כמה תלמידים היו לרבי עקיבא?

שלו'

משתמש ותיק
כמה תלמידים היו לרבי עקיבא?
אשתי תליט"א שמעה ממורה אחת שהיא מספרת [ע"פ חוברת מסוימת] שלרבי עקיבא היו כ"ד אלף זוגות תלמידים [דהיי' בסה"כ מ"ח אלף], וחשבנו שטעתה, אך שוב בדקתי בגמ', והנה אמנם ביבמות ס"ב ב' אי' י"ב אלף זוגים, ובכתובות ס"ג א' כ"ד אלפי תלמידי,

אך לעומת זאת – בנדרים נ' א' אי': אתא בעשרין וארבעה אלפין זוגי!

ואמנם בגליון שם העירו בזה מהגמ' הנ"ל.

ויל"ע האם יש כאן פלוג'?

האם יש מקור ממדרשים אחרים לענין?

 

ואולי כדי להשוות הדברים נבאר כוונת הגמ' נדרים – כ"ד אלף שמחולקים לזוגות?
 

אור החכמה

משתמש ותיק
דרך אגב, אפשר להוסיף את דברי המדרש:

מדרש תנחומא (בובר) פרשת חיי שרה
מעשה בר' עקיבא שהיו לו שלש מאות תלמידים בנערותו ומתו כלם, אילולי שהעמיד בזקנותו לא היה לו תלמיד אחד, והיה קורא על עצמו בבקר זרע את זרעך.
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
שלו' אמר:
האם יש מקור ממדרשים אחרים לענין?
בקהלת רבה (יא, ה) ובילקו"ש (קהלת רמז תתקעט) ובתנדב"א (זוטא פ' כב) כתוב 24 אלף או י"ב אלף זוגות
ולא מצאתי בשום מדרש 24 אלף זוגות
 

זאת ועוד

משתמש ותיק
מסכתות קטנות מסכת אבות דרבי נתן הוספה ב לנוסחא א פרק ח
אמרו בן מ' שנה היה ורועה של בן כלבא שבוע היה. ראתהו בתו שהיה צנוע מכל רועי של בית אביה אמרה ראוי זה שיהא מורה הוראה בישר'. ותיקרא תורה על שמו הלכה ונתקדשה לו בצניעה. כיון שגדלה באו עליה כל גדולים ועשירים ולא היתה מתקדשת להם. אמר לה אביה מפני מה אי את מתקדשת. עמד אביה אימן כל גדולי הדור. אמ' לה התנשאי לכל מי שתרצה. אמרה לו מתקדשת אני לעקיבא רועך כיון שאמרה כך הוציאה מביתו והורידה הנאה מנכסיו. הלכה וישבה אצל אמו של ר' עקיבא והיתה שכרת לחברותיה. חצי שכרה אוכלת ושותה וחצי שכרה משגרת לר' עקיבא שהיה למד תורה מפי ר' אליעזר ור' יהושע והיה חגר אחד בשכוניתה שהיה מבזה ומביישה בדברים. אמ' ראו שוטה זו שכפרה בכבוד בית אביה. הלכה ונתקדשה לאחד שאין פחות בעולם כמותו ולא עוד אלא שמשלכת שחוק על עצמה ואומרת תורה הוא למד. לאחר כמה שנים בא ר' עקיבא עד שהוא למד כל התורה כולה ובאין לפניו כ"ד אלפים זוגים תלמידים ובא בראשם כגבריאל בראש קדושים כיון שראה אותו חיגר באותו כבוד אמ' תמיה אני אם נושא אותך ר' עקיבא אמרה לו שוטה מי שהוא דומה למלאכי השרת כופר בעניה בת עשירים שהיא נשכרת לחברותיה ומשגרת לו לבית רבו כשיצאת לקראתו היתה לובשת סמרטוטין אמרו לה חברותיה שאלי לך כלים נאים ולבשי וצאי לקראתו. אמרה להן יודע צדיק נפש בהמתו נפלה על רגליו והיתה מנשקתו והיו תלמידין מטפחין לה בנזיפה אמ' להן הניחו לה שהתורה שלי ושלכם שלה היא. נכנס ר' עקיבא לבני ברק והיה מלמד תורה ברבים מתוך הדחק שמע בן כלבא שבוע שנכנס אדם גדול לבני ברק אמ' אלך לפניו ואתיר את נדרי. הלך ועמד לפניו ואמר ר' בת היתה לי ונשאת לרועה אחד שאינו מכיר בדברי תורה כלום. והוצאתיה מתוך ביתי והדרתיה הנאה מנכסאי, ועכשיו צר לי עליה ורצוני שתתיר את נדרי. א"ל אילו הייתה יודע שהוא למד פרק אחד כלום הדרתה מנכסיך. א"ל ר' אילו למד ברכה אחת לא הידריתיה. א"ל אני הוא עקיבא חתנך נתן לו סימן מיוחד עמד ונפל על פניו וחבקו ונשקו. ואמ' אשריך בתי שאהבת צדיק כזה ונחלת העה"ז והעה"ב וקרא עליה המקרא הזה שקר החן והבל היופי אשה יראת ה' היא תתהלל. מיד נתן לו לר' עקיבא כל נכסיו:
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
שלו' אמר:
כמה תלמידים היו לרבי עקיבא?
אשתי תליט"א שמעה ממורה אחת שהיא מספרת [ע"פ חוברת מסוימת] שלרבי עקיבא היו כ"ד אלף זוגות תלמידים [דהיי' בסה"כ מ"ח אלף], וחשבנו שטעתה, אך שוב בדקתי בגמ', והנה אמנם ביבמות ס"ב ב' אי' י"ב אלף זוגים, ובכתובות ס"ג א' כ"ד אלפי תלמידי,

