לאכול בשר בסיום מסכת בלי לשמוע הסיום


פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1450
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 669 פעמים
קיבל תודה: 476 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

לאכול בשר בסיום מסכת בלי לשמוע הסיום

שליחה על ידי אוריאל » 18 יולי 2018, 19:00

שאלה דחופה: מי שמשתתף בסעודה של סיום מסכת בימים אלו, אבל מגיע לאחר הסיום עצמו, האם מותר לו לאכול בשר?

ערכים:


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 824 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאכול בשר בסיום מסכת בלי לשמוע הסיום

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 18 יולי 2018, 19:04

ספר המנהגים (טירנא) חודש אב -משנכנס אב ממעטין בשמחה. לכן מר”ח אב עד י’ באב אסור לרחוץ (נז) ולספר (נח) ולכבס (נט) ולאכול בשר (ס) ולשתות יין עד י’ באב. וא”ח אוסר גם העשירי, כי אין שמחה אלא בבשר ויין, שנאמר (דברים יד, כו) ושמחת גבי שלמים וכתיב יין ישמח לבב אנוש. אבל אם יארע סעודת מצוה כגון אירוסין או ברית מילה או פדיון הבן או סיום מסכתות, משנכנס אב עד ט’ באב מותר לקבץ שם (סא) מניין מצומצם [עם] בני מצות ואוכלין בשר ושותין יין. מהרא”ק ז”ל.)וב הגהות אות (סא) כמדומה שנוהגין ליקח מנין מלבד כל הקרובים השייכים לבעלי הסעודה.
מהרי”ל (מנהגים) הלכות שבעה עשר בתמוז ותשעה באב ד”ה [ו] ולפי כתב, אם אירע מילה או פדיון הבן או סיום מסכתא דהן סעודת מצוה משנכנס אב, אז מותר לקרואין שם לאכול בשר וגם לשתות יין. ודוקא קרובים משום קורבא, אי נמי ריעות, אבל ההולכים שם רק לשתות, ובלאו הכי לא היו הולכים הוי להו מצוה הבאה בעבירה.


דרומאי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1343
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 231 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאכול בשר בסיום מסכת בלי לשמוע הסיום

שליחה על ידי דרומאי » 18 יולי 2018, 19:07

הפקדתי שומרים כתב:ספר המנהגים (טירנא) חודש אב -משנכנס אב ממעטין בשמחה. לכן מר”ח אב עד י’ באב אסור לרחוץ (נז) ולספר (נח) ולכבס (נט) ולאכול בשר (ס) ולשתות יין עד י’ באב. וא”ח אוסר גם העשירי, כי אין שמחה אלא בבשר ויין, שנאמר (דברים יד, כו) ושמחת גבי שלמים וכתיב יין ישמח לבב אנוש. אבל אם יארע סעודת מצוה כגון אירוסין או ברית מילה או פדיון הבן או סיום מסכתות, משנכנס אב עד ט’ באב מותר לקבץ שם (סא) מניין מצומצם [עם] בני מצות ואוכלין בשר ושותין יין. מהרא”ק ז”ל.)וב הגהות אות (סא) כמדומה שנוהגין ליקח מנין מלבד כל הקרובים השייכים לבעלי הסעודה.
מהרי”ל (מנהגים) הלכות שבעה עשר בתמוז ותשעה באב ד”ה [ו] ולפי כתב, אם אירע מילה או פדיון הבן או סיום מסכתא דהן סעודת מצוה משנכנס אב, אז מותר לקרואין שם לאכול בשר וגם לשתות יין. ודוקא קרובים משום קורבא, אי נמי ריעות, אבל ההולכים שם רק לשתות, ובלאו הכי לא היו הולכים הוי להו מצוה הבאה בעבירה.
עדיין יש מקום לספק של @אוריאל היכא דהוא אחד מהקרובים והגיע בסוף הסעודה.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 824 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאכול בשר בסיום מסכת בלי לשמוע הסיום

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 18 יולי 2018, 19:15

ר' דרומאי תקרא שוב את המהר"ל במתינות (שים לב למש"כ שם קרובים, מהי כוונתו)

התנאי הבסיסי של ההיתר הוא ההשתתפות בסעודת המצוה. והמהרי"ל הגביל, שההשתתפות אך בשביל לאכול, אין בזה להתיר. זאת אומרת, הקרובים זה לא סיבה זה כעין סימן, שהגיעו בשביל לשמוח בסעודתו. והדברים פשוטים לענ"ד.


דרומאי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1343
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 231 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאכול בשר בסיום מסכת בלי לשמוע הסיום

שליחה על ידי דרומאי » 18 יולי 2018, 19:16

הפקדתי שומרים כתב:ר' דרומאי תקרא שוב את המהר"ל במתינות (שים לב למש"כ שם קרובים, מהי כוונתו)

התנאי הבסיסי של ההיתר הוא ההשתתפות בסעודת המצוה. והמהרי"ל הגביל, שההשתתפות אך בשביל לאכול, אין בזה להתיר. זאת אומרת, הקרובים זה לא סיבה זה כעין סימן, שהגיעו בשביל לשמוח בסעודתו. והדברים פשוטים לענ"ד.
נכון אך זה לא סותר את הספק של @אוריאל- מה הדין אם הגיע בסוף הסעודה משום רעות ורוצה גם לאכול. זה ספק ראוי ומעשי מאד.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 824 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאכול בשר בסיום מסכת בלי לשמוע הסיום

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 18 יולי 2018, 19:19

כמו בקרובים כך בריעות כנ"ל.


דרומאי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1343
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 231 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאכול בשר בסיום מסכת בלי לשמוע הסיום

שליחה על ידי דרומאי » 18 יולי 2018, 19:21

הפקדתי שומרים כתב:כמו בקרובים כך בריעות כנ"ל.
שים לב: גם בקרובים גם ברעות- אם הגיע משום קורבא או רעות אך לא שמע (פספס בלע''ז) את הסיום עצמו ורוצה להשאר ולאכול- מותר או אסור??


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 824 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאכול בשר בסיום מסכת בלי לשמוע הסיום

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 18 יולי 2018, 19:29

נסביר שוב.
דברי המהרי"ל כשכתב קורבה או ריעות, באים לשלול שלא די במה ששמע אם מטרתו בשביל לאכול וכו ועל כן דווקא אם הגיע לסעודת מצוה משום הענין הנ"ל יש היתר אבל באופן שלא שמע, בזה כלל אין סיבה להתיר משום קורבה או ריעות. שזה התנאי הבסיסי.


דרומאי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1343
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 231 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאכול בשר בסיום מסכת בלי לשמוע הסיום

שליחה על ידי דרומאי » 18 יולי 2018, 19:51

הפקדתי שומרים כתב:נסביר שוב.
דברי המהרי"ל כשכתב קורבה או ריעות, באים לשלול שלא די במה ששמע אם מטרתו בשביל לאכול וכו ועל כן דווקא אם הגיע לסעודת מצוה משום הענין הנ"ל יש היתר אבל באופן שלא שמע, בזה כלל אין סיבה להתיר משום קורבה או ריעות. שזה התנאי הבסיסי.
מה הקשר?! המהרי''ל מדבר על הסיבה למה הגיע לסיום- שהיא רעות או קורבה. ואתה מוציא מזה שצריך להיות נוכח בשעת הסיום? אין קשר בין שני הדברים, ומשכחת לה שהגיע משום רעות או קורבה רק לסעודה ולא לסיום עצמו.
אגב, זה דבר מאד מצוי בסעודת מילה, שחלק מהקרובים מגיעים רק לכבוד הסעודה.
לדינא לענ''ד נראה להתיר ואברר הדברים בעז''ה


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 824 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאכול בשר בסיום מסכת בלי לשמוע הסיום

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 18 יולי 2018, 19:54

בוא לא נפרום את הקשר..השתתפות בסיום הוא תנאי בסיסי, המהר"ל בדבריו שם כפי שמתבאר למי שמעיין, לא בא להקל, בא להוסיף סייג וכנ"ל. כך דעתי.
נ.ב אכן תוקן


דרומאי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1343
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 231 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאכול בשר בסיום מסכת בלי לשמוע הסיום

שליחה על ידי דרומאי » 18 יולי 2018, 19:57

הפקדתי שומרים כתב:בוא לא נפרום את הקשר..השתתפות בסיום היא תנאי בסיסי, המהר"ל בדבריו שם כפי שמתבאר למי שמעיין, לא בא להקל, בא להוסיף סייג וכנ"ל כך דעתי.
זכותך שזאת תהיה דעתך, אבל מהמהרי''ל אין ראיה
נ.ב. תיקנתי טעות בדבריך, התכוונת השתתפות בסיום היא תנאי בסיסי ולא בסעודה.


שאר לעמו
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2472
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 377 פעמים
קיבל תודה: 791 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאכול בשר בסיום מסכת בלי לשמוע הסיום

שליחה על ידי שאר לעמו » 18 יולי 2018, 19:59

יש לי שאלה בסיסית, האם יש קהילות שבהם התפתח מנהג לחזר אחרי סיום מסכת כדי לאכול בשר או סעודת מרעים, בתשעת הימים?
כלומר לעקוף את האבלות ע"י 'מציאת' סיבות לכך.
תינח צום תענית בכורות שהוא מנהג, וזה גם יום טוב.
אבל בימי האבילות ? אמת שאם הוזמנת לסעודה ע"י המוני שנוהג בכך, ואכן הוא סיים ודאי שנשמח אתו,
אבל לכתחילה, מאי האי?
ושוב שאלתי יש חוגים כאלו ?


סופר
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 520
הצטרף: 04 יולי 2017, 14:00
נתן תודה: 109 פעמים
קיבל תודה: 163 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאכול בשר בסיום מסכת בלי לשמוע הסיום

שליחה על ידי סופר » 18 יולי 2018, 20:35

שאר לעמו כתב:יש לי שאלה בסיסית, האם יש קהילות שבהם התפתח מנהג לחזר אחרי סיום מסכת כדי לאכול בשר או סעודת מרעים, בתשעת הימים?
כלומר לעקוף את האבלות ע"י 'מציאת' סיבות לכך.
תינח צום תענית בכורות שהוא מנהג, וזה גם יום טוב.
אבל בימי האבילות ? אמת שאם הוזמנת לסעודה ע"י המוני שנוהג בכך, ואכן הוא סיים ודאי שנשמח אתו,
אבל לכתחילה, מאי האי?
ושוב שאלתי יש חוגים כאלו ?
נדמה לי שבכל חצרות החסידים נהגו לעשות סיום מסכת ולערוך סעודת מרעים בתשעת הימים.
ציטוט מספר פסקי תשובותסימן תקנא
לח. לסיים מסכת במכוון בימים אלו, ומי הם המותרים להשתתף בסעודת הסיום
שם: וסיום מסכת, ובמ"ב (סקע"ג) ומ"מ אם לא נזדמן בלימודו הסיום לא ימהר או יאחר בשביל זה וגם אם לא היה עושה סעודה בשאר הימים אפשר לא יעשנה גם עתה. ובהרבה ספרים ומנהגי צדיקים196 מצינו שנהגו להקל אף למהר או לשייר סיום המסכת במיוחד לימים אלו ולהרבות באהבה וריעות בשמחת גמרה של תורה. ואף בשבוע שחל בו ט"ב משתתפים197 בסעודה זו כל הידידים והאוהבים השמחים עם המסיימים אף שלא למדו עמהן, ויש198 שהקפידו לא לערוך סעודת סיום אלא עד שבוע שחל בו ובמוצאי ט' באב (וכשחל ט"ב בשבת אין לשבוע שלפניו דין שבוע שחל בו ט"ב לענין זה), ויש199 שלא היו עורכים סעודות סיום אלא עד ז' אב.
אמנם אין לנהוג כן אלא למי שקבלה בידיהם כן מרבותיהם צדיקי קמאי, דאל"ה אין200 לזוז מדברי השו"ע והפוסקים דאין לשייר או למהר כדי לסיים בימים אלו, ורק מי שסיים במזדמן בימים אלו מותר לערוך סעודה בבשר ויין אם גם בשאר ימות השנה עושה סעודת סיום, ומשתתפים בו רק201 אלו שגם בשאר ימות השנה היו משתתפים, ובשבוע שחל בו ט"ב משתתפים רק בעלי השמחה ועוד עשרה ידידים, ויש202 שנהגו שאף כי אירע סיום בימים אלו מניחין הסיום עד אחרי ט"ב כדי לשמוח בסיום התורה כראוי


196. סידור יעב"ץ "ואף הממהר לסיים למוד ספר יותר מלימודו בשאר ימות השנה לית לן בה כי מ"מ הוא זריז ונשכר שהקדים עצמו למצוה ובתנאי שלא יגרע מעסק הלימוד היטב כראוי להבין ולהשכיל משא"כ בדלא ידע מאי קאמר רטין ולא ידע מאי רטין", שו"ת אריה דבי עלאי בקונט' אבני זכרון סי"א דמותר לשייר, ובאוצר החיים שהה"ק מצאנז זי"ע היה עושה סיום מר"ח אב בכל יום עד ז' אב וגם במוצאי ט"ב סיים מסכת ואכלו בשר, ובס' שיח שרפי קודש בשם החי' הרי"ם זי"ע שמנהג בין חסידים לעשות סיום מסכת בימים אלו שביהמ"ק נחרב משום שנאת חינם ובסיום מסכת עבידנא יומא טבא לרבנן ושמחין זה עם זה והוא היפך שנאת חינם ותיקון לזה, ובס' שלחן מלכים ששמע מבעל קדושת יום טוב מסיגעט שהמנהג שמסיימים מסכת ועושין סעודה בבשר ויין כי חובה ומצוה עלינו לעשות פועל דמיוני על לעתיד שימים אלו יתהפכו לששון ושמחה (וכדמות ראיה מוכחת לזה במג"א סי' תקנ"ב סקי"א, שציטטנוהו שם אות ח' עיין שם), ובקובץ האהל מנ"א תשי"ח בשם הגר"א סופר שהעיד מעשה רב בילדותו אצל אביו הגר"ש סופר זצ"ל בעל התעוררות תשובה בנו של הכת"ס זי"ע שנהגו ללמוד מסכת ובכוונה תחילה השאירו סוף המסכת לימים שבין ר"ח אב לט' באב, דרכי חיים ושלום להגה"ק ממונקאטש זצ"ל אות תרס"ז שכן נהג ובספרו שער יששכר מ' חודש תמוז אב אות ח' "מה שנוהגין הצדיקים לעשות סיום מסכת ולאכול בשר אם כי אינם להוטים כלל אחרי אכילת בשר וכו' יען שכ' בספה"ק כי סעודת סיום מסכת היא חלישת כוחו של הס"מ שר"ת משמו ס'יום מ'סכת א'ין ל'עשות וב' חדשים אלו בגורלו של עשיו וס"מ שרו של עשיו ע"כ טוב לעשות סיום מסכת וסעודת מצוה להחליש כוחו", ובאור"ח סקל"ה בשם שו"ת רמ"ץ דבמוצט"ב גם הא"ר יודה דיש להתיר אף בסיום מסכת שלא כדרך לימודו, שערי הלכה ומנהג ח"ב סי' רכ"ט שהמנהג לעשות סיומים בימים אלו להוסיף בעניני שמחת מצוה ולגלות הטוב הפנימי בהירידה הקשורה בימים אלו ואפשר לסיים על מסכת תמיד שיכולים ללומדה ולסיימה משך זמן קצר וכו' עיין שם, כה"ח ס"ק קס"א מותר לשייר סוף המסכת רק שלא ילך בטל עבור זה אלא יעסוק בענין אחר תמורתו, וכן מותר להקדים אם אינו משנה בהבנה ובעיון וכו' עיין שם.
197. ס' דברי אמת להרבי החוזה מלובלין זי"ע (ליקוטים, איכה) "כמו שאמרנו טעם על מה דאי' בשו"ע בסעודת ברי"מ קודם ט"ב אין רשאי להיות רק מנין וכיוב"ז לפי הדיעות שם, ובסיום אין לדקדק כלל כי התורה הוא התיקון, והחורבן היה על עזבם את תורתי, והגאולה תהיה ע"י התורה, כמו שפירשו רז"ל וכו' ע"כ בסיום קודם ט"ב מותר להיות כמה שירצו", ובשערי הלכה ומנהג שם שאפשר לשתף גם יהודי בלתי מוכר מהרחוב ובאמצע עסקיו ע"י שחוזרים לפניו על סיום המסכת והוא שמח בשמחת המשתתפים.
198. דרכי חיים ושלום שם.
199. אוצר החיים שם.
200. עיין ס' שער המלך שער ד' פ"א (ד"ה וביותר) בדברים חריפים מאד לאלו המסיימים דווקא בימים אלו כדי לאכול בשר תאוה וכו', ובערוה"ש סעי' כ"ח שדבר מכוער הוא להניח לכתחילה לימים אלו בשביל אכילת בשר.
201. וכמבו' במ"ב וביה"ל דבכלל זה המחזיקים ידי הלומדים בממונם והמשרתים והגבאים המסייעים וכו', ובנט"ג פי"ח סעי' ז' בשם קיצור הל' ביהמ"צ בשם הגר"מ פינשטיין זצ"ל דבישיבות קיץ מותרים להשתתף בסעודה כל בני הישיבה ובשם הגרש"ז אויערבך זצ"ל דבמחנות קיץ גם הנשים בכלל השייכים לסעודה.
202. ערוה"ש שם.
עד כאן לשון הפסקי תשובות.

וכן נוהגים הרבה חסידים ואנשי מעשה


סופר
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 520
הצטרף: 04 יולי 2017, 14:00
נתן תודה: 109 פעמים
קיבל תודה: 163 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאכול בשר בסיום מסכת בלי לשמוע הסיום

שליחה על ידי סופר » 18 יולי 2018, 20:43

מאמר בנושא זה.
סיום מסכת.pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 824 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאכול בשר בסיום מסכת בלי לשמוע הסיום

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 18 יולי 2018, 21:36

עם זאת מה שהובא בספר פסקי תשובות, ראוי להדגיש, שדעתם של רבותינו ורוב ככל הפוסקים לא היתה נוחה דעתם בזה. מלבד אותם אלה שנהגו להדר בזה על פי רבותיהם, אשריהם ישראל המחזרים על המצוות וכך גם יוסיפו להדר בשאר הענינים.


