מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

תולדות גדולי ישראל ודברי ימי עמינו

מחפש את עצמי
הודעות: 117
הצטרף: 21 יוני 2021, 23:22
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי מחפש את עצמי » 24 יוני 2021, 00:51

אבוה דשמואל כתב:
23 יוני 2021, 23:09
מחפש את עצמי כתב:
23 יוני 2021, 22:59
אבוה דשמואל כתב:
23 יוני 2021, 22:57
 
חוזר בי מהמילה המוחלט

גם בלי "המוחלט", הרבי בצרות.
לא הרבי בצרות כי מסביב לרבי מתקבצים הרבה בחורים וצעירים ומסתכלים עליו והוא לא רואה כלום
אך מאחוריהם יושבים מאות חסידים בתפילה בשבת בבוקר סמוך לשולחנות ואני מסתכל עליהם במהלך ברכת יוצר אור/חזרת השצ/קריה''ת ועוד 
וח''ו איני רוצה לקטרג עליהם אך זה לא עושה לי חשק לעשות בבית כנסת שלי תפילה של הרבה שעות
[בל''נ אפתח על זה דיון נפרד בקרוב על השאלה האם בכך שאנו מושבים אנשים שעות רבות בתפילה גם כשהם לא מ''חסידים הראשונים'' האם אנו מוסיפים להם קרבת ד' או רח''ל להיפך]
כמובן שהכול בכל הכבוד הראוי לתנועת החסידות ואף לאותו אדמו''ר [אשר מי אני שאלין עליו כאשר אבותי ואבות אבותי ישבו לפני אבותיו ואבות אבותיו והעריצום בכל ליבם]
אין אני רוצה לדון פה ח''ו על אנשים ולא לדבר נגד קהילות קדושות וודאי לא לפגוע באיש אלא לדון לגופם של דברים האם הדבר ראוי
 

ערכים:


כפשוטו
הודעות: 347
הצטרף: 04 מאי 2020, 17:12
נתן תודה: 49 פעמים
קיבל תודה: 96 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי כפשוטו » 25 יוני 2021, 00:39

א' מגדולי האדמורי"ם בדור הקודם אמר שבסיום הגמ' מובא הנוסח המקובל של סיומי מסכת ובכותרתו נאמר: "יאמר זה ויועיל לשכחה בעזה"י". הסביר זאת אותו אדמו"ר כי פירוש הדברים הוא: יש מן הלומדים שדרכם הוא כשמסיימים דף ראשון ולומדים את הדף השני של המסכת ה"ה שוכחים את הדף הראשון וכשעוברים לשלישי שוכחים את השני וכן הלאה על זו הדרך, עד בואם אל הדף האחרון. אך כשמסיימים את הדף האחרון נתקלים הם במכשול קשה: היאך ישכחו את הדף האחרון של המסכת? והלא אין דף כלשהו הבא אחריו שב'עזרתו' ישכיחו את הדף האחרון?

וע"ז בא הפתרון הגאוני של אמירת הנוסח המקובל של סיומי מסכתות והה"ד "יאמר זה ויועיל לשכחה"...


(להעיר שבמהדורות הגמ' החדשות תחת 'ויועיל לשכחה' מובא 'ויועיל לזכרון')

 


בר בי רב דחד יומא
הודעות: 523
הצטרף: 19 מאי 2020, 20:01
נתן תודה: 135 פעמים
קיבל תודה: 166 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי בר בי רב דחד יומא » 25 יוני 2021, 00:50

שמעתי שאחד מנכדי החת"ס זיע"א קיבל פעם מהמלך כאות הערכה מקל שהיה מנהג חשיבות באותם ימים, אך על המקל למעלה היה צלב, וכשהגיע לביתו שיבר את הצלב ולימים שהיה צריך להגיע לפני המלך שוב שאלו המלך למה הוריד את הצלב וענה למלך שהמקל היה גבוה מדי בשבילו אז היה צריך להנמיכו והמלך שראה שהוא מתחכם שאל א"כ למה לא חתכת מלמטה וענה לו אותו רב בפיקחותו שהוריד למעלה בגלל שהיה גבוה לו למעלה אבל למטה הגובה היה מצוין....


סנגורן של ישראל
הודעות: 1300
הצטרף: 30 ספטמבר 2020, 21:16
נתן תודה: 1290 פעמים
קיבל תודה: 344 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי סנגורן של ישראל » 25 יוני 2021, 01:20

נדיב לב כתב:
23 יוני 2021, 22:53
אולי קצת בדומה לנוקף זית האמור בישעיה פרק יז פסוק ו' והוא מלשון קציצה וכריתת הזית.
קדמא ואזלא כתב:
23 יוני 2021, 22:55
מה לא טוב בפי' רש''י חולין שהוא מל' נוגף?

עמנואל כתב:
23 יוני 2021, 23:00
אדרבה, תמה על רש"י מדוע בחר לשון נוגף על פני נוקף?

נדיב לב כתב:
23 יוני 2021, 23:00
עכשיו שהבאת פירוש רש"י בחולין, אז אדרבה. בישעיה הוא מסביר קוצץ.
וכנראה הכל תלוי בהקשר, או שהניקוד שונה.
קדמא ואזלא כתב:
23 יוני 2021, 23:05
כנראה שבאמת אין סתירה בין הדברים, ורק שרש''י מפ' שנוקף ונוגף משורש אחד הם (שהרי הן אותיות מתחלפות).
העניין הוא, שדרך מסיקת הזיתים היא ע"י הכאת ענפי העץ ע"מ שיפלו הזיתים, ולכן המסיק נקרא נקיפה\נגיפה.
ומשמע לי קצת דאיכא קצת שינוי ביניהם, דנקיפה היא מכה חלשה יותר. וצריך עיון.
 


מ אלישע
הודעות: 1217
הצטרף: 05 פברואר 2020, 15:11
נתן תודה: 436 פעמים
קיבל תודה: 308 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי מ אלישע » 25 יוני 2021, 01:21

כפשוטו כתב:
25 יוני 2021, 00:39
א' מגדולי האדמורי"ם בדור הקודם אמר שבסיום הגמ' מובא הנוסח המקובל של סיומי מסכת ובכותרתו נאמר: "יאמר זה ויועיל לשכחה בעזה"י". הסביר זאת אותו אדמו"ר כי פירוש הדברים הוא: יש מן הלומדים שדרכם הוא כשמסיימים דף ראשון ולומדים את הדף השני של המסכת ה"ה שוכחים את הדף הראשון וכשעוברים לשלישי שוכחים את השני וכן הלאה על זו הדרך, עד בואם אל הדף האחרון. אך כשמסיימים את הדף האחרון נתקלים הם במכשול קשה: היאך ישכחו את הדף האחרון של המסכת? והלא אין דף כלשהו הבא אחריו שב'עזרתו' ישכיחו את הדף האחרון?

וע"ז בא הפתרון הגאוני של אמירת הנוסח המקובל של סיומי מסכתות והה"ד "יאמר זה ויועיל לשכחה"...


(להעיר שבמהדורות הגמ' החדשות תחת 'ויועיל לשכחה' מובא 'ויועיל לזכרון')


בגמרות הישנות במסכת מכות והלאה כבר נכתב ויועיל לזכרון.
(אבל בזה"ז כבר לא נוהגים בפרהסי')
 


אמרתי אחכמה
הודעות: 45
הצטרף: 18 מאי 2021, 22:28
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי אמרתי אחכמה » 27 יוני 2021, 14:03

בעניינא דיומא:
ר' חיים דער רעב'ס אמר, רק טיפש כאפוסטמוס יכל לשרוף את התורה ולחשוב שהצליח להלחם עם התורה.. ולא ידע שמעשה זה גופא של שריפת התורה רק הוסיף והירבה את התורה, הרי נוספה מעתה שורה בתורה בתענית ד' ו' "בשבעה עשר בתמוז שרף אפוסטומס את התורה"..


סנגורן של ישראל
הודעות: 1300
הצטרף: 30 ספטמבר 2020, 21:16
נתן תודה: 1290 פעמים
קיבל תודה: 344 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי סנגורן של ישראל » 27 יוני 2021, 20:53

אמרתי אחכמה כתב:
27 יוני 2021, 14:03
בעניינא דיומא:
ר' חיים דער רעב'ס אמר, רק טיפש כאפוסטמוס יכל לשרוף את התורה ולחשוב שהצליח להלחם עם התורה.. ולא ידע שמעשה זה גופא של שריפת התורה רק הוסיף והירבה את התורה, הרי נוספה מעתה שורה בתורה בתענית ד' ו' "בשבעה עשר בתמוז שרף אפוסטומס את התורה"..
נפלא!
ואף אם בדיחותא נמי אית הכא, האמת המופלאה שבדברים מאירת עינים ומשמחת לבב.
 


כפשוטו
הודעות: 347
הצטרף: 04 מאי 2020, 17:12
נתן תודה: 49 פעמים
קיבל תודה: 96 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי כפשוטו » 27 יוני 2021, 21:00

אמרתי אחכמה כתב:
27 יוני 2021, 14:03
בעניינא דיומא:
ר' חיים דער רעב'ס אמר, רק טיפש כאפוסטמוס יכל לשרוף את התורה ולחשוב שהצליח להלחם עם התורה.. ולא ידע שמעשה זה גופא של שריפת התורה רק הוסיף והירבה את התורה, הרי נוספה מעתה שורה בתורה בתענית ד' ו' "בשבעה עשר בתמוז שרף אפוסטומס את התורה"..
ייש"כ. לחביבותא דמילתא אוסיף את לשונו: "נאר א טיפש ווי אפוסטמוס מיינט אז ער וועט קענען פארברענען די תורה; וייל זיין פארברענען תורה דאס אליין איז תורה!"

אגב שמוע שמעתי שזה היה עוד בימים שהיה בקו הבריאות יש לאי-מי מידע בדבר?
 


אמרתי אחכמה
הודעות: 45
הצטרף: 18 מאי 2021, 22:28
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי אמרתי אחכמה » 28 יוני 2021, 00:50

מסופר על ראש-ישיבה אחד שמסר שיעור כללי שלם ובסופו אמר: שממילא מיושב הרמב"ם, שאלוהו תלמידיו הרי לא הראש-ישיבה לא תירץ כלום אז היאך מיושב הרמב"ם? נענה ואמר: הרמב"ם בעיקרון לא היה אמור להיות קשה, אלא מאי? היה צריך להיות שיעור כללי אז הרמב"ם נהיה קשה לצורך העניין וכאשר נגמר השיעור כללי שוב הדרא קושיא לדוכתא וממילא הוא מיושב...


נדיב לב
הודעות: 5606
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 272 פעמים
קיבל תודה: 3028 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי נדיב לב » 28 יוני 2021, 00:54

אמרתי אחכמה כתב:
28 יוני 2021, 00:50
מסופר על ראש-ישיבה אחד שמסר שיעור כללי שלם ובסופו אמר: שממילא מיושב הרמב"ם, שאלוהו תלמידיו הרי לא הראש-ישיבה לא תירץ כלום אז היאך מיושב הרמב"ם? נענה ואמר: הרמב"ם בעיקרון לא היה אמור להיות קשה, אלא מאי? היה צריך להיות שיעור כללי אז הרמב"ם נהיה קשה לצורך העניין וכאשר נגמר השיעור כללי שוב הדרא קושיא לדוכתא וממילא הוא מיושב...

זו כבר בריה חדשה, שלא משתלבת באחת מהשלושה - שמנה הרוגוצ'ובער..

נדיב לב כתב:
18 יוני 2021, 01:33
הרוגוצ'ובער התבטא בחריפות על כל אותם פלפלני סרק התולים בוקי סריקי בנסיון ליישב דברי הרמב"ם.
שלושה הם 'מפרקי' הנשר הגדול: אונס, מפתה ומוציא שם רע:
אונס - זה שמעמיד ומכריח את דברי הרמב"ם באונס גמור, כדי לבאר איך שהוא רוצה...
מפתה - הרמב"ם ללא ספק לא התכוון לפשט זה, אבל הוא מצליח לפתות את הדברים בחלקלקות לשונו ולהדביק בתוך משנתו של הרמב"ם.
מוציא שם רע - זה שסתם מזהם את כוונת הרמב"ם בפירוש העקום שהוא המציא בדבריו..


נתנאל_ב
הודעות: 804
הצטרף: 05 פברואר 2021, 02:38
נתן תודה: 2675 פעמים
קיבל תודה: 552 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי נתנאל_ב » 28 יוני 2021, 01:26

נדיב לב כתב:
28 יוני 2021, 00:54
שלושה הם 'מפרקי' הנשר הגדול: אונס, מפתה ומוציא שם רע:
אונס - זה שמעמיד ומכריח את דברי הרמב"ם באונס גמור, כדי לבאר איך שהוא רוצה...
מפתה - הרמב"ם ללא ספק לא התכוון לפשט זה, אבל הוא מצליח לפתות את הדברים בחלקלקות לשונו ולהדביק בתוך משנתו של הרמב"ם.
מוציא שם רע - זה שסתם מזהם את כוונת הרמב"ם בפירוש העקום שהוא המציא בדבריו..
בימי חורפי שמעתי את זה לא בשם הרוגטשובער, אלא בשם ת"ח מדורינו, וגם הוסיף שמות.
האונס הוא מרן הגר"ח מבריסק זצ"ל שאונס אותך לומר כמו הפשט שלו, כי אחרי שאומר, זה נהיה כל כך מוכרח וישר שאין מה לומר אחרת.
המפתה הוא האור שמח זצ"ל שפירושיו לא תמיד מוכרחים כ"כ, אבל הוא מפתה עם הביאורים הנפלאים שלו ברמב"ם.
ומוציא שם רע, לא הסכים לומר לנו המספר מי זה, מחמת לשוה"ר (או הוצאת ש"ר).


ששמואל
הודעות: 675
הצטרף: 22 ינואר 2020, 13:17
נתן תודה: 146 פעמים
קיבל תודה: 269 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי ששמואל » 28 יוני 2021, 01:28

נדיב לב כתב:
28 יוני 2021, 00:54
אמרתי אחכמה כתב:
28 יוני 2021, 00:50
מסופר על ראש-ישיבה אחד שמסר שיעור כללי שלם ובסופו אמר: שממילא מיושב הרמב"ם, שאלוהו תלמידיו הרי לא הראש-ישיבה לא תירץ כלום אז היאך מיושב הרמב"ם? נענה ואמר: הרמב"ם בעיקרון לא היה אמור להיות קשה, אלא מאי? היה צריך להיות שיעור כללי אז הרמב"ם נהיה קשה לצורך העניין וכאשר נגמר השיעור כללי שוב הדרא קושיא לדוכתא וממילא הוא מיושב...

זו כבר בריה חדשה, שלא משתלבת באחת מהשלושה - שמנה הרוגוצ'ובער..
נדיב לב כתב:
18 יוני 2021, 01:33
הרוגוצ'ובער התבטא בחריפות על כל אותם פלפלני סרק התולים בוקי סריקי בנסיון ליישב דברי הרמב"ם.
שלושה הם 'מפרקי' הנשר הגדול: אונס, מפתה ומוציא שם רע:
אונס - זה שמעמיד ומכריח את דברי הרמב"ם באונס גמור, כדי לבאר איך שהוא רוצה...
מפתה - הרמב"ם ללא ספק לא התכוון לפשט זה, אבל הוא מצליח לפתות את הדברים בחלקלקות לשונו ולהדביק בתוך משנתו של הרמב"ם.
מוציא שם רע - זה שסתם מזהם את כוונת הרמב"ם בפירוש העקום שהוא המציא בדבריו..


או כמו שהעולם אומר שמי שנתקע באמצע שיעור כללי הוא מיד לוקח שחד-
דהיינו הוא מיד מגדיר שזה שם כזה, חלות (או חפצא) או דין כזה.
ועל זה אנו מתפללים כל בוקר "ותצילנו היום ובכל יום מדין קשה, ומבעל דין קשה וכו'"
 

סמל אישי של משתמש

פיילוט 0.4
הודעות: 1062
הצטרף: 08 דצמבר 2019, 11:02
מיקום: פריפריה צפונית
נתן תודה: 964 פעמים
קיבל תודה: 958 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי פיילוט 0.4 » 28 יוני 2021, 01:46

נתנאל_ב כתב:
28 יוני 2021, 01:26
נדיב לב כתב:
28 יוני 2021, 00:54
שלושה הם 'מפרקי' הנשר הגדול: אונס, מפתה ומוציא שם רע:
אונס - זה שמעמיד ומכריח את דברי הרמב"ם באונס גמור, כדי לבאר איך שהוא רוצה...
מפתה - הרמב"ם ללא ספק לא התכוון לפשט זה, אבל הוא מצליח לפתות את הדברים בחלקלקות לשונו ולהדביק בתוך משנתו של הרמב"ם.
מוציא שם רע - זה שסתם מזהם את כוונת הרמב"ם בפירוש העקום שהוא המציא בדבריו..
בימי חורפי שמעתי את זה לא בשם הרוגטשובער, אלא בשם ת"ח מדורינו, וגם הוסיף שמות.
האונס הוא מרן הגר"ח מבריסק זצ"ל שאונס אותך לומר כמו הפשט שלו, כי אחרי שאומר, זה נהיה כל כך מוכרח וישר שאין מה לומר אחרת.
המפתה הוא האור שמח זצ"ל שפירושיו לא תמיד מוכרחים כ"כ, אבל הוא מפתה עם הביאורים הנפלאים שלו ברמב"ם.
ומוציא שם רע, לא הסכים לומר לנו המספר מי זה, מחמת לשוה"ר (או הוצאת ש"ר).

על זה נאמר:
לשון הרע [בלי שמות], לא מדבר אלי!


tkhvu
הודעות: 326
הצטרף: 12 מרץ 2018, 00:49
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי tkhvu » 28 יוני 2021, 07:06

אני שמעתי בנוסח זה:
הגר"ח הוא אונס. בשאלותיו הקשות כברזל מכריח אותך לומר כמוהו.
הגרש"ש ביופי דבריו והגיונם - מפתה.
הגרי"ז - מוציא "שם". ע"ש השימוש במונח "שם" ...


נדיב לב
הודעות: 5606
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 272 פעמים
קיבל תודה: 3028 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי נדיב לב » 28 יוני 2021, 22:55

פיילוט 0.4 כתב:
28 יוני 2021, 01:46
נתנאל_ב כתב:
28 יוני 2021, 01:26
נדיב לב כתב:
28 יוני 2021, 00:54
שלושה הם 'מפרקי' הנשר הגדול: אונס, מפתה ומוציא שם רע:
אונס - זה שמעמיד ומכריח את דברי הרמב"ם באונס גמור, כדי לבאר איך שהוא רוצה...
מפתה - הרמב"ם ללא ספק לא התכוון לפשט זה, אבל הוא מצליח לפתות את הדברים בחלקלקות לשונו ולהדביק בתוך משנתו של הרמב"ם.
מוציא שם רע - זה שסתם מזהם את כוונת הרמב"ם בפירוש העקום שהוא המציא בדבריו..
בימי חורפי שמעתי את זה לא בשם הרוגטשובער, אלא בשם ת"ח מדורינו, וגם הוסיף שמות.
האונס הוא מרן הגר"ח מבריסק זצ"ל שאונס אותך לומר כמו הפשט שלו, כי אחרי שאומר, זה נהיה כל כך מוכרח וישר שאין מה לומר אחרת.
המפתה הוא האור שמח זצ"ל שפירושיו לא תמיד מוכרחים כ"כ, אבל הוא מפתה עם הביאורים הנפלאים שלו ברמב"ם.
ומוציא שם רע, לא הסכים לומר לנו המספר מי זה, מחמת לשוה"ר (או הוצאת ש"ר).

על זה נאמר:
לשון הרע [בלי שמות], לא מדבר אלי!

ועל זה:
יש מי שפקפק...!


נדיב לב
הודעות: 5606
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 272 פעמים
קיבל תודה: 3028 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי נדיב לב » 28 יוני 2021, 23:11

הבהרה*: הודעה זו היא פרי עמל.. של ליקוט מאשכולות אחרים במרחבי הפורום. סדר הדברים נקבע באופן אקראי, והקריטריון.. היחיד שנקבע להעתקת אימרה כזו או אחרת, הוא על פי התאמתה לרוח האשכול. כמובן אין חוט המקשר בין אימרה לאימרה וכיו"ב, מלבד זה שהם מילתא דבדיחותא.. לטעמי :) כמו"כ השתדלנו להביא מגוון אמרות כלל מגזריות.
כל הזכויות שמורות לבעלי התגובה. נהניתם מאחת האימרות או הסיפורים? כנסו לאשכול המקורי ותנו לבעל התגובה לייק, מגיע להם..:) כמו גם למי שצלח את קריאת ההבהרה הטרחנית..אז קבלו נא את תודתי :)

*נכתב בעקבות אי הבנה של כמה חברים יקרים.

פ"א בא יהודי הדור פנים לאדמו"ר מסאטמר זצ"ל ותואנה בפיו על ייחסו הרם לר' נחום ממיר, על כך שאינו מגדל זקנו,
הפטיר האדמו"ר מסאטמר - עד שתשאלני היכן זקנו של היהודי, אשאלך - ר' זקן איה היהודי שבך...

מאן דהו שאל את הגה"צ ר"י גלינסקי זצ"ל איך הוא כ"כ שמח על אף הצרות המרובות שהיו מנת חלקו בימי חייו, ענה לו הגר"י - מכיון שאני נמוך אני רואה רק את חצי הכוס המלאה... ע"כ. וכמו שהטיף אדם לשני: אל תסתכל על חצי הכוס הריקה, תסתכל על חצי הכוס המלאה. והשיב השלישי: לפעמים זו פשוט טעות בכוס, לקחת כוס גדולה מדי. והרביעי התבונן מהצד והשיב: להסתכל על חצי הכוס המלאה, לא אומר שלא למלאות גם את החצי הריקה..

מספרים על רבי יחזקאל אברמסקי זצ"ל שראה בחור יושב ליד השולחן וסתם מתעסק בדברים מחמת שעמום (ממולל במפה וכיו"ב).
אמר לו: "כשאתה לא עושה כלום, אל תעשה כלום".

הרב שטיינמן אמר ש"בכל כיתה 4 תלמידים הכי טובים זה בשביל הכבוד
4 הארבע הכי גרועים זה בשביל העוה"ב
וכל השאר בשביל המשכורת..........."

עוד אמרה שנונה של הגראי"ל: בישיבה יש ללמוד גמרא שתמשוך את הבחורים, ולא שהבחורים ימשכו את הגמרא.

הביאו בשם אחד האדמורי"ם שאמר: חסיד זה לא אחד שטובל אלא שלא נטמא. כתבו שמיוחס לאחד האדמורי"ם וחד מ"ד טען להפך, בכ"מ הוצג כמקורו. מעניין מה מקורו האמיתי אם בכלל.

ומאדמו"ר זצוק"ל למילתא דבדיחותא של משגיח שליט"א - אמר פעם 'משגיח' חשוב: 90% מהזמן מוצאים על 10% מהבחורים... ועם במשגיח עסקינן הווה עובדא בתלמיד שלא חזר לישיבה עד סוף השבע ברכות של אחיו. והמשגיח שלח אותו הביתה לכל ה"שנה ראשונה"..

בקשר למכשיר טמא, אמר אחד מה הבעיה אז אסתכל רק באתרים כשרים? השיב לו ר' אלימלך בטבעיות:
"איזוהי דרך רעה שיתרחק ממנה האדם... רבי יוסי אומר שכן רע" -
אין לך שכן כמו האייפון.. ואין לך רע כמוהו.

אמר הר"מ מינצברג: העולם אומר עדיף ציפור אחת ביד משתי ציפורים על העץ, ואני אומר עדיף ציפור אחת על העץ משתי ציפורים ביד [כי ציפור ביד היא לא ציפור] ועיין מה שדנו שם..

הביאו בשם אחד מגדולי אדמור"י חב"ד שאמר: כשם שאוירא דארץ ישראל מחכים כך אוירא דחוץ לארץ מטפיש.

בשם ר' הלל זקס אמרו: הזיקנה היא מחלה, אלא שבדרך כלל שולטת יותר אצל מבוגרים.

איש חכם אמר: הטיפש פועל בלא להתייעץ באחרים
הלא טיפש ולא חכם פועל לפי איך שהתייעץ
החכם מתייעץ באחרים אך פועל לפי הכרעת הבנתו
והלא טיפש ולא חכם הוסיף לחדד...
החכם מתייעץ עם הטיפש, ועל פיו, עושה להפך :)
וכבר ידוע מה שכתב הסמ"ע. ומשום כך הובא באשכול מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל.

ואגב אותו אשכול- א' שאל לחברו "למה צריך להיות אות למ"ד בשם "פנחס"??
עונה חברו "אין אות למ"ד באות פנחס!"
שואל חברו שוב "למה אין אות למ"ד בשם פנחס?"
חוזר חברו ועונה בשאלה "למה צריך להיות אות למ"ד בשם פנחס?"
משיב השואל הראשון "הרי זה מה ששאלתי אותך בתחילה!!". האמת אין לי טצדקי של ממש למה הועתקה בדיחותא זו באשכול - מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל, אם לא בדרך אגב, ובעיקר משום חביבות אומרם, מכובדנו היקר @יושב אוהלים שליט"א.

המחשה לא רעה לנכתב לעיל - חכם אחד סיפר, ראיתי פעם שואלים: [אילוסטרציה]
מה מקור המשפט "קבל את האמת ממי שאמרה", ואולי בכלל מקורה בגויים?
אלא שכל מהות המשפט הזה אומר שלא משנה מה מקורה!
והעיר עליו חבירו, כיון שכל מהות המשפט הזה שלא משנה מקורו, הרי שלא כדאי להחליט 'בשאלה' מהו מקורה...

בשם ר' ברוך בער אמרו: "רציתי לגדול ר' עקיבא אייגר, גדלתי לבסוף ר' ברוך בער, אבל אם לא הייתי שואף לגדול רעק"א גם ר' ברוך בער לא הייתי...

בשם הרב מקוצק אמרו: "פתחו לי פתח כחודו של מחט" - אבל הנקב צריך להיות מפולש משני הצדדים (ובאידיש זה נשמע יותר טוב: "אובער א דורעך און א דורעך"...)

