טוען רבני - אל תעש עצמך כעורכי הדיינים

טוב וחסד

משתמש רגיל
במשנה במסכת אבות (פ"א משנה ח) נאמר: "אל תעש עצמך כעורכי הדינים", הרמב"ם בפירוש המשנה הסביר כי הכוונה היא לבני אדם שאינם דיינים, המלמדים את העדים להתמודד עם החקירה הצפויה להם מאת הדיינים.
מפשטות לשון המשנה בהמשך, משמע שמדובר הוא בדיינים. ומשמע שהקפדה רק שהדיין אל יעשה כן לסייע לאחד מבעלי הדין העומדים לפניו למשפט - ולא לטוען רבני.
 

ראובן

משתמש ותיק
עיין כתובות פה: "קריבתיה דרב נחמן זבינתה לכתובתה בטובת הנאה איגרשה ושכיבה אתו קא תבעי לה לברתה אמר להו רב נחמן ליכא דליסבא לה עצה תיזיל ותיחלה לכתובתה דאמה לגבי אבוה ותירתה מיניה? שמעה אזלה אחילתה. אמר רב נחמן עשינו עצמינו כעורכי הדיינין מעיקרא מאי סבר ולבסוף מאי סבר מעיקרא סבר (ישעיהו נח, ז) ומבשרך לא תתעלם ולבסוף סבר אדם חשוב שאני"
משמע שאפילו שלא הוא הדיין, אסור לו. אלא שאם לא היה אדם חשוב היה מותר לעזור לקרובו. וברש"י שם מפרש:"עשינו עצמינו כקרוב של בעל דין או אוהבו הבא אצל דיינין ועורכו בראיות אחר זכות אוהבו או קרובו כך למדתי עצה לזו להפסיד שכנגדה" כלומר שעורכי הדיינים הם קרובי הבעלי דינים ומשמע שלא היה נהוג על ידי ממון.
שמעתי טענה שאם הצד השני עושה שלא כשדין ולוקח טוען רבני מותר גם לי לקחת כיון שאין סברא שלא יהיה משפט שווה וכעין הדין שאם בא עני ועשיר לדין אומרים לו לבש כמוהו או הלבישהו כמותך. אבל עדיין צ"ע איך מותר למי שאינו בעל דין לעזור.
 

דרומאי

משתמש ותיק
בלי קשר אם מותר או אסור להיות טוען רבני, שמעתי מא' מגדולי הדור שדברי הרא''ש בפסחים אודות הלומד ע''מ לקנטר שגרוע מסתם שלא לשמה, ושעליו נאמר 'נח לו שנהפכה שליתו על פניו', אמורים בזמננו על טוענים רבניים, אשר 'כל ש''ך שהם לומדים, הם רק חושבים איך להשתמש בו כדי להוציא לבעל דין שכנגדם את הנשמה', כלשונו.

הדברים אמנם נאמרו כלפי טוען רבני מסויים אשר מפורסם בהתנהגותו הזו, אך הי' במשמע שרובם כאלו, ובפרט אלו שלמדו חו''מ על מנת להיות טו''ר.
 

אלימיר

משתמש ותיק
ראיתי כמדומני בשיעורי הגרי"ש אלישיב שכיוון שמקבל ממון על כך הוי כקרובו שמותר לו לטעון, אבל הוסיף שמ"מ א"כ אם אדם חשוב הוא אין לעשות כן [כמדומני שהניסוח היה שממילא כל טוען רבני אינו אדם חשוב]
וזה מצאתי בחוקי חיים
 

קבצים מצורפים

  • חוקי חיים על טוען רבני.PDF
    489.3 KB · צפיות: 5

דרומאי

משתמש ותיק
משה הלוי-שחור אמר:
ראיתי כמדומני בשיעורי הגרי"ש אלישיב שכיוון שמקבל ממון על כך הוי כקרובו שמותר לו לטעון, אבל הוסיף שמ"מ א"כ אם אדם חשוב הוא אין לעשות כן [כמדומני שהניסוח היה שממילא כל טוען רבני אינו אדם חשוב]
וזה מצאתי בחוקי חיים
אין לי אפשרות להוריד קבצים, אשמח אם תוכל לצרף כתמונה. יישר כח!
 

אלימיר

משתמש ותיק
בבקשה
 

קבצים מצורפים

  • חוקי חיים על טוען רבני.PDF2.jpg
    חוקי חיים על טוען רבני.PDF2.jpg
    309.6 KB · צפיות: 83
  • חוקי חיים על טוען רבני.PDF3.jpg
    חוקי חיים על טוען רבני.PDF3.jpg
    290.9 KB · צפיות: 83
  • חוקי חיים על טוען רבני.PDF1.jpg
    חוקי חיים על טוען רבני.PDF1.jpg
    285.1 KB · צפיות: 83

אלכס

משתמש ותיק
מתאמריה משם הגרי"ש (איני יודע אם מוסמך)
שאלו אדם אחד, האם מותר להיות טוען רבני. השיבו, אם תאמר רק את האמת מותר, אבל אם בכוונתך לומר רק את האמת אזי מוטב שתחפש פרנסה אחרת....
 

ראובן

משתמש ותיק
אלכס אמר:
מתאמריה משם הגרי"ש (איני יודע אם מוסמך)
שאלו אדם אחד, האם מותר להיות טוען רבני. השיבו, אם תאמר רק את האמת מותר, אבל אם בכוונתך לומר רק את האמת אזי מוטב שתחפש פרנסה אחרת....
מעניין האם כיון שכולם משקרים לא היה לו צורך לומר שאסור בלא"ה, או שאכן סובר שמותר להיות טוען רבני אילו לא היה משקר.
 

הבוחן

משתמש ותיק
הדין של מינוי מורשה /טוען רבני /עו"ד מבואר בשו"ע בסימן קכג וקכד כמדומני.
מ"מ אחד מהסברות שמובאות בראשונים למה לא למנות הוא בדיוק מהטעם שכתבו פה שהמורשה יטען שקר.
השו"ע פוסק שנתבע לא ממנה מורשה ותובע כן.
למעשה נהגו כבר לפני מאות שנים שכן ממנים ראה בסמ"ע ובש"ך שם.
 

nls

משתמש ותיק
וכי זה מה שקשה עליך בטוען רבני?! אם זו הייתה הצרה היחידה, לחיי
 

שואל כעניין

משתמש ותיק
לישועתך קויתי השם אמר:
מה ההיתר להיות טוען רבני? הרי שנינו באבות פרק א משנה ח: "אל תעש עצמך כעורכי הדיינים"?

לענ"ד זה לא להלכה, זה מוסר, כמו מאוד מאוד הוי שפל רוח וכולי שהם לא הלכה אלא הנהגות טובות.
 
שואל כעניין אמר:
לישועתך קויתי השם אמר:
מה ההיתר להיות טוען רבני? הרי שנינו באבות פרק א משנה ח: "אל תעש עצמך כעורכי הדיינים"?

לענ"ד זה לא להלכה, זה מוסר, כמו מאוד מאוד הוי שפל רוח וכולי שהם לא הלכה אלא הנהגות טובות.

כאן מוזכר שהובא להלכה
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
נראה לי שיש דבר כזה טוען רבני לגיטימי ויר"ש שאפשר ללכת אליו לפני שבכלל קובעים דין-תורה ולבדוק איתו האם כדאי לתבוע וכו' והוא פשוט מחכים את הלקוח בתחום ומזהירו שלא לתבוע לשווא או מעודדו לתבוע אם לדעתו יצליח וכד'.

אבל המחפש פאטנטים ושיטות להכריח את הדיינים לפסוק לטובת פלוני ודאי שהוא רשע.
 
  • תודה
Reactions: nls

שואל כעניין

משתמש ותיק
לישועתך קויתי השם אמר:
שואל כעניין אמר:
לישועתך קויתי השם אמר:
מה ההיתר להיות טוען רבני? הרי שנינו באבות פרק א משנה ח: "אל תעש עצמך כעורכי הדיינים"?

לענ"ד זה לא להלכה, זה מוסר, כמו מאוד מאוד הוי שפל רוח וכולי שהם לא הלכה אלא הנהגות טובות.

כאן מוזכר שהובא להלכה
תביא ספר יותר קדום מ"אור חדש"...
 
 

nls

משתמש ותיק
שואל כעניין אמר:
לישועתך קויתי השם אמר:
שואל כעניין אמר:
לענ"ד זה לא להלכה, זה מוסר, כמו מאוד מאוד הוי שפל רוח וכולי שהם לא הלכה אלא הנהגות טובות.

כאן מוזכר שהובא להלכה
תביא ספר יותר קדום מ"אור חדש"...
 

אני לצערי לא פתחתי, אבל אני בטוח שכשתפתח את הספר הנפלא הנ"ל בפנים, תבין שהוא לא המקור של הדברים אלא מפלפל בחכמה ומביא סייעתות רבות לדבריו.
וחזקה על חבר שאינו מוציא דבר שאינו מתוקן תחת ידו
 
שואל כעניין אמר:
לישועתך קויתי השם אמר:
שואל כעניין אמר:
לענ"ד זה לא להלכה, זה מוסר, כמו מאוד מאוד הוי שפל רוח וכולי שהם לא הלכה אלא הנהגות טובות.

כאן מוזכר שהובא להלכה
תביא ספר יותר קדום מ"אור חדש"...
לא עיינתי בזה כה"צ, אבל שם אור חדש מביאו מהטוש"ע
 
 

אאיד אתמים

משתמש רגיל
חייל של הרבי אמר:
נראה לי שיש דבר כזה טוען רבני לגיטימי ויר"ש שאפשר ללכת אליו לפני שבכלל קובעים דין-תורה ולבדוק איתו האם כדאי לתבוע וכו' והוא פשוט מחכים את הלקוח בתחום ומזהירו שלא לתבוע לשווא או מעודדו לתבוע אם לדעתו יצליח וכד'.

אבל המחפש פאטנטים ושיטות להכריח את הדיינים לפסוק לטובת פלוני ודאי שהוא רשע.
כל העניין שלא להיות כעורכי הדיינים הוא מחשש שמא כדי לזכות בדין הוא יעוות את הדין בכל מיני פטנטים, כדבריך.
ולפי"ז אפילו טוען רבני "טוב", לא כדאי להיות.
 
 

חכם גדול

משתמש רגיל
סיפר לי שא"ב של מרן הגרש"ז שנסע פעם טרמפ עם יהודי שהציע לקחתו,
ובדרך התענין במאי עסיק מר?, וענה לו אני טוען רבני,
הגרש"ז שתק, וברמזור הקרוב פשוט פתח את הדלת ויצא...
 

כי הם חיינו

משתמש ותיק
סיפר לי מאן דהו שהיה נוכח באירוסין שכיבדו את ר"ח גריינמן בקריאת התנאים,
ורצו להחתים כעד על שטר התנאים אחד שהיה טוען רבני, והרח"ג אמר שלא יקחו אותו לעד,
כששמע זאת הטו"ר הנ"ל ניגש לרח"ג ושאלו האם הרב סובר שאני פסול לעדות,
ענה הרח"ג האם אתה טוען בבי"ד רק טענות שאתה סבור שהם אמת?, ונשתתק הטו"ר הלז,
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
חכם גדול אמר:
סיפר לי שא"ב של מרן הגרש"ז שנסע פעם טרמפ עם יהודי שהציע לקחתו,
ובדרך התענין במאי עסיק מר?, וענה לו אני טוען רבני,
הגרש"ז שתק, וברמזור הקרוב פשוט פתח את הדלת ויצא...
וטעמא מאי?
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
אאיד אתמים אמר:
חייל של הרבי אמר:
נראה לי שיש דבר כזה טוען רבני לגיטימי ויר"ש שאפשר ללכת אליו לפני שבכלל קובעים דין-תורה ולבדוק איתו האם כדאי לתבוע וכו' והוא פשוט מחכים את הלקוח בתחום ומזהירו שלא לתבוע לשווא או מעודדו לתבוע אם לדעתו יצליח וכד'.

אבל המחפש פאטנטים ושיטות להכריח את הדיינים לפסוק לטובת פלוני ודאי שהוא רשע.
כל העניין שלא להיות כעורכי הדיינים הוא מחשש שמא כדי לזכות בדין הוא יעוות את הדין בכל מיני פטנטים, כדבריך.
ולפי"ז אפילו טוען רבני "טוב", לא כדאי להיות.
 
ולכן הוסיף הרב @חייל של הרבי נ"י לא רק שיהא טוען רבני "טוב" אלא גם שיהיה ירא שמים, כך לא יעוות את הדין.
 

תבונה

משתמש ותיק
חכם גדול אמר:
סיפר לי שא"ב של מרן הגרש"ז שנסע פעם טרמפ עם יהודי שהציע לקחתו,
ובדרך התענין במאי עסיק מר?, וענה לו אני טוען רבני,
הגרש"ז שתק, וברמזור הקרוב פשוט פתח את הדלת ויצא...

מי שהכיר את שיחו ושיגו של מרן הגרשז"א, את עדינות נפשו מלפגוע בזולת, בזה שהמשיך לשבת באוטובוס, הגם שגברת התיישבה לידו, בזה שהסביר פנים להתיר לאכול - במקרים מסוימים - בבית שלא כל מאכליו בהכשר בד"ץ, יהיה קשה לו לקבל את הסיפור הזה.

אם המקצוע היה אסור, בתי הדין לא היו נותנים לו לפצות פה.

יש הרבה טו"ר יראי שמים שיודעים לדאוג ללקוח שלהם מעוד הרבה בחינות. גם אם בדין תורה הוא יפסיד חצי מהחנות לטובת השותף, נניח, הם יבררו עבורו אודות הארנונה והמיסים ומשכורות העובדים ועוד הרבה פרטים שאדם בשטף דיוניו שוכח.
 
חלק עליון תַחתִית