געוואלד!!! מילוי משוב שביעות רצון - לשון הרע?!

אמונת אומן

משתמש ותיק
המלבן אמר:
אמונת אומן אמר:
המלבן אמר:
זה נראה נכון לגבי משוב על נציגי שירות וכיו"ב,
עדיין אין זה נכון לגבי דירוג של חנויות למיניהם,
לדוגמא, אני לא מזמן הוצרכתי לאיש מזגנים, הגעתי לאתר ששמו מידרג, הוא נותן הצעות של טכנאים, בחרתי אחד מהם, לאחר כשבוע התקשרו אלי מהאתר מידרג הנ"ל לברר איך הוא היה, לפי זה הם נותנים לו ציון באתר על השירות, מחיר, אדיבות וכו'.
אמנם כאן יתכן וי"ל כמו שכתב הרב מתניה (? - א"י איך מעתיקים שמות) לעיל שכאן באים על דעת כן ומוחלים מראש
וכי יש לך לתועלת גדול מזה?
כבר דובר לעיל שתועלת אינו היתר מספק אם לא שמתקיימים 6 תנאים נוספים

יש כידוע הרבה דברים במ''ב שהכרעת הח''ח לא נתקבלה,
ואילולא דמסתפינא מחבראי,  הייתי מוסיף דבר זה לרשימה... 
 
 

matang

משתמש רגיל
המלבן אמר:
matang אמר:
המלבן אמר:
מטריד אותי מאוד!!!

כיום נפוץ מאוד אחרי שקיבלת שירות (בד"כ דיגיטלי) מאיזושהי חברה, מיד נשלח אליך משוב למילוי, תמיד תיכלל השאלה איך היה השירות, ובמילים אחרות איך היה הנציג שנתן את השירות.
כמו כן תישאל איך המוצר, או איך החנות וכו' (אתר מידרג/ זאפ / אליאקספרס ועוד...)

האם יש לנו היתר ברור למילוי כזה טופס,
או שמא לשון הרע דאורייתא יש כאן  ????!!!!

אשמח אם יש למישהו משנה סדורה בעניין



וחשוב לציין שיש חשיבות גדולה מאוד לסקרים האלה כי לפעמים מדובר על הלקוח הקטן מול חברה גדולה מאוד! נכון שיושב מולו נציג שירות אבל אותו נציג הוא הפנים של החברה והרבה פעמים לקוחות מרגישים ממש עוול שנעשה לא אכנס כאן לפירוט..
ואותו עוול לפעמים מושפע מהקטנת ראש של נציג שירותאני חושב שזה וודאי מותר לבעל עסק לשאול לקוחות איך השירות של העובד שלו! 
המעסיק רוצה לדעת איך המידות של העובד שלו בזמן העבודה אם הוא מכבד לקוחות או מזלזל בהםוד"ל.


האם כוונת מר לומר שמפני תיקון העולם, כבר לא יש איסור לשון הרע?!?
חס ושלום ידידי!
אני משתדל ללמוד כל יום חפץ חיים! 
כוונתי לומר - שמותר לי לספר למעסיק כיצד היה אופי השירות של העובד שלו!
ולמעסיק מותר לחשוש! (אסור להאמין) ועל סמך החשש הוא יכול לבדוק את אותו עובד!

בעבר הלא רחוק עבדתי במוקד שירות "חרדי"  של חברת טלפונים ידועה וראיתי כיצד נציגים גורמים להפסדים גדולים הן לחברה וללקוחות.
אם תרצה מקור לדבריי שמותר למעסיק לחשושראה חפץ חיים בהוצאת דרשו כלל ו הערה מספר 81
בברכה!
ושנזכה לדבר רק דברים טובים בעזרת ה'וידוע שברית הלשון מכוונת כנגד ברית המעור שנזכה להיות מהצדיקים הישרים בעזרת ה'!
 
 

המלבן

משתמש רגיל
פותח הנושא
אמונת אומן אמר:
 
המלבן אמר:
אמונת אומן אמר:
כבר דובר לעיל שתועלת אינו היתר מספק אם לא שמתקיימים 6 תנאים נוספים

יש כידוע הרבה דברים במ''ב שהכרעת הח''ח לא נתקבלה,
ואילולא דמסתפינא מחבראי,  הייתי מוסיף דבר זה לרשימה... 
פלא בעיני על כתר"ה שבאיבחת מקלדת כתב להשיג על מרנא החפץ חיים,
שמא לכל הפחות היה מצרף כת"ר את משנתו בעניין, שנדע מה ראה על ככה?!
 
 

ברל

משתמש ותיק
היום ישבתי במסעדה שלפני הקורונה הייתי מרוצה משרותיה, השרות של המלצרים היה אדיב אבל כיון שהם החליפו את הסגנון של המקום ממקום מכובד למקום קצת "זול" וכיון שאני מכיר את בעל הבית אישית נסתפקתי אם יש טעם לספר לו על התרשמותי מהשינוי מצד אחד כנראה לא ישנה את המקום בגלל ביקורת אחת ואז אני סתם פוגע בו, או שאולי בעל עסק ישמח שיעבירו בצורה מכובדת גם ביקורת שהיא פחות נוחה
 

המלבן

משתמש רגיל
פותח הנושא
ברל אמר:
היום ישבתי במסעדה שלפני הקורונה הייתי מרוצה משרותיה, השרות של המלצרים היה אדיב אבל כיון שהם החליפו את הסגנון של המקום ממקום מכובד למקום קצת "זול" וכיון שאני מכיר את בעל הבית אישית נסתפקתי אם יש טעם לספר לו על התרשמותי מהשינוי מצד אחד כנראה לא ישנה את המקום בגלל ביקורת אחת ואז אני סתם פוגע בו, או שאולי בעל עסק ישמח שיעבירו בצורה מכובדת גם ביקורת שהיא פחות נוחה
הרב ברל לא כ"כ ביאר בספיקו, אם רצונו היה להעביר את רגשותיו רק על המקום והתפאורה, או שמא גם על המלצרים.
אבל נראה דאי איירי על המקום גרידא, הלא זה שייך לסוגיא דלוקח מקח מן השוק וכו' הוי אומר ישבחנו בעיניו (מאחר וביאר דלא ניתן לשיפור).
ואי איירי בדיווח על המלצרים, הלא זה ודאי ניתן לשיפור, וממילא בתנאים שהציב הח"ח (לול"ד אחד הרבנים דלעיל ש"השיג" על הח"ח...), אדרבה, יהיה בזה מצות השבת אבידה. 
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
המלבן אמר:
אמונת אומן אמר:
 
המלבן אמר:
כבר דובר לעיל שתועלת אינו היתר מספק אם לא שמתקיימים 6 תנאים נוספים

יש כידוע הרבה דברים במ''ב שהכרעת הח''ח לא נתקבלה,
ואילולא דמסתפינא מחבראי,  הייתי מוסיף דבר זה לרשימה... 
פלא בעיני על כתר"ה שבאיבחת מקלדת כתב להשיג על מרנא החפץ חיים,
שמא לכל הפחות היה מצרף כת"ר את משנתו בעניין, שנדע מה ראה על ככה?!
כל ימי גדלתי בין החכמים, וזו ההנהגה שראיתי. 

כמו"כ ידוע שהחזון איש ותלמידיו דעתם שונה בענין, ואכמ"ל. 
 
 

המלבן

משתמש רגיל
פותח הנושא
אמונת אומן אמר:
המלבן אמר:
אמונת אומן אמר:
 


יש כידוע הרבה דברים במ''ב שהכרעת הח''ח לא נתקבלה,
ואילולא דמסתפינא מחבראי,  הייתי מוסיף דבר זה לרשימה... 
פלא בעיני על כתר"ה שבאיבחת מקלדת כתב להשיג על מרנא החפץ חיים,
שמא לכל הפחות היה מצרף כת"ר את משנתו בעניין, שנדע מה ראה על ככה?!
כל ימי גדלתי בין החכמים, וזו ההנהגה שראיתי. 

כמו"כ ידוע שהחזון איש ותלמידיו דעתם שונה בענין, ואכמ"ל. 
כל דברי כת"ר מתחילתם לסופם דברי נביאות, ללא כל מקור, סימוכין ואפילו  סברא לא קחזינא הכא.
לי העם הארץ לא ידוע מה שידוע לך מהחזון איש, ולפיכך לא אוכל לבחון את דבריך לחיוב או לשלילה.
אדרבא, נשמח שכב' יחכים אותנו (למרות שכתב "ואכמ"ל", אולי לקצר ייטב בעיניו...)
 
 

אאיד אתמים

משתמש רגיל
שמעתי בשם הרב אלישיב זצוק"ל
שנשאל אם מותר להתלונן על נהג אוטובוס שנהג שלא כהוגן
והשיב אם מתכוין לשיפור השירות
ודאי מחוייב לעשות כן כדי שלא ישנה באיוולתו. [לא מוסמך]

אך פעם אחת חיכיתי בתחנה וחלף אוטובוס על פני מבלי לעצור
בתחנה המתין גם הגרד"א זלזניק שליט"א
ושאלתיו אם מותר להתלונן על כך
והשיב לי כנ"ל
ודאי צריך וחייב להתלונן לא לשם נקמה ח"ו אלא רק כדי לשפר השירות
ושלא ישנה באיוולתו [מוסמך]

נראה לי להקיש גם על שירות לקוי של נציג
אך צריך להיזהר מאחר ופעמים ואין הדבר תלוי בנציג אלא עושה מה שהחברה מורה לו
כמו למשל אם לא ממלא את כל רצונינו מאחר והחברה לא מאשרת לו

ומן הזהירות שלא תרבה ליזהר ונמצא הציבור ניזוק מחמת רשלנות היחיד [הנציג]
 

כי הם חיינו

משתמש ותיק
אאיד אתמים אמר:
שמעתי בשם הרב אלישיב זצוק"ל
שנשאל אם מותר להתלונן על נהג אוטובוס שנהג שלא כהוגן
והשיב אם מתכוין לשיפור השירות
ודאי מחוייב לעשות כן כדי שלא ישנה באיוולתו. [לא מוסמך]

אך פעם אחת חיכיתי בתחנה וחלף אוטובוס על פני מבלי לעצור
בתחנה המתין גם הגרד"א זלזניק שליט"א
ושאלתיו אם מותר להתלונן על כך
והשיב לי כנ"ל
ודאי צריך וחייב להתלונן לא לשם נקמה ח"ו אלא רק כדי לשפר השירות
ושלא ישנה באיוולתו [מוסמך]

נראה לי להקיש גם על שירות לקוי של נציג
אך צריך להיזהר מאחר ופעמים ואין הדבר תלוי בנציג אלא עושה מה שהחברה מורה לו
כמו למשל אם לא ממלא את כל רצונינו מאחר והחברה לא מאשרת לו

ומן הזהירות שלא תרבה ליזהר ונמצא הציבור ניזוק מחמת רשלנות היחיד [הנציג]
כשנהג לא עוצר בתחנה ברור שהוא עושק את המעסיק שלו ואת הציבור,
ולכן מותר להתלונן עליו, כמו שמותר להזהיר מעסיק מפני פועל שגונב אותו,
אבל כשנותן שרות הוא מעט קצר רוח או שאינו מספיק אדיב ללקוחות זה כבר נידון אחר,
 
 

אאיד אתמים

משתמש רגיל
כי הם חיינו אמר:
אאיד אתמים אמר:
שמעתי בשם הרב אלישיב זצוק"ל
שנשאל אם מותר להתלונן על נהג אוטובוס שנהג שלא כהוגן
והשיב אם מתכוין לשיפור השירות
ודאי מחוייב לעשות כן כדי שלא ישנה באיוולתו. [לא מוסמך]

אך פעם אחת חיכיתי בתחנה וחלף אוטובוס על פני מבלי לעצור
בתחנה המתין גם הגרד"א זלזניק שליט"א
ושאלתיו אם מותר להתלונן על כך
והשיב לי כנ"ל
ודאי צריך וחייב להתלונן לא לשם נקמה ח"ו אלא רק כדי לשפר השירות
ושלא ישנה באיוולתו [מוסמך]

