אגודת מטמוני ארץ - כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

שאר לעמו

משתמש ותיק
גם אחרי בין הזמנים צריכים ויחזור לתלמודו.. משם דוקא פחות, כי זה היה יום עשיר בתורה.
 

יהושע

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
הכינוס היה אכן מיוחד מאוד, עשיר מאוד, ועמוס מדי לטעמי. לפצלו לשנתיים... תודה להרב המארגן על ההשקעה האדירה.
מראי ההלכה הרב נדל פרס משנה מענינת וסדורה על כך שזהו התכלת בוודאות גם בשביל להתיר אשת איש,
אבל איננו לובשים אותו כיום, היות ואנחנו רחוקים מהמצווה, ולחדשה צריך מסורת/סנהדרין/חכמי הדור, שאל"כ איננו שייכים אליה.
[highlight=yellow]האם רבי שמואל נדל לא הולך עם תכלת בגלל שאין לזה מסורת?

מה זה הסברא המוזרה הזאת שצריך מסורת סנהדרין, למה להתיר אשת איש לא צריך מסורת וסנהדרין? ולמה לא צריך מסורת וסנהדרין להתיר ללכת בד' כנפות בלי תכלת? הרי מפורש במהריל ובחמדת שלמה ועוד אחרונים שלא צריך מסורת לתכלת, וכן כל החולקים על רדזינר לא חלקו מטעם זה[/highlight]
הוא הרחיב בכך רבות והביא דימויים שונים מעולם ההלכה.

הרב ביניש דבר אודות המידה הקטנה של הגרא"ח נאה שאף היא גדולה מדי לפי הדרהם של הרמב"ם המוכר לכל.
וחבל שלא היה זמן להאריך בנושא הכזית והכותבת.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
אתה מצטט אותי כאילו אני כתבתי. לבסוף הבנתי שהצהוב זה שאלות שלך.
א. כן. כך הוא אמר
ב. לך מוזר, ולמי שחכם ממך במאה דרגות, זה לא מוזר. השו"ע החמישי זה לא כתוב בספרים.
הוא גם אמר בתוך דבריו שהחיבור הוא דרך חכמי האומה, והביא על זה ביטוי של החזו"א (שהוא מרעיש עולמות בפני עצמו, ולא הכרתיו עד הנה): שדברו על האפשרות העקרונית להקריב בימיו קרבן, הוא התבטא וכי בית המקדש זה בית מטבחיים? כלומר אנחנו רחוקים לרוב מעוט ערכנו מהבנת הצורה של המצווה, ולא נעיז לעשות זאת מבלי גדולי האומה. והחזו"א לענין קרבנות אמר שהוא רואה את מי שיעשה זאת הוא כמחלל המקדש.
והוא אומר את זה להרגשתו גם על התכלת. כשהזכיר בעצמו שאילו היו גדולי הדור מתחזקים בדעה זו בודאי שהוא הראשון שהיה שמח על כך.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
טעות בידך.
הוא כותב שלחדש מצוות שאבדנו בגלות את צורת קיומם, אין לנו כח אם לא ע"י חכמי האומה שזה מה מקשר אותנו אל הקב"ה - אם אנו מבינים ואם לא. ויש מסורת מהי צורת המצוות. אבל אם אין לנו מסורת, וזו בגזירת הקב"ה על הגלות, אנו לא יכולים לעשות מעשה מבלי שזה יהיה ע"י חכמי האומה בדוקא.
לך אין ספק, אבל החזו"א אמר זאת!
וכשהוא אומר שאתה לא מתחבר היינו שאתה עושה מעשה קוף. ואכן לדאבנונינו בקטנותנו זה כך. האם אתה באמת יודע מהי מצוות ציצית? לי ברור שלא! אבל, וזה הנקודה המהותית: אנו עושים זאת במסורת, וזה רצון התורה לעשות כפי שזה גם אם אנחנו כגוף בלי נשמה. אבל כ"ז במה שיש לנו המסורת.
 

