יומא נו ב - דילמא התם כדקתני טעמא, שמא יבקע הנוד

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
עמנואל
הודעות: 1022
הצטרף: 11 אפריל 2019, 21:55
נתן תודה: 502 פעמים
קיבל תודה: 267 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

יומא נו ב - דילמא התם כדקתני טעמא, שמא יבקע הנוד

שליחה על ידי עמנואל » 06 יוני 2021, 19:18

הקשו התוס', כיצד ניסה להוכיח שאין ברירה, הרי הטעם שמא יבקע הנוד כתוב במפורש בברייתא בדמאי

ותירצו שהם ניסו לשכנע את רבי מאיר בדבר שלא נראה עיקר הטעם, דמדוע נחשוש שמא יבקע יום אחד

וצריך עיון, כיצד אפשר לומר שהטענה שהעלו אינה מסתברת, הרי אם כן יש לתמוה, כיצד עלה בדעתם לשכנע בה את רבי מאיר...

ומצאתי בשיטה כתב יד לר"א בן מוסה שהקשה כן, והוסיף להקשות שהטעם שמא יבקע ליום אחד הוא לפי פירוש התוס' שאינו יכול להפריש מחמת שבת, אבל לפי רש"י, אפשר שלא ימצא כלים טהורים. והקשה עוד על ראיית התוס' דהתם הראיה טובה רק שאמרה לשיטתם, משא"כ הכא שהטענה לא מסתברת. ולכן פירש שכוונת הש"ס דילמא היינו טעמא בלבד, ולא דייקינן מדקתני "אי אתם מודים", דאיכא נמי טעמא אחרינא, והיינו טעמא דברירה. 
 


פותח הנושא
עמנואל
הודעות: 1022
הצטרף: 11 אפריל 2019, 21:55
נתן תודה: 502 פעמים
קיבל תודה: 267 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יומא נו ב - דילמא התם כדקתני טעמא, שמא יבקע הנוד

שליחה על ידי עמנואל » 06 יוני 2021, 21:50

העירני הרב @נדיב לב, לעיין בשפת אמת המציע בתוך דבריו כי רבותינו התנאים טענו לרבי מאיר ע"פ שיטתו דחייש למיעוטא. ולפי דבריו אפשר ליישב את שיטת התוס' ממה שהקשתי

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “יומא”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים