האמנם ראש השנה הוא מעשרת ימי תשובה?


פותח הנושא
סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1800
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 512 פעמים
קיבל תודה: 696 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

האמנם ראש השנה הוא מעשרת ימי תשובה?

שליחה על ידי סבא » 07 ספטמבר 2018, 17:50

כמובן שהכותרת מקוממת, מה השאלה, הרי וודאי שאם יש עשרה ימי תשובה, ראש השנה בכללם הוא,
אבל שאלתי היא האם בראש השנה מותר בכלל לעשות תשובה, והלא וידוי בפה כידוע מעכב בתשובה, ובראש השנה בכל אסור להזכיר בפה את חטאיו, אז איך זה מסתדר?

אגב, אולי מן הראוי להביא כאן דברי הסדר היום בהנהגת אדם בעשי"ת-
ויש הפרש בין תשובת ימים אלו לשאר ימות השנה כהפרש האור מן החשך

ערכים:


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1344
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 369 פעמים
קיבל תודה: 226 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האמנם ראש השנה הוא מעשרת ימי תשובה?

שליחה על ידי דרומאי » 08 ספטמבר 2018, 20:48

סבא כתב:כמובן שהכותרת מקוממת, מה השאלה, הרי וודאי שאם יש עשרה ימי תשובה, ראש השנה בכללם הוא,
אבל שאלתי היא האם בראש השנה מותר בכלל לעשות תשובה, והלא וידוי בפה כידוע מעכב בתשובה, ובראש השנה בכלל אסור להזכיר בפה את חטאיו, אז איך זה מסתדר?
אטו בעשי''ת חייב כל יום להתודות? והלא הוידוי אינו חיוב מדינא דגמרא רק בעיוה''כ וביוה''כ, אלא הכוונה שבימים אלו יעסוק בתשובה למדרגותיה, ובסופם יתוודה.


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 749
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 309 פעמים
קיבל תודה: 310 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האמנם ראש השנה הוא מעשרת ימי תשובה?

שליחה על ידי בנציון » 08 ספטמבר 2018, 21:04

כל ענין השופר הולך ביחד עם תשובה כמו שכתב הרמב"ם, [וכן כתבו עוד הרבה ראשונים, וזה כבר מבואר בדברי חז"ל], וממילא וודאי ששייך תשובה בר"ה, אלא שאין וידוי, אבל עיקר התשובה דהיינו הקבלה ללכת בדרך התורה, שייכת גם בר"ה.


פותח הנושא
סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1800
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 512 פעמים
קיבל תודה: 696 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האמנם ראש השנה הוא מעשרת ימי תשובה?

שליחה על ידי סבא » 08 ספטמבר 2018, 21:10

דרומאי כתב:
סבא כתב:כמובן שהכותרת מקוממת, מה השאלה, הרי וודאי שאם יש עשרה ימי תשובה, ראש השנה בכללם הוא,
אבל שאלתי היא האם בראש השנה מותר בכלל לעשות תשובה, והלא וידוי בפה כידוע מעכב בתשובה, ובראש השנה בכלל אסור להזכיר בפה את חטאיו, אז איך זה מסתדר?
אטו בעשי''ת חייב כל יום להתודות? והלא הוידוי אינו חיוב מדינא דגמרא רק בעיוה''כ וביוה''כ, אלא הכוונה שבימים אלו יעסוק בתשובה למדרגותיה, ובסופם יתוודה.
דברים נפלאים.
אלא שרבים מרבותינו טוענים שבראש השנה אין להתעסק בחטאים כלל, אלא העיקר לחשוב על המלך ועל כבודו, קידוש שם שמיים בעולם וכו', וא"כ גם בדרגות האחרות של תשובה [חרטה ועזיבת החטא, או קבלה להבא] אין אנו עוסקים,
ושמא תאמר שעצם המלכת הקב"ה על העולם וקבלת מלכותו עלינו זהו קבלה לעתיד כללית, ונמצא שאנו עוסקים כבר בתשובה, האם אתה מסכים לזה?


אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1232
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 595 פעמים
קיבל תודה: 410 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האמנם ראש השנה הוא מעשרת ימי תשובה?

שליחה על ידי אוריאל » 08 ספטמבר 2018, 21:25

הדברים נכונים.
המלכה במובן הכי פשוט שלה, זה התבוננות, חשיבה והסכמה מוחלטת לכך שהקב"ה הוא המלך, ולא אני, ומשכך רצונותיי משועבדים לרצונותיו, ולא כפי שקורה לעתים במהלך השנה.
בעצם, זהו הרי יסוד התשובה. הכל כלול בה, רק בלי התעסקות עם העבר, ובלי חשיבה על חטאים. יותר בחלק של העשה טוב, אבל ממילא זהו מתקן גם הרע, כפי שכתב @סבא משום שיש בזה קבלה לעתיד, ונוחם על העבר, גם מבלי להתעסק עם העבר בהדיא.

הדברים משולים להשבעתו של נשיא, או הכתרתו של מלך. אם יבוא מישהו שכל השנה היה יודע כמורד במלכות, ויתחיל לומר אדוני המלך, ביום פלוני זרקתי עליך אבנים, ביום פלוני פגעתי בך, - כדי בזיון וקצף. אבל אם בא בראש כנוע ומקבל את מלכותו של המלך - למרות שהמלך ופמלייתו יודעים היטב מה עשה האיש עד כה, אין מזכירים לו עוונותיו הראשונים.

כך אני הבנתי את הסוגיה.
ובהזדמנות זו, בדומה למה שנפסק בשו"ע שהכותב אגרת לחבריו בימים אלו וכו', הנני לברך ברכת הדיוט את כל חו"ר האתר, איש איש לפי כבודו ומהללו, בברכת כתיבה וחתימה טובה, שיעלו תפילותיכם לרצון לפני אדון כל, וימלא הקב"ה כל משאלות לבכם לטובה, בתוך כל עמ"י, לשנה טובה ומתוקה.


זאת תורת
הודעות: 46
הצטרף: 31 אוגוסט 2018, 00:48
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האמנם ראש השנה הוא מעשרת ימי תשובה?

שליחה על ידי זאת תורת » 08 ספטמבר 2018, 22:34

בנציון כתב:כל ענין השופר הולך ביחד עם תשובה כמו שכתב הרמב"ם, [וכן כתבו עוד הרבה ראשונים, וזה כבר מבואר בדברי חז"ל], וממילא וודאי ששייך תשובה בר"ה, אלא שאין וידוי, אבל עיקר התשובה דהיינו הקבלה ללכת בדרך התורה, שייכת גם בר"ה.
כך מפורש בזוהר (אמור ק, א): ועל דא בעי לכוונא לבא ורעותא בהני קלי, ולמהדר בתיובתא קמי מאריהון.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים