מי זה "אנחנו" בנוסח התפילה?

סבא

משתמש ותיק
אמרתי היום בשמו"ע
[highlight=yellow]אנחנו[/highlight] וכל עמך בית ישראל לחיים טובים ולשלום, והסתפקתי מי אלו ה"אנחנו", אי נימא שהכוונה למתפללי ביהכ"נ, קשה, דהרי נוסח זה אומרים גם כשמתפללים ביחידות, ובכלל, אם הכוונה למתפללי ביהכ"נ, מה העניין לברך אותם בברכה מיוחדת יותר משאר עמך בית ישראל, וחשבתי לעצמי אולי הכוונה למשפחה שלי, ואז נזכרתי שהבוקר אמרתי ונהיה [highlight=yellow]אנחנו[/highlight] וצאצאינו וכו' ולומדי תורתך לשמה.
ומי זה שם ה"אנחנו", הרי על הצאצאים כבר בקשתי, האם כוונתי לאשתי שתהיה מלומדי תורה לשמה?!
 

דרומאי

משתמש ותיק
סבא אמר:
אמרתי היום בשמו"ע
[highlight=yellow]אנחנו[/highlight] וכל עמך בית ישראל לחיים טובים ולשלום, והסתפקתי מי אלו ה"אנחנו", אי נימא שהכוונה למתפללי ביהכ"נ, קשה, דהרי נוסח זה אומרים גם כשמתפללים ביחידות, ובכלל, אם הכוונה למתפללי ביהכ"נ, מה העניין לברך אותם בברכה מיוחדת יותר משאר עמך בית ישראל, וחשבתי לעצמי אולי הכוונה למשפחה שלי, ואז נזכרתי שהבוקר אמרתי ונהיה [highlight=yellow]אנחנו[/highlight] וצאצאינו וכו' ולומדי תורתך לשמה.
ומי זה שם ה"אנחנו", הרי על הצאצאים כבר בקשתי, האם כוונתי לאשתי שתהיה מלומדי תורה לשמה?!
בפשוטו הכוונה על המתפלל בעצמו, אלא שאומרה בל' רבים כדי לכלול עצמו עם הציבור, דומיא דתפילת הדרך ויהי רצון שתרגילנו וכו' שנאמרים בלשון רבים עפ''י הסוגיא בברכות.
 

סבא

משתמש ותיק
פותח הנושא
ויבוקש אמר:
ואטו כל יום אינך אומר 'הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל'?
נכון מאוד.
ואם כן התמיהה כמובן גדולה יותר, מי הם ה"אנחנו" האלו שמבקשים קודם עליהם, ואח"כ על שאר ישראל?, אלא שכאמור היה מקום לתרץ שהכוונה למשפחה שלי, עד שנגיע לאנחנו וצאצאינו, שרואים שהצאצאים אינם בכלל ה"אנחנו".
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
סבא אמר:
אמרתי היום בשמו"ע
[highlight=yellow]אנחנו[/highlight] וכל עמך בית ישראל לחיים טובים ולשלום, והסתפקתי מי אלו ה"אנחנו", אי נימא שהכוונה למתפללי ביהכ"נ, קשה, דהרי נוסח זה אומרים גם כשמתפללים ביחידות, ובכלל, אם הכוונה למתפללי ביהכ"נ, מה העניין לברך אותם בברכה מיוחדת יותר משאר עמך בית ישראל, וחשבתי לעצמי אולי הכוונה למשפחה שלי, ואז נזכרתי שהבוקר אמרתי ונהיה [highlight=yellow]אנחנו[/highlight] וצאצאינו וכו' ולומדי תורתך לשמה.
ומי זה שם ה"אנחנו", הרי על הצאצאים כבר בקשתי, האם כוונתי לאשתי שתהיה מלומדי תורה לשמה?!
בנוגע לברכות התורה. הנה הגמ' ב"מ פה. בשם ר"י "כל שהוא ת"ח ובנו ת"ח ובן בנו ת"ח שוב אין תורה פוסקת מזרעו לעולם, שנאמר ואני זאת בריתי וגו' לא ימושו מפיך ומפי זרעך ומפי זרע זרעך אמר ה' מעתה ועד עולם". במילה אנחנו אנו כוללים את בנינו, צאצינו דור שני ושוב צאצאי דור שלישי.
וראה כאן מה שהובא כבר בשם המנהיג
 

נבשר

משתמש ותיק
שאלתי פעם את הרב ברויאר מבית מתתיהו את השאלה, ואמר לי ש"אנחנו" לא קאי על הבית כנסת דווקא, אלא כל מי שהאדם מכיר (לא דווקא הכרות אישית, מסתבר), כל מי שיכול לומר עליו אנחנו. וכל בית ישראל אפי' אינו יודעו ומכירו כל שנכלל בשם ישראל, שיתברך.
 

