המלצות להנהגה ולימוד בליל שבועות

אשמח לחוו''ד להמלצות כיצד לנהוג בלילה הגדול והנדיר הזה, שבו ניתן ללמוד ברציפות ללא הפרעות. 

אתחיל עם כמה גרגירים.

מניסיוני הנני להמליץ למי שיכול: לעשות 'משמר' גם בליל ערב שבועות (השנה קצת יותר קל בגלל השבת הקודמת לערב החג) ואז ישנן שעות רבות הרבה יותר, שהרי ליל שבועות מתחיל ב11:30 ונגמר (מבחינת הריכוז, ומאכלי החג המכבידים) ב4:00...

כמו כן, לתפוס נושא ארוך שרוצים להקיף. למשל: נושא שקיעה''ח צאה''כ וסוזק''ש, דיני תפיסה (הספקתי לעבור על ספר תקפו כהן בליל ערב שבועות וליל שבועות), רמב''ם הלכות מעשי הקרבנות, הלכות תרו''מ, וכיו''ב.

לעניין הערנות או העייפות. מניסיון - כלל שיוצאים יותר לקפה ועוגה, כך מתעייפים יותר. אין לי הסבר לכך. בישיה''ק ניסינו החברותא שלי ואני שלא לקום מן המקום כולי ליליא, ועמדנו בכך. כדי לא להירדם לגמנו פחית XL שנפתחה מערב החג.

לא כתבתי אודום לימוד עם הילדים, כיון שעדיין לא זכיתי לזה. אשמח לשמוע דעות בזה, אגזור ואשמור.
 

אור זורח

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
אשמח לחוו''ד להמלצות כיצד לנהוג בלילה הגדול והנדיר הזה, שבו ניתן ללמוד ברציפות ללא הפרעות.
לידידנו שליט''א
ההודעה הביאה לי חיזוק


לעצם הענין
מנסיון שלי
אין דומה שבועות של שנה זו לשנה שעברה
וכן כל שנה ושנה
זאת אומרת
גם לאחר כל העיצות והנסיונות
יש לדעת שהשנה יהא נסיון אחר וחדש
ויש לפתוח עיניים...(תרתי משמע......)
לדעת איך להתנהג בנסיון
וזה באמת מתאים לחג השבועות
שהקב''ה נותן לנו אפשרויות יותר
ואז כמה שאדם יעמוד יותר בנסיון חדש יותר יהא לו טוב
כל התעלות דורשת נסיון
יהי רצון שנזכה לעמוד בנסיונות
כי לבעבור נסות אתכם בא האלוקים ופי' רש''י לרומם אתכם.
הנסיון מרים את האדם
חג מתן תורה שמח
 
מה שאני איני מבין כ"כ, הרי עד שמתחילים ללמוד בלילה השעה 11 פלוס, אחרי 3 הריכוז כבר לא מה שהיה, אחרי 4 כבר ברכות וכו', ועל התפילה מה יש לדבר, מי עייף יותר ומי פחות.

למה לא ללמוד קצת בלילה, בשביל העניין שיש בלימוד בליל שבועות.

ללכת לישון, להתפלל שחרית כמו שצריך ובלי עייפות, ויש יום ארוך שאפשר ללמוד (השקיעה בסביבות 7:30).

מרוויחים כאן הרבה יותר.

לא מבין למה לא עושים זאת רבים.
 
מקדש שביעי כל שביעי אמר:
לא מבין למה לא עושים זאת רבים.
כי הוא מנהג הקדמונים מהבית יוסף ואילך להיות ער בלילה זה,
וכיון שלא נכחיש המגיד, אז נאמין שכך אמר לבית יוסף.
סוף דבר יש למנהג זה מעלה על פני דרכך, שכך הורה האר"י.

והאמת, שגם בחשבון שעות זה לא יותר זמן, כי אם קמים ב8:00 ומתפללים עד 11:00 ואז סעודת חג חלבית חגיגית עד 1:30, ואז מנחה, ואז מנוחה קצרה הכוללת קיום מצות עשה דאורייתא של ושמחת בחגך אתה וביתך, ואז יש עוד איזה שעה ללמוד, ואח"כ סעודה בשרית דשנה, תכלס' יש לך פחות שעות לימוד.
 

אור זורח

משתמש ותיק
מקדש שביעי כל שביעי אמר:
מה שאני איני מבין כ"כ, הרי עד שמתחילים ללמוד בלילה השעה 11 פלוס, אחרי 3 הריכוז כבר לא מה שהיה, אחרי 4 כבר ברכות וכו', ועל התפילה מה יש לדבר, מי עייף יותר ומי פחות.

