בד"ה | הגה"ח ר' יואל כהן ע"ה | ה'חוזר' של הרבי ומגדולי המשכילים בתורת החסידות

ובכן

משתמש ותיק
דעתו יפה אמר:
ישנו קונטרס שבו כ' ר' יואל תשובה כנגד ספרו של הרבי מסטמר על ענין הציונות והשיטה של חב"ד בזה
האם יש למישהו קו' זה
לבי במערב אמר:
הגר"י הכהן לא חפץ בפרסומו, ועל כן - לא אעבור מצותו.
עמו המחילה.
ובכן אמר:
כבר שלחתי הודעה ומחקתיה מפני הידיעה הזו שלא ידעתיה.
ובכל זאת, טעימה קטנה:
 

קבצים מצורפים

  • צילום מסך  19-30-32   26.07.2021.jpg
    צילום מסך 19-30-32 26.07.2021.jpg
    136.8 KB · צפיות: 527

שניאור

משתמש ותיק
ובכן אמר:
דעתו יפה אמר:
ישנו קונטרס שבו כ' ר' יואל תשובה כנגד ספרו של הרבי מסטמר על ענין הציונות והשיטה של חב"ד בזה
האם יש למישהו קו' זה
לבי במערב אמר:
הגר"י הכהן לא חפץ בפרסומו, ועל כן - לא אעבור מצותו.
עמו המחילה.
ובכן אמר:
כבר שלחתי הודעה ומחקתיה מפני הידיעה הזו שלא ידעתיה.
ובכל זאת, טעימה קטנה:
צילום מסך 19-30-32 26.07.2021.jpg
גירית לי את התיאבון, עכשיו מה?
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק

משיב דבר

משתמש ותיק
שניאור אמר:
ובכן אמר:
דעתו יפה אמר:
ישנו קונטרס שבו כ' ר' יואל תשובה כנגד ספרו של הרבי מסטמר על ענין הציונות והשיטה של חב"ד בזה
האם יש למישהו קו' זה
לבי במערב אמר:
הגר"י הכהן לא חפץ בפרסומו, ועל כן - לא אעבור מצותו.
עמו המחילה.
ובכן אמר:
כבר שלחתי הודעה ומחקתיה מפני הידיעה הזו שלא ידעתיה.
ובכל זאת, טעימה קטנה:
צילום מסך 19-30-32 26.07.2021.jpg
גירית לי את התיאבון, עכשיו מה?
מצו"ב

הצג קובץ מצורף ספר_מענה_חכם.pdf
@ובכן @דעתו יפה 
 

ובכן

משתמש ותיק
משיב דבר אמר:
ספר_מענה_חכם.pdf
@ובכן @דעתו יפה 
ויהי רצון, שתיכף יהיו בחירות, ונוכל לקיים את המצוה הרבה והנשגבה, אשר תביא רוח של טהרה לקיום התורה והמצוה בארץ הקדש...
 
 

בשלמא

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
ובכן אמר:
ומדוע הוא מכונה 'מלאך'?
ראהו מר אי־פעם?
אוסיף שאמר לי פעם  ליובאוויטשער אחד מהכפר שמכירו מקרוב (אבל בכלל לא משמעו לקחו, כפי שהבנתי ממנו בדרך כלל אין חב"דסקער קלאסיים בחבורותו, וכך ניכר גם מגליונותיו בפרט השו"תים שם) שהרי"ג גבוה מכל עניני העוה"ז, א העכערע איד. 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
אברך אמר:
לבי במערב אמר:
אברך אמר:
זו מתנה מהשי"ת ולא מעלה אישית.
וכי אין ראוי להודיע הדורות הבאים על המתנות שהעניק לו השי"ת?...
א"כ יכתבו גם על אדם עשיר/נאה וכו'.
אין לי בעיה שיכתבו שהיה בעל כשרון וניצל אותו לזכירת דברי הרבי והפצתם וכו', אבל לכתוב סתם שהיה בעל כשרון, יש בזה טעם לפגם לפענ"ד.
 

האמת שגם לי היה קשה כשאלת מר. ולא הניח דעתי מה שתירצו עד כה.
אבל מצאתי משהו מעניין. שעל פיו אפשר להסביר את הרבותא 'שאדם גדול' הוא דווקא בגלל שהוא 'בעל כשרון', ומהסיבות שמנה מרן הגראי"ל. ובזה יוטעם מה שנכתב על המצבה 'בעל כשרון'.


בשיחה של רבי חזקיהו יוסף מישקובסקי הביא שסיפר לו אברך שהרה״י מרן הגראי"ל אמר פעם: מעולם לא נחשב אצלי בחור בעל כשרון יותר מבחור שאינו בעל כשרון. אותו אברך הגיב: "צריך להיות מלאך בשביל זה, בעל כישרון זה יותר מעניין, מציאות!

אמר לו הרב שטיינמן: עמד לי מול עיני הדברים של הרמב״ם – כתוב בגמרא בסוכה שמונים תלמידים היו לו להלל הזקן, גדול שבכולן יונתן בן עוזיאל, קטן שבכולן – רבן יוחנן בן זכאי. והרמב״ם, כשהוא מונה את שושלת הדורות משה קיבל תורה מסיני ומסרה ליהושע וכו', והלל העביר לר' יוחנן בן זכאי היורש של הלל – זה ריב״ז, קטן שבכולן! אמר הרה״י: אין אתה יודע איזה מהן יוכשר, וכל מי שקצת לימד בחורים יודע – שבהרבה מקרים הבעלי כישרון רק נפלו.

והסביר גם למה, כיון שרוב הבעלי כישרון הם בעלי גאוה, ואין אני והוא יכולים לדור בכפיפה אחת. והענווים, העמלים בתורה, שמתפללים על זה, ולומדים בהתמדה – גדלו עד למעלה ראש! ולכן אומר הרה״י – מעולם לא התלהבתי מבעלי כישרון יותר מדי ולא הפחתתי בחשיבות למי שאינו בעל כשרון.
 

יצחק פון ישיבה

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
בשלמא אמר:
שהרי"ג גבוה מכל עניני העוה"ז, א העכערע איד.
כמובן. ואת"ל, זה גופא הוא הגורם להתאפשרות קיבוץ הנאספים סביבו, ואכמ"ל.

אבל מי שיודע קצת את הנפשות העושות, יכול להבין את פשר ההתנגדות, ויש עוד דברים תמוהים רבים אצל הר' לי"ג, שהיו מעוררים רבים מחברי הפורום פה, להכות בקולמוסם ובשבט פיהם על קדקדו, ועל דעותיו.
 

יצחק פון ישיבה

משתמש ותיק
דודעלע אמר:
לבי במערב אמר:
יצחק פון ישיבה אמר:
הוא הרבה יותר עיון'דיק.
כוונתי בעיקר לתהלוכות החיים. דרכם בלימוד אכן שונה מכמה בחינות (אך לא בענין הזכרון הפנומנלי).
כמדומה ששמעתי שטוען שעיקר זכרונו את דברי הרבי היה מכח עומק הבנתו אותם, ולא כ"כ מכח הזיכרון

ושמעתי שפעם א' נתקשה ב'חזרה' עד ש'הבזיק' לו וחזר את כל העניין מתחילתו עד סופו עם כל הפרטים
קשה להאמין שזה לא קשור גם לזכרון.
הוא גם זכר ניגונים וסיפורים באופן קיצוני...
 
 

מבקש השם

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
אברך אמר:
לבי במערב אמר:
וכי אין ראוי להודיע הדורות הבאים על המתנות שהעניק לו השי"ת?...
א"כ יכתבו גם על אדם עשיר/נאה וכו'.
אין לי בעיה שיכתבו שהיה בעל כשרון וניצל אותו לזכירת דברי הרבי והפצתם וכו', אבל לכתוב סתם שהיה בעל כשרון, יש בזה טעם לפגם לפענ"ד.

האמת שגם לי היה קשה כשאלת מר. ולא הניח דעתי מה שתירצו עד כה.
אבל מצאתי משהו מעניין. שעל פיו אפשר להסביר את הרבותא 'שאדם גדול' הוא דווקא בגלל שהוא 'בעל כשרון', ומהסיבות שמנה מרן הגראי"ל. ובזה יוטעם מה שנכתב על המצבה 'בעל כשרון'.


בשיחה של רבי חזקיהו יוסף מישקובסקי הביא שסיפר לו אברך שהרה״י מרן הגראי"ל אמר פעם: מעולם לא נחשב אצלי בחור בעל כשרון יותר מבחור שאינו בעל כשרון. אותו אברך הגיב: "צריך להיות מלאך בשביל זה, בעל כישרון זה יותר מעניין, מציאות!

אמר לו הרב שטיינמן: עמד לי מול עיני הדברים של הרמב״ם – כתוב בגמרא בסוכה שמונים תלמידים היו לו להלל הזקן, גדול שבכולן יונתן בן עוזיאל, קטן שבכולן – רבן יוחנן בן זכאי. והרמב״ם, כשהוא מונה את שושלת הדורות משה קיבל תורה מסיני ומסרה ליהושע וכו', והלל העביר לר' יוחנן בן זכאי היורש של הלל – זה ריב״ז, קטן שבכולן! אמר הרה״י: אין אתה יודע איזה מהן יוכשר, וכל מי שקצת לימד בחורים יודע – שבהרבה מקרים הבעלי כישרון רק נפלו.

והסביר גם למה, כיון שרוב הבעלי כישרון הם בעלי גאוה, ואין אני והוא יכולים לדור בכפיפה אחת. והענווים, העמלים בתורה, שמתפללים על זה, ולומדים בהתמדה – גדלו עד למעלה ראש! ולכן אומר הרה״י – מעולם לא התלהבתי מבעלי כישרון יותר מדי ולא הפחתתי בחשיבות למי שאינו בעל כשרון.

ראשית, ידוע הרמב''ם, בהלכות ת''ת, שאם הבן יותר מוכשר, הוא קודם לאב

שנית, כישרון יהודי, הוא בדיוק כמו נשמה יהודית,


כי לקלוט דברי תורה, זה לא עניין של מאגר נתונים, אלא של כלי השגה, שמקביל להשגה עצמה, 

כלומר, חוץ מהתורה שירדה לעולם, יש בעולם כלי קיבול, שמתאימים ומיועדים לאותה תורה, ובלי כלי הקיבול הללו, לא היה מקום לתורה ההיא בעולם, ועל זה נאמר, ''מגיד דבריו ליעקב וכו' לא עשה כן לכל גוי ומשפטים בל ידעום''
 

מ. לב-טוב

משתמש רשום
יצחק פון ישיבה אמר:
לבי במערב אמר:
בשלמא אמר:
שהרי"ג גבוה מכל עניני העוה"ז, א העכערע איד.
כמובן. ואת"ל, זה גופא הוא הגורם להתאפשרות קיבוץ הנאספים סביבו, ואכמ"ל.

אבל מי שיודע קצת את הנפשות העושות, יכול להבין את פשר ההתנגדות, ויש עוד דברים תמוהים רבים אצל הר' לי"ג, שהיו מעוררים רבים מחברי הפורום פה, להכות בקולמוסם ובשבט פיהם על קדקדו, ועל דעותיו.
​​​​​ תוכל להצביע על נקודה 'בעייתית' לדוגמא?

​​​​​​אכן סגנונו שונה מהמקובל. וגם בחב''ד הוא לא מהרבנים הקונבציונאלים. אבל לענ''ד, במבט כללי על דמותו, ניתן להיווכח שמדובר באיש מקורי מאוד, עם עמקות אדירה, ובעל כריזמה כמעט 'מלאכית'.. 
אני חייב להבהיר שאיני משומעי לקחו, ודעותיי אינם עולות בקנה אחד עם דעותיו. אבל האמת חייבת להיאמר. 
גם בדורות הישנים בחב''ד היו דמויות מקוריות בסגנונות שונים, כגון: הרי''א מהאמיל, ר' הלל מפאריטש, ר' לוי יצחק - אביו של הרבי האחרון ועוד.. אבל זהו נושא לאשכול בפני עצמו.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
יצחק פון ישיבה אמר:
יכול להבין את פשר ההתנגדות
לפענ"ד, מוטב שלא לדון כאן בנושא זה.
רק אבהיר: כמובן, אינני נמנה על מקורביו וכיו"ב, ולפענ"ד אף טועה הוא בכמה ענינים. אך איש לא יקח הימנו את מעלותיו.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
מ. לב-טוב אמר:
גם בדורות הישנים בחב''ד היו דמויות מקוריות בסגנונות שונים, כגון: הרי''א מהאמיל, ר' הלל מפאריטש, ר' לוי יצחק - אביו של הרבי האחרון ועוד.. אבל זהו נושא לאשכול בפני עצמו.
הודיתי על כללות ההודעה, אך על שורה זו חלוק הנני לחלוטין (ותקותי שאי"צ לבאר מדוע).
 

לבי במערב

משתמש ותיק
יצחק פון ישיבה אמר:
הוא גם זכר ניגונים וסיפורים באופן קיצוני...
בכללות, אכן הגר"י הכהן 'לא הצליח' לזכור את עניני העולם שאינם שכל תורני, אך מסתבר דהוי כגלגל החוזר - מפני שלא התעניין בזה כלל ועיקר; וא"כ, מהא ליכא למשמע מינה...
 

מ. לב-טוב

משתמש רשום
לבי במערב אמר:
מ. לב-טוב אמר:
גם בדורות הישנים בחב''ד היו דמויות מקוריות בסגנונות שונים, כגון: הרי''א מהאמיל, ר' הלל מפאריטש, ר' לוי יצחק - אביו של הרבי האחרון ועוד.. אבל זהו נושא לאשכול בפני עצמו.
הודיתי על כללות ההודעה, אך על שורה זו חלוק הנני לחלוטין (ותקותי שאי"צ לבאר מדוע).


כמובן שהדבר אינו בר השוואה כלל. הבאתי את הציטוט דלעיל רק להערה ולסניף בעלמא. וק''ל.
 

כפשוטו

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
ואליבא דאמת, לא יחידים היו; אין זה אלא ביטוי (מסוים) לבוז ושויון־הנפש המוחלט שהי' בקרבם כלפי הבלי עוה"ז והנחותיו (אחרים ביטאו זאת בדרכם־שלהם, אך בעיקר הדבר כולם שוים לטובה). בינו נא זאת.
ללא כל ספק ר' יואל בז לכל עניני העולם כמו חסידים אחרים רבים וטובים. אך ענין קונקרטי זה איני יודע אם זה נבע מבוז לעניני העולם, כמו טבעו שהיה מנותק מענינים פרקטיים וכנ"ל. (אנשים שבאמת בזים לעניני העולם בד"כ לא נוקטים בפעולות יח"צון...)
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
כפשוטו אמר:
ענין קונקרטי זה
ניתן להבחין כי דברי לא נסובו עליו בלבד.
איני יודע מהו חפץ מר באותיותיו המוקטנות; לומר שלא הגעתי לדרגתם? לתמוה על תגובות־המגננה (בד"כ) הנכתבות על־ידי?
 

כפשוטו

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
ניתן להבחין כי דברי לא נסובו עליו בלבד.
איני יודע מהו חפץ מר באותיותיו המוקטנות; לומר שלא הגעתי לדרגתם? לתמוה על תגובות־המגננה (בד"כ) הנכתבות על־ידי?
חלילה לי. רק כשאני שולל יח"צון וכו', ייתכן ולחלק מתנפצים אלילים: 'מה? והלא חלק גדול בעבודתו ית' הוא להראות לכולם מה אני חושב?'... בכ"א לגביו ולגבי אנשים 'פנימיים' וכנים הדבר לא תקף. זה הכל.
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אברך אמר:
מחכים אמר:
אולי מישהו מפסיק לכתוב כאן רק ברמזים?

בעוד שהרב יצחק מהישיבה כתב לי"ג (לוי יצחק [?] גינזבורג), הרב המחכים החכים את הפורום ותיקן ליפ"ג (יצחק פייוויש גינזבורג)
 

משיב דבר

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
אברך אמר:
מחכים אמר:
אולי מישהו מפסיק לכתוב כאן רק ברמזים?

בעוד שהרב יצחק מהישיבה כתב לי"ג (לוי יצחק [?] גינזבורג), הרב המחכים החכים את הפורום ותיקן ליפ"ג (יצחק פייוויש גינזבורג)
הטענה הייתה על הכתיבה  ברמזים. את הר"ת (לפחות של "יפ"ג") גם אני הקטן פיענחתי לפי כל המו"מ שקדם. בפורום ציברוי לא לעניין לכתוב בקודים המובנים רק ליחידים. בשביל זה נועד הכתיבה הפרטית. לתשומת לבו של ה @מחכים ו @יצחק פון ישיבה
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
משיב דבר אמר:
חייל של הרבי אמר:
 בפורום ציבורי לא לעניין לכתוב בקודים המובנים רק ליחידים. בשביל זה נועד הכתיבה הפרטית. לתשומת לבו של ה @מחכים 
הרב המחכים רק ענה באותה מטבע שבה דיבר הרב יצחק פון ישיבה. הוא כתב לי"ג אז המחכים תיקן יפ"ג.

ברור שאם הרב המחכים הי' הראשון לומר את שמו של הרב גינזבורג, לא הי' נוקט בר"ת אלו שהם אינם מצויים.

לעצם הבקשה לא לדבר כאן ברמזים, רק אזכיר שבנידו"ד יש להתייחס לזה כמו מקרה של דלח"ר, וד"ל.
(בהומור)
 
 
חלק עליון תַחתִית