בישול בגוף האדם


פותח הנושא
נתן הבבלי
הודעות: 655
הצטרף: 13 אוגוסט 2019, 12:29
נתן תודה: 648 פעמים
קיבל תודה: 121 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

בישול בגוף האדם

שליחה על ידי נתן הבבלי » 06 יולי 2021, 22:52

מה הדין בשבת אם שם ידיו על תנור או סיר חם, ונתחממו ידיו בחום יד"ס האם אסור משום מבשל דאו' או דרבנן.
מקורררררררררררררר


אברהם העברי
הודעות: 1465
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 469 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בגוף האדם

שליחה על ידי אברהם העברי » 06 יולי 2021, 22:56

מה הדין אם שם סיר ריק על הפלטה ונתחמם כיד סולדת
ומה דין התבנית ההפוכה הנהוגה ?

ברור שבישול הוא דוו' דבר שמשתנה טבעו ע"י בישולו והמינימום לזה הוא בתבשיל\חמין (עי' ברמב"ם) שע"י שיד סולדת בו נשתנה טבעו (ונתבאר במקו"א עניין שינוי טבעו)


חייל של הרבי
הודעות: 2068
הצטרף: 15 יולי 2020, 08:17
מיקום: קריית מלאכי
נתן תודה: 3612 פעמים
קיבל תודה: 1396 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בגוף האדם

שליחה על ידי חייל של הרבי » 06 יולי 2021, 22:57

לכאורה אם מרכך את ידיו מרוב חום (רח"ל), הוי תולדת מבשל וחייב (אם התכוון לעשיית מלאכה זו). ולמה יהיה שונה ממתכות וכד'?

סמל אישי של משתמש

למה זה תשאל לשמי
הודעות: 2686
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 1000 פעמים
קיבל תודה: 1989 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בגוף האדם

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 06 יולי 2021, 22:57

נתן הבבלי כתב:
06 יולי 2021, 22:52
מה הדין בשבת אם שם ידיו על תנור או סיר חם, ונתחממו ידיו בחום יד"ס האם אסור משום מבשל דאו' או דרבנן.
מקורררררררררררררר


יעוי' כעי''ז קה''י חולין סי' ה.
 


אברהם העברי
הודעות: 1465
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 469 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בגוף האדם

שליחה על ידי אברהם העברי » 06 יולי 2021, 22:58

חייל של הרבי כתב:
06 יולי 2021, 22:57
לכאורה אם מרכך את ידיו מרוב חום (רח"ל), הוי תולדת מבשל וחייב (אם התכוון לעשיית מלאכה זו). ולמה יהיה שונה ממתכות וכד'?
למה רח"ל ? זה טיפול ידוע שעושים במים חמים (מקובל לכף רגל קשה) ובאמת בזה צ"ע.


חייל של הרבי
הודעות: 2068
הצטרף: 15 יולי 2020, 08:17
מיקום: קריית מלאכי
נתן תודה: 3612 פעמים
קיבל תודה: 1396 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בגוף האדם

שליחה על ידי חייל של הרבי » 06 יולי 2021, 23:01

אברהם העברי כתב:
06 יולי 2021, 22:58
חייל של הרבי כתב:
06 יולי 2021, 22:57
 
למה רח"ל ? זה טיפול ידוע שעושים במים חמים (מקובל לכף רגל קשה) ובאמת בזה צ"ע.

כי עניתי לשאלת פותח האשכול שתיאר מקרה לא משמח


פותח הנושא
נתן הבבלי
הודעות: 655
הצטרף: 13 אוגוסט 2019, 12:29
נתן תודה: 648 פעמים
קיבל תודה: 121 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בגוף האדם

שליחה על ידי נתן הבבלי » 06 יולי 2021, 23:01

למה זה תשאל לשמי כתב:
06 יולי 2021, 22:57
נתן הבבלי כתב:
06 יולי 2021, 22:52
מה הדין בשבת אם שם ידיו על תנור או סיר חם, ונתחממו ידיו בחום יד"ס האם אסור משום מבשל דאו' או דרבנן.
מקורררררררררררררר


יעוי' כעי''ז קה''י חולין סי' ה.


ייש"כ
האם אתה יכול להעלות או קישור
 


פותח הנושא
נתן הבבלי
הודעות: 655
הצטרף: 13 אוגוסט 2019, 12:29
נתן תודה: 648 פעמים
קיבל תודה: 121 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בגוף האדם

שליחה על ידי נתן הבבלי » 06 יולי 2021, 23:02

אברהם העברי כתב:
06 יולי 2021, 22:56
מה הדין אם שם סיר ריק על הפלטה ונתחמם כיד סולדת
ומה דין התבנית ההפוכה הנהוגה ?
ברור שחייב עי' מ"ב ריש שיח מהרמ'


קדמא ואזלא
הודעות: 1182
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 543 פעמים
קיבל תודה: 579 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בגוף האדם

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 06 יולי 2021, 23:03

אברהם העברי כתב:
06 יולי 2021, 22:56
מה הדין אם שם סיר ריק על הפלטה ונתחמם כיד סולדת
ומה דין התבנית ההפוכה הנהוגה ?
כמדו' שבחזו''א [סי' נ] אכן מוזכר בזה שיעור - שנתאדם, אאל''ט.


נדיב לב
הודעות: 5408
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 260 פעמים
קיבל תודה: 2850 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בגוף האדם

שליחה על ידי נדיב לב » 06 יולי 2021, 23:03

נתן הבבלי כתב:
06 יולי 2021, 22:52
מה הדין בשבת אם שם ידיו על תנור או סיר חם, ונתחממו ידיו בחום יד"ס האם אסור משום מבשל דאו' או דרבנן.
מקורררררררררררררר

בסתם מניח לכאורה לא גרע ממתעסק ועכ"פ דשא"מ.
ובמכוון לצלות ידו, לכאורה לא גרע ממקלקל..
מלבד זו יש לדון אם צורת המלאכה של בישול כוללת אדם חי...

וראה כאן בריכוך שאין בו תועלת.


דרך אמונה
הודעות: 17
הצטרף: 03 יולי 2020, 11:22
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בגוף האדם

שליחה על ידי דרך אמונה » 06 יולי 2021, 23:03

אברהם העברי כתב:
06 יולי 2021, 22:56
מה הדין אם שם סיר ריק על הפלטה ונתחמם כיד סולדת
ומה דין התבנית ההפוכה הנהוגה ?

ברור שבישול הוא דוו' דבר שמשתנה טבעו ע"י בישולו והמינימום לזה הוא בתבשיל\חמין (עי' ברמב"ם) שע"י שיד סולדת בו נשתנה טבעו (ונתבאר במקו"א עניין שינוי טבעו)




מה דפשיטא ליה לאברהם העברי כללל לא פשיטא ליה לפוסקים דעיין בחזו"א (סי' נ' ועוד מקו') שאוסר בזה ומרן הגרשז"א זללה"ה מאריך בזה בתשו' וכן ישנה הערה בנושא זה בשמירת שבת כהלכתה בפרק א', ונפל היסוד נפל הבנין.
לגבי עצם הדיון ישנו ספק באחרונים כעין זה לגבי בישול בשר בחלב וכל דיני בליעות האם ישנו בגוף האדם ואולי הוי אותו ענין,
ואגב גררא נביא "חף" נפלא ממרן הגראי"ל זללה"ה שהביא ראיה לזה ממעשה דבנותיו של רב חסדא המובא בגיטין שהיו מערבות התבשיל בידיהם ומוכח שאין נתינת טעם על ידי גוף האדם.
לגבי שבת מסתבר ופשוט שהוי מקלקל ואינו מתכוון ואינו צריך לגופא ואולי הוי אף אינו פסיק רישיה וצ"בבמקרה המדובר.
 


קב חומטין
הודעות: 18
הצטרף: 12 אוגוסט 2020, 12:10
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בגוף האדם

שליחה על ידי קב חומטין » 06 יולי 2021, 23:03

לחביבותא דמילתא,
אזכיר כאן דיון דומה האם שייך פליטה מבשר חי,

פת"ש סי' קד:
[עי' בתשובת חתם סופר סימן צ"ד שכתב לרב אחד וז"ל מה שהקשה לימא אוקמא בחזקת חיים לא ידעתי מה בכך שהיה בחיים אי שהה בתוכו זמן הראוי לפליטה בחיים או במותו לעולם השרץ אוסר ומ"ש בפמ"ג א"ח ס"ס תמ"ז דבדגים חיים לא שייך בליעה רצונו מה שבלעו הם חמץ או חלב וטעמא משום שע"י חום הטבע נתהפך לבשר ודם ועובדא ידענא פ"א פרחה תרנגולת לתוך קלחת חמאה רותחת על האש ומתה בתוכו והורה גאון א' שאסור החמאה אפילו לעובד כוכבים ושפכוהו בחוצות ושוב הזכירוהו דבשר עוף בחלב מותר בהנאה והשיב דאה"נ דבהנאה מותרת ולמוכרה לעובד כוכבים אסורה משום בליעת אמ"ה דאסור לב"נ וכתב שם דהזמין ליה הש"י תירוץ לשיזבא מכיסופא כי מתחלה לא כוון לזה ועפמ"ג סימן צ"ח סק"א דנראה שהוא ז"ל ג"כ לא נחית לזה מזה נלמד דגם בחי שייך פליטה וגם ראיה ברורה מדברי הרא"ש בסוגיא דעכברא בשיכרא ע"ש. ומה שהקשה עוד נימא השתא נפל לק"מ דמחזקינן איסור מזמן לזמן כו' עכ"ד ע"ש. אמנם בס' עיקרי דינים סי' ז' אות כ"ב הביא בשם ת' חקרי לב סי' פ' דאם נפל עכבר או דבר טמא חי כו' לא מנינן מעל"ע רק משמת כי עודנו חי אפילו שהה כמה ימים אינו אוסר ע"ש וכן הדעת נוטה וצריך ישוב הקושיא והראיה הנ"ל ועט"ז סי' שצ"ז ובתשובות שזכרתי בפ"ח שם ס"ק א' ודו"ק]:

סמל אישי של משתמש

למה זה תשאל לשמי
הודעות: 2686
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 1000 פעמים
קיבל תודה: 1989 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בגוף האדם

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 06 יולי 2021, 23:07

קב חומטין כתב:
06 יולי 2021, 23:03
לחביבותא דמילתא,
אזכיר כאן דיון דומה האם שייך פליטה מבשר חי,

פת"ש סי' קד:


וראה עוד פת''ש. מעשה מעניין.

פתחי תשובה יורה דעה סימן פז 

(כא) כעץ בעלמא - עבה"ט ס"ק כ"ז דה"ה שאר מעיים כו' אבל בשר יבש כעץ אוסר וה"ה עור הקיבה בבישול יש לאסור דמתרכך וה"ה ע"י שריה מעל"ע יש להחמיר ודוקא ע"י מליחה או כשיעור על האש הוא דמותר פמ"ג. ובזה נסתר מ"ש בס' לה"פ ס"ק כ"ו באחד שתחב אצבעו לתוך עין של בהמה לרפואה ונתייבש עד שלא יוכל להסירו והניחו בתוך כלי עם חלב רותח כדי שיתרכך ולא היה ס' נגד העין ונשאל על החלב ועל הכלי והורה להתיר דמאחר דנתייבש הוי כעץ בעלמא ע"ש ולדברי הפ"מ לא טוב הורה דהא בשר יבש כעץ אוסר ועוד דהא כאן היה בישול [ועיין בס' בל"י שהשיג ג"כ על הלה"פ בזה] אמנם בתשובת תפארת צבי הנ"ל מבואר דלא כהפמ"ג אלא דגם בשר יבש אינו אוסר וגם מבואר דאף ע"י שריה מעל"ע נמי שרי וכן מבואר בתשו' נו"ב חיו"ד ריש סי' כ"ו אלא שכ' שם דזה דוקא בבשר בחלב דכיון שנתייבש מקודם הבשר לא נשאר בו טעם לאסור החלב ולא חל עליו שם בב"ח אבל בשר איסור לא נפקע ממנו שם איסור ע"י שנתייבש ע"ש וגם בזה חולק עליו בתשובת תפארת צבי שם ע"ש ועיין בש"ך לקמן סי' קי"ד ס"ק כ"א בענין הכרכום שכתב דאף אם ימצא חוט בבשר יבש לית לן בה כמו בעור הקיבה ע"ש מבואר דלא כהפמ"ג וגם דלא כהנו"ב וכן מבואר בתשובת שבו"י ק"ב סי' ע' אביאנו לקמן סי' קנ"ה סק"ה. ועיין בתשובת דת אש סי' י"ג:
 

