אגודת מטמוני ארץ - כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

שאר לעמו

משתמש ותיק
גם לי נראה שכוונתו של 'הרב הפקדתי' כדברי 'סבא', פה: https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=24&t=2548#p29775

ובאמת יתכן שהכנס לא מיועדים לצעירים שלא בנו את עצמם, אלא שלמי שעומד על דעתו, וגם לבו חפץ להבין את התורה וההלכה לאור המציאות הקיימת, המוסיפה קשר ושייכות לדברים.
ואכן כ"א נתקל בדרך לימודו, שכאשר הוא יעמול לצייר לעצמו דבר, אם בתורת המשכן וכליו ובגדי כהונה, אם במסכת כלים ושאר טהרות, ובעירובין ובמלאכות שבת ובעוד הרבה מקומות, הוא יגלה פתאום שחסרה לו הבנה ללא הבנת המציאות. והציור מחייבו להיות שלם לגמרי בהבנתו.

המדע והחקירה הארכיאולוגית הגלובלית, שלא פסחה כמובן על ארץ הקודש, מורכבת משני חלקים: הא' הממצא כמות שהוא ללא פרשנות. ב. הפרשנות באשר לממצא.
החלק השני הוא הבעייתי והוא אף המורכב. משום שתגליות נוספות שופכות אור זע"ז, כאשר אם הפרשנות במקורה מוטעית אזי גם ההיקש מוטעה.
לכן השימוש בארכאולוגיה לתבלין לתורה חייב לקבל כל פרשנות בביקורת ובזהירות רבה, אך ניתן ללמוד ממנה רבות, להבנת פסוקי התורה, ולהבנת ההלכה.
לא כל הפוסקים הלכו בגישה כזו, וגם פאר הדורות מרנא החזו"א לא התעסק בכגון דא, ואף ציין זאת במכתב לבעל צדקת הצדיק (וזאת אף שהיתה לו שייכות לשבע חכמות, בניגוד לגדולים אחרים שלא היתה להם כלל שייכות לזה, ומהם אין מביאים ראיה).
ואעפ"כ האמת היא אמת!
ולדוגמא: הסטייפלער בשש"ת מביא את דברי הגר"י מרצבך שחומות הר הבית מוכיחות את שיעור האמה הגדולה של החזו"א, ולא דבר של מה בכך הוא, כי הסטייפלער הכיר את דרך לימודו של החזו"א בפרט בעניני השיעורין (אף שהוא לא למד בדרכו של החזו"א).
דוגמא נוספת: הפרופסור מרדכי כסליו מופקד בבר אילן על אוצר הגלעינים שנמצאו במצדה. 4 או 5 גלעיני תמר נטעו שוב, א' בלבד הפך להיות דקל מזן לא מוכר כיום! אך זכרי, ולכן איננו מוציא פירות (לא נוטעים יותר, כי חשוב לשמור על הגלעינים). הגלעינים בגודל של גלעיני תמרים מצויים.
בפומפי שברומי/איטליה, שנחרבה כ-13 שנים אחר חרבן הבית בהתפרצות הר געש, נמצאו ביצים בגודל רגיל. לא שזה משנה את ההלכה, אבל פותח כר נרחב להבנת הנידון. ואגב, החזו"א מתייחס לדבר מעין זה, וכותב שחכמי הדור הם הקובעים מידת השיעורים.

כל המושבים שבכינוס האמור, נסובים לדעתי על הנקודות שהעליתי כאן, וזה מה שהופך אותו למעניין במיוחד.
ולא רק זאת, אלא משום שגאונים מפורסמים יציעו בהם את שיטתם בהקשר לדברים הנידונים. הגר"ש נדל שכנראה בא באופן מיוחד בשביל להציע מבט מאוד מענין בנושא התכלת, זה דבר שלדעתי אי אפשר להפסיד.
דברי הגר"ח ביניש גם ראויים לעיון, ובהחלט משמח לשמוע שהוא יטריח עצמו לתת שיעור.
לא כל צורב מתעניין בנושאי הכנס, אך מי שתכונת לבו קרובה לענין, לדעתי בודאי ימצא שם יום עיון עשיר מאוד.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
יש לציין שהכנס לא בא ללמד לבני יהודה דרך עבודת השם.
ההתרשמות שלי שזו התארגות (וכעת היא חדשה בניגוד לכנסים הראשונים) ספונטנית של אנשים שזה מעניין אותם, ומידיעה אני אומר, שזו לא אגנ'דה ולא דומה לה.
וממילא אין טעם לבקש הסכמה מגדולי הדור. נגדיר כמו את זה כמו שיח רב משתתפים בענינים שעשויים להחכים את אותם שרוצים לבא להחכים, ומטבעם חוקרים בכגון דא.
אבל בהחלט הרבנים בדקו שזה לא יהיה מקום בעל אג'נדה, אלא ציבור איכותי שרוצה לשמוע ולהחכים, ורק משכך נתנו את הסכמתם לבא ולתת שיעורים.
בכנס השמיטה תשע"ה היה שיח מיוחד במינו על ענינים פרקטיים שכמובן גדולי הפוסקים מתענינים בהם גם (רק שזה נושא מורכב שלא כ"א נוטל את השם).
אגב, מארגן הכנס הנוכחי אמר לי שהוא מוזמן אצל מרן הגרח"ק לקבל אצלו ברכה, ממש על הכינוס. מצידי טענתי לו שזה לא מתאים, כי הוא לא מתעניין במה שנעשה מסביבו כלום חוץ מתורה, כידוע.
 

אריך

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
סבא אמר:
באופן אישי אני מאוד נמשך לדברים האלו ולכן נהנה למשל לקרוא את הרב זמיר כהן בספרו על הארכיאולוגיה.
אך מבחינה ציבורית @הפקדתי שומרים צודק, דברים אלו לציבור החרדי, בדרך כלל מזיקים יותר ממועילים, כיוון שהם פותחים את האפיקים לדברי הארכיאולוגים, ויש עדיין דברים שלא מצאנו את התירוץ לסתירתם את דברי המקרא, ונכול שליהודי שמושרש באמונתו, אין בכך שום בעיה, כי כמו שלא מצאנו הרבה דברים עד היום ואח"כ נמצאו כן יהיה בשאר הדברים, אבל להמון העם זה הרסני.
אם הבנתי נכון זו הייתה כוונת הפקדתי, אם לא תתקן אותי בבקשה.
ממש כך. וזה חלק מהפרדוקס שכתבנו למעלה. ישר כח, ר' סבא. ומפליא אותי, על שהעזת לכתוב דברים שונים, מכאלה של בעלי הענין. מוריד בפניך את הכובע.
מה שכתב ר' כלפיא ליא לנגח אין טעם להשיב, גם לא מה שכתב יושבי יעבץ כנ"ל בפרט שדעתו והשקפתו בענינים מעין אלה ידועה.
היחיד לדעתי, שצריך לקרוא את דבריו שבאים ממקום אמיתי ללבן את הדברים, אלו של הרב אריך, אבל אני רוצה לשאול אותך ר' אריך. היכן הם גדולי ישראל? מדוע אין לאותו גוף ולו גדול אחד שנותן להם גושנפקא?
(בענין הפרנסה, הדברים לא אמורים לאותו כנס ספיצפי שהוא רק מכשיר לקראת העתיד, לפתוח גוף רידקלי, שיהווה כתובת בשביל הציבור החרדי לענינים האלו, ויש בזה הרבה הרבה ענינים ואכמכ"ל, אבל לא תועלת אמיתית אלא להיפך כמו שנכתב למעלה כ"ז דעתי)

אפתח במאי דסלקת, חבל שמדמיינים מגדלים פורחים באויר, ואין שום הבדל בהשערות ארכיאולוגיות על העבר, ובין השערות תלושות על ההוה והעתיד...

