לא יצא מפי הרב-----זצ"לאהרן פישר אמר:אגיד האמת,, אף פעם לא נכנסתי להבין ולכנס לעומק הסוגיא של "תקנת הדף היומי", ואין לי ענין לזה.
זכור לי אמרא של ---- זצ"ל, שא' מגזירות על התורה שבעשור האחרון הוא אי-ביטול הדף היומי, לא שמעתי ממנו, ולא לוקח אחריות על נכונות השמועה, אולי א' מחברי הפורום יכול לברר.
אינני יודע איזה שם כתב מר בתחילה, מ"מ אימרה ששמעתי מהג"ר הלל זקס זצ"ל שאמר שלא הייתה גזירה קשה לישראל מימות המתייונים כגזירת הדף היומי.אהרן פישר אמר:אגיד האמת,, אף פעם לא נכנסתי להבין ולכנס לעומק הסוגיא של "תקנת הדף היומי", ואין לי ענין לזה.
זכור לי אמרא של ---- זצ"ל, שא' מגזירות על התורה שבעשור האחרון הוא אי-ביטול הדף היומי, לא שמעתי ממנו, ולא לוקח אחריות על נכונות השמועה, אולי א' מחברי הפורום יכול לברר.
ונוסף גם הוא..אחד מן הגולה אמר:אינני יודע איזה שם כתב מר בתחילה, מ"מ אימרה ששמעתי מהג"ר הלל זקס זצ"ל שאמר שלא הייתה גזירה קשה לישראל מימות המתייונים כגזירת הדף היומי.אהרן פישר אמר:אגיד האמת,, אף פעם לא נכנסתי להבין ולכנס לעומק הסוגיא של "תקנת הדף היומי", ואין לי ענין לזה.
זכור לי אמרא של ---- זצ"ל, שא' מגזירות על התורה שבעשור האחרון הוא אי-ביטול הדף היומי, לא שמעתי ממנו, ולא לוקח אחריות על נכונות השמועה, אולי א' מחברי הפורום יכול לברר.
מאיפה אתה יודע מה מהר"ם שפירא והחפץ חיים התכוונו, ומה האמרי אמת התכוון?אחד מן הגולה אמר:המהר"ם לא התכוון לתקן את לימוד זה לעם שבשדות שלא ילמדו יותר מאשר דף אחד בלימוד בקיאותי רח"ל, הוא התכוון ללומדי תורה שילמדו לאט יותר שיהי' לכולם לימוד אחיד שיוכלו לדון אחד עם השני בעומקן של סוגיות.עפר ואפר אמר:
אילו היית שואל את המהר"ם או את הח"ח זיע"א לגבי בעלי בתים שלומדים שעה ביום מה ילמדו היו אומרים לא לשנות ממה שהיה מקובל אז, דהיינו עין יעקב וחיי אדם וכיו"ב.
הקושיא א"כ אינה אלא על האמרי אמת זיע"א שתיקן את לימוד זה לעם שבשדות.
ואני שואל איך מצאנו יו''ר לפתוח שו''ע בלי לדעת קודם הרבה גמ' הן בשביל הידיעה והן בשביל להבין סברא והן פשוט כדי להבין את השקו''ט בב''י ובנו''כאבימי אמר:איך מצאנו ידינו ורגלינו לפתוח גמרא בלי להיות בקי לפני כן בכל שלחן ערוך או"ח ולפחות בספרי הקיצורים לדעת את המעשה אשר יעשון בכל הדינים הנצרכים למעשה מדי יום ביום, מדי שבת בשבתו ומועד במועדו?
אימרות קיצוניות ותמוהות לא אמורות לעלות על דל שפתיו של מאן דהו, כל שכן שלא לכותבן ולהפיצן ברבים, אבל כשמיחסים אותן לאחד מגדולי ישראל הן דורשות "כביכול" התייחסות וביאור...אחד מן הגולה אמר:מ"מ אימרה ששמעתי מהג"ר הלל זקס זצ"ל שאמר שלא הייתה גזירה קשה לישראל מימות המתייונים כגזירת הדף היומי.