סמל אישי של משתמש

למה זה תשאל לשמי
הודעות: 2686
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 1000 פעמים
קיבל תודה: 1989 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בגוף האדם

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 06 יולי 2021, 23:08

נתן הבבלי כתב:
06 יולי 2021, 23:01
למה זה תשאל לשמי כתב:
06 יולי 2021, 22:57
נתן הבבלי כתב:
06 יולי 2021, 22:52
מה הדין בשבת אם שם ידיו על תנור או סיר חם, ונתחממו ידיו בחום יד"ס האם אסור משום מבשל דאו' או דרבנן.
מקורררררררררררררר


יעוי' כעי''ז קה''י חולין סי' ה.


ייש"כ
האם אתה יכול להעלות או קישור


יש באוצר החכמה המקוון, היות וזה יחסית בתחילת הספר, הסימן פתוח לכולם.


אברהם העברי
הודעות: 1465
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 469 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בגוף האדם

שליחה על ידי אברהם העברי » 06 יולי 2021, 23:18

נתן הבבלי כתב:
06 יולי 2021, 23:02
ברור שחייב עי' מ"ב ריש שיח מהרמ'
כשלא היה בסיר כלום ?
כשלא היה על התבנית כלום ?
כמובן אין כוונתי כשנתאדם אלא בהגיע הסיר ליד סולדת בלבד.
קדמא ואזלא כתב:
06 יולי 2021, 23:03
כמדו' שבחזו''א אכן מוזכר בזה שיעור - שנתאדם, אאל''ט.
אה"נ ומקורו ברמב"ם אבל זה כיון שנשתנה משהו בגוף הסיר משא"כ כאן שרק נעשה יד סולדת
דרך אמונה כתב:
06 יולי 2021, 23:03
מה דפשיטא ליה לאברהם העברי כללל לא פשיטא ליה לפוסקים דעיין בחזו"א (סי' נ' ועוד מקו') שאוסר בזה ומרן הגרשז"א זללה"ה מאריך בזה בתשו' וכן ישנה הערה בנושא זה בשמירת שבת כהלכתה בפרק א', ונפל היסוד נפל הבנין.
ולחזו"א אסור להכניס מזלג לצלחת רותחת ? (בעצם זה כלי שני - א"כ אסור להכניס מצקת לסיר ? והרי החזו"א מתיר אפי' בעומד על האש.....)
א"ו שהיינו דוו' כגון התם שנשתנה בגוף הברזל (כגון חשמל).


נדיב לב
הודעות: 5408
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 260 פעמים
קיבל תודה: 2850 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בגוף האדם

שליחה על ידי נדיב לב » 06 יולי 2021, 23:18

נתן הבבלי כתב:
06 יולי 2021, 23:01
למה זה תשאל לשמי כתב:
06 יולי 2021, 22:57
נתן הבבלי כתב:
06 יולי 2021, 22:52
מה הדין בשבת אם שם ידיו על תנור או סיר חם, ונתחממו ידיו בחום יד"ס האם אסור משום מבשל דאו' או דרבנן.
מקורררררררררררררר


יעוי' כעי''ז קה''י חולין סי' ה.


ייש"כ
האם אתה יכול להעלות או קישור
 


https://tablet.otzar.org/book/book.php? ... pagenum=16


קב חומטין
הודעות: 18
הצטרף: 12 אוגוסט 2020, 12:10
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בגוף האדם

שליחה על ידי קב חומטין » 06 יולי 2021, 23:20

למה זה תשאל לשמי כתב:
06 יולי 2021, 23:07
קב חומטין כתב:
06 יולי 2021, 23:03
לחביבותא דמילתא,
אזכיר כאן דיון דומה האם שייך פליטה מבשר חי,

פת"ש סי' קד:

וראה עוד פת''ש. מעשה מעניין.

