מה ההבדל בין הכרת הטוב להכרת הרע?

נושאים שונים

פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 1438
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 665 פעמים
קיבל תודה: 465 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מה ההבדל בין הכרת הטוב להכרת הרע?

שליחה על ידי אוריאל » 13 נובמבר 2017, 14:35

מישהו שאל אותי שאלה, ולא הצלחתי להוציא אותו [ואותי] עם תשובה ברורה:

כתבו הראשונים, שאם בן אדם עושה לחבר שלו דבר רע, אל לו לכעוס עליו, כי הרי הוא רק שליח ה'. וכמו שאמר דוד לשלמה על שמעי, "כי ה' אמר לו קלל".
אם כן, מדוע מצד שני יש חיוב כל כך גדול של הכרת הטוב? הלא לא חבר שלך עשה לך טוב אלא הקב"ה?


פשר דבר
Articles: 0
הודעות: 22
הצטרף: 28 פברואר 2016, 00:26
קיבל תודה: 5 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההבדל בין הכרת הטוב להכרת הרע?

שליחה על ידי פשר דבר » 13 נובמבר 2017, 14:54

בקצרה, הענין הוא לזכור את הטוב ולשכוח את הרע.


אברך כולל
Articles: 0
הודעות: 183
הצטרף: 15 אוקטובר 2017, 20:27
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההבדל בין הכרת הטוב להכרת הרע?

שליחה על ידי אברך כולל » 13 נובמבר 2017, 15:33

עיקר החיוב של הכרת הטוב הוא כדי להשריש בלבו את המדה וע"י כך יכיר בטובתו של הקב"ה
דמי שאינו מכיר טובה אינו מכיר גם בטובתו של הקב"ה


פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 1438
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 665 פעמים
קיבל תודה: 465 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההבדל בין הכרת הטוב להכרת הרע?

שליחה על ידי אוריאל » 13 נובמבר 2017, 17:09

למעשה, עדיין לא הבנתי את התשובה.


יוספזון
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 987
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 84 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההבדל בין הכרת הטוב להכרת הרע?

שליחה על ידי יוספזון » 13 נובמבר 2017, 21:23

ידוע הכלל המובא בגמ' 'מגלגלין חוב ע"י חייב וזכות ע"י זכאי', בכל עבירה אפשר לומר (וכן מובא בספרי הקדמונים) כי אילולי ה' נתן לבן אדם החיות באותו רגע, הרי לא היה יכול לבצע את העבירה. אבל במציאות קבע הבורא שיש בחירה, וציוה אותנו בתורתו 'ובחרת בחיים'. ומה שברור שגם אם הקב"ה הוא שאמר לו קלל, אבל בכל זאת, דהע"ה ציוה לשלמה בנו שידאג שיקבל את ענשו ככל מורד במלכות. חובתנו כיהודים להכיר טובה, ולא ההפך חלילה, כי בירא דשתית מיא מיניה, לא תשדי אבן לתוכו. כי זה היפך הנימוס, ובודאי היפך התורה הק'. ובעצם אתה נכנס כאן לשאלה עתיקת היומין של 'ידיעה' ו'בחירה' שאכמ"ל.


י.א.ל
Articles: 0
הודעות: 128
הצטרף: 29 אוגוסט 2017, 14:49
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההבדל בין הכרת הטוב להכרת הרע?

שליחה על ידי י.א.ל » 13 נובמבר 2017, 21:45

האם יש אסיר לרע ? לא לשכוח את הרע שעשה לי השני ?
אלא שהתורה קראה לזה נקמה לא תקום ולא תטור,ועוד לא תשנא את אחיך בלבבך,לחזק את הידיעה שכל מה שעובר על האדם מאת השם ית',
מצד שני יש חיוב הכרת הטוב וזה נלמד אולי מזה שאמרה התורה דברים כג' ח לא תתעב מצרי כי גר היית בארצו ,ועי' רשי שם שכותב מכל וכל אע'פ שזרקו זכוריכם ליאור, מה הטעם , שהיו לכם אכסניא בשעת הדחק. הפלא ופלא שיעבדו אותנו ודחקו בנו וצריך להכיר להם טובה על האכסניא???
כך היא דרכה של תורה אל תזכור לשני את הרע מאידך זכור לו את הטוב. ועוד נראה להוסיף שיש כאן קל וחומראם למצרים כך לישראל על אחת כמה וכמה.


יוספזון
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 987
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 84 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההבדל בין הכרת הטוב להכרת הרע?

