בנות צלפחד חכמניות היו

כי אין לו בן - הא אם היה לו בן לא היו תובעות כלום. מגיד שחכמניות היו (רש"י)
תימה, הרי המדבר היה מלא מנשים שיש לאביהן בנים, ונשים אלו לא תבעו נחלה, הרי שכל אותן נשים חכמניות היו, ובמה נתייחדו בנות צלפחד בחכמתן? 
 

ובכן

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
תימה, הרי המדבר היה מלא מנשים שיש לאביהן בנים, ונשים אלו לא תבעו נחלה, הרי שכל אותן נשים חכמניות היו, ובמה נתייחדו בנות צלפחד בחכמתן? 
מקור דברי רש"י, בגמר' ב"ב (קיט:):
חכמניות הן שלפי שעה דברו דא"ר שמואל בר רב יצחק מלמד שהיה משה רבינו יושב ודורש בפרשת יבמין שנאמר כי ישבו אחים יחדו אמרו לו אם כבן אנו חשובין תנה לנו נחלה כבן אם לאו תתיבם אמנו מיד ויקרב משה את משפטן לפני ה' דרשניות הן שהיו אומרות אילו היה [לו] בן לא דברנו 
ומבואר שם ברשב"ם, ששתי הדברים אזלי כחדא, דהיינו, שהדגישו שברור להם שאין בת יורשת במקום בן, וכל טענתם הוא לפי שאין בן, דאם גם בכה"ג אין בת יורשת, מדוע לא תתייבם האם בכגון דא.
והוא חכמתן, שהבהירו היטב מאיזה מקום הן באות, ולא שבאות לטעון שכל בת צריכה לירש, כי זה פשוט שלא.
 

דרבמדיקר

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
כי אין לו בן - הא אם היה לו בן לא היו תובעות כלום. מגיד שחכמניות היו (רש"י)
תימה, הרי המדבר היה מלא מנשים שיש לאביהן בנים, ונשים אלו לא תבעו נחלה, הרי שכל אותן נשים חכמניות היו, ובמה נתייחדו בנות צלפחד בחכמתן? 

נ"ל פשוט בגלל הטענה שהעלו עימן "כי אין לו בן" כלומר הם הכירו את ההלכה  ולכן חכמניות
 

פלוני

משתמש ותיק
אמנם אין לי תשובה לשאלתך,אך אוסיף באותו ענין,
שמעתי פעם ווארט על זה שהיו חכמות, שהנה כל האנשים הנועדים על ה' קינאו לנשותיהם שחשדו במשה ולכן נפל על פניו וכו'
וכ' בגמ' עה"פ ונקתה ונזרעה זרע שהיתה יולדת בצער יולדת בריוח וכן נקבות יולדת זכרים, וטענו שע"כ אבינו לא היה מהעדה הנועדים על ה' דאחרת היה לו בנים
וע"כ שבחטאו מת וא"כ מגיע לנו ירושה, והמעיין בפס' יראה שזה כמין חומר.
 

ששמואל

משתמש ותיק
פלוני אמר:
אמנם אין לי תשובה לשאלתך,אך אוסיף באותו ענין,
שמעתי פעם ווארט על זה שהיו חכמות, שהנה כל האנשים הנועדים על ה' קינאו לנשותיהם שחשדו במשה ולכן נפל על פניו וכו'
וכ' בגמ' עה"פ ונקתה ונזרעה זרע שהיתה יולדת בצער יולדת בריוח וכן נקבות יולדת זכרים, וטענו שע"כ אבינו לא היה מהעדה הנועדים על ה' דאחרת היה לו בנים
וע"כ שבחטאו מת וא"כ מגיע לנו ירושה, והמעיין בפס' יראה שזה כמין חומר.
ונקתה זרע מיירי בשתתה המים המאררים ולא בקינוי בעלמא.
 

משיב דבר

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
כי אין לו בן - הא אם היה לו בן לא היו תובעות כלום. מגיד שחכמניות היו (רש"י)
תימה, הרי המדבר היה מלא מנשים שיש לאביהן בנים, ונשים אלו לא תבעו נחלה, הרי שכל אותן נשים חכמניות היו, ובמה נתייחדו בנות צלפחד בחכמתן? 
לחומר השאלה המצוינת:
אולי היו עוד הרבה שתבעו אפילו שיש בנים, והיו טפשות, והם תבעו בגלל שאין בנים כי היו חכמות.
ועדיין - השאלה טובה יותר מהתשובה...
 
 

עת הזמיר

משתמש ותיק
ברוח הימים האלו:
בנות צלפחד יכלו ליצור אגודה למען שויון האשה ולתבוע בקול רעש גדול זכות לכל הנשים באשר הן בין שיש עימהם בנים ובין שאים עימם בנים.
אלא שנשים חכמניות היו והבינו את החילוק בין ירושת הבן לבת ורק במקום שאין בנים טענו על זכותם...
 

עמנואל

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
כי אין לו בן - הא אם היה לו בן לא היו תובעות כלום. מגיד שחכמניות היו (רש"י)
תימה, הרי המדבר היה מלא מנשים שיש לאביהן בנים, ונשים אלו לא תבעו נחלה, הרי שכל אותן נשים חכמניות היו, ובמה נתייחדו בנות צלפחד בחכמתן? 
ובאמת צ"ע על דברי רש"י שלכאורה נטה קו מדברי התלמוד שפירש על כך שדרשניות היו וכה"ק מהרש"א בב"ב. 

וראיתי יישוב נכון לדברי רש"י בדברי מרן הגאון רבי יעקב אביחצירא בספרו לבונה זכה שחכמניות לא קאי אדסמיך ליה בלבד. ע"ע.
 
 

זאת נחמתי

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
כי אין לו בן - הא אם היה לו בן לא היו תובעות כלום. מגיד שחכמניות היו (רש"י)


בדרך אפשר, יתכן ששאר נשים לא תבעו כיון שלא העיזו לדבר בפני משה ולתבוע  וכיו"ב.
אבל אלו כיון שתבעו ע"כ שהיה בהם העוז לתבוע, ועם כל זאת תבעו רק מחמת שאין לו בנים .
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
כי אין לו בן - הא אם היה לו בן לא היו תובעות כלום. מגיד שחכמניות היו (רש"י)
תימה, הרי המדבר היה מלא מנשים שיש לאביהן בנים, ונשים אלו לא תבעו נחלה, הרי שכל אותן נשים חכמניות היו, ובמה נתייחדו בנות צלפחד בחכמתן? 
לא לתבוע הוא מעשה של תם שאינו יודע אם מגיע לו או לא וממתין לראות מה יעשו עמו אבל כאן ידעו מה לטעון בדיוק.
 
 

פינחס רוזנצוויג

משתמש ותיק
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
כי אין לו בן - הא אם היה לו בן לא היו תובעות כלום. מגיד שחכמניות היו (רש"י)
תימה, הרי המדבר היה מלא מנשים שיש לאביהן בנים, ונשים אלו לא תבעו נחלה, הרי שכל אותן נשים חכמניות היו, ובמה נתייחדו בנות צלפחד בחכמתן? 
לא לתבוע הוא מעשה של תם שאינו יודע אם מגיע לו או לא וממתין לראות מה יעשו עמו אבל כאן ידעו מה לטעון בדיוק.
כלומר,לא כל מי שלא תבעה היתה חכמנית, כי יתכן שלא תבעה מחמת בושה או עצלות, ובבנות צלפחד מבואר שהם לא נרתעו, ולכן אם היה להם אח ולא היו ניגשות לתבוע, על כרחך שזה היה מחמת שחכמניות הן.
ואכן יש עוד כמה נשים שלא נגשו מחמת חכמתן וחכמניות היו, אלא שלא נודע לנו שמם.
 
חלק עליון תַחתִית