אכן, אך כוונתי לגדולי ישראל שבתקופת העבר, נניח בזמן החפץ חיים, גם עוד 50 שנה יקום דור שלא ידע את הגרי"ש, וגם לא כל כך יזכרוהו.מקדש שביעי כל שביעי אמר:פינחס רוזנצוויג אמר:לכאורה גדולי ישראל שלא התבטאו בכתיבה אינם ידועים
הרב יוסף שלום אלישיב
זה דבר מעניין שגדולי ישראל שלא כתבו חיבורים, שמם נשכח עם השנים.פינחס רוזנצוויג אמר:גם עוד 50 שנה יקום דור שלא ידע את הגרי"ש, וגם לא כל כך יזכרוהו.
יעקב שלם אמר:הגרב"ב התבטא יותר בדיבור
אשמח להרחבת דברים בנושא זה
זה לא רק זה, הכתיבה בברכת שמואל קשה מאד, וכמה שהעניין דק יותר הרי שהעדר כתיבה טובה, מבלבלת ביותר.יושב אוהלים אמר:יעקב שלם אמר:הגרב"ב התבטא יותר בדיבור
אשמח להרחבת דברים בנושא זה
שמעתי מיהודי ששמע שיעורים מהגרב"ב זצ"ל בקמינץ, שהשיעורים של הגרב"ב זצ"ל היו מאוד בהירים בהסברה נפלאה והיה 'גישמאק' לשומען.
ומה שלשונו בספר הוא בהרבה פעמים מאושד קשה להבנה הוא משום שבכתיבתו היה מתרגם כמעט מילה במילה משפת אידיש ללשון הקודש, ולכן זה לא יוצר מובן לפי כתיבת לשון קודש בצורה רגילה.
ואמר שניסה פעם לקחת קטעים מספר ברכת שמואל, שהיו קשים להבנה, ותירגם אותם בחזרה לאידיש מילה במילה, ואז היו הדברים הרבה יותר מובנים.
(שמעתי מפי מו"ר הג"ר ארי' ליב רוטקין זצ"ל, שלפני שבא ללמוד אצל רבו המובהק מרן הגר"א קוטלר זצוק"ל ב'קלעצק' הוא למד תקופה אצל הגרב"ב זצ"ל בקמינץ)
ניסית פעם לתרגמו לאידיש מילה במילה??מחכים אמר:זה לא רק זה, הכתיבה בברכת שמואל קשה מאד,
לא חסר פסקי הלכה של הגריש"א זצ"ל בכתובים (גם אם הוא לא כתבם בכתב ידו).מקדש שביעי כל שביעי אמר:זה דבר מעניין שגדולי ישראל שלא כתבו חיבורים, שמם נשכח עם השנים.פינחס רוזנצוויג אמר:גם עוד 50 שנה יקום דור שלא ידע את הגרי"ש, וגם לא כל כך יזכרוהו.
אפילו כאלו שכן כתבו, אם זה לא חיבורים בהלכה, גם לא כל החיבורים התקבלו ולומדים בהם, וגם הם שמם נשכח עם הזמן
יושב אוהלים אמר:ניסית פעם לתרגמו לאידיש מילה במילה??מחכים אמר:זה לא רק זה, הכתיבה בברכת שמואל קשה מאד,
הרב הנ"ל אמר שלא בכל מקום זה כך, אבל ניסה בכמה מקומות שהלשון היה ממש קשה להבין, ועלה לו הרבה יותר קל בתירגום לאידיש.מחכים אמר:יושב אוהלים אמר:ניסית פעם לתרגמו לאידיש מילה במילה??מחכים אמר:זה לא רק זה, הכתיבה בברכת שמואל קשה מאד,
לא
אולי בהזדמנות
זאת הסיבה שעדיין זוכרים את שמו.יושב אוהלים אמר:לא חסר פסקי הלכה של הגריש"א זצ"ל בכתובים (גם אם הוא לא כתבם בכתב ידו).
יש את כל ספרי ה'קובץ תשובות', ויש הרבה פסקים מהגריש"א בספריו של הגר"י זילברשטיין, ויש לי ספר (שכחתי את שמו כרגע) שמביא את מנהגיו של הגריש"א בהלכה בחיי היום יום, ועוד.
בפסקי הלכה, לא בטוח שאתה צודקמקדש שביעי כל שביעי אמר:את הסיבה שעדיין זוכרים את שמו.
אבל זה לא רציני מבחינת הזיכרון שלו, כמו אדם גדול שמוציא ספר בעצמו.
חזרה למעלה
צודק. בהסכמות ניכר כשרונו היחודי גם בזה.נבשר אמר:הכתיבה או הדיבור, כי בכתובים כמעט לא כתב (מלבד הסכמות) ואחז שהוא "אילם" בכתיבה.קפלן אמר:כמובן הגר"מ שפירא זצוק"ל עם סגנון דיבורו וכתיבתו היחודית. שיש אומרים שניתן לו 'מהפחד יצחק'.
נתחלף לו ביניהם, ולא ארע מאומה.מחכים אמר:ממש לא נכון . . כבר ציינתי את יצירת המופת הגדש"פ עם ליקוטי טעמים ומנהגים
אליבא דאמת גם סגנון הדיבור שלו קשה מנשואקפלן אמר:צודק. בהסכמות ניכר כשרונו היחודי גם בזה.נבשר אמר:הכתיבה או הדיבור, כי בכתובים כמעט לא כתב (מלבד הסכמות) ואחז שהוא "אילם" בכתיבה.קפלן אמר:כמובן הגר"מ שפירא זצוק"ל עם סגנון דיבורו וכתיבתו היחודית. שיש אומרים שניתן לו 'מהפחד יצחק'.
בברכ"ש חוץ מהלשון הלא ברורה, הדברים נכתבו בתימצות, וברמזים, זה נראה כמו רשימות שכתב לעצמו את עיקרי הדברים, חסרים שם הרבה הקדמות, בכרך הראשון שערך בעצמו הדרים הרבה יותר ארוכים ברורים ומסודריםיושב אוהלים אמר:יעקב שלם אמר:הגרב"ב התבטא יותר בדיבור
אשמח להרחבת דברים בנושא זה
שמעתי מיהודי ששמע שיעורים מהגרב"ב זצ"ל בקמינץ, שהשיעורים של הגרב"ב זצ"ל היו מאוד בהירים בהסברה נפלאה והיה 'גישמאק' לשומען.
והסביר שמה שלשונו של הגרב"ב זצ"ל בספר ברכ"ש הוא בהרבה מקומות מאוד קשה להבין הוא משום שבכתיבתו היה מתרגם כמעט מילה במילה משפת אידיש ללשון הקודש, ולכן זה לא יוצר מובן לפי כתיבת לשון קודש בצורה רגילה.
ואמר שניסה פעם לקחת קטעים מספר ברכת שמואל, שהיו קשים להבנה, ותירגם אותם בחזרה לאידיש מילה במילה, ואז היו הדברים הרבה יותר מובנים.
(שמעתי מפי מו"ר הג"ר ארי' ליב רוטקין זצ"ל, שלפני שבא ללמוד אצל רבו המובהק מרן הגר"א קוטלר זצוק"ל ב'קלעצק' הוא למד תקופה אצל הגרב"ב זצ"ל בקמינץ)
שמעתי ממו"ר הגרמ"ד סולווויצ'ק זצ"ל ששאלו להגר"ח זצ"ל למה כתב את ספרו על הרמב"ם בלשון שקשה לרבים להבינו. (כידוע שאף שהספר יצא לאור עולם די בנין של הגר"ח זצ"ל, מ"מ הכתבים הוכנו לדפוס על ידי הגר"ח ז"ל בעצמו, בעמל רב בניפוי אחר ניפוי וזיקוק אחר זיקוק).יעקב שלם אמר:כמדומני שהגר"ח מבריסק והגרב"ב התבטאו יותר בדיבור
יושב אוהלים אמר:שמעתי ממו"ר הגרמ"ד סולווויצ'ק זצ"ל ששאלו להגר"ח זצ"ל למה כתב את ספרו על הרמב"ם בלשון שקשה לרבים להבינו. (כידוע שאף שהספר יצא לאור עולם די בנין של הגר"ח זצ"ל, מ"מ הכתבים הוכנו לדפוס על ידי הגר"ח ז"ל בעצמו, בעמל רב בניפוי אחר ניפוי וזיקוק אחר זיקוק).יעקב שלם אמר:כמדומני שהגר"ח מבריסק והגרב"ב התבטאו יותר בדיבור
והשיב הגר"ח זצ"ל "אם הגאון ר' מאיר שמחה (בעל האור שמח זצ"ל) יבין מה שכתבתי, מספיק לי".
