זהירות - לגרום חלישות דעת ליהודי!

ענייני מוסר ומחשבה

פותח הנושא
נדיב לב
הודעות: 5408
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 260 פעמים
קיבל תודה: 2825 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

זהירות - לגרום חלישות דעת ליהודי!

שליחה על ידי נדיב לב » 11 יולי 2021, 02:53

הווה עובדא באחד ששאל את מרן המשגיח בעל האור יחזקאל זצ"ל אם למסור שיחה לקבוצת תלמידי ישיבה שדרשו ובאו, וצדדי הספק: אם יש לחשוש על כבודו של משגיח הישיבה לעומת החיזוק הרב שמקבלים הבחורים הצעירים.
והשיב לו המשגיח זצ"ל, עדיף להפסיד עשרת מונים מכך, ולא להחליש דעתו של יהודי.
ואחד מהגדולים כששמע על כך אישר בראייה, כמו שמצאנו במשה שהתעכב ימים מספר למסור את בשורת הגאולה רק בגלל החשש שתגרם חלישות דעת לאחיו הגדול.

החברים מוזמנים להרחיב, במקורות מחז"ל ומהספרים, כמו גם מספרים וסופרים על הזהירות הנדרשת שלא לגרום חלילה 'חלישות דעת' ליהודי.



ערכים:


לבי במערב
הודעות: 5893
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 3985 פעמים
קיבל תודה: 2938 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זהירות - לגרום חלישות דעת ליהודי!

שליחה על ידי לבי במערב » 11 יולי 2021, 03:16

הרבי ר' בונם מפשיסחא אמר שהוא יכול להביא את המשיח. אבל אז המשיח יעשה טיש, ויושיבו לידו את האוהב ישראל מאפטה, זקן צדיקי הדור. וכמובן האוהב ישראל ישאל אותו 'בזכות מי הגיע מר', ואז יצביע המשיח על קצה השלחן ויאמר 'אתה רואה שם את בונם אפטייקער? בזכותו אני כאן', ואז יהיה שבריר של חלישות הדעת לאוהב ישראל', ועל כן הוא מושך את ידו מזה.
מאיר עיני הגולה.pdf

ואכן, כשאחד מראשי־הישיבות ערער על עובדא זו (היתכן לעכב ביאת משיחנו וכו') - השיבו א' מן העומדים שם בראי' הנ"ל ממשה רבנו ע"ה.
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


פותח הנושא
נדיב לב
הודעות: 5408
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 260 פעמים
קיבל תודה: 2825 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זהירות - לגרום חלישות דעת ליהודי!

שליחה על ידי נדיב לב » 11 יולי 2021, 03:40

יש"כ.

שמא יואילו החברים לעלות גם סיפורים מעודכנים על חלישות דעת שנגרמה ליהודי, והתוצאות הפחות מלבבות.

או לעורר על מקרים שמצוי בהם גרימת חלישות הדעת. דרך סיפורים וכיו"ב.

כמו כן מי שבידו לחדד ולהראות מקור למה שע"פ מסתבר שיש הבדל בחומרת החלישות דעת לאדם גדול ע"פ סתם יהודי.


פותח הנושא
נדיב לב
הודעות: 5408
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 260 פעמים
קיבל תודה: 2825 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זהירות - לגרום חלישות דעת ליהודי!

שליחה על ידי נדיב לב » 11 יולי 2021, 04:06

האמת שתמיד הסתפקתי בענין הזה ששמו חלישות דעת. אמנם הרגש מבינו היטב, אבל השכל מסתפק בו.
הלא מה הגורם לחלישות דעת לאדם גדול כקטן אם לא מפני כבודו בעיניו. שיעקור ממידתו עניני כבוד וגאווה ושלום עליו נפשו, ומה ניטפל למסכן שלא בא לזלזלו במכוון?

כנראה שיש כאן יסוד עמוק בגדר כבוד בסיסי שאינו נוגע למושג גאווה ו'כבוד'. ובשביל זה אקרא לחברים לחדד את ההבדל אם אכן ישנו.


חייל של הרבי
הודעות: 2068
הצטרף: 15 יולי 2020, 08:17
מיקום: קריית מלאכי
נתן תודה: 3612 פעמים
קיבל תודה: 1396 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: זהירות - לגרום חלישות דעת ליהודי!

שליחה על ידי חייל של הרבי » 11 יולי 2021, 04:12

סיפר הרה"ח ר' מאניס פרידמן (משלוחי הרבי למינסוטה ומגדולי המרצים בעולם), (מוסיף בעריכה - סתם בשביל האטרקצי' - שהוא גם אחיו של זמר ידוע שהוריד את ה-"מן" מ"פרידמן").

שכאשר הוא הי' בחור, עמד ברחוב ב'קראון הייטס' (השכונה של הרבי, 770 וכו') ושוחח ה'מרא דאתרא של השכונה' (כך הוא אמר בסיפור, ואיני יודע למי כוונתו, אולי לרב דבורקין זצ"ל),

ובאמצע השיחה ניגשו אישה צעירה ובעלה, והאישה מפצירה בהמד"א - "בעלי לא יודע שאסור לקחת מהטשולענט עם המצקת בזמן שהסיר על האש, אולי הרב יאמר לו כדי שהוא יאמין לי!"

ענה המד"א - "רק רגע, יש כאן כמה פרטים. שמים מצקת בהסיר, ולוקחים, כן? והסיר באותו זמן על האש, כן? וכל זה את שואלת דווקא על שבת, כן?"