לגוף הדברים שכתבת "היכן הם גדולי ישראל"?
על הרבה דברים אפשר לשאול. ואם הזכרת את עובדת אי-הפרסום בעיתון, אחזיר את הכדור אליך, היכן גדולי ישראל בנוגע לשערוריה של מבול הפרסומות באותו עיתון על נופשים בחו"ל.
וכי לא מבין אתה שתרבות הנהנתנות ההולכת וכובשת לה נתחים בציבוריות האברכית (שהרי מי קורא את העיתון הלזה על בסיס יומי?) היא הסכנה הגדולה, ולא כנס של ת"ח צנועים ומבקשי אמת, שרוצים להבין יותר את התורה, ולשם כך משתמשים ברקחות וטבחות?
אז איפה גדולי ישראל? ובעוד הרבה דברים. וצריך לדעת שגדולי ישראל הם לא הקבלנים של כל מה שקורה או לא קורה. והכוחות והזמן שלהם מוגבלים. ולא יכולים לעסוק בכל נושא, ובפרט כשלא שואלים אותם. וגם כששרה שנירר הקימה את בית יעקב התקיפו אותה, אם זה דבר טוב, למה לא ראינו גדולי ישראל שעשו זאת. ואמנם אחרי שהקימה קיבלה גיבוי מהם (מיהו לא מכולם), ואילו כאן לא תראה בשו"ת שעושים עם ר' גרשון או ר' חיים שליט"א שממליצים ללכת לכנס הזה. וכולם מבינים שזה באמת לא מתאים להמון העם, וזה לא המהלך שרוצים שיכנס לתוך הישיבות והכוללים. ועדיין אין זה שולל את הלגיטימציה. וכך גם בנושא ה'תכלת'.

המדד הוא לא אם גדולי ישראל חתומים על מכתב לטובת הכינוס, אלא אם יש שם ת"ח יראי שמים, ואם כוונת המארגנים לשמים. על החלק השני אני יכול להעיד. ועל החלק הראשון פשוט וברור שדי בכך שאנשים כמו ר' שמואל נדל ור"ח בניש ועוד משתתפים שם, וכן עוד ת"ח יקרים ונכבדים. ותל"מ.

וכלפי מה שכתב כלפי ליא על השקפה. אסביר את כוונתו ולא סתם מנגח. כי שים לב לתופעה מעניינת: כפי שהובא כאן, ביומונים החסידיים פרסמו ללא הנד עפעף אודות הענין הזה (וגם שנה שעברה), משא"כ בצד הליטאי. וזו תופעה שקיימת במגוון נושאים, וכמו למשל הסלסולים והכללים המדוקדקים כמה פעמים מותר להזכיר את המילה צה"ל בכתבה, או שצריכים לכתוב 'הצבא', וכן ע"ז הדרך, דבר שבעיתונים החסידיים לא מבינים מה רוצים ומה הבעיה להזכיר. וכך בנוגע לענינים של עבודה ופרנסה, שהחסידים הרבה יותר משוחררים. והיסוד הוא הלחץ הליטאי מעניני ההשקפה הטהורה וכל המבנה ה'מפואר' הזה שנבנה במשך עשרות שנים ע"י אדם ידוע. וברוך שפטרנו מעונשו שלזה (ועדיין סובלים מרשימו דיליה). ודי בזה.

לא מסתבר שיש כאן סכנה אמיתית בשעה שרק הליטאים מריחים אותה, והחסידים לא קולטים במה מדובר. ובתור ליטאי אני אומר זאת.

אני ממליץ שאת האנרגיה אודות מה שעושים בבין הזמנים, תשקיעו במקומות היותר עצובים, כמו הנסיעות לחו"ל שמקבלים לגיטימציה נוראה מהעיתונות הליטאית, ומצוה למחות על כך (אלא שקשרו את הידיים בכך שמפרשים זאת כתמיכה בבעלי המחלוקת הידועים).
 

ישי בן ישראל

משתמש ותיק
אני מתפלץ לנוכח ההיתממות השוררת כאן -
האם מישהו - מבין נושאי כלי ההשקפה הטהורה ומבקשי-הסכמת-גדולי-הדור-בכל-דבר-וענין הגולשים כאן - חשב לבקש את הסכמת גדולי הדור לגלישה בפורום זה?!
אדרבה, בוודאי פשיטא לכאו"א דעכ"פ מבחינת הוראה-להמון-עם דעת גדולי הדור כבר מפורסמת ולפיה הגלישה כאן אסורה מדבריהם.
אז בבקשה, אותו תירוץ-תשובה שאתם עונים לעצמכם להיתר הגלישה בפורום, תענו גם לגבי הכינוס בכ"ש ובק"ו בן בנו של ק"ו!
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
גם אני מתפלץ על ההשוואה מסוג זה, ועל ההיתממות להשתמש בטענה שחוקה כעין זו (שהיא גם לא נכונה) ולא ברת השוואה, לקלקול שגוף כזה או אחר יכול לחולל.

נ.ב מיותר להפוך את הויכוח העניני למח' בין החסידים והליטאיים. אם עיתון כזה או אחר מפרסם, אינו מהווה ראיה כלשהי על עמדת הציבור החסידי כולו.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
הרבה גופים יכולים לחולל קלקולים, והרבה גופים יכולים להועיל.
המדד הוא האם זה טוב או לא טוב.

אכן כשרבנים מפורסמים נתנו הסכמתם לומר שיעור ביום עיון כזה, היא הסכמה כשלעצמה.
ואצ"ל שמי שזה מעניין אתו הרי יראה בכך תועלת, ומי שלא מעניין אותו לא יטרח לבא.