עיין לעיל לא נאמר 'שא"א להבין'.מחכים אמר:אני לא חושב שר' חיים כתב בשפה שא"א להבין
דוקא מי שמכיר את השיעורים שלו יודע שלעקוב אחרי הלך המחשבה שלו כאשר הוא שולל תוך כדי כמה צדדים דרך אגב יודע שזה קשה, ובעיה זו ניכרת גם בכתב בפרט שמי שרוצה אינו יודע להיכן לדלג לעיקר הדברים, מלבד הקיצור הנמרץ בדבריו בכתב. משא"כ בשיעור כל אחד מוצא טעם ומי שמצליח לעקוב אחרי הלך מחשבתו והשו"ט בדבריו זוכה לפנינים רבים ולדברים הרבה.מחכים אמר:כמדומני שהגרח"י שליט"א
הדיבור שלו יותר עממי ושייך יותר לקלוט
משא"כ כתיבתו עמוקה מאוד וכדי לעמוד על סוף דעתו צריכים לחזור ע"ז כו"כ פעמים (לפחות לא' אשר כמוני
רבינא אמר:הרב אלישיב כמעט ולא כתב בעצמו
גם לי נראה כך. וכתיבתו המליצית רק יותר מסבכת.מחכים אמר:כמדומני שהגרח"י שליט"א
הדיבור שלו יותר עממי ושייך יותר לקלוט
משא"כ כתיבתו עמוקה מאוד וכדי לעמוד על סוף דעתו צריכים לחזור ע"ז כו"כ פעמים (לפחות לא' אשר כמוני
מחכים אמר:יושב אוהלים אמר:שמעתי ממו"ר הגרמ"ד סולווויצ'ק זצ"ל ששאלו להגר"ח זצ"ל למה כתב את ספרו על הרמב"ם בלשון שקשה לרבים להבינו. (כידוע שאף שהספר יצא לאור עולם די בנין של הגר"ח זצ"ל, מ"מ הכתבים הוכנו לדפוס על ידי הגר"ח ז"ל בעצמו, בעמל רב בניפוי אחר ניפוי וזיקוק אחר זיקוק).יעקב שלם אמר:כמדומני שהגר"ח מבריסק והגרב"ב התבטאו יותר בדיבור
והשיב הגר"ח זצ"ל "אם הגאון ר' מאיר שמחה (בעל האור שמח זצ"ל) יבין מה שכתבתי, מספיק לי".
אני לא חושב שר' חיים כתב בשפה שא"א להבין
להיפך הוא יצר שפה למדנית שבה ניתן לבטא מושגים דקים ולמדניים, ונתן אפשרות להסביר מושגים אלו, ומשא"כ לפניו לא היה ניתן לבטא את המושגים הללו וגם אלו שהשיגום זה היה בגדר תבנא דליבא.
(והדוגמה לזה באוה"ע להבדיל, הוא קאנט, שתרומתו המכריעה לפליסופיה הוא בעיקר בשפה שהוא יצר)
מ אלישע אמר:הצפנת פענח (הרוגוטשובר) התבטא יותר בדיבור.
שמעתי שמשוים זל"ז שלשניהם קו חשיבה דומה ובענין זה היוו הפכים גמורים.ביבליופיל אמר:הגאון המופלא רבי יוסף ענגיל זצ"ל היה אמן הכתיבה, לעומת זאת בדיבור לא הצטיין במיוחד.
הכוונה לזה, מן הסתם: הצג קובץ מצורף סופרים וספרים ח''ג.pdfמחכים אמר:וכבר עמד בחילוק מעניין זה הגרש"י זוין, ואולי יואיל ר' @לבי במערב להפנות אותנו לזה
לבי במערב אמר:הכוונה לזה, מן הסתם:סופרים וספרים ח''ג.pdfמחכים אמר:וכבר עמד בחילוק מעניין זה הגרש"י זוין, ואולי יואיל ר' @לבי במערב להפנות אותנו לזה
א"כ, מצו"ב המקור: הצג קובץ מצורף כבוד חכמים.pdfמחכים אמר:לא לזה כוונתי אלא לזה (כמדומה)