בנציון

משתמש ותיק
מה הכוונה צורת המצווה? אם יש אכן פרטים שלא ברור כיצד לעשות אותם, אז זה באמת בעיה. אבל אם יודעים הכל איך לעשות, אי אפשר להמציא סברות שצריכים חכמים שיקשרו אותנו להקב"ה וכל כיוצא בזה. אנחנו יודעים שאם הקב"ה מצווה, ואנחנו מבינים ויודעים איך לקיים את הציווי, אנחנו עושים, ואנחנו לא יכולים להמציא סברות (שלא כתובות בתורה) למה אנחנו לא מקיימים את המצוות.
רק רצוני להדגיש שדברים אלו הם בניגוד לכל גדולי ישראל. אף אחד לא אמר סברא כזו, לא על ראדזין ולא על ארגמון. [לא שצריך ראיות שהסברות האלו מופרכות, אבל מי שעדיין חושב שאפשר לומר כאלו סברות, עליו לדעת שזה בניגוד לכל גדולי ישראל].
 

יהושע

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
אתה מצטט אותי כאילו אני כתבתי. לבסוף הבנתי שהצהוב זה שאלות שלך.
א. כן. כך הוא אמר
ב. לך מוזר, ולמי שחכם ממך במאה דרגות, זה לא מוזר. השו"ע החמישי זה לא כתוב בספרים.

[highlight=yellow]שמעתי שגם הרב אלישיב מאוד התפלא על מה שאומרים כעין דברים אלה בשם הבית הלוי, א"א לעשות תורה חדשה ע"י הרגשים השקפתיים, אם יש כללים בתורה מה נחשב ראיה אנחנו לא יכולים להתעלם מזה בגלל סברות השקפתיים כמו שאי אפשר לומר שאנחנו לא יכולים להתיר עגונה ע"י סימן מובהק בגלל שאין לנו גדולי ישראל, ומי שיגיד כן הוא מגלה פנים בתורה שלא כהלכה[/highlight].

הוא גם אמר בתוך דבריו שהחיבור הוא דרך חכמי האומה, והביא על זה ביטוי של החזו"א (שהוא מרעיש עולמות בפני עצמו, ולא הכרתיו עד הנה): שדברו על האפשרות העקרונית להקריב בימיו קרבן, הוא התבטא וכי בית המקדש זה בית מטבחיים? כלומר אנחנו רחוקים לרוב מעוט ערכנו מהבנת הצורה של המצווה, ולא נעיז לעשות זאת מבלי גדולי האומה. והחזו"א לענין קרבנות אמר שהוא רואה את מי שיעשה זאת הוא כמחלל המקדש.

[highlight=yellow]ברור שכוונת החזו"א בגלל שסבר שאין לנו מספיק מקורות להכריע בספיקות שיש בזה כמו שהיה הרבה גדולי ישראל שסברו כך וזה לא קשור לעניין התכלת שהדבר ברור מעל כל ספק לולא כמה דוחקים קצת שיש בגמרא[/highlight]

והוא אומר את זה להרגשתו גם על התכלת. כשהזכיר בעצמו שאילו היו גדולי הדור מתחזקים בדעה זו בודאי שהוא הראשון שהיה שמח על כך.
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
אמר הבית הלוי סברא זו עצמה נגד התכלת של הרדזינר, רק בקיצור, שאין אנו יכולים לחדש מצוות בלא מסורת. וזה הטעם שכל הציבור החרדי על רבניו גדוליו וצדיקיו ואדמוריו לא הולכים עם תכלת למרות שמעבר לכל ספק שידוע מה התכלת שחייבה התורה ללבוש על בגד ארבע כנפות ובהעדרה מבטלים מצוות עשה בידים, הרבה יותר ממה שידוע עפ"י דרכי הלימודים מה הפרי עץ הדר שציוותה התורה ליטול בחמשה עשר לחודש הראשון.
 

