דוד הראובני ויחס גדולי ישראל אליו

בן ישיבה

משתמש ותיק
על פרשיית דוד הראובני היה קשור גם במידת מה פרשיית הקדש ר' שלמה מולכו,
אך קיים הבדל ביחס של גדולי ישראל אליהם, כלפי הקדוש ר' שלמה מולכו על אף שבחייו התנגדו אליו גדולי ישראל אך לא כן לאחר מותו, כאשר גדולי ישראל העריצוהו,
אך כלפי דוד הראובני הרי שזה נשאר יותר מעורפל אם כי בתחילת פעולתו כן מוזכר במכתבים על ההתעוררות לתשובה שגרם בארץ מצרים וכן ההתעוררות אצל אנוסי ספרד לחזור לצור מחצבתם, אך היחס של גדולי ישראל אליו לא ראינו את ביטויי הערצה והערכה אליו, אם כי שבהמשך השנים כן ראינו שהיו אי מי מגדולי ישראל שכינוהו בשם "ר'" דוד הראובני ולא כמשיח שקר,
והיות כי הוזכר כבר באשכול אחר כדי שלא להסיט את האשכול הנ"ל פתחתי אשכול מיוחד לכך
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
הראובני עצמו כתב: "אני דויד בן המלך שלמה זצ"ל, ואחי המלך הגדול ממני והוא יושב על כיסא מלכותו במדבר חבור והוא מולך על שלושים רבוא, על בני גד ובני ראובן וחצי שבט המנשה"
 

בן ישיבה

משתמש ותיק
פותח הנושא
על אף ההתנגדות אליו לא מצינו תואר זה עליו בין גדולי ישראל
 

דרומאי

משתמש ותיק
בן ישיבה אמר:
על פרשיית דוד הראובני היה קשור גם במידת מה פרשיית הקדש ר' שלמה מולכו,
אך קיים הבדל ביחס של גדולי ישראל אליהם, כלפי הקדוש ר' שלמה מולכו על אף שבחייו התנגדו אליו גדולי ישראל אך לא כן לאחר מותו, כאשר גדולי ישראל העריצוהו,
אך כלפי דוד הראובני הרי שזה נשאר יותר מעורפל אם כי בתחילת פעולתו כן מוזכר במכתבים על ההתעוררות לתשובה שגרם בארץ מצרים וכן ההתעוררות אצל אנוסי ספרד לחזור לצור מחצבתם, אך היחס של גדולי ישראל אליו לא ראינו את ביטויי הערצה והערכה אליו, אם כי שבהמשך השנים כן ראינו שהיו אי מי מגדולי ישראל שכינוהו בשם "ר'" דוד הראובני ולא כמשיח שקר,
והיות כי הוזכר כבר באשכול אחר כדי שלא להסיט את האשכול הנ"ל פתחתי אשכול מיוחד לכך
זה שכינוהו בתואר ר' דוד אינו הוכחה שלדעתם לא היה משיח שקר.
משיחיות שקר איננה חייבת להיות נובעת מרע לב או רשעות, ופעמים שהיא נובעת מתמימות. יתכן שכוונותיו ומעשיו של הראובני היו טובים, אך בנוגע למשיחיותו היתה לו טעות. הלא כן?
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
ראה תראה שהאיש הנ"ל היה על סף השגעון כך תיארו אותו רבים.
האם הציג עצמו כמשיח או לא. יש ויכוח בין החוקרים ראה את הקישור למאמר כאן-
http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/hatkufa/reuveni.htm

ואילו יש שהעדיפו לחפות על מעשיו כמו כאן -קישור להידברות - https://www.hidabroot.org/article/57729
מי אתה, דוד הראובני?
מתחזה או הוזה? מהי מהותו של האיש שהסעיר את כל העולם היהודי ואף הצליח לפלס דרך לארמון האפיפיור ולהיתפס כמשיח?

השנה: רח"צ. המקום: הגטו היהודי, ונציה. היתכנות: נאיביות ותמימות יתר.

גם ממרחק 500 שנה קשה לגבש דעה סופית לגבי דוד הראובני – האיש שהסעיר בשעתו את העולם היהודי בתכנית מדינית עתירת מעוף ותעוזה. היו שראו בו הרפתקן אופורטוניסט שמצא שעת כושר כדי להוליך שולל את הציבור היהודי הצמא לישועה. אחרים ראו בו מעין משיח שקר, מתחזה מסוכן או תמהוני.

ראובני צץ ביום חורפי אחד בגטו היהודי של וונציה, ובפיו סיפור הרפתקאות מסעיר על מסע בארצות אקזוטיות, ממלכה יהודית אבודה, ותכנית מדינית גרנדיוזית. הוא טען שהוא שליח של בני דן, מצאצאי עשרת השבטים האבודים. במכתב ששיגר למלך פורטוגל הוא כתב: "נשלחתי למדבר חבר במצוות המלך יוסף אחי ושישים הזקנים, יועציו ושופטיו... לאדוני המלך יש קרוב לשלוש-מאות אלף לוחמים טובים והוא עוסק בענייני הצדק והיושר שלהם כל יום שני וחמישי".

למרבה הפלא, נפתחו בפני הראובני שערים רבים: הוא נפגש עם האפיפיור וקיבל ממנו מכתבי המלצה לשליטים החשובים באירופה. מקץ חודשים אחדים, כבר גלגל שיחות אסטרטגיות עם מלך פורטוגל – הוא הציע לו לגייס צבא נוצרי-יהודי משולב כדי לגרש את הטורקים מארץ ישראל.

בכל מקום עוררה הגעתו של ראובני סערה. באיטליה פגש אותו רבי עובדיה ספורנו. בפורטוגל ביקורו עורר רושם כה גדול שדייגו פירס, מזכיר בית הדין המלכותי לערעורים שהיה מבני האנוסים, מל עצמו ושינה את שמו לשלמה מולכו.

ראובני לא התבלט כתלמיד חכם. אחד ממקורביו העיד: "לאיש הזה אין שיג ושיח בתלמוד, ודרכו במעשיו ונוסח תפילתו וברכתו בתצורה ובמזון כפי מנהגו". גם העברית שבפיו נשמעה עילגת ומוזרה. מאידך ניכרת בו יראת שמים פשוטה. לפני פגישות מכריעות היה מרבה בתעניות ובתפילות. את סובביו עודד להקפיד על תורה ומצוות. לאנוסים שפגש אמר: 'בטחו בה' ועשו טוב - כי קרוב יום ה' הגדול והנורא'".

היו יהודים שפיתחו סביב ראובני ציפיות משיחיות ברם ראובני עצמו דחה זאת בתוקף. כשסופר לו שיהודים בצפון אפריקה רואים בו משיח הוא הכחיש את הדברים: "חס ושלום. אינני לא חכם ולא מקובל ולא נביא ולא בן נביא, רק אני שר צבא, ובן המלך שלמה מזרע דוד בן ישי".

לאחר שעורר ציפיות אדירות בעולם היהודי הסתיימה שליחותו של ראובני באכזבה מרה. מלך פורטוגל התכחש להבטחותיו, מלך גרמניה השליך אותו לכלא, ואת ימיו האחרונים העביר ככל הנראה בתא מאסר של האינקוויזיציה. אישיותו נותרה לוטה באפלה – אך יתכן והפתרון לתעלומה זו נמצא בהישג יד.

בזמנו של ראובני, התקיימה קהילה יהודית משגשגת ועצמאית בעיר קוצ'ין בהודו ולה קשרים עם שבטים המתייחסים אחר עשרת השבטים בהרי אפגניסטן. בראש קהילת קוצ'ין עמד מנהיג שכונה "מלך" ממשפחת רבני. באותה תקופה הגיעו לראשונה ימאים פורטוגזים לקוצ'ין לצורך סחר תבלינים. לא צריך דמיון מפותח כדי לשער כיצד התגלגלו הדברים: דוד ראובני (רבני) שומע על סבלם של יהודי אירופה עליהם לא ידע דבר ומחליט לארגן משלחת דיפלומטית מטעם עצמו כדי להציל אותם.

אז מי הוא ראובני? לא נוכל, לא שרלטן, בטח לא משיח. רק יהודי בעל-מעוף, קצת נאיבי, עם תכנית גרנדיוזית שעשויה הייתה להישמע מעשית עבור מישהו שלא הכיר מקרוב את מעמדם הרעוע של היהודים באירופה ואת עוינותם העצומה של השליטים הנוצרים כלפיהם. ועשרת השבטים? הם עוד יושבים אי-שם ומחכים.