למה לא ללמוד קצת בלילה, בשביל העניין שיש בלימוד בליל שבועות.

ללכת לישון, להתפלל שחרית כמו שצריך ובלי עייפות, ויש יום ארוך שאפשר ללמוד (השקיעה בסביבות 7:30).

מרוויחים כאן הרבה יותר.

לא מבין למה לא עושים זאת רבים.
תראה
אם זה על חשבון תפילה כבר כתב המ''ב שייזהר שלא יצא שכרו בהפסדו וכמו שכתבת

אבל העניין בזה הוא פשוט
לא נאמר ללמוד בריכוז דוקא ובעיון ובשיא העיון
יש כאן ענין של להיות נעורים בלילה וכל הלילה
ולהיות מחוברים ללימוד התורה

יש ענין ללכת לתשליך בראש השנה
ואף אחד לא אומר שעדיף בזמן הזה ללמוד
 
אור זורח אמר:
והאמת, שגם בחשבון שעות זה לא יותר זמן, כי אם קמים ב8:00 ומתפללים עד 11:00 ואז סעודת חג חלבית חגיגית עד 1:30, ואז מנחה, ואז מנוחה קצרה הכוללת קיום מצות עשה דאורייתא של ושמחת בחגך אתה וביתך, ואז יש עוד איזה שעה ללמוד, ואח"כ סעודה בשרית דשנה, תכלס' יש לך פחות שעות לימוד.

אפשר קצת פחות למרוח את התפלה והסעודה.

אבל זה דברים יותר טכניים ופחות קשורים לפורום
 

אור זורח

משתמש ותיק
מקדש שביעי כל שביעי אמר:
אור זורח כתב: ↑לפני 50 דקות
והאמת, שגם בחשבון שעות זה לא יותר זמן, כי אם קמים ב8:00 ומתפללים עד 11:00 ואז סעודת חג חלבית חגיגית עד 1:30, ואז מנחה, ואז מנוחה קצרה הכוללת קיום מצות עשה דאורייתא של ושמחת בחגך אתה וביתך, ואז יש עוד איזה שעה ללמוד, ואח"כ סעודה בשרית דשנה, תכלס' יש לך פחות שעות לימוד.

אפשר קצת פחות למרוח את התפלה והסעודה.

אבל זה דברים יותר טכניים ופחות קשורים לפורום

כנראה שיש כאן טעות
צוטטו בשמי דברים שלא אמרתי
 

כי הם חיינו

משתמש ותיק
מקדש שביעי כל שביעי אמר:
אור זורח אמר:
והאמת, שגם בחשבון שעות זה לא יותר זמן, כי אם קמים ב8:00 ומתפללים עד 11:00 ואז סעודת חג חלבית חגיגית עד 1:30, ואז מנחה, ואז מנוחה קצרה הכוללת קיום מצות עשה דאורייתא של ושמחת בחגך אתה וביתך, ואז יש עוד איזה שעה ללמוד, ואח"כ סעודה בשרית דשנה, תכלס' יש לך פחות שעות לימוד.

אפשר קצת פחות למרוח את התפלה והסעודה.

אבל זה דברים יותר טכניים ופחות קשורים לפורום
התפילה והסעודה זה חלק מרכזי וחשוב ביו"ט,
ולמה אתה קורא לזה למרוח אם מאריכים בתפילת יו"ט ובסעודת יו"ט,
 
 

ישראל גליס

משתמש ותיק
החק יעקב (סק"א) כתב: "בבית מוח"ז הגאון לא נהגו כך ללמוד בעשרה (את סדר התיקון) כי עיקר התיקון לא תיקנו רק בפני עמי הארץ שאינן יודעים ללמוד ע"כ אומרים התיקון".
 
יש מי שרצה לטעון [סבא ישראל] שיש ענין בעצם זה להיות ער בלילה, ואחר המחילה כבר כתב המג"א (סי' תקפ"ג ס"ק ו') גבי לישן ביום ראש השנה "היושב בטל כישן דמי", ובמחצה"ש ביאר דמה שנהגו שלא לישן הוא על פי הירושלמי שכתב מאן דדמיך בריש שתא דמיך מזליה. ר"ל אם האדם עוסק בדברי תורה או תפלה, מעורר למלאך שלו למעלה להתפלל עליו, מה שאין כן כשישן, א"כ גם בהיותו ער ובטל אינו מעורר המלאך, ע"כ.
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
אשמח לחוו''ד להמלצות כיצד לנהוג בלילה הגדול והנדיר הזה, שבו ניתן ללמוד ברציפות ללא הפרעות. 