שניאור אמר:מאיפה אתה יודע מה מהר"ם שפירא והחפץ חיים התכוונו, ומה האמרי אמת התכוון?אחד מן הגולה אמר:המהר"ם לא התכוון לתקן את לימוד זה לעם שבשדות שלא ילמדו יותר מאשר דף אחד בלימוד בקיאותי רח"ל, הוא התכוון ללומדי תורה שילמדו לאט יותר שיהי' לכולם לימוד אחיד שיוכלו לדון אחד עם השני בעומקן של סוגיות.עפר ואפר אמר:
אילו היית שואל את המהר"ם או את הח"ח זיע"א לגבי בעלי בתים שלומדים שעה ביום מה ילמדו היו אומרים לא לשנות ממה שהיה מקובל אז, דהיינו עין יעקב וחיי אדם וכיו"ב.
הקושיא א"כ אינה אלא על האמרי אמת זיע"א שתיקן את לימוד זה לעם שבשדות.
איפה תיקן האמרי אמת לימוד זה לעם שבשדות?
הוא הרי הסביר את מטרתו בלימוד האחיד, שכששני יהודים יפגשו ביחד יוכלו לדון האחד עם השני בדברי תורה ולא בשיחה בטלה, אל מי הוא פנה בבקשה הזו???עפר ואפר אמר:שניאור אמר:מאיפה אתה יודע מה מהר"ם שפירא והחפץ חיים התכוונו, ומה האמרי אמת התכוון?אחד מן הגולה אמר:המהר"ם לא התכוון לתקן את לימוד זה לעם שבשדות שלא ילמדו יותר מאשר דף אחד בלימוד בקיאותי רח"ל, הוא התכוון ללומדי תורה שילמדו לאט יותר שיהי' לכולם לימוד אחיד שיוכלו לדון אחד עם השני בעומקן של סוגיות.
אילו היית שואל את המהר"ם או את הח"ח זיע"א לגבי בעלי בתים שלומדים שעה ביום מה ילמדו היו אומרים לא לשנות ממה שהיה מקובל אז, דהיינו עין יעקב וחיי אדם וכיו"ב.
הקושיא א"כ אינה אלא על האמרי אמת זיע"א שתיקן את לימוד זה לעם שבשדות.
איפה תיקן האמרי אמת לימוד זה לעם שבשדות?
הוא כמובן לא יודע כלום, הסר דאגה
תקנת דף היומי הייתה פשוטה במהותה, פעם כל אחד היה "חבר" במפלגה, כך גם ב"מפלגת אגודת ישראל".
ע"פ מה שהוחלט בכנסיה בתרפ"ג, זה שאחד מהתקנות המחייבות כל חבר, היא ללמוד את הדף היומי. ראה למשל המכתב המצורף.
מכתב הגרמ.png
הרוב של חברי אגו"י לא היו כמובן כולל יונגעלייט, ואגב אדרבא על לומדי הישיבות לא היה מדובר - הרב וואזנר סיפר בראיון שגם בישיבת יח"ל עצמה לא שינו כלל מסדרי הלימודים ולא למדו את הדף, רק קבוצת בחורים רצו לשמח את הגר"מ וקיבלו זאת ע"ע מלבד המסכתות הנלמדות בישיבה.
הצעיר שבחבורה אמר:הוא הרי הסביר את מטרתו בלימוד האחיד, שכששני יהודים יפגשו ביחד יוכלו לדון האחד עם השני בדברי תורה ולא בשיחה בטלה, אל מי הוא פנה בבקשה הזו???עפר ואפר אמר:שניאור אמר:מאיפה אתה יודע מה מהר"ם שפירא והחפץ חיים התכוונו, ומה האמרי אמת התכוון?
איפה תיקן האמרי אמת לימוד זה לעם שבשדות?
הוא כמובן לא יודע כלום, הסר דאגה
תקנת דף היומי הייתה פשוטה במהותה, פעם כל אחד היה "חבר" במפלגה, כך גם ב"מפלגת אגודת ישראל".
ע"פ מה שהוחלט בכנסיה בתרפ"ג, זה שאחד מהתקנות המחייבות כל חבר, היא ללמוד את הדף היומי. ראה למשל המכתב המצורף.
מכתב הגרמ.png
הרוב של חברי אגו"י לא היו כמובן כולל יונגעלייט, ואגב אדרבא על לומדי הישיבות לא היה מדובר - הרב וואזנר סיפר בראיון שגם בישיבת יח"ל עצמה לא שינו כלל מסדרי הלימודים ולא למדו את הדף, רק קבוצת בחורים רצו לשמח את הגר"מ וקיבלו זאת ע"ע מלבד המסכתות הנלמדות בישיבה.
אכן זה נעשה כתקנה כללית, אך בנוסף לשאר הלימודים של בעלי בתים, ולא על חשבונם....
אשאיר את הדברים להכרעת הקורא...עפר ואפר אמר:הצעיר שבחבורה אמר:הוא הרי הסביר את מטרתו בלימוד האחיד, שכששני יהודים יפגשו ביחד יוכלו לדון האחד עם השני בדברי תורה ולא בשיחה בטלה, אל מי הוא פנה בבקשה הזו???עפר ואפר אמר:הוא כמובן לא יודע כלום, הסר דאגה
תקנת דף היומי הייתה פשוטה במהותה, פעם כל אחד היה "חבר" במפלגה, כך גם ב"מפלגת אגודת ישראל".
ע"פ מה שהוחלט בכנסיה בתרפ"ג, זה שאחד מהתקנות המחייבות כל חבר, היא ללמוד את הדף היומי. ראה למשל המכתב המצורף.
מכתב הגרמ.png
הרוב של חברי אגו"י לא היו כמובן כולל יונגעלייט, ואגב אדרבא על לומדי הישיבות לא היה מדובר - הרב וואזנר סיפר בראיון שגם בישיבת יח"ל עצמה לא שינו כלל מסדרי הלימודים ולא למדו את הדף, רק קבוצת בחורים רצו לשמח את הגר"מ וקיבלו זאת ע"ע מלבד המסכתות הנלמדות בישיבה.
אכן זה נעשה כתקנה כללית, אך בנוסף לשאר הלימודים של בעלי בתים, ולא על חשבונם....
אם כבר כלפי לייא, תלמידי חכמים יכולים בלא"ה למצוא איזה נושא משותף ביניהם
הרעיון שלך שזה יהיה בנוסף זה הרעיון שלך.
יותר מזה - אני מסכים איתך בכל לב שיוזמי הרעיון היו שמחים מאוד שימשיכו ללמוד הלכה, אפשר אולי אפילו דיברו על זה כמה פעמים
אבל התכל'ס הוא, כפי שאני יודע וגם אתה יודע, וגדולי ישראל ידעו את זה מראש (ובוודאי אחרי שזה קרה), שע"פ רוב הדף הוא השיעור היומי היחיד שנשאר
בטוח?עפר ואפר אמר:הרוב של חברי אגו"י לא היו כמובן כולל יונגעלייט, ואגב אדרבא על לומדי הישיבות לא היה מדובר - הרב וואזנר סיפר בראיון שגם בישיבת יח"ל עצמה לא שינו כלל מסדרי הלימודים ולא למדו את הדף, רק קבוצת בחורים רצו לשמח את הגר"מ וקיבלו זאת ע"ע מלבד המסכתות הנלמדות בישיבה.
סנגורן של ישראל אמר:בטוח?עפר ואפר אמר:הרוב של חברי אגו"י לא היו כמובן כולל יונגעלייט, ואגב אדרבא על לומדי הישיבות לא היה מדובר - הרב וואזנר סיפר בראיון שגם בישיבת יח"ל עצמה לא שינו כלל מסדרי הלימודים ולא למדו את הדף, רק קבוצת בחורים רצו לשמח את הגר"מ וקיבלו זאת ע"ע מלבד המסכתות הנלמדות בישיבה.
לי זכור דוקא שסדר הלימוד המרכזי כן היה בדף היומי.
בהמכלול כתבו בלי מקור שעיקר הלימוד היה בסדר קדשים.
מישהו יודע משהו יותר מדויק?
אשמח להפניה מדויקת יותר אם תוכל ללא טירחה, יען הספר שם שניסיתי לחפש בו כתוב ביידיש, וקשה לי לחפש כך חומר במהירות.עפר ואפר אמר:סנגורן של ישראל אמר:בטוח?עפר ואפר אמר:הרוב של חברי אגו"י לא היו כמובן כולל יונגעלייט, ואגב אדרבא על לומדי הישיבות לא היה מדובר - הרב וואזנר סיפר בראיון שגם בישיבת יח"ל עצמה לא שינו כלל מסדרי הלימודים ולא למדו את הדף, רק קבוצת בחורים רצו לשמח את הגר"מ וקיבלו זאת ע"ע מלבד המסכתות הנלמדות בישיבה.
לי זכור דוקא שסדר הלימוד המרכזי כן היה בדף היומי.
בהמכלול כתבו בלי מקור שעיקר הלימוד היה בסדר קדשים.
מישהו יודע משהו יותר מדויק?
ודאי שלא. האוצר פתוח לפניך, ותוכל לראות בספרים של ר' דוד אברהם מנדלבוים את הכל.
איזה ספר? 'ישיבת חכמי לובלין' של הרד"א מנדלבוים?סנגורן של ישראל אמר:הספר שם שניסיתי לחפש בו כתוב ביידיש
בעקבות הודעתך עלעלתי בין בתריו, ולא עלתה בידי תמונה ברורה על סדרי הלימוד שם.לבי במערב אמר:איזה ספר? 'ישיבת חכמי לובלין' של הרד"א מנדלבוים?סנגורן של ישראל אמר:הספר שם שניסיתי לחפש בו כתוב ביידיש
איך יפתחו טור, שו''ע, שו''ע הרב, הלכות תלמוד תורה...? הרי צריכים ללמוד גמרא!?צודע זאך אמר:חברה מישהו פה פתח טור, שו''ע, שו''ע הרב, הלכות תלמוד תורה ולמדו היטב ואחר ענה את מה שענה...
אחד מן הגולה אמר:המהר"ם לא התכוון לתקן את לימוד זה לעם שבשדות שלא ילמדו יותר מאשר דף אחד בלימוד בקיאותי רח"ל, הוא התכוון ללומדי תורה שילמדו לאט יותר שיהי' לכולם לימוד אחיד שיוכלו לדון אחד עם השני בעומקן של סוגיות.עפר ואפר אמר:אני יכתוב את השאלה אולי בצורה אחרת.
מה ראו על ככה גדולי ישראל לתקן תקנת "דף היומי" שמשמעותה ברוב המקרים, שהשיעור היחיד שילמדו העם שבשדות הוא שיעור גמרא בקיאות ולא הלכה למעשה כפי חובתם.
הסיבה הטכנית היא שכאשר מדובר על ספרי הלכה למעשה א"א לאחד את כלל ישראל באותו הספר כמובן.
ואעפ"כ צ"ע.
אילו היית שואל את המהר"ם או את הח"ח זיע"א לגבי בעלי בתים שלומדים שעה ביום מה ילמדו היו אומרים לא לשנות ממה שהיה מקובל אז, דהיינו עין יעקב וחיי אדם וכיו"ב.
הקושיא א"כ אינה אלא על האמרי אמת זיע"א שתיקן את לימוד זה לעם שבשדות.
כמדומה שמן הראוי לעורר כי נחוץ העיון בכל דבריו שם.מתון מתון אמר:לכידה.PNG
בהחלט...צודע זאך אמר:חברה מישהו פה פתח טור, שו''ע, שו''ע הרב, הלכות תלמוד תורה ולמדו היטב ואחר ענה את מה שענה... לאוהבים לקצר כהיום יש פסקי תשובות על הנ''ל...
דהיינו מש''כ בד''ה 'אחת'מענה רך ישיב חמה אמר:עיין מה שכתב מרנא החפץ חיים בהקדמתו בספר משנה ברורה