פתחי תשובה יורה דעה סימן פז 

(כא) כעץ בעלמא - עבה"ט ס"ק כ"ז דה"ה שאר מעיים כו' אבל בשר יבש כעץ אוסר וה"ה עור הקיבה בבישול יש לאסור דמתרכך וה"ה ע"י שריה מעל"ע יש להחמיר ודוקא ע"י מליחה או כשיעור על האש הוא דמותר פמ"ג. ובזה נסתר מ"ש בס' לה"פ ס"ק כ"ו באחד שתחב אצבעו לתוך עין של בהמה לרפואה ונתייבש עד שלא יוכל להסירו והניחו בתוך כלי עם חלב רותח כדי שיתרכך ולא היה ס' נגד העין ונשאל על החלב ועל הכלי והורה להתיר דמאחר דנתייבש הוי כעץ בעלמא ע"ש ולדברי הפ"מ לא טוב הורה דהא בשר יבש כעץ אוסר ועוד דהא כאן היה בישול [ועיין בס' בל"י שהשיג ג"כ על הלה"פ בזה] אמנם בתשובת תפארת צבי הנ"ל מבואר דלא כהפמ"ג אלא דגם בשר יבש אינו אוסר וגם מבואר דאף ע"י שריה מעל"ע נמי שרי וכן מבואר בתשו' נו"ב חיו"ד ריש סי' כ"ו אלא שכ' שם דזה דוקא בבשר בחלב דכיון שנתייבש מקודם הבשר לא נשאר בו טעם לאסור החלב ולא חל עליו שם בב"ח אבל בשר איסור לא נפקע ממנו שם איסור ע"י שנתייבש ע"ש וגם בזה חולק עליו בתשובת תפארת צבי שם ע"ש ועיין בש"ך לקמן סי' קי"ד ס"ק כ"א בענין הכרכום שכתב דאף אם ימצא חוט בבשר יבש לית לן בה כמו בעור הקיבה ע"ש מבואר דלא כהפמ"ג וגם דלא כהנו"ב וכן מבואר בתשובת שבו"י ק"ב סי' ע' אביאנו לקמן סי' קנ"ה סק"ה. ועיין בתשובת דת אש סי' י"ג:


כולם דנים כאן על העין היבשה האם אוסרת, ולא מדברים על האצבע...
אפשר להוכיח מפוסקים אלו שסוברים שפליטת חי לא אוסרת.
 


דרבמדיקר
הודעות: 520
הצטרף: 14 יולי 2020, 22:13
נתן תודה: 108 פעמים
קיבל תודה: 108 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בגוף האדם

שליחה על ידי דרבמדיקר » 06 יולי 2021, 23:21

עצם הדוגמא של חום שמבשל הוא חום שכרס של תינוק נכוות בו כלומר עוברת תהליך בישול מסויים

סמל אישי של משתמש

למה זה תשאל לשמי
הודעות: 2686
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 1000 פעמים
קיבל תודה: 1989 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בגוף האדם

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 06 יולי 2021, 23:21

קב חומטין כתב:
06 יולי 2021, 23:20


היות וכולם דנים כאן על העין היבשה האם אוסרת, ולא מדברים על האצבע...
ממילא אפשר להוכיח מפוסקים אלו שסוברים שפליטת חי לא אוסרת.

 


פותח הנושא
נתן הבבלי
הודעות: 655
הצטרף: 13 אוגוסט 2019, 12:29
נתן תודה: 648 פעמים
קיבל תודה: 121 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בגוף האדם

שליחה על ידי נתן הבבלי » 06 יולי 2021, 23:25

נדיב לב כתב:
06 יולי 2021, 23:03
נתן הבבלי כתב:
06 יולי 2021, 22:52
מה הדין בשבת אם שם ידיו על תנור או סיר חם, ונתחממו ידיו בחום יד"ס האם אסור משום מבשל דאו' או דרבנן.
מקורררררררררררררר

בסתם מניח לכאורה לא גרע ממתעסק ועכ"פ דשא"מ.
ובמכוון לצלות ידו, לכאורה לא גרע ממקלקל..
מלבד זו יש לדון אם צורת המלאכה של בישול כוללת אדם חי...

וראה כאן בריכוך שאין בו תועלת.

