מדוע לומדים גמרא לפני הלכות הנחוצות?

אהרן פישר

משתמש ותיק
אגיד האמת,, אף פעם לא נכנסתי להבין ולכנס לעומק הסוגיא של "תקנת הדף היומי", ואין לי ענין לזה.
זכור לי אמרא של ---- זצ"ל, שא' מגזירות על התורה שבעשור האחרון הוא אי-ביטול הדף היומי, לא שמעתי ממנו, ולא לוקח אחריות על נכונות השמועה, אולי א' מחברי הפורום יכול לברר.
 

רבינא

משתמש ותיק
אהרן פישר אמר:
אגיד האמת,, אף פעם לא נכנסתי להבין ולכנס לעומק הסוגיא של "תקנת הדף היומי", ואין לי ענין לזה.
זכור לי אמרא של ---- זצ"ל, שא' מגזירות על התורה שבעשור האחרון הוא אי-ביטול הדף היומי, לא שמעתי ממנו, ולא לוקח אחריות על נכונות השמועה, אולי א' מחברי הפורום יכול לברר.
לא יצא מפי הרב-----זצ"ל
אולי רב אחר
 

אחד מן הגולה

משתמש ותיק
אהרן פישר אמר:
אגיד האמת,, אף פעם לא נכנסתי להבין ולכנס לעומק הסוגיא של "תקנת הדף היומי", ואין לי ענין לזה.
זכור לי אמרא של ---- זצ"ל, שא' מגזירות על התורה שבעשור האחרון הוא אי-ביטול הדף היומי, לא שמעתי ממנו, ולא לוקח אחריות על נכונות השמועה, אולי א' מחברי הפורום יכול לברר.
אינני יודע איזה שם כתב מר בתחילה, מ"מ אימרה ששמעתי מהג"ר הלל זקס זצ"ל שאמר שלא הייתה גזירה קשה לישראל מימות המתייונים כגזירת הדף היומי.
 
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
אחד מן הגולה אמר:
אהרן פישר אמר:
אגיד האמת,, אף פעם לא נכנסתי להבין ולכנס לעומק הסוגיא של "תקנת הדף היומי", ואין לי ענין לזה.
זכור לי אמרא של ---- זצ"ל, שא' מגזירות על התורה שבעשור האחרון הוא אי-ביטול הדף היומי, לא שמעתי ממנו, ולא לוקח אחריות על נכונות השמועה, אולי א' מחברי הפורום יכול לברר.
אינני יודע איזה שם כתב מר בתחילה, מ"מ אימרה ששמעתי מהג"ר הלל זקס זצ"ל שאמר שלא הייתה גזירה קשה לישראל מימות המתייונים כגזירת הדף היומי.
ונוסף גם הוא.. 
 
 

שניאור

משתמש ותיק
אחד מן הגולה אמר:
עפר ואפר אמר:
המהר"ם לא התכוון לתקן את לימוד זה לעם שבשדות שלא ילמדו יותר מאשר דף אחד בלימוד בקיאותי רח"ל, הוא התכוון ללומדי תורה שילמדו לאט יותר שיהי' לכולם לימוד אחיד שיוכלו לדון אחד עם השני בעומקן של סוגיות.
אילו היית שואל את המהר"ם או את הח"ח זיע"א לגבי בעלי בתים שלומדים שעה ביום מה ילמדו היו אומרים לא לשנות ממה שהיה מקובל אז, דהיינו עין יעקב וחיי אדם וכיו"ב.
הקושיא א"כ אינה אלא על האמרי אמת זיע"א שתיקן את לימוד זה לעם שבשדות.
מאיפה אתה יודע מה מהר"ם שפירא והחפץ חיים התכוונו, ומה האמרי אמת התכוון?

איפה תיקן האמרי אמת לימוד זה לעם שבשדות?
 