יעבץ
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1051
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 407 פעמים
קיבל תודה: 402 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאכול בשר בסיום מסכת בלי לשמוע הסיום

שליחה על ידי יעבץ » 18 יולי 2018, 22:49

הפקדתי שומרים כתב:ספר המנהגים (טירנא) חודש אב -משנכנס אב ממעטין בשמחה. לכן מר”ח אב עד י’ באב אסור לרחוץ (נז) ולספר (נח) ולכבס (נט) ולאכול בשר (ס) ולשתות יין עד י’ באב. וא”ח אוסר גם העשירי, כי אין שמחה אלא בבשר ויין, שנאמר (דברים יד, כו) ושמחת גבי שלמים וכתיב יין ישמח לבב אנוש. אבל אם יארע סעודת מצוה כגון אירוסין או ברית מילה או פדיון הבן או סיום מסכתות, משנכנס אב עד ט’ באב מותר לקבץ שם (סא) מניין מצומצם [עם] בני מצות ואוכלין בשר ושותין יין. מהרא”ק ז”ל.)וב הגהות אות (סא) כמדומה שנוהגין ליקח מנין מלבד כל הקרובים השייכים לבעלי הסעודה.
מהרי”ל (מנהגים) הלכות שבעה עשר בתמוז ותשעה באב ד”ה [ו] ולפי כתב, אם אירע מילה או פדיון הבן או סיום מסכתא דהן סעודת מצוה משנכנס אב, אז מותר לקרואין שם לאכול בשר וגם לשתות יין. ודוקא קרובים משום קורבא, אי נמי ריעות, אבל ההולכים שם רק לשתות, ובלאו הכי לא היו הולכים הוי להו מצוה הבאה בעבירה.
מסברא נראים דברי @דרומאי, דעניין ההיתר לאכול אינו מחמת ששמע סיום, דשמיעת סיום אין בה שמחה הנותנת לסעודה שם 'סעודת מצווה', וכמו בברית שלא צריך להשתתף בברית כדי להתיר לאכול שם, ולהיפך, רק ההשתתפות אין בה שמחה כלל. אלא העיקר הוא 'השתתפות בסעודת מצווה', וכל סעודה ששם מצווה עליה מותר לאכול בה בשר ויין. ולא באו הפוסקים אלא למעט מי שמגיע אך ורק כדי לאכול ובלאו הכי לא היה מגיע, שלא ראוי לעשות כך. אבל אם לדוג' אביו או רבו של המסיים הגיע להשתתף, אין סיבה שישמע את מילות הסיום, שהרי סעודה זו שם מצווה נקרא עליה מפני שנערכת לכבוד התורה, ולא שכל אחד ששמע רבי חנניא בן עקשיא יש לו מצווה לאכול בשר.
ומעניין שהנהוג שהמסיים עורך הסעודה
אבל מהגמ' משמע שהסיום שייך לרב. כמ"ש אביי "כי חזינא האי צורבא מדרבנן לסיים מסכתא עבידנא יומא טבא לרבנן". משמע מזה שאם שמע הרב על אחד התלמידים שסיימו מסכת רשאי לעשות סעודת מצווה ויהיה מותר בבשר ויין. ויל"ע.

בעניין ההתקוטטות על מנהג הסיומים. אין טעם להתווכח בדברים הידועים, ולא יועיל לאף צד שישתכנע לשכנגדו. ובדברים כאלו לא ראיתי מעולם תועלת בוויכוח, ויפה השתיקה. העובדות ידועות ונראה לי שביותר החזיקו בזה בדורינו אנשי חב"ד. וכבר מגדולי החסידות נשמע שראו דבר יפה בזה, השומע ישמע והחדל יחדל.
ומה שכתב הרב הפקדתי שומרים, ראוי לפרשו על המנהג הרע שעושים במלונות שונים, לא די להם שיושבים ומבלים בתענוגות עולם בזמן שכנסת ישראל בצער, אלא שמבקשים לפטור עצמם גם מהמינימום ההכרחי, לא עליהם דברו רועי החסידות שנהגו להרבות בסיומים, ה' הטוב יכפר בעד.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 824 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאכול בשר בסיום מסכת בלי לשמוע הסיום

