שאר לעמו אמר:אפשר להוריד את התואר הק', שמטרתו - הוא אמנם קדוש, אבל מוקשה... נסתדר גם בלי הקד' וגם לא יהיה מוקשה..
הקושיא היא לא על רש"י שפירש את הגמ' בדרך היחידה שניתן לפרש, ואלו דברי הגמרא עצמם 'ועלה' שאין גבוה ממנו, וע"ז אמרו מלמד שבית המקדש גבוה מכל הארצות.
אך זו אינה קושיא, כי נקודת גובה בשטח יכולה להתפרש כהכי גבוה בעולם. והרים מרוחקים ממנה אינם ענין לסובב לה.
והחת"ס כבר מעיר בזה בתשובה אודות השאלה שיש הרים גבוהים יותר בעולם.
רש"י זבחים נד ב - סבור למיבנייה בעין עיטם. נראה בעיני שהוא מעין מי נפתוח האמור שם אחר עליית ההר אשר על פני גיא בן הינום אשר לא נכתב ירידה בינתיים:עטסופר אמר:מה המקור עין עיטם הוא מעין מי נפתוח - ליפתא
ארכבי אתרי ריכשא.עטסופר אמר:מה המקור עין עיטם הוא מעין מי נפתוח - ליפתא
באם נקבל את השיטה שעין עיטם הוא ליפתא, נצטרך להתמודד עם בעייה קשהשאר לעמו אמר:אפשר להוריד את התואר הק', שמטרתו - הוא אמנם קדוש, אבל מוקשה... נסתדר גם בלי הקד' וגם לא יהיה מוקשה..
הקושיא היא לא על רש"י שפירש את הגמ' בדרך היחידה שניתן לפרש, ואלו דברי הגמרא עצמם 'ועלה' שאין גבוה ממנו, וע"ז אמרו מלמד שבית המקדש גבוה מכל הארצות.
אך זו אינה קושיא, כי נקודת גובה בשטח יכולה להתפרש כהכי גבוה בעולם. והרים מרוחקים ממנה אינם ענין לסובב לה.
והחת"ס כבר מעיר בזה בתשובה אודות השאלה שיש הרים גבוהים יותר בעולם.
היכן הם דברי החת''סבן יהוידע אמר:שאר לעמו אמר:אפשר להוריד את התואר הק', שמטרתו - הוא אמנם קדוש, אבל מוקשה... נסתדר גם בלי הקד' וגם לא יהיה מוקשה..
הקושיא היא לא על רש"י שפירש את הגמ' בדרך היחידה שניתן לפרש, ואלו דברי הגמרא עצמם 'ועלה' שאין גבוה ממנו, וע"ז אמרו מלמד שבית המקדש גבוה מכל הארצות.
אך זו אינה קושיא, כי נקודת גובה בשטח יכולה להתפרש כהכי גבוה בעולם. והרים מרוחקים ממנה אינם ענין לסובב לה.
והחת"ס כבר מעיר בזה בתשובה אודות השאלה שיש הרים גבוהים יותר בעולם.
אכן, כבודו צודק.
לא שמתי לב שדברי רש״י הק׳ הם הגמ׳ של ׳וקמת ועלית׳ (למרות שמצויין שם - התעצלתי מלעיין במ״מ) וחשבתי שהכוונה על הסבר גיאוגרפי גרידא.
דברי החת״ס בזה ידועים ובהירים.
תודה
יורה דעה תשובה רל״דונכתב בספר אמר:היכן הם דברי החת''ס
אין שיטה כזו, שליפתא זה עין עיטם. (ואם מישהו כתב כך, אז הוא כבר לא שיטה..)NETANEL אמר:באם נקבל את השיטה שעין עיטם הוא ליפתא, נצטרך להתמודד עם בעייה קשהשאר לעמו אמר:אפשר להוריד את התואר הק', שמטרתו - הוא אמנם קדוש, אבל מוקשה... נסתדר גם בלי הקד' וגם לא יהיה מוקשה..
הקושיא היא לא על רש"י שפירש את הגמ' בדרך היחידה שניתן לפרש, ואלו דברי הגמרא עצמם 'ועלה' שאין גבוה ממנו, וע"ז אמרו מלמד שבית המקדש גבוה מכל הארצות.
אך זו אינה קושיא, כי נקודת גובה בשטח יכולה להתפרש כהכי גבוה בעולם. והרים מרוחקים ממנה אינם ענין לסובב לה.
והחת"ס כבר מעיר בזה בתשובה אודות השאלה שיש הרים גבוהים יותר בעולם.
של הפרשי גובה ! שכן נאמר כך גם נאמר בירושלמי, ש"אמת המים היתה מושכת מים למקדש מעין עיטם.
אבל מי נפתוח= ליפתא גבהו ר ק 703 מטר מעל פני הים,
ואילו הר הבית גבהו כ 740 מטר מעפהי,
ולכן נראה שיש לחפש מקום שגבוה מהר הבית, ושיכול להתאים לכך,
ואכן הוצעו הצעות נוספות,
נ,ב
בכלל בנושא אמות המים יש מה להאריך ,ואולי בהזדמנות.
עד כמה שלמסקנה בית המקדש אינו גבוה מכל ארץ ישראל כולה שהרי עין עיטם גבוה ממנו, אז אין דוחק לומר שיש מקומות אחרים בארץ ישראל שגבוהים ממנו, אלא שמכיון שמהלשון "וקמת ועלית" משמע שמקום המקדש גבוה מכל ארץ ישראל לפיכך קבעוהו במקום גבוה (כדי שעכ"פ הוא יהא גבוה מרוב ארץ ישראל) מתוך המקום שבו הוא צריך להיות מסיבות אחרות. והיינו שהיה ידוע מראש שהמקדש יהיה בגבול בין יהודה לבנימין (כמבואר בהמשך הגמרא "ואיבעית אימא") וחיפשו מקום הגבוה בגבול זה.שאר לעמו אמר:הקושיא היא לא על רש"י שפירש את הגמ' בדרך היחידה שניתן לפרש, ואלו דברי הגמרא עצמם 'ועלה' שאין גבוה ממנו, וע"ז אמרו מלמד שבית המקדש גבוה מכל הארצות.
יש להסתפק אם עין עיטם הכוונה לבריכת ההיקוות של אמת המים העליונה המגיעה מסמוך לעיטם שליד בית לחם (בריכת ממילא, ליד מלון וולדורף אסטוריה), כי אמות המים הן התחתונה והן העליונה נבנו רק באמצע ימי בית שני, ולא ידוע לנו משום שרידים אחרים שאמות מעין אלו היו גם בבית ראשון, ואילו בירושלמי יומא (פרק ג ה"ח) אמרו שאמת המים מעין עיטם משכה מים אל ים שעשה שלמה בבית הראשון, והביאו ר"ח ביומא לז: עה"ג, והרא"ש ב"ק במרובה סי' ג, ועוד רבים. וא"כ נצטרך לומר שעין עיטם הוא מעיין שכבה במרגלותיו המזרחיים של הרובע היהודי, שנסתם ברבות הימים, ולא אמת המים שנבנתה מאוחר יותר.
יתכן לדחוק שאמנם בבית שני משכו מים מעין עיטם ע"י אמת המים העליונה הבאה מעיטם, ולכן חז"ל תיארו את ראש ההר כעין עיטם, אבל בזמן שלמה היה מעיין נקבה שסיפק מים למקוה כה"ג, ומה שקראוהו בירושלמי עין עיטם להסביר שגם בימי שלמה היה מעיין שהביא מים אל ים של שלמה.
המציאות היא שגם סביב הר הבית יש הרים הגבוהים ממנו (לא רק במערב שזה הכיוון לעין עיטם, אלא גם הר הזיתים גבוה מהר הבית, ויש להוכיח שכך היה גם בזמן המקדש).שאר לעמו אמר:אין זה כך.
עין עיטם הוא המקום הגבוה, וממנו יורדים לכתפי השור, ושם בונים את בית המקדש. אך דברי הגמ' עומדים שזה המקום הגבוה בעולם, ואמנם הכוונה לחשיבות, אך בפועל הוא חייב להיות גבוה באזור שלו. (ובמק"א הארכתי שבית כנסת זהרי חמה הוא המקום הגבוה - ראש ההר, ומשתפלים ממנו שלש שלוחות הר, והמזרחי מביניהם הוא הר הבית. דבר זה כמובן קשה לראותו בעיר בנויה רבי קומות, ורק מודל שטח טופוגרפי יכול לעזור לנו להבין את זה כיום).
לא הבנתי מה הקושיא על דברי הגמ'.
אוסיף גם אני מהרשום אצלי לגבי נושא זה:שאר לעמו אמר:רשום אצלי:
יש להסתפק אם עין עיטם הכוונה לבריכת ההיקוות של אמת המים העליונה המגיעה מסמוך לעיטם שליד בית לחם (בריכת ממילא, ליד מלון ולדורף אסנטוניה), כי אמות המים הן התחתונה והן העליונה נבנו רק באמצע ימי בית שני, ולא ידוע לנו משום שרידים אחרים שאמות מעין אלו היו גם בבית ראשון, ואילו בירושלמי יומא (פרק ג ה"ח) אמרו שאמת המים מעין עיטם משכה מים אל ים שעשה שלמה בבית הראשון, והביאו ר"ח ביומא לז: עה"ג, והרא"ש ב"ק במרובה סי' ג, ועוד רבים. וא"כ נצטרך לומר שעין עיטם הוא מעיין שכבה במרגלותיו המזרחיים של הרובע היהודי, שנסתם ברבות הימים, ולא אמת המים שנבנתה מאוחר יותר.
יתכן לדחוק שאמנם בבית שני משכו מים מעין עיטם ע"י אמת המים העליונה הבאה מעיטם, ולכן חז"ל תיארו את ראש ההר כעין עיטם, אבל בזמן שלמה היה מעיין נקבה שסיפק מים למקוה כה"ג, ומה שקראוהו בירושלמי עין עיטם להסביר שגם בימי שלמה היה מעיין שהביא מים אל ים של שלמה.
פסגת רחוב שטראוס אינה גבוהה מזהרי חמה?שאר לעמו אמר:אבל ראש ההר הוא זהרי חמה, כאמור.
האמה העליונה היא גבוהה דיהּ. רצפת בריכת הויסות 'ברכת ממילא' (שהיום הינה בית קברות ערבי עתיק, ליד מלון וולדורף אסטוריה) הינה 770 מטר; רצפת בריכת הויסות 'ברכת חזקיה' שליד שער יפו (רחוב הנוצרים מצפון לשוק מוריסטן) 765 מ'. גובה מפלס עליון של המקווה שעל גבי שער המים לכל היותר 758.6 מ'. ומרחקו מבריכת חזקיה הוא 600 מטר.NETANEL אמר:אומנם האמההתחתונההעליונה מתחילה ב765 מ' אך היא חייבת שיפוע מינימלי ולאורך הדרך היא מאבדת גובה. ומגיעה
בקושי רב למפלס רצפת הר הבית. ויש עוד מעלות רבות לעזרה. ועוד בשער ניקנור ...ועוד ועוד
זהרי חמה 815 מטר מעל פני הים.דבש לפי אמר:פסגת רחוב שטראוס אינה גבוהה מזהרי חמה?שאר לעמו אמר:אבל ראש ההר הוא זהרי חמה, כאמור.
באותו עניין -מרדכי דב זינגר אמר:מי אומר שנקודת המוצא של הליפתא כיום הוא מה שהיה אז ?
יתכן שהנביעה היתה הרבה יותר גבוהה ...צומת גבעת שאול.