שני הוורטים הבאים של הרב מקוצק זי"ע נלקחו מהודעותיו הנחמדות של @דוד ריזל (הפרסומאי) וכדרכו בקודש להעלות אמרות וסיפורים יוצאים מן הכלל למרחבי הפורום. ראוי לציון.
עוד מהרב מקוצק זי"ע אמר:
"שלח לך אנשים", תשלח ממך את האנושיות, זו המחשבה שעוצרת אותך בעבודת ה' - "זה לא אנושי, זה לא נימוסי".
הוסיף ע"כ האדמו"ר מסלונים שליט"א:
את זה אמר הרבי מקוצק לאנשיו בדור ההוא. שהיו - חצי איש חצי מלאך, איש כזה כשישליך את האנושיות יהיה כולו מלאך.
אך בדורנו - שהאנשים הם חצי איש חצי בהמה. אוי ואבוי אם ישליך את האנושיות והנימוס, הוא יישאר מסכן רק בהמה ...
עוד בשם הרבי מקוצק:
"והיו הדברים האלה על לבבך" ולא כתוב "בלבבך" כי הלב לעיתים סגור, לפיכך ישים את הדברים על הלב וסופם שישתקעו פנימה..!

בימי המתח של חודש אייר תשכ"ז היתה דעתו של רבי פינחס עפשטיין קטגורית: חוסין לא יצטרף למלחמה!
לאחר המלחמה, כאשר הקניטוהו לאמר: רבנו, היכן נבואתך? היתה תשובתו השנונה של רבי פינחס:
וֶוער הָאט אַ טָאעֶס גִיהַאט, אִיךְ צוּ עֶר?
עד כאן סיפר מכובדנו 'המדקדק' היקר,
ועל תרגומו העיר
מכובדנו @לבי במערב וז"ל: במחילה, כתיב ייבסקי הוא זה. אנן, כשרי ישראל, נוהגים לכתוב בכה"ג: 'אַ טָעוּת'.

וכעין זה מספרים על הגר"ח מבריסק ומלחמת העולם הראשונה.

שלח לי אחד החברים ספר המלקט (אמנם בנקוד מביש) כמה מעשיות נחמדות מאדמו"רי חב"ד ותלמידיהם.


דניאלי
הודעות: 296
הצטרף: 30 מאי 2021, 21:45
נתן תודה: 113 פעמים
קיבל תודה: 171 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי דניאלי » 28 יוני 2021, 23:52

ב. זעירא כתב:
12 אפריל 2021, 12:27
עת הזמיר כתב:
12 אפריל 2021, 10:27
במבי כתב:
12 אפריל 2021, 06:22

וידוע על חסיד צאנז שהעיר לרב אחד שהביט במראה בעת הנחת תפילין שהדברי חיים אמר שזה מנהג שטות להביט במראה מכיוון שיש מקום לב' תפילין בראש אז הרב ענה  "מוטב שאסתכל במראה ואקרא שוטה ובלבד שאקיים את מצוות תפילין"
הסיפור הוא על מרן הגרי"ז כשהיה בורשא או במנוחה באוטווצק שדרכו היה להסתכל במראה לכויון את התפילין שלו, והדבר הפריע מאד לחסידים שהיו שם במקום, והם פתחו לו על הסטנדר שלו את הדברי חיים שכותב שהוא מנהג שטות.
אמר להם הגרי"ז אני מעדיף להחשב שוטה ולקיים מצוות תפילין, מאשר אחרים שיושבים בסוכה בעת ירידת גשמים שלא זו בלבד שנקראים שוטים אלא גם לא מקיימים בזה שום מצווה.
הרה"ק מצאנז זי"ע ישב בסוכה למרות שירדו גשמים, ואמר שנוח לו להיות שוטה ובלבד שלא לצאת מהסוכה.
ועל זה אמר להם הרב מבריסק, שהוא מסתכל במראה 'לשיטתו' של הד"ח, שנוח לו להיות שוטה ובלבד שיניח תפילין כתיקונו.

אותו סיפור, עם יותר עומק, יותר חכמה יותר חן, ופחות גסות.

גם אני מכיר את הסיפור כך


דניאלי
הודעות: 296
הצטרף: 30 מאי 2021, 21:45
נתן תודה: 113 פעמים
קיבל תודה: 171 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי דניאלי » 28 יוני 2021, 23:59

משה-הלוי כתב:
06 יוני 2021, 18:56
חזק כתב:
06 יוני 2021, 05:15
ב. גפנר כתב:
12 אפריל 2021, 11:35
פעם פגש הגרב"ד פוברסקי באחד מחסידי חב"ד, ובמהלך שיחתם אמר לו החסיד דבר מה בשם 'הרבי שליט"א',
שאל אותו הגרב"ד: מדוע אתה צריך לאחל לו שליט"א? הלוא אם הוא אחד כזה שיכול למות - הרי הוא כבר מת,
ואם הוא לא מת, אין זה אלא משום שאינו יכול למות.
ומה מקום יש לאחל לאדם שלא שייכת בו מיתה - שליט"א?

שמעתי את הסיפור על ר' גרשון
לר' גרשון זה פשוט לא מתאים.

מזכיר לי מה שאמר ר' אברהם יהושוע סולובצ'יק, על אותו מחבר ספרים שתמיד אמרו עליו שהוא לוקח שק של ספרים עם שק של רבנים ולוקח משניהם ומחבר מאחד לשני, היום אין צריך לשק של רבנים מדביקים הכל על הרב שטינימן (והיום על ר' גרשון...)
ח"ו איני מתכוין לזלזל בגדולי ישראל אלא בתעשיית הדבקת הסיפורים בלי קשר... 


חייל של הרבי
הודעות: 2109
הצטרף: 15 יולי 2020, 08:17
מיקום: קריית מלאכי
נתן תודה: 3724 פעמים
קיבל תודה: 1445 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי חייל של הרבי » 28 יוני 2021, 23:59

אני לא זוכר אם כבר כתבתי זאת באיזהו מקומן, אבל זהו סיפור שסיפר כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש בהתוועדות:

בתקופת הרבי הרש"ב, היה יהודי שחשב שהוא ראוי להיות "רבי". והוא רצה מהרבי הרש"ב הסכמה לכך. אבל לא היה לו נעים לטעון אצל הרבי הרש"ב שכך הוא מרגיש על עצמו, אז הוא אמר לרבי: 'בעל החלומות הגיע אליי ואמר לי להיות רבי'. והרבי הרש"ב התעלם. כך היה פעם פעמיים ושלוש. עד שהיהודי הפציר ברבי הרש"ב - 'בעל החלומות נגלה אליי ואמר לי להיות רבי'. לבסוף ענה לו הרבי הרש"ב - 'אולי תאמר לבעל החלומות - בפעם הבאה כשנגלה אליך - שיילך אצל החסידים'


נדיב לב
הודעות: 5606
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 272 פעמים
קיבל תודה: 3028 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי נדיב לב » 29 יוני 2021, 00:24

דניאלי כתב:
28 יוני 2021, 23:59
משה-הלוי כתב:
06 יוני 2021, 18:56
חזק כתב:
06 יוני 2021, 05:15


שמעתי את הסיפור על ר' גרשון
לר' גרשון זה פשוט לא מתאים.