"כן", ענתה האישה.

אמר המד"א - "זו שאלה מורכבת, אמרו לי מה המספר טלפון שלכם".
המד"א רשם את הטלפון בפנקסו והבטיח לחזור אליהם עם תשובה לאחר שיעיין בספרים.

כשהזוג הלך, הסביר המד"א להרב פרידמן שכל ההצגה בשביל לשמור על כבוד הבעל, בעיני עצמו ואשתו.


פותח הנושא
נדיב לב
הודעות: 5408
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 260 פעמים
קיבל תודה: 2825 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זהירות - לגרום חלישות דעת ליהודי!

שליחה על ידי נדיב לב » 11 יולי 2021, 04:19

הגה"צ רבי אהרן טויסיג שליט"א על הזהירות בכבודם של ישראל - מתוך 'כבודם של ישראל'.

ה'דרכון' שפותח את כל השערים

מסופר על הרה"ק רב גדליה משה מזוועהיל זי"ע, כששכב מסובב בייסורים קשים ראהו משמשו הנאמן רבי אליהו ראטה זצ"ל שהוא ממלמל בפיו את הפסוק (תהילים טו, ג): "לא עשה לרעהו רעה וחרפה לא נשא על קרובו", וחזר עליו כמה וכמה פעמים.

שאל המשמש את רבו למה מתכוון בשינון פסוק זה דייקא, והשיבו הרבי: "דע לך, כמו שכאן בעולם הזה ישנם דרכונים שבהם אפשר לעבור רק ממדינה אחת לרעותה, ויש דרכונים מיוחדים הניתנים רק לשרים ורוזנים שבאמצעותם אפשר להיכנס לכל מדינות העולם – כדוגמת כך יש בשמים ממעל 'דרכונים' שבאמצעותם ניתן להיכנס להיכלות העליונים. למשל: על ידי התורה נכנסים להיכל התורה, ועל ידי התפילה נכנסים להיכל התפילה. אבל יש דרכונים מיוחדים שבאמצעותם נפתחים כל שערים ואפשר להיכנס לכל היכלות גן עדן, למעלה למעלה עד אין שיעור. והדרכון הזה הוא מי שיכול להעיד על עצמו שמעולם לא פגע באיש יהודי. וזוהי הסיבה שהנני חוזר ומשנן פסוק זה עתה, כי הוא הדרכון שבאמצעותו ייפתחו לפני כל שערי גן עדן".

והדברים מחרידים לב ומזעזעים כל נפש ירא אלוקים, ובוודאי לא ניתנו להיאמר אלא על ידי יחידי סגולה שבדור, ולאו כל מוחא סביל דא לומר זכתי לבי ונקיתי כפי, לא עשיתי רעה לאיש וחרפה לא נשאתי על קרובי.

ומסופר על רב אחד שבא לפני רבי מאיר שמחה מדוינסק זצ"ל בעל ה'אור שמח', ותינה בפניו את צרתו: "אני מוסר שיעור קבוע בבית המדרש, ואחד מן השומעים רגיל להקשות ולהעמיס עלי חבילי קושיות ולהביך אותי ברבים".

אמר לו ה'אור שמח': אל תשים לבך אליו, עליו אמר הקדוש ברוך הוא לנביא יונה (ד, יא): 'אדם אשר לא ידע בין ימינו לשמאלו'"…

תהה אותו רב מהי כוונת ה'אור שמח' בדבריו, הייתכן שכך יטפול על אדם מישראל?! פתח ה'אור שמח' והסביר: הגמרא מספרת על תלמידו של רבי ינאי שידע מתי להקשות עליו ומתי לא, ורבי ינאי קרא עליו את הפסוק: "ושם דרך אראנו בישע אלקים". התיבה "ושם" כתובה בשי"ן שמאלית. אך דורשים אותה "ושם" בשי"ן ימנית, לשון שומא ואומדנא, שתלמיד נבון וירא שמים יודע לשער ולאמוד מתי ניתן להקשות לרבו ומתי יש להימנע מכך כדי לא לגרום לו חלישות הדעת!

"חשוב נא", אמר ה'אור שמח' לאותו רב, "מדוע אותו תלמדי מרבה עליך בקושיות ומלבין פניך ברבים? אין זאת אלא שהוא 'אינו יודע בין ימינו לשמאלו', שאינו יודע להבחין בין שי"ן ימנית לשמאלית, והוא קרוא את הפסוק רק כפי הכתיב – 'ושם דרך', בשי"ן שמאלית…".






פותח הנושא
נדיב לב
הודעות: 5408
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 260 פעמים
קיבל תודה: 2825 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זהירות - לגרום חלישות דעת ליהודי!

שליחה על ידי נדיב לב » 11 יולי 2021, 04:20

מהנ"ל.

מניעת בושתו של הרב – דוחה תפילה

ממאמרי הגמרא אנו למדים על ענף נוסף מענפי הזהירות הנצרכים בכבוד הזולת, והוא – שצריך כל אחד לשים לב ומחשבה רבה היאך לא לגרום חלישות הדעת לרב המלמד תורה או מוסר שיעור ברבים.

שמעתי מעשה רב על הגאון הנודע רבי בערל קרויזר זצ"ל, מגדולי חכמי ירושלים וראש ישיבת סקווירא בארצות הברית (מובא בספר 'מעשה איש' חלק ה' עמ' קלו): פעם נכנס רבי בערל לבית המדרש 'זכרון משה' שבעיר הקודש ת"ו בשעות אחר הצהרים של שבת קודש לתפילת מנחה. בהיכנסו ראה דרשן העומד ודורש בפני הציבור בעניני הפרשה. נעמד רבי בערל בפינת בית המדרש להאזין לדברי הדרשן, בחשבו שתוך זמן קצר יסיים את דבריו והציבור יחל בתפילת מנחה. אך כעבור זמן התברר לו שהציבור כבר התפלל מנחה והדרשן עומד ודורש בפניהם אל תוך השקיעה. יצא רבי בערל מבית המדרש כדי להתפלל מנחה באחד השטיבלאך האחרים.

לאחר מעשה הרהר בלבו אולי עשה שלא כהוגן כשיצא מבית המדרש באמצע הדרשה, שמא נפגע הרב הדורש בשל התנהגותו. ומתך שהיה לבו נוקפו קם ונסע אל מרנא ה'חזון איש' זצוק"ל לדרוש את ה' ולהימלך בדעת תורתו הקדושה האם חובה עליו לפייס את הדרשן.

השיבו ה'חזון איש': "אינני מבין את השאלה, הרי לצאת באמצע דרשה זו הלבנת פנים לדרשן וביזוי תלמיד חכם, ובוודאי שתפילת מנחה אינה דוחה זאת ואסור לצאת!".

והמתבונן בעדות נאמנה זו, הלוא הרעיון מבהיל ממש, כי בכך לכאורה לא שבקת חיי לכל בריה וכל הנכנס לבית הכנסת בשעה שהדרשן דורש לא ניתנה לו רשות לצאת עד סיום הדרשה! ואם כי אין פשוט לפסוק הלכה לפי מעשה רב, אבל זוהי ההוראה שיצאה מפום ממליל רברבן, רבן של כל בני הגולה, אשר כל בית ישראל בכל מקומות מושבותיהם נשענים על דעת תורתו הקדושה והולכים לאורו על כל צעד ושעל.

וניתן להטעים מעשה רב זה על פי מה שידוע על הרה"ק בעל ה'שארית מנחם' מווישווא זי"ע, שהיה מפורסם בזמנו כנואם בחסד עליון והמונים שתו דבריו בצמאון ובשקיקה. והורה לו אביו מרן הסבא קדישא אדמו"ר בעל ה'אהבת ישראל' זי"ע, שבשעה שהוא דורש ברבים מוטב שיעצום עיניו ולא יביט בפני השומעים.

יש המסבירים את טעם ההוראה, כי רצה למנעו מרגש התנשאות. אבל יתכן שכוונתו הקדושה הייתה שלא יראה בעיניו את הנכנסים מבית המדרש והיוצאים ממנו, כדי שלא יקפיד על העם היוצא בעיצומה של הדרשה ולא תיחלש דעתו מהם.

ולולא דמסתפינא אפשר לומר שזהו הביאור במאמר רז"ל (מדרש משלי פרשה י): "בשעה שהחכם יושב ודורש אני מוחל ומכפר עוונותיהם של ישראל". הכוונה היא לאותם עוונות שבני ישראל נאלצים לעבור עליהם בשעה שהחכם יושב ודורש, כגון זה הנמנע מלהתפלל כדי שלא לקום בשעת הדרשה ולמנוע את עלבונו וצערו של הרב. ועל כגון דא מכריז הקדוש ברוך הוא כביכול: "מחול לכם, מחול לכם".

ואכן, לפי ה'מעשה רב' של ה'חזון איש' מוטב שיישאר השומע לשבת בבית המדרש ולהאזין לדברי התורה מפי הרב ויתפלל אחר כך ביחידות, ובלבד שלא יעליבהו ויצערהו ח"ו אם ייצא באמצע הדרשה כדי להתפלל.

ועל כל פנים, מידי חובת זהירות לא יצאנו, ובוודאי מחויב כל אחד ואחד להיזהר במשנה תוקף לא לגרום חלישות הדעת לחכם הדורש בית המדרש. ואם הזדמן אדם לבית המדרש בשעה שהחכם עומד ודורש והוא עדיין לא התפלל, ישתדל להתפלל תחילה טרם ייכנס לשמוע את הדרשה. אבל אם לא עלתה בידו להתפלל, יקפיד הקפדה יתירה שלא לעזוב את בית המדרש באופן שהנואם עלול לבוא לידי בושה וחלישות הדעת.

ואם פגיעה בכבוד אדם פשוט מישראל חמורה עד למאוד, וצריך רחמי שמים מרובים להינצל מעונשה, קל וחומר כשהפגיעה היא בכבודו של תלמיד חכם ומרביץ תורה בישראל.




פותח הנושא
נדיב לב
הודעות: 5408
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 260 פעמים
קיבל תודה: 2825 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זהירות - לגרום חלישות דעת ליהודי!

שליחה על ידי נדיב לב » 11 יולי 2021, 04:21

עוד מהנ"ל.

חשיבותו של המגיד שיעור בעיני תלמידיו

כמו כן, בני הישיבות בחורי החמד הזוכים להשתתף ולשמוע מדי יום את השיעור היומי מפי הר"מ, עליהם להיזהר מאוד בכבודו של רבם, ולא לנהוג באופן שיגרום לו צער וחלישות הדעת.

לצערנו, רעה חולה זו צריכה חיזוק ותיקון גדול. הואיל והשיעור הוא דבר יום ביומו עלולים בנקל להגיע למצב של "מצוות שאדם דש בעקביו", ומתוך כך באים ח"ו לידי זלזול בשיעור ובמגיד השיעור – אם בהתעכבות מלהיכנס לשיעור בזמן, לעתים מחמת שיחה בטלה, ואם ביציאה באמצע השיעור בלי סיבה אמתית אלא על דברים של מה בכך.

התלמידים היקרים צריכים לתת אל לבם, כמה זמן וכמה מאמצים וכוחות השקיע מגיד השיעור בהכנת השיעור. הוא מנדד שינה מעיניו, לילות שלמים הוא רכון על הגמרא ועל ספרי המפרשים כדי להכין את השיעור כראוי. הוא מתייחס בחרדת קודש לתפקידו; ממהר להגיע אל חדר השיעורים מבעוד מועד ומגיש את הדברים כשהם מחוורים ומבוררים. איזו חלישות דעת וצער נגרמים לו כאשר הוא רואה שהתלמידים אינם יודעים להעריך את כל המאמץ וההשקעה, ויש מהם המשתרכים לאטם אל חדר השיעורים תוך כדי פטפוטי דברים ושיחה של בטלה, ה' ישמרנו.

אם ייתנו התלמידים אל לבם את גודל המסירות וההקרבה של רבם, או אז יידעו להעריכו ולהכיר לו טובה וייזהרו בכבודו, ובד בבד יידעו לייקר את השיעור בעיניהם, כי ממנו יתד וממנו פינה לקניין יסודות התורה שלהם ולהתעלותם במעלות התורה והדעת.

(מתוך 'כבודם של ישראל')


לבי במערב
הודעות: 5893
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 3985 פעמים
קיבל תודה: 2938 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זהירות - לגרום חלישות דעת ליהודי!

שליחה על ידי לבי במערב » 11 יולי 2021, 05:24

נדיב לב כתב:
11 יולי 2021, 02:53
החברים מוזמנים להרחיב, במקורות מחז"ל ומהספרים
תענית דף כד.

סכנת הקפידא בחלישות הדעת (ובפרט דת"ח): תענית ט, סע"א. מו"ק כה, ב. חגיגה ה, ב. כתובות סב, ב. ב"ק קיז, סע"א. ב"מ פד, א. ב"ב ט, ב.
זהירות מחלישות הדעת (לכל יציר נוצר! ובפרט לת"ח): שבת נא, סע"ב. ר"ה כג, סע"ב. יומא יח, א. קדושין לא, ב. ב"מ לג, א. סנהדרין יט, א.


פותח הנושא
נדיב לב
הודעות: 5408
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 260 פעמים
קיבל תודה: 2825 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זהירות - לגרום חלישות דעת ליהודי!

שליחה על ידי נדיב לב » 11 יולי 2021, 05:28

לבי במערב כתב:
11 יולי 2021, 05:24
נדיב לב כתב:
11 יולי 2021, 02:53
החברים מוזמנים להרחיב, במקורות מחז"ל ומהספרים
תענית דף כד.

סכנת הקפידא בחלישות הדעת (ובפרט דת"ח): תענית ט, סע"א. מו"ק כה, ב. חגיגה ה, ב. כתובות סב, ב. ב"ק קיז, סע"א. ב"מ פד, א. ב"ב ט, ב.
זהירות מחלישות הדעת (לכל יציר נוצר! ובפרט לת"ח): שבת נא, סע"ב. ר"ה כג, סע"ב. יומא יח, א. קדושין לא, ב. ב"מ לג, א. סנהדרין יט, א.

חזק ביותר. אשתדל בלנ"ד לפתוח אחת לאחת את הממ"ק שציטט מר ברוחב דעתו* - ובידו הארוכה השולטת על מרחבי הש"ס. כה לחי!

גרמת לי קצת חלישות הדעת:)


פותח הנושא
נדיב לב
הודעות: 5408
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 260 פעמים
קיבל תודה: 2825 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זהירות - לגרום חלישות דעת ליהודי!

שליחה על ידי נדיב לב » 11 יולי 2021, 05:33

לבי במערב כתב:
11 יולי 2021, 05:24
נדיב לב כתב:
11 יולי 2021, 02:53
החברים מוזמנים להרחיב, במקורות מחז"ל ומהספרים
תענית דף כד.

סכנת הקפידא בחלישות הדעת (ובפרט דת"ח): תענית ט, סע"א. מו"ק כה, ב. חגיגה ה, ב. כתובות סב, ב. ב"ק קיז, סע"א. ב"מ פד, א. ב"ב ט, ב.
זהירות מחלישות הדעת (לכל יציר נוצר! ובפרט לת"ח): שבת נא, סע"ב. ר"ה כג, סע"ב. יומא יח, א. קדושין לא, ב. ב"מ לג, א. סנהדרין יט, א.

דרך אגב.
עד כמה אפשר ללמוד מזה לכיון ההפוך, בזכות הגדולה להרחיב דעתו של יהודי, ת"ח ושאינו!?


פותח הנושא
נדיב לב
הודעות: 5408
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 260 פעמים
קיבל תודה: 2825 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זהירות - לגרום חלישות דעת ליהודי!

שליחה על ידי נדיב לב » 11 יולי 2021, 05:41

אפרט מקרים מצויים בגרימת חלישות דעת ליהודי. אפשר לדון ביחס הנכון בין הזהירות בנ"ל לעצם המעשה.
א. לצאת באמצע דרשה. כפי שהובא לעיל, וזה אכן גם מצוי וגם סביר.
ב. לשמוע שיחה ממשגיח אחר או שיעור מר"מ אחר. גם מצוי וגם סביר.
ג. לציין בפני מגיד שיעור שדבריו נכתבו בספר בין זמנינו. וד"ל.
ד. לדקדק בהלכה מעל השורה, בפני חברו או קרובי משפחתו וד"ל.
ה. להדגיש פא"פ במעלה טובה ע"ח מי שלקוי בה.
ו. לפרגן ליהודי על מידותיו הטובים או על ילדיו הטובים וכיו"ב בפני יהודי אחר.
ז. לשבח בעל מקצוע פלוני בפני בעל מקצוע אחר.
ח. מוזמנים להוסיף עוד במה שנתקלתם בעבר או במה שמצוי..
ט.
י.


מ אלישע
הודעות: 1174
הצטרף: 05 פברואר 2020, 15:11
נתן תודה: 411 פעמים
קיבל תודה: 291 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זהירות - לגרום חלישות דעת ליהודי!

שליחה על ידי מ אלישע » 11 יולי 2021, 07:10

לבי במערב כתב:
11 יולי 2021, 05:24
 ב"ק קיז, סע"א. 
ראש הישיבה זצ"ל (בישיבה קטנה בה למדתי) אמר שכאן זה על חלישות דעת של רבו.
(ולא חלישות דעת של האמורא רבי יוחנן, ולא חלישות דעת של יהודי)
 


גבריאל פולארד
הודעות: 868
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 1600 פעמים
קיבל תודה: 507 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זהירות - לגרום חלישות דעת ליהודי!

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 11 יולי 2021, 08:07

לבי במערב כתב:
11 יולי 2021, 03:16
הרבי ר' בונם מפשיסחא אמר שהוא יכול להביא את המשיח. אבל אז המשיח יעשה טיש, ויושיבו לידו את האוהב ישראל מאפטה, זקן צדיקי הדור. וכמובן האוהב ישראל ישאל אותו 'בזכות מי הגיע מר', ואז יצביע המשיח על קצה השלחן ויאמר 'אתה רואה שם את בונם אפטייקער? בזכותו אני כאן', ואז יהיה שבריר של חלישות הדעת לאוהב ישראל', ועל כן הוא מושך את ידו מזה.
מאיר עיני הגולה.pdf

ואכן, כשאחד מראשי־הישיבות ערער על עובדא זו (היתכן לעכב ביאת משיחנו וכו') - השיבו א' מן העומדים שם בראי' הנ"ל ממשה רבנו ע"ה.
ראיתי מובא באיזה ספר של אחד המגידים שעשה מזה סיפור יפה, שהגר"א קוטלר דיבר עם האדמו"ר מקופישניץ שהיה ידידו על המעשה הזה ואמר לו שהפעם הוא חושב שהחסידים הגזימו.
ואז הוא הביא לו את הראיה ממשה. ונחה דעתו.
לזה התכוונת?
 


משה נפתלי
הודעות: 2117
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
מיקום: ביתר עילית
נתן תודה: 171 פעמים
קיבל תודה: 815 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זהירות - לגרום חלישות דעת ליהודי!

שליחה על ידי משה נפתלי » 11 יולי 2021, 09:37

נדיב לב כתב:
11 יולי 2021, 04:20
שמעתי מעשה רב על הגאון הנודע רבי בערל קרויזר זצ"ל.
בלתי אמין בעליל.
 


יושב אוהלים
הודעות: 8553
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 932 פעמים
קיבל תודה: 2163 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זהירות - לגרום חלישות דעת ליהודי!

שליחה על ידי יושב אוהלים » 11 יולי 2021, 09:51

נדיב לב כתב:
11 יולי 2021, 04:20
הלוא הרעיון מבהיל ממש, כי בכך לכאורה לא שבקת חיי לכל בריה וכל הנכנס לבית הכנסת בשעה שהדרשן דורש לא ניתנה לו רשות לצאת עד סיום הדרשה! ואם כי אין פשוט לפסוק הלכה לפי מעשה רב, אבל זוהי ההוראה שיצאה מפום ממליל רברבן, רבן של כל בני הגולה, אשר כל בית ישראל בכל מקומות מושבותיהם נשענים על דעת תורתו הקדושה והולכים לאורו על כל צעד ושעל.
בפשטות יש לחלק בין אם מדובר בהג"ר בערל קרויזר זצ"ל שאם הוא יצא באמצע הדרשה זה יהיה הלבנת פנים לדרשן מאשר לאיזה אברך שאינו מוכר יצא באמצע דרשה.


ידידיה
הודעות: 375
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 95 פעמים
קיבל תודה: 136 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זהירות - לגרום חלישות דעת ליהודי!

שליחה על ידי ידידיה » 11 יולי 2021, 09:53

נדיב לב כתב:
11 יולי 2021, 02:53
הווה עובדא באחד ששאל את מרן המשגיח בעל האור יחזקאל זצ"ל אם למסור שיחה לקבוצת תלמידי ישיבה שדרשו ובאו, וצדדי הספק: אם יש לחשוש על כבודו של משגיח הישיבה לעומת החיזוק הרב שמקבלים הבחורים הצעירים.
והשיב לו המשגיח זצ"ל, עדיף להפסיד עשרת מונים מכך, ולא להחליש דעתו של יהודי.
ואחד מהגדולים כששמע על כך אישר בראייה, כמו שמצאנו במשה שהתעכב ימים מספר למסור את בשורת הגאולה רק בגלל החשש שתגרם חלישות דעת לאחיו הגדול.
צ"ע למה שצערו של אהרן הכהן על מיעוט כבודו חשוב יותר מצערם של כל ישראל בקושי השעבוד במשך כמה ימים?
ודברי רש"י יש לפרש שלא היה נגרם עיכוב ממסירת הנבואה לאהרון.

הבהרת הכותב:
הודעה זו נערכה על ידי אחד מהמנהלים שכנראה לא זכה להבין שבד"ת דנים לגופם של דברים ולא לגופם של דוברים.


פותח הנושא
נדיב לב
הודעות: 5408
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 260 פעמים
קיבל תודה: 2825 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זהירות - לגרום חלישות דעת ליהודי!

שליחה על ידי נדיב לב » 11 יולי 2021, 09:54

יושב אוהלים כתב:
11 יולי 2021, 09:51
נדיב לב כתב:
11 יולי 2021, 04:20
הלוא הרעיון מבהיל ממש, כי בכך לכאורה לא שבקת חיי לכל בריה וכל הנכנס לבית הכנסת בשעה שהדרשן דורש לא ניתנה לו רשות לצאת עד סיום הדרשה! ואם כי אין פשוט לפסוק הלכה לפי מעשה רב, אבל זוהי ההוראה שיצאה מפום ממליל רברבן, רבן של כל בני הגולה, אשר כל בית ישראל בכל מקומות מושבותיהם נשענים על דעת תורתו הקדושה והולכים לאורו על כל צעד ושעל.
בפשטות יש לחלק בין אם מדובר בהג"ר בערל קרויזר זצ"ל שאם הוא יצא באמצע הדרשה זה יהיה הלבנת פנים לדרשן מאשר לאיזה אברך שאינו מוכר יצא באמצע דרשה.

חילוק אמת ביחס לחומרת החלישות אבל לא בעצם החלישות. ודוק בזה. אלא אם כן כת"ר מעולם לא דרש.


פותח הנושא
נדיב לב
הודעות: 5408
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 260 פעמים
קיבל תודה: 2825 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זהירות - לגרום חלישות דעת ליהודי!

שליחה על ידי נדיב לב » 11 יולי 2021, 09:57

ידידיה כתב:
11 יולי 2021, 09:53
נדיב לב כתב:
11 יולי 2021, 02:53
הווה עובדא באחד ששאל את מרן המשגיח בעל האור יחזקאל זצ"ל אם למסור שיחה לקבוצת תלמידי ישיבה שדרשו ובאו, וצדדי הספק: אם יש לחשוש על כבודו של משגיח הישיבה לעומת החיזוק הרב שמקבלים הבחורים הצעירים.
והשיב לו המשגיח זצ"ל, עדיף להפסיד עשרת מונים מכך, ולא להחליש דעתו של יהודי.
ואחד מהגדולים כששמע על כך אישר בראייה, כמו שמצאנו במשה שהתעכב ימים מספר למסור את בשורת הגאולה רק בגלל החשש שתגרם חלישות דעת לאחיו הגדול.
צ"ע למה שצערו של אהרן הכהן על מיעוט כבודו חשוב יותר מצערם של כל ישראל בקושי השעבוד במשך כמה ימים.
ודברי רש"י יש לפרש שלא היה נגרם עיכוב ממסירת הנבואה לאהרון.

אולי יעדן כת"ר מעט את לשונו, אינה לכבודו. בפרט שאדם גדול מצא לחזק בכך את דברי מרן המשגיח.

אחרי שצנזרו לשון הנ"ל כבר לא רלוונטי.


יושב אוהלים
הודעות: 8553
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 932 פעמים
קיבל תודה: 2163 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זהירות - לגרום חלישות דעת ליהודי!

שליחה על ידי יושב אוהלים » 11 יולי 2021, 10:03

כשהחפץ חיים היה מסתובב בין העירות למכור ספריו, לקח בעל עגלה להסיע אותו מעיר לעיר. פעם אחת הבעל עגלה שלא הכיר מי הוא הח"ח החליט להתל בו, ובאצמע הדרך אמר לח"ח שיש בעיה עם גלגל העגלה והוא צריך לתקנו, ולכן צריך הח"ח לרדת מהעגלה ולהוריד ממנו את חבילת ספריו ולחכות בצד עד שיתקן עד הגלגל.
כשירד הח"ח והתיישב בצד הדרך עם ספריו קפץ בעל העגלה על העגלה והרביץ לסוסים וברח לו העירה.
נאלץ הח"ח לצעוד רגלית עם חבילת הספרים שלו לעיירה.
כשהגיע לעיירה בירר הח"ח תיכף ומיד איפה גר בעל העגלה הנ"ל ושלח לו עם שליח את התשלום על הנסיעה, ומיד חיפש בעל עגלה אחר להסיעו לעיירה הבאה מבלי שימכור אף ספר א' מספריו.
והסביר את מעשיו שאם היה משתהה למכור את ספריו באותו עיירה, יתכן שהיה פוגש מישהו שהיה מכירו, והיה יוצא הקול שהחפץ חיים הגיע לעיר, וכאשר יראה אותו בעל עגלה במי מדובר ייחלש דעתו מאוד על המעשה שעשה לחפץ חיים מבלי ידעתו במי מדובר, ולכן לא שהה כלל הח"ח למכור ספריו באותה עיירה ויצא מיד מהמקום כדי למנוע חלישת הדעת האותו בעל עגלה שהיתל בו.


יושב אוהלים
הודעות: 8553
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 932 פעמים
קיבל תודה: 2163 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זהירות - לגרום חלישות דעת ליהודי!

שליחה על ידי יושב אוהלים » 11 יולי 2021, 10:06

נדיב לב כתב:
11 יולי 2021, 09:54
יושב אוהלים כתב:
11 יולי 2021, 09:51
נדיב לב כתב:
11 יולי 2021, 04:20
הלוא הרעיון מבהיל ממש, כי בכך לכאורה לא שבקת חיי לכל בריה וכל הנכנס לבית הכנסת בשעה שהדרשן דורש לא ניתנה לו רשות לצאת עד סיום הדרשה! ואם כי אין פשוט לפסוק הלכה לפי מעשה רב, אבל זוהי ההוראה שיצאה מפום ממליל רברבן, רבן של כל בני הגולה, אשר כל בית ישראל בכל מקומות מושבותיהם נשענים על דעת תורתו הקדושה והולכים לאורו על כל צעד ושעל.
בפשטות יש לחלק בין אם מדובר בהג"ר בערל קרויזר זצ"ל שאם הוא יצא באמצע הדרשה זה יהיה הלבנת פנים לדרשן מאשר לאיזה אברך שאינו מוכר יצא באמצע דרשה.

חילוק אמת ביחס לחומרת החלישות אבל לא בעצם החלישות. ודוק בזה. אלא אם כן כת"ר מעולם לא דרש.
דרשתי ודרשתי ואם יש ציבור ששומע את הדרשה ואברך א' יוצא באמצע במינימום זה לא מפריע לי כלל, ואולי אני ארגיש טוב שאף א' לא מרגיש משועבד וכפות להישאר גם אם דברי לא מוכים אותו, וכ"ש אם זה קרוב לשקיעה, ובודאי בשטיבלך שהייתי אומר בליבי שבודאי הוא יצא כדי להתפלל תפילת מנחה.
 


משה נפתלי
הודעות: 2117
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
מיקום: ביתר עילית
נתן תודה: 171 פעמים
קיבל תודה: 815 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זהירות - לגרום חלישות דעת ליהודי!

שליחה על ידי משה נפתלי » 11 יולי 2021, 10:33

יושב אוהלים כתב:
11 יולי 2021, 10:03
כשהחפץ חיים היה מסתובב בין העירות למכור ספריו ... יצא מיד מהמקום כדי למנוע חלישת הדעת מאותו בעל עגלה שהיתל בו.
מנין למר הסיפור המפונטז הלזה?
 


יושב אוהלים
הודעות: 8553
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 932 פעמים
קיבל תודה: 2163 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זהירות - לגרום חלישות דעת ליהודי!

שליחה על ידי יושב אוהלים » 11 יולי 2021, 10:51

משה נפתלי כתב:
11 יולי 2021, 10:33
יושב אוהלים כתב:
11 יולי 2021, 10:03
כשהחפץ חיים היה מסתובב בין העירות למכור ספריו ... יצא מיד מהמקום כדי למנוע חלישת הדעת מאותו בעל עגלה שהיתל בו.
מנין למר הסיפור המפונטז הלזה?
צע"ג ויש לפלפל פלפול גדול בדבריך, שבתחילה כתבת 'מנין' שפירושו שיש לך איזשהו צד שאולי יש לזה מקור, ולבסוף אתה מוכיח שאתה מאלה שיש להם אלרגיה להאמין לסיפורים שנראה להם מחודשים. א"כ הרי דבריך סותרים את עצמם מיניה וביה.

והנני להבהיר בזה שלא לך ולשכמותך כתבתי את הדבר, [וכן כל סיפור אחר שכתבתי או שאכתוב בהמשך בכל אשכול שיהיה], ויהיה בעיניך כאילו לא סופר הסיפור כאן כלל, ותחסוך מעצמך את הטירחה של התגובה. [אא"כ יש לך הנאה מיוחדת מללגלג על כותבי סיפורים, וא"כ מצדי אני מפרגן לך את ההנאה הזאת, (ככל שלא יראו בפירגוני זה עידוד להמשיך בדרכך זו)].
 


חוזר ומגיד
הודעות: 297
הצטרף: 04 אוגוסט 2019, 23:40
נתן תודה: 43 פעמים
קיבל תודה: 127 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זהירות - לגרום חלישות דעת ליהודי!

שליחה על ידי חוזר ומגיד » 11 יולי 2021, 12:26

נדיב לב כתב:
11 יולי 2021, 04:06
האמת שתמיד הסתפקתי בענין הזה ששמו חלישות דעת. אמנם הרגש מבינו היטב, אבל השכל מסתפק בו.
הלא מה הגורם לחלישות דעת לאדם גדול כקטן אם לא מפני כבודו בעיניו. שיעקור ממידתו עניני כבוד וגאווה ושלום עליו נפשו, ומה ניטפל למסכן שלא בא לזלזלו במכוון?

כנראה שיש כאן יסוד עמוק בגדר כבוד בסיסי שאינו נוגע למושג גאווה ו'כבוד'. ובשביל זה אקרא לחברים לחדד את ההבדל אם אכן ישנו.

לגורם את החלישות הדעת יש את העבודה שלו
ולמי שנגרם חלישות הדעת יש את העבודה שלו
וכל אחד אמור לעבוד על מידותיו 

בכל אופן כולנו צריכים וצורכים כבוד
ואם תיקח בנאדם ומנע ממנו את הכבוד הוא לא ישרוד
וחז''ל לא הזהירו רק על הרדיפה אחר הכבוד וההתעסקות היתירה בו
וגם נתנו עצה לתת כבוד לזולת מועילה כמו לקיחתו באומרם
איזהו מכובד המכבד את הבריות

אבל בבסיסי כל אדם צריך כבוד 
ואם מאן דהו מנעך מכבוד שאתה רגיל אליו
ובפרט אם הוא מהקרובים אליך 
או שבייש אותך או משהו דומה
זכותך ואפ' מחובתך לבוא אליו בטרוניה על כך
רק שהיום לא עושים כך בגלל הגאווה.........

סמל אישי של משתמש

דוד ריזל (הפרסומאי)
הודעות: 2093
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 1965 פעמים
קיבל תודה: 933 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זהירות - לגרום חלישות דעת ליהודי!

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 11 יולי 2021, 13:01

הנתיבות שלום כתב במכתב, שהרבה פעמים הוא רגיל להתפלל ולבקש מה', אני מוותר על כל טובה שתגיע אלי בין בגשמיות ובין ברוחניות,
אם היא צריכה לבוא על חשבון צער של יהודי ואפילו ילד קטן.


יאיר
הודעות: 1312
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
נתן תודה: 314 פעמים
קיבל תודה: 389 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זהירות - לגרום חלישות דעת ליהודי!

שליחה על ידי יאיר » 11 יולי 2021, 13:08

עיין בספר "הציעור ותוצאותיו" (ובקל' 50 "עומק הדין") ובדומה למעשה בגמ' בברכות עם שמואל ור' אפס.


בשלמא
הודעות: 1934
הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 21:00
נתן תודה: 281 פעמים
קיבל תודה: 699 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זהירות - לגרום חלישות דעת ליהודי!

שליחה על ידי בשלמא » 11 יולי 2021, 13:09

אחד מהגבאים בבית הכנסת חשוב בבני ברק נשאל מדוע הפסיק הגר"א גינחובסקי לבוא למסור שיעורים אצלם בלילות שבת, הרי מדי כמה שבתות היו מזמינים אותו, והשיב שאכן הזמין את הב גיניחובסקי כהרגלו אלא שהוא מסרב ונימק טעמו משום שבפעם האחרונה שמסר את השיעור הבחין שאחד מהנוכחים שהוא ידידו שלמד עמו יחד בישיבה קטנה היה נראה על עיניו שזה גורם לו חלישות הדעת שהוא מוסר השיעור והוא המקשיב על כן מאז לא היה מוכן למסור שם שיעור יותר בליל שבת. ולא הועילו כל תחנוני הגבאי שניסה לשכנעו שאין הדבר כן (אגן הסהר).


פותח הנושא
נדיב לב
הודעות: 5408
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 260 פעמים
קיבל תודה: 2825 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זהירות - לגרום חלישות דעת ליהודי!

שליחה על ידי נדיב לב » 11 יולי 2021, 13:25

משה נפתלי כתב:
11 יולי 2021, 09:37
נדיב לב כתב:
11 יולי 2021, 04:20
שמעתי מעשה רב על הגאון הנודע רבי בערל קרויזר זצ"ל.
בלתי אמין בעליל.
 

מדוע שישתכנעו מג' מילי דמר על פני מה שנכתב בספר מעשה איש?
אם יואיל כת"ר לנמק מה ראה להוציא את המעשה - "מחזקת חיים"?


משיב דבר
הודעות: 884
הצטרף: 13 ינואר 2021, 19:23
נתן תודה: 293 פעמים
קיבל תודה: 414 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זהירות - לגרום חלישות דעת ליהודי!

שליחה על ידי משיב דבר » 11 יולי 2021, 13:39

נדיב לב כתב:
11 יולי 2021, 02:53
בראייה, כמו שמצאנו
בתמר שבשביל לא לבייש את יהודה הסכימה להשרף ולשרוף את מי שממנו יצא מלך המשיח!


פותח הנושא
נדיב לב
הודעות: 5408
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 260 פעמים
קיבל תודה: 2825 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זהירות - לגרום חלישות דעת ליהודי!

שליחה על ידי נדיב לב » 11 יולי 2021, 13:59

לבי במערב כתב:
11 יולי 2021, 05:24
נדיב לב כתב:
11 יולי 2021, 02:53
החברים מוזמנים להרחיב, במקורות מחז"ל ומהספרים
תענית דף כד.

סכנת הקפידא בחלישות הדעת (ובפרט דת"ח): תענית ט, סע"א. מו"ק כה, ב. חגיגה ה, ב. כתובות סב, ב. ב"ק קיז, סע"א. ב"מ פד, א. ב"ב ט, ב.
זהירות מחלישות הדעת (לכל יציר נוצר! ובפרט לת"ח): שבת נא, סע"ב. ר"ה כג, סע"ב. יומא יח, א. קדושין לא, ב. ב"מ לג, א. סנהדרין יט, א.

עוד קצת ממ"ק.
ברכות כח. יומא לט. תענית כא: ושם כב. סנהדרין יט. הוריות יב. וכעי"ז כריתות ו. שבת נא: סנהדרין קה: מו"ק כה: זבחים ו. יומא יח. יומא לט. ב"ב טז: קידושין לא:

ילקוט שמעוני דברים - פרק ד - רמז תתכד ושם בישעיהו - פרק כו - רמז תלא ושם בשמואל א - פרק טז - רמז קכה, רש"י במדבר פ"ח פ"ב

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המוסר”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אמונת אומן, דרבמדיקר | 2 אורחים