פטום הקטורת בשבת


פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1450
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 669 פעמים
קיבל תודה: 476 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

פטום הקטורת בשבת

שליחה על ידי אוריאל » 02 ספטמבר 2018, 00:19

התעוררתי בשב"ק, למה לפי נוסח אשכנז אומרים בשבת את פטום הקטורת מיד לאחר שמונה עשרה, ולא לאחר עלינו לשבח כמו בימות החול.


בנציון
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 791
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 320 פעמים
קיבל תודה: 352 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פטום הקטורת בשבת

שליחה על ידי בנציון » 02 ספטמבר 2018, 00:23

משום שביום חול מנהג אשכנז היה לא לומר, כמו שכתב הרמ"א, ולכן כשהתחילו לאומרו, אמרו לאחר התפילה דהיינו לאחר עלינו.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 824 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פטום הקטורת בשבת

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 02 ספטמבר 2018, 02:00

ועדיין מה ההבדל בין חול לשבת.
זכור לי הסבר כזה, ביום חול לא נהגו משום שאנשים טרודים לעבודתם ויש חשש שיחסרו באחד הסממנים, משא"כ בשבת.


דרומאי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1343
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 231 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פטום הקטורת בשבת

שליחה על ידי דרומאי » 02 ספטמבר 2018, 02:16

ההסבר שכמדומה כתוב במהרי''ל (אינו לפני כעת) הוא שהיות ואין כאלוקינו אמרינן בשבת כדי להשלים מאה ברכות משו''ה מישך שייך לתפילה עצמה, משא''כ בחול הלא מנהג אשכנז שאין אומרים אותו ולא פיטום הקטורת, ואף האומרים אותו אין לו שייכות להתפילה עצמה.


סבא
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1800
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 508 פעמים
קיבל תודה: 694 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פטום הקטורת בשבת

שליחה על ידי סבא » 02 ספטמבר 2018, 10:07

הפקדתי שומרים כתב:ועדיין מה ההבדל בין חול לשבת.
זכור לי הסבר כזה, ביום חול לא נהגו משום שאנשים טרודים לעבודתם ויש חשש שיחסרו באחד הסממנים, משא"כ בשבת.
כן מפורש בדרכי משה או"ח קל"ג ס"ק ד' וז"ל
והמנהג באלו המדינות כדברי מהר"י אבוהב שלא לאומרו בחול משום שטרודים למלאכתן ויש לחוש שידלגו בה, ובשבת ויום טוב אומרים אותו.
והביאו הרמ"א אח"כ להלכה בסימן קל"ב וז"ל
ויש שכתבו ליזהר לומר פיטום הקטורת מתוך הכתב, ולא בעל פה, משום שהאמירה במקום ההקטרה וחיישינן שמא ידלג (ב"י בשם מהר"י וא"ח) אחד מסממנים, ואמרינן שהוא חייב מיתה אם חסר אחת מסממניה; ולכן נהגו שלא לאומרו בחול, שממהרין למלאכתן וחיישינן שמא ידלג.


אור זרוע
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 701
הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
נתן תודה: 220 פעמים
קיבל תודה: 286 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פטום הקטורת בשבת

שליחה על ידי אור זרוע » 02 ספטמבר 2018, 17:03

בנציון כתב:משום שביום חול מנהג אשכנז היה לא לומר, כמו שכתב הרמ"א, ולכן כשהתחילו לאומרו, אמרו לאחר התפילה דהיינו לאחר עלינו.
כמדומה שבערלוי [שמתפללים נוסח אשכנז] עדיין נשאר המנהג הישן שלא אומרים פיטום הקטורת לאחר התפילה.


הכהן
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 897
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 262 פעמים
קיבל תודה: 278 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פטום הקטורת בשבת

שליחה על ידי הכהן » 02 ספטמבר 2018, 17:26

זו הסיבה שבנוסח ספרד אומרים בשבת פיטום הקטורת כנוסח אשכנז בעוד שבחול אומרים כהספרדים ("אתה תקום תרחם ציון" ו"תניא בר קפרא"), כיון שבחול העתיקו הנוסח מהספרדים שאמרוהו, ואח"כ החלו גם האשכנזים לומר באותו הנוסח שהם אומרים בשבת.


אור זרוע
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 701
הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
נתן תודה: 220 פעמים
קיבל תודה: 286 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פטום הקטורת בשבת

שליחה על ידי אור זרוע » 02 ספטמבר 2018, 18:43

בשו"ת מנחת יצחק ח, יב דן בהרחבה בענין שינוי הנוסחאות של אין כאלוקינו בין חול לשבת ויו"ט.
וכך סיום דבריו:
ובזה נבוא לבאר בהשינוי בין ימות החול לשבת ויו"ט, דהנה הרמ"א (או"ח סי' קל"ב סעי' ב') כתב, דנהגו שלא לומר פיטום הקטורת אחרי התפלה שממהרין למלאכתן וחיישינן שמא ידלג עיין שם, אבל בשבת ויו"ט שאין ממהרין אומרים, ולפי"ז אין לומר ג"כ אתה הוא שהקטירו ששייך לפיטום הקטורת בימות החול רק בשבת ויו"ט,

והנה בסידורים שהי' נדפסים בנוסח אשכנז עפי"ד הרמ"א הנ"ל, שפיר מובן מפני מה שבחול לא הי' אומרים אתה הוא שהקטירו וכו', אבל בשבת ויו"ט שאומרים פיטום הקטורת אומרים ג"כ אתה הוא שהקטירו וכו' כנ"ל,

ואף שאנחנו שמתפללים בנוסח האר"י אומרים אף בימות החול פיטום הקטורת אחרי התפלה, אבל משנה ראשונה בסיום של אין כאלוקינו לא זזה ממקומה כן נראה לי ברור בעזה"י.
לענין "תניא בר קפרא" נראה לי שבחסידות גור לא אומרים גם בימות החול, וכנראה שכך היה המנהג בקהילות נוספות.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • האם יש מקור לאלו שאינם עונבים עניבה בשבת אחה"צ?!
    על ידי אוריאל » 01 פברואר 2019, 02:57 » ב שבת קודש
    12 תגובות
    515 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי שעת השקט
    03 פברואר 2019, 00:56
  • הטעם שאין מתירין נדרים בשבת
    על ידי אוריאל » 01 פברואר 2019, 11:47 » ב בית המדרש
    0 תגובות
    112 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי אוריאל
    01 פברואר 2019, 11:47
  • ערבוב סוכר בתה בשבת
    על ידי פרלמן משה » 02 פברואר 2019, 21:09 » ב הלכה ומנהג
    2 תגובות
    157 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי שאר לעמו
    02 פברואר 2019, 21:38
  • שאלה מעשית לשוהים בשבת בשערי צדק
    על ידי בן של רב » 10 פברואר 2019, 20:19 » ב כשרות
    5 תגובות
    271 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יהודי
    17 פברואר 2019, 20:23
  • האם מותר ללטף כלב בשבת?
    על ידי במבי » 22 פברואר 2019, 00:38 » ב הלכה ומנהג
    5 תגובות
    353 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי דוידי חיים
    18 ינואר 2020, 20:33

חזור אל “סידור התפילה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים