כסף שיתכן שהוא לא שלי

איש תלמודי

משתמש ותיק
אשתי מצאה כסף בארנקה והיא  מסתפקת 'שמא' הכסף לא שייך אליה אלא למקום עבודתה (שזה עמותה ולא שייך בזה כ''כ מחילה)
האם יש להחמיר ולהחזיר את הכסף מספק או דאי''צ מדין הממע''ה
ועיקר הנדון בזה לענ''ד הוא אם בשמא ושמא שייך 'לצאת ידי שמים' 
 

אבוקה כנגדו

משתמש ותיק
וכאורח מכניס אורח ברוך הבא למקום הנפלא הזה [יעויין סוגיא דב"מ לז דמבואר בראשונים שם דאין חיוב לצאת יד"ש בשו"ש ומבואר עוד בכמה מקומות ד"ז]
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אבוקה כנגדו אמר:
ובעיקר השאלה בשמא ושמא ליכא חיוב לצאת יד"ש



סליחה, אם אפשר מקור? (מכיון שלא ידוע לי אם להרה''ג 'אבוקה כנגדו' שליט''א יש 'ידין ידין' מתנצל)
 

אבי חי

משתמש ותיק
מן הסתם יש לה דין שומר (שכר) וחייבת.
אך צ"ע, אין לי תעודה ולא ידע.
 

אבוקה כנגדו

משתמש ותיק
אבי חי אמר:
מן הסתם יש לה דין שומר (שכר) וחייבת
על מה בדיוק יש לה דין שומר????
זה דבר פשוט שליכא שום חיוב כמבואר בתוס' ב"מ לז ומבואר בכמה דוכתי בהפוסקים, ורק בגוונא דאיכא חיוב וספק פרעון דאיא"פ והוי שמא גרוע יש מקום לחייבו, ואולי יש כאן עוד צד להשאלה שלא פירטת?
 

אבי חי

משתמש ותיק
אבוקה כנגדו אמר:
אבי חי אמר:
מן הסתם יש לה דין שומר (שכר) וחייבת
על מה בדיוק יש לה דין שומר????
זה דבר פשוט שליכא שום חיוב כמבואר בתוס' ב"מ לז ומבואר בכמה דוכתי בהפוסקים, ורק בגוונא דאיכא חיוב וספק פרעון דאיא"פ והוי שמא גרוע יש מקום לחייבו, ואולי יש כאן עוד צד להשאלה שלא פירטת?
כונתי דמן הסתם המקרה הוא שהיא רגילה לשמור על כסף של המעסיק, ואין ספק על עצם הפקדון, אלא אם נתערב הפקדון בכספה, וכה"ג לכ' ודאי הוה לה למידק וחייבת.
האם זו טעות?
 
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אבוקה כנגדו אמר:
אבי חי אמר:
נתי דמן הסתם המקרה הוא שהיא רגילה לשמור על כסף של המעסיק
יתכן באמת, אם כן ש'יחזור לתלמודו' להסביר פרטי העובדא

מדובר שהמעסיק שלח אותה לקנות משהו, ולא זכור אם החזירה את העודף.
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
פותח הנושא
פינחס רוזנצוויג אמר:
אם יש כאן חשש גזילה, או לכל הפחות חשש 'השבת אבידה' צ"ע אם מהני שמא ושמא.

'חשש גזילה' שייך בכל מוחזק וע''ז ייסד הגרש''ש (ש''ה) את היסוד דגזילה בנוי על 'תורת המשפטים'.
אך מ'השבת אבידה' צ''ע. 
 

אבוקה כנגדו

משתמש ותיק
איש תלמודי אמר:
מדובר שהמעסיק שלח אותה לקנות משהו, ולא זכור אם החזירה את העודף.
כך צריך לנסח את השאלה!! [ברוב השאלות בחו"מ הוא כן שאחר הבירור משתנה כל הנידון], ועדיין לכאו' פטור אפי' לצאת יד"ש דכאן גם המעסיק הו"ל למידע א"כ הוי איא"פ בשו"ש בששניהם הול"ל ומבואר בסי' ע"ה דפטור גם מיד"ש בכה"ג [ואע"ג דהיא לכאו' כש"ש בכה"ג מ"מ עדיין הוי שו"ש לגבי ההשבה].
 

אבוקה כנגדו

משתמש ותיק
שוב בדקתי שם ובאמת זה הוי מחלוקת לכאו' תרי דעות במחבר עי' בש"ך סקס"ה [ועוד אחרונים] אך זה הוי ככל ספק ממון דהמע"ה [וזה אמרי' גם ביצייאה מיד"ש כמובן ול"ה זה בכלל ספק איסור]
 
חלק עליון תַחתִית