לאן מותר לקחת את כספי המעשרות?

אשמח לשמוע את דעת הקהל הקדוש איפה מותר להשתמש בכספי מעשרות ואיפה אסור. למשל האם מותר לקנות כרטיס הגרלה של מוסד מסוים ויש סכויים גדולים שאני יזכה בהגרלה האם מותר לקנות את הכרטיס מכספי מעשרות?
 

לכתחילה אריבער

משתמש חדש
פותח הנושא
האם מותר לקחת כספי מעשר לתשלום של נסיעה לקברי צדיקים(כאשר לולי כספי המעשר לא אוכל לנסוע)?
 

ששמואל

משתמש ותיק
לכתחילה אריבער אמר:
האם מותר לקחת כספי מעשר לתשלום של נסיעה לקברי צדיקים(כאשר לולי כספי המעשר לא אוכל לנסוע)?


למיטב ידעתי אסור לאדם להשתמש בכספי מעשרותיו - גם למטרה בה מותר לקחת כספי מעשר מאחר.
הח"ח כותב שלמרות שמעיקר הדין מותר לשלם שכר לימוד של בניו מכספי מעשר אין לעשות זאת.

ועוד יש לדון בנדון הנ"ל מכמה סיבות-
כמה נסיעה לקברי צדיקים נחשב לדבר מצוה.
אף את"ל שכן האם תשלום על הנסיעה הוא הוצאה של מצווה או 'הכשר מצוה'.
ואף את"ל, האם מותר לעשות זאת מכספי מעשר (של אחר).
 

דניאלי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
על פי דעת רוב הפוסקים מותר לתרום תרומה מכספי מעשר גם למוסד שעושים הגרלה.
יש מחלוקת מה לעשות לגבי המעשרות אם אכן יזכה בהגרלה.
רוב?
 

דניאלי

משתמש ותיק
לכתחילה אריבער אמר:
האם מותר לקחת כספי מעשר לתשלום של נסיעה לקברי צדיקים(כאשר לולי כספי המעשר לא אוכל לנסוע)?
עוד לא שמענו שמותר לקנות אוכל לשבת ממעשרות...
 

נדיב לב

משתמש ותיק
לכתחילה אריבער אמר:
אשמח לשמוע את דעת הקהל הקדוש איפה מותר להשתמש בכספי מעשרות ואיפה אסור. למשל האם מותר לקנות כרטיס הגרלה של מוסד מסוים ויש סכויים גדולים שאני יזכה בהגרלה האם מותר לקנות את הכרטיס מכספי מעשרות?

שו"ת שבט הלוי חלק ט סימן ר' וז"ל: אשר הציע מע"כ לפני בענין כספי מעשר כספים אם מותר לקנות בהם גורלות, כרגיל היום במוסדות ואם מרויח איזה חפץ או כסף בהגרלה אם שייך למעשר כספים או לדידי' ומע"כ נו"נ בזה באורך בחכמה, ואני עני דרכי ליסד ולהשריש יסודות בהלכה.
לדידי פשוט דמותר לקנות כרטיסי הגרלה של מוסדות חסד וצדקה, מקומות שמותר ליתן להם מעשר כספים עפ"י היסודות המבוארים ביו"ד סי' רמ"ט ובפוסקים שם ובארתי מענינים אלה בשבט הלוי ח"ה סי' קל"ג, ומה שעושה רווחים ע"י מעשר כספים הנה שנינו במשנתינו ריש פ"ד בשקלים רבי עקיבא אומר אין משתכרין לא בשל הקדש ולא בשל עניים ובכתובות ק"ו ע"ב בשל עניים מ"ט לא דלמא מתרמי להו עניים וליכא למיתבא להו ופסקה רמ"א להלכה ביו"ד סי' רנ"ט סוס"י א', וא"כ הכא דמעצם שיעור מעשר כספים לא מחסר כלום וכולו לצדקה או חסד וא"כ נופל הטעם של דילמא מתרמי עניים, דהא נתנו כבר לעניים, אלא שרוצה להינות שיעלה לו מזה ספק ריוח של לזכות בהגרלה ונתנו על מנת כך לא ראיתי בזה שום פגם, ומה שמוסדות אלה מוציאים חלק מהכספים כמה אחוזים לצורך קנית החפצים המוגרלים גם מזה אין תברא דכמו שאין מדקדקים בעניים כשאנו מוסרים להם כספי צדקה אם עושים ההוצאות כולם לצורך כמו"כ כאן וכ"ש כאן דכדי להרויח לצדקה צריכים לקנות א"כ כולו צורך צדקה, - ועוד דאין מדקדקים כ"כ במעש"כ דלהרבה דעות אינו אפי' חיוב דרבנן אלא חומרא של מצוה כשיטת הב"ח בסי' של"א [דלא כמשמעות השו"ע יו"ד וטור שם בסי' רמ"ט] סו"ד איני ראה בזה שום עוול לענ"ד, גם לדעות שהוא דרבנן ממש [דשיטת בודדים שהוא מה"ת הלא נדחו מרוב הפוסקים] ומש"כ כב' מס' שו"ת איגרת משה ח"ד בישבי פה אין לי ספרים אלה עכ"ל.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
ששמואל אמר:
לכתחילה אריבער אמר:
האם מותר לקחת כספי מעשר לתשלום של נסיעה לקברי צדיקים(כאשר לולי כספי המעשר לא אוכל לנסוע)?


