על פי איזה מפרש אתם ממליצים ללמד את ספר קוהלת?

מבין ענין

משתמש ותיק
אני מוסר שיעור בתנ"ך, ובד"כ מתבסס על המלבי"ם. על קוהלת אין מלבי"ם. השאלה שלי האם אתם מכירים פירוש בסגנון של המלבי"ם על קוהלת?
ואם לא -
בכל אופן אתם מכירים פירוש מומלץ?
תודה
 

כותר

משתמש ותיק
מדברים על קהלת, כדאי לדעת את דברי רש"י בקהלת שהם יסוד גדול ב'אמונת חכמים'.
בפרק ט' פסוק א' על המילים "הכל לפניהם".
"אין יודעים שאר הבריות ואין מכירין לתת לב, במה יאהבו למקום ובמה הם שנואים הכל לפניהם לפני הצדיקים והחכמים.

כאן רואים בבירור את זה מול זה:
שעל דעתם של 'שאר הבריות' נאמר - שאין יודעין ואין מכירין,
ועל דעתם של הצדיקים והחכמים נאמר - הכל לפניהם !

חסידים חזרו עם רגש וניחוח מיוחד, בשם הרה"ק רבי משה מקוברין זי"ע איך שחזר על המילים: "הכל לפניהם".
 

מבין ענין

משתמש ותיק
פותח הנושא
תודה.
אשמח לתגובות נוספות אם מידע על המפרשים של קוהלת, ועם איזה מפרש כדאי ללמד.
 

סופר

משתמש ותיק
פירוש הרלב"ג הוא פירוש נפלא ועמוק, הוא מסביר כל פסוק ופסוק מה אפשר ללמוד מזה.
הפירוש מחולק לשני חלקים, 1. פירוש המילות, 2. ביאור הדברים.
פירוש הרלב"ג לא מודפס במקראות גדולות הרגילים.
לפעמים קצת קשה להבין אותו.
 

יוסי

משתמש רשום
"תעלומות חכמה" לרבי יעקב מליסא בעל נתיבות המשפט
הולך יותר בדרך האלשיך, ובעומק הפשט כדרכו בחיבוריו
 

דעת_האברך

משתמש חדש
אני נהנה תמיד דווקא מפירוש רש"י. יש בו פנינים ואוצרות של פשט ודרש למעמיקים. בפירושו לנ"ך ניכר בכמה ספרים איך הכניס ניחוח מיוחד בכל ספר לפי עניינו של הספר. למשל בשיר השירים כל הפירוש נכתב בלשון פיוטית ושירית וכן הלאה.
 

מבין ענין

משתמש ותיק
פותח הנושא
דעת_האברך אמר:
אני נהנה תמיד דווקא מפירוש רש"י. יש בו פנינים ואוצרות של פשט ודרש למעמיקים. בפירושו לנ"ך ניכר בכמה ספרים איך הכניס ניחוח מיוחד בכל ספר לפי עניינו של הספר. למשל בשיר השירים כל הפירוש נכתב בלשון פיוטית ושירית וכן הלאה.

הבעיה היא שרש"י על הנ"ך [בשונה מן החומש -] הוא מאד מצומצם. הרד"ק הרחיב יותר.
 
אני כתבתי (לעצמי, ע"מ ללמד בת"ת) פירוש על קהלת. התבססתי על רש"י, רמב"ן, אבן עזרא, רלב"ג, מהר"י קרא, אבן יחיא, ר"א פריצול, ר"א גליקו, תעלומות חכמה, ר"י לטיף, עקידת יצחק, ספורנו, מצודות.
 

בנציון

משתמש ותיק
אפרקסתא דעניא אמר:
אני כתבתי (לעצמי, ע"מ ללמד בת"ת) פירוש על קהלת. התבססתי על רש"י, רמב"ן, אבן עזרא, רלב"ג, מהר"י קרא, אבן יחיא, ר"א פריצול, ר"א גליקו, תעלומות חכמה, ר"י לטיף, עקידת יצחק, ספורנו, מצודות.
נו, אדרבה, אולי תזכה את הציבור פה בדברים, אם אתה יכול להעלות אותם.
 

מבין ענין

משתמש ותיק
פותח הנושא
בנציון אמר:
אפרקסתא דעניא אמר:
אני כתבתי (לעצמי, ע"מ ללמד בת"ת) פירוש על קהלת. התבססתי על רש"י, רמב"ן, אבן עזרא, רלב"ג, מהר"י קרא, אבן יחיא, ר"א פריצול, ר"א גליקו, תעלומות חכמה, ר"י לטיף, עקידת יצחק, ספורנו, מצודות.
נו, אדרבה, אולי תזכה את הציבור פה בדברים, אם אתה יכול להעלות אותם.
מצטרף לבקשה...
 

לבי במערב

משתמש ותיק
מבין ענין אמר:
בנציון אמר:
אפרקסתא דעניא אמר:
אני כתבתי (לעצמי, ע"מ ללמד בת"ת) פירוש על קהלת. התבססתי על רש"י, רמב"ן, אבן עזרא, רלב"ג, מהר"י קרא, אבן יחיא, ר"א פריצול, ר"א גליקו, תעלומות חכמה, ר"י לטיף, עקידת יצחק, ספורנו, מצודות.
נו, אדרבה, אולי תזכה את הציבור פה בדברים, אם אתה יכול להעלות אותם.
מצטרף לבקשה...
גא"מ.
 

הנופל

משתמש ותיק
אם מחפשים קבלה בניחוח מוסרי
ממולץ פירושו של רמ''ד וואלי תלמיד הרמח''ל
 

יצחק

משתמש ותיק
דעת_האברך אמר:
אני נהנה תמיד דווקא מפירוש רש"י. יש בו פנינים ואוצרות של פשט ודרש למעמיקים. בפירושו לנ"ך ניכר בכמה ספרים איך הכניס ניחוח מיוחד בכל ספר לפי עניינו של הספר. למשל בשיר השירים כל הפירוש נכתב בלשון פיוטית ושירית וכן הלאה.
ואני תמיד לומד נ"ך בעיקר עם רש"י ומאד נהנה אבל דווקא בקהלת לא סיפק אותי יש הרבה מאד פסוקים שרש"י לא כותב דבר.
 

מבין ענין

משתמש ותיק
פותח הנושא
יצחק אמר:
דעת_האברך אמר:
אני נהנה תמיד דווקא מפירוש רש"י. יש בו פנינים ואוצרות של פשט ודרש למעמיקים. בפירושו לנ"ך ניכר בכמה ספרים איך הכניס ניחוח מיוחד בכל ספר לפי עניינו של הספר. למשל בשיר השירים כל הפירוש נכתב בלשון פיוטית ושירית וכן הלאה.
ואני תמיד לומד נ"ך בעיקר עם רש"י ומאד נהנה אבל דווקא בקהלת לא סיפק אותי יש הרבה מאד פסוקים שרש"י לא כותב דבר.
למען האמת די קשה ללמוד תנ"ך עם רש"י, היות ופירושו מאד מצומצם.
ומי שמתחיל ללמוד עם המלבי"ם מתמכר ולא עוזב אף פעם...
 
חלק עליון תַחתִית