אתחיל עם כמה גרגירים.

מניסיוני הנני להמליץ למי שיכול: לעשות 'משמר' גם בליל ערב שבועות (השנה קצת יותר קל בגלל השבת הקודמת לערב החג) ואז ישנן שעות רבות הרבה יותר, שהרי ליל שבועות מתחיל ב11:30 ונגמר (מבחינת הריכוז, ומאכלי החג המכבידים) ב4:00...

אפשר לאכול דברים יותר קלים
 

למה זה תשאל לשמי

משתמש ותיק
פותח הנושא
הצעיר שבחבורה אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
אשמח לחוו''ד להמלצות כיצד לנהוג בלילה הגדול והנדיר הזה, שבו ניתן ללמוד ברציפות ללא הפרעות. 

אתחיל עם כמה גרגירים.

מניסיוני הנני להמליץ למי שיכול: לעשות 'משמר' גם בליל ערב שבועות (השנה קצת יותר קל בגלל השבת הקודמת לערב החג) ואז ישנן שעות רבות הרבה יותר, שהרי ליל שבועות מתחיל ב11:30 ונגמר (מבחינת הריכוז, ומאכלי החג המכבידים) ב4:00...

אפשר לאכול דברים יותר קלים
מצטרף להנ''ל. אני מסתפק בכזית עם מעט סלטים בלינצ'ס ותל''מ, מטעם הנ''ל. עולם אחר.

מימיי לא הבנתי את המכבידים בסעודת ר''ה, דבר המעיק על התפילות. אבל זהו טעם אישי. 
 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
אשמח לחוו''ד להמלצות כיצד לנהוג בלילה הגדול והנדיר הזה, שבו ניתן ללמוד ברציפות ללא הפרעות. 

אתחיל עם כמה גרגירים.

מניסיוני הנני להמליץ למי שיכול: לעשות 'משמר' גם בליל ערב שבועות (השנה קצת יותר קל בגלל השבת הקודמת לערב החג) ואז ישנן שעות רבות הרבה יותר, שהרי ליל שבועות מתחיל ב11:30 ונגמר (מבחינת הריכוז, ומאכלי החג המכבידים) ב4:00...
אפשר לאכול דברים יותר קלים
מצטרף להנ''ל. אני מסתפק בכזית עם מעט סלטים בלינצ'ס ותל''מ, מטעם הנ''ל. עולם אחר.

מימיי לא הבנתי את המכבידים בסעודת ר''ה, דבר המעיק על התפילות. אבל זהו טעם אישי. 
אכן!
ולאידך גיסא, לכה"פ בסעודת ר"ה "אכלו משמנים ושתו ממתקים" וגו'.
והכל מודים בעצרת דבעינן נמי לכם וכו', אלא דאפשר בעצרת דסגי לקיימו בסעודה של יום.
 
 

HaimL

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
לעניין הערנות או העייפות. מניסיון - כלל שיוצאים יותר לקפה ועוגה, כך מתעייפים יותר. אין לי הסבר 
אגרא דתיקונא - ברכתא (דקפה ועוגה)
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
ישראל גליס אמר:
ואחר המחילה
ראה 'אוצר מנהגי חב"ד - סיון' ע' רצה (וכמדומה לי שיש מקום לפרש כן אף בכתהאריז"ל או בדברי ה'מגיד־משרים').
עכ"פ הקושיא והפלפול אין בהם אפי' כדי צע"ק, ולו מפני שבכה"ג לא מדמינן מילתא למילתא (לבד הבקי טובא ויודע בכל מסתורי חכמה זו הנעלמה מעין כל חי).
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
ישראל גליס אמר:
ואחר המחילה
ראה 'אוצר מנהגי חב"ד - סיון' ע' רצה (וכמדומה לי שיש מקום לפרש כן אף בכתהאריז"ל או בדברי ה'מגיד־משרים').
עכ"פ הקושיא והפלפול אין בהם אפי' כדי צע"ק, ולו מפני שבכה"ג לא מדמינן מילתא למילתא (לבד הבקי טובא ויודע בכל מסתורי חכמה זו הנעלמה מעין כל חי).
ייש"כ.
ובכל מקרה לא הבנתי מה ענין הערה זו לאשכול דידן, ומה רצה הכותב בדבריו.

