שבוע שעבר הוא פגע בי


פותח הנושא
חושב מבחוץ
הודעות: 166
הצטרף: 31 יולי 2020, 01:17
נתן תודה: 94 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

שבוע שעבר הוא פגע בי

שליחה על ידי חושב מבחוץ » 21 יולי 2021, 10:16

לפי מה שנראה מהח"ח לאוין ח' בבמ"ח,
משפט כזה הוא לאו דאו' של לא תטור
הוא מביא שם מח' ראשונים במצב כזה ומסיים ספק דאו' לחומרא.
 


נדיב לב
הודעות: 5464
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 260 פעמים
קיבל תודה: 2888 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שבוע שעבר הוא פגע בי

שליחה על ידי נדיב לב » 21 יולי 2021, 10:24

חושב מבחוץ כתב:
21 יולי 2021, 10:16
לפי מה שנראה מהח"ח לאוין ח' בבמ"ח,
משפט כזה הוא לאו דאו' של לא תטור
הוא מביא שם מח' ראשונים במצב כזה ומסיים ספק דאו' לחומרא.
 

על פניו מאי שנא מביקש קרדום וכו' ובסוף השאילו וגילה נטירתו דעובר אלאו שלא תיטור, ממקרה זה, וכי בגלל שהשאילו זה יהיה סיבה לגריעותא שנחשב נטירה.


פותח הנושא
חושב מבחוץ
הודעות: 166
הצטרף: 31 יולי 2020, 01:17
נתן תודה: 94 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שבוע שעבר הוא פגע בי

שליחה על ידי חושב מבחוץ » 21 יולי 2021, 10:32

בגמרא זה מובא על דברים שבממון,
יש ראשונים שלומדים שם את הסוגיא גם על צער הגוף,
וע"ז סיים ספק דאו'.

שם מביא שבזמן הפגיעה ממש מותר להגיב משום שזה בן אדם לא יכול לשתוק ואיננו מלאכים אך לאחר זמן חייב לסלוח.

לכאו' רוב הפגיעות בזמן הפגיעה הם לא כ"כ חמורות (כמעט ואין פגיעה ששופכת את דמו של האדם במכוון- הרוב זה עקיצה או הערה שלא במקומה שלא נעים להגיב במקום)
ולהיפך לאחר זמן הפגוע מבין את העקיצה או הפגיעה הבלתי ישירה.

זה לאו דאו' שצריך למסור את כל ממונו, לכאו' שאדם לא יעשה כלום עד שיסיר את הקיפדא מלבו.

זה נראה לי ממש מלאכי השרת.

בהלכות יום כיפור כ' הרמ"א "ואל יהיה המוחל אכזרי מלמחול" לכאו' זה איסור גמור והוא מחוייב למחול.


חימקו
הודעות: 1015
הצטרף: 13 ינואר 2021, 21:28
נתן תודה: 385 פעמים
קיבל תודה: 302 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שבוע שעבר הוא פגע בי

שליחה על ידי חימקו » 21 יולי 2021, 10:35

פתחתי אשכול על זה כשלמדו יומא. אולי רבינו @נדיב לב ידע למצוא.


דבש לפי
הודעות: 1173
הצטרף: 03 דצמבר 2020, 01:05
נתן תודה: 1083 פעמים
קיבל תודה: 415 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שבוע שעבר הוא פגע בי

שליחה על ידי דבש לפי » 21 יולי 2021, 10:44

חושב מבחוץ כתב:
21 יולי 2021, 10:16
לפי מה שנראה מהח"ח לאוין ח' בבמ"ח,
משפט כזה הוא לאו דאו' של לא תטור
הוא מביא שם מח' ראשונים במצב כזה ומסיים ספק דאו' לחומרא.
אבל בפנים הוא סתם בזה (באופן שמשמע להיתר) כי דעת רוב הראשונים ופשטות הגמרא להיתר.
ונראה לענ"ד שאין כוונתו באמרו על זה בבאר מים חיים "וספיקא דאוריתא לחומרא" לומר שזה נחשב כספק השקול וצריך מדינא להחמיר, אלא לומר שאף על פי שהספק אינו שקול ראוי לחשוש לשיטת המחמירים כיון שזה ספיקא דאורייתא (אבל אם היה נוקט שמדינא צריך להחמיר בזה כדין ספיקא דאורייתא לכאורה לא היה נמנע מלהביא חומרא זו גם בפנים).


נדיב לב
הודעות: 5464
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 260 פעמים
קיבל תודה: 2888 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שבוע שעבר הוא פגע בי

שליחה על ידי נדיב לב » 21 יולי 2021, 10:45

חימקו כתב:
21 יולי 2021, 10:35
פתחתי אשכול על זה כשלמדו יומא. אולי רבינו @נדיב לב ידע למצוא.

זה היה קל ..:) מה עשיתי ממני מרכז מידע בפל"ת...:)
איך יכול להיות שאדם מתגבר על יצרו ובכל אופן עובר על לאו? (כג.)


פינחס רוזנצוויג
הודעות: 1810
הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
נתן תודה: 504 פעמים
קיבל תודה: 748 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שבוע שעבר הוא פגע בי

שליחה על ידי פינחס רוזנצוויג » 21 יולי 2021, 10:47

אדם לא אמור לבלוע כדור שכחה.
נטירה הכוונה לשחזר את מקרה הפגיעה בלב ולחפש הזדמנות להשיב לו מנה אחת אפיים.
התשובה 'הילך איני כמותך שלא השאלתני' שזו היא נטירה, אינה אלא בגלל שהזכיר לחברו מפורש שלא השאיל לו, וגחלים חתה על ראשו.


חימקו
הודעות: 1015
הצטרף: 13 ינואר 2021, 21:28
נתן תודה: 385 פעמים
קיבל תודה: 302 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שבוע שעבר הוא פגע בי

שליחה על ידי חימקו » 21 יולי 2021, 10:49

נדיב לב כתב:
21 יולי 2021, 10:45
חימקו כתב:
21 יולי 2021, 10:35
פתחתי אשכול על זה כשלמדו יומא. אולי רבינו @נדיב לב ידע למצוא.

זה היה קל ..:) מה עשיתי ממני מרכז מידע בפל"ת...:)
איך יכול להיות שאדם מתגבר על יצרו ובכל אופן עובר על לאו? (כג.)

יש"כ. 


יעקב1
הודעות: 411
הצטרף: 06 יוני 2016, 22:27
נתן תודה: 23 פעמים
קיבל תודה: 82 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שבוע שעבר הוא פגע בי

שליחה על ידי יעקב1 » 21 יולי 2021, 10:55

האיסור הוא נטירת השנאה ולא זכרון הדברים בפה. אני זוכר פגיעה מלפני 15 שנה אבל אין לי כעס וקפידה עליו. ועוד שעיקר האיסור הוא נטירת הלב וגם אם לא אומר עובר איסור ומאידך אם אינו נוטר השנאה אין בעיה שיאמר כל היום פלוני פגע בי.
עוד דבר שבחינוך כ' וביארו הח"ח שרק כעבור זמן יש חיוב לשכוח מהלב אך באופן מיידי התורה לא "מצפה" שלא יהיה כעס כי איננו מלאכי השרת. ותוך כמה זמן חייב לשכוח הכעס וקפידא? לא מוזכר שיעור מדויק ולכאו' זה משתנה מאדם לאדם יש רגיש ויש שאינו יש פגיעה גדולה ויש פגיעה קטנה וכו'.

  


פותח הנושא
חושב מבחוץ
הודעות: 166
הצטרף: 31 יולי 2020, 01:17
נתן תודה: 94 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שבוע שעבר הוא פגע בי

שליחה על ידי חושב מבחוץ » 21 יולי 2021, 15:47

פינחס רוזנצוויג כתב:
21 יולי 2021, 10:47
אינה אלא בגלל שהזכיר לחברו מפורש שלא השאיל לו, וגחלים חתה על ראשו.
מפורש שם לא כך וכמו שכ' הרב @@יעקב1

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] | 3 אורחים