יהושע

משתמש ותיק
בנציון אמר:
מה הכוונה צורת המצווה? אם יש אכן פרטים שלא ברור כיצד לעשות אותם, אז זה באמת בעיה. אבל אם יודעים הכל איך לעשות, אי אפשר להמציא סברות שצריכים חכמים שיקשרו אותנו להקב"ה וכל כיוצא בזה. אנחנו יודעים שאם הקב"ה מצווה, ואנחנו מבינים ויודעים איך לקיים את הציווי, אנחנו עושים, ואנחנו לא יכולים להמציא סברות (שלא כתובות בתורה) למה אנחנו לא מקיימים את המצוות.
רק רצוני להדגיש שדברים אלו הם בניגוד לכל גדולי ישראל. אף אחד לא אמר סברא כזו, לא על ראדזין ולא על ארגמון. [לא שצריך ראיות שהסברות האלו מופרכות, אבל מי שעדיין חושב שאפשר לומר כאלו סברות, עליו לדעת שזה בניגוד לכל גדולי ישראל].
כמה מגוכך וסתירה מניה וביה, מצד אחד אומרים שצריך גדולי ישראל שיכריעו, ומצד שני ברור שרוב ככל גדולי ישראל לא זה היה הטעם שהתנגדו.
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
יהושע אמר:
בנציון אמר:
מה הכוונה צורת המצווה? אם יש אכן פרטים שלא ברור כיצד לעשות אותם, אז זה באמת בעיה. אבל אם יודעים הכל איך לעשות, אי אפשר להמציא סברות שצריכים חכמים שיקשרו אותנו להקב"ה וכל כיוצא בזה. אנחנו יודעים שאם הקב"ה מצווה, ואנחנו מבינים ויודעים איך לקיים את הציווי, אנחנו עושים, ואנחנו לא יכולים להמציא סברות (שלא כתובות בתורה) למה אנחנו לא מקיימים את המצוות.
רק רצוני להדגיש שדברים אלו הם בניגוד לכל גדולי ישראל. אף אחד לא אמר סברא כזו, לא על ראדזין ולא על ארגמון. [לא שצריך ראיות שהסברות האלו מופרכות, אבל מי שעדיין חושב שאפשר לומר כאלו סברות, עליו לדעת שזה בניגוד לכל גדולי ישראל].
כמה מגוכך וסתירה מניה וביה, מצד אחד אומרים שצריך גדולי ישראל שיכריעו, ומצד שני ברור שרוב ככל גדולי ישראל לא זה היה הטעם שהתנגדו.
רוב ככל גדולי ישראל לא הסבירו בכלל למה הם נגד ולמה הם לא מלבישים תכלת, במיוחד לא לאחר שכבר התגלה והתחוור מעל לכל ספק מציאותי שזהו התכלת שציוותה עליו התורה.
 

יהושע

משתמש ותיק
כלפי ליא אמר:
אמר הבית הלוי סברא זו עצמה נגד התכלת של הרדזינר, רק בקיצור, שאין אנו יכולים לחדש מצוות בלא מסורת. וזה הטעם שכל הציבור החרדי על רבניו גדוליו וצדיקיו ואדמוריו לא הולכים עם תכלת למרות שמעבר לכל ספק שידוע מה התכלת שחייבה התורה ללבוש על בגד ארבע כנפות ובהעדרה מבטלים מצוות עשה בידים, הרבה יותר ממה שידוע עפ"י דרכי הלימודים מה הפרי עץ הדר שציוותה התורה ליטול בחמשה עשר לחודש הראשון.
כל מי שמוח לו בקדקדן מבין שגם אם נכון השמועה בשם הבית הלוי זה כלפי תכלת הראדזינר שבנוי על השערות, וגם על זה רוב גדולי ישראל התנגדו מטעמים אחרים וחלקם חשו לדבריו ולבשו בצנעא מפני הספק, וגם הדברים סותרים למה שהראדזינר הביא בשמו, ויותר מסתבר להאמין מה שכותב הראדזינר בשמו משמועה בע"פ.
 

יהושע

משתמש ותיק
כלפי ליא אמר:
יהושע אמר:
בנציון אמר:
מה הכוונה צורת המצווה? אם יש אכן פרטים שלא ברור כיצד לעשות אותם, אז זה באמת בעיה. אבל אם יודעים הכל איך לעשות, אי אפשר להמציא סברות שצריכים חכמים שיקשרו אותנו להקב"ה וכל כיוצא בזה. אנחנו יודעים שאם הקב"ה מצווה, ואנחנו מבינים ויודעים איך לקיים את הציווי, אנחנו עושים, ואנחנו לא יכולים להמציא סברות (שלא כתובות בתורה) למה אנחנו לא מקיימים את המצוות.
רק רצוני להדגיש שדברים אלו הם בניגוד לכל גדולי ישראל. אף אחד לא אמר סברא כזו, לא על ראדזין ולא על ארגמון. [לא שצריך ראיות שהסברות האלו מופרכות, אבל מי שעדיין חושב שאפשר לומר כאלו סברות, עליו לדעת שזה בניגוד לכל גדולי ישראל].
כמה מגוכך וסתירה מניה וביה, מצד אחד אומרים שצריך גדולי ישראל שיכריעו, ומצד שני ברור שרוב ככל גדולי ישראל לא זה היה הטעם שהתנגדו.
רוב ככל גדולי ישראל לא הסבירו בכלל למה הם נגד ולמה הם לא מלבישים תכלת, במיוחד לא לאחר שכבר התגלה והתחוור מעל לכל ספק מציאותי שזהו התכלת שציוותה עליו התורה.
הרבה גדולי ישראל דנו על התכלת של הראדזינר, אף אחד לא הזכיר טעם הזאת, וחלקם אפילו הסכימו עמו לפחות מספק.