שליחה על ידי יוספזון » 13 נובמבר 2017, 21:53

מתוק מדבש! דרך אגב. הגמ' שהבאתי מקודם, בענין בירא, כדומני שדברי הגמ' נסובות אכן על הפסוק 'לא תתעב מצרי'. חילך לאורייתא!


פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 1438
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 665 פעמים
קיבל תודה: 465 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההבדל בין הכרת הטוב להכרת הרע?

שליחה על ידי אוריאל » 13 נובמבר 2017, 22:18

יש לקשר למה שכתבתם את דברי הגמרא בברכות גבי אורח טוב מה הוא אומר וכו' אורח רע מה הוא אומר.


אברהם העיברי
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 216
הצטרף: 19 נובמבר 2016, 21:48
נתן תודה: 176 פעמים
קיבל תודה: 52 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההבדל בין הכרת הטוב להכרת הרע?

שליחה על ידי אברהם העיברי » 14 נובמבר 2017, 00:03

השאלה שיוצאת ומתעוררת היא, מדוע הגויים יענשו, על הרעות שעשו ליהודים? מדוע יענק'ל שמציק ומזיק את איציק'ל יענש? הרי הם שלוחי הקב"ה?
אלא שהקב"ה צריך שליחים. אך מדוע אתה מתנדב להיות השליח הרע? גם לשליח יש בחירה לנהוג טוב או להפך! מדוע אותו שליח, הסכים להיות השליח?
ולכן יובן גם, מדוע יש להכיר טובה. משום שהוא בחר מבחירתו להיות השליח הטוב. חוץ מכך שהוא שליח, הוא גם פעל טוב לעצמו, ומעצמו.
מקווה שהדברים הובנו.


הבוחן
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 355
הצטרף: 30 יולי 2017, 23:27
נתן תודה: 72 פעמים
קיבל תודה: 88 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההבדל בין הכרת הטוב להכרת הרע?

שליחה על ידי הבוחן » 14 נובמבר 2017, 00:23

אברהם העיברי כתב:השאלה שיוצאת ומתעוררת היא, מדוע הגויים יענשו, על הרעות שעשו ליהודים? מדוע יענק'ל שמציק ומזיק את איציק'ל יענש? הרי הם שלוחי הקב"ה?
אלא שהקב"ה צריך שליחים. אך מדוע אתה מתנדב להיות השליח הרע? גם לשליח יש בחירה לנהוג טוב או להפך! מדוע אותו שליח, הסכים להיות השליח?
ולכן יובן גם, מדוע יש להכיר טובה. משום שהוא בחר מבחירתו להיות השליח הטוב. חוץ מכך שהוא שליח, הוא גם פעל טוב לעצמו, ומעצמו.
מקווה שהדברים הובנו.
אוסיף על כך את הגמרא הידועה ש'בעי קוב"ה לכפורי ידי בהאי גברא וכו'' שאע"פ שהקב"ה רוצה להחריב את בית המקדש, האומה והאדם שיעשו זאת יענשו קשות וכו'.


בני ברקי
Articles: 0
הודעות: 167
הצטרף: 15 אוגוסט 2016, 18:20
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 33 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההבדל בין הכרת הטוב להכרת הרע?

שליחה על ידי בני ברקי » 07 דצמבר 2017, 18:00

כמדומני שהמלבי"ם באחד מן המקומות כתב, שענין ומהות והסבר ענין הכרת הטוב הוא: אני מבין שמה שהשני עשה לי הוא טוב עבורי ואני מעוניין לקבל זאת עוד פעמים.
אך היות והרגשה זו מביא על האדם להרגיש בעל חוב כלפי מיטיבו, ע"כ בטבע האדם להתכחש בטוב ההוא ולהמעיט בערך הטוב.
והעבודה שלנו הוא, לא להתכחש אלא להכיר בזה.
ודו"ק כי עמוק הוא.


ר' יונה
Articles: 0
הודעות: 72
הצטרף: 06 דצמבר 2017, 00:05
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 28 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההבדל בין הכרת הטוב להכרת הרע?

שליחה על ידי ר' יונה » 07 דצמבר 2017, 20:46

כשקורה למשהו רע ל"ע, במקום להתמקד במי שעשה לו, עליו להתמקד ב'למה זה קרה לו', ומדוע הקב"ה הענישו, שתכלית הרע הוא להביא לידי תשובה וכפרה, ולכן ציוותה התורה 'לא תקום ולא תיטור', כיון שאם יהיה עסוק בזה ישכח את המטרה המרכזית.


ראובן
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 221
הצטרף: 12 דצמבר 2017, 12:53
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההבדל בין הכרת הטוב להכרת הרע?

שליחה על ידי ראובן » 01 אוגוסט 2018, 11:20

ייתכן שהתשובה היא שבאמת אין "רע" אמיתי, אלא כשרשע עושה עבירה בבחירתו הרעה (והאם האדם שהרע לך הוא רשע זה כבר נכלל בבצדק תשפוט עמיתך). כי בעצם כל מה דעביד רחמנא לטב עביד. ואם קורה לאדם דבר שהוא רואה אותו כרע, זה בהכרח בגלל עברות וכיו"ב שבעצם טוב לו יותר המעשה הזה. ואם כן האם יש "להכיר רעה" לרופא השיניים שעשה לי כואבה אבל ריפא לי את השן?
ממילא אפילו מי שהרע לך אתה צריך להכיר לו טובה, כי לא נעשה באמת אלא לטובתך. במידה ומדובר ברשע אכן יש להכיר לו רעה כמו שנאמר זכור את אשר עשה לך עמלק וכן לא יבוא עמוני ומואבי על דבר אשר וגו'. אמנם ממצרים מוכח שמידה טובה מרובה ממידת פורענות כמידתו של הקב"ה שרוצה להיטיב ולכן אף שמכירים להם רעה והם אסורים בקהל עד עשרה דורות מ"מ על שהיו אכסניא לא מתעבים אותם לעולם אף שהיה ראוי כן על פי מעשיהם החמורים.


פרלמן משה
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 731
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 201 פעמים
קיבל תודה: 127 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההבדל בין הכרת הטוב להכרת הרע?

שליחה על ידי פרלמן משה » 02 אוגוסט 2018, 17:20

וגם חרבונה זכור לטוב
ידוע לפרש כי כתוב שמלאך בא בדמות חרבונה ואעפ"כ הוא זכור לטוב על מה שנבחר דמותו


שומע כעונה
Articles: 0
הודעות: 127
הצטרף: 01 ספטמבר 2017, 10:28
נתן תודה: 33 פעמים
קיבל תודה: 75 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההבדל בין הכרת הטוב להכרת הרע?

שליחה על ידי שומע כעונה » 02 אוגוסט 2018, 17:36

ראובן כתב:ייתכן שהתשובה היא שבאמת אין "רע" אמיתי, אלא כשרשע עושה עבירה בבחירתו הרעה (והאם האדם שהרע לך הוא רשע זה כבר נכלל בבצדק תשפוט עמיתך). כי בעצם כל מה דעביד רחמנא לטב עביד. ואם קורה לאדם דבר שהוא רואה אותו כרע, זה בהכרח בגלל עברות וכיו"ב שבעצם טוב לו יותר המעשה הזה. ואם כן האם יש "להכיר רעה" לרופא השיניים שעשה לי כואבה אבל ריפא לי את השן?
ממילא אפילו מי שהרע לך אתה צריך להכיר לו טובה, כי לא נעשה באמת אלא לטובתך. במידה ומדובר ברשע אכן יש להכיר לו רעה כמו שנאמר זכור את אשר עשה לך עמלק וכן לא יבוא עמוני ומואבי על דבר אשר וגו'. אמנם ממצרים מוכח שמידה טובה מרובה ממידת פורענות כמידתו של הקב"ה שרוצה להיטיב ולכן אף שמכירים להם רעה והם אסורים בקהל עד עשרה דורות מ"מ על שהיו אכסניא לא מתעבים אותם לעולם אף שהיה ראוי כן על פי מעשיהם החמורים.
ביאור נפלא, אך שיש להבין היטב בזה מדוע יבואו על עונשם אלו המריעים לאחרים, והלא טובתם הם עושים.
וכפי הדוגמא הנפלאה של רופא השיניים וכי יקבל עונש על כך?
מכל זה נראה שהעונש הוא על הכוונה שיש לאדם, הן אמנם שבפועל מעשהו נחשב לטוב ולא לרע אך מ"מ הכוונה היא הקובעת אם ייענש או לא.
[עדיין יש מקום לתימה, דהרי על כוונה לחוד לא שייך להעניש וכדי לחייב על כונה חייבים תוצאה, ואם תוצאה זו טובה היא מה שייך לחייב על כך.]

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים