותגמול למשה ולאהרן.
הנה הרמב"ן כתב להוכיח שמצות חינוך הכהנים הוא מצוה לדורות ויש למנותה במנין המצות [ודלא כהרמב''ם שכתב שאין למנותה משום שאין זה מצוה לדורות] מהא דדנה הגמ' ביומא ה' ב' כיצד הלבישן לאהרן ולבניו בימי המילואים ותמהו בגמ' כיצד הלבישן מאי דהוה הוה אלא כיצד מלבישן לעת"ל. לעת"ל נמי כשיבאו אהרן ובניו משה רבינו עמהם, הרי מפורש דיש חינוך ומילואים לכהנים לעת"ל.ע''כ
וביאר בספר הערות  ביומא ד' ב' את דברי הרמב''ן וז''ל והיינו דכיון דמתו כבר הרי בטלה משיחתן ממנו ומזרעו ויהא אנשים מחודשים יצטרכו להתקדש כבראשונה דהרי מדין משיחה נהיו לכהנים והוה חינוך הכהנים ומלואיהם מצוה לדורות.עכ''ל.
 
חלק עליון תַחתִית