שם הוי"ה בשמות יהודים לפני יציא"מ

תולדות גדולי ישראל ודברי ימי עמינו

פותח הנושא
המצפה לישועת ה'
הודעות: 234
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 76 פעמים
קיבל תודה: 84 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

שם הוי"ה בשמות יהודים לפני יציא"מ

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 01 יולי 2021, 00:33

כתיב ריש פרשת וארא וַיְדַבֵּר אֱלֹהִים אֶל מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי הוי"ה.
וָאֵרָא אֶל אַבְרָהָם אֶל יִצְחָק וְאֶל יַעֲקֹב בְּאֵ-ל שַׁ-דָּ-י וּשְׁמִי הוי"ה לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם.
מבואר בפשוטו שלפני יציא"מ לא הכירו כלל את שם הוי"ה.
ובאמת כל השמות של היהודים מזמן זה מוזכר בהם רק שם א-ל כגון: אליצור, שלומיאל, צורישדי, אליאב, אלישמע, גמליאל, עמישדי, פגעיאל, אליסף, דעואל. ואין כלל שמות עם שם הוי"ה, כנהוג בכל תולדות עמ"י, וכמו רוב השמות היהודיים שמוזכרים בתנ"ך.
ומסתבר מאוד, שהוא משום שעדיין לא הכירו בכלל שם זה הוי"ה, וכמבואר בפסוקים אלו ריש פרשת וארא. (או שהכירו, רק כיון שהקב"ה עדיין לא הופיע להם בהתגלות במידה של שם זה, וכמבואר ברמב"ן שם, אין ראוי להשתמש בו. וכמו הביאור הידוע בסוגיא ביומא שלא הזכירו דניאל וירמיה "הגבור" או "הנורא". ואכמ"ל).
אמנם בבואנו לספר דברי הימים, נגלה שמוזכרים רבות שמותיהם של נכדי השבטים, (הדור הבא אחרי הדור שמוזכר בתורה - בני השבטים) ושם מופיע שם הוי"ה בתוך השמות כסדר, ולכאו' בחשבון פשוט דור זה היה זמן רב לפני יציא"מ.


כמעיין המתגבר
הודעות: 2879
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
נתן תודה: 2234 פעמים
קיבל תודה: 820 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שם הוי"ה בשמות יהודים לפני יציא"מ

שליחה על ידי כמעיין המתגבר » 01 יולי 2021, 00:35

אולי הכירו י-ה בלי ההמשך.

סמל אישי של משתמש

ובכן
הודעות: 1280
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 340 פעמים
קיבל תודה: 757 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: שם הוי"ה בשמות יהודים לפני יציא"מ

שליחה על ידי ובכן » 01 יולי 2021, 00:46

המצפה לישועת ה' כתב:
01 יולי 2021, 00:33
אמנם בבואנו לספר דברי הימים, נגלה שמוזכרים רבות שמותיהם של נכדי השבטים, (הדור הבא אחרי הדור שמוזכר בתורה - בני השבטים) ושם מופיע שם הוי"ה בתוך השמות כסדר, ולכאו' בחשבון פשוט דור זה היה זמן רב לפני יציא"מ.
איפה בדברי הימים?
 


פינחס רוזנצוויג
הודעות: 1817
הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
נתן תודה: 504 פעמים
קיבל תודה: 752 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: שם הוי"ה בשמות יהודים לפני יציא"מ

שליחה על ידי פינחס רוזנצוויג » 01 יולי 2021, 00:50

הנה לאה אמרה הפעם אודה את ה' ותקרא שמו יהודה, גם בראובן ושמעון הזכירה שם ה', אבל ביששכר הזכירהשם אלוקים, ורחל ביוסף הזכירה שם ה'.


נדיב לב
הודעות: 5607
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 272 פעמים
קיבל תודה: 3029 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: שם הוי"ה בשמות יהודים לפני יציא"מ

שליחה על ידי נדיב לב » 01 יולי 2021, 00:50

המצפה לישועת ה' כתב:
01 יולי 2021, 00:33
כתיב ריש פרשת וארא וַיְדַבֵּר אֱלֹהִים אֶל מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי הוי"ה.
וָאֵרָא אֶל אַבְרָהָם אֶל יִצְחָק וְאֶל יַעֲקֹב בְּאֵ-ל שַׁ-דָּ-י וּשְׁמִי הוי"ה לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם.
מבואר בפשוטו שלפני יציא"מ לא הכירו כלל את שם הוי"ה.
ובאמת כל השמות של היהודים מזמן זה מוזכר בהם רק שם א-ל כגון: אליצור, שלומיאל, צורישדי, אליאב, אלישמע, גמליאל, עמישדי, פגעיאל, אליסף, דעואל. ואין כלל שמות עם שם הוי"ה, כנהוג בכל תולדות עמ"י, וכמו רוב השמות היהודיים שמוזכרים בתנ"ך.
ומסתבר מאוד, שהוא משום שעדיין לא הכירו בכלל שם זה הוי"ה, וכמבואר בפסוקים אלו ריש פרשת וארא. (או שהכירו, רק כיון שהקב"ה עדיין לא הופיע להם בהתגלות במידה של שם זה, וכמבואר ברמב"ן שם, אין ראוי להשתמש בו. וכמו הביאור הידוע בסוגיא ביומא שלא הזכירו דניאל וירמיה "הגבור" או "הנורא". ואכמ"ל).
אמנם בבואנו לספר דברי הימים, נגלה שמוזכרים רבות שמותיהם של נכדי השבטים, (הדור הבא אחרי הדור שמוזכר בתורה - בני השבטים) ושם מופיע שם הוי"ה בתוך השמות כסדר, ולכאו' בחשבון פשוט דור זה היה זמן רב לפני יציא"מ.

פשוטו של מקרא על הדרך הקיצונית יותר. בלי להסתכל ימינה ושמאלה, למה שכתבו המפרשים ראשונים כאחרונים לבאר משמעות הפסוק, על דרך גילוי הבורא במידת אל ולא הויה [כולל הרשב"ם וכמדומני גם האב"ע הנצמדים בד"כ לפשט המקרא] ולא כפירושו המחודש של מר על גבול ביקורת המ... וכל עוד לא הובא ברבותינו, ראוי שישתקע.


אברהם העברי
הודעות: 1465
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 471 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שם הוי"ה בשמות יהודים לפני יציא"מ

שליחה על ידי אברהם העברי » 01 יולי 2021, 00:59

א"א לעשות חיפוש פשוט בפרוייקט השו"ת ?
(ש"ר שכבר הזכיר כעי"ז הרב @פנחס רוזנצוויג אך אני התחלתי לכתוב תשובתי לפני....)
וְהָ֣אָדָ֔ם יָדַ֖ע אֶת־חַוָּ֣ה אִשְׁתּ֑וֹ וַתַּ֙הַר֙ וַתֵּ֣לֶד אֶת־קַ֔יִן וַתֹּ֕אמֶר קָנִ֥יתִי אִ֖ישׁ אֶת־יְקֹוָֽק:
אדלג על - וּלְשֵׁ֤ת גַּם־הוּא֙ יֻלַּד־בֵּ֔ן וַיִּקְרָ֥א אֶת־שְׁמ֖וֹ אֱנ֑וֹשׁ אָ֣ז הוּחַ֔ל לִקְרֹ֖א בְּשֵׁ֥ם יְקֹוָֽק:
יִּקְרָ֧א אֶת־שְׁמ֛וֹ נֹ֖חַ לֵאמֹ֑ר זֶ֠֞ה יְנַחֲמֵ֤נוּ מִֽמַּעֲשֵׂ֙נוּ֙ וּמֵעִצְּב֣וֹן יָדֵ֔ינוּ מִן־הָ֣אֲדָמָ֔ה אֲשֶׁ֥ר אֵֽרְרָ֖הּ יְקֹוָֽק:
וַיֹּ֕אמֶר בָּר֥וּךְ יְקֹוָ֖ק אֱלֹ֣הֵי שֵׁ֑ם וִיהִ֥י כְנַ֖עַן עֶ֥בֶד לָֽמוֹ:
הוּא־הָיָ֥ה גִבֹּֽר־צַ֖יִד לִפְנֵ֣י יְקֹוָ֑ק עַל־כֵּן֙ יֵֽאָמַ֔ר כְּנִמְרֹ֛ד גִּבּ֥וֹר צַ֖יִד לִפְנֵ֥י יְקֹוָֽק:
וַיַּעְתֵּ֨ק מִשָּׁ֜ם הָהָ֗רָה מִקֶּ֛דֶם לְבֵֽית־אֵ֖ל וַיֵּ֣ט אָהֳלֹ֑ה בֵּֽית־אֵ֤ל מִיָּם֙ וְהָעַ֣י מִקֶּ֔דֶם וַיִּֽבֶן־שָׁ֤ם מִזְבֵּ֙חַ֙ לַֽיקֹוָ֔ק וַיִּקְרָ֖א בְּשֵׁ֥ם יְקֹוָֽק:
אֶל־מְקוֹם֙ הַמִּזְבֵּ֔חַ אֲשֶׁר־עָ֥שָׂה שָׁ֖ם בָּרִאשֹׁנָ֑ה וַיִּקְרָ֥א שָׁ֛ם אַבְרָ֖ם בְּשֵׁ֥ם יְקֹוָֽק:

ועוד עשרות מובאות אך אין בידי הכח להעתיקם....


כמעיין המתגבר
הודעות: 2879
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
נתן תודה: 2234 פעמים
קיבל תודה: 820 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שם הוי"ה בשמות יהודים לפני יציא"מ

שליחה על ידי כמעיין המתגבר » 01 יולי 2021, 01:06

אברהם העברי כתב:
01 יולי 2021, 00:59
א"א לעשות חיפוש פשוט בפרוייקט השו"ת ?
(ש"ר שכבר הזכיר כעי"ז הרב @פנחס רוזנצוויג אך אני התחלתי לכתוב תשובתי לפני....)
וְהָ֣אָדָ֔ם יָדַ֖ע אֶת־חַוָּ֣ה אִשְׁתּ֑וֹ וַתַּ֙הַר֙ וַתֵּ֣לֶד אֶת־קַ֔יִן וַתֹּ֕אמֶר קָנִ֥יתִי אִ֖ישׁ אֶת־יְקֹוָֽק:
אדלג על - וּלְשֵׁ֤ת גַּם־הוּא֙ יֻלַּד־בֵּ֔ן וַיִּקְרָ֥א אֶת־שְׁמ֖וֹ אֱנ֑וֹשׁ אָ֣ז הוּחַ֔ל לִקְרֹ֖א בְּשֵׁ֥ם יְקֹוָֽק:
יִּקְרָ֧א אֶת־שְׁמ֛וֹ נֹ֖חַ לֵאמֹ֑ר זֶ֠֞ה יְנַחֲמֵ֤נוּ מִֽמַּעֲשֵׂ֙נוּ֙ וּמֵעִצְּב֣וֹן יָדֵ֔ינוּ מִן־הָ֣אֲדָמָ֔ה אֲשֶׁ֥ר אֵֽרְרָ֖הּ יְקֹוָֽק:
וַיֹּ֕אמֶר בָּר֥וּךְ יְקֹוָ֖ק אֱלֹ֣הֵי שֵׁ֑ם וִיהִ֥י כְנַ֖עַן עֶ֥בֶד לָֽמוֹ:
הוּא־הָיָ֥ה גִבֹּֽר־צַ֖יִד לִפְנֵ֣י יְקֹוָ֑ק עַל־כֵּן֙ יֵֽאָמַ֔ר כְּנִמְרֹ֛ד גִּבּ֥וֹר צַ֖יִד לִפְנֵ֥י יְקֹוָֽק:
וַיַּעְתֵּ֨ק מִשָּׁ֜ם הָהָ֗רָה מִקֶּ֛דֶם לְבֵֽית־אֵ֖ל וַיֵּ֣ט אָהֳלֹ֑ה בֵּֽית־אֵ֤ל מִיָּם֙ וְהָעַ֣י מִקֶּ֔דֶם וַיִּֽבֶן־שָׁ֤ם מִזְבֵּ֙חַ֙ לַֽיקֹוָ֔ק וַיִּקְרָ֖א בְּשֵׁ֥ם יְקֹוָֽק:
אֶל־מְקוֹם֙ הַמִּזְבֵּ֔חַ אֲשֶׁר־עָ֥שָׂה שָׁ֖ם בָּרִאשֹׁנָ֑ה וַיִּקְרָ֥א שָׁ֛ם אַבְרָ֖ם בְּשֵׁ֥ם יְקֹוָֽק:
וַיֶּאֱהַ֣ל אַבְרָ֗ם וַיָּבֹ֛א וַיֵּ֛שֶׁב בְּאֵלֹנֵ֥י מַמְרֵ֖א אֲשֶׁ֣ר בְּחֶבְר֑וֹן וַיִּֽבֶן־שָׁ֥ם מִזְבֵּ֖חַ לַֽיקֹוָֽק:
וַיֶּאֱהַ֣ל אַבְרָ֗ם וַיָּבֹ֛א וַיֵּ֛שֶׁב בְּאֵלֹנֵ֥י מַמְרֵ֖א אֲשֶׁ֣ר בְּחֶבְר֑וֹן וַיִּֽבֶן־שָׁ֥ם מִזְבֵּ֖חַ לַֽיקֹוָֽק:

ועוד עשרות מובאות אך אין בידי הכח להעתיקם....
אין מכל זה ראיה לנידון האם בני ישראל במצרים ידעו או שנשתכח עם הזמן (210 שנים).
 

סמל אישי של משתמש

ובכן
הודעות: 1280
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 340 פעמים
קיבל תודה: 757 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: שם הוי"ה בשמות יהודים לפני יציא"מ

שליחה על ידי ובכן » 01 יולי 2021, 01:08

אברהם העברי כתב:
01 יולי 2021, 00:59
א"א לעשות חיפוש פשוט בפרוייקט השו"ת ?
(ש"ר שכבר הזכיר כעי"ז הרב @פנחס רוזנצוויג אך אני התחלתי לכתוב תשובתי לפני....)
וְהָ֣אָדָ֔ם יָדַ֖ע אֶת־חַוָּ֣ה אִשְׁתּ֑וֹ וַתַּ֙הַר֙ וַתֵּ֣לֶד אֶת־קַ֔יִן וַתֹּ֕אמֶר קָנִ֥יתִי אִ֖ישׁ אֶת־יְקֹוָֽק:
אדלג על - וּלְשֵׁ֤ת גַּם־הוּא֙ יֻלַּד־בֵּ֔ן וַיִּקְרָ֥א אֶת־שְׁמ֖וֹ אֱנ֑וֹשׁ אָ֣ז הוּחַ֔ל לִקְרֹ֖א בְּשֵׁ֥ם יְקֹוָֽק:
יִּקְרָ֧א אֶת־שְׁמ֛וֹ נֹ֖חַ לֵאמֹ֑ר זֶ֠֞ה יְנַחֲמֵ֤נוּ מִֽמַּעֲשֵׂ֙נוּ֙ וּמֵעִצְּב֣וֹן יָדֵ֔ינוּ מִן־הָ֣אֲדָמָ֔ה אֲשֶׁ֥ר אֵֽרְרָ֖הּ יְקֹוָֽק:
וַיֹּ֕אמֶר בָּר֥וּךְ יְקֹוָ֖ק אֱלֹ֣הֵי שֵׁ֑ם וִיהִ֥י כְנַ֖עַן עֶ֥בֶד לָֽמוֹ:
הוּא־הָיָ֥ה גִבֹּֽר־צַ֖יִד לִפְנֵ֣י יְקֹוָ֑ק עַל־כֵּן֙ יֵֽאָמַ֔ר כְּנִמְרֹ֛ד גִּבּ֥וֹר צַ֖יִד לִפְנֵ֥י יְקֹוָֽק:
וַיַּעְתֵּ֨ק מִשָּׁ֜ם הָהָ֗רָה מִקֶּ֛דֶם לְבֵֽית־אֵ֖ל וַיֵּ֣ט אָהֳלֹ֑ה בֵּֽית־אֵ֤ל מִיָּם֙ וְהָעַ֣י מִקֶּ֔דֶם וַיִּֽבֶן־שָׁ֤ם מִזְבֵּ֙חַ֙ לַֽיקֹוָ֔ק וַיִּקְרָ֖א בְּשֵׁ֥ם יְקֹוָֽק:
אֶל־מְקוֹם֙ הַמִּזְבֵּ֔חַ אֲשֶׁר־עָ֥שָׂה שָׁ֖ם בָּרִאשֹׁנָ֑ה וַיִּקְרָ֥א שָׁ֛ם אַבְרָ֖ם בְּשֵׁ֥ם יְקֹוָֽק:
וַיֶּאֱהַ֣ל אַבְרָ֗ם וַיָּבֹ֛א וַיֵּ֛שֶׁב בְּאֵלֹנֵ֥י מַמְרֵ֖א אֲשֶׁ֣ר בְּחֶבְר֑וֹן וַיִּֽבֶן־שָׁ֥ם מִזְבֵּ֖חַ לַֽיקֹוָֽק:
וַיֶּאֱהַ֣ל אַבְרָ֗ם וַיָּבֹ֛א וַיֵּ֛שֶׁב בְּאֵלֹנֵ֥י מַמְרֵ֖א אֲשֶׁ֣ר בְּחֶבְר֑וֹן וַיִּֽבֶן־שָׁ֥ם מִזְבֵּ֖חַ לַֽיקֹוָֽק:

ועוד עשרות מובאות אך אין בידי הכח להעתיקם....
זה בערך כמו להוכיח שפרעה דיבר לשון הקדש, שהרי מצאנו להדיא פסוקים שהוא מדבר בלשון הקדש.
 


אברהם העברי
הודעות: 1465
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 471 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שם הוי"ה בשמות יהודים לפני יציא"מ

שליחה על ידי אברהם העברי » 01 יולי 2021, 01:16

כמעיין המתגבר כתב:
01 יולי 2021, 01:06
אין מכל זה ראיה לנידון האם בני ישראל במצרים ידעו או שנשתכח עם הזמן (210 שנים).
אכן
לא ראיתי עד כה שהייתה טענה כזאת - טענת פותח האשכול שעד יציא"מ לא הכירו (או לא השתמשו) כלל ולא שנשתכח שהרי הוכיח מהפסוקים של ושמי ה' לא נודעתי להם (לאבות)
ובכן כתב:
01 יולי 2021, 01:08
זה בערך כמו להוכיח שפרעה דיבר לשון הקדש, שהרי מצאנו להדיא פסוקים שהוא מדבר בלשון הקדש.
לא קשור
ההוכחה הייתה מהטקסט שדיברו - שלא אמרו א-להים אלא יקוק
וגם אם תוכל להתווכח ע"ז איך תפרנס את ויקרא בשם יקוק\ויקרא שם אברם בשם יקוק ?
(אכן המובאה האחרונה הייתה טעות ומחקתיה)

סמל אישי של משתמש

ובכן
הודעות: 1280
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 340 פעמים
קיבל תודה: 757 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: שם הוי"ה בשמות יהודים לפני יציא"מ

שליחה על ידי ובכן » 01 יולי 2021, 01:48

אברהם העברי כתב:
01 יולי 2021, 01:16
ובכן כתב:
01 יולי 2021, 01:08
זה בערך כמו להוכיח שפרעה דיבר לשון הקדש, שהרי מצאנו להדיא פסוקים שהוא מדבר בלשון הקדש.
לא קשור
ההוכחה הייתה מהטקסט שדיברו - שלא אמרו א-להים אלא יקוק
וגם אם תוכל להתווכח ע"ז איך תפרנס את ויקרא בשם יקוק\ויקרא שם אברם בשם יקוק ?
(אכן המובאה האחרונה הייתה טעות ומחקתיה)
גם אצל פרעה, אני מוכיח מהטקסט שהוא דיבר, שהוא דיבר בלשון הקדש.
אלא, שמשה רבינו כאשר כתב את דבריו, מפי ה', כתב בלשון הקודש מה שאמר פרעה בלשון מצרית.
וכן יש לומר ב'ויקרא שם אברם בשם הוי"ה', שמשה רבינו כתב הוי"ה תחת ש'די למשל.

כמובן שהנני כותב זאת לדרך הפשט שהציע פותח האשכול, אבל לאמיתו של דבר בעקבות חז"ל אלך, דודאי היו האבות יודעים את שם הוי"ה, ופסוק 'שמי הוי"ה לא נודעתי להם', פירושו אחר לגמרי.


פותח הנושא
המצפה לישועת ה'
הודעות: 234
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 76 פעמים
קיבל תודה: 84 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שם הוי"ה בשמות יהודים לפני יציא"מ

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 01 יולי 2021, 09:30

נדיב לב כתב:
01 יולי 2021, 00:50
המצפה לישועת ה' כתב:
01 יולי 2021, 00:33
כתיב ריש פרשת וארא וַיְדַבֵּר אֱלֹהִים אֶל מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי הוי"ה.
וָאֵרָא אֶל אַבְרָהָם אֶל יִצְחָק וְאֶל יַעֲקֹב בְּאֵ-ל שַׁ-דָּ-י וּשְׁמִי הוי"ה לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם.
מבואר בפשוטו שלפני יציא"מ לא הכירו כלל את שם הוי"ה.
ובאמת כל השמות של היהודים מזמן זה מוזכר בהם רק שם א-ל כגון: אליצור, שלומיאל, צורישדי, אליאב, אלישמע, גמליאל, עמישדי, פגעיאל, אליסף, דעואל. ואין כלל שמות עם שם הוי"ה, כנהוג בכל תולדות עמ"י, וכמו רוב השמות היהודיים שמוזכרים בתנ"ך.
ומסתבר מאוד, שהוא משום שעדיין לא הכירו בכלל שם זה הוי"ה, וכמבואר בפסוקים אלו ריש פרשת וארא. (או שהכירו, רק כיון שהקב"ה עדיין לא הופיע להם בהתגלות במידה של שם זה, וכמבואר ברמב"ן שם, אין ראוי להשתמש בו. וכמו הביאור הידוע בסוגיא ביומא שלא הזכירו דניאל וירמיה "הגבור" או "הנורא". ואכמ"ל).
אמנם בבואנו לספר דברי הימים, נגלה שמוזכרים רבות שמותיהם של נכדי השבטים, (הדור הבא אחרי הדור שמוזכר בתורה - בני השבטים) ושם מופיע שם הוי"ה בתוך השמות כסדר, ולכאו' בחשבון פשוט דור זה היה זמן רב לפני יציא"מ.

פשוטו של מקרא על הדרך הקיצונית יותר. בלי להסתכל ימינה ושמאלה, למה שכתבו המפרשים ראשונים כאחרונים לבאר משמעות הפסוק, על דרך גילוי הבורא במידת אל ולא הויה [כולל הרשב"ם וכמדומני גם האב"ע הנצמדים בד"כ לפשט המקרא] ולא כפירושו המחודש של מר על גבול ביקורת המ... וכל עוד לא הובא ברבותינו, ראוי שישתקע.
בהמשך כתבתי מפורש את הביאור שכבודו 'גילה' ברבותינו הראשונים, והקושיא קשה גם לפיו, וכמו שנתבאר שם, קחנו משם.
אמנם על עצם הערתו, כמדומה שאם הבורא לא התגלה בהופעה זו, מסתבר מאוד שלא היה השם הזה שגור בפיהם, ובודאי לא בפיהם של המון העם, ובודאי לפי מה שכתב הרמב"ם ששכחו שם כמעט הכל, ואכמ"ל.
("כל עוד לא הובא ברבותינו", עיין לקמן באחת ההערות הבאות, שהובא ביאור זה ברבותינו. אב"ע בשם ר' ישועה).


פותח הנושא
המצפה לישועת ה'
הודעות: 234
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 76 פעמים
קיבל תודה: 84 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שם הוי"ה בשמות יהודים לפני יציא"מ

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 01 יולי 2021, 09:37

ובכן כתב:
01 יולי 2021, 00:46
המצפה לישועת ה' כתב:
01 יולי 2021, 00:33
אמנם בבואנו לספר דברי הימים, נגלה שמוזכרים רבות שמותיהם של נכדי השבטים, (הדור הבא אחרי הדור שמוזכר בתורה - בני השבטים) ושם מופיע שם הוי"ה בתוך השמות כסדר, ולכאו' בחשבון פשוט דור זה היה זמן רב לפני יציא"מ.
איפה בדברי הימים?

לדוגמא בעלמא. דה"י א פרק ז' פס' ח'
"וּבְנֵי בֶכֶר (בנו של בנימין בן יעקב) זְמִירָה וְיוֹעָשׁ וֶאֱלִיעֶזֶר וְאֶלְיוֹעֵינַי וְעָמְרִי וִירֵמוֹת וַאֲבִיָּה"
 


פותח הנושא
המצפה לישועת ה'
הודעות: 234
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 76 פעמים
קיבל תודה: 84 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שם הוי"ה בשמות יהודים לפני יציא"מ

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 01 יולי 2021, 09:40

כמעיין המתגבר כתב:
01 יולי 2021, 00:35
אולי הכירו י-ה בלי ההמשך.
בפסוק הנ"ל שהבאתי בהודעה הקודמת, מופיע השם "אליועיני", שעניינו כמו "אל-יהו-עיני", (וכמו שמופיע שם זה בצורה זו במקומות אחרים), וכן השם "יועש", שעניינו כמו "יהועש", (וכמו אליה-אליהו, יואש-יהואש, וכו'), ומבואר שאף הכירו את שם יק"ו, ולא רק את י"ק, וכמו בכל השמות בתנ"ך. (בשום שם לא מופיע יקו"ק, אלא יק"ו).
 


פותח הנושא
המצפה לישועת ה'
הודעות: 234
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 76 פעמים
קיבל תודה: 84 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שם הוי"ה בשמות יהודים לפני יציא"מ

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 01 יולי 2021, 09:42

אברהם העברי כתב:
01 יולי 2021, 00:59
א"א לעשות חיפוש פשוט בפרוייקט השו"ת ?
(ש"ר שכבר הזכיר כעי"ז הרב @פנחס רוזנצוויג אך אני התחלתי לכתוב תשובתי לפני....)
וְהָ֣אָדָ֔ם יָדַ֖ע אֶת־חַוָּ֣ה אִשְׁתּ֑וֹ וַתַּ֙הַר֙ וַתֵּ֣לֶד אֶת־קַ֔יִן וַתֹּ֕אמֶר קָנִ֥יתִי אִ֖ישׁ אֶת־יְקֹוָֽק:
אדלג על - וּלְשֵׁ֤ת גַּם־הוּא֙ יֻלַּד־בֵּ֔ן וַיִּקְרָ֥א אֶת־שְׁמ֖וֹ אֱנ֑וֹשׁ אָ֣ז הוּחַ֔ל לִקְרֹ֖א בְּשֵׁ֥ם יְקֹוָֽק:
יִּקְרָ֧א אֶת־שְׁמ֛וֹ נֹ֖חַ לֵאמֹ֑ר זֶ֠֞ה יְנַחֲמֵ֤נוּ מִֽמַּעֲשֵׂ֙נוּ֙ וּמֵעִצְּב֣וֹן יָדֵ֔ינוּ מִן־הָ֣אֲדָמָ֔ה אֲשֶׁ֥ר אֵֽרְרָ֖הּ יְקֹוָֽק:
וַיֹּ֕אמֶר בָּר֥וּךְ יְקֹוָ֖ק אֱלֹ֣הֵי שֵׁ֑ם וִיהִ֥י כְנַ֖עַן עֶ֥בֶד לָֽמוֹ:
הוּא־הָיָ֥ה גִבֹּֽר־צַ֖יִד לִפְנֵ֣י יְקֹוָ֑ק עַל־כֵּן֙ יֵֽאָמַ֔ר כְּנִמְרֹ֛ד גִּבּ֥וֹר צַ֖יִד לִפְנֵ֥י יְקֹוָֽק:
וַיַּעְתֵּ֨ק מִשָּׁ֜ם הָהָ֗רָה מִקֶּ֛דֶם לְבֵֽית־אֵ֖ל וַיֵּ֣ט אָהֳלֹ֑ה בֵּֽית־אֵ֤ל מִיָּם֙ וְהָעַ֣י מִקֶּ֔דֶם וַיִּֽבֶן־שָׁ֤ם מִזְבֵּ֙חַ֙ לַֽיקֹוָ֔ק וַיִּקְרָ֖א בְּשֵׁ֥ם יְקֹוָֽק:
אֶל־מְקוֹם֙ הַמִּזְבֵּ֔חַ אֲשֶׁר־עָ֥שָׂה שָׁ֖ם בָּרִאשֹׁנָ֑ה וַיִּקְרָ֥א שָׁ֛ם אַבְרָ֖ם בְּשֵׁ֥ם יְקֹוָֽק:

ועוד עשרות מובאות אך אין בידי הכח להעתיקם....
כמדומה שאחד הראשונים כותב להדיא, (שו"ר שזה האב"ע בשם ר' ישועה, הובאו דבריו לקמן באחת ההערות הבאות) שמשה רבינו, כשכתב את חומש בראשית ונתנו לבני ישראל, כתב בו את שם הוי"ה לפי מה שנתגלה לו ע"י הקב"ה, ובאמת האבות קראו בשם אלקים בלבד. וכעין שכתב כבר הרב @ובכן.
 


פותח הנושא
המצפה לישועת ה'
הודעות: 234
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 76 פעמים
קיבל תודה: 84 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שם הוי"ה בשמות יהודים לפני יציא"מ

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 01 יולי 2021, 09:44

פינחס רוזנצוויג כתב:
01 יולי 2021, 00:50
הנה לאה אמרה הפעם אודה את ה' ותקרא שמו יהודה, גם בראובן ושמעון הזכירה שם ה', אבל ביששכר הזכירה שם אלוקים, ורחל ביוסף הזכירה שם ה'.
השם "יהודה" אינו מלשון הוי"ה כלל, אלא מלשון הודיה בלבד, ואפשר שהודתה בכך לשם "אלקים".
ועצם מה שמוזכר בפסוקים שם הוי"ה, וכמו שהערת בראובן ושמעון ויוסף, כבר נתבאר בהודעה הקודמת, על מה שהעיר הרב "אברהם העברי", קחנו משם.
 


פותח הנושא
המצפה לישועת ה'
הודעות: 234
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 76 פעמים
קיבל תודה: 84 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שם הוי"ה בשמות יהודים לפני יציא"מ

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 01 יולי 2021, 09:49

נדיב לב כתב:
01 יולי 2021, 00:50
המצפה לישועת ה' כתב:
01 יולי 2021, 00:33
כתיב ריש פרשת וארא וַיְדַבֵּר אֱלֹהִים אֶל מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי הוי"ה.
וָאֵרָא אֶל אַבְרָהָם אֶל יִצְחָק וְאֶל יַעֲקֹב בְּאֵ-ל שַׁ-דָּ-י וּשְׁמִי הוי"ה לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם.
מבואר בפשוטו שלפני יציא"מ לא הכירו כלל את שם הוי"ה.
ובאמת כל השמות של היהודים מזמן זה מוזכר בהם רק שם א-ל כגון: אליצור, שלומיאל, צורישדי, אליאב, אלישמע, גמליאל, עמישדי, פגעיאל, אליסף, דעואל. ואין כלל שמות עם שם הוי"ה, כנהוג בכל תולדות עמ"י, וכמו רוב השמות היהודיים שמוזכרים בתנ"ך.
ומסתבר מאוד, שהוא משום שעדיין לא הכירו בכלל שם זה הוי"ה, וכמבואר בפסוקים אלו ריש פרשת וארא. (או שהכירו, רק כיון שהקב"ה עדיין לא הופיע להם בהתגלות במידה של שם זה, וכמבואר ברמב"ן שם, אין ראוי להשתמש בו. וכמו הביאור הידוע בסוגיא ביומא שלא הזכירו דניאל וירמיה "הגבור" או "הנורא". ואכמ"ל).
אמנם בבואנו לספר דברי הימים, נגלה שמוזכרים רבות שמותיהם של נכדי השבטים, (הדור הבא אחרי הדור שמוזכר בתורה - בני השבטים) ושם מופיע שם הוי"ה בתוך השמות כסדר, ולכאו' בחשבון פשוט דור זה היה זמן רב לפני יציא"מ.

פשוטו של מקרא על הדרך הקיצונית יותר. בלי להסתכל ימינה ושמאלה, למה שכתבו המפרשים ראשונים כאחרונים לבאר משמעות הפסוק, על דרך גילוי הבורא במידת אל ולא הויה [כולל הרשב"ם וכמדומני גם האב"ע הנצמדים בד"כ לפשט המקרא] ולא כפירושו המחודש של מר על גבול ביקורת המ... וכל עוד לא הובא ברבותינו, ראוי שישתקע.
כבודו בדק את דברי כל רבותינו הראשונים כמלאכים לפני שכתב את הודעתו... מומלץ לעיין שם במפרשים.

 


פותח הנושא
המצפה לישועת ה'
הודעות: 234
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 76 פעמים
קיבל תודה: 84 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שם הוי"ה בשמות יהודים לפני יציא"מ

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 01 יולי 2021, 09:52

איך נפרנס את התופעה המעניינת שמתוך עשרות (או מאות) השמות שבתורה, לא מופיע שם הוי"ה בשום שם כמדומה. (אם מישהו ימצא אשמח מאוד שיודיעני).
השם "יהושע" ניתן ליהושע בן נון ע"י משה רבינו אחר יציא"מ, ומתחילה נקרא רק "הושע", כמפורש בקרא.

סמל אישי של משתמש

ובכן
הודעות: 1280
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 340 פעמים
קיבל תודה: 757 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: שם הוי"ה בשמות יהודים לפני יציא"מ

שליחה על ידי ובכן » 01 יולי 2021, 11:01

המצפה לישועת ה' כתב:
01 יולי 2021, 09:37
לדוגמא בעלמא. דה"י א פרק ז' פס' ח'
"וּבְנֵי בֶכֶר (בנו של בנימין בן יעקב) זְמִירָה וְיוֹעָשׁ וֶאֱלִיעֶזֶר וְאֶלְיוֹעֵינַי וְעָמְרִי וִירֵמוֹת וַאֲבִיָּה"
לדעתי קשה לבנות על זה, למרות ביאורך שכתבת שזה קיצור של יהועש.
ולדוגמא, לכאורה 'יוסף' הוא כשמו, 'יוסף ה' לי בן אחר', והיה יכול להיות כתוב גם 'יוסף א'ל לי בן אחר'.
והנה בתהלים מצאנו שהוסיפו לו אות לקראו 'יהוסף', ושם הכוונה ברורה לשם הוי"ה, והיינו שלקחו את השם הקודם והכניסו בו את משמעות ההוי"ה.
א"כ, מדוע לא נאמר כך גם על שמות אלו, שהינם בודדים לגמרי.
אם כבר, הייתי יותר מביא את פסוק ג לעיל שם, "וּבְנֵי עֻזִּי יִזְרַחְיָה וּבְנֵי יִזְרַחְיָה מִיכָאֵל וְעֹבַדְיָה וְיוֹאֵל יִשִּׁיָּה". שם זה הרבה יותר זועק, ובפרט ב'יזרחיה' ו'עובדיה'.
אכן מצד שני, מדובר לכאורה בדור אחד מאוחר מהפסוק שהצעת, וכבר יש לדון אולי היה אחר יצי"מ.
וכל זה לפלפולא בעלמא.

התשובה הנכונה ביותר לשאלתך [-באם נקבל את ההנחה שאכן לא הכניסו הוי"ה בשמות הקדומים] היא, שכפי שכבר העידו חז"ל, וכן מרגיש כל המצוי בספר דברי הימים, שהרבה יש שמוצגות רשימות יחס בצורה שבהשקפה ראשונה נראות ישירות, בעוד ומדובר בדילוגים של דורות.
ומהפעמים שזה בולט, בדהי"א ד: בְּנֵי יְהוּדָה פֶּרֶץ חֶצְרוֹן וְכַרְמִי וְחוּר וְשׁוֹבָל. הקריאה השוטפת נראית כאילו כל החמש הם בני יהודה, ולא הוא, ורק פרץ הוא בן יהודה, וחצרון הוא בן פרץ, ואפשר שכולם בן אחר אחר בן, שובל בן חור בן כרמי בן חצרון בן פרץ בן יהודה.
ובמפרשים מובאים אופנים נוספים בפסוק זה [ראה רד"ק, בא להשלים יחס יהודה מה שלא הזכיר למעלה, והזכיר דרך קצרה בנים ובני בנים כסדר. וחור ושובל - זהו חור שהזכיר למעלה כלב בן חור בכור אפרתה, והיה חור זה בן כלב בן יפונה, והוא אבי כלב שהיה אבי שובל כמו שהזכיר למעלה ובכאן השלים יחסו]. ובאתי רק להראות, שהדבר צועק שאי אפשר לקרוא דברי הימים בקריאה שוטפת.

עוד דוגמא, בתחילת פרק ב: בְּנֵי יְהוּדָה וגו'. וְתָמָר כַּלָּתוֹ יָלְדָה לּוֹ אֶת פֶּרֶץ וְאֶת זָרַח. בְּנֵי פֶרֶץ חֶצְרוֹן וְחָמוּל. וּבְנֵי זֶרַח זִמְרִי וְאֵיתָן וְהֵימָן וְכַלְכֹּל וָדָרַע כֻּלָּם חֲמִשָּׁה. וּבְנֵי כַּרְמִי עָכָר עוֹכֵר יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר מָעַל בַּחֵרֶם.
הנה כותב 'ובני כרמי', בעוד ולא הוזכר כרמי כלל, ובן מי הוא.
וכן בני זרח שהזכיר, מבואר במפרשים שאלו 'איתן והימן וכלכל ודרדע בני מחול', אשר היו מצאצאי זרח בן יהודה [-איתן האזרחי, הימן האזרחי, ודרשת חכמים ידועים לי, וכאן לפשוטו של מקרא], ולא בני זרח ישירים.

כך שגם בפסוקים שהזכרת, אין שום ראיה שאלו היה בנים ישירים של בכר בן בנימין, ובהחלט יכול להיות שחשיב ראשי משפחות מאוחרות אשר היו מיוחסים לבכר בן בנימין.


פותח הנושא
המצפה לישועת ה'
הודעות: 234
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 76 פעמים
קיבל תודה: 84 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שם הוי"ה בשמות יהודים לפני יציא"מ

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 01 יולי 2021, 14:46

הרב @נדיב לב, (וכן הרב @ובכן שהסכים עמו בהערתו), בקשר למה שהערתם בהתחלה, שכל רבותינו ביארו על ההתגלות ולא על ידיעת שם הוי"ה.
אני מסכים עם עצם ההערה, לא עסקתי כעת בפרשת וארא, אלא בספר דה"י, והיה זכור לי מהעבר שישנה דעה כזו בראשונים, ואכן היא מובאת באבן עזרא שם,
וז"ל "והנה מצאנו כתוב באברהם אני ד' אשר הוצאתיך מאור כשדים, וביעקב אני ד' אלהי אברהם אביך. ור' ישועה אמר, כי אברהם ויעקב לא ידעו זה השם, רק משה כתב ככה", ע"ש.
אמנם עדיין הנני מסכים עם עצם הערתך וביקורתך, כיון שבאמת רוב רבותינו ביארו בזה בענין ההתגלות וכו', הלא הם, רש"י והרמב"ן ורס"ג (מובא באב"ע) וגם האב"ע בעצמו. וראוי לילך רק בדרכם בשופי (ולא רק בסוגריים וכו').
אמנם גם לפי דרכם אפשר לומר כמו שבארתי בהסוגריים שם, ע"פ ענין ה"גבור" וה"נורא" המוזכר ביומא.
[הדברים ידועים, אבל אביא אותם כאן לתועלת המעיינים.
דהנה איתא ביומא ס"ט: "אתא משה אמר האל הגדול הגבור והנורא, אתא ירמיה ואמר נכרים מקרקרין בהיכלו איה נוראותיו לא אמר נורא, אתא דניאל אמר נכרים משתעבדים בבניו איה גבורותיו לא אמר גבור". וביאור הדבר, שכל שם שאינו מופיע כאן בהתגלות, אין ראוי להזכירו כך להדיא, שהרי זה כמו מלך שבא להסתתר ובא אחד וקורא לו "מלך", שענין זה הוא היפך רצונו כעת.
ואותו ענין גם כאן, שכל עוד לא נגלה הקב"ה בהתגלות של שם הוי"ה, אין ראוי כלל להזכיר שם זה ולקרוא על פיו].


פותח הנושא
המצפה לישועת ה'
הודעות: 234
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 76 פעמים
קיבל תודה: 84 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שם הוי"ה בשמות יהודים לפני יציא"מ

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 01 יולי 2021, 14:50

אמנם לכאורה יש להתבונן עוד.
שהרי לכאורה יקשה מהפסוקים "וַיִּקְרָא שָׁם אַבְרָם בְּשֵׁם הוי"ה" (בראשית י"ג ד') וכן על יצחק "וַיִּקְרָא בְּשֵׁם הוי"ה" (שם כ"ו כ"ה), וכהנה רבים (וכמו שהזכיר הרב "אברהם העברי" לעיל), ומשמע לכאו' שקראו בשם הוי"ה ממש. (אם לא שנאמר כמו שכתב ר' ישועה באב"ע הנ"ל, שבמקור לא קראו בשם זה, אלא רק בשם אלקים, ומשה רבינו שינה לשם הוי"ה, וזה דחוק לכאורה).
ואולי אפשר, שעיקר החומרא היא רק כשקורא ומתפלל אל ה' עצמו בשם כזה שאינו נגלה בו, או כשמכנה שם זה בתוך שם של איש, שבזה הוא מראה ששם זה הינו נגלה עכשיו, וכגון בשם "יהושע", שהוא מכנה עליו לאמר "י-ה יושיעך מעצת מרגלים", וזה כעין תפילה לה' על עניינו של איש זה, וכן בכל השמות שיש בתוכם את שם הוי"ה, שעניינם כעין תפילה על השגחת ה' על איש זה באופן מסויים.
אבל כשמדבר עם חבירו, וומדיע לו שהקב"ה יש לו שם כזה, אשר הוא לפעמים נגלה על פיו, אין בכך חסרון, שהרי אינו מראה שעכשיו הקב"ה נגלה בשם זה, אלא רק שזה עניינו העליונה.
אשמח לשמוע את דעתכם על הדברים.


פותח הנושא
המצפה לישועת ה'
הודעות: 234
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 76 פעמים
קיבל תודה: 84 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שם הוי"ה בשמות יהודים לפני יציא"מ

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 01 יולי 2021, 14:55

ובכן כתב:
01 יולי 2021, 11:01
ולדוגמא, לכאורה 'יוסף' הוא כשמו, 'יוסף ה' לי בן אחר', והיה יכול להיות כתוב גם 'יוסף א'ל לי בן אחר'.
והנה בתהלים מצאנו שהוסיפו לו אות לקראו 'יהוסף', ושם הכוונה ברורה לשם הוי"ה, והיינו שלקחו את השם הקודם והכניסו בו את משמעות ההוי"ה.
א"כ, מדוע לא נאמר כך גם על שמות אלו, שהינם בודדים לגמרי.
איך אפשר להבין את משמעות השם "יועש" לכעצמו, מה זה "יועש". ב"יוסף" מובנת המשמעות לכשעצמה, ואפשר להוסיף עליה שם הוי"ה כמו שכתבת, אבל ישנם שמות שאין להם משמעות אחרת לכאורה.


פותח הנושא
המצפה לישועת ה'
הודעות: 234
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 76 פעמים
קיבל תודה: 84 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שם הוי"ה בשמות יהודים לפני יציא"מ

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 01 יולי 2021, 14:59

ובכן כתב:
01 יולי 2021, 11:01
התשובה הנכונה ביותר לשאלתך [-באם נקבל את ההנחה שאכן לא הכניסו הוי"ה בשמות הקדומים] היא, שכפי שכבר העידו חז"ל, וכן מרגיש כל המצוי בספר דברי הימים, שהרבה יש שמוצגות רשימות יחס בצורה שבהשקפה ראשונה נראות ישירות, בעוד ומדובר בדילוגים של דורות.
ומהפעמים שזה בולט, בדהי"א ד: בְּנֵי יְהוּדָה פֶּרֶץ חֶצְרוֹן וְכַרְמִי וְחוּר וְשׁוֹבָל. הקריאה השוטפת נראית כאילו כל החמש הם בני יהודה, ולא הוא, ורק פרץ הוא בן יהודה, וחצרון הוא בן פרץ, ואפשר שכולם בן אחר אחר בן, שובל בן חור בן כרמי בן חצרון בן פרץ בן יהודה.
ובמפרשים מובאים אופנים נוספים בפסוק זה [ראה רד"ק, בא להשלים יחס יהודה מה שלא הזכיר למעלה, והזכיר דרך קצרה בנים ובני בנים כסדר. וחור ושובל - זהו חור שהזכיר למעלה כלב בן חור בכור אפרתה, והיה חור זה בן כלב בן יפונה, והוא אבי כלב שהיה אבי שובל כמו שהזכיר למעלה ובכאן השלים יחסו]. ובאתי רק להראות, שהדבר צועק שאי אפשר לקרוא דברי הימים בקריאה שוטפת.

עוד דוגמא, בתחילת פרק ב: בְּנֵי יְהוּדָה וגו'. וְתָמָר כַּלָּתוֹ יָלְדָה לּוֹ אֶת פֶּרֶץ וְאֶת זָרַח. בְּנֵי פֶרֶץ חֶצְרוֹן וְחָמוּל. וּבְנֵי זֶרַח זִמְרִי וְאֵיתָן וְהֵימָן וְכַלְכֹּל וָדָרַע כֻּלָּם חֲמִשָּׁה. וּבְנֵי כַּרְמִי עָכָר עוֹכֵר יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר מָעַל בַּחֵרֶם.
הנה כותב 'ובני כרמי', בעוד ולא הוזכר כרמי כלל, ובן מי הוא.
וכן בני זרח שהזכיר, מבואר במפרשים שאלו 'איתן והימן וכלכל ודרדע בני מחול', אשר היו מצאצאי זרח בן יהודה [-איתן האזרחי, הימן האזרחי, ודרשת חכמים ידועים לי, וכאן לפשוטו של מקרא], ולא בני זרח ישירים.

כך שגם בפסוקים שהזכרת, אין שום ראיה שאלו היה בנים ישירים של בכר בן בנימין, ובהחלט יכול להיות שחשיב ראשי משפחות מאוחרות אשר היו מיוחסים לבכר בן בנימין.
חזרה למעלה
הדברים שכתבת הם נפלאים ביותר. זה גם הכיוון שאני רציתי ליישב.
צריך לבדוק את זה הדק היטב בכל השמות והדורות שמוזכרים שם.
יישר כח על הדברים. (אשר גם מעידים על בקיאות נפלאה בספר זה, אשר בעוה"ר מעטו בו המעיינים).
אם יש לך, או ליהודי אחר, כיוון נוסף, אשמח לשמוע.


פותח הנושא
המצפה לישועת ה'
הודעות: 234
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 76 פעמים
קיבל תודה: 84 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שם הוי"ה בשמות יהודים לפני יציא"מ

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 01 יולי 2021, 15:11

המצפה לישועת ה' כתב:
01 יולי 2021, 09:40
כמעיין המתגבר כתב:
01 יולי 2021, 00:35
אולי הכירו י-ה בלי ההמשך.
בפסוק הנ"ל שהבאתי בהודעה הקודמת, מופיע השם "אליועיני", שעניינו כמו "אל-יהו-עיני", (וכמו שמופיע שם זה בצורה זו במקומות אחרים), וכן השם "יועש", שעניינו כמו "יהועש", (וכמו אליה-אליהו, יואש-יהואש, וכו'), ומבואר שאף הכירו את שם יק"ו, ולא רק את י"ק, וכמו בכל השמות בתנ"ך. (בשום שם לא מופיע יקו"ק, אלא יק"ו).
היה אפשר גם להגיד ש"יועש" הוא כמו "יהאש" (יו"ד בקמ"ץ), ו"אליועיני" הוא כמו "אליהעיני" (וכנ"ל), אם ננקוט בפשיטות שתמיד נהגו כהמבטא האשכנזי להגות קמ"ץ כעין חול"ם.
אמנם בפשוטו מסתבר שבכל השמות י"ו הוא קיצור של יק"ו.
 

סמל אישי של משתמש

ובכן
הודעות: 1280
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 340 פעמים
קיבל תודה: 757 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: שם הוי"ה בשמות יהודים לפני יציא"מ

שליחה על ידי ובכן » 01 יולי 2021, 15:29

המצפה לישועת ה' כתב:
01 יולי 2021, 14:55
איך אפשר להבין את משמעות השם "יועש" לכעצמו, מה זה "יועש". ב"יוסף" מובנת המשמעות לכשעצמה, ואפשר להוסיף עליה שם הוי"ה כמו שכתבת, אבל ישנם שמות שאין להם משמעות אחרת לכאורה.
ומה זה 'נחבי', 'ופסי'?
 


פותח הנושא
המצפה לישועת ה'
הודעות: 234
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 76 פעמים
קיבל תודה: 84 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שם הוי"ה בשמות יהודים לפני יציא"מ

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 01 יולי 2021, 16:56

אינני מתיימר להבין את כל השמות הכתובים בתנ"ך (במיוחד שיתכן שחלקם מגיעים משפות אחרות, אולי "נחבי" ו"ופסי" זה במצרית).
אבל כשיש לפנינו שם שיש לו משמעות ברורה בלשון הקודש, "יועש" "י-ה עש" (בשי"ן שמאלית, מלשון "עשה"), מסתבר מאוד להבין אותו כך במקורו.
אמנם הדברים ודאי אינם מוכרחים, יתכן והצדק איתך, (בפרט בשם זה שאולי היה ג"כ במצרים).


נדיב לב
הודעות: 5607
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 272 פעמים
קיבל תודה: 3029 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: שם הוי"ה בשמות יהודים לפני יציא"מ

שליחה על ידי נדיב לב » 01 יולי 2021, 17:14

המצפה לישועת ה' כתב:
01 יולי 2021, 09:49
כבודו בדק את דברי כל רבותינו הראשונים כמלאכים לפני שכתב את הודעתו... מומלץ לעיין שם במפרשים.
המצפה לישועת ה' כתב:
01 יולי 2021, 09:30
נדיב לב כתב:
01 יולי 2021, 00:50
המצפה לישועת ה' כתב:
01 יולי 2021, 00:33
כתיב ריש פרשת וארא וַיְדַבֵּר אֱלֹהִים אֶל מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי הוי"ה.
וָאֵרָא אֶל אַבְרָהָם אֶל יִצְחָק וְאֶל יַעֲקֹב בְּאֵ-ל שַׁ-דָּ-י וּשְׁמִי הוי"ה לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם.
מבואר בפשוטו שלפני יציא"מ לא הכירו כלל את שם הוי"ה.
ובאמת כל השמות של היהודים מזמן זה מוזכר בהם רק שם א-ל כגון: אליצור, שלומיאל, צורישדי, אליאב, אלישמע, גמליאל, עמישדי, פגעיאל, אליסף, דעואל. ואין כלל שמות עם שם הוי"ה, כנהוג בכל תולדות עמ"י, וכמו רוב השמות היהודיים שמוזכרים בתנ"ך.
ומסתבר מאוד, שהוא משום שעדיין לא הכירו בכלל שם זה הוי"ה, וכמבואר בפסוקים אלו ריש פרשת וארא. (או שהכירו, רק כיון שהקב"ה עדיין לא הופיע להם בהתגלות במידה של שם זה, וכמבואר ברמב"ן שם, אין ראוי להשתמש בו. וכמו הביאור הידוע בסוגיא ביומא שלא הזכירו דניאל וירמיה "הגבור" או "הנורא". ואכמ"ל).
אמנם בבואנו לספר דברי הימים, נגלה שמוזכרים רבות שמותיהם של נכדי השבטים, (הדור הבא אחרי הדור שמוזכר בתורה - בני השבטים) ושם מופיע שם הוי"ה בתוך השמות כסדר, ולכאו' בחשבון פשוט דור זה היה זמן רב לפני יציא"מ.

פשוטו של מקרא על הדרך הקיצונית יותר. בלי להסתכל ימינה ושמאלה, למה שכתבו המפרשים ראשונים כאחרונים לבאר משמעות הפסוק, על דרך גילוי הבורא במידת אל ולא הויה [כולל הרשב"ם וכמדומני גם האב"ע הנצמדים בד"כ לפשט המקרא] ולא כפירושו המחודש של מר על גבול ביקורת המ... וכל עוד לא הובא ברבותינו, ראוי שישתקע.
בהמשך כתבתי מפורש את הביאור שכבודו 'גילה' ברבותינו הראשונים, והקושיא קשה גם לפיו, וכמו שנתבאר שם, קחנו משם.
אמנם על עצם הערתו, כמדומה שאם הבורא לא התגלה בהופעה זו, מסתבר מאוד שלא היה השם הזה שגור בפיהם, ובודאי לא בפיהם של המון העם, ובודאי לפי מה שכתב הרמב"ם ששכחו שם כמעט הכל, ואכמ"ל.
("כל עוד לא הובא ברבותינו", עיין לקמן באחת ההערות הבאות, שהובא ביאור זה ברבותינו. אב"ע בשם ר' ישועה).

לא קשה מידי לפירוש הבסיסי והמוכר של רבותינו הראשונים פשטנים ודרשנים כאחת הלא הם: רס"ג רש"י אבן עזרא רשב"ם רמב"ן רבינו יצחק עראמה ועוד- והיתממות המעושה שדבריו יוסדו על פירוש רבותינו זו חוכא ואטלולא מכמה סיבות. [אתנצל מראש על התגובה החריפה, אבל הדרך הזו להתעלם מפירושי רבותינו הראשונים ולהסתפק במוחנו הקודח ובלי בושה לכתוב "ומבואר בפשוטו" כאילו אין ראשונים ואין פרשנים אחרים שעמדו בפשט הדברים, ורק לאחר שמעירים לו נזכר ברוב טובו להתייחס לראשונים וללא כל בושה להציג כאילו משם באו דבריו לראשונה, זו בעיה בדרך ולא פחות מעיד על יושרו בנקודה זו, ומה שקומם אותי בעיקר זו השיטה הרדודה שתפסה אצל קצת מבני דורנו לפרש את המקרא כקריאתם השטוחה, ובנגוד לרבותינו הפשטניים שלא שיעורם בפירושם.]

א. מי שכותב "מבואר בפשוטו שלפני יציא"מ לא הכירו כלל את שם הוי"ה" וקובע זאת כעבודה, בלי אפילו להציץ ימינה ושמאלה בפירושי רבותינו שכתבו במפורש הסבר אחר [שגם לא מוציא את הפסוק מפשוטו ואדרבה כפי שהוסבר בראשונים 'לא נודעתי' הוא גילוי נבואה ולא ידיעה גרידא] וסתרו אותו בלי להניד עפעף, מלמד לדעתי על נקודת המוצא וחוסר הרצינות לדון באמיתה של תורה, וכמובן כלי מי שקרא את הודעתך הראשונה מבין שחילך לא בא מכח ר' ישועה, שלא הזכרתו גם לא ברמז, אלא הסתמכת בשטחיות על לשון הפסוק כדרך בעלי הפשט בדורנו.. ורק לאחר שקיבל על ראשו ניסה בנואש לתלות דבריו בפירוש שנדחה ע"י הראשונים, ועל כזה פשט בדעת יחיד שנדחה בטח שלא שייך לקבוע "מבואר בפשוטו".
ובעיקר, הניסיון לשלוף פירוש שהובא באבן עזרא בדעת יחיד, ואשר הופרך על ידו בלשון חריפה: "ולא דבר ר' ישועה נכונה" לא פחות ולא יותר! זה ניסיון נואש, אבל בחרת להעתיק מה שנוח לך ולהתעלם ממה שפחות נוח, כדי לחזק את הפשט שכתבת על דעת עצמך, ומה שמקומם אותי זו השיטה.

ב. על פירוש הראשונים לא יודע מה נתקשית, ופירושם בא להוציא מידי פירוש שטוח כשל מר, וקחנו מלשונם שהעותק כאן.

ג. גם מה שכתבת "שאם הבורא לא התגלה בהופעה זו, מסתבר מאוד שלא היה השם הזה שגור בפיהם", זו הנחה שבאה מכח תפיסה שגויה וממנה העלת הסתברות מופרכת, ובנגוד לראשונים שכתבו במפורש, שידעו גם ידעו אבותינו משם הויה, ולפעמים אף נגלה להם בשם זה וכמו שכתב הרס"ג. אלא שיותר קל לעלות הסתברויות שגויות מאשר לבדוק את העובדות שנתפרשו בראשונים אחת לאחת.

ד. ומה שכתב: "מומלץ לעיין שם במפרשים". זו הערה חסרת בושה, למי שכתב לראשונה "ובפשוטו מבואר" בעוד כל הפרשנים הפשטניים כתבו להיפך, ואכן כבר התברר שלא ראה הנ"ל כשכתב לראשונה, ולא שנה בדברי רבותינו הראשונים הנזכרים, ולא אמנע לחלוק איתך לשונות הראשונים כמלאכים וכלהלן.

שמות פרק ו' פסוק ב-ג
וַיְדַבֵּר אֱלֹהִים אֶל משֶׁה וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי יְדֹוָד:
וָאֵרָא אֶל אַבְרָהָם אֶל יִצְחָק וְאֶל יַעֲקֹב בְּאֵל שַׁדָּי וּשְׁמִי יְדֹוָד לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם:


רש"י על אתר: שמי ה' לא נודעתי להם - לא הודעתי אין כתיב כאן אלא לא נודעתי לא נכרתי להם במדת אמתית שלי שעליה נקרא שמי ה' נאמן לאמת דברי שהרי הבטחתים ולא קיימתי:
שפתי חכמים על אתר: דקשה לרש"י והלא כתיב בפרשת לך לך (בראשית טו, ז) אני ה' אשר הוצאתיך מאור כשדים ועל זה פירש לא הודעתי וכו':

רשב"ם על אתר: לא נודעתי להם. לא אהיה נתגליתי להם בעיקר השם אלא באל שדי אבל אליך גליתי עיקר שמי וזכרי ה'. ובימיך אקיים הבטחתי לתת להם את ארץ כנען. ושמי מחובר למעלה כמו שפירשתי. ואילו היה לכתוב לא הודעתי להם אז היה מוסב ושמי ה' לא הודעתי: גם בדברי הרשב"ם אין שום סיבה לפרש שלא הכירו את שם הויה, אלא שלא נגלה להם כי אם למשה וזש"כ אבל אליך גיליתי.

רמב"ן והובא ברבנו בחיי על אתר: וכתב הרמב"ן ז"ל ועל דרך אמת יבוא הכתוב כפשוטו ומשמעו, יאמר אני ה' נראיתי להם באספקלריא של אל שדי, כטעם במראה אליו אתודע (במדבר יב, ו), ושמי ה' לא נודעתי להם, שלא נסתכלו באספקלריא המאירה שידעו אותי, כטעם אשר ידעו ה' פנים אל פנים, כי האבות ידעו השם המיוחד אבל לא נודע להם בנבואה, ולכן כשיזכיר אברהם השם יזכיר השם המיוחד עם אל"ף דל"ת או אל"ף דל"ת לבדו:

אבן עזרא על אתר: וארא - נבואת האבות היתה במראות הלילה על כן מלת וארא. מלת שדי קשה בפירוש. והגאון אמר כי השי"ן נוסף כשי"ן שאתה מדבר עמי. והטעם שאמר לעולם די. ולא אדע טעם לפירוש זה כי איך יקרא שם אשר די. רק להיותו תאר כמו טוב וסלח. על לבי דוי. והנגיד רב שמואל פי' בו בלשון ערבי אלקהאר. ופירושו מנצח ותקיף. והיו"ד תחת אות הכפל. כיו"ד דליו שוקים מפסח. ואל"ף אשר בואו נהרים. וכמוהו כקול שדי. והיה שדי בצריך ויפה פירש. ומלת נודעתי מבנין נפעל. ואיננו כמו הודעתי כדברי מנחם. ורבי מרינוס אמר כי ושמי יי' שבועה כי בלשון ערבי יש וי"ו לשבועה. וטעם לא נודעתי להם כמו שנודעתי לך. וכוי"ו הזה לא מצאנו בל' הקדש. וככה דקדוקו יש מלות מושכות עצמן ואחרו' עמם ג"כ אותיות. כמ"ם מאל אביך ויעזרך ואת שדי. שהוא ומאת שדי. וככה בי"ת באל שדי כאילו כתוב ובשמי יי' לא נודעתי להם. אמר רב סעדיה הגאון כי תחסר באחרונה מלת לבדו. כאילו אמר ובשמי יי' לבדו לא נודעתי להם רק פעם באל שדי ופעם בשם יי'. וכמוהו לפי דעתי לא יעקב לבדו יאמר עוד שמך כי אם ישראל משתתף עמו ואין צורך לתקון הזה כי ידענו כי אל שדי הוא הש"י הנכבד ואין ביניהם הפרש. רק ששם שדי הוא תואר והשם הנכבד פעם שם עצם ופעם שם תואר כאשר פירשתי. והנה מצאנו כתוב באברהם אני יי' אשר הוצאתיך מאור כשדים. וביעקב אני יי' אלהי אברהם אביך. ורבי ישועה אמר כי אברהם ויעקב לא ידעו זה השם רק משה כתב ככה. ולא דבר ר' ישועה נכונה. כי איך יכתוב משה שם לא הזכירו השם. ואין ספק כי האבות ידעו זה השם שהוא שם העצם. רק זה השם הוא התאר לא ידעו. עיי"ש.

