חזרה בתשובה על מינות

נושאים שונים

פותח הנושא
חכם וצודק
מאמרים: 0
הודעות: 8
הצטרף: 04 יולי 2018, 14:21
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

חזרה בתשובה על מינות

שליחה על ידי חכם וצודק » 04 יולי 2018, 19:52

זמני תשובה ממשמשין ובאין, והנה נתעוררתי בבירור עניין שהציק לי מזה זמן רב: איתא בגמ' ע"ז י"ז.
איכא דאמרי אמר רב חסדא אמר מר עוקבא קול גיהנם צועקת ואומרת הביאו לי שתי בנות שצועקות ואומרות בעולם הזה הבא הבא (משלי ב, יט) כל באיה לא ישובון ולא ישיגו אורחות חיים וכי מאחר שלא שבו היכן ישיגו ה"ק ואם ישובו לא ישיגו אורחות חיים למימרא דכל הפורש ממינות מיית
והגמ' נשארת במסקנה זו שהפורש ממינות מת.
וצ"ע מהמציאות שמצינו בדורנו רבים שחזרו בתשובה מחילוניות-אפיקורסות-מינות גמורה, והמשיכו בחייהם.
הכיוונים ליישובים אפשריים הם:
א. "גדר המינות" - דהיינו שמא אדם שאינו מאמין שיש בורא לעולם (עפ"ל) אינו מוגדר כ"מין" וקללה זו נאמרה רק לגבי מינים.
ב. זכורני שראיתי באחד מהספרים (איני זוכר כעת מי אבל דומני שמופיע בספר "עבודה ברורה") שהוכיח ממעשה העגל ששיך לחזור בתשובה גם על מינות אם מעשה התשובה הוא של רבים .
ג. ועוד זכור לי שראיתי שם, שטעם המיתה על המין היא חסד עימו שלא ישוב לסורו, ובמין שחזר בתשובה וגדר עצמו מאוד כך שאין חשש שישוב לסורו אינו מת.
ועדיין הדברים צריכים עיון. אשמח אם יש למישהו משהו להוסיף\להרחיב בנושא.

ערכים:


אחד התלמידים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1430
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 104 פעמים
קיבל תודה: 428 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חזרה בתשובה על מינות

שליחה על ידי אחד התלמידים » 04 יולי 2018, 21:09

יש לתרץ בפשיטות כמו שתי' הגמ' גופא שם, דלא הדרא בה שפיר.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 822 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חזרה בתשובה על מינות

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 04 יולי 2018, 21:24

אחד התלמידים כתב:יש לתרץ בפשיטות כמו שתי' הגמ' גופא שם, דלא הדרא בה שפיר.
חלילה להטיל דופי בכל עשרות אלפי חוזרים בתשובה, וטוב אם הדברים לא היו נכתבים.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 822 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חזרה בתשובה על מינות

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 04 יולי 2018, 21:27

שאלתך כמובן גם על הדבוקים בעבירה כד' הגמ' שם, כך גם בדורינו הדבר מצוי לצ'.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 822 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חזרה בתשובה על מינות

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 04 יולי 2018, 21:44

רש"י (ברכות י"ב.) פירש -"מפני תרעומת המינים" אלו כת הנוצרים. (וזה אחד מהקטעים ברש"י שצונזרו)
מאידך בגמ' מצינו בכמה מקומות שהמינים אלה הכופרים בעולם הבא, או הטוענים על שני רשויות.
בזה יתכן לומר שתינוק שנשבה, שונה בדינו. שלא יצא לערער על האמונה מתוך בחירה כי אם מחמת חינוכו הלקוי.
אמנם לד' המהרש"א ע"ז הנ"ל (מש"כ באות ג' מבוסס על דבריו) צ"ב, אם כי לפ"ד רש"י שם הדברים יתבארו.


ברסלבר (ליטאי לשעבר)
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 402
הצטרף: 04 יולי 2018, 21:22
נתן תודה: 102 פעמים
קיבל תודה: 110 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חזרה בתשובה על מינות

