לא תרדו


פותח הנושא
יעקב1
הודעות: 66
הצטרף: 06 יוני 2016, 22:27
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 25 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

לא תרדו

שליחה על ידי יעקב1 » 18 יולי 2018, 09:18

ראיתי בספר חוט שני לגרנ"ק שליט"א שאף בבני ביתו ובניו יש להזהר בעניין לא תרדו בו בפרך שאם מבקש מהם דברים שאינם חייבים לעשותו ואלא מפציר ודוחקם וכדו' הרי שעבר על האיסור הנ"ל שכתב בשערי תשובה שאפי' לבקש מבחירו להחם לו צלוחית של מים ויודע בו שאינו רוצה אלא שבוש או ירא ממנו הרי עבר על איסור זה.
ולפי"ז לא מצינו יד"ו שהרבה פעמים מבקשים מהילדים דברים ונקיונות שאינם חייבים בהם


אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 958
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לא תרדו

שליחה על ידי אלימלך » 18 יולי 2018, 16:06

הרבה פעמים זה מגדר חינוך לחנכם שלא יהיו עצלנים וכו'
ועוד על דרך כלל הילדים שמחים לקיים רצון ההורים.
ובגמ' אבא אומר השקיני מים וכו'.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1344
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 369 פעמים
קיבל תודה: 226 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לא תרדו

שליחה על ידי דרומאי » 18 יולי 2018, 16:08

האיסור הוא ''לא תרדה'' ולא ''לא תרדו'', נא לתקן בכותרת


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 747 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לא תרדו

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 18 יולי 2018, 17:10

יעקב1 כתב:ראיתי בספר חוט שני לגרנ"ק שליט"א שאף בבני ביתו ובניו יש להזהר בעניין לא תרדו בו בפרך שאם מבקש מהם דברים שאינם חייבים לעשותו ואלא מפציר ודוחקם וכדו' הרי שעבר על האיסור הנ"ל שכתב בשערי תשובה שאפי' לבקש מבחירו להחם לו צלוחית של מים ויודע בו שאינו רוצה אלא שבוש או ירא ממנו הרי עבר על איסור זה.
ולפי"ז לא מצינו יד"ו שהרבה פעמים מבקשים מהילדים דברים ונקיונות שאינם חייבים בהם
מהי הגדרת עבודת פרך? על זה כתבת "דברים שאינם חיבים לעשותו אלא מפציר ודוחקם" והזכרת את רבינו יונה בענין.
אולם ברמב"ם כתב "עבודת פרך זו עבודה שאין לה קצבה ועבודה שאינו צריך לה". ואם כך, אפשר דפליג על ר"י שהזכרת.
כתבתי בענין עבודת פרך, בפרשת שמות-
"פירוש זה נכתב בהקשר להלכות עבדים שם קובע הרמב"ם את אופן יחסי העבודה הראויים בין האדון לעבדו היהודי, מה מותר ומה אסור, מה נכנס לכלל התעמרות ורדיה האסורים מהתורה (לא תרדה בו בפרך) ומהן זכויות העבד כלפי אדונו. ואת המושג עבודת פרך מגדיר הרמב"ם בלשון הבאה: "עבודת פרך זו עבודה שאין לה קצבה ועבודה שאינו צריך לה" (הל' עבדים א, ו) אכן פירוש זה של הרמב"ם לכאורה אין לו בסיס מפורש בסוגית עבדים -בש"ס ובתורת כהנים- משם העלה את הדינים ההלכתיים, ומקור דבריו מנין? (וכמו שהעירו הראשונים עיין מאירי קידושין כב:) לזה מגיע הגה"מ ומורה לנו מאין שאב הרמב"ם את פירושו, מתוך היקש של שני נושאים דומים ("פרך" "פרך" ממצרים) עבודת פרך שנאמרה גבי עבד עברי מעבודת פרך שהתרחשה במצרים. זאת אומרת הגדרת התעמרות 'בפרך' בעבד עברי נלמדת מעבודת פרך שעברו עם ישראל במצרים, וסוג העבודה שהטילו המצריים על ישראל היתה עבודה 'שאין לה קצבה ושאינו צריך לה', ושכזו אסור לאדון להטיל על עבד עברי הכפוף אליו".

מד' הרמב"ם הללו לפו"ר נראה שחולק על הגדרת האיסור של תרדה בו בפרך.


פותח הנושא
יעקב1
הודעות: 66
הצטרף: 06 יוני 2016, 22:27
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 25 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לא תרדו

שליחה על ידי יעקב1 » 26 יולי 2018, 19:24

תמיד הבנתי שהר"מ פליג על רביו"נ בזה וכמדומה שיש גם שיטות שזה קאי רק אעבדים ולא על איש לרעהו שאינו עבדו ואינו מעבידו כעבד ועבד כאיב ליה טפי שאין לו חירות


גבריאל פולארד
משתמש ותיק
הודעות: 351
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 603 פעמים
קיבל תודה: 195 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לא תרדו

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 26 יולי 2018, 19:45

יעקב1 כתב:תמיד הבנתי שהר"מ פליג על רביו"נ בזה וכמדומה שיש גם שיטות שזה קאי רק אעבדים ולא על איש לרעהו שאינו עבדו ואינו מעבידו כעבד ועבד כאיב ליה טפי שאין לו חירות
גם לי זכור שהנהגה זו היא רק בגדר חומרא שהגרי"ז מבריסק החמיר על עצמו לחוש לדברי רבינו יונה בשערי תשובה בביאור לאו דלא תרדה בו בפרך. אבל לא שזה הפשט הפשוט וההלכה המוסכמת.

ועי' תשובות והנהגות ח''א סי' תקמ
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=371
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=372

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: יהודי | 4 אורחים