אך לעומת זאת – בנדרים נ' א' אי': אתא בעשרין וארבעה אלפין זוגי!

ואמנם בגליון שם העירו בזה מהגמ' הנ"ל.

ויל"ע האם יש כאן פלוג'?

האם יש מקור ממדרשים אחרים לענין?

 

ואולי כדי להשוות הדברים נבאר כוונת הגמ' נדרים – כ"ד אלף שמחולקים לזוגות?
שאלתי את השאלה הנ"ל להג"ר משה שפירא זצוק"ל, והשיב לי שהיה לו 24 אלף תלמידים, אבל הם היו ב'זוגות' (ואח"כ הסביר מהו עומק הענין של זוגות של תלמידים ואכ"מ).
והיינו שהפשטות הוא כמו כל המקומות שנאמר שהיו לו 24,000 תלמידים - שהם 12 אלף זוגות.
והלשון "אתא בעשרין וארבעה אלפין זוגי" פירושו עשרים וארבע אלף תלמידים, שהיו בזוגות.
א"כ אין כאן פלוגתא כלל.

 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
שלו' אמר:
כמה תלמידים היו לרבי עקיבא?
אשתי תליט"א שמעה ממורה אחת שהיא מספרת [ע"פ חוברת מסוימת] שלרבי עקיבא היו כ"ד אלף זוגות תלמידים [דהיי' בסה"כ מ"ח אלף], וחשבנו שטעתה, אך שוב בדקתי בגמ', והנה אמנם ביבמות ס"ב ב' אי' י"ב אלף זוגים, ובכתובות ס"ג א' כ"ד אלפי תלמידי,

אך לעומת זאת – בנדרים נ' א' אי': אתא בעשרין וארבעה אלפין זוגי!

ואמנם בגליון שם העירו בזה מהגמ' הנ"ל.

ויל"ע האם יש כאן פלוג'?

האם יש מקור ממדרשים אחרים לענין?

 

ואולי כדי להשוות הדברים נבאר כוונת הגמ' נדרים – כ"ד אלף שמחולקים לזוגות?
עשרים וארבע זוגות- כ''ד אלף תלמידים שהם זוגות זוגות, כי היה נהוג שלכל אחד יהיה זוג כעין חברותא בכל היום, שאם יש לו שאלה שואלים זה את זה.
וזה דעת הש''ס.
 
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
הלשון "אתא בעשרין וארבעה אלפין זוגי" פירושו עשרים וארבע אלף תלמידים, שהיו בזוגות.
אבל לשון התלמוד הוא: אֲתָא בְּעֶשְׂרִין וְאַרְבְּעָה אַלְפִין זוּגֵי תַּלְמִידֵי.​
ובכלל, לא ידעתי מה צורך יש למשכן את הנפש על הנוסח האחר; כלום 'יש אומרים ויש אומרים' אינו חזון נפרץ בספרות חכמינו ז"ל. אתמהה.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
אבל לשון התלמוד הוא: אֲתָא בְּעֶשְׂרִין וְאַרְבְּעָה אַלְפִין זוּגֵי תַּלְמִידֵי.
ובכלל, לא ידעתי מה צורך יש למשכן את הנפש על הנוסח האחר; כלום 'יש אומרים ויש אומרים' אינו חזון נפרץ בספרות חכמינו ז"ל. אתמהה.
לא עושים מחלוקת בין המדרשים אא"כ אין אפשרות ליישבן בצורה סבירה.
 
חלק עליון תַחתִית