שליחה על ידי ברסלבר (ליטאי לשעבר) » 04 יולי 2018, 22:23

ראה ליקוטי מוהר"ן ח"א תורה ס"ד אות ב - שמחלק בין שני מיני אפיקורסות:
א. הבא מחכמות חיצוניות, שאף שבודאי צריך לברוח משם, אך כיוון שהחכמות חיצוניות באו משבירת כלים יש בהם ניצוצות קדושה וחיות אלוקית, ע"כ אפשר שימצא תשובה לקושיותיו וע"ז נאמר ודע מה שתשיב לאפיקורס.
ב. הבא מקושיות שבאמת אין בהם ממש אך כיון שאין שכל האדם יכול להשיגם נראים כקושיות, וע"י חקירות מגיעים לקושיות כאלה הבאים מחלל הפנוי, ולכן כל באיה לא ישובון כי א"א שיקבלו תשובה כל קושייתם כי זה בדיוק המקום שהשי"ת מסתיר את עצמו. (למרות שבאמת יש תשובה ואין ממש בקושיא, אך לא ניתן להשיג זאת ע"י חקירה בשכל אנושי).
להרחבה והבנה הנה קישור לתורה הנ"ל http://rabenubook.com/%D7%9C%D7%99%D7%A ... %A1%D7%93/
מלבד זאת ראוי להביא בהקשר זה את תורה רע"ד - שמסתבר שלא כל כך קל "לזכות" להיות אפיקורס מושלם...
זה תורה קצרה אז אעתיק אותה בשלמותה
דַּע, שֶׁיֵּשׁ רְשָׁעִים שֶׁעוֹבְדִים וִיגֵעִים כָּל יְמֵיהֶם כְּדֵי לַעֲקֹר עַצְמָן מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ וּמִתּוֹרָתוֹ לְגַמְרֵי, כִּי הַנְּקֻדָּה הַקְּדוֹשָׁה שֶׁל קְדֻשַּׁת יִשְׂרָאֵל שֶׁיֵּשׁ עֲדַיִן בְּתוֹכָם, אַף עַל פִּי שֶׁהֵם רְשָׁעִים גְּמוּרִים, הִיא מְבַלְבֶּלֶת אוֹתָם, וּמְבִיאָה בָּהֶם הִרְהוּרֵי תְּשׁוּבָה וְיִרְאָה מֵאֵימַת הַדִּין הַגָּדוֹל, וּמֵחֲמַת זֶה אֵין לָהֶם תַּעֲנוּג מֵהָעֲבֵרוֹת וְהַתַּאֲווֹת שֶׁלָּהֶם, עַל כֵּן הֵם מִתְאַוִּים וִיגֵעִים כְּדֵי שֶׁיַּגִּיעוּ לִכְפִירָה גְּמוּרָה בְּדַעְתָּם, חַס וְשָׁלוֹם, בְּאֹפֶן שֶׁלֹּא יִהְיֶה לָהֶם עוֹד צַד סָפֵק לִנְטוֹת אֶל הָאֱמֶת. אֲבָל צְרִיכִים לָזֶה יְגִיעָה גְּדוֹלָה מְאֹד מְאֹד כַּמָּה וְכַמָּה שָׁנִים, רַחֲמָנָא לִצְלָן, רַחֲמָנָא לִשֵּׁזְבַן, כִּי הַיַּהֲדוּת שֶׁבָּהֶם אֵינָהּ מַנַּחַת אוֹתָם, וּמְבַלְבֶּלֶת אוֹתָם תָּמִיד:
וְדַע, שֶׁיֵּשׁ מֵהֶם, כְּשֶׁמַּגִּיעִין וּבָאִין לְמַה שֶּׁהִתְאַוּוּ, דְּהַיְנוּ לִכְפִירָה גְּמוּרָה, חַס וְשָׁלוֹם, בְּלִי שׁוּם סָפֵק, אֶל הָאֱמֶת, אֲזַי תֵּכֶף וּמִיָּד מֵתִים מִן הָעוֹלָם, וְאָז רוֹאִין הָאֱמֶת:


פותח הנושא
חכם וצודק
מאמרים: 0
הודעות: 8
הצטרף: 04 יולי 2018, 14:21
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חזרה בתשובה על מינות

שליחה על ידי חכם וצודק » 04 יולי 2018, 22:38

הפקדתי שומרים כתב: בזה יתכן לומר שתינוק שנשבה, שונה בדינו. שלא תפס לערער על האמונה מתוך בחירה כי אם מחמת חינוכו הלקוי.
לדבריך אדם ששנה ופירש מחמת דעות (לאפוקי מחמת תאוות) נסגרו לו דלתי תשובה? (דומני שאם נבדוק נמצא גם אנשים כאלו שחזרו בתשובה).


פותח הנושא
חכם וצודק
מאמרים: 0
הודעות: 8
הצטרף: 04 יולי 2018, 14:21
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חזרה בתשובה על מינות

