מלמד להועיל
משתמש ותיק
ואינו כמו בכל התורה, שהיום הולך אחרי הלילה?
אינו תחת ידי... אשמח אם תוכל להעלות לי אותועת הזמיר אמר:עי' פחד יצחק פסח (מאמרי)
מלמד להועיל אמר:ואינו כמו בכל התורה, שהיום הולך אחרי הלילה?
לזה כיוונתי...נדיב לב אמר:ומצוה נוספת שהלילה הולך אחר היום, היא מצוה ת"ת כמבואר בגמ' עירובין סה. דאיתא שם "אמר רב נחמן בר יצחק אנן פועלי דיממי אנן רב אחא בר יעקב יזיף ופרע". וכתב שם רש"י וז"ל: יזיף ופרע - היה קובע לו לשנות כך וכך פרקים ביום, והיה רגיל לעסוק ביום, ופעמים שהיה טרוד במזונותיו ביום, ופורע קביעות עתו בלילה עכ"ל. הרי שהיה פורע חובת לימודו שביום, בלילה הבא.
ומכח זה כתב רבינו יונה (על הרי"ף ברכות דף ו. ד"ה ואמר) שלענין ברכת התורה הלילה הולך אחר היום וז"ל: ואמר מורנו הרב נר"ו דאכתי איכא למידק דהא חזינן בציצית ותפילין שמצותן כל היום ואפ"ה אם חלץ אותן וחזר ומניחן פעם אחרת צריך לברך ובציצית נמי אע"פ שמצותו כל היום אם מתעטף בו הרבה פעמים ביום צריך לברך על כל פעם ופעם וקבלה בידו מרבותיו שאפי' נפל מעליו ולקחו מיד ונתעטף בו שמברך עליו ואע"פ שלא נתכוין להסירו מעליו והכא נמי אע"פ שמצות הקריאה כל היום היה לו לומר שיברך ברכת התורה בכל פעם ופעם ונראה לו לתרץ שאינו דומה זה לזה מפני שהתפילין כשחולצן או הציצית כשמפשיטן מעליו נגמרה מצותן ולפיכך כשחוזר ומניחן פעם אחרת מצוה אחרת היא וצריך לחזור ולברך אבל בקריאה כשקרא פעם אחת עדיין לא נגמרה מצותה שהיא כל היום ולפיכך כשקורא וחוזר למצותו הוא חוזר ואין צריך לחזור ולברך ואפילו כשקורא בלילה לא נאמר שהלילה מהיום האחר הוא שיצטרך לחזור ולברך שאף על פי שבשאר הדברים אנו אומרים היום הולך אחר הלילה גבי הקריאה הלילה הולך אחר היום וכדאמרינן בירושלמי אמר ר' יוחנן אנן אגירי דיממא אנן יזפינן ביממא ופרעינן בליליא כלומר מי שהוא שכיר אין לו להתבטל ממלאכתו כל היום וכיון שכן ואנחנו מצוה עלינו לקרוא כל היום אם כן אנו כמו פועלים שאין לנו להתבטל מהקריאה ומה שאנחנו מתבטלין ממנה ביום הוא כמו הלואה אצלינו ואנחנו פורעין אותה בלילה הנה שקריאת הלילה היא מהיום ההוא ולפיכך בברכה שבירך בבקר להפטר ממה שלומד ביום באותה ברכה נפטר גם כן במה שלומד בלילה עכ"ל.
הסבר נאה. אם כן עלה בידינו עוד הסבר לתרץ את קושיית הזכר יצחק, דלכן נאמר גבי תורה "אם לא בריתי יום ולילה", כי במציאות אצל רוב האנשים היום מתחיל ביום, ולימוד תורה אינו תלוי ביום מן הימים.rk1234 אמר:גם באותו ואת בנו הלילה הולך אחר היום וכן בתפילת הדרך הלילה הולך אחר היום כי הפשט הוא שלגבי הדין מתי מתחיל היום בודאי שהוא מתחיל בלילה אבל לגבי הדינים שאינם קשורים לתאריך או ליום המסוים כמו שבת אלא שבמציאות זה נעשה היום ולכן יש דין אז זה תלוי במציאות של האנשים והמציאות היא שאצל אנשים הלילה הוא לאחר היום
מנין לקחת שבאותו ואת בנו הלילה הולך אחרי היום? והס מלהזכיר דבר שהוא נגד משנה מפורשתrk1234 אמר:גם באותו ואת בנו הלילה הולך אחר היום וכן בתפילת הדרך הלילה הולך אחר היום כי הפשט הוא שלגבי הדין מתי מתחיל היום בודאי שהוא מתחיל בלילה אבל לגבי הדינים שאינם קשורים לתאריך או ליום המסוים כמו שבת אלא שבמציאות זה נעשה היום ולכן יש דין אז זה תלוי במציאות של האנשים והמציאות היא שאצל אנשים הלילה הוא לאחר היום
אתה צודק מסתמא הטעות שלי היתה שהיה זכור לי למה צריך לימוד מיוחד הרי ברור שהיום הולך אחר הלילה אלא רואים שבעקרון לא תמיד זה הולך אחר הלילה ולכן צריך לימוד מיוחדזכרונות אמר:מנין לקחת שבאותו ואת בנו הלילה הולך אחרי היום? והס מלהזכיר דבר שהוא נגד משנה מפורשת
תלמוד בבלי מסכת חולין דף פג עמוד א
מתני'. יום אחד האמור באותו ואת בנו - היום הולך אחר הלילה. את זו דרש רבי שמעון בן זומא: נאמר במעשה בראשית יום אחד, ונאמר באותו ואת בנו יום אחד, מה יום אחד האמור במעשה בראשית - היום הולך אחר הלילה, אף יום אחד האמור באותו ואת בנו - היום הולך אחר הלילה.