חרם דרבינו גרשום - מה עשו בדור של רבינו גרשום?

נושאים שונים

פותח הנושא
נחלי מים
הודעות: 358
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 13:45
נתן תודה: 272 פעמים
קיבל תודה: 80 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

חרם דרבינו גרשום - מה עשו בדור של רבינו גרשום?

שליחה על ידי נחלי מים » 24 יוני 2021, 11:02

למישהו יש מקור שמדבר אודות גברים שהיו נשואים לשתי נשים בזמן שעשה רבינו גרשום את החרם - מה הם עשו? היו מחויבים לגרש או שהיה מותר להמשיך ככה מכיון שהיו נשואים בהיתר?


דרומאי
הודעות: 5010
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 1258 פעמים
קיבל תודה: 1297 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חרם דרבינו גרשום - מה עשו בדור של רבינו גרשום?

שליחה על ידי דרומאי » 24 יוני 2021, 11:18

נחלי מים כתב:
24 יוני 2021, 11:02
למישהו יש מקור שמדבר אודות גברים שהיו נשואים לשתי נשים בזמן שעשה רבינו גרשום את החרם - מה הם עשו? היו מחויבים לגרש או שהיה מותר להמשיך ככה מכיון שהיו נשואים בהיתר?
למה שיהיה חייב לגרש הרי נשאה בהיתר, ומי חמירא מאלמנה לכהן גדול.
 


נדיב לב
הודעות: 5464
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 260 פעמים
קיבל תודה: 2887 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: חרם דרבינו גרשום - מה עשו בדור של רבינו גרשום?

שליחה על ידי נדיב לב » 24 יוני 2021, 17:11

נחלי מים כתב:
24 יוני 2021, 11:02
למישהו יש מקור שמדבר אודות גברים שהיו נשואים לשתי נשים בזמן שעשה רבינו גרשום את החרם - מה הם עשו? היו מחויבים לגרש או שהיה מותר להמשיך ככה מכיון שהיו נשואים בהיתר?

החרם מכאן ולהבא ולא למפרע.
ואם באת להסתפק, אזי במקרה שגירש אחת משתי נשותיו לפני החרם, ולאחריו רוצה להחזיר גרושתו, האם בכה"ג החרם תקף, שהלא סיבות החרם משום קטטה או ממון שייכות בכה"ג. ועל פניו לא בא בחרמו לעקור מצוה מהתורה. אלא שיש לדון לפמש"כ בשו”ת אבני נזר [חלק אה"ע סימן ב'] נימוקים נוספים לתקנת החרם, ואחד מנימוקיו הוא מחשש שההיתר לישא שתי נשים יביא לידי תקלה שאח יישא את אחותו, אמנם גם בזה לכאורה לא דוחה הנ"ל, שאינו אלא חשש רחוק.



אברהם לוי
הודעות: 458
הצטרף: 08 מרץ 2020, 18:44
נתן תודה: 100 פעמים
קיבל תודה: 193 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חרם דרבינו גרשום - מה עשו בדור של רבינו גרשום?

שליחה על ידי אברהם לוי » 24 יוני 2021, 18:20

נדיב לב כתב:
24 יוני 2021, 17:11
ועל פניו לא בא בחרמו לעקור מצוה מהתורה
כבר העירו שאין מקור להא דמרגלא בפומא דאינשי שיש מצוה להחזיר גרושתו.


נדיב לב
הודעות: 5464
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 260 פעמים
קיבל תודה: 2887 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: חרם דרבינו גרשום - מה עשו בדור של רבינו גרשום?

שליחה על ידי נדיב לב » 24 יוני 2021, 19:33

אברהם לוי כתב:
24 יוני 2021, 18:20
נדיב לב כתב:
24 יוני 2021, 17:11
ועל פניו לא בא בחרמו לעקור מצוה מהתורה
כבר העירו שאין מקור להא דמרגלא בפומא דאינשי שיש מצוה להחזיר גרושתו.

אכן כשלתי בלשוני שכתבתי - 'מצווה מהתורה'.
אבל ראיתי שהביאו מגדולי האחרונים שהחשיבו למצווה אם כי לא מהתורה, לדוגמה ראה מש"כ בשו"ת תשב"ץ [ח"ג סי"ט] ויש אחרונים שכתבו 'אין מצוה גדולה ממנה'. והן שכתב בחינוך [מ' תק"פ] 'ראוי לעשות כן'. אבל עכ"פ גם לדבריו יש בזה עניין חשוב, שספק אם חרם דר"ג אמור בכה"ג.



הצעיר שבחבורה
הודעות: 887
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 255 פעמים
קיבל תודה: 228 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חרם דרבינו גרשום - מה עשו בדור של רבינו גרשום?

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 24 יוני 2021, 19:38

נדיב לב כתב:
24 יוני 2021, 19:33
אברהם לוי כתב:
24 יוני 2021, 18:20
נדיב לב כתב:
24 יוני 2021, 17:11
ועל פניו לא בא בחרמו לעקור מצוה מהתורה
כבר העירו שאין מקור להא דמרגלא בפומא דאינשי שיש מצוה להחזיר גרושתו.
 
אכן כשלתי בלשוני שכתבתי - 'מצווה מהתורה'.
אבל ראיתי שהביאו מגדולי האחרונים שהחשיבו למצווה אם כי לא מהתורה, לדוגמה ראה מש"כ בשו"ת תשב"ץ [ח"ג סי"ט] ויש אחרונים שכתבו 'אין מצוה גדולה ממנה'. אם כי בחינוך [מ' תק"פ] כתב 'ראוי לעשות כן'. ועכ"פ יש בזה עניין חשוב, שספק אם חרם דר"ג אמור בכה"ג.
כמדומה ששורש "מצוה" זו משום גמילות חסדים היא... לא?
 


נדיב לב
הודעות: 5464
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 260 פעמים
קיבל תודה: 2887 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: חרם דרבינו גרשום - מה עשו בדור של רבינו גרשום?

שליחה על ידי נדיב לב » 24 יוני 2021, 19:58

הצעיר שבחבורה כתב:
24 יוני 2021, 19:38
נדיב לב כתב:
24 יוני 2021, 19:33
אברהם לוי כתב:
24 יוני 2021, 18:20

כבר העירו שאין מקור להא דמרגלא בפומא דאינשי שיש מצוה להחזיר גרושתו.
 
אכן כשלתי בלשוני שכתבתי - 'מצווה מהתורה'.
אבל ראיתי שהביאו מגדולי האחרונים שהחשיבו למצווה אם כי לא מהתורה, לדוגמה ראה מש"כ בשו"ת תשב"ץ [ח"ג סי"ט] ויש אחרונים שכתבו 'אין מצוה גדולה ממנה'. אם כי בחינוך [מ' תק"פ] כתב 'ראוי לעשות כן'. ועכ"פ יש בזה עניין חשוב, שספק אם חרם דר"ג אמור בכה"ג.
כמדומה ששורש "מצוה" זו משום גמילות חסדים היא... לא?
 

אם רצונך לשאול מאי אולמיה דגמ"ח להחזיר גרושתו, מחרם דר"ג שאחד מטעמיו הוא שבנשיאת ב' נשים לא ימלט שגורם להם צער וכיו"ב.
אבל על פניו אפשר קצת לחלק המקרה של מחזיר גרושתו מנשיאת ב' נשים לכתחילה, ובפרט שיש טעמים נוספים למחזיר גרושתו שהוזכרו באחרונים, משום שלום בית ותיקון במה שגרם למזבח להוריד דמעות, ומציינים עוד למש"כ בהפלאה קו"א סימן קב ד"ה ועוד נלע"ד.


הצעיר שבחבורה
הודעות: 887
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 255 פעמים
קיבל תודה: 228 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חרם דרבינו גרשום - מה עשו בדור של רבינו גרשום?

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 24 יוני 2021, 19:59

נדיב לב כתב:
24 יוני 2021, 19:58
הצעיר שבחבורה כתב:
24 יוני 2021, 19:38
נדיב לב כתב:
24 יוני 2021, 19:33
 
אכן כשלתי בלשוני שכתבתי - 'מצווה מהתורה'.
אבל ראיתי שהביאו מגדולי האחרונים שהחשיבו למצווה אם כי לא מהתורה, לדוגמה ראה מש"כ בשו"ת תשב"ץ [ח"ג סי"ט] ויש אחרונים שכתבו 'אין מצוה גדולה ממנה'. אם כי בחינוך [מ' תק"פ] כתב 'ראוי לעשות כן'. ועכ"פ יש בזה עניין חשוב, שספק אם חרם דר"ג אמור בכה"ג.
כמדומה ששורש "מצוה" זו משום גמילות חסדים היא... לא?

אם רצונך לשאול מאי אולמיה דגמ"ח להחזיר גרושתו, מחרם דר"ג שאחד מטעמיו הוא שבנשיאת ב' נשים לא ימלט שגורם להם צער וכיו"ב.
אבל על פניו אפשר קצת לחלק המקרה של מחזיר גרושתו מנשיאת ב' נשים לכתחילה, ובפרט שיש טעמים נוספים למחזיר גרושתו שהוזכרו באחרונים, משום שלום בית ותיקון במה שגרם למזבח להוריד דמעות, ומציינים עוד למש"כ בהפלאה קו"א סימן קב ד"ה ועוד נלע"ד.
כוונתי לומר, שיתכן ששייך לקוראו מצוה מהתורה.


שמעיה
הודעות: 2479
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 793 פעמים
קיבל תודה: 797 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חרם דרבינו גרשום - מה עשו בדור של רבינו גרשום?

שליחה על ידי שמעיה » 24 יוני 2021, 22:06

נדיב לב כתב:
24 יוני 2021, 17:11
נחלי מים כתב:
24 יוני 2021, 11:02
למישהו יש מקור שמדבר אודות גברים שהיו נשואים לשתי נשים בזמן שעשה רבינו גרשום את החרם - מה הם עשו? היו מחויבים לגרש או שהיה מותר להמשיך ככה מכיון שהיו נשואים בהיתר?
 
החרם מכאן ולהבא ולא למפרע.
ואם באת להסתפק, אזי במקרה שגירש אחת משתי נשותיו לפני החרם, ולאחריו רוצה להחזיר גרושתו, האם בכה"ג החרם תקף, שהלא סיבות החרם משום קטטה או ממון שייכות בכה"ג. ועל פניו לא בא בחרמו לעקור מצוה מהתורה. אלא שיש לדון לפמש"כ בשו”ת אבני נזר [חלק אה"ע סימן ב'] נימוקים נוספים לתקנת החרם, ואחד מנימוקיו הוא מחשש שההיתר לישא שתי נשים יביא לידי תקלה שאח יישא את אחותו, אמנם גם בזה לכאורה לא דוחה הנ"ל, שאינו אלא חשש רחוק.
מח' באבן העזר א, י האם תיקן רבינו גרשם את חרמו במקום מצוות יבום או פריה ורביה, ולא תהא מצוות החזרת גרושתו עדיפה על מצוות אלו.
וכפי שציינו כאן, היא פחותה מהן בהרבה, ולכן מסתבר שלכל הדעות אין דוחה ''מצווה'' זו את החרם.
 


שמעיה
הודעות: 2479
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 793 פעמים
קיבל תודה: 797 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חרם דרבינו גרשום - מה עשו בדור של רבינו גרשום?

שליחה על ידי שמעיה » 24 יוני 2021, 22:08

לעצם שאלת פותח האשכול, רבינו גרשם גם החרים על המגרש אשתו בעל כרחו, ולכן היו שתי נשותיו של האדם הספציפי יכולות למאן בגירושין, ואז ברור שלא היה יכול לגרשם. (כי בפשטות, במקרה שחייב לגרש שלא מחמת פשיעתן, החרם חל). וכל זה בדרך פלפול בעלמא, אך על פי הפשט ברור שלא החרים אלא מכאן ואילך.


נדיב לב
הודעות: 5464
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 260 פעמים
קיבל תודה: 2887 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: חרם דרבינו גרשום - מה עשו בדור של רבינו גרשום?

שליחה על ידי נדיב לב » 24 יוני 2021, 22:13

שמעיה כתב:
24 יוני 2021, 22:06
נדיב לב כתב:
24 יוני 2021, 17:11
נחלי מים כתב:
24 יוני 2021, 11:02
למישהו יש מקור שמדבר אודות גברים שהיו נשואים לשתי נשים בזמן שעשה רבינו גרשום את החרם - מה הם עשו? היו מחויבים לגרש או שהיה מותר להמשיך ככה מכיון שהיו נשואים בהיתר?
 
החרם מכאן ולהבא ולא למפרע.
ואם באת להסתפק, אזי במקרה שגירש אחת משתי נשותיו לפני החרם, ולאחריו רוצה להחזיר גרושתו, האם בכה"ג החרם תקף, שהלא סיבות החרם משום קטטה או ממון שייכות בכה"ג. ועל פניו לא בא בחרמו לעקור מצוה מהתורה. אלא שיש לדון לפמש"כ בשו”ת אבני נזר [חלק אה"ע סימן ב'] נימוקים נוספים לתקנת החרם, ואחד מנימוקיו הוא מחשש שההיתר לישא שתי נשים יביא לידי תקלה שאח יישא את אחותו, אמנם גם בזה לכאורה לא דוחה הנ"ל, שאינו אלא חשש רחוק.
מח' באבן העזר א, י האם תיקן רבינו גרשם את חרמו במקום מצוות יבום או פריה ורביה, ולא תהא מצוות החזרת גרושתו עדיפה על מצוות אלו.
וכפי שציינו כאן, היא פחותה מהן בהרבה, ולכן מסתבר שלכל הדעות אין דוחה ''מצווה'' זו את החרם.
 

האמת בשעה שכתבתי הנ"ל, ראיתי מביאים שנחלקו אם מותר לאדם לאחר י' שנים שאישתו לא נפקדה, לשאת אישה אחרת או שצריך לגרשה, והרמ"א כמדומני פסק שם שמותר בכה"ג לשאת השניה, ואילו יש מהאחרונים בפרט האבני נזר שכתבו דהחרם כולל גם בזה. אבל לא כתוב שצריך להמנע מפו"ר בגלל הנ"ל. אלא יכול לגרש את העקרה. כ"ז בלי שראיתי הדברים בפנים.


פינחס רוזנצוויג
הודעות: 1810
הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
נתן תודה: 504 פעמים
קיבל תודה: 748 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חרם דרבינו גרשום - מה עשו בדור של רבינו גרשום?

שליחה על ידי פינחס רוזנצוויג » 24 יוני 2021, 22:17

שמעיה כתב:
24 יוני 2021, 22:08
לעצם שאלת פותח האשכול, רבינו גרשם גם החרים על המגרש אשתו בעל כרחו, ולכן היו שתי נשותיו של האדם הספציפי יכולות למאן בגירושין, ואז ברור שלא היה יכול לגרשם. (כי בפשטות, במקרה שחייב לגרש שלא מחמת פשיעתן, החרם חל). וכל זה בדרך פלפול בעלמא, אך על פי הפשט ברור שלא החרים אלא מכאן ואילך.
אם כי יתכן שהמתין עם גזירה שניה עד שגרשו את נשותיהם כי מאן יימר דבחדא מחתא גזר?
 


שמעיה
הודעות: 2479
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 793 פעמים
קיבל תודה: 797 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חרם דרבינו גרשום - מה עשו בדור של רבינו גרשום?

שליחה על ידי שמעיה » 24 יוני 2021, 22:18

נדיב לב כתב:
24 יוני 2021, 22:13
שמעיה כתב:
24 יוני 2021, 22:06
נדיב לב כתב:
24 יוני 2021, 17:11

 
החרם מכאן ולהבא ולא למפרע.
ואם באת להסתפק, אזי במקרה שגירש אחת משתי נשותיו לפני החרם, ולאחריו רוצה להחזיר גרושתו, האם בכה"ג החרם תקף, שהלא סיבות החרם משום קטטה או ממון שייכות בכה"ג. ועל פניו לא בא בחרמו לעקור מצוה מהתורה. אלא שיש לדון לפמש"כ בשו”ת אבני נזר [חלק אה"ע סימן ב'] נימוקים נוספים לתקנת החרם, ואחד מנימוקיו הוא מחשש שההיתר לישא שתי נשים יביא לידי תקלה שאח יישא את אחותו, אמנם גם בזה לכאורה לא דוחה הנ"ל, שאינו אלא חשש רחוק.
מח' באבן העזר א, י האם תיקן רבינו גרשם את חרמו במקום מצוות יבום או פריה ורביה, ולא תהא מצוות החזרת גרושתו עדיפה על מצוות אלו.
וכפי שציינו כאן, היא פחותה מהן בהרבה, ולכן מסתבר שלכל הדעות אין דוחה ''מצווה'' זו את החרם.
 
האמת בשעה שכתבתי הנ"ל, ראיתי מביאים שנחלקו אם מותר לאדם לאחר י' שנים שאישתו לא נפקדה, לשאת אישה אחרת או שצריך לגרשה, והרמ"א כמדומני פסק שם שמותר בכה"ג מצד, ואילו יש מהאחרונים בפרט האבני נזר שכתבו דהחרם כולל גם בזה. אבל לא כתוב שצריך להמנע מפו"ר בגלל הנ"ל. אלא יכול לגרש את העקרה. כ"ז בלי שראיתי הדברים בפנים.


היום למדתי את הדברים בפנים.
יש ב' דעות, הרמ"א מוסיף על דעת המחבר שמקל, את השיטה המחמירה. עם זאת, הרמ"א שם מקל במי שמן הדין לגרשה, ומשמע (גם בסימן קטו, ד) שאין החרם כלל עליה. ונחלקו האחרונים האם קאי אף על מי ששהתה י' שנים בלא ולד, ואז צריך ליישב את הסתירה עם דברי עצמו באותו סעיף עצמו שיש הסוברים שהחרם חל עליה, או דווקא במי שפשעה ולכן צריך לגרשה. כל זה מבואר בבית שמואל סקכ''ג, ובפת''ש סקי''ד (כמדומה).
לדעות הסוברות שהחרם חל גם במקום מצוה, יש להתיר במאה רבנים. גירושי אישה בעל כרחה, הוא גם בחרם, אך בזאת כמדומה שמוסכם שלא תיקן רבינו גרשם במקום מצווה.
 


שמעיה
הודעות: 2479
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 793 פעמים
קיבל תודה: 797 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חרם דרבינו גרשום - מה עשו בדור של רבינו גרשום?

שליחה על ידי שמעיה » 24 יוני 2021, 22:18

פינחס רוזנצוויג כתב:
24 יוני 2021, 22:17
שמעיה כתב:
24 יוני 2021, 22:08
לעצם שאלת פותח האשכול, רבינו גרשם גם החרים על המגרש אשתו בעל כרחו, ולכן היו שתי נשותיו של האדם הספציפי יכולות למאן בגירושין, ואז ברור שלא היה יכול לגרשם. (כי בפשטות, במקרה שחייב לגרש שלא מחמת פשיעתן, החרם חל). וכל זה בדרך פלפול בעלמא, אך על פי הפשט ברור שלא החרים אלא מכאן ואילך.
אם כי יתכן שהמתין עם גזירה שניה עד שגרשו את נשותיהם כי מאן יימר דבחדא מחתא גזר?

הרב לעהמאן:)
(לפי האגדה שהוא מספר בכישרון רב, נימוק שני הגזירות היה באותו זמן ומסתבר שגזר על שתיהן יחד...)
בכל מקרה, לפלפול זה טוב.
 


נדיב לב
הודעות: 5464
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 260 פעמים
קיבל תודה: 2887 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: חרם דרבינו גרשום - מה עשו בדור של רבינו גרשום?

שליחה על ידי נדיב לב » 24 יוני 2021, 22:21

שמעיה כתב:
24 יוני 2021, 22:08
לעצם שאלת פותח האשכול, רבינו גרשם גם החרים על המגרש אשתו בעל כרחו, ולכן היו שתי נשותיו של האדם הספציפי יכולות למאן בגירושין, ואז ברור שלא היה יכול לגרשם. (כי בפשטות, במקרה שחייב לגרש שלא מחמת פשיעתן, החרם חל). וכל זה בדרך פלפול בעלמא, אך על פי הפשט ברור שלא החרים אלא מכאן ואילך.

חשבון מבריק.
אבל זו כבר שאלה של איזו גזירה עדיפה ממה. וידידי יוצא מנקודת הנחה שתוקפם של שתי הגזירות שווה. יתכן.
וכן יוצא מנקודת הנחה, שלגרש בגלל סיבה כגזירה, נחשב למגרש בע"כ. פחות ייתכן.
ואם מצד שלא ייתכן להעדיף לגרש זו ע"פ חברתה, זה פחות קשה, מי שקידש הוא שגירש, וזכותו לבחור באחת מהם עד כמה שיש סיבה.


הצעיר שבחבורה
הודעות: 887
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 255 פעמים
קיבל תודה: 228 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חרם דרבינו גרשום - מה עשו בדור של רבינו גרשום?

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 24 יוני 2021, 23:10

נדיב לב כתב:
24 יוני 2021, 17:11
 
ואם באת להסתפק, אזי במקרה שגירש אחת משתי נשותיו לפני החרם, ולאחריו רוצה להחזיר גרושתו, האם בכה"ג החרם תקף, שהלא סיבות החרם משום קטטה או ממון שייכות בכה"ג. ועל פניו לא בא בחרמו לעקור מצוה מהתורה. אלא שיש לדון לפמש"כ בשו”ת אבני נזר [חלק אה"ע סימן ב'] נימוקים נוספים לתקנת החרם, ואחד מנימוקיו הוא מחשש שההיתר לישא שתי נשים יביא לידי תקלה שאח יישא את אחותו, אמנם גם בזה לכאורה לא דוחה הנ"ל, שאינו אלא חשש רחוק.
התעוררתי לחשוב, למה העמיד מר ספקו במקרה כזה ששייך רק לתקופת רבינו גרשום, ולא להסתפק גם בימינו באדם שגירש אשה ונשא אחרת, ושוב רוצה לקיים מצוה זו ולהחזיר גרושתו, ומאי שנא?


פינחס רוזנצוויג
הודעות: 1810
הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
נתן תודה: 504 פעמים
קיבל תודה: 748 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חרם דרבינו גרשום - מה עשו בדור של רבינו גרשום?

שליחה על ידי פינחס רוזנצוויג » 24 יוני 2021, 23:52

שמעיה כתב:
24 יוני 2021, 22:18
הרב לעהמאן לפי האגדה שהוא מספר בכישרון רב
חלילה מלחשוב על רבינו מאור הגולה ששיקולים אשיים התערבו בתקנה חמורה כגון זו.


פינחס רוזנצוויג
הודעות: 1810
הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
נתן תודה: 504 פעמים
קיבל תודה: 748 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חרם דרבינו גרשום - מה עשו בדור של רבינו גרשום?

שליחה על ידי פינחס רוזנצוויג » 24 יוני 2021, 23:53

נדיב לב כתב:
24 יוני 2021, 22:21
תוקפם של שתי הגזירות שווה. יתכן.
הכלל בידינו שעדיף לשאת שתי נשים מלגרש אשה בעל כרחה, ולכן יש תקנת מאה רבנים על לשאת שתי נשים ולא על גירושין בעל כרחה.


שמעיה
הודעות: 2479
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 793 פעמים
קיבל תודה: 797 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חרם דרבינו גרשום - מה עשו בדור של רבינו גרשום?

שליחה על ידי שמעיה » 25 יוני 2021, 07:20

נדיב לב כתב:
24 יוני 2021, 22:21
שמעיה כתב:
24 יוני 2021, 22:08
לעצם שאלת פותח האשכול, רבינו גרשם גם החרים על המגרש אשתו בעל כרחו, ולכן היו שתי נשותיו של האדם הספציפי יכולות למאן בגירושין, ואז ברור שלא היה יכול לגרשם. (כי בפשטות, במקרה שחייב לגרש שלא מחמת פשיעתן, החרם חל). וכל זה בדרך פלפול בעלמא, אך על פי הפשט ברור שלא החרים אלא מכאן ואילך.
 
חשבון מבריק.
אבל זו כבר שאלה של איזו גזירה עדיפה ממה. וידידי יוצא מנקודת הנחה שתוקפם של שתי הגזירות שווה. יתכן.
וכן יוצא מנקודת הנחה, שלגרש בגלל סיבה כגזירה, נחשב למגרש בע"כ. פחות ייתכן.
ואם מצד שלא ייתכן להעדיף לגרש זו ע"פ חברתה, זה פחות קשה, מי שקידש הוא שגירש, וזכותו לבחור באחת מהם עד כמה שיש סיבה.
לא. יש מחלוקת האחרונים איזו גזירה יותר חמורה. עיי''ש באר היטב (לא זוכר ס''ק מדוייק) שטוען שגירושי אשתו בע''כ הוא איסור ח''פ בעוד נישואי שתי נשים הוא לאורך ימים. ועי' בנו''ב קמא אבהע''ז א שנחלק עם מחותנו אב''ד ליסא מה יותר חמור, ולדעתו גירוש אשתו בע''כ יותר חמור.

כל מצב שהאישה לא רוצה, הוא גירושין בע''כ. יתכן ומותר הואיל ומחויב מצד הדין, אך עדיין זה בע''כ.


שמעיה
הודעות: 2479
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 793 פעמים
קיבל תודה: 797 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חרם דרבינו גרשום - מה עשו בדור של רבינו גרשום?

שליחה על ידי שמעיה » 25 יוני 2021, 07:20

פינחס רוזנצוויג כתב:
24 יוני 2021, 23:52
שמעיה כתב:
24 יוני 2021, 22:18
הרב לעהמאן לפי האגדה שהוא מספר בכישרון רב
חלילה מלחשוב על רבינו מאור הגולה ששיקולים אשיים התערבו בתקנה חמורה כגון זו.

מי אמר שיקולים אישיים?
ובכל מקרה, חבל להגיד 'חלילה' על יהודי חשוב כמו הרב מאיר לעהמאן.


שמעיה
הודעות: 2479
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 793 פעמים
קיבל תודה: 797 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חרם דרבינו גרשום - מה עשו בדור של רבינו גרשום?

שליחה על ידי שמעיה » 25 יוני 2021, 07:21

פינחס רוזנצוויג כתב:
24 יוני 2021, 23:53
נדיב לב כתב:
24 יוני 2021, 22:21
תוקפם של שתי הגזירות שווה. יתכן.
הכלל בידינו שעדיף לשאת שתי נשים מלגרש אשה בעל כרחה, ולכן יש תקנת מאה רבנים על לשאת שתי נשים ולא על גירושין בעל כרחה.

כמו שציינתי, זה כלל לא פשוט.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: שש אנוכי | 12 אורחים