הדף תוקן ונערך מחדש -ראו בתגובות למטה
אתה לא רואה שזה עקום - אז חכה חצי שעה !!
זה לא אני אומר .הגמרא אומרת ביומא דף כח עב :
"חל ערבי פסחים להיות בע"ש נשחט בשש ומחצה וקרב בשבע ומחצה, ונשחטיה מכי משחרי כותלי ? מאי קושיא, ודילמא כותלי דבית המקדש בשש ומחצה משחרי משום דלא מכווני טובא .
ועכ פירש רשי " חומות הפונות למזרח שהלבינו מהנץ החמה הבאה מן המזרח ונוצצת עליהן, ובתחילת שבע שעות שהחמה באמצע הרקיע בראש כל אדם אינה עושה עמוד אלא תחתיהן משחירין אותן הכתלים לפי שאין חמה נוצצת אלא בראש הכותל בעוביו ומיצל חודו של שפת עוביו על זקיפת הכותל ומשחרת מההיא שעתא נוטים צללי ערב וקרוי ערב:
"חל ערבי פסחים להיות בע"ש נשחט בשש ומחצה וקרב בשבע ומחצה, ונשחטיה מכי משחרי כותלי ? מאי קושיא, ודילמא כותלי דבית המקדש בשש ומחצה משחרי משום דלא מכווני טובא .
ועכ פירש רשי " חומות הפונות למזרח שהלבינו מהנץ החמה הבאה מן המזרח ונוצצת עליהן, ובתחילת שבע שעות שהחמה באמצע הרקיע בראש כל אדם אינה עושה עמוד אלא תחתיהן משחירין אותן הכתלים לפי שאין חמה נוצצת אלא בראש הכותל בעוביו ומיצל חודו של שפת עוביו על זקיפת הכותל ומשחרת מההיא שעתא נוטים צללי ערב וקרוי ערב:
מי שיעיין טוב גם היום באבני הכותל יראה שהם בעצם בנויות כמדרגות. כל שורת אבנים נסוגה כ 3 סמ. = עקום= שיפוע. ראה תמונה. (מספרו של הרב ש,שפר)
לכן הגמרא אומרת שגם כאשר נוצר צל על הקיר המזרחי .עדיין אין זה בטוח שזה כבר חצות היום. שכן בגלל העקמימות הצל נוצר באיחור . ומשום כך יש להקריב את תמיד של בין הערביים רק " בשש ומחצה".
אבל לפי גירסת הרח הקיר היה ישר ! ולמה איו הצל מהווה סימן ?
והמדפיס(? ) מוסיף הערה כיון שהתקשה שם.
וגם בתוס ישנים וזל "דילמא כותלי בית המקדש כו'..בפר"ח דילמא שאני כותלי בית המקדש משום דמכווני טובא ,ופירש ר' שמואל שלפי שהיו חלקים ביותר ולא היה לשמש מקום להתעכב לא היו ממהרין להשחיר אבל בשאר כתלים יש בליטות הרבה ,ואין נכון כל כך א) הערת המדפיס: דהגם דבשאר כתלים בליטת כתלים ימהרו להשחיר מ"מ גם וכו' כצ"ל. (בבליטת כתלים בשאר כתלים שימהרו להשחיר וגם) מתחילת שבע יש להם להשחיר דאז ערבא שימשא:
אבל לפי גירסת הרח הקיר היה ישר ! ולמה איו הצל מהווה סימן ?
והמדפיס(? ) מוסיף הערה כיון שהתקשה שם.
וגם בתוס ישנים וזל "דילמא כותלי בית המקדש כו'..בפר"ח דילמא שאני כותלי בית המקדש משום דמכווני טובא ,ופירש ר' שמואל שלפי שהיו חלקים ביותר ולא היה לשמש מקום להתעכב לא היו ממהרין להשחיר אבל בשאר כתלים יש בליטות הרבה ,ואין נכון כל כך א) הערת המדפיס: דהגם דבשאר כתלים בליטת כתלים ימהרו להשחיר מ"מ גם וכו' כצ"ל. (בבליטת כתלים בשאר כתלים שימהרו להשחיר וגם) מתחילת שבע יש להם להשחיר דאז ערבא שימשא:
ממ לכאורה על פי הנראה לנו יש תיכה לגירסה שבידינו.
וזה בדיוק מה שאנו רואים בקיר / כותל ששרד מימי בית שני.
אמנם הגמרא מדברת על מזרח ואנו רואים זאת בצד המערבי.
וגם הגמרא מדברת(כנראה) על קיר העזרה/ מקדש. ומה שאנו רואים הוא קיר הר הבית.
אבל נראה שכולם נבנו באותה דרך ועי אותו בונה = הורדוס.