גם בתכלת המורקס כותב הגאון רבי צבי שכטר שהגרשז אוירבך אמר טעמים אחרים למה לא רוצה לפסוק בעניין זה, גם במעשה איש כותב בשם החזו"א שאם היה צל של ספק בתכלת הראדזינר היו צריכים להחמיר.

גם הרב אלישיב בתשובתו כותב טעמים אחרים, ולא כותב טעם זה.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
יהושע
הבית הלוי גם לא צריך את הסכמתו של הגריש"א.
וגם הגריש"א בהכרה מופגנת, לא אבה להיכנס לענין התכלת..
ואמנם שמי שיודע שזו תכלת לא צריך את הסכמתו של הגריש"א לכך. זה נראה בעיניים,
אבל הקיום המעשי זה נידון רב משקל, ולא ע"י פשוטי העם.
אם כי סבורני שגם הרב נדל לא אמר שלא רצוי ללבוש תכלת. ממש ממש לא.
הוא אמר שאם תשאלו למה אני לא הולך עם תכלת אף שזה בריא לי שזהו המורקס, יש לי את הסיבה לזה.
הוא ממש לא אמר שמי שלא סובר כמותו הוא מגלה פנים בתרה...
ואלי תוכל להתייחס יותר בכבוד להרב נדל.. אתה שלא הגעת להוראה, ק"ו שלא תורֶה בעניני מגלה פנים בתורה...
השטות עם מי שחושב שהחכמים חייבים לסבור כמותו

את הדברים שאמר הרב נדל בשם החזו"א אי אפשר לפרש כפי שאתה מנסה.
בכל מקרה הרב נדל שהוא מקור השמועה נכון להרגע, הבין את הדברים לגמרי לא כך.
יש מקום לשאול עוד תלמידי החזו"א על שמועה זו, ואולי גם את הגרח"ק.
 

יעבץ

משתמש ותיק
אני רוצה לכתוב כאן את התרשמותי מהאירוע הנפלא שהיה אמש.
אבל אי אפשר בלי להתייחס למה שכבר דנים והולכים פה בנוגע לדברי הרב נדל.
אין קשר בין סברת הבית הלוי והטענות על צורך במסורת למה שהוא אמר. זו הייתה ה'הוו"א' שלו, אבל אח"כ עבר למסקנות מרחיקות לכת הרבה יותר...
והשמועה בשם החזו"א לא מעלה ולא מוריד כלפיו אם אכן הייתה או שהכוונה שונה. כי הוא לא נסמך על דברי החזו"א אלא על עצמו (כמובן שמשנה לאלו שרוצים לדעת אם יש בית אחיזה לדבריו בדברי החזו"א).

ולדעתי טוב יהיה אם ידונו בעניין התכלת בהרחבה באשכול המיועד לכך, כי שם מקומו. גם למען שאר הפנינים הנאים שנאמרו שם, שיהיה מקום לדון בהם, וגם בכדי לשעתיד יוכלו לדון שוב בדברים ולמצוא אותם, באשכול על ארכאולוגיה רק ארכאולוגים יחפשו חומר על תכלת...
 

