פינחס רוזנצוויג אמר:וקליות, שעליהם נסוב דין בריה המקורי, לא מתמעטים בקליה?
כנראה השתבשתי מהספק על ברכה אחרונה. (רח ד)גופא דעובדא אמר:היכן מצאת כזאת שעיקר דין בריה המקורי נאמר על קליות?
HaimL אמר:לא ברור. פרד של רימון הוא פרידה של רימון? ופרידה של רימון הוא מיובש, אבל פרידה של ענב הוא לא מיובש?
ועוד, מי אמר שפרד של רימון הכוונה למיובש? שמא הכוונה לכך שעתיד להוציא את פרידותיו, ולמכרן כך, אבל לא מיובשים (וכעין שמוצאים לקנות בחנויות של ימינו).
גם ענב שלם בלי החותם שלו היינו המעט חיבור לעץ כבר אינו בריה כל חיסרון קטן כבר אינו בריהבמבי אמר:האם אכילת צימוק נחשבת בריה?
הרבה צימוקים יש ועוקצם עמהם.אחד הלויים אמר:גם ענב שלם בלי החותם שלו היינו המעט חיבור לעץ כבר אינו בריה כל חיסרון קטן כבר אינו בריהבמבי אמר:האם אכילת צימוק נחשבת בריה?
ובצימוק ודאי נחסר גם מהענב עצמו
אבל היבוש ודאי מחסיר מגוף הענב.דרומאי אמר:הרבה צימוקים יש ועוקצם עמהם.
במבי אמר:HaimL אמר:לא ברור. פרד של רימון הוא פרידה של רימון? ופרידה של רימון הוא מיובש, אבל פרידה של ענב הוא לא מיובש?
ועוד, מי אמר שפרד של רימון הכוונה למיובש? שמא הכוונה לכך שעתיד להוציא את פרידותיו, ולמכרן כך, אבל לא מיובשים (וכעין שמוצאים לקנות בחנויות של ימינו).
זכור לי שהמנחת ביכורים מסביר שפרד של רימון הכוונה לרימון מיובש (אמנם כשאמרתי זאת לחברותא שלי הוא תהה מה נשאר מגרעין הרימון אם הוא מיובש)
HaimL אמר:לא ברור. פרד של רימון הוא פרידה של רימון? ופרידה של רימון הוא מיובש, אבל פרידה של ענב הוא לא מיובש?
ועוד, מי אמר שפרד של רימון הכוונה למיובש? שמא הכוונה לכך שעתיד להוציא את פרידותיו, ולמכרן כך, אבל לא מיובשים (וכעין שמוצאים לקנות בחנויות של ימינו).
אז כפי שתמה החברותא שלך, מה נשאר מרימון מיובש. אולי, בדרך אפשר, הכוונה היא, שמאחר וגרגרי הרימון הם דקים מאוד, הוצאתם מהקליפה תמיד סוחטת חלק מהם, ובשביל לייבש את המוהל היוצא מהם, מפרידים את הגרגרים היטב זמ"ז, כך שהמוהל מתנדף בשמש (וכנראה שלא שוטפים אותם במים, גם כדי שלא ירקיבו, וגם כדי שלא יוכשרו לקבל טומאה). אבל לייבש אותם כעין צימוקים נראה תמוה ע"פ טבעם.במבי אמר:כותב הברטנורא - פרד. רגילין היו לפרד ברמונים וליבשן, ואותן הגרגרים יבשים קרויין פרד ע״ש שמפרידים אותן כדי שתכנס בהן [החמה] מכל צד:HaimL אמר:
רמב"ם - פרד. הוא גרגר הרמון מפרדין אותם ומיבשין אותן ונקראו פרדים וצמוקים הענבים היבשים:
גם בימינו מוכרים רימון מיובש.במבי אמר:זכור לי שהמנחת ביכורים מסביר שפרד של רימון הכוונה לרימון מיובש (אמנם כשאמרתי זאת לחברותא שלי הוא תהה מה נשאר מגרעין הרימון אם הוא מיובש)