תולדות יצחק על אתר: וארא אל אברהם אל יצחק ואל יעקב באל שדי ושמי ה' לא נודעתי להם:
יש בזה שני ספיקות: הספק הראשון שהרי מצינו שהודיע לאבות שם יי', שנאמר באברהם [בראשית טו ז] אני יי' אשר הוצאתיך מאור כשדים, ואשביעך ביי' אלהי השמים, וביצחק [שם כה כא] ויעתר יצחק ליי', וגם רבקה [שם שם כב כג] ותלך לדרוש את יי' ויאמר יי' לה, [שם כו כב] ויאמר כי עתה הרחיב יי' לנו, [שם כז ז] ואברככה לפני יי', וביעקב [שם שם כ] מה זה מהרת למצוא בני ויאמר כי הקרה יי' אלהיך, [שם כח טז] אכן יש יי' במקום הזה, ואם כן מה זה שאמר ושמי יי' לא נודעתי להם: הספק השני נראה מזה שבא הפסוק למעט בכבוד האבות שלא נראה להם בשם יי' ובשם המפורש אלא באל שדי, ולבניו כבד אותם על השמים ואמר לכן אמור לבני ישראל אני יי':
התשובה שמי שנגלה לו הקב"ה באל שדי מודיע אותו שברא העולם יש מאין, אבל אינו מורה אותו בחוש ובידיעה גמורה אלא מודיעו כן והוא מאמין דרך אמונה מה שמודיעו הקב"ה, אבל מי שנגלה לו הקב"ה בשם יי' מורה לו בחוש הקב"ה ברא העולם יש מאין, והטעם ששם שדי מורה שאמר לעולם די ואינו מורה לו אלא שברא העולם ושאמר די לא תהיה יותר גדול, אבל שם יי' הוא מלשון הויה שמהוה העולם ובראו וזה מורה לו שיראה בעיניו שבראו:






כמעיין המתגבר
הודעות: 2879
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
נתן תודה: 2234 פעמים
קיבל תודה: 820 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שם הוי"ה בשמות יהודים לפני יציא"מ

שליחה על ידי כמעיין המתגבר » 01 יולי 2021, 18:41

המצפה לישועת ה' כתב:
01 יולי 2021, 09:40
כמעיין המתגבר כתב:
01 יולי 2021, 00:35
אולי הכירו י-ה בלי ההמשך.
בפסוק הנ"ל שהבאתי בהודעה הקודמת, מופיע השם "אליועיני", שעניינו כמו "אל-יהו-עיני", (וכמו שמופיע שם זה בצורה זו במקומות אחרים), וכן השם "יועש", שעניינו כמו "יהועש", (וכמו אליה-אליהו, יואש-יהואש, וכו'), ומבואר שאף הכירו את שם יק"ו, ולא רק את י"ק, וכמו בכל השמות בתנ"ך. (בשום שם לא מופיע יקו"ק, אלא יק"ו).

מי אמר שהו' קשורה לשם ה' אולי רק י-ה משם ה'.
 

סמל אישי של משתמש

ובכן
הודעות: 1280
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 340 פעמים
קיבל תודה: 757 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: שם הוי"ה בשמות יהודים לפני יציא"מ

שליחה על ידי ובכן » 01 יולי 2021, 19:27

כמעיין המתגבר כתב:
01 יולי 2021, 18:41
מי אמר שהו' קשורה לשם ה' אולי רק י-ה משם ה'.
לא ו'
י'-ו'.
 


פותח הנושא
המצפה לישועת ה'
הודעות: 234
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 76 פעמים
קיבל תודה: 84 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שם הוי"ה בשמות יהודים לפני יציא"מ

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 01 יולי 2021, 19:59

ר' @נדיב לב, איני יודע על מה יצא הקצף.
כבודו קרא את כל הדברים ביישוב-דעת?
הויכוח בינינו (אם ישנו...) הינו אך ורק על דקדוקי לשון, מה לשים לפני מה, ומה לשים בסוגריים.
בזה כבר הסכמתי לו, וכבר חזרתי בי מהסדר של הדברים
המצפה לישועת ה' כתב:
01 יולי 2021, 14:46
אמנם עדיין הנני מסכים עם עצם הערתך וביקורתך, כיון שבאמת רוב רבותינו ביארו בזה בענין ההתגלות וכו', הלא הם, רש"י והרמב"ן ורס"ג (מובא באב"ע) וגם האב"ע בעצמו. וראוי לילך רק בדרכם בשופי (ולא רק בסוגריים וכו').
כמו כן בארתי למה באתי לכלל טעות זו, בהצגת הדברים בסדר שגוי זה
המצפה לישועת ה' כתב:
01 יולי 2021, 14:46
לא עסקתי כעת בפרשת וארא, אלא בספר דה"י, והיה זכור לי מהעבר שישנה דעה כזו בראשונים
אגב, כשכתבתי
המצפה לישועת ה' כתב:
01 יולי 2021, 09:30
כמדומה שאם הבורא לא התגלה בהופעה זו, מסתבר מאוד שלא היה השם הזה שגור בפיהם, ובודאי לא בפיהם של המון העם, ובודאי לפי מה שכתב הרמב"ם ששכחו שם כמעט הכל, ואכמ"ל.
לא התכוונתי כלל להקשות על הראשונים, כמו שהבין מר משום מה, אלא לומר, שגם לפי דבריהם הקדושים ניתן לומר שהשם נשתכח מהמון העם, גם אם היה ידוע לגדולים שבעם, כגון בני לוי וכדומה. וכמו שהציע גם הרב @כמעיין המתגבר.
אמנם אף בלא החידוש הזה (שהשם נשתכח למרות שהיה ידוע), כבר נתבאר באורך (כבר בתחילה, אם כי בסוגריים, בטעות ובשגגה!), ע"פ הגמ' ביומא ס"ט:, והארכתי בו אח"כ שוב. וביאור זה עולה בקנה אחד דווקא עם דברי רבותינו, אשר ממימיהם אנו שותים, ובאבק רגליהם אנו מתאבקים, וכמו שהארכתי רבות.


לענין
הודעות: 234
הצטרף: 24 אוקטובר 2017, 20:40
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 146 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שם הוי"ה בשמות יהודים לפני יציא"מ

שליחה על ידי לענין » 01 יולי 2021, 20:39

ובכן כתב:
01 יולי 2021, 15:29
המצפה לישועת ה' כתב:
01 יולי 2021, 14:55
איך אפשר להבין את משמעות השם "יועש" לכעצמו, מה זה "יועש". ב"יוסף" מובנת המשמעות לכשעצמה, ואפשר להוסיף עליה שם הוי"ה כמו שכתבת, אבל ישנם שמות שאין להם משמעות אחרת לכאורה.
ומה זה 'נחבי', 'ופסי'?


במדבר רבה (וילנא) פרשת שלח
י [יג, טז] אלה שמות האנשים, מה היו שמותן סתור בן מיכאל נחבי בן ופסי גאואל בן מכי יש בני אדם ששמותם נאים ומעשיהם כעורים, שמותם כעורים ומעשיהם נאים, ששמותיהם נאים ומעשיהם נעים /נאים/, שמותיהם ומעשיהם כעורים, שמותיהם נאים ומעשיהם כעורים זה ישמעאל ועשו ישמעאל שומע אל עשו עושה רצון עושיו ומעשיהם רעים, שמותיהם כעורים ומעשיהם נאים אלו עולי גולה בני ברק בני סיסרא בני תמח, שמותיהם כעורים ומעשיהם כעורים אלו המרגלים מה כתיב בהן סתור שסתרו מן העולם. 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “דעת דורות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אור עולם, עשירית האיפה, פינחס רוזנצוויג | 8 אורחים