הוא רוצה לחמם כי קר לו, ואין לו כ"כ הרגשים, ולכך הגיע ידו ליסב
והיא גופא מנין שלא שייך בישול בחי, בפליטה מצינו שכך המציאות, אבל בבישול אדרבה יסב מקרי בישול, וכאן היה יסב


פותח הנושא
נתן הבבלי
הודעות: 655
הצטרף: 13 אוגוסט 2019, 12:29
נתן תודה: 648 פעמים
קיבל תודה: 121 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בגוף האדם

שליחה על ידי נתן הבבלי » 06 יולי 2021, 23:26

קב חומטין כתב:
06 יולי 2021, 23:03
לחביבותא דמילתא,
אזכיר כאן דיון דומה האם שייך פליטה מבשר חי,

פת"ש סי' קד:
[עי' בתשובת חתם סופר סימן צ"ד שכתב לרב אחד וז"ל מה שהקשה לימא אוקמא בחזקת חיים לא ידעתי מה בכך שהיה בחיים אי שהה בתוכו זמן הראוי לפליטה בחיים או במותו לעולם השרץ אוסר ומ"ש בפמ"ג א"ח ס"ס תמ"ז דבדגים חיים לא שייך בליעה רצונו מה שבלעו הם חמץ או חלב וטעמא משום שע"י חום הטבע נתהפך לבשר ודם ועובדא ידענא פ"א פרחה תרנגולת לתוך קלחת חמאה רותחת על האש ומתה בתוכו והורה גאון א' שאסור החמאה אפילו לעובד כוכבים ושפכוהו בחוצות ושוב הזכירוהו דבשר עוף בחלב מותר בהנאה והשיב דאה"נ דבהנאה מותרת ולמוכרה לעובד כוכבים אסורה משום בליעת אמ"ה דאסור לב"נ וכתב שם דהזמין ליה הש"י תירוץ לשיזבא מכיסופא כי מתחלה לא כוון לזה ועפמ"ג סימן צ"ח סק"א דנראה שהוא ז"ל ג"כ לא נחית לזה מזה נלמד דגם בחי שייך פליטה וגם ראיה ברורה מדברי הרא"ש בסוגיא דעכברא בשיכרא ע"ש. ומה שהקשה עוד נימא השתא נפל לק"מ דמחזקינן איסור מזמן לזמן כו' עכ"ד ע"ש. אמנם בס' עיקרי דינים סי' ז' אות כ"ב הביא בשם ת' חקרי לב סי' פ' דאם נפל עכבר או דבר טמא חי כו' לא מנינן מעל"ע רק משמת כי עודנו חי אפילו שהה כמה ימים אינו אוסר ע"ש וכן הדעת נוטה וצריך ישוב הקושיא והראיה הנ"ל ועט"ז סי' שצ"ז ובתשובות שזכרתי בפ"ח שם ס"ק א' ודו"ק]:

פליטה לא בישול אולי כן


נדיב לב
הודעות: 5408
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 260 פעמים
קיבל תודה: 2850 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בגוף האדם

שליחה על ידי נדיב לב » 06 יולי 2021, 23:29

נתן הבבלי כתב:
06 יולי 2021, 23:25
נדיב לב כתב:
06 יולי 2021, 23:03
נתן הבבלי כתב:
06 יולי 2021, 22:52
מה הדין בשבת אם שם ידיו על תנור או סיר חם, ונתחממו ידיו בחום יד"ס האם אסור משום מבשל דאו' או דרבנן.
מקורררררררררררררר

בסתם מניח לכאורה לא גרע ממתעסק ועכ"פ דשא"מ.
ובמכוון לצלות ידו, לכאורה לא גרע ממקלקל..
מלבד זו יש לדון אם צורת המלאכה של בישול כוללת אדם חי...

וראה כאן בריכוך שאין בו תועלת.

הוא רוצה לחמם כי קר לו, ואין לו כ"כ הרגשים, ולכך הגיע ידו ליסב
והיא גופא מנין שלא שייך בישול בחי, בפליטה מצינו שכך המציאות, אבל בבישול אדרבה יסב מקרי בישול, וכאן היה יסב

במקרה כזה מסתבר שאינו נחשב למתעסק אבל עכ"פ חשיב דשא"מ, שאין לך אדם מן השורה שבשביל חמם עצמו יכווה עצמו בשיעור יס"ב.
ייתכן, אבל כבר נמצא בפוסקים שאין בישול בדבר חי, כמדומני לגבי פירות או בכל דבר שאין בו תועלת ובלאו הכי הוא מתוקן, וצריך לבדוק בעניננו. [בשביל לחמם קצת את ידיו אי"צ בשביל זה לכוות ידיו]


חימקו
הודעות: 1004
הצטרף: 13 ינואר 2021, 21:28
נתן תודה: 383 פעמים
קיבל תודה: 299 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בגוף האדם

שליחה על ידי חימקו » 06 יולי 2021, 23:40

נתן הבבלי כתב:
06 יולי 2021, 22:52
מה הדין בשבת אם שם ידיו על תנור או סיר חם, ונתחממו ידיו בחום יד"ס האם אסור משום מבשל דאו' או דרבנן.
מקורררררררררררררר

מקלקל ופטור, ומותר משום אינו מתכוין ופסיק רישיה דלא ניחא ליה באיסור דרבנן.