וראה כאן ויכוח החוקרים.
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%93%D7%95%D7%93_%D7%94%D7%A8%D7%90%D7%95%D7%91%D7%A0%D7%99

וספר שנכתב על האיש נמצא באוצר החכמה
https://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?561
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
וכעת ראיתי בספר 'משיחי השקר ומתנגדיהם' עמוד 250 מביא על גדולים שיצאו כנגדו בכל תוקף. כמו רבי יוסף מאנטינו ועוד.
 

בן ישיבה

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרומאי אמר:
בן ישיבה אמר:
על פרשיית דוד הראובני היה קשור גם במידת מה פרשיית הקדש ר' שלמה מולכו,
אך קיים הבדל ביחס של גדולי ישראל אליהם, כלפי הקדוש ר' שלמה מולכו על אף שבחייו התנגדו אליו גדולי ישראל אך לא כן לאחר מותו, כאשר גדולי ישראל העריצוהו,
אך כלפי דוד הראובני הרי שזה נשאר יותר מעורפל אם כי בתחילת פעולתו כן מוזכר במכתבים על ההתעוררות לתשובה שגרם בארץ מצרים וכן ההתעוררות אצל אנוסי ספרד לחזור לצור מחצבתם, אך היחס של גדולי ישראל אליו לא ראינו את ביטויי הערצה והערכה אליו, אם כי שבהמשך השנים כן ראינו שהיו אי מי מגדולי ישראל שכינוהו בשם "ר'" דוד הראובני ולא כמשיח שקר,
והיות כי הוזכר כבר באשכול אחר כדי שלא להסיט את האשכול הנ"ל פתחתי אשכול מיוחד לכך
זה שכינוהו בתואר ר' דוד אינו הוכחה שלדעתם לא היה משיח שקר.
משיחיות שקר איננה חייבת להיות נובעת מרע לב או רשעות, ופעמים שהיא נובעת מתמימות. יתכן שכוונותיו ומעשיו של הראובני היו טובים, אך בנוגע למשיחיותו היתה לו טעות. הלא כן?

אכן זה בדיוק הנושא כלפי משיחי שקר מסויימים כמו הש"צ מצינו שגדולי ישראל התנגדו לעצם האיש ואילו לגבי ר' שלמה מולכו ראינו להיפך שגדולי ישראל החשיבוהו לאדם גדול,
וכאן בדיוק הגענו לנקודה מה היה יחסם של גדולי ישראל אל דוד הראובני,
עוד פרט מהראוי להוסיף אם כי לגבי הקדוש ר' שללמה מולכו מצינו שהיה גדול בתורה הרי שעל דוד הראובני לכאורה לא מצינו שהיה גדול בתורה, ואפילו במידת מה בהנהגותיו נראה כי היה עם הארץ,
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
לא יודע האם כאן המקום

אבל יש בירושלים בשכונה חרדית רחוב על שם דוד הראובני
תמיד הפליא אותי
אבל אם זה נכון שגדולי ישראל יצאו נגדו זה מוזר מאוד מי יזם כזה שם ושאף אחד לא שינה את זה
במיוחד שאין למדינה אינטרס שיהיה רחוב על שמו (כראשי הציונות למשל)
 

מאן דהו

משתמש ותיק
חסרה ארץ ישראל ורחובתיה הקרויים על שם משוגעים והוזים? הוזה המדינה למשל?! ומגו דהוזים דציונים, זכי גם לחברי..
 

מאן דהו

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
לקריאה והורדה של הספר "ספור דוד הראובני"
http://www.daat.ac.il/daat/vl/davidhareuveni/davidhareuveni01.pdf

http://www.daat.ac.il/daat/vl/davidhareuveni/davidhareuveni02.pdf

חסום בנטפרי
 

יהודה1

משתמש ותיק
https://netfree.link/wiki/%D7%90%D7%AA%D7%A8%D7%99%D7%9D_%D7%94%D7%9E%D7%9B%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%9D_%D7%AA%D7%95%D7%9B%D7%9F_%D7%91%D7%A0%D7%95%D7%A9%D7%90%D7%99_%D7%99%D7%94%D7%93%D7%95%D7%AA_%D7%A9%D7%A0%D7%97%D7%A1%D7%9E%D7%99%D7%9D_%D7%91%D7%A0%D7%98%D7%A4%D7%A8%D7%99
כמו"כ באתר הנ"ל ובאתרים נוספים מדורים העוסקים בשאלות הלכתיות של גולשים ("שאל את הרב") חסומים, וזאת מחמת מספר סיבות:
  • לעיתים ישנם שאלות בעניינים שבצינעה, והסינון הרובוטי לא יכול לסנן בצורה מושלמת את הדברים שאינם ראויים שם, וזאת כיוון שמשתדלים שם להשתמש בלשון עדינה, ולכן הרבה דברים חומקים מהרובוט.
  • יש נושאים שמתאימים לספרי קודש ואינם מתאימים לאינטרנט.
  • יש שאלות שנותנות מושגים וכיווני חשיבה שמוטב שלא נחשף אליהם.
מכיון שלא ניתן להבחין באופן אוטומטי בין תוכן השווה לכל נפש לכזה המותר ליחידים בלבד, הכל נחסם.

מה שמצאתי לא בטוח יעזור לשואלים http://www.daat.ac.il/encyclopedia/value.asp?id1=1477
 

שרביה

משתמש ותיק
האם מישהו יוכל לכתוב כאן הרקע לענין דוד הראובני וכן לעניין ר' שלמה מולכו (שדרך אגב במגיד מישרים כתב עליו "כך שלמה בחירי זכה דאתקרי מלכו דאתמשח ממשח רבות עילאה וסלק לרעוא על מדבחי").
 

סלקא דעתך

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
וכעת ראיתי בספר 'משיחי השקר ומתנגדיהם' עמוד 250 מביא על גדולים שיצאו כנגדו בכל תוקף. כמו רבי יוסף מאנטינו ועוד.

לדעתי 'משיחי השקר ומתנגדיהם' טעה בפרק הזה.
אף שכדרכו הביא הכל אבל באותיות הגדולות הוא כתב את כל הגדולים שפקפקו באמיתת סיפוריו ורק בהערות למטה כתב שאכן יש אמת בסיפוריו וכיום ידוע לנו שהמקומות שהיה בהם אכן קיימים אף שבעולם של אז לא ידעו על שמות ערים בהודו ושאר המקומות שביקר בהם, כך שאין לטעון שהיה זייפן.
באמת כפי הניכר מספרו ת"ח הוא לא היה.
אבל רבי שלמה מלכו בהחלט היה כפי היחס של גדולי ישראל אליו, וגם בזה משיחי השקר כתב את המתנגדים ורק לתרץ עצמו כתב שאין ראיה מכך שקיבלו מסורות ממנו שאכן קיבלו את גדלותו. 
ולדעתי טעה, דאף אם יש בין חכמי ישראל שנתנו ביקורת אבל העיקר הוא היחס של רוב הרבנים בזמנו שלא כתבו דברים שלילים כלל. 
 

איש עברי

משתמש רגיל
הפקדתי שומרים אמר:
היו יהודים שפיתחו סביב ראובני ציפיות משיחיות ברם ראובני עצמו דחה זאת בתוקף. כשסופר לו שיהודים בצפון אפריקה רואים בו משיח הוא הכחיש את הדברים: "חס ושלום. אינני לא חכם ולא מקובל ולא נביא ולא בן נביא, רק אני שר צבא, ובן המלך שלמה מזרע דוד בן ישי".
שים לב, הוא לא מכחיש את היותו משיח! אלא רק כל הנ"ל, ואמנם בעיקרון משיח נביא הוי וממילא כלול בי', אך המסתבר יותר שהיה לו להכחיש ישירות במענה לשאלה ישירה, ולא להסתובב סביב סביב,
החוקר עזריאל שוחט עומד על זה, ומניח שככה"נ כן היה לו צד שהוא בחזקת משיח.
 

חידוד

משתמש ותיק
ההבדל בין דוד הראובני לר' שלמה מולכו הוא שהראובני לא היה ראוי כנראה להערכה מיוחדת מצד עצם אישיותו ואחר שפעולותיו נכזבו אין מה לדון בו אלא אם היה שקרן או דובר אמת שכונותיו טובות.
משא"כ רש"מ שמלבד ענין הבאת הגאולה היה בר מעלה וגם נשאר מתורתו בידינו בחכמת הנסתר ואם טעה באחת לא איבד שאר מעלותיו.
 

בן זכאי

משתמש ותיק
משיחי השקר ומתנגדיהם בכמה מקומות לא דייק וא מהם בנושא של רבי שלמה מולכו שצירפו למשיחי השקר דבר שלא היה וכבר העירו לו ע"כ..
 
חלק עליון תַחתִית