מהפכה בעולם המקוואות? [איך ישמרו על טהרה לעת"ל, ונשיאת יותר מאשה אחת]

הכהן

משתמש ותיק
מה דעת חו"ר הפורום על זה?
מהפכה בעולם המקוואות? באחרונה נרשם פטנט רשום על מקוואות מודולריות שיהפוך את עסק בניית המקווה לזול וקל יותר מהמקובל.

חברת 'מקווה מלכות' פיתחה מקווה מודולרי, עשוי פלסטיק חזק במיוחד שמיועד לבניה מהירה וקלה. לדברי החברה המקוה חסכוני בהוצאות אחזקה וחימום והוא קל לתחזוקה הלכתית.

הקמת המקווה המודולרי אורכת יום אחד בלבד והינה מתאימה במיוחד לשימוש בבתים פרטיים בקהילות קטנות ובבתי מלון.

גדעון אבנשפנגר בעל החברה אמר כי "אחד הרבנים שליווה את התהליך אמר שמבחינת ענף המקוואות, מדובר במהלך ששווה להמצאת החשמל".

לדברי הרבנים המלווים את בניית המקווה מדובר בפטנט ייחודי, וניתן להקים ממנו מקוה יציב ומסיבי השומר על המים ללא זחילה (בריחה) של מי המקוה.

תחתית המקווה מעוגנת לקרקע בפטנט ייחודי מיוחד שעולה על כל דרישות ההלכה.

לאחר שקרקעית המקוה מעוגנת לקרקע, מקימים את קירות המקוה החיצוניים, כשכל קיר מורכב משתי פלטות לפחות כדעת האגרות משה.

לאחר הקמת הקירות החיצוניים מחלקים את החלל הפנימי, לאזור הטבילה, ולאוצרות, ובמקוה חב"ד מקימים בור תחתון.

בכל אוצר וכן באזור הטבילה יש חור במקוה המפולש לבטון וסתום בבטון שגודלו לפחות כשפופרת הנאד, כך שאין שום חשש כלי.

בחודשים האחרונים כבר הותקנו מספר מקוואות מסוג זה ברחבי הארץ כאשר בקרוב צפוי להיבנות גם בשכונת הר יונה ג' בנצרת עילית מקווה ציבורי מסוג זה.
מקור
 

שומע כעונה

משתמש רגיל
מצד אחד נשמע מהפכני, אך בביקור באתר שם אנו מוצאים רבים מפוסקי הדור התומכים במיזם זה,
אם כי מענין מה יקרה כשזה יגיע בפועל לשוק, האם ידוע על אי מי המתנגד?
 

הכהן

משתמש ותיק
פותח הנושא
השאלה היא למה זה לא נמצא בפועל בשוק. המיזם הזה כבר בן כמה שנים, ואם הוא כל כך טוב, זה צריך לחסוך בתקציב של 'טהרת המשפחה' ו'טהרת הבית' ...
 

שלום עולם

משתמש ותיק
ואולי זה מתאים לישובים עם מעט משתמשים
אך באיזורים החרדים עם מאות ואלפי משתמשים אולי לא מספיק חזק
 

שלום עולם

משתמש ותיק
חוץ מזה,
אתה באמת חושב שהמחירים יצנחו?... אל תדאג למה שיורידו מה לא טוב להם ככה???!!!!...
 

נחלי מים

משתמש ותיק
לאחרונה חשבתי על מה יהיה לעת"ל ולכאורה נצטרך לדבר כזה - וכש"כ @הכהןים שליט"א יצטרכו לזה.

הרי יש לו תרומה בבית כל פעם שאשתו נידה הוא צריך לטבול את הכיסאות והשולחנות שוב.

כל פעם שאשתו רוצה לטעום מהתרומה היא צריכה לחכות ג' ימים (אם לא חמש) ואז לטבול במקוה ולאכול. פשוט לכל כהן יהיה חיוב מקוה בבית!
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
נחלי מים אמר:
לאחרונה חשבתי על מה יהיה לעת"ל ולכאורה נצטרך לדבר כזה - וכש"כ @הכהןים שליט"א יצטרכו לזה.

הרי יש לו תרומה בבית כל פעם שאשתו נידה הוא צריך לטבול את הכיסאות והשולחנות שוב.

כל פעם שאשתו רוצה לטעום מהתרומה היא צריכה לחכות ג' ימים (אם לא חמש) ואז לטבול במקוה ולאכול. פשוט לכל כהן יהיה חיוב מקוה בבית!
וכי פעם היו טובלים כל דבר, אלא היה להם טמאים וטהורים.
אגב קראתי שיהיה בעיה עם טבילת הרכבים לעתיד לבוא, אמנם כבר יש לשאול כן על העגלות של פעם.
ואולי לכן בעבר היו להם שולחנות קטנים כדאיתא בהל' קידוש...
 
 

נחלי מים

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
נחלי מים אמר:
לאחרונה חשבתי על מה יהיה לעת"ל ולכאורה נצטרך לדבר כזה - וכש"כ @הכהןים שליט"א יצטרכו לזה.

הרי יש לו תרומה בבית כל פעם שאשתו נידה הוא צריך לטבול את הכיסאות והשולחנות שוב.

כל פעם שאשתו רוצה לטעום מהתרומה היא צריכה לחכות ג' ימים (אם לא חמש) ואז לטבול במקוה ולאכול. פשוט לכל כהן יהיה חיוב מקוה בבית!
וכי פעם היו טובלים כל דבר, אלא היה להם טמאים וטהורים.
אגב קראתי שיהיה בעיה עם טבילת הרכבים לעתיד לבוא, אמנם כבר יש לשאול כן על העגלות של פעם.
ואולי לכן בעבר היו להם שולחנות קטנים כדאיתא בהל' קידוש...
התחלתי לחשוב על מה אפשר לעשות לעת"ל. על השולחן יש פתרון פשוט: לשים מפה על השולחן שהרי אין כלי מטמא כלי וא"כ יכולים לאכול תרומה על השולחן.

יותק בעייתי הכיסאות שהם מקבלים טומאת מושב ומטאמים כל מי שישב עליהם - ז"א שכל בחורת בת מצוה צריכה ליזהר לא לשבת על הכיסאות של הגברים.

גם במטבח זה בלגן - צריך ארבע מטבחים רגיל, של פסח, תרומה וקדשים (בירושלים) רגיל, ותרומה של פסח...

ואין כניסה לנשים למטבחי הקדשים מכיון שרוב הזמן הן טמאות או נידה או שכבת זרע. רק נשים גרושות מעל גיל 45 וכו
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
נחלי מים אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
נחלי מים אמר:
לאחרונה חשבתי על מה יהיה לעת"ל ולכאורה נצטרך לדבר כזה - וכש"כ @הכהןים שליט"א יצטרכו לזה.

הרי יש לו תרומה בבית כל פעם שאשתו נידה הוא צריך לטבול את הכיסאות והשולחנות שוב.

כל פעם שאשתו רוצה לטעום מהתרומה היא צריכה לחכות ג' ימים (אם לא חמש) ואז לטבול במקוה ולאכול. פשוט לכל כהן יהיה חיוב מקוה בבית!
וכי פעם היו טובלים כל דבר, אלא היה להם טמאים וטהורים.
אגב קראתי שיהיה בעיה עם טבילת הרכבים לעתיד לבוא, אמנם כבר יש לשאול כן על העגלות של פעם.
ואולי לכן בעבר היו להם שולחנות קטנים כדאיתא בהל' קידוש...
התחלתי לחשוב על מה אפשר לעשות לעת"ל. על השולחן יש פתרון פשוט: לשים מפה על השולחן שהרי אין כלי מטמא כלי וא"כ יכולים לאכול תרומה על השולחן.

יותק בעייתי הכיסאות שהם מקבלים טומאת מושב ומטאמים כל מי שישב עליהם - ז"א שכל בחורת בת מצוה צריכה ליזהר לא לשבת על הכיסאות של הגברים.

גם במטבח זה בלגן - צריך ארבע מטבחים רגיל, של פסח, תרומה וקדשים (בירושלים) רגיל, ותרומה של פסח...

ואין כניסה לנשים למטבחי הקדשים מכיון שרוב הזמן הן טמאות או נידה או שכבת זרע. רק נשים גרושות מעל גיל 45 וכו
מסתמא יהיה איזה מקום ציבורי לבישול או אפיה של דברים טהורים.
 