נתנאל_ב
הודעות: 804
הצטרף: 05 פברואר 2021, 02:38
נתן תודה: 2675 פעמים
קיבל תודה: 549 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בגוף האדם

שליחה על ידי נתנאל_ב » 07 יולי 2021, 00:10

נתן הבבלי כתב:
06 יולי 2021, 22:52
מה הדין בשבת אם שם ידיו על תנור או סיר חם, ונתחממו ידיו בחום יד"ס האם אסור משום מבשל דאו' או דרבנן.
אין דרך בישול בכך. והוי כבישול בחמה. שחסר בכל צורת המלאכה שהייתה במשכן, וכן משום שאין דרך בישול בכך (בבישול בחמה יש ב' טעמים).
והוא הדין והוא הטעם למה אין בורר באדם שמוריד לכלוך מזקנו (והרי זה פסולת מתוך אוכל? כי הוא עצמו האוכל?).
ולמיטב ידיעתי, מי ששם אדם בכלא לא נקרא צד, וגם זה על אותו הדרך שזה בכלל לא הצורה של צידה.


משיב דבר
הודעות: 884
הצטרף: 13 ינואר 2021, 19:23
נתן תודה: 293 פעמים
קיבל תודה: 415 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בגוף האדם

שליחה על ידי משיב דבר » 07 יולי 2021, 00:15

חייל של הרבי כתב:
06 יולי 2021, 22:57
לכאורה אם מרכך את ידיו מרוב חום (רח"ל), הוי תולדת מבשל וחייב (אם התכוון לעשיית מלאכה זו). ולמה יהיה שונה ממתכות וכד'?
כיון שהוא רוצה בחימום והמלאכה היא ריכוך הוי מלאכה שאצל"ג, ומקלקל (כי אי"ז חיוב של חבורה). ומצד א"מ - כמובן תלוי בפסיק רישי' 
שו"ר שר' @חימקו קדמני באיזה נקודות וברוך שכיוונתי לדעת גדול!
 


משיב דבר
הודעות: 884
הצטרף: 13 ינואר 2021, 19:23
נתן תודה: 293 פעמים
קיבל תודה: 415 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בגוף האדם

שליחה על ידי משיב דבר » 07 יולי 2021, 00:18

נתן הבבלי כתב:
06 יולי 2021, 22:52
מה הדין בשבת אם שם ידיו על תנור או סיר חם, ונתחממו ידיו בחום יד"ס האם אסור משום מבשל דאו' או דרבנן.
מקורררררררררררררר
א. החום אינו בישול.
ב. השאלה שייכת באוכל דבר חם גוש (שאין בו קול כ"ש) האם יחשב מבשל על לשונו וכו' 
אבל כבר העירו שזה מקלקל ואצ"ל (כי החום אינו המלאכה) ולכאור' א"מ, ושאר פטורין.
מקור: אם יש חצי שיעור בבישול בבישול חצי איכות (יש ע"ז חזו"א) הרי אסור לאדם לשבת על ספסל שהתחמם מהשמש!
 

סמל אישי של משתמש

למה זה תשאל לשמי
הודעות: 2686
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 1000 פעמים
קיבל תודה: 1989 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בגוף האדם

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 07 יולי 2021, 00:23

נתנאל_ב כתב:
07 יולי 2021, 00:10
והוא הדין והוא הטעם למה אין בורר באדם שמוריד לכלוך מזקנו (והרי זה פסולת מתוך אוכל? כי הוא עצמו האוכל?).
ולמיטב ידיעתי, מי ששם אדם בכלא לא נקרא צד, וגם זה על אותו הדרך שזה בכלל לא הצורה של צידה.