למיטב ידעתי אסור לאדם להשתמש בכספי מעשרותיו - גם למטרה בה מותר לקחת כספי מעשר מאחר.
הח"ח כות
ב שלמרות שמעיקר הדין מותר לשלם שכר לימוד של בניו מכספי מעשר אין לעשות זאת.

ועוד יש לדון בנדון הנ"ל מכמה סיבות-
כמה נסיעה לקברי צדיקים נחשב לדבר מצוה.
אף את"ל שכן האם תשלום על הנסיעה הוא הוצאה של מצווה או 'הכשר מצוה'.
ואף את"ל, האם מותר לעשות זאת מכספי מעשר (של אחר).

כעת עיינתי קצת ומצאתי שהוא נידון שלם [הוספת הבהרה בענין שימוש בכספי מעשר למצוה שמחוייב או שאינה מחוייב בה, בלי לדון לגבי השאלה הנ"ל בקברי צדיקים] ותלוי בפלוגתת המהרי"ל והמהר"ם מרוטנברג אם מותר לקחת מכספי מעשרות לצורך מצוה שמחויב בה. הרמ"א יו"ד סימן רמ"ט סעיף א' כתב: ואין לעשות ממעשר שלו דבר מצוה, כגון נרות לבית הכנסת או שאר דבר מצוה, רק יתננו לעניים (מהרי"ל הל' ראש השנה) עיי"ש. ומנגד במהר"ם מרוטנברג התיר להוציא מכספי מעשרות להיות בעל ברית או לרכוש ספרים וכיו"ב, ובבאר הגולה פירש דהמהר"ל והמהר"ם מרוטנבורג לא פליגי, הא מיירי במצוה שאינה מחוייב בה והמהר"ל מיירי במצוה שמחוייב בה. אמנם בשו"ת חת"ס חיו"ד סימן רלא למד במהר"ל דמיירי באנשים שרגילים לתת את דמי המעשר לעניים, ומדין נדר. ועפ"ז כתב המנחת יצחק בשו"ת ח"ז סימן ח' דשרי ליתן כספי המעשרות לצרכי מצוה אחרים כשיתיר נדרו. ועיי"ע בט"ז שם שהתיר לרכוש מכספי מעשר עליה לתורה, מטעם דבכל מעשר יש טובת הנאה עיי"ש.



בכתב עת בית ויזניץ 35 כתב דשרי להוציא מכספי מעשרות הוצאות הנסיעה כדי לקבל פני רבו ובתנאי: "אם הוא צדיק האמת"... והוא פלא.

וראה כאן וצ"ע.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
נדיב לב אמר:
כעת עיינתי קצת . . 
אחר המחילה, יעוי' נא בקבצים שהעליתי לעיל.

ניסיתי להוריד ולקרוא, אבל התוכנה חוסמת - "הורדה אסורה הופסקה" וחסל.

@לבי במערב בטוח שלא השתלת בקבצים איזה וירוס קטנטן...? :)
 

לבי במערב

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
ניסיתי להוריד ולקרוא, אבל התוכנה חוסמת - "הורדה אסורה הופסקה" וחסל.
נרשם כעת שאכן 'הורד פעם אחת'. שמא נשמר בכ"ז במחשב?
אם לא, יתכן שכדאי לנסות שוב.

[וירוס אין בהם, בוודאות].
 

נדיב לב

משתמש ותיק
אולי מישהו אחר הוריד. או שנרשם שהורד - לשרת הפרטי, אבל לא למחשב.
בכל מקרה ניסיתי שוב ונחסם הקובץ. כנראה בעיה אצלי. אבדוק הורדת קבצים אחרים בפורום.
כעת נסתי להוריד קובץ אחר מהפורום, ונחסם. אכן בעיה אצלי.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
כעת עיינתי קצת ומצאתי...
אם מותר לקחת מכספי מעשרות לצורך מצוה שמחויב בה.
גם אם יאמר מישהו שנסיעה לקברי צדיקים הוא מצוה, וכי הוא "מצוה שמחוייב בה"??
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
יושב אוהלים אמר:
גם אם יאמר מישהו שנסיעה לקברי צדיקים הוא מצוה, וכי הוא "מצוה שמחוייב בה"??
לבי במערב אמר:
אחר המחילה, יעוי' נא בקבצים שהעליתי לעיל.
בבקשת מחילה, אינני מצליח לפתוח אותם, אולי תזכה את הרבים ותתמצת לנו מה כתוב שם.
 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
נדיב לב אמר:
כעת עיינתי קצת ומצאתי...
אם מותר לקחת מכספי מעשרות לצורך מצוה שמחויב בה.
גם אם יאמר מישהו שנסיעה לקברי צדיקים הוא מצוה, וכי הוא "מצוה שמחוייב בה"??


במחילה אבל כבודו כנראה מחמת כשרונו הברוך קרא בחפזה*, ולא שם לבו על מה באו דברי. לא התייחסתי בכל הנידון בפלוגתת הראשונים, לנידון של קברי צדיקים, כי אם למה שכתב @ששמואל בשם הח"ח מה מותר ומה אסור להוציא מכספי מעשר, ועל זה כתבתי שהוא נידון רחב יותר, ומוצאו כבר בראשונים והאחרונים, וכפי שהצעתי בקצרה. [ועל כן ציטטתי הודעת הנ"ל ולא כהודעה בפ"ע] ובסיום תגובתי הבאתי מש"כ בירחון דבר פלאי, בלי קשר לנידון בפלוגתת הראשונים. את דעתי אם אפשר לממן מכספי מעשר נסיעה לקברי צדיקים, לא גילתי וגם אין נפק"מ בדעתי למאן דהו בזה.

*בכל מקרה אולי טוב שכך, כדי להבהיר את דבריי שם.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
יושב אוהלים אמר:
נדיב לב אמר:
כעת עיינתי קצת ומצאתי...
אם מותר לקחת מכספי מעשרות לצורך מצוה שמחויב בה.
גם אם יאמר מישהו שנסיעה לקברי צדיקים הוא מצוה, וכי הוא "מצוה שמחוייב בה"??
 

במחילה אבל כבודו כנראה מחמת כשרונו הברוך קרא בחפזה*, ולא שם לבו על מה באו דברי. לא התייחסתי בכל הנידון בפלוגתת הראשונים, לנידון של קברי צדיקים, כי אם למה שכתב @ששמואל בשם הח"ח מה מותר ומה אסור להוציא מכספי מעשר, ועל זה כתבתי שהוא נידון רחב יותר, ומוצאו כבר בראשונים והאחרונים, וכפי שהצעתי בקצרה. [ועל כן ציטטתי הודעת הנ"ל ולא כהודעה בפ"ע] ובסיום תגובתי הבאתי מש"כ בירחון דבר פלאי, בלי קשר לנידון בפלוגתת הראשונים. את דעתי אם אפשר לממן מכספי מעשר נסיעה לקברי צדיקים, לא גילתי וגם אין נפק"מ בדעתי למאן דהו בזה.

*בכל מקרה אולי טוב שכך, כדי להבהיר את דבריי שם.
גם אני לא הקשתי על דברי מעכ"ת אלא בדווקא הסתייעתי על פי מה שהביא מע"כ שכל הנידון הוא על מצוה שמחוייב בה, ולכן תמהתי על שאלת השואל לגבי נסיעה לקברי צדיקים.
 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
אשמח לשמוע את דעת הקהל הקדוש איפה מותר להשתמש בכספי מעשרות ואיפה אסור. למשל האם מותר לקנות כרטיס הגרלה של מוסד מסוים ויש סכויים גדולים שאני יזכה בהגרלה האם מותר לקנות את הכרטיס מכספי מעשרות?
 

נותן טעם

משתמש ותיק
האם אפשר "לקנות" מעני מוצר מכספי מעשרות? כי הרי הוא נותן לו צדקה?
גדר הדין צדקה הוא הרווחת ממון לשבט העניים, וממילא כל שהיה להם רווח ממון חולין לא שייך לקנות מכספי מעשרות,
דוגמ' לדבר קנית עליה מכספי מעשרות הרי אם אדם אחר היה קונה באותו מחיר בכסף חולין הרי לא הרווחת לבית כנסת כלום [רק טובת הנאה שננת להם ולא לאחר] ורק עם קנית עליה במחיר שאדם רגיל לא היה מוציא על זה מכסף חולין,
בכרטיס הגרלה המוצר שעומד להגרלה אינו עומד למכירה אלא בתור כרטיס הגרלה ולכאור' תלוי בהנ"ל
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
מי שלא הפריש מעשרותיו, ונותן מתנות לאביונים, האם אוטומטית זה נחשב למעשרות, או תלוי בכוונתו.
כי במ"ב כתב שעבור 2 האביונים הראשונים אין לתת ממעשר.
כך ילה"ס במי שמפריש תמיד חומש, או שמא מאחר שאינו מחויב מצד עיקר הדין עולה נתינתו למתנות לאביונים
 

אני הגבר

משתמש ותיק
אשמח לשמוע את דעת הקהל הקדוש איפה מותר להשתמש בכספי מעשרות ואיפה אסור. למשל האם מותר לקנות כרטיס הגרלה של מוסד מסוים ויש סכויים גדולים שאני יזכה בהגרלה האם מותר לקנות את הכרטיס מכספי מעשרות?
אם כבר נדרשת לנושא.
מיהו מהפוסקים המתיר להשתמש לחפצי מצווה שאין נהנים ממנו עניים?
 
חלק עליון תַחתִית