מזכיר לי מה שאמר ר' אברהם יהושוע סולובצ'יק, על אותו מחבר ספרים שתמיד אמרו עליו שהוא לוקח שק של ספרים עם שק של רבנים ולוקח משניהם ומחבר מאחד לשני, היום אין צריך לשק של רבנים מדביקים הכל על הרב שטינימן (והיום על ר' גרשון...)
ח"ו איני מתכוין לזלזל בגדולי ישראל אלא בתעשיית הדבקת הסיפורים בלי קשר... 

על "שדכן המאה" המדובר, כבר נתפרסם עניינו בערך ספריו בויקי מכלול..
ולמרבה הצחוק, כנראה שגם ההתבטאות שהדבקת לר' אברהם יהושוע סולובצ'יק לגבי אותו מחבר, גם היא שידוך לא מוצלח של סיפור מכאן ורב משם.. ועל דאטפת אטפוך.. :) [ראה קובץ אור ישראל-תמוז תשנ"ט עמ' קסו, ומריח ניחוח גליון 113]

ובכל מקרה על עצם התופעה המוכרת אפשר להליץ - דור דור ודורשיו...


עת הזמיר
הודעות: 509
הצטרף: 30 דצמבר 2020, 20:42
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 228 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי עת הזמיר » 29 יוני 2021, 00:30

חייל של הרבי כתב:
28 יוני 2021, 23:59
אני לא זוכר אם כבר כתבתי זאת באיזהו מקומן, אבל זהו סיפור שסיפר כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש בהתוועדות:

בתקופת הרבי הרש"ב, היה יהודי שחשב שהוא ראוי להיות "רבי". והוא רצה מהרבי הרש"ב הסכמה לכך. אבל לא היה לו נעים לטעון אצל הרבי הרש"ב שכך הוא מרגיש על עצמו, אז הוא אמר לרבי: 'בעל החלומות הגיע אליי ואמר לי להיות רבי'. והרבי הרש"ב התעלם. כך היה פעם פעמיים ושלוש. עד שהיהודי הפציר ברבי הרש"ב - 'בעל החלומות נגלה אליי ואמר לי להיות רבי'. לבסוף ענה לו הרבי הרש"ב - 'אולי תאמר לבעל החלומות - בפעם הבאה כשנגלה אליך - שיילך אצל החסידים'
זכורני שמספרים כעי"ז על המחלוקת אחרי פטירת ר' אהרן ראטה עם בנו וחתנו וכו'


נדיב לב
הודעות: 5606
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 272 פעמים
קיבל תודה: 3028 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי נדיב לב » 29 יוני 2021, 00:49

עת הזמיר כתב:
29 יוני 2021, 00:30
חייל של הרבי כתב:
28 יוני 2021, 23:59
אני לא זוכר אם כבר כתבתי זאת באיזהו מקומן, אבל זהו סיפור שסיפר כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש בהתוועדות:

בתקופת הרבי הרש"ב, היה יהודי שחשב שהוא ראוי להיות "רבי". והוא רצה מהרבי הרש"ב הסכמה לכך. אבל לא היה לו נעים לטעון אצל הרבי הרש"ב שכך הוא מרגיש על עצמו, אז הוא אמר לרבי: 'בעל החלומות הגיע אליי ואמר לי להיות רבי'. והרבי הרש"ב התעלם. כך היה פעם פעמיים ושלוש. עד שהיהודי הפציר ברבי הרש"ב - 'בעל החלומות נגלה אליי ואמר לי להיות רבי'. לבסוף ענה לו הרבי הרש"ב - 'אולי תאמר לבעל החלומות - בפעם הבאה כשנגלה אליך - שיילך אצל החסידים'
זכורני שמספרים כעי"ז על המחלוקת אחרי פטירת ר' אהרן ראטה עם בנו וחתנו וכו'

למקרא הסיפור הנחמד בהודעתו של מכובדנו @חייל של הרבי חשבתי לתייג את הכל-בו החבדניק בפורום, ה"ה מכובדנו @לבי במערב שימציא לנו את מקורו, וכעת שכתבת שמספרים כעי"ז אחרי פטירת ר' אהרון ראטה זצוק"ל עם בנו וחתנו, צריך לעמת גם את מכובדנו היותר קרובים "לחלל" - @יוספזון ואולי גם-@ברסלבר (ליטאי לשעבר) -שכן, חלומות באספמיה שמעשה הנ"ל חזר על עצמו פעמיים, לא בערך, אפילו לא בחלום.. :)


יוספזון
הודעות: 1764
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 294 פעמים
קיבל תודה: 726 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי יוספזון » 29 יוני 2021, 01:10

נדיב לב כתב:
29 יוני 2021, 00:49
עת הזמיר כתב:
29 יוני 2021, 00:30
חייל של הרבי כתב:
28 יוני 2021, 23:59
אני לא זוכר אם כבר כתבתי זאת באיזהו מקומן, אבל זהו סיפור שסיפר כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש בהתוועדות:

בתקופת הרבי הרש"ב, היה יהודי שחשב שהוא ראוי להיות "רבי". והוא רצה מהרבי הרש"ב הסכמה לכך. אבל לא היה לו נעים לטעון אצל הרבי הרש"ב שכך הוא מרגיש על עצמו, אז הוא אמר לרבי: 'בעל החלומות הגיע אליי ואמר לי להיות רבי'. והרבי הרש"ב התעלם. כך היה פעם פעמיים ושלוש. עד שהיהודי הפציר ברבי הרש"ב - 'בעל החלומות נגלה אליי ואמר לי להיות רבי'. לבסוף ענה לו הרבי הרש"ב - 'אולי תאמר לבעל החלומות - בפעם הבאה כשנגלה אליך - שיילך אצל החסידים'
זכורני שמספרים כעי"ז על המחלוקת אחרי פטירת ר' אהרן ראטה עם בנו וחתנו וכו'
 
למקרא הסיפור הנחמד בהודעתו של מכובדנו @חייל של הרבי חשבתי לתייג את הכל-בו החבדניק בפורום, ה"ה מכובדנו @לבי במערב שימציא לנו את מקורו, וכעת שכתבת שמספרים כעי"ז אחרי פטירת ר' אהרון ראטה זצוק"ל עם בנו וחתנו, צריך לעמת גם את מכובדנו היותר קרובים "לחלל" - @יוספזון ואולי גם-@ברסלבר (ליטאי לשעבר) -שכן, חלומות באספמיה שמעשה הנ"ל חזר על עצמו פעמיים, לא בערך, אפילו לא בחלום.. :)
הייתי מספר את הדברים כהווייתן, וממה שהתרחש בדין תורה בבד"ץ העדה החרדית אצל הגאון הגדול ר' פנחס אפשטיין זצוק"ל הראב"ד משהו בדומה. אבל כמובן זה יפגע בשוכני עפר, וביניהם במנהיגי קהלות קודש, ואין זה מדרכינו בפורום זה. וד"ל.
 


נדיב לב
הודעות: 5606
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 272 פעמים
קיבל תודה: 3028 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי נדיב לב » 29 יוני 2021, 01:20

יוספזון כתב:
29 יוני 2021, 01:10
נדיב לב כתב:
29 יוני 2021, 00:49
עת הזמיר כתב:
29 יוני 2021, 00:30

זכורני שמספרים כעי"ז על המחלוקת אחרי פטירת ר' אהרן ראטה עם בנו וחתנו וכו'
 
למקרא הסיפור הנחמד בהודעתו של מכובדנו @חייל של הרבי חשבתי לתייג את הכל-בו החבדניק בפורום, ה"ה מכובדנו @לבי במערב שימציא לנו את מקורו, וכעת שכתבת שמספרים כעי"ז אחרי פטירת ר' אהרון ראטה זצוק"ל עם בנו וחתנו, צריך לעמת גם את מכובדנו היותר קרובים "לחלל" - @יוספזון ואולי גם-@ברסלבר (ליטאי לשעבר) -שכן, חלומות באספמיה שמעשה הנ"ל חזר על עצמו פעמיים, לא בערך, אפילו לא בחלום.. :)
הייתי מספר את הדברים כהווייתן, וממה שהתרחש בדין תורה בבד"ץ העדה החרדית אצל הגאון הגדול ר' פנחס אפשטיין זצוק"ל הראב"ד משהו בדומה. אבל כמובן זה יפגע בשוכני עפר, וביניהם במנהיגי קהלות קודש, ואין זה מדרכינו בפורום זה. וד"ל.
 

דווקא מכיוון שאין דרכנו בפורום [ובכלל!] לפגוע בשוכני עפר, אזי מסתבר שבקשתי מלכתחילה רק לברר אם אכן מקור הסיפור מיוחס למה שכתב ה"ה @עת הזמיר בלי הוספת פרטים וכיו"ב, או שמא לא אירע מעולם בנ"ל, והצדק עם מה שכתב ה"ה @חייל של הרבי, ותו לא. אם גם זה גובל בעקיפין בפגיעה בשוכני עפר, אזי החרשתי ובקשתי כלעומת שבאה.


לבי במערב
הודעות: 6052
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 4311 פעמים
קיבל תודה: 3043 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי לבי במערב » 29 יוני 2021, 02:22

נדיב לב כתב:
29 יוני 2021, 00:49
למקרא הסיפור הנחמד בהודעתו של מכובדנו @חייל של הרבי חשבתי לתייג את הכל-בו החבדניק בפורום, ה"ה מכובדנו @לבי במערב שימציא לנו את מקורו
'תורת מנחם' ח"מ ע' 17.


נדיב לב
הודעות: 5606
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 272 פעמים
קיבל תודה: 3028 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי נדיב לב » 29 יוני 2021, 02:24

ידוע מה שכתבו רה"י לדון במעשה קידושין, אם בפעולת הקנין שעושה הבעל הרי מכאן ואילך הוא נעשה בעלים על אשתו או שבכל רגע ורגע זו חלות קידושין בפני עצמה, ומשתייך אליו בסיבת הקנין שפעל במעשה.

ומפורסמת האגדה ועד כה לא היה מי שפרכה.. על ר' חיים מבריסק לאחר ששמע את שחידש תלמידו רבי שמעון במעשה קידושין - שכל רגע ורגע זו חלות קידושין בפני עצמה, מצא לנכון בעת שפגשו, לאחל לו מזל טוב על נישואיו הוותיקים...

אמנם תהיתי בזמנו, מה הוצרך הרב'ה הגדול לכפול מז"ט לתלמידו, הלא גם לשיטת תלמידו, כשם שהקידושין חלים כל רגע ורגע, אף המזל טוב הראשון שאיחל ר' חיים לתלמידו בעת חופתו, ממשיך לחול כל רגע ורגע בסיבת מעשה הקידושין.. וצריך עיון :)


נדיב לב
הודעות: 5606
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 272 פעמים
קיבל תודה: 3028 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי נדיב לב » 29 יוני 2021, 02:33

לבי במערב כתב:
29 יוני 2021, 02:22
נדיב לב כתב:
29 יוני 2021, 00:49
למקרא הסיפור הנחמד בהודעתו של מכובדנו @חייל של הרבי חשבתי לתייג את הכל-בו החבדניק בפורום, ה"ה מכובדנו @לבי במערב שימציא לנו את מקורו
'תורת מנחם' ח"מ ע' 17.

אם כן דידן נצח! :)
והצדק עם חייל של הרבי מליובאוויטש.

@לבי במערב ידעתי ממי לבקש מקור, ובלי גוזמא על שכמותך נאמר כל רז לא אניס ליה - בתורת הרז, מלבד מה שכבודו מידי פעם אונס הרז ורותמו לצורכו.. :)

סמל אישי של משתמש

פיילוט 0.4
הודעות: 1062
הצטרף: 08 דצמבר 2019, 11:02
מיקום: פריפריה צפונית
נתן תודה: 964 פעמים
קיבל תודה: 958 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי פיילוט 0.4 » 29 יוני 2021, 10:20

נדיב לב כתב:
28 יוני 2021, 23:11
פ"א בא יהודי הדור פנים לאדמו"ר מסאטמר זצ"ל ותואנה בפיו על ייחסו הרם לר' נחום ממיר, על כך שאינו מגדל זקנו,
הפטיר האדמו"ר מסאטמר - עד שתשאלני היכן זקנו של היהודי, אשאלך - ר' זקן איה היהודי שבך...

מאן דהו שאל את הגה"צ ר"י גלינסקי זצ"ל איך הוא כ"כ שמח על אף הצרות המרובות שהיו מנת חלקו בימי חייו, ענה לו הגר"י - מכיון שאני נמוך אני רואה רק את חצי הכוס המלאה... ע"כ. וכמו שהטיף אדם לשני: אל תסתכל על חצי הכוס הריקה, תסתכל על חצי הכוס המלאה. והשיב השלישי: לפעמים זו פשוט טעות בכוס, לקחת כוס גדולה מדי.

מספרים על רבי יחזקאל אברמסקי זצ"ל שראה בחור יושב ליד השולחן וסתם מתעסק בדברים מחמת שעמום (ממולל במפה וכיו"ב).
אמר לו: "כשאתה לא עושה כלום, אל תעשה כלום".

הרב שטיינמן אמר ש"בכל כיתה 4 תלמידים הכי טובים זה בשביל הכבוד
4 הארבע הכי גרועים זה בשביל העוה"ב
וכל השאר בשביל המשכורת..........."

עוד אמרה שנונה של הגראי"ל: בישיבה יש ללמוד גמרא שתמשוך את הבחורים, ולא שהבחורים ימשכו את הגמרא.

הביאו בשם אחד האדמורי"ם שאמר: חסיד זה לא אחד שטובל אלא שלא נטמא. כתבו שמיוחס לאחד האדמורי"ם וחד מ"ד טען להפך, בכ"מ הוצג כמקורו. מעניין מה מקורו האמיתי אם בכלל.

ומאדמו"ר זצוק"ל למילתא דבדיחותא של משגיח שליט"א - אמר פעם 'משגיח' חשוב: 90% מהזמן מוצאים על 10% מהבחורים... ועם במשגיח עסקינן הווה עובדא בתלמיד שלא חזר לישיבה עד סוף השבע ברכות של אחיו. והמשגיח שלח אותו הביתה לכל ה"שנה ראשונה"..

בקשר למכשיר טמא, אמר אחד מה הבעיה אז אסתכל רק באתרים כשרים? השיב לו ר' אלימלך בטבעיות:
"איזוהי דרך רעה שיתרחק ממנה האדם... רבי יוסי אומר שכן רע" -
אין לך שכן כמו האייפון.. ואין לך רע כמוהו.

אמר הר"מ מינצברג: העולם אומר עדיף ציפור אחת ביד משתי ציפורים על העץ, ואני אומר עדיף ציפור אחת על העץ משתי ציפורים ביד [כי ציפור ביד היא לא ציפור] ועיין מה שדנו שם..

הביאו בשם אחד מגדולי אדמור"י חב"ד שאמר: כשם שאוירא דארץ ישראל מחכים כך אוירא דחוץ לארץ מטפיש.

בשם ר' הלל זקס אמרו: הזיקנה היא מחלה, אלא שבדרך כלל שולטת יותר אצל מבוגרים.

איש חכם אמר: הטיפש פועל בלא להתייעץ באחרים
הלא טיפש ולא חכם פועל לפי איך שהתייעץ
החכם מתייעץ באחרים אך פועל לפי הכרעת הבנתו
והלא טיפש ולא חכם הוסיף לחדד...
החכם מתייעץ עם הטיפש, ועל פיו, עושה להפך :)
וכבר ידוע מה שכתב הסמ"ע. ומשום כך הובא באשכול מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל.

ואגב אותו אשכול- א' שאל לחברו "למה צריך להיות אות למ"ד בשם "פנחס"??
עונה חברו "אין אות למ"ד באות פנחס!"
שואל חברו שוב "למה אין אות למ"ד בשם פנחס?"
חוזר חברו ועונה בשאלה "למה צריך להיות אות למ"ד בשם פנחס?"
משיב השואל הראשון "הרי זה מה ששאלתי אותך בתחילה!!". האמת אין לי טצדקי של ממש למה הועתקה בדיחותא זו באשכול - מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל, אם לא בדרך אגב, ובעיקר משום חביבות אומרם, מכובדנו היקר @יושב אוהלים שליט"א.

בשם ר' ברוך בער אמרו: "רצית לגדול ר' עקיבא אייגר, גדלתי לבסוף ר' ברוך בער, אבל אם לא הייתי שואף לגדול רעק"א גם ר' ברוך בער לא הייתי...

בשם הרב מקוצק אמרו: "פתחו לי פתח כחודו של מחט" - אבל הנקב צריך להיות מפולש משני הצדדים (ובאידיש זה נשמע יותר טוב: "אובער א דורעך און א דורעך"...)

שני הוורטים הבאים של הרב מקוצק זי"ע נלקחו מהודעותיו הנחמדות של @דוד ריזל (הפרסומאי) וכדרכו בקודש להעלות אמרות וסיפורים יוצאים מן הכלל למרחבי הפורום. ראוי לציון.
עוד מהרב מקוצק זי"ע אמר:
"שלח לך אנשים", תשלח ממך את האנושיות, זו המחשבה שעוצרת אותך בעבודת ה' - "זה לא אנושי, זה לא נימוסי".
הוסיף ע"כ האדמו"ר מסלונים שליט"א:
את זה אמר הרבי מקוצק לאנשיו בדור ההוא. שהיו - חצי איש חצי מלאך, איש כזה כשישליך את האנושיות יהיה כולו מלאך.
אך בדורנו - שהאנשים הם חצי איש חצי בהמה. אוי ואבוי אם ישליך את האנושיות והנימוס, הוא יישאר מסכן רק בהמה ...
עוד בשם הרבי מקוצק:
"והיו הדברים האלה על לבבך" ולא כתוב "בלבבך" כי הלב לעיתים סגור, לפיכך ישים את הדברים על הלב וסופם שישתקעו פנימה..!

@נדיב לב שמך נאה לך
שהרי כמה נדיבות לב צריך בשביל הודעה מושקעת כ''כ
ומפרגנת כל כך


נדיב לב
הודעות: 5606
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 272 פעמים
קיבל תודה: 3028 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי נדיב לב » 29 יוני 2021, 18:07

הנאה דרשת? אבל בטח נאה קיימת - בפרגון לניק אחר, ועל כן לא אדחה בשתי ידיים אלא אקבל את הפרגון בעין טובה - טוב עין הוא יבורך.


דרך אגב לידיעת החברים, מעת לעת אני מעדכן את ההודעה הזו בפרטים ובספורים נוספים שנשמטו, שווה לעקוב :)


סנגורן של ישראל
הודעות: 1300
הצטרף: 30 ספטמבר 2020, 21:16
נתן תודה: 1290 פעמים
קיבל תודה: 344 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי סנגורן של ישראל » 29 יוני 2021, 19:44

נדיב לב כתב:
29 יוני 2021, 18:07
הנאה דרשת? אבל בטח נאה קיימת - בפרגון לניק אחר, ועל כן לא אדחה בשתי ידיים אלא אקבל את הפרגון בעין טובה - טוב עין הוא יבורך.


דרך אגב לידיעת החברים, מעת לעת אני מעדכן את ההודעה הזו בפרטים ובספורים נוספים שנשמטו, שווה לעקוב :)
אני היחיד שלא הבין מהו חוט השני המקשר בין חלקי הצרור הצרור בהודעתך?
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “דעת דורות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אברך, זאת נחמתי, פינחס רוזנצוויג, שמעון רבינוביץ, תלמיד נאמן | 5 אורחים