שליחה על ידי חכם וצודק » 04 יולי 2018, 22:44

ברסלבר (ליטאי לשעבר) כתב:ראה ליקוטי מוהר"ן ח"א תורה ס"ד אות ב - שמחלק בין שני מיני אפיקורסות:
א. הבא מחכמות חיצוניות, שאף שבודאי צריך לברוח משם, אך כיוון שהחכמות חיצוניות באו משבירת כלים יש בהם ניצוצות קדושה וחיות אלוקית, ע"כ אפשר שימצא תשובה לקושיותיו וע"ז נאמר ודע מה שתשיב לאפיקורס.
ב. הבא מקושיות שבאמת אין בהם ממש אך כיון שאין שכל האדם יכול להשיגם נראים כקושיות, וע"י חקירות מגיעים לקושיות כאלה הבאים מחלל הפנוי, ולכן כל באיה לא ישובון כי א"א שיקבלו תשובה כל קושייתם כי זה בדיוק המקום שהשי"ת מסתיר את עצמו. (למרות שבאמת יש תשובה ואין ממש בקושיא, אך לא ניתן להשיג זאת ע"י חקירה בשכל אנושי).
להרחבה והבנה הנה קישור לתורה הנ"ל http://rabenubook.com/%D7%9C%D7%99%D7%A ... %A1%D7%93/
מלבד זאת ראוי להביא בהקשר זה את תורה רע"ד - שמסתבר שלא כל כך קל "לזכות" להיות אפיקורס מושלם...
זה תורה קצרה אז אעתיק אותה בשלמותה
דַּע, שֶׁיֵּשׁ רְשָׁעִים שֶׁעוֹבְדִים וִיגֵעִים כָּל יְמֵיהֶם כְּדֵי לַעֲקֹר עַצְמָן מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ וּמִתּוֹרָתוֹ לְגַמְרֵי, כִּי הַנְּקֻדָּה הַקְּדוֹשָׁה שֶׁל קְדֻשַּׁת יִשְׂרָאֵל שֶׁיֵּשׁ עֲדַיִן בְּתוֹכָם, אַף עַל פִּי שֶׁהֵם רְשָׁעִים גְּמוּרִים, הִיא מְבַלְבֶּלֶת אוֹתָם, וּמְבִיאָה בָּהֶם הִרְהוּרֵי תְּשׁוּבָה וְיִרְאָה מֵאֵימַת הַדִּין הַגָּדוֹל, וּמֵחֲמַת זֶה אֵין לָהֶם תַּעֲנוּג מֵהָעֲבֵרוֹת וְהַתַּאֲווֹת שֶׁלָּהֶם, עַל כֵּן הֵם מִתְאַוִּים וִיגֵעִים כְּדֵי שֶׁיַּגִּיעוּ לִכְפִירָה גְּמוּרָה בְּדַעְתָּם, חַס וְשָׁלוֹם, בְּאֹפֶן שֶׁלֹּא יִהְיֶה לָהֶם עוֹד צַד סָפֵק לִנְטוֹת אֶל הָאֱמֶת. אֲבָל צְרִיכִים לָזֶה יְגִיעָה גְּדוֹלָה מְאֹד מְאֹד כַּמָּה וְכַמָּה שָׁנִים, רַחֲמָנָא לִצְלָן, רַחֲמָנָא לִשֵּׁזְבַן, כִּי הַיַּהֲדוּת שֶׁבָּהֶם אֵינָהּ מַנַּחַת אוֹתָם, וּמְבַלְבֶּלֶת אוֹתָם תָּמִיד:
וְדַע, שֶׁיֵּשׁ מֵהֶם, כְּשֶׁמַּגִּיעִין וּבָאִין לְמַה שֶּׁהִתְאַוּוּ, דְּהַיְנוּ לִכְפִירָה גְּמוּרָה, חַס וְשָׁלוֹם, בְּלִי שׁוּם סָפֵק, אֶל הָאֱמֶת, אֲזַי תֵּכֶף וּמִיָּד מֵתִים מִן הָעוֹלָם, וְאָז רוֹאִין הָאֱמֶת:
א. מה החילוק בהגדרה בין החכמות מסוג א' לסוג ב', ואיך אפשר לזהות איזה סוג כפירה נובע מאיזה חכמה? לדוגמה האם עבודת ע"ז נובעת מחכמות חיצוניות או מחלל הפנוי ומדוע?
ב. "אֲזַי תֵּכֶף וּמִיָּד מֵתִים מִן הָעוֹלָם, וְאָז רוֹאִין הָאֱמֶת" - מדוע לא עדיף שיכלו את שכרם בעולם הזה?


ברסלבר (ליטאי לשעבר)
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 402
הצטרף: 04 יולי 2018, 21:22
נתן תודה: 102 פעמים
קיבל תודה: 110 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חזרה בתשובה על מינות

שליחה על ידי ברסלבר (ליטאי לשעבר) » 04 יולי 2018, 22:46

חכם וצודק כתב:
הפקדתי שומרים כתב: בזה יתכן לומר שתינוק שנשבה, שונה בדינו. שלא תפס לערער על האמונה מתוך בחירה כי אם מחמת חינוכו הלקוי.
לדבריך אדם ששנה ופירש מחמת דעות (לאפוקי מחמת תאוות) נסגרו לו דלתי תשובה? (דומני שאם נבדוק נמצא גם אנשים כאלו שחזרו בתשובה).
נראה לי ההסבר בזה, שמצד השי"ת ודאי שיקבל כל אחד בתשובה אם רק ירצה לשוב. אבל מצד האדם - במצב כזה אין סיכוי שירצה לשוב מאחר שחושב שהוא צודק בדרכו, וע"ז נאמר כל באיה וכו'.
ואלו שכן שבו, אולי לא בכח עצמם אלא ע"י תפילות של קרוביהם.