 

נחלי מים

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
נחלי מים אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
וכי פעם היו טובלים כל דבר, אלא היה להם טמאים וטהורים.
אגב קראתי שיהיה בעיה עם טבילת הרכבים לעתיד לבוא, אמנם כבר יש לשאול כן על העגלות של פעם.
ואולי לכן בעבר היו להם שולחנות קטנים כדאיתא בהל' קידוש...
התחלתי לחשוב על מה אפשר לעשות לעת"ל. על השולחן יש פתרון פשוט: לשים מפה על השולחן שהרי אין כלי מטמא כלי וא"כ יכולים לאכול תרומה על השולחן.

יותק בעייתי הכיסאות שהם מקבלים טומאת מושב ומטאמים כל מי שישב עליהם - ז"א שכל בחורת בת מצוה צריכה ליזהר לא לשבת על הכיסאות של הגברים.

גם במטבח זה בלגן - צריך ארבע מטבחים רגיל, של פסח, תרומה וקדשים (בירושלים) רגיל, ותרומה של פסח...

ואין כניסה לנשים למטבחי הקדשים מכיון שרוב הזמן הן טמאות או נידה או שכבת זרע. רק נשים גרושות מעל גיל 45 וכו
מסתמא יהיה איזה מקום ציבורי לבישול או אפיה של דברים טהורים.
כמובן שזה יהיה פתרון לכהנים בימים רגילים. אך מה נעשה אנו הישראלים בעלייה לירושלים ברגלים - עם רחובות צפופים להפליא עם עשרות מיליוני יהודים - חלקם טמאים. איך נלך עם אוכל למקום ציבורי צפוף? 

אולי נביא את האוכל בכלי חרס.
 

הכהן

משתמש ותיק
פותח הנושא
נחלי מים אמר:
ואין כניסה לנשים למטבחי הקדשים מכיון שרוב הזמן הן טמאות או נידה או שכבת זרע. רק נשים גרושות מעל גיל 45 וכו
נשים שאינן נשואות רוב הזמן טהורות
 

אברהם העברי

משתמש ותיק
כבר נתבאר בכמה מקומות בפורום עניין זה ואפי' העליתי מאמר על הפרקטיקה לעת"ל
בקצרה
א. היה מצוי וסת קבוע והאשה ידעה ששבוע בחודש היא פחות או יותר מנותקת משאר בני הבית (לאו דוו' האשה אלא גם כל בת שקיבלה מחזור אמנם היה מצוי להתחתן מוקדם) היינו מיטת טומאה וכסא טומאה (כיון שאי"ז פרקטי לטבול כל פעם מחדש) ובגדול עם הכנה מוקדמת לא "נתקעו" עם טומאת כלים, כמובן שכל חבר היה צריך לדעת לבשל.... (או שאשתו בישלה לו פחות פחות מכביצה....) ולכבס (לזה לא מצאתי פתרון - אולי כפפות אבל לכאו' הא דכלים לא מטמאים כלים ל"מ בכפפות שבטלות לגוף או מפה שבטלה לשולחן כמו שכ' מישהו באשכול).
ב. לא נהגו לקדשים בחומרא דר"ז.
ג. נהגו לרחוץ או"מ וכך לא היה חשש פולטת (למעשה גם בזה"ז כן הדין לשו"ע אך כמעט ואי"ז נ"מ לדינא כיון שהמחזור עצמו לוקח כמה ימים).
ד. ברור שהיה מצוי הרבה יותר השימוש בכ"ח ובשאר כלים שאינם מק"ט.
ה. היה מין "הפרדה מגדרית" בין החברים לע"ה למעט בזמנים שנאמנים על טו"ט.
 

נחלי מים

משתמש ותיק
הכהן אמר:
נחלי מים אמר:
ואין כניסה לנשים למטבחי הקדשים מכיון שרוב הזמן הן טמאות או נידה או שכבת זרע. רק נשים גרושות מעל גיל 45 וכו
נשים שאינן נשואות רוב הזמן טהורות


נכון בהנחה שהולכות למקוה. אך נראה שלא כדאי להכניס נשים (מתחת לגיל 45) בכלל למטבח (לכה"פ לקראת וסתה) מכיון שהיא עלולה לראות והיא לא תרגיש ואז כל הכלים תנורים והאוכל טמאים.

בלגן - צריך כמה גברים לקחת את התנור למקוה ולפרסם שאשה אחת היתה במטבח וכו וכו.
 

אברהם העברי

משתמש ותיק
הכהן אמר:
נחלי מים אמר:
ואין כניסה לנשים למטבחי הקדשים מכיון שרוב הזמן הן טמאות או נידה או שכבת זרע. רק נשים גרושות מעל גיל 45 וכו
נשים שאינן נשואות רוב הזמן טהורות
גם נשואות לפי מה שכתבתי שלא נהגו בחומרא דר"ז ובחשש פולטת
וטומאת משמשת (ובע"ק) מסתמא פתרו ע"י תשמיש ביום בהאפלת טלית.
 

אבי חי

משתמש ותיק
אברהם העברי אמר:
כבר נתבאר בכמה מקומות בפורום עניין זה ואפי' העליתי מאמר על הפרקטיקה לעת"ל
בקצרה
א. היה מצוי וסת קבוע והאשה ידעה ששבוע בחודש היא פחות או יותר מנותקת משאר בני הבית (לאו דוו' האשה אלא גם כל בת שקיבלה מחזור אמנם היה מצוי להתחתן מוקדם) היינו מיטת טומאה וכסא טומאה (כיון שאי"ז פרקטי לטבול כל פעם מחדש) ובגדול עם הכנה מוקדמת לא "נתקעו" עם טומאת כלים, כמובן שכל חבר היה צריך לדעת לבשל.... (או שאשתו בישלה לו פחות פחות מכביצה....) ולכבס (לזה לא מצאתי פתרון - אולי כפפות אבל לכאו' הא דכלים לא מטמאים כלים ל"מ בכפפות שבטלות לגוף או מפה שבטלה לשולחן כמו שכ' מישהו באשכול).
יש"כ

מקופיא -

אוכלין פחות מכביצה מק"ט.
כפפות (אף כאלו שאינן מק"ט) לא מהנו לנדה וכיו"ב דמטמאה בהיסט.
הצד דכפפות או מפה בטלות לגוף ולשולחן לענין טומאה, מחודש מאד [ומן הסתם יש ראיות נגדו], יש מקור?

 
 

אברהם העברי

משתמש ותיק
אבי חי אמר:
אוכלין פחות מכביצה מק"ט.
אכן התבלבלתי, אוכל פחות מכביצה אינו מטמא אבל הוא עצמו נטמא (לכו"ע לכה"פ מדרבנן) ולכן אין עניין שתבשל פחות מכביצה אלא שיאכל חתיכות של פחות מכביצה (וגם כדאי להיזהר לא לאכול כביצה בכדא"פ שייטמא טומאת הגוויה ויצטרך לטבול).
אבי חי אמר:
כפפות (אף כאלו שאינן מק"ט) לא מהנו לנדה וכיו"ב דמטמאה בהיסט.
אכן צודק כתבתי זאת מקופיא בהשראת פתרון המפה וכדי לשאול ע"ז ובאמת אינו דומה כלל.
אבי חי אמר:
הצד דכפפות או מפה בטלות לגוף ולשולחן לענין טומאה, מחודש מאד [ומן הסתם יש ראיות נגדו], יש מקור?
אין לי מקור,
סברא גרידא ע"מ לעורר בלבד.

2 פדיחות בתגובה אחת - זה מה שקורה כשלא חושבים על מה שכותבים ומשתמשים בדמיון יותר מדי בלי לבדוק את גבולות המציאות....
 

אבי חי

משתמש ותיק
אברהם העברי אמר:
אכן התבלבלתי, אוכל פחות מכביצה אינו מטמא אבל הוא עצמו נטמא (לכו"ע לכה"פ מדרבנן) ולכן אין עניין שתבשל פחות מכביצה אלא שיאכל חתיכות של פחות מכביצה (וגם כדאי להיזהר לא לאכול כביצה בכדא"פ שייטמא טומאת הגוויה ויצטרך לטבול).
משמע דאייריתו בחולין [ואינו אוכל חולין בטהרה], וא"כ מה הענין לא לאכול כביצה יחד אם לא משום פסול הגוויה?
האוכל יותר מכביצה ופחות מחצי פרס כמדו' דנחלקו הראשונים אם נפסל

דרך אגב, לענ"ד אין בושה לטעות בכה"ג (עי' קוב"א חזו"א ח"א קצד), ואנו אל הנידון עינינו..
 