יהושע

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
יהושע
הבית הלוי גם לא צריך את הסכמתו של הגריש"א.
וגם הגריש"א בהכרה מופגנת, לא אבה להיכנס לענין התכלת..
ואמנם שמי שיודע שזו תכלת לא צריך את הסכמתו של הגריש"א לכך. זה נראה בעיניים,
אבל הקיום המעשי זה נידון רב משקל, ולא ע"י פשוטי העם.
אם כי סבורני שגם הרב נדל לא אמר שלא רצוי ללבוש תכלת. ממש ממש לא.
הוא אמר שאם תשאלו למה אני לא הולך עם תכלת אף שזה בריא לי שזהו המורקס, יש לי את הסיבה לזה.
הוא ממש לא אמר שמי שלא סובר כמותו הוא מגלה פנים בתרה...
ואלי תוכל להתייחס יותר בכבוד להרב נדל.. אתה שלא הגעת להוראה, ק"ו שלא תורֶה בעניני מגלה פנים בתורה...
השטות עם מי שחושב שהחכמים חייבים לסבור כמותו

את הדברים שאמר הרב נדל בשם החזו"א אי אפשר לפרש כפי שאתה מנסה.
בכל מקרה הרב נדל שהוא מקור השמועה נכון להרגע, הבין את הדברים לגמרי לא כך.
יש מקום לשאול עוד תלמידי החזו"א על שמועה זו, ואולי גם את הגרח"ק.
הבית הלוי לא צריך הסכמה של רב אלישיב, אבל כיון שהדברים תמוהים ולאו מר בר רב אשי חתים עליהו וממה שהרדזינר מביא בשמו נראה שאמר משהו אחר, ויותר מזה הוא כותב בשמו שאם ימצא הסבר למה לא השתמשו בזה בכל הדורות נהיה מחוייבים לקבלו, רק כל זמן שלא מסביר הרי זה כאילו יש מסורת נגד, ונראה שכל שאר גדולי ישראל והמהריל והחמדת שלמה והמגיד מדובנא סברו אחרת אז זה שטות להיתפס בשמועה תמוהה כזאת.

הרב אלישיב לא ידע שזה משהו שת״ח גדולים סמכו ידם על זה, וחשב שזה סתם כמה הזויים שבונים על דברי המדענים ולכן בהתחלה התנגד לזה, ואחרי ששמע את הראיות שיש בזה אמר שהוא כבר לא מתנגד לזה אבל גם לא מחייב, איני יודע מה היה טעמו בזה.

אני לא פוסק ולא חושב שכולם צריכים לחשוב כמוני אני רק אומר מה שאני חושב וזכותי לומר זאת מי שנראה שיקבל ומי שנראה לו יותר הדברים של הרב נדל שיבושם לו.
 

אב בבינה

משתמש ותיק
כבר אמר מי שאמר, שבעוד שהציבור חושבים שאלו שהם בעד התכלת הם המחדשים, יותר ויותר נתברר שאלו שמתנגדים לתכלת הם מחדשים עוד יותר גדולים, ובכחם לחדש כללים מתי אנחנו מחויבים לעשות מצוות, כו' כו' כו'
וכעת ראיתי שכבר יש אשכל ארוך על זה באוצה"ח
 

יהושע

משתמש ותיק
בהסכמת הרב נדל לספר חותם של זהב כותב שאולי זה סברא שהיה מקום לדון עליה אבל אין הוא סובר כן, אז האם חזר בו וכן סובר כן או שהרב שאר לעמו לא דייק בדברים.
 

תיובתא

משתמש ותיק
כלפי ליא אמר:
תיובתא אמר:
כלפי ליא אמר:
לא כ"כ הבנתי, מנין היו צריכים כל הדורות להניח שהימים של ששת ימי בראשית גם הם לא כפשוטם כמו ימים שלנו? הרי לא היה אז בששת ימי בראשית נפש חיה שיוכל לספר מה היה, הכל מתבסס התבסס ויתבסס על מה שיש בתורה הקדושה מקור כל הבריאה.
על זה בדיוק הולכים דברי הרמב"ם, שאם אנו רואים מציאות נגלית, אין שום בעיה לפרש את דברי התורה לפי המציאות הגלויה. זה שלראשונים המציאות עוד לא היתה גלויה, אין בה שום צרימה לחיוב שלנו כן לבאר את דברי התוה"ק כפי שיתבארו. ואדרבה, האמונה הפשוטה מחייבת זאת.
תגובתך מופנית אלי?
אם אתה מרגיש שזה מדבר אליך, כנראה שכן
לא ידעתי שבהרגשה תליא מילתא...
מכ"מ נראה שלא הבנת את דברי. אני לא כתבתי שהימים לא היו כפשוטם אלא כן כפשוטם.