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 18 יולי 2018, 23:18

יעבץ כתב:
הפקדתי שומרים כתב:ספר המנהגים (טירנא) חודש אב -משנכנס אב ממעטין בשמחה. לכן מר”ח אב עד י’ באב אסור לרחוץ (נז) ולספר (נח) ולכבס (נט) ולאכול בשר (ס) ולשתות יין עד י’ באב. וא”ח אוסר גם העשירי, כי אין שמחה אלא בבשר ויין, שנאמר (דברים יד, כו) ושמחת גבי שלמים וכתיב יין ישמח לבב אנוש. אבל אם יארע סעודת מצוה כגון אירוסין או ברית מילה או פדיון הבן או סיום מסכתות, משנכנס אב עד ט’ באב מותר לקבץ שם (סא) מניין מצומצם [עם] בני מצות ואוכלין בשר ושותין יין. מהרא”ק ז”ל.)וב הגהות אות (סא) כמדומה שנוהגין ליקח מנין מלבד כל הקרובים השייכים לבעלי הסעודה.
מהרי”ל (מנהגים) הלכות שבעה עשר בתמוז ותשעה באב ד”ה [ו] ולפי כתב, אם אירע מילה או פדיון הבן או סיום מסכתא דהן סעודת מצוה משנכנס אב, אז מותר לקרואין שם לאכול בשר וגם לשתות יין. ודוקא קרובים משום קורבא, אי נמי ריעות, אבל ההולכים שם רק לשתות, ובלאו הכי לא היו הולכים הוי להו מצוה הבאה בעבירה.
מסברא נראים דברי @דרומאי, דעניין ההיתר לאכול אינו מחמת ששמע סיום, דשמיעת סיום אין בה שמחה הנותנת לסעודה שם 'סעודת מצווה', וכמו בברית שלא צריך להשתתף בברית כדי להתיר לאכול שם, ולהיפך, רק ההשתתפות אין בה שמחה כלל. אלא העיקר הוא 'השתתפות בסעודת מצווה', וכל סעודה ששם מצווה עליה מותר לאכול בה בשר ויין. ולא באו הפוסקים אלא למעט מי שמגיע אך ורק כדי לאכול ובלאו הכי לא היה מגיע, שלא ראוי לעשות כך. אבל אם לדוג' אביו או רבו של המסיים הגיע להשתתף, אין סיבה שישמע את מילות הסיום, שהרי סעודה זו שם מצווה נקרא עליה מפני שנערכת לכבוד התורה, ולא שכל אחד ששמע רבי חנניא בן עקשיא יש לו מצווה לאכול בשר.
ומעניין שהנהוג שהמסיים עורך הסעודה
אבל מהגמ' משמע שהסיום שייך לרב. כמ"ש אביי "כי חזינא האי צורבא מדרבנן לסיים מסכתא עבידנא יומא טבא לרבנן". משמע מזה שאם שמע הרב על אחד התלמידים שסיימו מסכת רשאי לעשות סעודת מצווה ויהיה מותר בבשר ויין. ויל"ע.
מלבד ד' הגמ' שבת המפורסמים דלא משמע כך. לא הבנתי מנין לך בפשיטות עד שאתה כותב "וכמו בברית שלא צריך להשתתף אשמח לדעת על אילו דברים אתה מתבסס.
וד' המהר"ל מורים גם כן להיפך.
נ.ב אי"צ לפרש את דברי שכלל לא כוונו כנגד מאן דהו.


דרומאי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1343
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 231 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאכול בשר בסיום מסכת בלי לשמוע הסיום

שליחה על ידי דרומאי » 18 יולי 2018, 23:19

הפקדתי שומרים כתב:
יעבץ כתב:
הפקדתי שומרים כתב:ספר המנהגים (טירנא) חודש אב -משנכנס אב ממעטין בשמחה. לכן מר”ח אב עד י’ באב אסור לרחוץ (נז) ולספר (נח) ולכבס (נט) ולאכול בשר (ס) ולשתות יין עד י’ באב. וא”ח אוסר גם העשירי, כי אין שמחה אלא בבשר ויין, שנאמר (דברים יד, כו) ושמחת גבי שלמים וכתיב יין ישמח לבב אנוש. אבל אם יארע סעודת מצוה כגון אירוסין או ברית מילה או פדיון הבן או סיום מסכתות, משנכנס אב עד ט’ באב מותר לקבץ שם (סא) מניין מצומצם [עם] בני מצות ואוכלין בשר ושותין יין. מהרא”ק ז”ל.)וב הגהות אות (סא) כמדומה שנוהגין ליקח מנין מלבד כל הקרובים השייכים לבעלי הסעודה.
מהרי”ל (מנהגים) הלכות שבעה עשר בתמוז ותשעה באב ד”ה [ו] ולפי כתב, אם אירע מילה או פדיון הבן או סיום מסכתא דהן סעודת מצוה משנכנס אב, אז מותר לקרואין שם לאכול בשר וגם לשתות יין. ודוקא קרובים משום קורבא, אי נמי ריעות, אבל ההולכים שם רק לשתות, ובלאו הכי לא היו הולכים הוי להו מצוה הבאה בעבירה.
מסברא נראים דברי @דרומאי, דעניין ההיתר לאכול אינו מחמת ששמע סיום, דשמיעת סיום אין בה שמחה הנותנת לסעודה שם 'סעודת מצווה', וכמו בברית שלא צריך להשתתף בברית כדי להתיר לאכול שם, ולהיפך, רק ההשתתפות אין בה שמחה כלל. אלא העיקר הוא 'השתתפות בסעודת מצווה', וכל סעודה ששם מצווה עליה מותר לאכול בה בשר ויין. ולא באו הפוסקים אלא למעט מי שמגיע אך ורק כדי לאכול ובלאו הכי לא היה מגיע, שלא ראוי לעשות כך. אבל אם לדוג' אביו או רבו של המסיים הגיע להשתתף, אין סיבה שישמע את מילות הסיום, שהרי סעודה זו שם מצווה נקרא עליה מפני שנערכת לכבוד התורה, ולא שכל אחד ששמע רבי חנניא בן עקשיא יש לו מצווה לאכול בשר.
ומעניין שהנהוג שהמסיים עורך הסעודה
אבל מהגמ' משמע שהסיום שייך לרב. כמ"ש אביי "כי חזינא האי צורבא מדרבנן לסיים מסכתא עבידנא יומא טבא לרבנן". משמע מזה שאם שמע הרב על אחד התלמידים שסיימו מסכת רשאי לעשות סעודת מצווה ויהיה מותר בבשר ויין. ויל"ע.
מלבד ד' הגמ' שבת המפורסמים דלא משמע כך. לא הבנתי מנין לך בפשיטות עד שאתה כותב "וכמו בברית שלא צריך להשתתף אשמח לדעת על אילו דברים אתה מתבסס.
וד' המהר"ל מורים גם כן להיפך.
באיזה גמרא שבת מדובר? סליחה על הבורות


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 824 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאכול בשר בסיום מסכת בלי לשמוע הסיום

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 18 יולי 2018, 23:20

קיח: אמר אבי תיתי לי דכי חזינא וכו'..


יעבץ
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1051
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 407 פעמים
קיבל תודה: 402 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאכול בשר בסיום מסכת בלי לשמוע הסיום

שליחה על ידי יעבץ » 18 יולי 2018, 23:38

כתבתי שאני מתבסס על הסברא.
ובברית זה מאד פשוט. הרי אין למי שמשתתף בברית חיוב לעשות סעודה, החיוב הוא על אבי הבן, אז איך מתקשרים שאר האנשים שמשתתפים שפתאום מותר להם לאכול בשר, הרי הם עצמם לא התחייבו בסעודה בזה שהשתתפו, ויכלו ללכת ולהמשיך בחייהם (אני לא נכנס לעניין מי שקרוא לסעודה וכו'), התשובה שעצם הסעודה נחשבת לסעודת מצווה כי היא סעודה לכבוד הברית, ולכן אין טעם שיצטרך להשתתף בעצמו בברית, כי השם סעודת מצווה לא חל עליו באופן אישי, אלא על הסעודה בכללותה. ודברי המהרי"ל לא מורים כלום בעניין זה. הוא מדבר על הקרואים לסעודה, ולא על הקרואים למעשה המצווה/סיום.
ומש"כ לגבי דברי אביי, הא גופא מה שהערתי, שמשמע משם שגם מי ששמע הסיום (לכאו' אם יש לו קשר לאדם, ולא סתם מהשוק) יכול לעשות יומא טבא ויחשב סעודת מצווה, ולא רק המסיים. דהיינו נניח וראובן סיים מסכת ולא היה לו כסף לסעודה, רק הביא ג' רוגאלעך ודי, יכול הראש ישיבה לקרוא הציבור לסעודה, ויותרו בזה באכילת בשר ושתיית יין ויוכל הבכור לסמוך ע"כ בערב פסח, דשם סעודת מצווה עליה.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 824 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאכול בשר בסיום מסכת בלי לשמוע הסיום

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 18 יולי 2018, 23:42

ערוך השולחן סימן תקנט סעיף כח-
כח ודע שיש שמניחים הסיום מסכת על ימים אלו, כדי לאכול בשר. ודבר מכוער הוא, דאף על גב דבמועד קטן (ט א) מוכח דמותר לשייר מקצת הגמר לסיום מצוה, כדאיתא שם בבניין בית המקדש עיין שם, מכל מקום להניח לכתחילה בשביל אכילת בשר – לא נאה ולא יאה.
ויש שלומדים לכתחלה מסכת כדי לעשות סיום בימים אלו, ודבר זה אפשר, כדי לעשות שעל ידי זה יעסוק בתורה. מיהו, אין לבקש על הסיום רק תלמידי חכמים השייכים ללימוד התורה. ואנחנו לא נהגנו בסיום, ואפילו כשיארע סיום בימים אלו – אנו מניחין הסיום עד אחר תשעה באב, כדי שנוכל לשמוח בשמחת הסיום לכבוד התורה כראוי.

משנה ברורה סימן תקנא
(עג) וסיום מסכת - ומ"מ אם לא נזדמן בלימודו הסיום לא ימהר או יאחר בשביל זה. וגם אם לא היה עושה סעודה בשאר הימים אפשר שלא יעשנה גם עתה.


יעבץ
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1051
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 407 פעמים
קיבל תודה: 402 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאכול בשר בסיום מסכת בלי לשמוע הסיום

שליחה על ידי יעבץ » 19 יולי 2018, 00:49

הפקדתי שומרים כתב:ערוך השולחן סימן תקנט סעיף כח-
כח ודע שיש שמניחים הסיום מסכת על ימים אלו, כדי לאכול בשר. ודבר מכוער הוא, דאף על גב דבמועד קטן (ט א) מוכח דמותר לשייר מקצת הגמר לסיום מצוה, כדאיתא שם בבניין בית המקדש עיין שם, מכל מקום להניח לכתחילה בשביל אכילת בשר – לא נאה ולא יאה.
ויש שלומדים לכתחלה מסכת כדי לעשות סיום בימים אלו, ודבר זה אפשר, כדי לעשות שעל ידי זה יעסוק בתורה. מיהו, אין לבקש על הסיום רק תלמידי חכמים השייכים ללימוד התורה. ואנחנו לא נהגנו בסיום, ואפילו כשיארע סיום בימים אלו – אנו מניחין הסיום עד אחר תשעה באב, כדי שנוכל לשמוח בשמחת הסיום לכבוד התורה כראוי.


משנה ברורה סימן תקנא
(עג) וסיום מסכת - ומ"מ אם לא נזדמן בלימודו הסיום לא ימהר או יאחר בשביל זה. וגם אם לא היה עושה סעודה בשאר הימים אפשר שלא יעשנה גם עתה.
ציטוט יפה אבל לא קשור לשאלת פותח האשכול. והמעיין בפס"ת שהובא לעיל ימצא זאת עם שאר ציטוטים לפה ולשם. והבוחר יבחר.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 824 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאכול בשר בסיום מסכת בלי לשמוע הסיום

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 19 יולי 2018, 01:04

יעבץ כתב:
הפקדתי שומרים כתב:ערוך השולחן סימן תקנט סעיף כח-
כח ודע שיש שמניחים הסיום מסכת על ימים אלו, כדי לאכול בשר. ודבר מכוער הוא, דאף על גב דבמועד קטן (ט א) מוכח דמותר לשייר מקצת הגמר לסיום מצוה, כדאיתא שם בבניין בית המקדש עיין שם, מכל מקום להניח לכתחילה בשביל אכילת בשר – לא נאה ולא יאה.
ויש שלומדים לכתחלה מסכת כדי לעשות סיום בימים אלו, ודבר זה אפשר, כדי לעשות שעל ידי זה יעסוק בתורה. מיהו, אין לבקש על הסיום רק תלמידי חכמים השייכים ללימוד התורה. ואנחנו לא נהגנו בסיום, ואפילו כשיארע סיום בימים אלו – אנו מניחין הסיום עד אחר תשעה באב, כדי שנוכל לשמוח בשמחת הסיום לכבוד התורה כראוי.


משנה ברורה סימן תקנא
(עג) וסיום מסכת - ומ"מ אם לא נזדמן בלימודו הסיום לא ימהר או יאחר בשביל זה. וגם אם לא היה עושה סעודה בשאר הימים אפשר שלא יעשנה גם עתה.
ציטוט יפה אבל לא קשור לשאלת פותח האשכול. והמעיין בפס"ת שהובא לעיל ימצא זאת עם שאר ציטוטים לפה ולשם. והבוחר יבחר.
ר' יעבץ אני העתקתי משנה ברורה אליהו רבא (שם) וערוך השלחן, ואילו בפסקי תשובות אחרי שהביא את מרן עמוד ההוראה המשנה ברורה פתח בזו הלשון -"ובהרבה ספרים ומנהגי צדיקים".
ואם זה לא מספיק ראה מש"כ מרן רעק"א בענין דומה בס’ מכתבי הגרע”א (סי’ י”א) וז”ל: ע”ד תענית בכורים גם אנכי דרכי למחות באותם שמכוונים לסיים בכדי לאכול ולהזמין הקרואים, זולת אם באמת אסתעייא ליה מילתא שגמרו סדרו בע”פ, איני מוחה להזמין ת”ח כההיא דעבידנא יומא טבא לרבנן עכ”ל.
ובשו”ת תשובה מאהבה ח”ב (סי’ רס”א) וכן בח”ג (סי’ שע”ו) כתב דדוקא בסעודת ברית מותר לבכורות לאכול אבל לא בסעודת סיום, כיון דאין זמנו קבוע ויכול לשייר ולסיים אחר הפסח. ובשו”ת “תולדות יעקב” (או”ח סי’ י”ד) כתב דשמע מהגר”א דבמילה ופדיוה”ב בע”פ יכולין הבכורים ליפטר מתענית משא”כ בסעודת סיום מסכת, וטעמו דמילה ופדיוה”ב יש להם עיקר מהתורה משא”כ סעודת סיום אין להם עיקר מהתורה עי”ש.

נ.ב כל אחד ישמע לרבותיו והדברים פשוטים. בעל תשובה שאין לו מנהג, אסור לזוז מפסקי רבותינו גדולי ישראל לדורותיהם מרן רעק"א מרן הח"ח.
ד"א המ"ב וערוה"ש אלו ספרים שיד הכל משמשת בהם, אי"צ לראות פסק"ת בשביל להעתיקם.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 824 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאכול בשר בסיום מסכת בלי לשמוע הסיום

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 19 יולי 2018, 01:27

יעבץ כתב:כתבתי שאני מתבסס על הסברא.
ובברית זה מאד פשוט. הרי אין למי שמשתתף בברית חיוב לעשות סעודה, החיוב הוא על אבי הבן, אז איך מתקשרים שאר האנשים שמשתתפים שפתאום מותר להם לאכול בשר, הרי הם עצמם לא התחייבו בסעודה בזה שהשתתפו, ויכלו ללכת ולהמשיך בחייהם (אני לא נכנס לעניין מי שקרוא לסעודה וכו'), התשובה שעצם הסעודה נחשבת לסעודת מצווה כי היא סעודה לכבוד הברית, ולכן אין טעם שיצטרך להשתתף בעצמו בברית, כי השם סעודת מצווה לא חל עליו באופן אישי, אלא על הסעודה בכללותה. ודברי המהרי"ל לא מורים כלום בעניין זה. הוא מדבר על הקרואים לסעודה, ולא על הקרואים למעשה המצווה/סיום.
ומש"כ לגבי דברי אביי, הא גופא מה שהערתי, שמשמע משם שגם מי ששמע הסיום (לכאו' אם יש לו קשר לאדם, ולא סתם מהשוק) יכול לעשות יומא טבא ויחשב סעודת מצווה, ולא רק המסיים. דהיינו נניח וראובן סיים מסכת ולא היה לו כסף לסעודה, רק הביא ג' רוגאלעך ודי, יכול הראש ישיבה לקרוא הציבור לסעודה, ויותרו בזה באכילת בשר ושתיית יין ויוכל הבכור לסמוך ע"כ בערב פסח, דשם סעודת מצווה עליה.
אני מחפש מקור יעבץ.


יעבץ
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1051
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 407 פעמים
קיבל תודה: 402 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאכול בשר בסיום מסכת בלי לשמוע הסיום

שליחה על ידי יעבץ » 19 יולי 2018, 01:33

הפקדתי שומרים כתב:
יעבץ כתב:
הפקדתי שומרים כתב:ערוך השולחן סימן תקנט סעיף כח-
כח ודע שיש שמניחים הסיום מסכת על ימים אלו, כדי לאכול בשר. ודבר מכוער הוא, דאף על גב דבמועד קטן (ט א) מוכח דמותר לשייר מקצת הגמר לסיום מצוה, כדאיתא שם בבניין בית המקדש עיין שם, מכל מקום להניח לכתחילה בשביל אכילת בשר – לא נאה ולא יאה.
ויש שלומדים לכתחלה מסכת כדי לעשות סיום בימים אלו, ודבר זה אפשר, כדי לעשות שעל ידי זה יעסוק בתורה. מיהו, אין לבקש על הסיום רק תלמידי חכמים השייכים ללימוד התורה. ואנחנו לא נהגנו בסיום, ואפילו כשיארע סיום בימים אלו – אנו מניחין הסיום עד אחר תשעה באב, כדי שנוכל לשמוח בשמחת הסיום לכבוד התורה כראוי.


משנה ברורה סימן תקנא
(עג) וסיום מסכת - ומ"מ אם לא נזדמן בלימודו הסיום לא ימהר או יאחר בשביל זה. וגם אם לא היה עושה סעודה בשאר הימים אפשר שלא יעשנה גם עתה.
ציטוט יפה אבל לא קשור לשאלת פותח האשכול. והמעיין בפס"ת שהובא לעיל ימצא זאת עם שאר ציטוטים לפה ולשם. והבוחר יבחר.
ר' יעבץ אני העתקתי משנה ברורה אליהו רבא (שם) וערוך השלחן, ואילו בפסקי תשובות אחרי שהביא את מרן עמוד ההוראה המשנה ברורה פתח בזו הלשון -"ובהרבה ספרים ומנהגי צדיקים".
ואם זה לא מספיק ראה מש"כ מרן רעק"א בענין דומה בס’ מכתבי הגרע”א (סי’ י”א) וז”ל: ע”ד תענית בכורים גם אנכי דרכי למחות באותם שמכוונים לסיים בכדי לאכול ולהזמין הקרואים, זולת אם באמת אסתעייא ליה מילתא שגמרו סדרו בע”פ, איני מוחה להזמין ת”ח כההיא דעבידנא יומא טבא לרבנן עכ”ל.
ובשו”ת תשובה מאהבה ח”ב (סי’ רס”א) וכן בח”ג (סי’ שע”ו) כתב דדוקא בסעודת ברית מותר לבכורות לאכול אבל לא בסעודת סיום, כיון דאין זמנו קבוע ויכול לשייר ולסיים אחר הפסח. ובשו”ת “תולדות יעקב” (או”ח סי’ י”ד) כתב דשמע מהגר”א דבמילה ופדיוה”ב בע”פ יכולין הבכורים ליפטר מתענית משא”כ בסעודת סיום מסכת, וטעמו דמילה ופדיוה”ב יש להם עיקר מהתורה משא”כ סעודת סיום אין להם עיקר מהתורה עי”ש.

נ.ב כל אחד ישמע לרבותיו והדברים פשוטים. בעל תשובה שאין לו מנהג, אסור לזוז מפסקי רבותינו גדולי ישראל לדורותיהם מרן רעק"א מרן הח"ח.
באת לטעון שחובה לנהוג דווקא כדברי המ"ב. אך המ"מ שהבאת הם דווקא כאלה שהמ"ב לא פסק כמותם. בסי' ת"ע ס"ק יד כתב "וכן נוהגים כיום במדינתינו להקל ולאכול אף בסעודת סיום מסכת. ואף שהבכורים עצמם לא למדו המסכת מ"מ כיון שאצל המסים הוא סעודת מצווה מצטרפים לסעודתו. והמנהג שמתקבצים להמסיים קודם שסיים ומסיים לפניהם המסכת ושומעים ומצטרפים עמו בסיומו, ואח"כ עושין הסעודה". היינו לא כדברי הגאונים שהבאת.
ואגב משמע קצת במ"ב דלא כסברא שכתבתי קודם. שכתב שהמנהג שמסיים לפניהם המסכת משמע שיש בזה תועלת. וצ"ב שלפני כן הסביר כמו שכתבתי שהעיקר הוא שמצורפים לסעודת מצווה. ואולי זה עיקר רק שכתב אחרי כן המנהג המצוי, ויל"ע.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 824 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאכול בשר בסיום מסכת בלי לשמוע הסיום

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 19 יולי 2018, 01:36

קראת את רעק"א שם.
והגר"א ותשובה מאהבה אם תשים לב וזו גם כונתי הפשוטה לכל קורא, שגם כך סיום זה לא דבר המוסכם לכל, כך שגם אם מקלים, זה באופנים מסוימים, ולא כל דכפין וכו'.
אבל אני דן אותך לכוף זכות מה שהייתה צריך לחפש מ"ב בהל' פסח הסותר לחלק מהדברים שהבאתי ולא הבאת רמ"א מפורש, שמקל בט' הימים, בסעודת סיום. אצלי זה היה דבר פשוט שכל בר בי רב מכיר את הרמ"א ואם כך ודאי שאני לא יסתייע מגאון שחולק עליו בזה, אלא מה כונתי כמו שפרשתי ותמוה הערתו.


יעבץ
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1051
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 407 פעמים
קיבל תודה: 402 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאכול בשר בסיום מסכת בלי לשמוע הסיום

שליחה על ידי יעבץ » 19 יולי 2018, 02:02

הפקדתי שומרים כתב:קראת את רעק"א שם.
והגר"א ותשובה מאהבה אם תשים לב וזו גם כונתי הפשוטה לכל קורא, שגם כך סיום זה לא דבר המוסכם לכל, כך שגם אם מקלים, זה באופנים מסוימים, ולא כל דכפין וכו'.
אבל אני דן אותך לכוף זכות מה שהייתה צריך לחפש מ"ב בהל' פסח הסותר לחלק מהדברים שהבאתי ולא הבאת רמ"א מפורש, שמקל בט' הימים, בסעודת סיום. אצלי זה היה דבר פשוט שכל בר בי רב מכיר את הרמ"א ואם כך ודאי שאני לא יסתייע מגאון שחולק עליו בזה, אלא מה כונתי כמו שפרשתי ותמוה הערתו.
תודה. וכשם שדנת אותי לכף זכות, כך המקום ידינך לכף זכות.


שאר לעמו
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2472
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 377 פעמים
קיבל תודה: 791 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאכול בשר בסיום מסכת בלי לשמוע הסיום

שליחה על ידי שאר לעמו » 19 יולי 2018, 10:20

יעבץ כתב: ומה שכתב הרב הפקדתי שומרים, ראוי לפרשו על המנהג הרע שעושים במלונות שונים, לא די להם שיושבים ומבלים בתענוגות עולם בזמן שכנסת ישראל בצער, אלא שמבקשים לפטור עצמם גם מהמינימום ההכרחי, לא עליהם דברו רועי החסידות שנהגו להרבות בסיומים, ה' הטוב יכפר בעד.
לא האמנתי עד ששמעתי אתמול מבני שאומר שיש איזו מסעדה בגוש דן שכל שעה עגולה יש 'סיום' כדי שיוכלו לזלול כבכל יום.. ה' ירחם.


אלימלך
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1000
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 115 פעמים
קיבל תודה: 411 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאכול בשר בסיום מסכת בלי לשמוע הסיום

שליחה על ידי אלימלך » 19 יולי 2018, 14:07

אוריאל כתב:שאלה דחופה: מי שמשתתף בסעודה של סיום מסכת בימים אלו, אבל מגיע לאחר הסיום עצמו, האם מותר לו לאכול בשר?
במשנה ברורה דרשו ח"ו [סימן תקנ"א משנ"ב ס"ק עג'] במילואים עמוד 11 האריכו בזה.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 824 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאכול בשר בסיום מסכת בלי לשמוע הסיום

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 19 יולי 2018, 19:19

הסתפקתי לדינא, באדם שנזדמן לסעודת סיום בימים הללו, והמנהג הפשוט והרווח (רעק"א מ"ב ערהו"ש ועוד) שאין לעשות בימים הללו סיום מסכת באופן שמהר או איחר המסיים את לימודו בדווקא בט' הימים (כמו שכתב המ"ב וערוה"ש הוסיף ודבר מכוער הוא) ודעת הגרנ"ק שאין לזה שם 'סיום', האם בכה"ג מותר לאותו מזדמן להשתתף ולאכול בסעודה?

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים