המפרשים הסבירו שמלח שאני שאינו משקיע מלח בזריעה, ואולי צריך ליתן גם כנגד הזריעה יותר מהמעשר.נתן הבבלי אמר:פ' חיי שרה "איש יודע ציד איש שדה" (כ"ה, כ"ז) ופרש"י יודע ציד - לצוד ולרמות את אביו בפיו, ושואלו אבא היאך מעשרין את המלח ואת התבן, וצ"ב מאי קשיא ליה, כמו שמעשר את קישואיו ודילועיו יעשר נמי מלחו.
נתן הבבלי אמר:פ' חיי שרה "איש יודע ציד איש שדה" (כ"ה, כ"ז) ופרש"י יודע ציד - לצוד ולרמות את אביו בפיו, ושואלו אבא היאך מעשרין את המלח ואת התבן, וצ"ב מאי קשיא ליה, כמו שמעשר את קישואיו ודילועיו יעשר נמי מלחו.
כמעיין המתגבר אמר:המפרשים הסבירו שמלח שאני שאינו משקיע מלח בזריעה, ואולי צריך ליתן גם כנגד הזריעה יותר מהמעשר.נתן הבבלי אמר:פ' חיי שרה "איש יודע ציד איש שדה" (כ"ה, כ"ז) ופרש"י יודע ציד - לצוד ולרמות את אביו בפיו, ושואלו אבא היאך מעשרין את המלח ואת התבן, וצ"ב מאי קשיא ליה, כמו שמעשר את קישואיו ודילועיו יעשר נמי מלחו.
אולי תפתח את מקור הדברים במדרש, אולי זה להדיא במדרש או במפרשים שם.נתן הבבלי אמר:כמעיין המתגבר אמר:המפרשים הסבירו שמלח שאני שאינו משקיע מלח בזריעה, ואולי צריך ליתן גם כנגד הזריעה יותר מהמעשר.נתן הבבלי אמר:פ' חיי שרה "איש יודע ציד איש שדה" (כ"ה, כ"ז) ופרש"י יודע ציד - לצוד ולרמות את אביו בפיו, ושואלו אבא היאך מעשרין את המלח ואת התבן, וצ"ב מאי קשיא ליה, כמו שמעשר את קישואיו ודילועיו יעשר נמי מלחו.
תוכל להפנות אותי למפרשים הנ"ל
יש שאלות שנשאלות במטרה להוכיח שהוא חסיד, שהוא עושה מעבר למה שהדין מחייבנדיב לב אמר:ואין לפרש היאך מעשרין כמשמעו כיצד מעשרין התבן והמלח שאם באנו לעשרן נוציא מהן אחד מעשרה כשאר הדברים המתעשרין ומה טעם לשאלה זו.
עמנואל אמר:יש שאלות שנשאלות במטרה להוכיח שהוא חסיד, שהוא עושה מעבר למה שהדין מחייבנדיב לב אמר:ואין לפרש היאך מעשרין כמשמעו כיצד מעשרין התבן והמלח שאם באנו לעשרן נוציא מהן אחד מעשרה כשאר הדברים המתעשרין ומה טעם לשאלה זו.
אני מציע את הפשט המוכר שעונה על שאלת בעל האשכול ומשיב על ההכרח שניסה הרע"ב להציענדיב לב אמר:עמנואל אמר:יש שאלות שנשאלות במטרה להוכיח שהוא חסיד, שהוא עושה מעבר למה שהדין מחייבנדיב לב אמר:ואין לפרש היאך מעשרין כמשמעו כיצד מעשרין התבן והמלח שאם באנו לעשרן נוציא מהן אחד מעשרה כשאר הדברים המתעשרין ומה טעם לשאלה זו.
זה הפשט המוכר. אבל הר"ב לא ניחא ליה בזה. אלא אם כ' בא לחלוק על הגיון הר"ב.
יהודה היהודי אמר:שמעתי שהפשט "האיך" האם מעשרין .
עמנואל אמר:אני מציע את הפשט המוכר שעונה על שאלת בעל האשכול ומשיב על ההכרח שניסה הרע"ב להציענדיב לב אמר:עמנואל אמר:יש שאלות שנשאלות במטרה להוכיח שהוא חסיד, שהוא עושה מעבר למה שהדין מחייב
זה הפשט המוכר. אבל הר"ב לא ניחא ליה בזה. אלא אם כ' בא לחלוק על הגיון הר"ב.
חלילה לא חולק אלא כדן לפני רבותינו בקרקע
אפשר לענ"ד להתווכח עם ההנחה וליישב את הוקשיהנדיב לב אמר:עמנואל אמר:אני מציע את הפשט המוכר שעונה על שאלת בעל האשכול ומשיב על ההכרח שניסה הרע"ב להציענדיב לב אמר:זה הפשט המוכר. אבל הר"ב לא ניחא ליה בזה. אלא אם כ' בא לחלוק על הגיון הר"ב.
חלילה לא חולק אלא כדן לפני רבותינו בקרקע
לא ידידי, בעל האשכול יוצא מנקודת הנחה שעשיו לא ידע את הדין שאין חובת מעשר באינו גדו"ק, ועל זה תמה @נתן הבבלי מה ראה עשיו לחלק בין מעשר מלח לשאר מילי. ואילו מה שכתבת לא עונה לשאלתו.
יש לך מקורות?דבש לפי אמר:שמעתי שבבריסק מסבירים שמדובר במלח שבלע טעם מטבל וכעת כבר אין לנו טבל מאותו מין ומאותה שנה - האם מועיל לו מעשר (שיפריש מתוך המלח שבלוע בו הטעם) או לא?
ולמעשה בבריסק חששו שאינו מועיל אבל חזון איש פסק שמועיל.
מָרְדֳּכַי אמר:https://youtu.be/uSmUfB0mqaA
אם זה מסביר את השאלה, לא יודע!
אבל להוסיף לַיֶדַע זה לא יזיק...
פינחס רוזנצוויג אמר:חלק מהתשובות מישבות על איך מעשרין את המלח אבל לא על איך מעשרין את התבן.
למשל:נתן הבבלי אמר:מה קשה מתבן?
דבש לפי אמר:שמעתי שבבריסק מסבירים שמדובר במלח שבלע טעם מטבל
שתי התירוצים האלה, למשל, לא מתרצים את התבן.כמעיין המתגבר אמר:המפרשים הסבירו שמלח שאני שאינו משקיע מלח בזריעה
פינחס רוזנצוויג אמר:למשל:נתן הבבלי אמר:מה קשה מתבן?
דבש לפי אמר:שמעתי שבבריסק מסבירים שמדובר במלח שבלע טעם מטבלשתי התירוצים האלה, למשל, לא מתרצים את התבן.כמעיין המתגבר אמר:המפרשים הסבירו שמלח שאני שאינו משקיע מלח בזריעה
דבש לפי אמר:שמעתי שבבריסק מסבירים שמדובר במלח שבלע טעם מטבל וכעת כבר אין לנו טבל מאותו מין ומאותה שנה - האם מועיל לו מעשר (שיפריש מתוך המלח שבלוע בו הטעם) או לא?
ולמעשה בבריסק חששו שאינו מועיל אבל חזון איש פסק שמועיל.
גופא דעובדא אמר:דבש לפי אמר:שמעתי שבבריסק מסבירים שמדובר במלח שבלע טעם מטבל וכעת כבר אין לנו טבל מאותו מין ומאותה שנה - האם מועיל לו מעשר (שיפריש מתוך המלח שבלוע בו הטעם) או לא?
ולמעשה בבריסק חששו שאינו מועיל אבל חזון איש פסק שמועיל.
כפי זכרוני הדברים מופיעים בספר טעמא דקרא למרן הגר"ח שליט"א. וכפי זכרוני הוא כותב שהחזו"א מסתפק בזה.
(ע"ד צחות מעניין לראות אם בספר חזון איש בבית מרן הגר"ח שליט"א, בגליון של הספק הנ"ל, מופיע הערה משהו כמו 'כבר נסתפק בזה עשו, עי' רש"י ...')
גם בתבן לא השקיע בזריעה כי זרע רק גרעיני חיטה.פינחס רוזנצוויג אמר:למשל:נתן הבבלי אמר:מה קשה מתבן?
דבש לפי אמר:שמעתי שבבריסק מסבירים שמדובר במלח שבלע טעם מטבלשתי התירוצים האלה, למשל, לא מתרצים את התבן.כמעיין המתגבר אמר:המפרשים הסבירו שמלח שאני שאינו משקיע מלח בזריעה
אם כך גם חסה ומשמש.כמעיין המתגבר אמר:גם בתבן לא השקיע בזריעה כי זרע רק גרעיני חיטה.
צודק.פינחס רוזנצוויג אמר:אם כך גם חסה ומשמש.כמעיין המתגבר אמר:גם בתבן לא השקיע בזריעה כי זרע רק גרעיני חיטה.
מבואר בהמצו"ב, עיי"ש ותמצא נחת הצג קובץ מצורף היאך מעשרין את המלח ואת התבן.PDFנתן הבבלי אמר:וצ"ב מאי קשיא ליה, כמו שמעשר את קישואיו ודילועיו יעשר נמי מלחו.
יש מתורגם?שפרינגר אמר:מבואר בהמצו"ב, עיי"ש ותמצא נחת
עמנואל אמר:יש שאלות שנשאלות במטרה להוכיח שהוא חסיד, שהוא עושה מעבר למה שהדין מחייבנדיב לב אמר:ואין לפרש היאך מעשרין כמשמעו כיצד מעשרין התבן והמלח שאם באנו לעשרן נוציא מהן אחד מעשרה כשאר הדברים המתעשרין ומה טעם לשאלה זו.