אחד התלמידים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1430
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 104 פעמים
קיבל תודה: 428 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חזרה בתשובה על מינות

שליחה על ידי אחד התלמידים » 04 יולי 2018, 22:55

ברסלבר (ליטאי לשעבר) כתב:נראה לי ההסבר בזה, שמצד השי"ת ודאי שיקבל כל אחד בתשובה אם רק ירצה לשוב. אבל מצד האדם - במצב כזה אין סיכוי שירצה לשוב מאחר שחושב שהוא צודק בדרכו, וע"ז נאמר כל באיה וכו'.
ואלו שכן שבו, אולי לא בכח עצמם אלא ע"י תפילות של קרוביהם.
זה מוסתר מהג' בע"ז, שא"כ למה הוצרכו לתרץ דלא הדרא שפיר. הרי אפשר שזכתה לשוב ע"י תפילות של קרובים.


פותח הנושא
חכם וצודק
מאמרים: 0
הודעות: 8
הצטרף: 04 יולי 2018, 14:21
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חזרה בתשובה על מינות

שליחה על ידי חכם וצודק » 04 יולי 2018, 22:56

ברסלבר (ליטאי לשעבר) כתב:
חכם וצודק כתב:
הפקדתי שומרים כתב: בזה יתכן לומר שתינוק שנשבה, שונה בדינו. שלא תפס לערער על האמונה מתוך בחירה כי אם מחמת חינוכו הלקוי.
לדבריך אדם ששנה ופירש מחמת דעות (לאפוקי מחמת תאוות) נסגרו לו דלתי תשובה? (דומני שאם נבדוק נמצא גם אנשים כאלו שחזרו בתשובה).
נראה לי ההסבר בזה, שמצד השי"ת ודאי שיקבל כל אחד בתשובה אם רק ירצה לשוב. אבל מצד האדם - במצב כזה אין סיכוי שירצה לשוב מאחר שחושב שהוא צודק בדרכו, וע"ז נאמר כל באיה וכו'.
ואלו שכן שבו, אולי לא בכח עצמם אלא ע"י תפילות של קרוביהם.
לפי ההסבר שלך, מדוע דבוק בעבירה מוגדר כמין לעניין זה (כמו שהזכיר הרב "הפקדתי שומרים" לעיל), והרי מצד דעותיו הוא מאמין בקב"ה, אלא שהוא שקוע בתאוותיו. זה יותר נראה כאילו במצב של ירידה רוחנית של תחתית המדרגה (שער הנ' אם תרצה), אין אפשרות לעלות, ולא משנה אם זה הגיע על ידי כפירה או תאוות.


ברסלבר (ליטאי לשעבר)
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 402
הצטרף: 04 יולי 2018, 21:22
נתן תודה: 102 פעמים
קיבל תודה: 110 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חזרה בתשובה על מינות

שליחה על ידי ברסלבר (ליטאי לשעבר) » 04 יולי 2018, 22:57

חכם וצודק כתב: א. מה החילוק בהגדרה בין החכמות מסוג א' לסוג ב', ואיך אפשר לזהות איזה סוג כפירה נובע מאיזה חכמה? לדוגמה האם עבודת ע"ז נובעת מחכמות חיצוניות או מחלל הפנוי ומדוע?
ב. "אֲזַי תֵּכֶף וּמִיָּד מֵתִים מִן הָעוֹלָם, וְאָז רוֹאִין הָאֱמֶת" - מדוע לא עדיף שיכלו את שכרם בעולם הזה?
קטנתי מלבאר על פי קוצר דעתי את דעת הליקוטי מוהר"ן, להבנתי סוג א' זה אחד שהתקלקל, ע"י התקרבות לחברים רעים וכדומה וע"י תאוות. סוג ב' זה אלה שמתעסקים עם חקירות פילוסופיות. אבל זה כמובן ביאור מאד שטחי.
לשאלה השניה זה פשוט - זה לא עניין של עונש - אלא שלא שיך מציאות של חיים בלי קשר ודביקות לפחות כלשהי בהקב"ה. וע"כ כל הכופרים שעדיין בחיים - מוכרח שבתוך תוכם יש איזה זיק של אמונה שלא כבה.


פותח הנושא
חכם וצודק
מאמרים: 0
הודעות: 8
הצטרף: 04 יולי 2018, 14:21
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חזרה בתשובה על מינות

שליחה על ידי חכם וצודק » 04 יולי 2018, 23:03

ברסלבר (ליטאי לשעבר) כתב:
חכם וצודק כתב: א. מה החילוק בהגדרה בין החכמות מסוג א' לסוג ב', ואיך אפשר לזהות איזה סוג כפירה נובע מאיזה חכמה? לדוגמה האם עבודת ע"ז נובעת מחכמות חיצוניות או מחלל הפנוי ומדוע?
ב. "אֲזַי תֵּכֶף וּמִיָּד מֵתִים מִן הָעוֹלָם, וְאָז רוֹאִין הָאֱמֶת" - מדוע לא עדיף שיכלו את שכרם בעולם הזה?
קטנתי מלבאר על פי קוצר דעתי את דעת הליקוטי מוהר"ן, להבנתי סוג א' זה אחד שהתקלקל, ע"י התקרבות לחברים רעים וכדומה וע"י תאוות. סוג ב' זה אלה שמתעסקים עם חקירות פילוסופיות. אבל זה כמובן ביאור מאד שטחי.
לשאלה השניה זה פשוט - זה לא עניין של עונש - אלא שלא שיך מציאות של חיים בלי קשר ודביקות לפחות כלשהי בהקב"ה. וע"כ כל הכופרים שעדיין בחיים - מוכרח שבתוך תוכם יש איזה זיק של אמונה שלא כבה.
כ"ש אני שקטנתי מלבאר דבריו, אלא שמפשיטות המילים נראה ששתי הכפירות שייכות לחשיבה ולא לתאוות, הראשונה חשיבה שנובעת מחמת חכמות חיצוניות (אבולוציה לדוגמה) והשניה חשיבה פילוסופית על דברים שאין המוח האנושי יכול להכילם כמו אין סוף וכדו'. מכ"מ לא אדון עד דבר שאיני מבין אותו.


ברסלבר (ליטאי לשעבר)
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 402
הצטרף: 04 יולי 2018, 21:22
נתן תודה: 102 פעמים
קיבל תודה: 110 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חזרה בתשובה על מינות

שליחה על ידי ברסלבר (ליטאי לשעבר) » 04 יולי 2018, 23:13

חכם וצודק כתב:לפי ההסבר שלך, מדוע דבוק בעבירה מוגדר כמין לעניין זה (כמו שהזכיר הרב "הפקדתי שומרים" לעיל), והרי מצד דעותיו הוא מאמין בקב"ה, אלא שהוא שקוע בתאוותיו. זה יותר נראה כאילו במצב של ירידה רוחנית של תחתית המדרגה (שער הנ' אם תרצה), אין אפשרות לעלות, ולא משנה אם זה הגיע על ידי כפירה או תאוות.
שער הנ' הוא שער האפיקורסות. שער של האי אמונה בקב"ה. מגיעים אליו ע"י תאוות שמובילות בסופו של דבר לכפירה.
ואף על פי הקב"ה מחכה לו וגם משער הנ' אפשר לשוב. רק שאנשים בשער הנ' בטוחים שהם צודקים והאחרים הם אלה שלא בסדר...
מה שברור שכל מי שרוצה לשוב, רק שאינו מסוגל לותר על תאוותיו - יכול לשוב. (ואמנם השאלה איך, אך זה נושא אחר. ובקיצור - ע"י כח התפילה והתורה וע"י התקרבות לצדיקים)
וזה אפילו בעבודה זרה. אחרת למה השי"ת שלח נביאים לעורר את עם ישראל לשוב?


אחד התלמידים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1430
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 104 פעמים
קיבל תודה: 428 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חזרה בתשובה על מינות

שליחה על ידי אחד התלמידים » 04 יולי 2018, 23:25

הפקדתי שומרים כתב:
אחד התלמידים כתב:יש לתרץ בפשיטות כמו שתי' הגמ' גופא שם, דלא הדרא בה שפיר.
חלילה להטיל דופי בכל עשרות אלפי חוזרים בתשובה, וטוב אם הדברים לא היו נכתבים.
חלילה להטיל דופי בדברי הגמרא.
למעשה לא מסתבר שאלפי החוזרים בתשובה היו מינים אף פעם. יותר מסתבר שהיו בגדר תינוק שנשבה. לא משנה אם היה בזה כדי להחשיבם שוגגים ממש, או שעכ"פ נחשבו מזידים מאחר שלמעשה ידעו שהם עוברים על דברי התורה, אבל בכל זאת היות שזה היה מחמת חינוך רעה וסביבה רעה ולא מחמת כוונה למרוד לא נראה שנחשבו מינים.
גם רוב השונים ופורשים דב"כ מתקלקלים מחמת בעיות שיש להם, כדוע לעוסקים בתחום, ומסתברא שאין זה מין, אלא מי שמתקלקל מחמת רשעתו. בעיות אינו מפטיר אדם מלקחת אחריות לעצמו, ואינו מנקה אותו מלהיות רשע, אבל בכל זאת אין הכרח שהוא מין.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 822 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חזרה בתשובה על מינות