לעצם הנושא כתבתי תגובה מפורטת, שכנראה נמחקה על ידי המנהלים ולכן לא אשוב על דברי.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
כל אלה המבססים והמתבוססים בנוגע ל-'אי קיום מצוה' כל שהיא בטענה שאין לה מסורת שייכות וטעם וכדומה, ומצד שני על דינים הלכתיים (לדוגמא שיעורים..) שנמסרו לנו מדורי דורות, לפתע פתאום המסורת כבר לא פקטור, והארכיאולוגיה קמה על יוצרה, ומכתיבה ל"יוצר" את יצרה...אתמהה.
נ.ב וכי מצוה שנמסרה למשה מפי הקב"ה ומפורשת בכתב עלי ספר זקוקה "לחידוש מסורת" ע"י חכמים, דבר שאף לנביא אין את התוקף לכך? אם נמנעו במשך זמן מה לקיימה בגלל בעיות "טכניות" וכעת מתאפשרת לה אותה מצוה וכי נאמר שקיום המצווווההה מותנה "בחידוש מסורת"?!?!?!?!? וכי נאמר שמצוה שבין כה אין לה טעם וחשיבה "הגיונית" בעיני בשר ודם רק כלולה בקטגורית "החוקים" של התורה, זקוקה לתוקף "ונימוק" חכמים ב"ו שיחדשו אותה?!? האם לא די בציווי התורה!? התורה לא די בה להיחשב מסורת!!?? זהירות: אסור בכגון דא לערבב מושגי השקפה עם יסודות התורה.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
השיעורים זה מגיע מגדולי הדורות וכאן טמון ההבדל. זה לא מארכיאולוגיה. וגם אם כן, גדולי הדורות יגידו מה כן ומה לא בארכיאולוגיה.
ואי קיום מצווה איננה בגלל חוסר מסורת וטעם, אלא שאין בכוחנו לחדש לקיים ללא מסורת כשאיננו שייכים לה, אנחנו מחפשים שחכמי הדורות יגידו לנו את שייכותינו.
אלו דברי הגר"ש נדל, אלו דברי הגרנ"ק, ואלו הדברים שאמר החזו"א (שהביאם הרב נדל)
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
על דברי המחבר בהרצאתו היתה לי ביקורת, כי הוא בס"ה לא דעה אלא נין של.. אז חייב שזקנו צודק..
לא. כך לא לומדים תורה, אף שמצווה ליישב דברי זקנו כמו שמצאנו באחרונים ...
מה גם שהראו נכוחה שכבר גדולי הדורות כולם לא התחשבו בשיעוריו עד שהוא כתבם בטעת ע"פ הדירהם העות'מאני הגדול יותר!
והרי אף החזו"א שהגדיל את הביצה והכפילה, והכפיל את שיעורי הרביעית הכפילה מ-75 גרם ל-150 גר' "כוס הגון", ואילו היה נוקט שהרמב"ם דבר על דירהם גדול שזה הרי לפנינו לא נכון, היה צריך להכריע שהרביעית הינה 172 גר' !

הוא סיפר שא' בא להרב מבריסק עם רצון להכריע במחלוקת והרב נזף בו שילך. על זה אני אומר 'טול קורה מבין עיניך'.
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
שואל ומשיב אמר:
יוסף בן יוסף אמר:
ההרצאות בבינינו.
http://beinenu.com/faceted_search/facet/field_rabbi4lesson%3A1/count/taxonomy%3A60965%20field_series4lesson%3A62909
הרצאתו של הר' נדל נפקד מקומה?!
https://www.youtube.com/watch?v=RaWre07qA8Y&index=19&list=PLSZNLOtIPlcr0iWPfeqjOJfdzzp-pHbOF

פתוח למנויי נטפרי.
מי שישמע את הדברים כראוי, יבין כמה שסילפו ביודעין את דבריו.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
הרב 'בן דוד'
תודה על הסריקה.
אף על ביקורתי, קניתיו ממנו שם במקום, אף שהוא לא ביקש כסף.
אבל לא מסכים עם דבריו בכללותם כגישה שהוא מאן דאמר של הדור.
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון תַחתִית