 

מבשן אשיב

משתמש ותיק
אבימי אמר:
איך מצאנו ידינו ורגלינו לפתוח גמרא בלי להיות בקי לפני כן בכל שלחן ערוך או"ח ולפחות בספרי הקיצורים לדעת את המעשה אשר יעשון בכל הדינים הנצרכים למעשה מדי יום ביום, מדי שבת בשבתו ומועד במועדו?
ואני שואל איך מצאנו יו''ר לפתוח שו''ע בלי לדעת קודם הרבה גמ' הן בשביל הידיעה והן בשביל להבין סברא והן פשוט כדי להבין את השקו''ט בב''י ובנו''כ
נשאר איפוא ללמוד קיצור שו''ע 
נו ברצינות אפשר להושיב בחור ללמוד יום שלם קש''ע??
הלוא נבול יבול 
אין לך לימוד מחיה ומשמח יותר מאשר גמרא [עכ''פ בתחילת לימודו של נער]
ואיך תושיבנו ליבש [וסליחה על הביטוי אך הוא נכון] עם ספרי קיצורים???
 

עמנואל

משתמש ותיק
אחד מן הגולה אמר:
מ"מ אימרה ששמעתי מהג"ר הלל זקס זצ"ל שאמר שלא הייתה גזירה קשה לישראל מימות המתייונים כגזירת הדף היומי.
אימרות קיצוניות ותמוהות לא אמורות לעלות על דל שפתיו של מאן דהו, כל שכן שלא לכותבן ולהפיצן ברבים, אבל כשמיחסים אותן לאחד מגדולי ישראל הן דורשות "כביכול" התייחסות וביאור...
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
שניאור אמר:
אחד מן הגולה אמר:
עפר ואפר אמר:
המהר"ם לא התכוון לתקן את לימוד זה לעם שבשדות שלא ילמדו יותר מאשר דף אחד בלימוד בקיאותי רח"ל, הוא התכוון ללומדי תורה שילמדו לאט יותר שיהי' לכולם לימוד אחיד שיוכלו לדון אחד עם השני בעומקן של סוגיות.
אילו היית שואל את המהר"ם או את הח"ח זיע"א לגבי בעלי בתים שלומדים שעה ביום מה ילמדו היו אומרים לא לשנות ממה שהיה מקובל אז, דהיינו עין יעקב וחיי אדם וכיו"ב.
הקושיא א"כ אינה אלא על האמרי אמת זיע"א שתיקן את לימוד זה לעם שבשדות.
מאיפה אתה יודע מה מהר"ם שפירא והחפץ חיים התכוונו, ומה האמרי אמת התכוון?

איפה תיקן האמרי אמת לימוד זה לעם שבשדות?

הוא כמובן לא יודע כלום, הסר דאגה

תקנת דף היומי הייתה פשוטה במהותה, פעם כל אחד היה "חבר" במפלגה, כך גם ב"מפלגת אגודת ישראל".
ע"פ מה שהוחלט בכנסיה בתרפ"ג, זה שאחד מהתקנות המחייבות כל חבר, היא ללמוד את הדף היומי. ראה למשל המכתב המצורף.
מכתב הגרמ.png

הרוב של חברי אגו"י לא היו כמובן כולל יונגעלייט, ואגב אדרבא על לומדי הישיבות לא היה מדובר - הרב וואזנר סיפר בראיון שגם בישיבת יח"ל עצמה לא שינו כלל מסדרי הלימודים ולא למדו את הדף, רק קבוצת בחורים רצו לשמח את הגר"מ וקיבלו זאת ע"ע מלבד המסכתות הנלמדות בישיבה.
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
עפר ואפר אמר:
שניאור אמר:
אחד מן הגולה אמר:
המהר"ם לא התכוון לתקן את לימוד זה לעם שבשדות שלא ילמדו יותר מאשר דף אחד בלימוד בקיאותי רח"ל, הוא התכוון ללומדי תורה שילמדו לאט יותר שיהי' לכולם לימוד אחיד שיוכלו לדון אחד עם השני בעומקן של סוגיות.
אילו היית שואל את המהר"ם או את הח"ח זיע"א לגבי בעלי בתים שלומדים שעה ביום מה ילמדו היו אומרים לא לשנות ממה שהיה מקובל אז, דהיינו עין יעקב וחיי אדם וכיו"ב.
הקושיא א"כ אינה אלא על האמרי אמת זיע"א שתיקן את לימוד זה לעם שבשדות.
מאיפה אתה יודע מה מהר"ם שפירא והחפץ חיים התכוונו, ומה האמרי אמת התכוון?

איפה תיקן האמרי אמת לימוד זה לעם שבשדות?

הוא כמובן לא יודע כלום, הסר דאגה

תקנת דף היומי הייתה פשוטה במהותה, פעם כל אחד היה "חבר" במפלגה, כך גם ב"מפלגת אגודת ישראל".
ע"פ מה שהוחלט בכנסיה בתרפ"ג, זה שאחד מהתקנות המחייבות כל חבר, היא ללמוד את הדף היומי. ראה למשל המכתב המצורף.
מכתב הגרמ.png

הרוב של חברי אגו"י לא היו כמובן כולל יונגעלייט, ואגב אדרבא על לומדי הישיבות לא היה מדובר - הרב וואזנר סיפר בראיון שגם בישיבת יח"ל עצמה לא שינו כלל מסדרי הלימודים ולא למדו את הדף, רק קבוצת בחורים רצו לשמח את הגר"מ וקיבלו זאת ע"ע מלבד המסכתות הנלמדות בישיבה.
הוא הרי הסביר את מטרתו בלימוד האחיד, שכששני יהודים יפגשו ביחד יוכלו לדון האחד עם השני בדברי תורה ולא בשיחה בטלה, אל מי הוא פנה בבקשה הזו???
אכן זה נעשה כתקנה כללית, אך בנוסף לשאר הלימודים של בעלי בתים, ולא על חשבונם....
 
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
עפר ואפר אמר:
שניאור אמר:
מאיפה אתה יודע מה מהר"ם שפירא והחפץ חיים התכוונו, ומה האמרי אמת התכוון?

איפה תיקן האמרי אמת לימוד זה לעם שבשדות?

הוא כמובן לא יודע כלום, הסר דאגה

תקנת דף היומי הייתה פשוטה במהותה, פעם כל אחד היה "חבר" במפלגה, כך גם ב"מפלגת אגודת ישראל".
ע"פ מה שהוחלט בכנסיה בתרפ"ג, זה שאחד מהתקנות המחייבות כל חבר, היא ללמוד את הדף היומי. ראה למשל המכתב המצורף.
מכתב הגרמ.png

הרוב של חברי אגו"י לא היו כמובן כולל יונגעלייט, ואגב אדרבא על לומדי הישיבות לא היה מדובר - הרב וואזנר סיפר בראיון שגם בישיבת יח"ל עצמה לא שינו כלל מסדרי הלימודים ולא למדו את הדף, רק קבוצת בחורים רצו לשמח את הגר"מ וקיבלו זאת ע"ע מלבד המסכתות הנלמדות בישיבה.
הוא הרי הסביר את מטרתו בלימוד האחיד, שכששני יהודים יפגשו ביחד יוכלו לדון האחד עם השני בדברי תורה ולא בשיחה בטלה, אל מי הוא פנה בבקשה הזו???
אכן זה נעשה כתקנה כללית, אך בנוסף לשאר הלימודים של בעלי בתים, ולא על חשבונם....

אם כבר כלפי לייא, תלמידי חכמים יכולים בלא"ה למצוא איזה נושא משותף ביניהם

הרעיון שלך שזה יהיה בנוסף זה הרעיון שלך.
יותר מזה - אני מסכים איתך בכל לב שיוזמי הרעיון היו שמחים מאוד שימשיכו ללמוד הלכה, אפשר אולי אפילו דיברו על זה כמה פעמים

אבל התכל'ס הוא, כפי שאני יודע וגם אתה יודע, וגדולי ישראל ידעו את זה מראש (ובוודאי אחרי שזה קרה), שע"פ רוב הדף הוא השיעור היומי היחיד שנשאר
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
עפר ואפר אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
עפר ואפר אמר:
הוא כמובן לא יודע כלום, הסר דאגה

תקנת דף היומי הייתה פשוטה במהותה, פעם כל אחד היה "חבר" במפלגה, כך גם ב"מפלגת אגודת ישראל".
ע"פ מה שהוחלט בכנסיה בתרפ"ג, זה שאחד מהתקנות המחייבות כל חבר, היא ללמוד את הדף היומי. ראה למשל המכתב המצורף.
מכתב הגרמ.png

הרוב של חברי אגו"י לא היו כמובן כולל יונגעלייט, ואגב אדרבא על לומדי הישיבות לא היה מדובר - הרב וואזנר סיפר בראיון שגם בישיבת יח"ל עצמה לא שינו כלל מסדרי הלימודים ולא למדו את הדף, רק קבוצת בחורים רצו לשמח את הגר"מ וקיבלו זאת ע"ע מלבד המסכתות הנלמדות בישיבה.
הוא הרי הסביר את מטרתו בלימוד האחיד, שכששני יהודים יפגשו ביחד יוכלו לדון האחד עם השני בדברי תורה ולא בשיחה בטלה, אל מי הוא פנה בבקשה הזו???
אכן זה נעשה כתקנה כללית, אך בנוסף לשאר הלימודים של בעלי בתים, ולא על חשבונם....

אם כבר כלפי לייא, תלמידי חכמים יכולים בלא"ה למצוא איזה נושא משותף ביניהם

הרעיון שלך שזה יהיה בנוסף זה הרעיון שלך.
יותר מזה - אני מסכים איתך בכל לב שיוזמי הרעיון היו שמחים מאוד שימשיכו ללמוד הלכה, אפשר אולי אפילו דיברו על זה כמה פעמים

אבל התכל'ס הוא, כפי שאני יודע וגם אתה יודע, וגדולי ישראל ידעו את זה מראש (ובוודאי אחרי שזה קרה), שע"פ רוב הדף הוא השיעור היומי היחיד שנשאר
אשאיר את הדברים להכרעת הקורא...

ואעיר: כשנושא הלימוד אינו משותף, הם "יכולים" למצוא נושא, אך עליהם למצוא, שווה בנפשך אם תפגוש אדם שעוסק בסוגיות בהם אתה עוסק... כמה תרבה השיחה בדברי תורה ביניכם.. יותר משאר חברים...
 

ירמיה

משתמש ותיק
עפר ואפר אמר:
הרוב של חברי אגו"י לא היו כמובן כולל יונגעלייט, ואגב אדרבא על לומדי הישיבות לא היה מדובר - הרב וואזנר סיפר בראיון שגם בישיבת יח"ל עצמה לא שינו כלל מסדרי הלימודים ולא למדו את הדף, רק קבוצת בחורים רצו לשמח את הגר"מ וקיבלו זאת ע"ע מלבד המסכתות הנלמדות בישיבה.
בטוח?
לי זכור דוקא שסדר הלימוד המרכזי כן היה בדף היומי.
בהמכלול כתבו בלי מקור שעיקר הלימוד היה בסדר קדשים.
מישהו יודע משהו יותר מדויק?
 
 

תורתו אומנותו

משתמש ותיק
שאלתו של 'אבימי' צודקת, אכן ישנה חובה לא רק ללמוד גמ' אלא אף ללמוד הלכה למעשה אפי' במובן בסיסי בלבד.
והיום ישנה טעות מושרשת שהגמ' היא העיקר.
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
סנגורן של ישראל אמר:
עפר ואפר אמר:
הרוב של חברי אגו"י לא היו כמובן כולל יונגעלייט, ואגב אדרבא על לומדי הישיבות לא היה מדובר - הרב וואזנר סיפר בראיון שגם בישיבת יח"ל עצמה לא שינו כלל מסדרי הלימודים ולא למדו את הדף, רק קבוצת בחורים רצו לשמח את הגר"מ וקיבלו זאת ע"ע מלבד המסכתות הנלמדות בישיבה.
בטוח?
לי זכור דוקא שסדר הלימוד המרכזי כן היה בדף היומי.
בהמכלול כתבו בלי מקור שעיקר הלימוד היה בסדר קדשים.
מישהו יודע משהו יותר מדויק?

ודאי שלא. האוצר פתוח לפניך, ותוכל לראות בספרים של ר' דוד אברהם מנדלבוים את הכל.
 

ירמיה

משתמש ותיק
עפר ואפר אמר:
סנגורן של ישראל אמר:
עפר ואפר אמר:
הרוב של חברי אגו"י לא היו כמובן כולל יונגעלייט, ואגב אדרבא על לומדי הישיבות לא היה מדובר - הרב וואזנר סיפר בראיון שגם בישיבת יח"ל עצמה לא שינו כלל מסדרי הלימודים ולא למדו את הדף, רק קבוצת בחורים רצו לשמח את הגר"מ וקיבלו זאת ע"ע מלבד המסכתות הנלמדות בישיבה.
בטוח?
לי זכור דוקא שסדר הלימוד המרכזי כן היה בדף היומי.
בהמכלול כתבו בלי מקור שעיקר הלימוד היה בסדר קדשים.
מישהו יודע משהו יותר מדויק?

ודאי שלא. האוצר פתוח לפניך, ותוכל לראות בספרים של ר' דוד אברהם מנדלבוים את הכל.
אשמח להפניה מדויקת יותר אם תוכל ללא טירחה, יען הספר שם שניסיתי לחפש בו כתוב ביידיש, וקשה לי לחפש כך חומר במהירות.
אני קראתי את הספר של הרב דוד הלחמי-וייסבורד (שכעת אינו תח"י) ומשם זכור לי מה שכתבתי.
 
 

ירמיה

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
סנגורן של ישראל אמר:
הספר שם שניסיתי לחפש בו כתוב ביידיש
איזה ספר? 'ישיבת חכמי לובלין' של הרד"א מנדלבוים?
בעקבות הודעתך עלעלתי בין בתריו, ולא עלתה בידי תמונה ברורה על סדרי הלימוד שם.
יישר כוחך.
 
 

צודע זאך

משתמש רגיל
חברה מישהו פה פתח טור, שו''ע, שו''ע הרב, הלכות תלמוד תורה ולמדו היטב ואחר ענה את מה שענה...
לאוהבים לקצר כהיום יש פסקי תשובות על הנ''ל...
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
צודע זאך אמר:
חברה מישהו פה פתח טור, שו''ע, שו''ע הרב, הלכות תלמוד תורה ולמדו היטב ואחר ענה את מה שענה...
איך יפתחו טור, שו''ע, שו''ע הרב, הלכות תלמוד תורה...? הרי צריכים ללמוד גמרא!? 😊
 

לביא

משתמש ותיק
ודאי שהם לא פתחו פוסקים, אם הם היו פותחים הם היו מגלים שהם מבטלים תורה.
יעויין בדרישה סי׳ רמה-רמו.
וכן בהקדמת המשנ״ב על הלכות שבת בשם האורים ותומים.
 

אחדאחד

משתמש ותיק
פעם היה מקובל ללמוד כל השולחן ערוך והבאר היטב במחזור של חודש
 

[email protected]

משתמש ותיק
אחד מן הגולה אמר:
עפר ואפר אמר:
אני יכתוב את השאלה אולי בצורה אחרת.
מה ראו על ככה גדולי ישראל לתקן תקנת "דף היומי" שמשמעותה ברוב המקרים, שהשיעור היחיד שילמדו העם שבשדות הוא שיעור גמרא בקיאות ולא הלכה למעשה כפי חובתם.

הסיבה הטכנית היא שכאשר מדובר על ספרי הלכה למעשה א"א לאחד את כלל ישראל באותו הספר כמובן.

ואעפ"כ צ"ע.
המהר"ם לא התכוון לתקן את לימוד זה לעם שבשדות שלא ילמדו יותר מאשר דף אחד בלימוד בקיאותי רח"ל, הוא התכוון ללומדי תורה שילמדו לאט יותר שיהי' לכולם לימוד אחיד שיוכלו לדון אחד עם השני בעומקן של סוגיות.
אילו היית שואל את המהר"ם או את הח"ח זיע"א לגבי בעלי בתים שלומדים שעה ביום מה ילמדו היו אומרים לא לשנות ממה שהיה מקובל אז, דהיינו עין יעקב וחיי אדם וכיו"ב.
הקושיא א"כ אינה אלא על האמרי אמת זיע"א שתיקן את לימוד זה לעם שבשדות.

המציאות מוכיחה שזה שלאנשים יש יעד כגון דף ליום גורם להם 
ללמוד מאשר שתגיד להם ללכת לשיעור הלכה
 

לבי במערב

משתמש ותיק
מתון מתון אמר:
‏‏לכידה.PNG
כמדומה שמן הראוי לעורר כי נחוץ העיון בכל דבריו שם.
 
צודע זאך אמר:
חברה מישהו פה פתח טור, שו''ע, שו''ע הרב, הלכות תלמוד תורה ולמדו היטב ואחר ענה את מה שענה... לאוהבים לקצר כהיום יש פסקי תשובות על הנ''ל...
בהחלט...
 
חלק עליון תַחתִית