ויבוקש

משתמש חדש
סתם נזכרתי בעוד פעמים שאומרים כך: 'יהא שלמא רבא מן שמיא וחיים [highlight=yellow]עלינו[/highlight] ועל כל ישראל', 'הפורס סוכת שלום [highlight=yellow]עלינו[/highlight] ועל כל עמו בית ישראל', 'שים שלום..[highlight=yellow].עלינו[/highlight] ועל כל עמך בית ישראל', 'יחדשהו הקב"ה [highlight=yellow]עלינו[/highlight] ועל עמו בית ישראל'

אגב כשאומרים בעושה שלום... של תפילת לחש, 'ואמרו אמן' למי מתכונים????
 

דרומאי

משתמש ותיק
ויבוקש אמר:
סתם נזכרתי בעוד פעמים שאומרים כך: 'יהא שלמא רבא מן שמיא וחיים [highlight=yellow]עלינו[/highlight] ועל כל ישראל', 'הפורס סוכת שלום [highlight=yellow]עלינו[/highlight] ועל כל עמו בית ישראל', 'שים שלום..[highlight=yellow].עלינו[/highlight] ועל כל עמך בית ישראל', 'יחדשהו הקב"ה [highlight=yellow]עלינו[/highlight] ועל עמו בית ישראל'

אגב כשאומרים בעושה שלום... של תפילת לחש, 'ואמרו אמן' למי מתכונים????
למלאכים המלוים לו לאדם.
 

אליהוא

משתמש רגיל
מקורו בתורה: ונחיה ולא נמות, גם-אנחנו גם-אתה, גם-טפנו.
ויש עוד הרבה במקרא, כמו חטאנו אנחנו ואבותינו.
ולא רק 'אנחנו':
ויעל אברם ממצרים, הוא ואשתו וכו'.
אתה וכל עדתך היו לפני ה', אתה והם ואהרן וכו'

בקיצור, אנחנו מקיימים בביטויים כאלה את מצוות 'ודברת בם' [ראה רש"י].
 

בני תורה

משתמש ותיק
אם כבר עוסקים בפירוש אנחנו, אכתוב את מה שהתחדש לי בביאור המילה אנחנו. לכאורה לא מובן מה ענין האות 'חית' לכאן, הרי אחנחנו בא לומר אני בלשון רבים וזהו מילת 'אנו' אני - יחיד אנו - רבים. אבל מה ענין ה'חית' לאנו?
ובס"ד ביאור הענין הוא כך. אנחנו היא מילה מורכבת מ'אני' בלשון רבים - 'אנו' וגם מ'אח' - 'אחים'. ונסביר, 'אחים' זה לשון חיבור, אחים - מחוברים, גם איחוי הוא לשון חיבור. וא"כ אנחנו פירושו אנו האחים זה לזה - המחוברים יחדיו. כתבתי בקיצור בתקווה להבנה.
 

קשישא

משתמש רגיל
אני הסתפקתי הרבה בביאור אנחנו
והיה נראה לי לומר דכשציבור מתפללים יחד הרי זה חפצא אחד של תפילה ואי"ז הרבה תפילות שנאמרו בציבור אלא יחידה אחת של תפילה ואז האנחנו הולך על כל האנשים ששותפים בתפילה ובאמת כשמתפלל ביחידות אזי האנחנו הולך עליו לבד
 

קשישא

משתמש רגיל
אני הסתפקתי הרבה בביאור אנחנו וייש"כ ל@סבא שהעלה את הדברים
והיה נראה לי לומר דכשציבור מתפללים יחד הרי זה חפצא אחד של תפילה ואי"ז הרבה תפילות שנאמרו בציבור אלא יחידה אחת של תפילה ואז האנחנו הולך על כל האנשים ששותפים בתפילה ובאמת כשמתפלל ביחידות אזי האנחנו הולך עליו לבד
 

רוצה לדעת

משתמש ותיק
עי' בס' השג יד להגר"י לב זצ"ל ערכין עמ' כ"ז שהביא מהגרי"מ בשם הגרי"ז לפרש ביעלה ויבא זכרוננו וזכרון כל עמך ישראל וכן בהפורש סוכת שלום עלינו ועל כל עמו ישראל שמתפללים על ישראל בב' אופנים על כל יחיד ויחיד ועל הציבור בתור ציבור וכן יל"פ כאן. וכן יל"פ תפילת בפינו ובפי עמך בית ישראל, שבפינו הכוונה על כל ישראל אבל בתורת יחיד ויחיד בפנ"ע, ובפיות עמך בית ישראל בתורת ציבור
 

tkhvu

משתמש ותיק
בברכת המזון אומר הרחמן הוא יברך אותי ואת אשתי ואת זרעי, אותנו ואת כל אשר לנו, קצת צ"ע להגיד שזה שייך לציבור.
 

י.א.ל

משתמש ותיק
שמעתי שיכלול אדם תפילתו בתוך שאר כלל ישראל לכן הבקשות והתפילות בלשון רבים כמו שאמרה לו בתוך עמי אנכי יושבת,
גם רפאנו למה לא יאמר רפאני אלא שיבקש על כלל ישראל ויכלול גם את עצמו בזה
 

בן של רב

משתמש ותיק
מעשה שהיה בחזו''א שאמר להמתין בהצאת שבת כמחווה של רחמים לרשעים בגהינם
וטענו לו שבלא''ה הגרי''ז מחכה עד ה'אכט'ל' והרשעים לא חוזרים לגהינם עד שהוא יוציא שבת
ענה החזו''א אין קשר
ישאת הרשעים שלי ויש את הרשעים שלו

נו. מה הכוונה?
נראה פשוט שלכל אחד יש מרחב השפעה מסויים על העולם
(כמו פיזית שסמכותו מגיעה עד גבול מסויים)
והכל כלול בזה
וזה מזכיר לי מה ששמעתי מר' משה שפירא ש'עשיו היה אדם גדול'
וביאר דהיינו בעל השפעה רחבה (ולא צדיק, וכמובן...)
ואמנם אפשר להרחיב ההיקף ע''י אכפתיות ואכמ''ל
 

בן של רב

משתמש ותיק
והיא גופא כשאדם אומר אנחנו וכולל עצמו עם הציבור
זה מגדיל ומרחיב במשהו את עצמיותו
וכבר דיברנו בזה בענין ''שני כובעים'' שכל אחד הוא גם יחיד וגם חלק מציבור
'במספר' ו'שמות'
 

ש.ש.

משתמש חדש
כל העומד בתפילה מעורר את מידת הרחמים בכח העצמיות שלו יש לו כח בתור איש הקשור לציבור ויש לו כח בתור איש ישראל ומבקש בשני הבחינות יחד.
 

ש.ש.

משתמש חדש
כל העומד בתפילה מעורר את מידת הרחמים בכח העצמיות שלו יש לו כח בתור איש הקשור לציבור ויש לו כח בתור איש ישראל ומבקש בשני הבחינות יחד.
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
מסתבר שהכוונה לו עצמו ואומרו בלשון רבים בגלל הזוהר ש"בתוך עמי אנכי יושבת" ויש עניין לכלול עצמו עם הציבור, אך אין זה במסויים על עם ישראל, ולכן מוסיפים על עם ישראל
 

כותר

משתמש ותיק
נבשר אמר:
שאלתי פעם את הרב ברויאר מבית מתתיהו את השאלה, ואמר לי ש"אנחנו" לא קאי על הבית כנסת דווקא, אלא כל מי שהאדם מכיר (לא דווקא הכרות אישית, מסתבר), כל מי שיכול לומר עליו אנחנו. וכל בית ישראל אפי' אינו יודעו ומכירו כל שנכלל בשם ישראל, שיתברך.
זה ממש הדברים שאני חשבתי וביקשתי לכתוב.
יישר כוחך.
 
 
חלק עליון תַחתִית