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 04 יולי 2018, 23:54

אחד התלמידים כתב:
הפקדתי שומרים כתב:
אחד התלמידים כתב:יש לתרץ בפשיטות כמו שתי' הגמ' גופא שם, דלא הדרא בה שפיר.
חלילה להטיל דופי בכל עשרות אלפי חוזרים בתשובה, וטוב אם הדברים לא היו נכתבים.
חלילה להטיל דופי בדברי הגמרא.
למעשה לא מסתבר שאלפי החוזרים בתשובה היו מינים אף פעם. יותר מסתבר שהיו בגדר תינוק שנשבה. לא משנה אם היה בזה כדי להחשיבם שוגגים ממש, או שעכ"פ נחשבו מזידים מאחר שלמעשה ידעו שהם עוברים על דברי התורה, אבל בכל זאת היות שזה היה מחמת חינוך רעה וסביבה רעה ולא מחמת כוונה למרוד לא נראה שנחשבו מינים.
גם רוב השונים ופורשים דב"כ מתקלקלים מחמת בעיות שיש להם, כדוע לעוסקים בתחום, ומסתברא שאין זה מין, אלא מי שמתקלקל מחמת רשעתו. בעיות אינו מפטיר אדם מלקחת אחריות לעצמו, ואינו מנקה אותו מלהיות רשע, אבל בכל זאת אין הכרח שהוא מין.
הגמ' מתיחסת מכח הקושיא שם, לאישה ספציפית שהאיסור הקטן שלה היה שבאה על בנה וכו' עיי"ש. ואילו כבודו..התייחס לעשרות אלפי חוזרים בתשובה, ומסגר אותם תחת ההגדרה "החוזרים בחצי תשובה", ועל זאת תלונתנו.
מש"כ שגדרם של החוזרים בתשובה תינוקות שנשבו וכו' כבר כתבנו כך בתגובה למעלה.https://tora-forum.co.il/viewtopic.php? ... 519#p29094
מש"כ רוב השונים ופורשים, כך גם אני חושב וזה תשובה להערת ר' @חכם וצודק https://tora-forum.co.il/viewtopic.php? ... 519#p29097


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 822 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חזרה בתשובה על מינות

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 05 יולי 2018, 00:00

ברסלבר (ליטאי לשעבר) כתב:ראה ליקוטי מוהר"ן ח"א תורה ס"ד אות ב - שמחלק בין שני מיני אפיקורסות:
א. הבא מחכמות חיצוניות, שאף שבודאי צריך לברוח משם, אך כיוון שהחכמות חיצוניות באו משבירת כלים יש בהם ניצוצות קדושה וחיות אלוקית, ע"כ אפשר שימצא תשובה לקושיותיו וע"ז נאמר ודע מה שתשיב לאפיקורס.
ב. הבא מקושיות שבאמת אין בהם ממש אך כיון שאין שכל האדם יכול להשיגם נראים כקושיות, וע"י חקירות מגיעים לקושיות כאלה הבאים מחלל הפנוי, ולכן כל באיה לא ישובון כי א"א שיקבלו תשובה כל קושייתם כי זה בדיוק המקום שהשי"ת מסתיר את עצמו. (למרות שבאמת יש תשובה ואין ממש בקושיא, אך לא ניתן להשיג זאת ע"י חקירה בשכל אנושי).
להרחבה והבנה הנה קישור לתורה הנ"ל http://rabenubook.com/%D7%9C%D7%99%D7%A ... %A1%D7%93/
מלבד זאת ראוי להביא בהקשר זה את תורה רע"ד - שמסתבר שלא כל כך קל "לזכות" להיות אפיקורס מושלם...
זה תורה קצרה אז אעתיק אותה בשלמותה
דַּע, שֶׁיֵּשׁ רְשָׁעִים שֶׁעוֹבְדִים וִיגֵעִים כָּל יְמֵיהֶם כְּדֵי לַעֲקֹר עַצְמָן מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ וּמִתּוֹרָתוֹ לְגַמְרֵי, כִּי הַנְּקֻדָּה הַקְּדוֹשָׁה שֶׁל קְדֻשַּׁת יִשְׂרָאֵל שֶׁיֵּשׁ עֲדַיִן בְּתוֹכָם, אַף עַל פִּי שֶׁהֵם רְשָׁעִים גְּמוּרִים, הִיא מְבַלְבֶּלֶת אוֹתָם, וּמְבִיאָה בָּהֶם הִרְהוּרֵי תְּשׁוּבָה וְיִרְאָה מֵאֵימַת הַדִּין הַגָּדוֹל, וּמֵחֲמַת זֶה אֵין לָהֶם תַּעֲנוּג מֵהָעֲבֵרוֹת וְהַתַּאֲווֹת שֶׁלָּהֶם, עַל כֵּן הֵם מִתְאַוִּים וִיגֵעִים כְּדֵי שֶׁיַּגִּיעוּ לִכְפִירָה גְּמוּרָה בְּדַעְתָּם, חַס וְשָׁלוֹם, בְּאֹפֶן שֶׁלֹּא יִהְיֶה לָהֶם עוֹד צַד סָפֵק לִנְטוֹת אֶל הָאֱמֶת. אֲבָל צְרִיכִים לָזֶה יְגִיעָה גְּדוֹלָה מְאֹד מְאֹד כַּמָּה וְכַמָּה שָׁנִים, רַחֲמָנָא לִצְלָן, רַחֲמָנָא לִשֵּׁזְבַן, כִּי הַיַּהֲדוּת שֶׁבָּהֶם אֵינָהּ מַנַּחַת אוֹתָם, וּמְבַלְבֶּלֶת אוֹתָם תָּמִיד:
וְדַע, שֶׁיֵּשׁ מֵהֶם, כְּשֶׁמַּגִּיעִין וּבָאִין לְמַה שֶּׁהִתְאַוּוּ, דְּהַיְנוּ לִכְפִירָה גְּמוּרָה, חַס וְשָׁלוֹם, בְּלִי שׁוּם סָפֵק, אֶל הָאֱמֶת, אֲזַי תֵּכֶף וּמִיָּד מֵתִים מִן הָעוֹלָם, וְאָז רוֹאִין הָאֱמֶת:
סלח לי עם כל הכבוד. הגדרת המינות אמורה להיקבע על פי ד' חז"ל בגמ'. בחינת הפה שאסר הוא הפה שהתיר. לא זו הדרך לקבוע הגדרה של מין או כל דבר אחר.


פותח הנושא
חכם וצודק
מאמרים: 0
הודעות: 8
הצטרף: 04 יולי 2018, 14:21
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חזרה בתשובה על מינות

שליחה על ידי חכם וצודק » 05 יולי 2018, 09:02

אחד התלמידים כתב:
הפקדתי שומרים כתב:
אחד התלמידים כתב:יש לתרץ בפשיטות כמו שתי' הגמ' גופא שם, דלא הדרא בה שפיר.
חלילה להטיל דופי בכל עשרות אלפי חוזרים בתשובה, וטוב אם הדברים לא היו נכתבים.
חלילה להטיל דופי בדברי הגמרא.
למעשה לא מסתבר שאלפי החוזרים בתשובה היו מינים אף פעם. יותר מסתבר שהיו בגדר תינוק שנשבה. לא משנה אם היה בזה כדי להחשיבם שוגגים ממש, או שעכ"פ נחשבו מזידים מאחר שלמעשה ידעו שהם עוברים על דברי התורה, אבל בכל זאת היות שזה היה מחמת חינוך רעה וסביבה רעה ולא מחמת כוונה למרוד לא נראה שנחשבו מינים.
גם רוב השונים ופורשים דב"כ מתקלקלים מחמת בעיות שיש להם, כדוע לעוסקים בתחום, ומסתברא שאין זה מין, אלא מי שמתקלקל מחמת רשעתו. בעיות אינו מפטיר אדם מלקחת אחריות לעצמו, ואינו מנקה אותו מלהיות רשע, אבל בכל זאת אין הכרח שהוא מין.
מדוע שיהיה הבדל מהותי בין אדם שפקר כתוצאה מחשיבה שגויה , או כתוצאה מבעיות שהביאו אותו לחשיבה שגויה? בסוף התוצאה שווה ולכאורה מכלל מין לא יצא. אני יכול לשמוע שיהיה עליו צד לימוד זכות ופתחון פה ליום הדין, אבל זה לא אמור לשנות את הגדרתו. (בכיוון ההפוך הרי ברור שאדם שהיו לו בעיות וכתוצאה מכך חזר בתשובה, ודאי שאין פסול בחזרתו בתשובה, אפילו שהיו גורמים חיצוניים שגרמו לו לשנות את דרכו. עיין קידושין פ"ב א "והגמלין רובן כשרין הספנין רובן חסידים" וברש"י: "הגמלין רובן כשרים: שפורשין למדברות למקום גדודי חיות וליסטין ויראים לנפשם ומשברים לבם למקום"
"הספנין רובן חסידים: שפורשין למקום הסכנה ותמיד הם ברעדה יותר מן הגמלין")


פותח הנושא
חכם וצודק
מאמרים: 0
הודעות: 8
הצטרף: 04 יולי 2018, 14:21
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חזרה בתשובה על מינות

שליחה על ידי חכם וצודק » 05 יולי 2018, 12:19

ברסלבר (ליטאי לשעבר) כתב: מה שברור שכל מי שרוצה לשוב, רק שאינו מסוגל לותר על תאוותיו - יכול לשוב.
לשוב הוא יכול, השאלה האם הוא יכול להישאר בחיים. בגמרא הנ"ל משמע לכאורה שלא.
ברסלבר (ליטאי לשעבר) כתב: וזה אפילו בעבודה זרה. אחרת למה השי"ת שלח נביאים לעורר את עם ישראל לשוב?
הערה נכונה שרק מחדדת את שאלתי הראשונה, בגמרא משמע שהשב ממינות מת, והנה מצינו שנביאים עוררו רבות גם בעניין של ע"ז?