ממה שידוע לי כולם מתכוונים ליום עיון תורני שתועלתו רבה. אגב באמת השם של הכנס נראה ארכאי בעל אג'נדה, אבל לא המארגן הנוכחי נתן אותו..
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
אני מסכים עם הפקדתי שהנידון לא דומה לגלישה כאן. אבל אני הרבה פחות מסכים שיש איזהו בעיה בכנס כזה שפונה לציבור לעסוק במבט תורני במה שכלי הארכיאולוגיה זימנו לנו מידע בעניינים הנוגעים להלכה.
אדרבה, והלא זה הכוונה חיים עפ"י התורה, ושהמציאות נמדדת בעיניים של תורה.
הסיסמאות של נאר תוירע בטהרותא, אינם אלא סיסמאות שווא שיצרו אנשים שאין להם שום קשר לתורה מימיהם, והשייכות של אותם אנשים לתורה היא רק ע"י הנפת סיסמאות חלודות שהם שמעו פעם כשהם ביקרו בביהמ"ד או בפרוזדור בכדי לנגח מישהו ותו לא.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
אריך אמר:
הפקדתי שומרים אמר:
סבא אמר:
באופן אישי אני מאוד נמשך לדברים האלו ולכן נהנה למשל לקרוא את הרב זמיר כהן בספרו על הארכיאולוגיה.
אך מבחינה ציבורית @הפקדתי שומרים צודק, דברים אלו לציבור החרדי, בדרך כלל מזיקים יותר ממועילים, כיוון שהם פותחים את האפיקים לדברי הארכיאולוגים, ויש עדיין דברים שלא מצאנו את התירוץ לסתירתם את דברי המקרא, ונכול שליהודי שמושרש באמונתו, אין בכך שום בעיה, כי כמו שלא מצאנו הרבה דברים עד היום ואח"כ נמצאו כן יהיה בשאר הדברים, אבל להמון העם זה הרסני.
אם הבנתי נכון זו הייתה כוונת הפקדתי, אם לא תתקן אותי בבקשה.
ממש כך. וזה חלק מהפרדוקס שכתבנו למעלה. ישר כח, ר' סבא. ומפליא אותי, על שהעזת לכתוב דברים שונים, מכאלה של בעלי הענין. מוריד בפניך את הכובע.
מה שכתב ר' כלפיא ליא לנגח אין טעם להשיב, גם לא מה שכתב יושבי יעבץ כנ"ל בפרט שדעתו והשקפתו בענינים מעין אלה ידועה.
היחיד לדעתי, שצריך לקרוא את דבריו שבאים ממקום אמיתי ללבן את הדברים, אלו של הרב אריך, אבל אני רוצה לשאול אותך ר' אריך. היכן הם גדולי ישראל? מדוע אין לאותו גוף ולו גדול אחד שנותן להם גושנפקא?
(בענין הפרנסה, הדברים לא אמורים לאותו כנס ספיצפי שהוא רק מכשיר לקראת העתיד, לפתוח גוף רידקלי, שיהווה כתובת בשביל הציבור החרדי לענינים האלו, ויש בזה הרבה הרבה ענינים ואכמכ"ל, אבל לא תועלת אמיתית אלא להיפך כמו שנכתב למעלה כ"ז דעתי)

אפתח במאי דסלקת, חבל שמדמיינים מגדלים פורחים באויר, ואין שום הבדל בהשערות ארכיאולוגיות על העבר, ובין השערות תלושות על ההוה והעתיד...

לגוף הדברים שכתבת "היכן הם גדולי ישראל"?
על הרבה דברים אפשר לשאול. ואם הזכרת את עובדת אי-הפרסום בעיתון, אחזיר את הכדור אליך, היכן גדולי ישראל בנוגע לשערוריה של מבול הפרסומות באותו עיתון על נופשים בחו"ל.
וכי לא מבין אתה שתרבות הנהנתנות ההולכת וכובשת לה נתחים בציבוריות האברכית (שהרי מי קורא את העיתון הלזה על בסיס יומי?) היא הסכנה הגדולה, ולא כנס של ת"ח צנועים ומבקשי אמת, שרוצים להבין יותר את התורה, ולשם כך משתמשים ברקחות וטבחות?
אז איפה גדולי ישראל? ובעוד הרבה דברים. וצריך לדעת שגדולי ישראל הם לא הקבלנים של כל מה שקורה או לא קורה. והכוחות והזמן שלהם מוגבלים. ולא יכולים לעסוק בכל נושא, ובפרט כשלא שואלים אותם. וגם כששרה שנירר הקימה את בית יעקב התקיפו אותה, אם זה דבר טוב, למה לא ראינו גדולי ישראל שעשו זאת. ואמנם אחרי שהקימה קיבלה גיבוי מהם (מיהו לא מכולם), ואילו כאן לא תראה בשו"ת שעושים עם ר' גרשון או ר' חיים שליט"א שממליצים ללכת לכנס הזה. וכולם מבינים שזה באמת לא מתאים להמון העם, וזה לא המהלך שרוצים שיכנס לתוך הישיבות והכוללים. ועדיין אין זה שולל את הלגיטימציה. וכך גם בנושא ה'תכלת'.

המדד הוא לא אם גדולי ישראל חתומים על מכתב לטובת הכינוס, אלא אם יש שם ת"ח יראי שמים, ואם כוונת המארגנים לשמים. על החלק השני אני יכול להעיד. ועל החלק הראשון פשוט וברור שדי בכך שאנשים כמו ר' שמואל נדל ור"ח בניש ועוד משתתפים שם, וכן עוד ת"ח יקרים ונכבדים. ותל"מ.

וכלפי מה שכתב כלפי ליא על השקפה. אסביר את כוונתו ולא סתם מנגח. כי שים לב לתופעה מעניינת: כפי שהובא כאן, ביומונים החסידיים פרסמו ללא הנד עפעף אודות הענין הזה (וגם שנה שעברה), משא"כ בצד הליטאי. וזו תופעה שקיימת במגוון נושאים, וכמו למשל הסלסולים והכללים המדוקדקים כמה פעמים מותר להזכיר את המילה צה"ל בכתבה, או שצריכים לכתוב 'הצבא', וכן ע"ז הדרך, דבר שבעיתונים החסידיים לא מבינים מה רוצים ומה הבעיה להזכיר. וכך בנוגע לענינים של עבודה ופרנסה, שהחסידים הרבה יותר משוחררים. והיסוד הוא הלחץ הליטאי מעניני ההשקפה הטהורה וכל המבנה ה'מפואר' הזה שנבנה במשך עשרות שנים ע"י אדם ידוע. וברוך שפטרנו מעונשו שלזה (ועדיין סובלים מרשימו דיליה). ודי בזה.

לא מסתבר שיש כאן סכנה אמיתית בשעה שרק הליטאים מריחים אותה, והחסידים לא קולטים במה מדובר. ובתור ליטאי אני אומר זאת.

אני ממליץ שאת האנרגיה אודות מה שעושים בבין הזמנים, תשקיעו במקומות היותר עצובים, כמו הנסיעות לחו"ל שמקבלים לגיטימציה נוראה מהעיתונות הליטאית, ומצוה למחות על כך (אלא שקשרו את הידיים בכך שמפרשים זאת כתמיכה בבעלי המחלוקת הידועים).
יש"כ ר' אריך על דבריך המפורטים בענין, ומכאן למילי..

תרבות הנהנתנות אכן צורמת לכל אברך מבני התורה והחסידות, וכבר יצא בענין הזה בשבוע שעבר הבהרה ברורה באיתו עיתון. ולדעתי גם זה אינו מספיק, אבל אינני דוברו של העיתון, גם אם הצביעו עלי ככזה. ודרך אגב, באותו עיתון מוזכר שם המילה צה"ל על ימין ועל שמאל בלי סלסולים, רק לדוגמא מהיום, שם בעמוד הרלוונטי מוזכר 5 פעמים המילה צה"ל, וזה רק עמוד אחד מתוך עיתון שלם.
אבל בעיקר, אין להקיש בין הדברים. כל מקרה רע לכשעצמו, ואין בכח האחד לחפות על "חבירו".

הדמוי לשרה שנירר לא במקום. כאן אנו לא עוסקים בשינוי מסגרת, כאן מדובר על גוף שמתיימר להשתמש בתורת הארכאולוגיה המומצאת, כשיטה לחזק את אמיתות התורה, ובזה גם לתת לגיטמציה לאחת מהתורות הכפרניות ביותר בתחום ההשכלה. הרי בדור הקודם לא העזו לחשוב בכיון הזה, לייסד גוף שכל מטרתו לתת גושפנקא לתורה, מממצאים ארכאולוגים. ובמטותא מינך, תעבור על התוכנייה של אותו כינוס וקח לך רק דוגמא קטנה ממה שנכתב שם בכותרת "ד"ר חגי משגב: "הכרת תרבות מצרים ותרומתה לפרשנות התורה" תרומתה לפרשנות התורה? היא תורמת משמע התורה לוקה בחסר כל עוד אין ממצא ארכיאולגי, והתורה סך הכל עוד פרשנות של המציאות.. תאר לך, עוד כמה שנים אחרי שיתקבע הלך מחשבה כזה, ולכל אירוע של התנ"ך יבואו אותם חכמים "ויחזקו" את דברי התורה בממצאים וכדו', מה יהיה על אותם אירועים שאין להם ממצאים ותיעודים בשטח, האם מאן דהו שהתרגל לקבוע את אמיתות התורה בין השאר על פי ממצאים ארכיאולוגיים, לא יפקפק חלילה בלבו? האם כדאי להפוך את זה לשיטה?
כדאי לשים לטענה הזו לב, לשקול אותה בכובד ראש. הרי אין לי אינטרס מלבד החשש הנ"ל. והקב"ה יודע מחשבות כל לב.
וכן, המדד בענינים מעין אלה הוא אחת, האם גדולי ישראל נתנו גושפנקא או לאו. אם באנו לסמוך על מה שמשתתף שם ת"ח יר"ש, לא גרע מאותם ת"ח בזמנו שניסו להעמיד סנהדרין, ובתוכם היו גם כמה ת"ח יר"ש, כך שדעת הת"ח בענין עם כל הכבוד לא שווה כל עוד גדולי הדור שיחי' לא אימצו את השיטה.
והערות אגב, מדוע גדולי הדור לא הסכימו עד כה? הרי לשיטת המארגנים אין בזה כל רע?! הם לא משנים דבר במסגרות החינוך?! ממתי מביאים לכינוס בני תורה, פרופסור וד"ר? מדוע שצעיר הצאן שנוכח לראות שמסמר הערב הוא אותו פרופ' וד"ר לא יטעה לבלבל?
(קח לדוגמא מה שכתב בענין הזה אחד מבאי הפורום (לא אתה) ידיעה מוזרה משהו-
וישנם רבים מאוד מכל גווני הקשת (מהגה"צ דתהילות ישראל ועד הרב דב ליאור) סומכים על ארכאולוגיה. כך שהשאלה מי סומך על ארכאולוגיה - תשובתה בצדה.
כמובן שמיותר להתווכח עם אחד שכזה.)

ועוד בדרך אגב נתיחס למש"כ כאן אחד (לא אתה) בזה"ל - מי שמאמין באמונה שלמה בתורה מן השמים ובמסורת אבותינו בידנו, ישמח אם יעלה בידו את היכולת לברר את הנתונים מול המציאות הנגלית לעינינו. ומי שחושש שדבר זה יביא לו לקריסה באמונה, ואמונתו שווה קליפת השום וביצה, שימשיך לטמון את ראשו בחול ולצעוק מסורת והשקפה בלי לדעת מימינו לשמאלו".
אין צורך לאמר כמה שההודעה הזו מתמצתת את הפרדוקס הגדול שהערנו עליו. הרי אם כבודו אוחז באמונה שלימה, מה משמח אותו היכולת האריכאולוגית? אלא אם נניח שהאמונה שם קצת התברברה, וכאן הפרדוקס מכפיל את עצמו, אחד כזה יעדיף את דעת המיעוט, או דעת רוב האריכאולוגיים? פרדוקס בהתגלמותו.

ומה שנסית לקשור בין חסידים לליטאים בענין הזה אני מתפלא עליך. כמו שלא נאמר שהמארגן הוא מחסידי גור הוא מייצג רק אותם, לאור העובדה שחלק מהמרצים בכינוס משתייכים דווקא למגזרים אחרים, כך גם לא נאמר שעיתון כזה או אחר, משקף את דעת כל קוראיו. ועל כן נשגב מדעתי, על ההכללה, מנין למר?


כתבתי הכל בכדי ללבן את הדברים, לי ולחברים. לשים את האצבע על נקודת התורפה של ענינים מעין אלה. כעין חשיבה לטווח הרחוק. לא "השקפה טהורה" אלא פשוט חשיבה פרקטית מה ההשלכות של גישה כזו לעתיד, יהיה מי שיכנה אותה חשיבה ארכאולוגיות רטרו.. אני מכנה אותה, חשש מהבאות.
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
הדמוי לשרה שנירר לא במקום. כאן אנו לא עוסקים בשינוי מסגרת, כאן מדובר על גוף שמתיימר להשתמש בתורת הארכאולוגיה המומצאת, לחזק את אמיתות התורה, ובזה גם לתת לגיטמציה לאחת מהתורות הכפרניות ביותר בתחום ההשכלה. הרי בדור הקודם לא העזו לחשוב בכיון הזה, לייסד גוף שכל מטרתו לתת גושפנקא לתורה, מממצאים ארכאולוגים. ובמטותא מינך, תעבור על התוכנייה של אותו כינוס וקח לך רק דוגמא קטנה ממה שנכתב שם בכותרת "ד"ר חגי משגב: "הכרת תרבות מצרים ותרומתה לפרשנות התורה" תרומתה לפרשנות התורה? היא תורמת משמע התורה לוקה בחסר כל עוד אין ממצא ארכיאולגי. תאר לך, עוד כמה שנים אחרי שיתקבע הלך מחשבה כזה, ולכל אירוע של התנ"ך יבואו אותם חכמים "ויחזקו" את דברי התורה בממצאים וכדו', מה יהיה על אותם אירועים שאין להם ממצאים ותיעודים בשטח, האם מאן דהו שהתרגל לקבוע את אמיתות התורה בין השאר על פי ממצאים ארכיאולוגיים, לא יפקפק חלילה בלבו? האם כדאי להפוך את זה לשיטה?
כדאי לשים לטענה הזו לב, לשקול אותה בכובד ראש. הרי אין לי אינטרס מלבד החשש הנ"ל. והקב"ה יודע מחשבות כל לב.
וכן, המדד בענינים מעין אלה הוא אחת, האם גדולי ישראל נתנו גושפנקא או לאו. אם באנו לסמוך על מה שמשתתף שם ת"ח יר"ש, לא גרע מאותם ת"ח בזמנו שניסו להעמיד סנהדרין, ובתוכם היו גם כמה ת"ח יר"ש, כך שדעת הת"ח בענין עם כל הכבוד לא שווה כל עוד גדולי הדור שיחי' לא אימצו את השיטה.
והערות אגב, מדוע גדולי הדור לא הסכימו עד כה? הרי לשיטת המארגנים אין בזה כל רע?! הם לא משנים דבר במסגרות החינוך?! ממתי מביאים לכינוס בני תורה, פרופסור וד"ר? מדוע שצעיר הצאן שנוכח לראות שמסמר הערב הוא אותו פרופ' וד"ר לא יטעה לבלבל?
אף אחד לא בא לחזק את אמיתות התורה, ואף אחד גם לא טען על כך. אבל בדור מבולבל של היום שבו קל כל כך גם לבלבל את כולם,
טוב ונכון וישר בימי בין הזמנים להתכנס ליום עיון חווייתי להכיר את מציאות התורה והבנת פירושיה והלכותיה, דרך המתגלה לעינינו במציאות. וזה תועלתי פי כמה מטיולים וסנפלינגים שונים או סימפוזיונים שונים וערבי שירה מרוקנים שעושים לבחורי ישיבות תחת כל מיני איצטלות, ולעתים בתוך הישיבות עצמם, וכן, כמה מפתיע, בברכת ובהוראת ובראשות וכו' מרנן ורבנן גדולי ישראל זקני הדור חכמיו וסופריו שליט"א.
בדור הקודם לא העיזו לחשוב? מנין לך, הוהו חשבו ועשו מעשים. האם צריך להזכיר את הגה"צ הרי"א הלוי בעל דורות הראשונים שמרן הגר"ח מבריסק כ"כ שיבח את מפעליו? ועוד עשרות ומאות כיוצא בו.
והנה עוד עיוות קטן שהוא גדול. וכי נאמר שם שהרצאתו של ד"ר משגב תביא תרומה ל"תורה" או "לחזק" את דברי התורה בממצאים? את זה יכול לומר רק מי שמעולם לא ניסה בכלל לשמוע מה שיש לד"ר משגב לומר [רח"ל! ח"ו! יש לו כיפה מזרחית, והוא בכלל לומד תנ"ך, ולא בישיבות הקדושות. מה שנכון נכון]. אבל אם מישהו רוצה כן להבין מה יש למימצאי הארכיאולוגיה לתרום להבנת פירוש התורה, לא לחזק את התורה, אלא להבנת פרשנותה, בוודאי שרק אדם כמו ד"ר משגב יכול לעשות זאת, ולא שום ר"י אחר. נכון, לא נביא אותו לשיעור בישיבה או בכולל. אבל כן נבוא לשמוע אותו ביום עיון בינהזמנים'דיק [לו רק יביא אותו המארגן לאיזורנו ולא יסתפק בשיעורים אי שם במקום נידח כמו ירושלים...]...

והעיקר,
כמו שכבר אמר ר' אריך, הימצאותו של הגאון הגדול ר"ש נדל שליט"א במקום, בוודאי מהווה הכשר מוחלט יותר מכל "ברכת" ו"הוראת" ו"בראשות" מרנן ורבנן תעמולתי אחר.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
שוב, איני רואה כאן טענה אחת מלבד דברי ניגוח. מה שבטוח שלי אין אינטרס להוות תעמולה כנגד, מלבד הטיעונים העניניים שהעלתי.
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
אתה מוזמן ללכת בבין הזמנים לעשות אומגה בכנרת, כמנהג בני תורה חשובים, בהכשר בד"ץ שא"י, העיקר לא לתת לגיטימציה לחיזוק התורה. בשו"א לא נרשה זאת, סטיה חמורה, שינוי מהמסורת, סכנה לבאות ולדת.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
כלפי ליא אמר:
אתה מוזמן ללכת בבין הזמנים לעשות אומגה בכנרת, כמנהג בני תורה חשובים, בהכשר בד"ץ שא"י, העיקר לא לתת לגיטימציה לחיזוק התורה. בשו"א לא נרשה זאת, סטיה חמורה, שינוי מהמסורת, סכנה לבאות ולדת.
סלח לי, אכן לתת לגיטמציה וחיזוק לתורה בדרך של אריכאולגיה, ועוד להטמיע זאת במסגרות חינוך של צעירים, לא רצוי מן הטעמים שנומקו לעיל בפרוטרוט. בא נשמור על עניניות, נתווכח ברמת הטיעונים בלי להטיל רפש האחד על השני. וכמו שנהגו בהגינות רוב החברים בדברים מנומקים ונעימים.
 

סבא

משתמש ותיק
כדאי להזכיר כאן, מה ששמעתי הרבה פעמים [אבל איני יודע את הפרטים המדוייקים והמקורות, ואודה למי שיביאם, וכמובן שיכול גם להיות שכל העולם המציאו את כל הסיפור הזה] שהיו מטפלים של נער נושר, שבאו אל גדולי הדור בהצעה מפתה, הרי ידוע הצלחתם הרבה של ארגוני התשובה כערכים וכדו' בסמנרים שהם עושים בהם הם בונים את יסודות האמונה מהמסד עד הטפחות בצורה ברורה בנויה למופת, וכמובן כשהבסיס חזק יש הרבה פחות סיכויים לנשירה, וגדולי הדור ענו בלא מוחלט, [מאידך אציין שבחו"ל יש תנועה שעוסקת בזה בשם "אני מאמין" ומפורסם שם אחד ממייסדי התנועה [הרב סייפרמן] שנודד מת"ת לת"ת ומסמינר לסמינר למסור את סדרת שיעוריו [לדוברי האנגלית שביננו אפשר לשמוע ולהוריד ב- https://www.torahanytime.com/#/speaker?l=958]
כמובן שאין להביא ראיה מוכרחת מזה, כי שם מדובר בפתיחת כל המכלול של יסודות היהדות, וכאן באספקט אחד בלבד, אבל מאוד ייתכן שהטעם הכללי נכון גם לפרט, ודוק.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
הרב הפקדתי אתה צודק. אבל אם שמת לב שמקודם רמזתי שהדבר הזה השתנה!
אך יתכן שצריך לפרש יותר:
המארגן הנוכחי לא קשור לאג'נדה הנ"ל, רק השם נשאר ותו לא.. יתכן שצריך לשנות גם את המלל הזה, שלא תואם את המציאות הנוכחית.
אמנם בדרך כלל אנשים מארגנים ניחנו בקשרים עם אנשים, אך לא הנוכחי כשנים קודמות, ואף לא השנה הזו כהשנה הקודמת לטיבותא, כמובן.
אמנם גם בכנסים אחרים המרצים באו בשביל להקנות דעת ולא בשביל אותה אג'נדה..
אגב, גם החסות היא בעיה מהותית כי צריך למצא תקציב, לעלויות הגבוהות מאוד, והשנה המארגן השתדל מאוד בענין הזה.

כמדומה שהתוכניה של יום העיון מדברת בעד עצמה, היא בהחלט מציעה דבר לא שגרתי באיכותו. וסוגיות עמומות חשובות שיתלבנו.
בהחלט גם אני אינני מסכים עם הדברים שבהפניה שהבאת, אך להרגשתי זה לא הלוז של הכינוס הזה.
לצעירים בודאי אין מה לחפש שם, אבל יש רבים שזה מביא להם תועלת מרובה לאחר שקרו ושנו, ורוצים להוסיף להבין דברים סוגיות עמומות.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
זה לא העתק הדבק? הקישור רק כעת נפתח לי... כי אני במוגן.. ולפי בקשה נפתח.. אז מי רואה את זה?

אבל הכינוס ומטרתו ברורים. להרבות תורה והבנתה.
 

אריך

משתמש ותיק
כמדומה שהויכוח די מיצה את עצמו.

רק להוסיף:

א) כפי שכתבתי בקצרה בתוה"ד לעיל, הציבור החרדי הולך ונפתח למציאות הכללית. וזה לא משנה אם דורשים לגנאי או לשבח, זו המציאות. הן בנשים וגם גברים שלומדים באקדמיה, הן באינטרנט שחודר לכל מקום (מסונן ושאינו מסונן), הן מעצם הריבוי העצום שמתפשט לכל מיני כיוונים. אי לכך, השיטה של ההתעלמות מכל מה שבחוץ ,עלולה למצוא את עצמה בקרוב בפני שוקת שבורה. ואם קמים אנשים ומרימים את הכפפה וגוזלים את החנית מיד המצרי, ומראים קבל עם ועדה שאין סתירה בין ממצאים וריאליה, ובין התורה, אלא אדרבה, הרי שיש בכך שירות חשוב לשנים הבאות.

ב) ישנם מיזמים/כנסים/ארגונים שונים ומשונים, ולא כל אחד מהם הוא הכוס תה שלי. אבל אני מבין שלכל דבר יש צדדים שונים, ובדר"כ, אם לא מדובר במשהו שמוכרע בבירור לשלילה, יש מקום לחכם להחריש, ולומר לעצמו: אני לא הייתי מקים את הדבר הזה, ואולי גם לא אשתתף שם, אבל לקרוא תיגר ברבים, גם לא הייתי עושה. בפרט שיש שם חכמים שחושבים אחרת ממני.

רק להבהיר מה שכתבתי לעיל בענין ההזכרה של צה"ל. המנהג בי"נ הוא שבכותרת לא מזכירים צה"ל אלא כותבים 'הצבא', ואח"כ כבר אפשר להזכיר. לזה התכוונתי ב'סלסולים'. ודברים מעין אלה לא תמצאו בהמודיע... יש שם גישה אחרת לכל הענין הזה, הגישה של הציבור החרדי של פעם.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
האקדמיה חודרת וזו גם הסיבה להכניס לצעירי הצאן מושגים שלא שיערו אבותינו "הלא קנאים"?
לא הייתה קורא תיגר ברבים גם אחרי המניפסט הנ"ל? אפשר להיות שווה נפש כנגד המגמה של הנ"ל?
סלח לי אבל "הגישה של הציבור החרדי של פעם", כנראה לא מצאה חן בעיני הרב שך הרב שטיינמאן ועוד רבים וטובים, אתה צריך לדעת לא פחות ממני.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
נכון שהציבור החרדי גדל 'מדי', ובחלקו פנה לאפיקים שליליים בגלל ההיחשפות לציבור החילוני, יחד עם זאת הציבור החרד לדבר ה' לא נגוע בכל אלו.

הכינוס הנוכחי לא עוסק באקדמיה בכלל, אלא בבירור מציאות הנוגעת להלכה באופן ישיר.
כל מי שמתעסק בסוגיות כאלו, מעניין אותו לראות את הדברים מתלבנים.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
נכון שהציבור החרדי גדל 'מדי', ובחלקו פנה לאפיקים שליליים בגלל ההיחשפות לציבור החילוני, יחד עם זאת הציבור החרד לדבר ה' לא נגוע בכל אלו.

הכינוס הנוכחי לא עוסק באקדמיה בכלל, אלא בבירור מציאות הנוגעת להלכה באופן ישיר.
כל מי שמתעסק בסוגיות כאלו, מעניין אותו לראות את הדברים מתלבנים.
דברי אמת ר' שאר לעמו וכפי שהורו לנו רבותינו, ואין לנו להצניע ולהתבייש בזה, הנהירה לאקדמיה בעיקר מציבור מסויים לא מצדיקה להפתח, לכיונים מסוכנים. יש"כ.
מש"כ בנוגע לכינוסים הנ"ל כבר דברנו בזאת.
 

אריך

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
האקדמיה חודרת וזו גם הסיבה להכניס לצעירי הצאן מושגים שלא שיערו אבותינו "הלא קנאים"?
לא הייתה קורא תיגר ברבים גם אחרי המניפסט הנ"ל? אפשר להיות שווה נפש כנגד המגמה של הנ"ל?
סלח לי אבל "הגישה של הציבור החרדי של פעם", כנראה לא מצאה חן בעיני הרב שך הרב שטיינמאן ועוד רבים וטובים, אתה צריך לדעת לא פחות ממני.

א. מי הכניס לצעירי הצאן? מישהו הלך ללמד בחיידרים? בישיבות? בסה"כ עושים יום עיון בביה"ז לאנשים מבוגרים. תרגיעו בבקשה.

ב. מי שקרא תיגר, כמדומה שזה היה לפני המניפיסט. לגופו של דבר, אנו דנים לגופו של יום עיון ולא במה שנשאר כתוב באיזה נייר מפעם, שאף אחד לא מציג אותו בכנס, ורוב רובם של האנשים שמגיעים לא יודעים ממנו בכלל.

ג. לא הבנתי מה לא מצא חן בעיני הרב שך. אני דיברתי על הפחד שאופף את העיתונות מפני הזכרת צה"ל בכותרת, או הזכרת המושג "מכינה קדם צבאית" (זה אמיתי), כאילו שדקדוקי העניות האלה בעיתון משנים (והראיה, שאצל החסידים אין את הדקדוקים הללו). על זה חתום הרב שך? או הגראי"ל?
 

אריך

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
נכון שהציבור החרדי גדל 'מדי', ובחלקו פנה לאפיקים שליליים בגלל ההיחשפות לציבור החילוני, יחד עם זאת הציבור החרד לדבר ה' לא נגוע בכל אלו.

איני יודע היכן כבודו חי ומתגורר. במקומות שאני נמצא, בירושלים, ישנן הרבה נשות אברכים שעושות תואר ראשון ושני. גם אם רובן לא לומדות באוניברסיטאות חילוניות, אבל עושים את זה במכללות, מ"מ הלימודים הם אקדמאיים.

ואלו שלא עושות תואר, אלא עוסקות במחשבים ונמצאות כל היום במשרדים, לעיתים קרובות עם חילוניים ודת"ל, ובאינטרנט, לא נפתחות לעולם הגדול??

האינטרנט בכלל לא נכנס מאד? אתה יודע כמה כניסות יש לכיכר השבת (ב"ה שאני חסום ממנו)? אתה יודע כמה אייפונים כשרים ולא כשרים יש בציבור החרדי?

על מה אתה מדבר בכלל?

מה שבאתי לומר הוא סברא פשוטה, שכיון שזה המצב, והוא יילך ויתקדם עוד ועוד, מפני הצורך בפרנסות ומחמת ההשפעה העצומה שחודרת מכל מקום. ואנשים נחשפים יותר ויותר לדעות אחרות, אז לא יקרה כלום אם פעם בשנה עושים כנס לתלמידי חכמים ושם מראים שאין סתירה בין האריכאולוגיה והתורה.
לא אני זה שיחליט על המינונים שזו שאלת השאלות בכל תחום. וכל אחד מבין שזה רגיש, ושאין לתת לדיונים אלה במה רחבה מדי. אבל אם קמים תלמידי חכמים ולוקחים חלק בכזה דבר, אני מסוגל לראות את החיובי.
 

אריך

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
נ.ב מה יש לך נגד העיתון הנ"ל? מצאת עיתון יותר איכותי שמדבר לבן תורה?

כפי שכבר הזכרתי, אני בעצמי מנוי עליו.

ומשום כך חורה לי מאד המבול של הפרסומות על חו"ל. ובעיתון השבועי ביום ו', עמודים שלמים מוקדשים לכך!

וידי חובת מחאה על כבודה של תורה, יצאתי.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
אריך אמר:
שאר לעמו אמר:
נכון שהציבור החרדי גדל 'מדי', ובחלקו פנה לאפיקים שליליים בגלל ההיחשפות לציבור החילוני, יחד עם זאת הציבור החרד לדבר ה' לא נגוע בכל אלו.

איני יודע היכן כבודו חי ומתגורר. במקומות שאני נמצא, בירושלים, ישנן הרבה נשות אברכים שעושות תואר ראשון ושני. גם אם רובן לא לומדות באוניברסיטאות חילוניות, אבל עושים את זה במכללות, מ"מ הלימודים הם אקדמאיים.

ואלו שלא עושות תואר, אלא עוסקות במחשבים ונמצאות כל היום במשרדים, לעיתים קרובות עם חילוניים ודת"ל, ובאינטרנט, לא נפתחות לעולם הגדול??

האינטרנט בכלל לא נכנס מאד? אתה יודע כמה כניסות יש לכיכר השבת (ב"ה שאני חסום ממנו)? אתה יודע כמה אייפונים כשרים ולא כשרים יש בציבור החרדי?

על מה אתה מדבר בכלל?

מה שבאתי לומר הוא סברא פשוטה, שכיון שזה המצב, והוא יילך ויתקדם עוד ועוד, מפני הצורך בפרנסות ומחמת ההשפעה העצומה שחודרת מכל מקום. ואנשים נחשפים יותר ויותר לדעות אחרות, אז לא יקרה כלום אם פעם בשנה עושים כנס לתלמידי חכמים ושם מראים שאין סתירה בין האריכאולוגיה והתורה.
לא אני זה שיחליט על המינונים שזו שאלת השאלות בכל תחום. וכל אחד מבין שזה רגיש, ושאין לתת לדיונים אלה במה רחבה מדי. אבל אם קמים תלמידי חכמים ולוקחים חלק בכזה דבר, אני מסוגל לראות את החיובי.
ר' @אריך נניח שאתה צודק בטעון כאן, שהציבור החרדי נפתח וכדו', אבל ראוי לשאול את עצמנו, אם כך מה זה קשור לציבור האברכים? מדוע אותו גוף פועל אצל ציבור האברכים ולא לאותם אלה שכבר נחשפו לאקדמיה ותורתה?
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
אני בהחלט מסכים שכינוס כזה הוא חיובי לא רק משום ההתפתחות של השנים האחרונות אלא תמיד. רק שנכון שהציבור נחשף החל משילהי המאה ה-19 למנינם, לנכרים שהחלו לחקור את הארץ, ובהתאם לכך היה חייב לבחון את הדברים, ודבר זה לא פסק מאז. מה גם שתגליות חדשות בחקירת הארץ תרמו ותורמים להבנה רבה בסוגיות שונות, בהחלט גם לתלמידי חכמים, וכפי שהארתי שגם הסטייפלער נזקק לזה, וכיו"ב.

הציבור שנוהה אחרי הרחוב מתרחב והולך לדאבונינו, והיהדות החרדית חוזרת להיות מצומצמת. זו עובדה קיימת.
אבל אותו ציבור איכותי, הרחוב לא אוכל אותו כי הוא מתרחק מהם. ואין לזה קשר לאשכול זה.
אלו שנוהים אחרי הרחוב זה לא בגלל דעות וחקירות מדעיות אלא בגלל תאוות של אכול ושתה כי מחר נמות ושאר תאוות העולם.
 

אריך

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
הציבור שנוהה אחרי הרחוב מתרחב והולך לדאבונינו, והיהדות החרדית חוזרת להיות מצומצמת. זו עובדה קיימת.
אבל אותו ציבור איכותי, הרחוב לא אוכל אותו כי הוא מתרחק מהם. ואין לזה קשר לאשכול זה.
אלו שנוהים אחרי הרחוב זה לא בגלל דעות וחקירות מדעיות אלא בגלל תאוות של אכול ושתה כי מחר נמות ושאר תאוות העולם.

אני שוב מוצא את עצמי מתווכח עמך על המציאות. המציאות היא שהאברכים החשובים ביותר, נשותיהם שרויות בחלק הארי של יומן, בעולם הגדול. אם זה באופן פיזי, במשרדים עם חילונים ודת"ל או חרדים פרוסטערס (וטען לי אחד שזה יותר גרוע מהראשונים ברשימה). ואם זה באופן מקוון.
ואחרים נשותיהם הן בעלות תואר כזה או אחר.
כל זה לא מנהייה אחרי הרחוב, אלא פשוט מצורך בפרנסה.

אלו שנופלים, יש שנמשכים אחר התאוות, ויש שמתבלבלים מאתרי כפירה (תשאל את המתעסקים עם הנוער). או ממפגש עם חילוני משכיל. ופעמים תרוייהו איתנהו ביה כמובן.

אבל הטיעון הזה שכתבתי הוא כיהודה ועוד לקרא. וגם בלעדיו אני מסכים עם שאר לעמו שמדובר במשהו חיובי כשלעצמו, משום הסיוע שלו להבנה של התורה. וע"ד שכ' הגר"א שככל שיחסר לאדם בשאר חכמות, כך יחסר לו בהבנת התורה.
ולמשל, מי שיקרא את הספרים של פרופ' פליקס על הצומח והחי בתנ"ך, יבין אל נכון הרבה ענינים לאשורם. (פליקס היה אדם דתי).
 

סבא

משתמש ותיק
אריך אמר:
כפי שכתבתי בקצרה בתוה"ד לעיל, הציבור החרדי הולך ונפתח למציאות הכללית. וזה לא משנה אם דורשים לגנאי או לשבח, זו המציאות. הן בנשים וגם גברים שלומדים באקדמיה, הן באינטרנט שחודר לכל מקום (מסונן ושאינו מסונן), הן מעצם הריבוי העצום שמתפשט לכל מיני כיוונים. אי לכך, השיטה של ההתעלמות מכל מה שבחוץ ,עלולה למצוא את עצמה בקרוב בפני שוקת שבורה. ואם קמים אנשים ומרימים את הכפפה וגוזלים את החנית מיד המצרי, ומראים קבל עם ועדה שאין סתירה בין ממצאים וריאליה, ובין התורה, אלא אדרבה, הרי שיש בכך שירות חשוב לשנים הבאות.
ראשית- הדברים שכתבת מביאים לשאלה הבאה- האם כדאי לחזק את שארית הפליטה שלא שלא נפתח למציאות הכללית, על חשבון שאולי אלו שכן נפתחו ימצאו עצמם בפני שוקת שבורה, או דילמא איפכא מסתברא שיש לדאוג לאלו שנפתחו ולמצוא עבורם מענה באופן ציבורי, אף שזה על חשבון כאלו שלא נפתחו, וע"י כינוסים כאלו יפתחו?
זו בהחלט שאלה השקפתית כבידת משקל, שלא ניתן לנו ההדיוטות להכריע בה, רק לגדולי ישראל, וממילא שאלת @הפקדתי שומרים רק מתגברת -היכן גדולי ישראל?
שנית- בימינו מי שנפתח לאינטרנט, גם נפתח למקומות כמו ערכים והידברות, ויכול למצוא שם המון חומר המוכיח "שאין סתירה בין ממצאים וריאליה, ובין התורה, אלא אדרבה" כלשונך. נמצא שהכינוס הזה מועיל דווקא לאלו שאינם פתוחים לאינטרנט, ואלו הרי לא נפתחו, ולא נמצאים בדילמה זו, הלא כן?
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
סבא אמר:
אריך אמר:
כפי שכתבתי בקצרה בתוה"ד לעיל, הציבור החרדי הולך ונפתח למציאות הכללית. וזה לא משנה אם דורשים לגנאי או לשבח, זו המציאות. הן בנשים וגם גברים שלומדים באקדמיה, הן באינטרנט שחודר לכל מקום (מסונן ושאינו מסונן), הן מעצם הריבוי העצום שמתפשט לכל מיני כיוונים. אי לכך, השיטה של ההתעלמות מכל מה שבחוץ ,עלולה למצוא את עצמה בקרוב בפני שוקת שבורה. ואם קמים אנשים ומרימים את הכפפה וגוזלים את החנית מיד המצרי, ומראים קבל עם ועדה שאין סתירה בין ממצאים וריאליה, ובין התורה, אלא אדרבה, הרי שיש בכך שירות חשוב לשנים הבאות.
ראשית- הדברים שכתבת מביאים לשאלה הבאה- האם כדאי לחזק את שארית הפליטה שלא שלא נפתח למציאות הכללית, על חשבון שאולי אלו שכן נפתחו ימצאו עצמם בפני שוקת שבורה, או דילמא איפכא מסתברא שיש לדאוג לאלו שנפתחו ולמצוא עבורם מענה באופן ציבורי, אף שזה על חשבון כאלו שלא נפתחו, וע"י כינוסים כאלו יפתחו?
זו בהחלט שאלה השקפתית כבידת משקל, שלא ניתן לנו ההדיוטות להכריע בה, רק לגדולי ישראל, וממילא שאלת @הפקדתי שומרים רק מתגברת -היכן גדולי ישראל?
שנית- בימינו מי שנפתח לאינטרנט, גם נפתח למקומות כמו ערכים והידברות, ויכול למצוא שם המון חומר המוכיח "שאין סתירה בין ממצאים וריאליה, ובין התורה, אלא אדרבה" כלשונך. נמצא שהכינוס הזה מועיל דווקא לאלו שאינם פתוחים לאינטרנט, ואלו הרי לא נפתחו, ולא נמצאים בדילמה זו, הלא כן?
ספקולציות.
אין קשר בין שוטטות לא ממוקדת ברשת (אם נמצא שם תשובות... וסבורני שלא באופן ממוקד), לבין ימי עיון.
גם על ימי העיון הנערכים אצל הרב אפרתי, ניתן לטעון שיש אוצרי ספרים עמוסים לעייפה, וא"צ לערוך יום עיון..

אגב, בהקשר לדברי אריך, ידוע מהג"מ ר' אברהם שמחה מאמציסלאוו שכתב בהסכמתו לספרי יוספוס ביוונית מתורגמים ללשון הקודש, שהגר"א שאף שיתרגמו אותם לדעת ימי עולם והליכות שרי קדם. ואלו הן הדברים.
 

יוסף בן יוסף

משתמש ותיק
פותח הנושא
עשיתי מספר שינויים בעיקר טכניים, מצורף שוב.
נ. ב. ניתן להירשם גם אצלי באישי.
 

קבצים מצורפים

  • יום עיון ב copy (2).pdf
    6.2 MB · צפיות: 11

שאר לעמו

משתמש ותיק
זה לא אופי הכינוסים הנוכחיים. הם ברמה תורנית גבוהה ולשם כך מיועדים
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון תַחתִית