קושיא בקינות נוסח אשכנז

נושאים שונים

פותח הנושא
קשישא
מאמרים: 0
הודעות: 38
הצטרף: 03 יוני 2018, 00:00
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

קושיא בקינות נוסח אשכנז

שליחה על ידי קשישא » 25 יולי 2018, 22:03

שאילה שנשאלתי ע"י אשת חבר
בקינות לט' מובא שרה כשמעה לקולך וכו' רחל ולאה בכו בלהה וזילפה הלא קוננו וכו'
ונשאלה השאילה להיכן נעלמה רבקה וכי היא לא התפללה על בניה
אשמח לתגובותיכם


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 824 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא בקינות נוסח אשכנז

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 25 יולי 2018, 22:20

יתכן להציע ביאור בזה-
בראשית פרק כה (כח) וַיֶּאֱהַב יִצְחָק אֶת עֵשָׂו כִּי צַיִד בְּפִיו וְרִבְקָה אֹהֶבֶת אֶת יַעֲקֹב:
ואולי משום כך לא הזכיר את רבקה. "אהבת את יעקב" ולא את עשיו הרשע, ובדומה לבנים שגלו בגלל חטאתם ודוק.


כלפי ליא
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1348
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 120 פעמים
קיבל תודה: 400 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא בקינות נוסח אשכנז

שליחה על ידי כלפי ליא » 25 יולי 2018, 23:22

הדברים הללו לא מיישבים כלום, מה הקשר שבגלל שאהבה את יעקב ולא את עשיו שלכן לא תתפלל על יעקב כשגלה מחמת עשיו.
בספרים כתוב בשם החת"ס הביאור ההיפך, שלמרות שרבקה אהבה את יעקב, אבל עשיו גם היה בן שלה ומתייחס אליה, משא"כ יצחק שרק יעקב מתייחס אליו כמו שדרשו רז"ל ביצחק ולא בכל יצחק יקרא לך זרע. ולכן לא פנה לרבקה שתבכה על מה שעשיו עשה ליעקב, שגם הוא בן שלה.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 824 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא בקינות נוסח אשכנז

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 25 יולי 2018, 23:34

כלפי ליא כתב:הדברים הללו לא מיישבים כלום, מה הקשר שבגלל שאהבה את יעקב ולא את עשיו שלכן לא תתפלל על יעקב כשגלה מחמת עשיו.
הרעיון שהצעתי הוא פשוט רק צריך לגשת אליו בלי דעות קדומות, וכך צריך לקרוא..
...בגלל שאהבה את יעקב ולא את עשיו (מחמת רשעותו ולא סיבה אחרת) לכן לא תתפלל על יעקב (ועל בניו כשחטאו כמו לגבי עשיו שחטא) כשגלה כמו אצל עשיו.

מלבד זאת ראוי להוסיף, דברי חז"ל בגמ', לא זכור לי כרגע אשמח אם מישהו יעלה את הדברים, שאחד מהאבות בגלל שלא ריחם על בניו לא היה בידו להיות מליץ יושר לבטל גזירה על ישראל, דברים הללו כתובים היכן שהוא בש"ס בבלי, ואם כך אפש"ל גבי רבקה שנהגה כלפי עשיו בריחוק כביכול אין לה את הזכות להליץ בעד העם הגולה בחטאו.


אוריאל
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1450
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 669 פעמים
קיבל תודה: 476 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא בקינות נוסח אשכנז

שליחה על ידי אוריאל » 25 יולי 2018, 23:36

הפקדתי שומרים כתב:
כלפי ליא כתב:הדברים הללו לא מיישבים כלום, מה הקשר שבגלל שאהבה את יעקב ולא את עשיו שלכן לא תתפלל על יעקב כשגלה מחמת עשיו.
מלבד זאת ראוי להוסיף, דברי חז"ל בגמ', לא זכור לי כרגע אשמח אם מישהו יעלה את הדברים, שאחד מהאבות בגלל שלא ריחם על בניו לא היה בידו להיות מליץ יושר לבטל גזירה על ישראל, דברים הללו כתובים היכן שהוא בש"ס בבלי, ואם כך אפש"ל גבי רבקה שנהגה כלפי עשיו בריחוק כביכול אין לה את הזכות להליץ בעד העם הגולה בחטאו.
נדמה לי שכוונתך לגמרא בשבת פט:


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 824 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא בקינות נוסח אשכנז

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 25 יולי 2018, 23:52

נשוב ונסביר.
אתה בטעות תופס את הענין כסיבה ומכאן אתה נבוך בדברינו, אבל דברי באים לפרש את 'אי אהבת' רבקה את עשיו כסימן המורה שיש לה ריחוק מן החטא וכך לגבי בני יעקב החוטאים בגלותם. כך שאין זו סיבה בגלל עשיו כך גם על יעקב, אלא כשם שאצל עשו אך בגלל חטאו לא אהבה את האיש, כך גם כלפי העם החוטא.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 824 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא בקינות נוסח אשכנז

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 25 יולי 2018, 23:55

אוריאל כתב:
הפקדתי שומרים כתב:
כלפי ליא כתב:הדברים הללו לא מיישבים כלום, מה הקשר שבגלל שאהבה את יעקב ולא את עשיו שלכן לא תתפלל על יעקב כשגלה מחמת עשיו.
מלבד זאת ראוי להוסיף, דברי חז"ל בגמ', לא זכור לי כרגע אשמח אם מישהו יעלה את הדברים, שאחד מהאבות בגלל שלא ריחם על בניו לא היה בידו להיות מליץ יושר לבטל גזירה על ישראל, דברים הללו כתובים היכן שהוא בש"ס בבלי, ואם כך אפש"ל גבי רבקה שנהגה כלפי עשיו בריחוק כביכול אין לה את הזכות להליץ בעד העם הגולה בחטאו.
נדמה לי שכוונתך לגמרא בשבת פט:
יש"כ. ר' אוריאל.
כן. שם מבואר שהקב"ה דוחה את סינוגריה של אברהם ויעקב ומקבל מיצחק. והחיד"א שם שואל מפני מה יצחק ולא אברהם ויעקב, ואחד מן ההסברים מחמת שיצחק אהב את עשיו כך שבא בטענה להקב"ה כשם שעשיו היה חוטא ועם זאת לא הרחקתי את בני כך גם תנהג כלפי עם ישראל.


פותח הנושא
קשישא
מאמרים: 0
הודעות: 38
הצטרף: 03 יוני 2018, 00:00
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא בקינות נוסח אשכנז

שליחה על ידי קשישא » 26 יולי 2018, 00:18

שאלתי איזה יהודי ת"ח עצום ואמר לי קצת בנוסח אחר
היות והגלות היה ע"י אדום שזה יצא ממנה ע"י עשו לא היה לה זכות להתפלל ע"ז
אלא שהקשיתי לו דאם כדבריו למה יצחק כן התפלל


כלפי ליא
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1348
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 120 פעמים
קיבל תודה: 400 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא בקינות נוסח אשכנז

שליחה על ידי כלפי ליא » 26 יולי 2018, 00:22

קשישא כתב:שאלתי איזה יהודי ת"ח עצום ואמר לי קצת בנוסח אחר
היות והגלות היה ע"י אדום שזה יצא ממנה ע"י עשו לא היה לה זכות להתפלל ע"ז
אלא שהקשיתי לו דאם כדבריו למה יצחק כן התפלל
וכבר נתבאר לעיל התירוץ מדברי החת"ס, שעשיו כלל לא מיוחס ליצחק, משא"כ לרבקה הוא כן מיוחס.


פותח הנושא
קשישא
מאמרים: 0
הודעות: 38
הצטרף: 03 יוני 2018, 00:00
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא בקינות נוסח אשכנז

שליחה על ידי קשישא » 26 יולי 2018, 01:29

כלפי ליא כתב:
קשישא כתב:שאלתי איזה יהודי ת"ח עצום ואמר לי קצת בנוסח אחר
היות והגלות היה ע"י אדום שזה יצא ממנה ע"י עשו לא היה לה זכות להתפלל ע"ז
אלא שהקשיתי לו דאם כדבריו למה יצחק כן התפלל
וכבר נתבאר לעיל התירוץ מדברי החת"ס, שעשיו כלל לא מיוחס ליצחק, משא"כ לרבקה הוא כן מיוחס.
היכן החת"ס והיכן הספרים המביאים בשמו?


כלפי ליא
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1348
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 120 פעמים
קיבל תודה: 400 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא בקינות נוסח אשכנז

שליחה על ידי כלפי ליא » 26 יולי 2018, 01:56

קשישא כתב:
כלפי ליא כתב:
קשישא כתב:שאלתי איזה יהודי ת"ח עצום ואמר לי קצת בנוסח אחר
היות והגלות היה ע"י אדום שזה יצא ממנה ע"י עשו לא היה לה זכות להתפלל ע"ז
אלא שהקשיתי לו דאם כדבריו למה יצחק כן התפלל
וכבר נתבאר לעיל התירוץ מדברי החת"ס, שעשיו כלל לא מיוחס ליצחק, משא"כ לרבקה הוא כן מיוחס.
היכן החת"ס והיכן הספרים המביאים בשמו?
בתו"מ בתולדות עה"כ והקימותי את בריתי, ומובא בשומר אמת ועוד ספרים כהסבר על הקינות.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • קושיא גדולה על הפני יהושע - בסוגיא דעד זומם משלם לפי חלקו
    על ידי דרופתקי דאורייתא » 14 פברואר 2019, 03:15 » ב מכות
    5 תגובות
    246 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי האחד בא לגור
    19 פברואר 2019, 04:22
  • קושיא בעשר עטרות של ר"ח ניסן
    על ידי בעלבוס » 10 יוני 2019, 21:18 » ב בית המדרש
    4 תגובות
    208 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי משה נפתלי
    11 יוני 2019, 09:08
  • קושיא ברש"י בפר' בהעלותך ששמעתי מהרב לוינשטיין
    על ידי זלמן » 14 יוני 2019, 00:14 » ב בהעלותך
    2 תגובות
    176 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי זלמן
    14 יוני 2019, 00:31
  • קושיא בדין שליח לדבר עבירה - קידושין מג
    על ידי שי גולד » 24 יוני 2019, 23:26 » ב קידושין
    75 תגובות
    1558 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי האחד בא לגור
    03 יולי 2019, 04:30
  • קושיא על שיטת הרב זילברמן
    על ידי אאא » 01 יולי 2019, 08:56 » ב בית המדרש
    54 תגובות
    1675 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי האחד בא לגור
    04 יולי 2019, 14:58

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 3 אורחים