נראה לי להקיש גם על שירות לקוי של נציג
אך צריך להיזהר מאחר ופעמים ואין הדבר תלוי בנציג אלא עושה מה שהחברה מורה לו
כמו למשל אם לא ממלא את כל רצונינו מאחר והחברה לא מאשרת לו

ומן הזהירות שלא תרבה ליזהר ונמצא הציבור ניזוק מחמת רשלנות היחיד [הנציג]
כשנהג לא עוצר בתחנה ברור שהוא עושק את המעסיק שלו ואת הציבור,
ולכן מותר להתלונן עליו, כמו שמותר להזהיר מעסיק מפני פועל שגונב אותו,
אבל כשנותן שרות הוא מעט קצר רוח או שאינו מספיק אדיב ללקוחות זה כבר נידון אחר,

ממש לא נידון אחר
תפקיד שירות לקוחות הוא לנהוג באדיבות מקסימלית
ולסגור את הענין לשביעות רצונו של הלקוח במידת האפשר
אלו הן הגדרות התפקיד
וחובתו בכך כלפי המעסיק וכלפי הלקוחות בדיוק כמו נהג אוטובוס
ואם נציג נותן תחושה לא נעימה ללקוח
או מתעצל מלפתור את הבעיה [כפי שנהוג אצל חלק מהנציגים, וד"ל]
הרי שהוא מועל בתפקידו וצריך להתלונן עליו על מנת שהשירות ישתפר 
ובעיותיהם של אנשים יפתרו ולא ישאירו אותם מול קירות אטומים
 

כי הם חיינו

משתמש ותיק
אאיד אתמים אמר:
כי הם חיינו אמר:
אאיד אתמים אמר:
שמעתי בשם הרב אלישיב זצוק"ל
שנשאל אם מותר להתלונן על נהג אוטובוס שנהג שלא כהוגן
והשיב אם מתכוין לשיפור השירות
ודאי מחוייב לעשות כן כדי שלא ישנה באיוולתו. [לא מוסמך]

אך פעם אחת חיכיתי בתחנה וחלף אוטובוס על פני מבלי לעצור
בתחנה המתין גם הגרד"א זלזניק שליט"א
ושאלתיו אם מותר להתלונן על כך
והשיב לי כנ"ל
ודאי צריך וחייב להתלונן לא לשם נקמה ח"ו אלא רק כדי לשפר השירות
ושלא ישנה באיוולתו [מוסמך]

נראה לי להקיש גם על שירות לקוי של נציג
אך צריך להיזהר מאחר ופעמים ואין הדבר תלוי בנציג אלא עושה מה שהחברה מורה לו
כמו למשל אם לא ממלא את כל רצונינו מאחר והחברה לא מאשרת לו

ומן הזהירות שלא תרבה ליזהר ונמצא הציבור ניזוק מחמת רשלנות היחיד [הנציג]
כשנהג לא עוצר בתחנה ברור שהוא עושק את המעסיק שלו ואת הציבור,
ולכן מותר להתלונן עליו, כמו שמותר להזהיר מעסיק מפני פועל שגונב אותו,
אבל כשנותן שרות הוא מעט קצר רוח או שאינו מספיק אדיב ללקוחות זה כבר נידון אחר,

ממש לא נידון אחר
תפקיד שירות לקוחות הוא לנהוג באדיבות מקסימלית
ולסגור את הענין לשביעות רצונו של הלקוח במידת האפשר
אלו הן הגדרות התפקיד
וחובתו בכך כלפי המעסיק וכלפי הלקוחות בדיוק כמו נהג אוטובוס
ואם נציג נותן תחושה לא נעימה ללקוח
או מתעצל מלפתור את הבעיה [כפי שנהוג אצל חלק מהנציגים, וד"ל]
הרי שהוא מועל בתפקידו וצריך להתלונן עליו על מנת שהשירות ישתפר 
ובעיותיהם של אנשים יפתרו ולא ישאירו אותם מול קירות אטומים
לדעתי ממש אינו דומה אי עצירה בתחנה לנותן שירות חסר סבלנות,

אבל גם לשיטתך עדיין יש חילוק כיוון שאי עצירה בתחנה או דבר שאין צורך להכרעה האם הוא עבר על מה שהמעסיק שכר אותו לכך,
משא"כ חוסר אדיבות הוא דבר פחות מוגדר והוא תלוי הרבה פעמים בעיני המתבונן,
 
 

אאיד אתמים

משתמש רגיל
כי הם חיינו אמר:
אאיד אתמים אמר:
כי הם חיינו אמר:
כשנהג לא עוצר בתחנה ברור שהוא עושק את המעסיק שלו ואת הציבור,
ולכן מותר להתלונן עליו, כמו שמותר להזהיר מעסיק מפני פועל שגונב אותו,
אבל כשנותן שרות הוא מעט קצר רוח או שאינו מספיק אדיב ללקוחות זה כבר נידון אחר,

ממש לא נידון אחר
תפקיד שירות לקוחות הוא לנהוג באדיבות מקסימלית
ולסגור את הענין לשביעות רצונו של הלקוח במידת האפשר
אלו הן הגדרות התפקיד
וחובתו בכך כלפי המעסיק וכלפי הלקוחות בדיוק כמו נהג אוטובוס
ואם נציג נותן תחושה לא נעימה ללקוח
או מתעצל מלפתור את הבעיה [כפי שנהוג אצל חלק מהנציגים, וד"ל]
הרי שהוא מועל בתפקידו וצריך להתלונן עליו על מנת שהשירות ישתפר 
ובעיותיהם של אנשים יפתרו ולא ישאירו אותם מול קירות אטומים
לדעתי ממש אינו דומה אי עצירה בתחנה לנותן שירות חסר סבלנות,

אבל גם לשיטתך עדיין יש חילוק כיוון שאי עצירה בתחנה או דבר שאין צורך להכרעה האם הוא עבר על מה שהמעסיק שכר אותו לכך,
משא"כ חוסר אדיבות הוא דבר פחות מוגדר והוא תלוי הרבה פעמים בעיני המתבונן,

מכיון שהמעסיק שלו רוצה שתצא בתחושה נעימה ויש מי ששומע אותך ומנסה לפתור את הבעיה
מכאן שהדבר מוגדר מאד.
אם אתה יוצא בתחושה שלא שמעו אותך או לא ניסו לפתור את הבעיה או שמץ של זלזול
או כל תחושה לא נעימה אחרת שהנציג גרם לך
הרי שהנציג לא ממלא את חובתו כלפיך וכלפי המעסיק ולכן מותר לך לומר למעסיק שישפר את השירות.
 
 
המלבן אמר:
מטריד מאוד!!!

כיום נפוץ מאוד אחרי שקיבלת שירות (בד"כ דיגיטלי) מאיזושהי חברה, מיד נשלח אליך משוב למילוי, תמיד תיכלל השאלה איך היה השירות, ובמילים אחרות איך היה הנציג שנתן את השירות.
כמו כן תישאל איך המוצר, או איך החנות וכו' (אתר מידרג/ זאפ / אליאקספרס ועוד...)

האם יש לנו היתר ברור למילוי כזה טופס,
או שמא לשון הרע דאורייתא יש כאן  ????!!!!

אשמח אם יש למישהו משנה סדורה בעניין
לשון הרע הוא איסור של בין אדם לחבירו כמזיק וגזל. וכיון של עובד יודע שזה הנוהל, ממילא אדעתא דהכי נכנס וכו'.
 
 

המלבן

משתמש רגיל
פותח הנושא
אייזיק סאלאווייציק אמר:
המלבן אמר:
מטריד מאוד!!!

כיום נפוץ מאוד אחרי שקיבלת שירות (בד"כ דיגיטלי) מאיזושהי חברה, מיד נשלח אליך משוב למילוי, תמיד תיכלל השאלה איך היה השירות, ובמילים אחרות איך היה הנציג שנתן את השירות.
כמו כן תישאל איך המוצר, או איך החנות וכו' (אתר מידרג/ זאפ / אליאקספרס ועוד...)

האם יש לנו היתר ברור למילוי כזה טופס,
או שמא לשון הרע דאורייתא יש כאן  ????!!!!

אשמח אם יש למישהו משנה סדורה בעניין
לשון הרע הוא איסור של בין אדם לחבירו כמזיק וגזל. וכיון של עובד יודע שזה הנוהל, ממילא אדעתא דהכי נכנס וכו'.
זו סברא מתקבלת על הדעת, ואעפ"כ היה משמח לקבל עליה הסכמה מאחד מפוה"ד/מורי ההוראה שבדורינו,
ואכתי יש לדון אם ה"ה לחוות דעת חיצוניות כגון בפורומים למיניהם, שם לכאורה לא קיימת סברא זו,

שמחה גדולה תהיה אם סוף סוף יביא כבר מאן דהו מהרבנים דכאן הכרעה ברורה בעניין זה מאחד מגדולי ההוראה,
בינתיים העניין מרגיש כאן לוט בערפל...
 
 
המלבן אמר:
מפוה"ד/מורי ההוראה שבדורינו,
יפה כתבת שהם שני דינים. פה"ד לחוד ומורי הוראה לחוד, ודוק.
אתה סותר א"ע, לכחילה כתבת שהסברא נראה רק צריך הסכמה, ושוב כתבת שהנושא לוט בערפל. קצת סתירה.
הנושא ברור, ואתה הורגלת שרק משנה ברורה דרשו שמכניס לך עם כף לפה יכול להכריע.
 

המלבן

משתמש רגיל
פותח הנושא
אייזיק סאלאווייציק אמר:
המלבן אמר:
מפוה"ד/מורי ההוראה שבדורינו,
יפה כתבת שהם שני דינים. פה"ד לחוד ומורי הוראה לחוד, ודוק.
אתה סותר א"ע, לכחילה כתבת שהסברא נראה רק צריך הסכמה, ושוב כתבת שהנושא לוט בערפל. קצת סתירה.
הנושא ברור, ואתה הורגלת שרק משנה ברורה דרשו שמכניס לך עם כף לפה יכול להכריע.

ידידי הטוב,
לא להמעיט מכבודך נתכווונתי חלילה, אלא בהיות שאיני מכיר את כת"ר ואיני יודע אם עבר כדי הצורך על הלכות לה"ר ורכילות, ממילא סברתו צריכה אישור, ואילו אכן כבו' למד היטב, אדרבא ואדרבה, אמליץ עליו בכל פה שיכניסו גם את סברותיו לדרשו.
ומכאן, גם למרומז בראש דבריו, אכן מורי הוראה יכולים להורות במה שלמדו היטב, ועם כל זאת יש משקל רב יותר להוראה מפוסקי הדור ואין כאן סתירה כלל ודו"ק.
 
זו סוגיא מחמורות החמורות ומכמה טעמי, א. מדובר בחשש לה"ר דאורייתא ב. באהנו מעשיו דנגעים באים עליו רח"ל, ג. יורד לאומנותו של חבירו וקיפוח פרנסתו, ומדברי קבלה כאשת איש, דהא אמרינן ואת אשת רעהו לא טימא - שלא ירד לאומנות חברו. ד. שהוא מן הדברים הצריכים שיקול הדעת ועיון דק, ומה שלעיניו רע רע אולי אינו אלא קוצר רוח דעבודה קשה, ואף קל מזה, כגון שנצרך העובד לצאת לחדר הכבוד וכל כיוב"ז. ה. מידות הרעות שבאדם מטות לרע, ואף בהטיה מועטת די. ו. ועל כולם, שבסוגיא זו שלא כברבים מהמקומות, אין ראוי להחמיר בשוא"ת שא"כ כלל הציבור ניזוק, אלא יש על האדם לשקול בפלס מעשיו, ולענ"ד להטות מעט לזכות.
 
חלק עליון תַחתִית