אולי הרפורמה בכשרות נצרכת?

כהן

משתמש ותיק
דוקא לאחרונה יצא לי לשמוע מכלי ראשון כמה וכמה עדויות וסיפורים על הנעשה במסעדות ובבתי מלון בהכשר הרבנות, דברים חמורים על חוסר השגחה והכשלת הציבור בדברים שבלשון המעטה אינם כשרים כ"כ [אם זה תולעים בירקות עליים שהמשגיח אומר בפשיטות שאין צורך לשטוף אותם משום שזה גוש קטיף, והדברים ידועים שיש זבובונים וכדומה בירקות הנ"ל וחייבים שטיפה או השריה. אם זה בבישולי גויים [אף לדעת הרמ"א] ועוד].
נכון שאנו מתמרדים על כך שאנשים כופרים עושים לנו רפורמה בכשרות, אבל אולי אפשר לומר שמעז יצא מתוק.
אם הרפורמה תבוצע - מי שירצה כשרות טובה באמת יבקש אותה ויעמוד בדרישות, ומי שלא - גם עכשיו הוא מכשיל את הציבור, אלא שעכשיו זה בכשרות הרבנות, ובעתיד זה יהיה בכשרות צוהר.
 

חוזר ומגיד

משתמש ותיק
מעז יצא מלוח ברור שמי שהולך להרויח זה הבדצים והציבור החרדי שיקבלו הכשרים תחרותיים
ומי שהולך להפסיד זה החילוני המצוי שאוכל במסעדת פועלים
תתאר לך מצב שבו יש תחרות בין כמה גופי כשרות דלי''ם כל אחד יוריד במחיר וברף הדרישות רק כדי שבעל העסק יסגור איתם
 

כהן

משתמש ותיק
פותח הנושא
חוזר ומגיד אמר:
תתאר לך מצב שבו יש תחרות בין כמה גופי כשרות דלי''ם כל אחד יוריד במחיר וברף הדרישות רק כדי שבעל העסק יסגור איתם
זה בדיוק מה שכתבתי. שאין מה להוריד מכשרות הרבנות כעת... רק שכעת זה נקרא השגחה רשמית שסומכים עליה, אבל בעתיד לא יסמכו על זה משום שהרבנים יצאו נגד כשרויות אלו.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
כהן אמר:
חוזר ומגיד אמר:
תתאר לך מצב שבו יש תחרות בין כמה גופי כשרות דלי''ם כל אחד יוריד במחיר וברף הדרישות רק כדי שבעל העסק יסגור איתם
זה בדיוק מה שכתבתי. שאין מה להוריד מכשרות הרבנות כעת... רק שכעת זה נקרא השגחה רשמית שסומכים עליה, אבל בעתיד לא יסמכו על זה משום שהרבנים יצאו נגד כשרויות אלו.
בהחלט יש גרוע יותר מהרבנות. לכל לראש, מטרת הרבנות היא לתת כשרות. משא"כ ארגונים כמו 'צוהר' יש להם אלף ואחת מטרות לפני הכשרות. לקדם את כל האג'נדה המזוהמת שלהם בענייני חיבוק החילונות, פמיניזם, עירבוב אנשים ונשים, הכלת סוטים חולי נפש ועוד. ויתפלא כבודו, אך דברים אלו גם נוגעים לכשרות. למשל, מדוע לא לסמוך על אדם לא-דתי בבדיקת תולעים או בהכשרת כבד? מדוע לא לתת לאישה להיות משגיחה על אולם אירועים לחוץ והמוני עם מיליארד דרישות ומקומות שבהם צריך תקיפות באכיפת הכשרות? מדוע לא לאפשר לעסק להיות פתוח בשבת?

כל העניינים האלו, ועוד, הם עניינים שבהם הרבנות לא מקילה כלל (מלבד כשלים ארעיים). בטח לא בקביעות וכשיטה.

צריך קצת להכיר את הארגונים כמו 'צוהר' ו'בית הלל' (שרק בשבילם באה הרפורמה הזו) כדי להבין שמדובר בדבר שהכי מסוכן ליהדות. הם ממש 'יודע את ריבונו ומכוון למרוד בו'. הלוואי שהיו כמו הרפורמים שאומרים בפה מלא שאין צורך בקיום ההלכה. הם דווקא משקרים למסורתיים התמימים שצריך לקיים את ההלכה רק שההלכה 'יודעת להתחשב' בצרכים של העם, ושל הדור, וכו' סיסמאות ריקות שכל עניינן לסלק את הקב"ה מלשכון בעולם שלנו.

ואין מה להשוותם לרוב הרבנויות המקומיות שמטרתן היא דווקא חיזוק הדת, רק שיכולותיהן (ולפעמים גם המוטיבצי') מוגבלות. אבל לרוב רבני הערים אין מטרה לעקור הדת.
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
אנשים לא מבינים למה באה הרפורמה הזו. אנחנו אוכלים מטובי הבד"צים ובטוחים שהרבנות זה רק תעודה, אבל זה לא כך.

אין לכם מושג כמה הפגנות המסעדנים עושים על כך שהרבנות פתאום אוסרת קלחי תירס (בגלל תולעים), ירק עלים מגידול רגיל (שכל חרדי סטנדרטי בחו"ל מיקל בזה), כיריים אינדוקצי' במקום עם נוכרים, ועוד ועוד ועוד.

וכל הרפורמה הזו באה כדי לתת לארגונים נוראיים להביא תחליף לאותם בעלי עסק רודפי בצע ונוחות. טיפה להכיר מול מה נלחמים כאן במדינה המכונה בטעות 'ישראל'
 

משיב דבר

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
וכל הרפורמה הזו באה
למיטב הבנתי בדברים כלליים עדיין תשאר ביד הרבנות הראשית האפשרות לקבע כללים. למשל לאסור תאנים או ירק עלים ללא גידול מיוחד וכיו"ב. לא כן?
 

משיב דבר

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
בהחלט יש גרוע יותר מהרבנות.
וביותר - יתכן שע"י פפירצת הכשרות הזאת גם הרבנות תחלש, כדי לא "להשאר מאחור" וכל מיני דרישות שהם בגדר חומרא יקלו בהם.
אוי לנו שכך עלתה בימינו, שהפרצה היא בדבר שעלול לעלות ברבבות איסורי תורה ממש!!!
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
משיב דבר אמר:
חייל של הרבי אמר:
וכל הרפורמה הזו באה
למיטב הבנתי בדברים כלליים עדיין תשאר ביד הרבנות הראשית האפשרות לקבע כללים. למשל לאסור תאנים או ירק עלים ללא גידול מיוחד וכיו"ב. לא כן?



זו כמובן אחת הדמגוגיות הגדולות שבהרפורמה. כי אמנם כל גוף יהי' צריך לקבל אישור מהרבנות כדי לתת הכשר (וממילא הרבנות יכולה לאכוף את דעותי' ולפסול גופים - שלמשל - מאפשרים ירק עלים רגיל).

אבל יש הסתייגות ממש "קטנטונת" מן הכלל הזה, והוא, שכל גוף כשרות, גם אם לא יקבל את אישור הרבנות, יכול עדיין לתת כשרות באם שלושה אנשים בעלי כושר לרב עיר (בקיצור - עברו מבחני 'היכל שלמה') - ורק אחד מהם חייב להיות רב עיר (בפועל) בהווה או בעבר - יתנו את אישורם לאותו גוף. אז מספיק שדוד סתיו ועוד שני "רבנים" של 'בית הלל' נותנים אישור ל'צוהר', ו'צוהר' יכולים לתת כשרות גם למי שפותח בשבת, היפך דעת הרבנות. וכיוצא בזה בירק עלים ושאר מכשולות.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
משיב דבר אמר:
למיטב הבנתי בדברים כלליים עדיין תשאר ביד הרבנות הראשית האפשרות לקבע כללים. למשל לאסור תאנים או ירק עלים ללא גידול מיוחד וכיו"ב. לא כן?
מלבד דבריו הנכוחים של ר' '@חייל של הרבי', אציין גם לדברי באשכול סמוך:
לבי במערב אמר:
לא שייך (מצד המציאות) לנהוג כך במסעדות וכדו', אלא - לכל היותר - במוצרי־גלם קבועים וידועים...
מלבד זאת: על אלו 'סטאנדארטים' מדבר פיו גבוהה גבוהה?! הלא, כאמור לעיל, אין כוונתו אלא להנמיך את רמת ה'כשרות' (ליתר דיוק: השכרות) עד 'גבהם' של רבני ס'הר ובית־ח'לל (וידוע לו היטב כי זו המשמעות המעשית. אל נא יתמם לפנינו כשה וגוזל שלא נפקחו עיניו).
ויעו"ש בכל האשכול.
 

כהן

משתמש ותיק
פותח הנושא
יעויין כאן.
https://hm-news.co.il/184204/
הדבר מעיד על חוסר השגחה מטעם הרבנות, ולכן דברים כאלו קורים מידי פעם בפעם [מה שאנו זוכים לדעת..].
עדיף שדברים כאלו יקרו בצוהר שלפחות יודעים מראש שזה מה שהם, והרבנות תהיה בגדר מהדרין עם השגחה טובה יותר.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
כהן אמר:
והרבנות תהיה בגדר מהדרין עם השגחה טובה יותר.
מר אכן סבור כי כך יקרה?!
הרי אין בתכניתם להוסיף בתקציבה (דבר ההכרחי לתפעול מערכת כשרות נורמטיבית, כנודע); גם את מעט ההרתעה והכח הצבורי שיש בידה כעת יקחו בזרוע - ומנין תבוא ההטבה במצבה?
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
כהן אמר:
יעויין כאן.
https://hm-news.co.il/184204/
הדבר מעיד על חוסר השגחה מטעם הרבנות, 

בדיוק להיפך. עצם העובדה שהדבר התגלה ופורסם ברבים והותרע על כל במה אפשרית, זה מפני שיש ברבנות כמו"כ יראי ה' מחזיקי כשרות.
בהחלט יש שם המון כשלים, אבל לא כשיטה. הייתי שמח אם כבודו ינסה שוב (?) לעבור על התגובות לאשכולו. מרגיש לי שהשקענו לריק...
 

כהן

משתמש ותיק
פותח הנושא
חייל של הרבי אמר:
הייתי שמח אם כבודו ינסה שוב (?) לעבור על התגובות לאשכולו. מרגיש לי שהשקענו לריק...
לא השקעתם לריק, רק נראה לי שלא עמדתם על כונתי.
זה ודאי שהרפורמה מגיע ממהרסי ומחריבי הדת ומהרפורמים וכו', ואין צורך לומר שאין כונתם לטובה אלא לרעה, והדברים פשוטים.
אלא אמרתי שיתכן והקב"ה אומר אם יש כ"כ הרבה כשלים ברבנות, ומה שהתגלה כעת זה 'סה"כ' חצי מליון טון!! של בשר שכבר שווק לצרכנים ולמסעדות. ומה לא התגלה עדיין? איננו יודעים. והסיבה שזה קורה כאן ובשאר הפעמים שמוצאים זה אך ורק מפני שהרבנות לא מקפידה על משגיחים צמודים ונותנים כשרות גם לאנשים חילונים שאינם נאמנים על כשרות, וסומכים על יוצא ו[אינו] נכנס. וזה המחדל הגדול. וכשזה קורה עוד ועוד. וכפי שכתבתי לא רק זה, אלא גם במקומות שאין בשר טרף יש איסורים אחרים של תולעים ובישולי גויים, ועוד ועוד. א"א להמשיך כך.
עדיף שיהיה 'כשרות' שמראש יודעים שהיא לא כשרות כמו של צהר ובית הלל, ומי שרוצה כשרות לא יכנס לשם. ומי שנכנס לשם ממילא לא אוכל כשרות.
אולם הכשרות של הרבנות תהיה טובה יותר, ויהיה לה יותר ענין להראות את ההבדלים בינה לבין הכשרות הרגילה.
תתבונן בזה, ותראה שזה לא דבר מופקע, ואף יתכן שזה מה שנצרך לאור כשלי הרבנות החמורים
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
כהן אמר:
חייל של הרבי אמר:
הייתי שמח אם כבודו ינסה שוב (?) לעבור על התגובות לאשכולו. מרגיש לי שהשקענו לריק...
לא השקעתם לריק, רק נראה לי שלא עמדתם על כונתי.
זה ודאי שהרפורמה מגיע ממהרסי ומחריבי הדת ומהרפורמים וכו', ואין צורך לומר שאין כונתם לטובה אלא לרעה, והדברים פשוטים.
אלא אמרתי שיתכן והקב"ה אומר אם יש כ"כ הרבה כשלים ברבנות, ומה שהתגלה כעת זה 'סה"כ' חצי מליון טון!! של בשר שכבר שווק לצרכנים ולמסעדות. ומה לא התגלה עדיין? איננו יודעים. והסיבה שזה קורה כאן ובשאר הפעמים שמוצאים זה אך ורק מפני שהרבנות לא מקפידה על משגיחים צמודים ונותנים כשרות גם לאנשים חילונים שאינם נאמנים על כשרות, וסומכים על יוצא ו[אינו] נכנס. וזה המחדל הגדול. וכשזה קורה עוד ועוד. וכפי שכתבתי לא רק זה, אלא גם במקומות שאין בשר טרף יש איסורים אחרים של תולעים ובישולי גויים, ועוד ועוד. א"א להמשיך כך.
עדיף שיהיה 'כשרות' שמראש יודעים שהיא לא כשרות כמו של צהר ובית הלל, ומי שרוצה כשרות לא יכנס לשם. ומי שנכנס לשם ממילא לא אוכל כשרות.
אולם הכשרות של הרבנות תהיה טובה יותר, ויהיה לה יותר ענין להראות את ההבדלים בינה לבין הכשרות הרגילה.
תתבונן בזה, ותראה שזה לא דבר מופקע, ואף יתכן שזה מה שנצרך לאור כשלי הרבנות החמורים

א. לגבי ההוצאת שם רע על הרבנות כבר עניתי. זה הכשר חלש, אבל הכשר. משא"כ צוהר וכד'.
ב. "ומי שרוצה כשרות לא ייכנס לשם". מי שרוצה כשרות, ייכנס גם ייכנס. רק מי שמבין בכשרות לא ייכנס, והוא גם לא נכנס כיום למסעדה של הרבנות.
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
אמש הגיתי ברעיוני,
שצריך עכ"פ לדקדק שלא יצא חורבה מהמאבק הצודק הזה כנגד הרפורמה,
דהיינו שלא יהיה קמפיין כביכול מטעם שלומי אמוני ישראל "יהודי יר"ש, אכול מהרבנות המקומית ולא מכשרות של צוהר!"

ע"כ אמרתי שי"ל על כל עניין של כשרות רבנות מול כשרות צהר וכד', משפט חריף, והחלטתי לכתבו בהפורום הזה ולהקדישו לכבוד ידי"ע הרב @לבי במערב :
אז די שלעכט איז שלכעט, איז ערגער ניט ערגער?
וק"ל
 

יהודי

משתמש ותיק
עפר ואפר אמר:
אמש הגיתי ברעיוני,
שצריך עכ"פ לדקדק שלא יצא חורבה מהמאבק הצודק הזה כנגד הרפורמה,
דהיינו שלא יהיה קמפיין כביכול מטעם שלומי אמוני ישראל "יהודי יר"ש, אכול מהרבנות המקומית ולא מכשרות של צוהר!"

ע"כ אמרתי שי"ל על כל עניין של כשרות רבנות מול כשרות צהר וכד', משפט חריף, והחלטתי לכתבו בהפורום הזה ולהקדישו לכבוד ידי"ע הרב @לבי במערב :
אז די שלעכט איז שלכעט, איז ערגער ניט ערגער?
וק"ל
ברוך שכיוונתי
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=68&t=24867&p=403688&hilit=%D7%9E%D7%94%D7%93%D7%A8%D7%99%D7%9F#p403688
 
 

ידידיה

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
ככל שהרפורמה באה מכיוון אויבי הדת, אין לה שום תועלת!
הגיון משונה קצת.

ברפורמה יש חלקים טובים מאד [העברת הביצוע לתאגידים] וחלקים גרועים מאד [העברת סמכות קבלת ההחלטות לכל ג' רועי בקר] ואין שום קשר מהותי ביניהם מלבד העובדה שנכתבו באותה הצעת חוק. ומסתבר שבס"ה נזקה רב מתועלתה.
 

חוזר ומגיד

משתמש ותיק
כמדומה שעצם הדיון הציבורי סביב הרפורמה והתהליכים יעורר גם את הציבור המסורתי לבחון ב-7 עיניים כל כשרות
וחוצמזה כרגע שהעניין עובר לתחרות עסקית תגלו לפתע כל מני תחקירים על כשרויות שונות שבזמן הרבנות לאף אחד לא היה אינטרס להתעסק עם זה.
(ומה שהלכלוך של הבדצים לא יוצא החוצה הוא משום חנופתה דהעיתנונת החרדית)
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
ידידיה אמר:
שאר לעמו אמר:
ככל שהרפורמה באה מכיוון אויבי הדת, אין לה שום תועלת!
הגיון משונה קצת.

ברפורמה יש חלקים טובים מאד [העברת הביצוע לתאגידים] וחלקים גרועים מאד [העברת סמכות קבלת ההחלטות לכל ג' רועי בקר] ואין שום קשר מהותי ביניהם מלבד העובדה שנכתבו באותה הצעת חוק. ומסתבר שבס"ה נזקה רב מתועלתה.
למיתמם - זהו הגיון משונה..
כשרות במהותה אינה תאגיד תחרותי, אלא מוסד מפקח. וגם אם אינו מושלם מבחינת התייעלות, זו האפשרות היחידה לפיקוח כשרות!
מלבד שברור לכל שניסוח החוק הוא התוצאה הסופית של המתכנן, שידע מראש בדיוק מה מטרתו.
וא"צ להכביר מילים
להילך דעתך, משונה שלא הציעו רפרומה דומה במשרד החינוך, ובמכון התקנים, ובפיקוח יבוא זרעים במשרד החקלאות.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
חוזר ומגיד אמר:
כמדומה שעצם הדיון הציבורי סביב הרפורמה והתהליכים יעורר גם את הציבור המסורתי לבחון ב-7 עיניים כל כשרות
אתה מאמין במה שכתבת?

מאיפה שלא נסתכל על זה זה אסון רוחני. מי שמחפש בתהליך הזה דברים טובים הרי הוא כמתמיה.

 
 

ידידיה

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
ידידיה אמר:
שאר לעמו אמר:
ככל שהרפורמה באה מכיוון אויבי הדת, אין לה שום תועלת!
הגיון משונה קצת.

ברפורמה יש חלקים טובים מאד [העברת הביצוע לתאגידים] וחלקים גרועים מאד [העברת סמכות קבלת ההחלטות לכל ג' רועי בקר] ואין שום קשר מהותי ביניהם מלבד העובדה שנכתבו באותה הצעת חוק. ומסתבר שבס"ה נזקה רב מתועלתה.
למיתמם - זהו הגיון משונה..
כשרות במהותה אינה תאגיד תחרותי, אלא מוסד מפקח. וגם אם אינו מושלם מבחינת התייעלות, זו האפשרות היחידה לפיקוח כשרות!
מלבד שברור לכל שניסוח החוק הוא התוצאה הסופית של המתכנן, שידע מראש בדיוק מה מטרתו.
וא"צ להכביר מילים
להילך דעתך, משונה שלא הציעו רפרומה דומה במשרד החינוך, ובמכון התקנים, ובפיקוח יבוא זרעים במשרד החקלאות.
אין טעם לדיון עם מי שעוד לפני שידע מהי הרפורמה כבר קבע שאין לה שום תועלת, וזאת מ 2 סיבות: א. הנחת היסוד שלו משחדת אותו ומונעת ממנו חשיבה הגיונית בנושא זה. ב. מכך שהוא הניח הנחת יסוד כזו בלי שום ביסוס אפשר לראות שאין לצפות ממנו לחשיבה הגיונית.
אה, ושכחתי את טיעון המחץ: מי שחושב אחרת ממך הוא "מיתמם". איך אפשר להתווכח עם זה?
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
יתכן שאינך מנוי על עיתון, כי נראה שהסיפור חדש לך..
אני גם מבין שכשאתה כותב כהיום הזה שזה רק 'מסתבר' שנזקה רב על תועלתה, ג"כ אינך מעודכן שאין בה אפילו דבר אחד תועלתי, אפילו לא מהפן הכלכלי!
מרגע שרצו לפתוח את מערכת הכשרות לתחרות ולקחתה מידי הרבנות הראשית - זה נזק מכוון, כדי למוטט את הכשרות שנשלטת ביד רבנים אדוקים מדי, לדעת הרשע מתן כהנא שר"י. המילה הצלופנית 'רפרומה' - הינה מכבסת מילים להוציא את מונופול הפיקוח מידי הרבנות.
אין מצוה להיות איפכא מסתברא, או לחפש למה הרשע בכל זאת מתכוון לטוב, או מה אנחנו מפיקים מזה טוב. זו גזירה בעוונותינו.
 
חלק עליון תַחתִית