אלימלך
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 999
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 113 פעמים
קיבל תודה: 407 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חזרה בתשובה על מינות

שליחה על ידי אלימלך » 05 יולי 2018, 12:52

אוסיף על הדברים שנכתבו למעלה
א. יש שכתבו שיש בכח התורה להציל כמו שאמרו חז"ל "אף דברי תורה מכוונים לב לומדיהם מדרכי מיתה לדרכי חיים" ובקידושין נמשלה תורה לרטיה וכו' [ועיין בדרשות הר"ן דרוש שביעי]
ב. בחיד"א [דברים אחדים דרוש כ'] כתב לפי הביאור שמתים מחמת צער, שזה דוקא אם חוזרים בבת אחת אבל אם חוזרים אט אט לא.
ג. במרפא לשון [לרבינו רפאל זיסקינד] כתב שאם חוזר בתשובה מאהבה לא נאמר דבר זה
ד. הכלי חמדה כותב שמה שנאמר כל דפריש ממינות מיית היינו דוקא שלא חזר ונהיה צדיק אלא רק פרש ממינות.
ה. לפי דברי המהרש"א שהטעם שמת זה מחמת רחמי שמים שלא ישוב לסורו, אולי יש מקום לומר שהיות ובדורנו יש הסתר פנים לכן ההנהגה בזה שונה, ואולי יש סייעתא שלא ישוב וצ"ע אם ניתן לומר כן


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 822 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חזרה בתשובה על מינות

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 05 יולי 2018, 13:06

אלימלך כתב:אוסיף על הדברים שנכתבו למעלה
א. יש שכתבו שיש בכח התורה להציל כמו שאמרו חז"ל "אף דברי תורה מכוונים לב לומדיהם מדרכי מיתה לדרכי חיים" ובקידושין נמשלה תורה לרטיה וכו' [ועיין בדרשות הר"ן דרוש שביעי]
ב. בחיד"א [דברים אחדים דרוש כ'] כתב לפי הביאור שמתים מחמת צער, שזה דוקא אם חוזרים בבת אחת אבל אם חוזרים אט אט לא.
ג. במרפא לשון [לרבינו רפאל זיסקינד] כתב שאם חוזר בתשובה מאהבה לא נאמר דבר זה
ד. הכלי חמדה כותב שמה שנאמר כל דפריש ממינות מיית היינו דוקא שלא חזר ונהיה צדיק אלא רק פרש ממינות.
ה. לפי דברי המהרש"א שהטעם שמת זה מחמת רחמי שמים שלא ישוב לסורו, אולי יש מקום לומר שהיות ובדורנו יש הסתר פנים לכן ההנהגה בזה שונה, ואולי יש סייעתא שלא ישוב וצ"ע אם ניתן לומר כן
א. יפה מאד, וגם יעלה בקנה אחד עם הגמ' שם שלא יישבה כך, דשאני אישה שאינה מצווה בלימוד. ויל"ע.
ב. צ"ב מד' הגמ' שלא תי' כך לגבי האישה ויש ליישב.
ג. כנ"ל. ועוד יש להעיר מקו' הגמ' שם דר"א בן דורדיא מת על דבר עבירה ולא על מינות, ומיישבת הגמ' בזה"ל "כיון דאביק בה טובא כמינות דמיא", וצ"ב דסו"ס עשה תשובה מאהבה.
ד. קו' ג' כנ"ל
ה. לא ברור.


אברך כולל
מאמרים: 0
הודעות: 183
הצטרף: 15 אוקטובר 2017, 20:27
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חזרה בתשובה על מינות

שליחה על ידי אברך כולל » 05 יולי 2018, 16:12

מ"מ בסוגיה זו. רמב"ם ע"ז פ"ב ה"ה. הל' תשובה פ"ג הי"ד ובמפרשים. ועי' בדרשת מהרח מוואלוזין. ואבני נזר סי' צה מבן המחבר. ובאגרת מהר"ש הליר. ובאור דוד לה"ד יונגרייז סי ל"א. ואגרו"מ ח"ג סי י"ד. ועי' בדבר"י פר' וישלח מעשה נורא.
צירפתי כאן.
אוצרות ירושלים.pdf
אבני נזר.pdf
רוח חיים עמוד 120.pdf
משנה תורה להרמב ם.pdf
משנה תורה להרמב ם עמוד 411.pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


אברך כולל
מאמרים: 0
הודעות: 183
הצטרף: 15 אוקטובר 2017, 20:27
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חזרה בתשובה על מינות

שליחה על ידי אברך כולל » 05 יולי 2018, 16:13

דברי יואל.pdf
אגרות משה.pdf
אור דוד.pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


אגור בן יקה
מאמרים: 0
הודעות: 9
הצטרף: 12 יולי 2018, 00:49
נתן תודה: 1 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חזרה בתשובה על מינות

שליחה על ידי אגור בן יקה » 15 יולי 2018, 00:57

יש להעיר שהשאלה היא רק לפי' הר''מ אבל לרש''י שמפרש מינות הדוק ביותר בע''ז לק''מ


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 822 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חזרה בתשובה על מינות

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 16 יולי 2018, 21:32

אגור בן יקה כתב:יש להעיר שהשאלה היא רק לפי' הר''מ אבל לרש''י שמפרש מינות הדוק ביותר בע''ז לק''מ
השאלה גם לפי רש"י, עפ"ד הגמ' שם שהדברים אמורים גם על הדבוקים בעבירה וכך גם בדורינו הדבר מצוי לצ'. וכמש"כ לעיל.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: haiosi | 2 אורחים