לגבי בורר, לכאורה כי אינו 'תערובת' שהרי כל דבר ניכר לעצמו (מיהו יש להעיר דמשמעות המשנ''ב לאסור שטיפת פירות וירקות שיש בהם עפר, וצ''ע).

לגבי צידה, הא דאין צידה באדם הוא כיון דאין במינו ניצוד. ומעשה בעיה''ק בני ברק שנעלו גנב במקלט אחרי שקיבלו היתר מרב כנ''ל עד להזמנת המשטרה במוצ''ש, אלא שציווה עליהם להכניס לו יין לקידוש ומזון לסעודות שבת, כך ש א. הפסידו יותר משהרוויחו בתפיסת מה שביקש לגנוב ב. הגנב שיבח מאוד את התבשילים ואמר שחש עונג שבת אמיתי.


נדיב לב
הודעות: 5408
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 260 פעמים
קיבל תודה: 2850 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בגוף האדם

שליחה על ידי נדיב לב » 07 יולי 2021, 00:28

למה זה תשאל לשמי כתב:
07 יולי 2021, 00:23
נתנאל_ב כתב:
07 יולי 2021, 00:10
והוא הדין והוא הטעם למה אין בורר באדם שמוריד לכלוך מזקנו (והרי זה פסולת מתוך אוכל? כי הוא עצמו האוכל?).
ולמיטב ידיעתי, מי ששם אדם בכלא לא נקרא צד, וגם זה על אותו הדרך שזה בכלל לא הצורה של צידה.

לגבי בורר, לכאורה כי אינו 'תערובת' שהרי כל דבר ניכר לעצמו (מיהו יש להעיר דמשמעות המשנ''ב לאסור שטיפת פירות וירקות שיש בהם עפר, וצ''ע).


מה שהזכיר מכובדי @נתנאל_ב בענין בורר זה יסוד שהזכירו החזו"א בכמה מקומות שאינו דרך ברירה אלא דרך ניקוי, וזאת עפ"י הגמ' שבת קמב. ודברי תוס שם. וכבר נמצא יסוד זה בשביתת השבת. וזכה לכוין לדעת גדולים.
ובדעת המ"ב ידוע שיש שלוש ומעלה סתירות ליסוד זה כמו גם סתירות עצמיות במ"ב והאריכו בזה.
ואחרוני זמנינו ע"פ זה התירו לנקות כסא מאבק.


נתנאל_ב
הודעות: 804
הצטרף: 05 פברואר 2021, 02:38
נתן תודה: 2675 פעמים
קיבל תודה: 549 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בגוף האדם

שליחה על ידי נתנאל_ב » 07 יולי 2021, 00:31

למה זה תשאל לשמי כתב:
07 יולי 2021, 00:23
לגבי בורר, לכאורה כי אינו 'תערובת' שהרי כל דבר ניכר לעצמו (מיהו יש להעיר דמשמעות המשנ''ב לאסור שטיפת פירות וירקות שיש בהם עפר, וצ''ע).
זבוב מפטרוזיליה, הוי כמו קליפות גרעיני חמניה מהזקן.
למה זה תשאל לשמי כתב:
07 יולי 2021, 00:23
לגבי צידה, הא דאין צידה באדם הוא כיון דאין במינו ניצוד
אכן. ומאיפה יצא הכלל של כל שבמינו ניצוד? מסברא זו שצריך להיות כמו המשכן שבמינו ניצוד (כנלענ"ד).


נתנאל_ב
הודעות: 804
הצטרף: 05 פברואר 2021, 02:38
נתן תודה: 2675 פעמים
קיבל תודה: 549 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בגוף האדם

שליחה על ידי נתנאל_ב » 07 יולי 2021, 00:38

נדיב לב כתב:
07 יולי 2021, 00:28
ואחרוני זמנינו ע"פ זה התירו לנקות כסא מאבק.
אתה בטוח?
כי אבק הוא בכלל לא מעורבב בכיסא, הוא פשוט מונח עליו.
זה כמו להוריד משקפיים ונעליים לפני השינה, שזה לא בורר, כי זה לא מעורבב אלא מונח על האדם, ולא צריך להגיע לזה שהוא מנקה, כי שם הוא לא מנקה את עצמו מהמשקפיים והנעליים.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “שבת קודש”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח