מתאהב על ידך
משתמש ותיק
הנה כך כותב השו"ע בפשיטות שהגדול הוא התיכון, ויש לברך עליו עושה/שעשה את הים הגדול.
(ע"ש חשיבותו שסמוך לא"י, וכמו הנהר הגדול נהר פרת)
אלא שהמ"ב הביא בשם האחרונים החולקים שהגדול זה האוקיינוס.
ובמושכל ראשון לכאורה אין פשוט מזה כי בתורה בנביאים ובכתובים וגם במשניות ובתוספתות מפורש כהשו"ע!
מקורות תנ"ך:
מסעי לד ו
יהושע א ד וכן ט א וכן טו מז
יחזקאל מז י וכן שם טו וכן שם יט וכן שם כ וכן מח כח.
וגם במשנה. קל מאוד להוכיח זאת, כי רבי יהודה שאומר בברכות ט ב את הדין שמברכים על הים הגדול כנ"ל - הוא זה שאומר (בפרה ח ח ובמקוואות ה ד) שהים הגדול כמקוה, והוא זה שאומר (בתוספתא תרומות ב יב, מובא גם בגיטין ח ובירושלמי שביעית ו א) "כל שהוא כנגד א"י הריהו כא"י שנאמר וגבול ים והיה לכם הים הגדול וגבול"!
וכן משמע גם בגמ' בזבחים עד ובגיטין פד, וכן בירושלמי שקלים ו ב ועוד.
(וכן במדרשים, אולי בהזדמנות אחרת)
בקיצור, גם אם נדחוק פה ושם - הרי בסה"כ כל המקורות יחד מדברים בעד עצמן שהים הגדול זה התיכון.
וצע"ג מה בכלל הנידון.
(ע"ש חשיבותו שסמוך לא"י, וכמו הנהר הגדול נהר פרת)
אלא שהמ"ב הביא בשם האחרונים החולקים שהגדול זה האוקיינוס.
ובמושכל ראשון לכאורה אין פשוט מזה כי בתורה בנביאים ובכתובים וגם במשניות ובתוספתות מפורש כהשו"ע!
מקורות תנ"ך:
מסעי לד ו
יהושע א ד וכן ט א וכן טו מז
יחזקאל מז י וכן שם טו וכן שם יט וכן שם כ וכן מח כח.
וגם במשנה. קל מאוד להוכיח זאת, כי רבי יהודה שאומר בברכות ט ב את הדין שמברכים על הים הגדול כנ"ל - הוא זה שאומר (בפרה ח ח ובמקוואות ה ד) שהים הגדול כמקוה, והוא זה שאומר (בתוספתא תרומות ב יב, מובא גם בגיטין ח ובירושלמי שביעית ו א) "כל שהוא כנגד א"י הריהו כא"י שנאמר וגבול ים והיה לכם הים הגדול וגבול"!
וכן משמע גם בגמ' בזבחים עד ובגיטין פד, וכן בירושלמי שקלים ו ב ועוד.
(וכן במדרשים, אולי בהזדמנות אחרת)
בקיצור, גם אם נדחוק פה ושם - הרי בסה"כ כל המקורות יחד מדברים בעד עצמן שהים הגדול זה התיכון.
וצע"ג מה בכלל הנידון.