אם לא שכוונתן לקנטר
 

huo yuc יום טוב

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
מימיי לא הבנתי את המכבידים בסעודת ר''ה, דבר המעיק על התפילות. אבל זהו טעם אישי.
נחמיה פרק ח
(י) וַיֹּ֣אמֶר לָהֶ֡ם לְכוּ֩ אִכְל֨וּ מַשְׁמַנִּ֜ים וּשְׁת֣וּ מַֽמְתַקִּ֗ים וְשִׁלְח֤וּ מָנוֹת֙ לְאֵ֣ין נָכ֣וֹן ל֔וֹ כִּֽי־קָד֥וֹשׁ הַיּ֖וֹם לַאֲדֹנֵ֑ינוּ וְאַל־תֵּ֣עָצֵ֔בוּ כִּֽי־חֶדְוַ֥ת יְקֹוָ֖ק הִ֥יא מָֽעֻזְּכֶֽם:
 

למה זה תשאל לשמי

משתמש ותיק
פותח הנושא
huo yuc יום טוב אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
מימיי לא הבנתי את המכבידים בסעודת ר''ה, דבר המעיק על התפילות. אבל זהו טעם אישי.
נחמיה פרק ח
(י) וַיֹּ֣אמֶר לָהֶ֡ם לְכוּ֩ אִכְל֨וּ מַשְׁמַנִּ֜ים וּשְׁת֣וּ מַֽמְתַקִּ֗ים וְשִׁלְח֤וּ מָנוֹת֙ לְאֵ֣ין נָכ֣וֹן ל֔וֹ כִּֽי־קָד֥וֹשׁ הַיּ֖וֹם לַאֲדֹנֵ֑ינוּ וְאַל־תֵּ֣עָצֵ֔בוּ כִּֽי־חֶדְוַ֥ת יְקֹוָ֖ק הִ֥יא מָֽעֻזְּכֶֽם:
לכאורה לא הובנתי. אין כוונתי שלא להרבות במיני מאכלים, אלא שלא להרבות בכמותם, דהיינו ודאי וודאי שיאכל מאה ואחד תבשילים, אך לא יאכל מכל תבשיל ותבשיל כדי אכילת (מדינת) פרס.
 
 

בר לבב

משתמש רגיל
למה זה תשאל לשמי אמר:
  כדי לא להירדם לגמנו פחית XL שנפתחה מערב החג.

שמעתי פעם מותר לפתוח פחית ביו"ט גם לשיטות שאסור בשבת משום דהוי מכשירי אוכל נפש שא"א לעשותם מעיו"ט.
אם יש למאן דהו הערה בעניין אודה לו.
 

בשלמא

משתמש ותיק
בר לבב אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
  כדי לא להירדם לגמנו פחית XL שנפתחה מערב החג.

שמעתי פעם מותר לפתוח פחית ביו"ט גם לשיטות שאסור בשבת משום דהוי מכשירי אוכל נפש שא"א לעשותם מעיו"ט.
אם יש למאן דהו הערה בעניין אודה לו.
הלכה ואין מורין כן (בכלל זה כתיבה באשכול שאינו מיועד לליבון הלכות מכשירי או"נ)
 
 

בר לבב

משתמש רגיל
מקבל את הביקורת.
בכל אופן יש איזה טעם לאסור?
(שאלתי זאת כמה וכמה מו"צים ונבהלו מהרעיון..)
 

בשלמא

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
לעניין הערנות או העייפות. מניסיון - כלל שיוצאים יותר לקפה ועוגה, כך מתעייפים יותר. אין לי הסבר לכך. בישיה''ק ניסינו החברותא שלי ואני שלא לקום מן המקום כולי ליליא, ועמדנו בכך. כדי לא להירדם לגמנו פחית XL שנפתחה מערב החג.
כל אכילה יתירה מעייפת (בדרך כלל אכילה לאחר סעודת יו"ט זה שיעמום ולא צורך אמיתי)
חשוב לנוח מעט בעריו"ט.
בענין הXL למבוגרים יותר מספיק להעיף מבט בדברי השל"ה הק' על האלשיך הק' והמגיד והחברייא קדישא שמודפס ברוב התיקונים ולהבין את גדולת מעלת הלילה והלימוד בו וממילא אין צורך בכלום יותר.
 

בשלמא

משתמש ותיק
בר לבב אמר:
מקבל את הביקורת.
בכל אופן יש איזה טעם לאסור?
(שאלתי זאת כמה וכמה מו"צים ונבהלו מהרעיון..)
כתבתי דשיטת רבי יהודה הלכה ואין מורין כן
לגבי עצם פתיחת שימורים ביו"ט כמדומה יש תשובה באג"מ
 
 

למה זה תשאל לשמי

משתמש ותיק
פותח הנושא
בר לבב אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
  כדי לא להירדם לגמנו פחית XL שנפתחה מערב החג.

שמעתי פעם מותר לפתוח פחית ביו"ט גם לשיטות שאסור בשבת משום דהוי מכשירי אוכל נפש שא"א לעשותם מעיו"ט.
אם יש למאן דהו הערה בעניין אודה לו.

הכי הוה מעשה. בישיבה היה ר''מ אמריקאי, ת''ח מופלג, שפתח קבל המנייעסים בחוץ פחית משקה ולגמה, וחזר למקומו להמשיך בעבודת היום, והם משתאים.
 

בשלמא

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
בר לבב אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
  כדי לא להירדם לגמנו פחית XL שנפתחה מערב החג.

שמעתי פעם מותר לפתוח פחית ביו"ט גם לשיטות שאסור בשבת משום דהוי מכשירי אוכל נפש שא"א לעשותם מעיו"ט.
אם יש למאן דהו הערה בעניין אודה לו.

הכי הוה מעשה. בישיבה היה ר''מ אמריקאי, ת''ח מופלג, שפתח קבל המנייעסים בחוץ פחית משקה ולגמה, וחזר למקומו להמשיך בעבודת היום, והם משתאים.
אולי תימני שפוסק כהרמב"ם דרק על משחזת אמרינן הומ"כ
 
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
מניסיון - כלל שיוצאים יותר לקפה ועוגה, כך מתעייפים יותר. אין לי הסבר לכך. בישיה''ק ניסינו החברותא שלי ואני שלא לקום מן המקום כולי ליליא, ועמדנו בכך
יש לבאר, שכל פעם שיוצאים לקפה ועוגה גם יש פטפוטים, וגם אם לא, יש הרגשה שמתחילים ללמוד שוב, וחסר את הרציפות, ונהיה קרעים קרעים, ומטבע הדברים זה מעייף כמו כל דבר שעושים שוב ושוב שהוא מעייף.
ואי' בסנהדרין ע"א ע"א הישן בביהמ"ד תורתו נעשית לו קרעים קרעים שנאמר וקרעים תלביש נומה.
ושמא בדרך אפשר, ולא מצאתי אם גם נכון להיפך, שכל העושה תורתו קרעים קרעים גורם לו הדבר לנמנם בביהמ"ד (השאלה אם הקשר הוא חד צדדי או דו צדדי), ואם זה נכון, יהיה פירוש הפסוק וקרעים תלביש נומה היינו שע"י הקרעים הם ילבישו עליו את הנומה, ותלביש קאי אקרעים.

אני נוהג ללמוד גמ' רש"י, מסכת שכבר למדתי. אין חיפוש ספרים (לך תמצא, ולבנתיים תראה פה ושם עלון), אין שאלות לאנשים (ואגב יהיה פטפוטים או עובדות מגדו"י כמה למדו ברציפות בליל שבועות...), והוא לילה של לימוד ברצף. אפשר להספיק בו הרבה (כמדומני שלפני הרבה שנים הצלחתי פעם לסיים את כל מס' מכות בליל שבועות בלימוד צפוף מאחרי הסעודה עד שחרית, בבית מדרש שבו לא מכירים אותי כלל. גמ' רש"י. בלי שאלות, בלי הפסקות, בלי הפרעות).
 

מ אלישע

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
מניסיוני הנני להמליץ למי שיכול: לעשות 'משמר' גם בליל ערב שבועות (השנה קצת יותר קל בגלל השבת הקודמת לערב החג) ואז ישנן שעות רבות הרבה יותר, שהרי ליל שבועות מתחיל ב11:30 ונגמר (מבחינת הריכוז, ומאכלי החג המכבידים) ב4:00...

לעניין הערנות או העייפות. מניסיון - כלל שיוצאים יותר לקפה ועוגה, כך מתעייפים יותר. אין לי הסבר לכך. בישיה''ק ניסינו החברותא שלי ואני שלא לקום מן המקום כולי ליליא, ועמדנו בכך. כדי לא להירדם לגמנו פחית XL שנפתחה מערב החג.
לענין קפה יש שמועיל ויש להיפך.
היו שנים שנזהרתי בימים הסמוכים לשבועות משתיית קפה כדי לא להפריע לשינה מקודם.
ושתיתי קפה רק כשהתחילה העייפות. ועוד קפה לפני עלות השחר.

אכן בשעה 11.30 אפשר לסיים את תיקון ליל שבועות של האריז"ל ולהתחיל ללמוד בהבנה.
(בשעה 4.00 כתב השל"ה לומר שיר השירים)



 
 
חלק עליון תַחתִית