כלים חד פעמיים הם פתרון אידיאלי.
אברהם העברי אמר:
ברור שהיה מצוי הרבה יותר השימוש בכ"ח
מטמא בהסט.
אברהם העברי אמר:
ובשאר כלים שאינם מק"ט.
יתכן שאלומניום אינו מק"ט כי אינו משש מתכות הכתובים בתורה וממילא הוא ככלי אדמה, ואם כן אין צריך כלי אבן, כמו שנמצא בשרידים מבית שני.
גם כרום וניקל י"ל שאינם מק"ט.
אשה טמאה לא יכולה ללוש כי החלה תהיה טמאה.
כשהאשה טמאה בעלה לש גם עבורה (או שלשה פחות משיעור חלה)
וזה רק לחברים האוכלים חוליהן בטהרה.
 

אברהם העברי

משתמש ותיק
אבי חי אמר:
משמע דאייריתו בחולין [ואינו אוכל חולין בטהרה], וא"כ מה הענין לא לאכול כביצה יחד אם לא משום פסול הגוויה?
מיירי באוכל חולין בטהרה (שזה דין גמור שאסור לטמאות חולין בא"י לתשומת לב הרב @פינחס רוזנצוויג ) ומ"מ אוכל מה שאשתו מבשלת (שזה מותר בימי טומאתה כיון שמבשלת לעצמה ג"כ)
וצריך להקפיד שלא תהא חתיכה יותר מכביצה שלא יטמאו שאר האוכלין שאוכל בארוחתו (והכלים וכו' וכו' - נידה זה פצצה ביולוגית מתקתקת - מא"מ שמעתי בעז"ה שיהיו מלוניות נידה....)
 

אברהם העברי

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
מטמא בהסט.
אכן
כוונתי בכללי ולא לעניין נדה בדוו'
פינחס רוזנצוויג אמר:
אשה טמאה לא יכולה ללוש כי החלה תהיה טמאה.
כשהאשה טמאה בעלה לש גם עבורה (או שלשה פחות משיעור חלה)
כ"ז מהווה בעיה רק עד נתינת המים לאחמ"כ אפ' לקוץ החלה והיא יכולה להמשיך במלאכת הפת (אני מדמיין את אשתי עומדת על ידי ומורה לי להכניס את החומרים - שישו ושמחו....)
נ"ב - סו"ס יזכו גם הגברים להפריש חלה (כיום אני זוכה רק פעמיים בשנה באפיית מצות יד ומכונה....)
 

הכהן

משתמש ותיק
פותח הנושא
אברהם העברי אמר:
וצריך להקפיד שלא תהא חתיכה יותר מכביצה שלא יטמאו שאר האוכלין שאוכל בארוחתו (והכלים וכו' וכו' - נידה זה פצצה ביולוגית מתקתקת - מא"מ שמעתי בעז"ה שיהיו מלוניות נידה....)
אוכל ראשון מטמא כלים?!
 

אבי חי

משתמש ותיק
הכהן אמר:
אברהם העברי אמר:
וצריך להקפיד שלא תהא חתיכה יותר מכביצה שלא יטמאו שאר האוכלין שאוכל בארוחתו (והכלים וכו' וכו' - נידה זה פצצה ביולוגית מתקתקת - מא"מ שמעתי בעז"ה שיהיו מלוניות נידה....)
אוכל ראשון מטמא כלים?!
ע"י משקה טופח מז' משקין
 
 

ערבה

משתמש ותיק
לכל החוששים בעניין הבישולים וכדו'  בזמן טומאת האשה, בל נשכח, שאפשר להתחתן עם כמה נשים.

(פעם חבר אמר לי שלא לחינם נהייתה תרבות של בנייה מרובה של יחידות דיור, והרי אלו ישמשו לבית נידות עבור בנות הבית,
אך השבתי לו שלפי המציאות הנראית ו"התקדמות" הדורות נראה שדווקא יהיו אלו בנות הבית שיגרשו את הגברים אל יחידות הטהרה.)


אך בכל אופן נראה שכשנגיע לתיקון השלם, ויתוקן חטא אדם הראשון, ניפטר גם מהעונשים הגורמים לטומאה שהושתו על האשה.
 
אברהם העברי אמר:
שזה דין גמור שאסור לטמאות חולין בא"י לתשומת לב הרב @פינחס רוזנצוויג
תודה על תשומת הלב. תשומת ליבו מופנית לרמב"ם ט"ז מטו"א ה"ט שפסק דלא כמר (ויעוין היטב בכ"מ ובמל"מ שם)
 

ערבה

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
ערבה אמר:
שאפשר להתחתן עם כמה נשים
מהיכן יהיו לך כמה נשים? איזה בחורה תסכים להתחתן עם משהו שכבר נשוי? איך תצליח להקדיש תשומת לב לכמה נשים? או שמא סבור הנך שאז לא יצטרכו יותר לתת לאשה תשומת לב?
לא הבנתי,
אתה שואל עלי באופן אישי,
או על עצם הרעיון שתורתינו התירתו, ואבותינו אף יישמו אותו?

בכו"א אני מתאר לעצמי שריבוי הטהרה והריחוק המוכרח מנשים לאורך החיים שיבוא בעקבותיו (בהנחה שטומאות האשה ימשיכו להתקיים) ישנה באופן מהותי את סגנון היחס שבין איש לאשתו.
ומן הסתם גם עצם ריבוי החכמה וקרבת אלוקים שתהיה בזמן ההוא, תשנה את הגברים וצרכיהם, את הנשים וצרכיהם  ובעקבות כך גם את סגנון הקשר.

כנראה שאין באמת ממה לדאוג
והלוואי שנזכה בקרוב...


 
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
יש באשכול כמה וכמה אי דיוקים בהלכות טומאה וטהרה
א. מפה לא בטלה לשולחן וכפפה לא בטלה ליד, וזה משניות מפורשות, וסוגיא ערוכה במקומות רבים, אחד מהם הן ישא איש בשר קודש ונגיע בכנפו, ובפסחים יז יעו"ש.
ב. כלים רבים הנהוגים כיום אינם מקבלים טומאה כלל, ופלסטיק דוגמא לכך.
ג. לא הייתה שום בעיה עם טומאת בע"ק ופולטות, כיבדה היטב, וטבלו מיד, ואח"כ היו טבול יום שאינו מטמא כלום אלא תרומה וקדשים, וה"ה ביולדת שרוב הזמן טבולת יום ארוך, וכיוון שפוסל ואינו מטמא לא הייתה בעיה אפי' עם טומאת משקים. (וכמובן שלא השתמשו בהיתר האפלת טלית, ויעויין בגמ' שהקשתה על חלקיהו אבי ירמיהו ששימש ביום, ואינו אלא משום הדוחק, וודאי שלא בקביעות, ואולי בית אפל כן, שהוא היתר מרווח הרבה יותר, אך קשה מהגמ' הנ"ל).
ד. יכלו להכין אוכל שלא הוכשר במשקים גם ע"י נידה, ומסתמא זזה היה אחד העצות הפרקטיות, וכמובן שאחרי נתינת מים לחלה אין שום אפשרות שנידה תעסוק בזה ויהי טהור, שאף שאפשר שלא במגע א"א שלא בהיסט.
ה. הבעיה הרצינית הכמעט יחידה היא מדרס, שמטמא ומיטמא אף על 10 מצעות, ואף שמסתמא יחדו מיטה לימי טומאה עדיין בעיה גדולה, אך כיסא אפשר לטבול בקלות (כמובן לא כורסא או ספה), ואף כיסא פלסטיק מקבל טומאת מדרס.
 
ערבה אמר:
או על עצם הרעיון שתורתינו התירתו, ואבותינו אף יישמו אותו?
איני רוצה לפתוח כאן אשכול על הענין, אבל אם תתן דעתך תראה שלא נמצא בקדמונינו מי שנשא שתי נשים, אלא אם הראשונה היתה עקרה וכיוצ"ב, או במלכים.
אם יש לך תשובה נוצחת, אז כדאי לפתוח אשכול חדש על הענין.
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
ערבה אמר:
לא הבנתי,
אתה שואל עלי באופן אישי,
או על עצם הרעיון שתורתינו התירתו, ואבותינו אף יישמו אותו?
לא היה, רוב בנ"א לא נשאו כמה נשים, אבותינו נשאו עקב ההכרח, כמפורש באברהם ויעקב, וכך בפשטות באלקנה. מלכים ושופטים כן נשאו כמה, אך בדר"כ לא שאר בני אדם. יש לי יותר מתחושה שחלק מאותה ציפייה להיתר כמה נשים והאמונה שלעת"ל יהיה כן, נובעת מיצרא דעריות.
 
חלק עליון תַחתִית