בהוספת "בספר" לכאו' נקרא באופן זה-
בספר-
א]חיים
ב]ברכה
ג]ושלום
ד]ופרנסה טובה
נזכר ונכתב לפניך אנחנו וכל עמך בית ישראל.
עד כאן מובן היטב.
אך מה אם כן ההמשך- "לחיים טובים ולשלום", האם בכל הספרים הנ"ל כותבים לחיים טובים ולשלום, הרי רק בספר חיים נכתבים לחיים, ובספר שלום לשלום.
נ.ב. מסתמא אוהבי המחקר יטענו שהנוסחה הקדמונית הייתה רק בספר חיים ושלום, והשאר הוספות מאוחרות [כשם שבנוסח ספרד הוסיפו גזירות טובות ישועות ונחמות], וחיפשתי מעט בספרים קדמוניים ומצאתי: בתשובות הגאונים [החדשות סימן ד'] שכתב וז"ל ובשים שלום- בספר חיים ברכה ושלום נזכר ונכתב לפניך אנו וכל עמך בית ישראל לחיים ולשלום מראש השנה ועד יום הכפורים עכ"ל. וכן הוא בסידור רש"י [קל"ט] וכך הובא בטור [תקפ"ב], אך בפירוש התפילות לרוקח נזכר כבר פרנסה [בלי הסיומת טובה], וכן בתשובת הריב"ש סימן תקי"ב [עם הסיומת "טובה"]. וכן הוא במחזור ויטרי [שמז].
ב. עוד רציתי להבין מה זאת "ספר ברכה", מה יש שם, אחרי שיש כבר ספרים נפרדים לברכה ופרנסה?
ג. גם רציתי להבין, מניין המקור לכל הספרים, והלא בתלמודים מוזכרים רק ג' ספרים, ושם הרי נזכרים לחיים ולמות, נמצא דהיינו רק חיים והופכו, וספר בינונים.
בספר-
א]חיים
ב]ברכה
ג]ושלום
ד]ופרנסה טובה
נזכר ונכתב לפניך אנחנו וכל עמך בית ישראל.
עד כאן מובן היטב.
אך מה אם כן ההמשך- "לחיים טובים ולשלום", האם בכל הספרים הנ"ל כותבים לחיים טובים ולשלום, הרי רק בספר חיים נכתבים לחיים, ובספר שלום לשלום.
נ.ב. מסתמא אוהבי המחקר יטענו שהנוסחה הקדמונית הייתה רק בספר חיים ושלום, והשאר הוספות מאוחרות [כשם שבנוסח ספרד הוסיפו גזירות טובות ישועות ונחמות], וחיפשתי מעט בספרים קדמוניים ומצאתי: בתשובות הגאונים [החדשות סימן ד'] שכתב וז"ל ובשים שלום- בספר חיים ברכה ושלום נזכר ונכתב לפניך אנו וכל עמך בית ישראל לחיים ולשלום מראש השנה ועד יום הכפורים עכ"ל. וכן הוא בסידור רש"י [קל"ט] וכך הובא בטור [תקפ"ב], אך בפירוש התפילות לרוקח נזכר כבר פרנסה [בלי הסיומת טובה], וכן בתשובת הריב"ש סימן תקי"ב [עם הסיומת "טובה"]. וכן הוא במחזור ויטרי [שמז].
ב. עוד רציתי להבין מה זאת "ספר ברכה", מה יש שם, אחרי שיש כבר ספרים נפרדים לברכה ופרנסה?
ג. גם רציתי להבין, מניין המקור לכל הספרים, והלא בתלמודים מוזכרים רק ג' ספרים, ושם הרי נזכרים לחיים ולמות, נמצא דהיינו רק חיים והופכו, וספר בינונים.