לבי במערב אמר:לא לענין הדבור בה, כמבואר בארוכה באג"ק הנ"ל שם.בנציון אמר:ויש לה דין לשון הקודש
לא מצאתי שהוא מחלק בין גט לענין הדיבור, ואיני יודע טעם לחלק.
לבי במערב אמר:לא לענין הדבור בה, כמבואר בארוכה באג"ק הנ"ל שם.בנציון אמר:ויש לה דין לשון הקודש
עיין רד"ק שם שחשמל הוא הזך הנמצא בתוך האש וזהו כוח החשמל - לקטע"ר שלנו המזכך את פנים האש ומוציאו לחוץ ומאיר בזכות (במנורות לדים באמת לא מסתדר ע"פ הרד"ק)המצפה לישועת ה' אמר:לא בדקתי אם הדבר מוזכר במפרשים שם.
בתור אחד שדובר יידיש וגרמנית ברמות שפת אם, לא קרב זה אל זהמבין ומאזין אמר:אם הינך חושב שמי שמבין יידיש מבין גרמנית הרי שאינך יודע יידיש
שאל נא כל דובר יידיש ששומע גרמנית אם הוא מבין חצי מילה, אני בכ"א ניסתי כמה וכמה פעמים ולא הצלחתי להבין כלום אפ' ששפת האם שלי היא יידיש ואל מהארץ אלא מחו"ל,
שותא דמר לא ידענאבשלמא אמר:א. לו לא ידעתי אתה חושדני שהייתי מגיב כך?
וגם אלה אינם שינוים אלא מושגים שלא נמצא להם מילה ברחבת המקורות הקדושים וממילא צריך להמציא להם משהוהמצפה לישועת ה' אמר:נשאל שוב, האם ההבדלים בין שפת העברית המדוברת לשפת העברית המקודשת הם כ"כ רבים, או שמא נתפסים לכמה מילים ידועות (חשמל, מצלמה כו') ועליהם יצא כל הרעש, ומחמתם נידונה כל שפת העברית שלנו לירד מקדושתה.
אין לי אישית שום נגיעה לענייןלבי במערב אמר:מי השתגע? במחילת כבוד הוריו (שליט"א?), רק אליהם יש לו להפנות את טענותיו הנזעמות.אין חכמה אמר:להשתגע עבור זה ולגמגם בלה"ק
א. הכוונה היתה אצל אלו שלא חיים באותה המציאות שהיתה לפני עשרות שניםעמיקא וטמירא אמר:א' רוב היראים מדברים בלשון יידיש כל הציבור החסידי באה"ק וכל כלל ישראל חסידים ולטאים בחו"ל מדברים יידישאין חכמה אמר:עמיקא וטמירא אמר:'אבל איני רואה בזה זכות כ"כ גדולה
ואולי חסרון מעט' מי כתב לשון זה?
אלו שזכו וקיבלו את התורה כלשון רבותיהם כנכתב בגמ' וקיבלו בלשון רבותיהם כך לפחות מתקופה של חמש מאות שנה הרי שתורתם זכה יותר כמבואר בגמ' וזכותם גדולה מאוד,
אני חוזר ואומר
לשון רבו זה דבר משתנה
האמוראים לא דברו גרמנית ובטח לא התנאים
ובאיזה שלב זה השתנה להיות גרמנית בהשפעת בני המדינה שגרו בה כמובן
ב"ה קרה שינוי בעשרות שנים האחרונות שחזר הלשון רבו להיות לה"ק אצל רוב היראים
[אכן בהשפעת בני המדינה בדיוק כפי שהתחילה הגרמנית לחדור לבתי התלמוד שלנו]
ולכן כאשר ישנה קבוצה אחת שלשון רבם היא גרמנית וקבוצה שניה לשון רבם היא לשון הקדש איני רואה מעלה לקבוצה בעלת לשון הגרמניתאם כבר להיפך
זה הכל
ב' המעלה בלשון רבם הוא שלא יהו שיבושים ע"י ששונים בלשון אחר ובזה יש מעלה עצומה למי שמקבל את התורה בלא שיבושים מתקופת הבית יוסף לפחות
הרי תורתם מזוקקת מתקופה קדומה ביותר משא"כ אלו המדברים עברית שאין להם קבלה של תורה מזוקקת עד תקופה זו אלא עד תקופה של כשלושים ארבעים שנה ולא יותר,
לא אין זה אני אלא משיב נכבד אחר מתחילת האשכול ויש לדון בדבריועמיקא וטמירא אמר:לא אתה זה שטענת שא"א להגדיר הגדרות קולעות למטרה בשפת היידיש?אין חכמה אמר:מה זה נוגע לעניין?עמיקא וטמירא אמר:מסתמא אינך מגדיר הגדרות טוב יותר מהגר"ח עצמו ורש"ש ורב"ב וכל גדולי ראשי הישיבות
בכ"א אין לי כח לחפש את הציטוט
אם אין זה אתה אבקש מחילה
אין חכמה אמר:יש ויש מגמגמין
אולי אתה מכיר
אני חושב הסברתי היטב את המציאות
תבקש מיהודי ת"ח אפי' גאון ממוצא אמריקאי למסור שיעור כללי בלשון הקדש ולהגדיר בה הגדרת עדינות
זה לא ילך
וזו התשובה לכל תמיהותיך
אין חכמה אמר:לא אין זה אני אלא משיב אחר מתחילת האשכול ויש לדון בדבריועמיקא וטמירא אמר:לא אתה זה שטענת שא"א להגדיר הגדרות קולעות למטרה בשפת היידיש?אין חכמה אמר:מה זה נוגע לעניין?
בכ"א אין לי כח לחפש את הציטוט
אם אין זה אתה אבקש מחילה
מה שאני כן סבור שדוברי לה"ק יודעים להבין טוב יותר את שפת רבותינו התנאים והראשונים מאלו שמתרגמים לעצמם את השפה כל העת
עמיקא וטמירא אמר:אם הינך חושב שמי שמבין יידיש מבין גרמנית הרי שאינך יודע יידישאין חכמה אמר:בעבר היה בזה ציון ללשונםעמיקא וטמירא אמר:תיקון קטן
'גאווה ישראלית'
מי ששפה שכל כלל ישראל ראה בו שפה שיש בו משום מצויינים בלשונם ומאידך לשון שכל מהותו נתקן על דעת ש ככל העמים בית ישראל
אין לך עקמומיות גדולה מזו
כיום איני חושב שזה המצב כמעט
כמעט כל דוברי הגרמנית יודעים היטב את לשון המדינה
ומשכך להתעקש דווקא בינם לבין עצמם ובפרט בתוך תלמודם ותורתם להשאר בלשון גרמנית זה דבר תמוה [מלבד עניין לשון רבו אבל כאמור אין כאן מעלה בעצם וכנ"ל]
שאל נא כל דובר יידיש ששומע גרמנית אם הוא מבין חצי מילה, אני בכ"א ניסתי כמה וכמה פעמים ולא הצלחתי להבין כלום אפ' ששפת האם שלי היא יידיש ואל מהארץ אלא מחו"ל,
לא בעבר היום עדיין הוא ציון ללשונם ומה נשתנה?
במצרים לא שינו את לשנום גם אחר מאתים ועשר שנות גלות ועבודת פרך בפועל,
ועדיין לא שינו את לשונם
גם רוב תושבי חו"ל עדיין שומרים על שפת היידיש בינם לבין עצמם
דבר תמוה ביותר לכנות אלו שמציינים את לשונם להיבדל מאלו שאינם שומתו"מ תמוהים
לשון רבו כתבתי כבר יש בו מעלה בעצם שתורתם מזוקקת יותר מתקופת הב"י לפחות וכמו שמבואר בגמ' דהטעם לשנות בלשון רבו הוא שלא יהו שיבושים
אתה בעצם מאשר את דבריאחד התלמידים אמר:אין חכמה אמר:יש ויש מגמגמין
אולי אתה מכיר
אני חושב הסברתי היטב את המציאות
תבקש מיהודי ת"ח אפי' גאון ממוצא אמריקאי למסור שיעור כללי בלשון הקדש ולהגדיר בה הגדרת עדינות
זה לא ילך
וזו התשובה לכל תמיהותיך
לא נכון כלל. יש הרבה גאונים ממוצא אמריקאי שהם ראשי ישיבה בישיבות ישראליות ומוסרים שיעורים בעברית תמיד, ולא שמענו מעולם שמוצאם האמריקאי מפריע.
ממה שבא לראשי כעת: הגאונים הרב הלל זקס ז"ל מחברון, הרב משה הלל הירש מסלבודקה, הרב רפאל וולפין מקול תורה, הרב סטפנסקי מתורה בתפארתה, הרב אונגרשר מבית מדרש עליון ועוד ועוד ועוד.
זה נכון שמסתמא לקח להם זמן עד שהם התרגלו לדבר בעברית, ומי שיצא ישיר מהמטוס לישיבה יתקשה להגיד שיעור בעברית. אבל גם ישראלי מלידה לקח לו זמן עד שהוא התרגל לזה.
נכוןאחד התלמידים אמר:אין חכמה אמר:לא אין זה אני אלא משיב אחר מתחילת האשכול ויש לדון בדבריועמיקא וטמירא אמר:לא אתה זה שטענת שא"א להגדיר הגדרות קולעות למטרה בשפת היידיש?
בכ"א אין לי כח לחפש את הציטוט
אם אין זה אתה אבקש מחילה
מה שאני כן סבור שדוברי לה"ק יודעים להבין טוב יותר את שפת רבותינו התנאים והראשונים מאלו שמתרגמים לעצמם את השפה כל העת
יש אמת בזה. אבל פעמים זה גם בכוון הפוך. יש שינויי משמעות בין עברית המדוברת היום, ובין לשון חז"ל ולשון רבותינו הראשונים ואחרונים. פעמים דוברי עברית מבינים על פי שפה המדוברת היום, כשבאמת הכוונה אחרת.
עניתי על הדברים בתשובה לדברי עמיקא וטמיראאור זרוע אמר:אין חכמה אמר:ומשכך להתעקש דווקא בינם לבין עצמם ובפרט בתוך תלמודם ותורתם להשאר בלשון גרמנית זה דבר תמוה
היהודים הקפידו להשתמש בשפה מיוחדת כדי להתבדל מהסביבה הגויית, ובאר"י - מהחילונית.
כעת הבחנתי שכבר נזכר בדברי הרב @עמיקא וטמירא.
חזקת הרשעות עומדת לו.ברוךווייס אמר:2. לא בטוח בכלל שהוא נפטר רשע
אין חכמה אמר:אתה בעצם מאשר את דבריאחד התלמידים אמר:אין חכמה אמר:יש ויש מגמגמין
אולי אתה מכיר
אני חושב הסברתי היטב את המציאות
תבקש מיהודי ת"ח אפי' גאון ממוצא אמריקאי למסור שיעור כללי בלשון הקדש ולהגדיר בה הגדרת עדינות
זה לא ילך
וזו התשובה לכל תמיהותיך
לא נכון כלל. יש הרבה גאונים ממוצא אמריקאי שהם ראשי ישיבה בישיבות ישראליות ומוסרים שיעורים בעברית תמיד, ולא שמענו מעולם שמוצאם האמריקאי מפריע.
ממה שבא לראשי כעת: הגאונים הרב הלל זקס ז"ל מחברון, הרב משה הלל הירש מסלבודקה, הרב רפאל וולפין מקול תורה, הרב סטפנסקי מתורה בתפארתה, הרב אונגרשר מבית מדרש עליון ועוד ועוד ועוד.
זה נכון שמסתמא לקח להם זמן עד שהם התרגלו לדבר בעברית, ומי שיצא ישיר מהמטוס לישיבה יתקשה להגיד שיעור בעברית. אבל גם ישראלי מלידה לקח לו זמן עד שהוא התרגל לזה.
אני מדבר על אחד שירד מהמטוס וכל ימיו מסר שיעורים באנגלית [או בגרמנית ]
אין לי שום דבר נגד מוצא אמריקאי
אני בסך הכל הדגשתי את העובדה שצריך לדבר שפה בשביל לגדיר בה הגדרות
וממילא האמוראים ראולנכון לכתוב את התלמוד בשפה המדוברת בזמנם
כנראה שהדבר היה קשה לביצוע או שהיה בא על חשבון דברים אחריםאחד התלמידים אמר:אין חכמה אמר:אתה בעצם מאשר את דבריאחד התלמידים אמר:לא נכון כלל. יש הרבה גאונים ממוצא אמריקאי שהם ראשי ישיבה בישיבות ישראליות ומוסרים שיעורים בעברית תמיד, ולא שמענו מעולם שמוצאם האמריקאי מפריע.
ממה שבא לראשי כעת: הגאונים הרב הלל זקס ז"ל מחברון, הרב משה הלל הירש מסלבודקה, הרב רפאל וולפין מקול תורה, הרב סטפנסקי מתורה בתפארתה, הרב אונגרשר מבית מדרש עליון ועוד ועוד ועוד.
זה נכון שמסתמא לקח להם זמן עד שהם התרגלו לדבר בעברית, ומי שיצא ישיר מהמטוס לישיבה יתקשה להגיד שיעור בעברית. אבל גם ישראלי מלידה לקח לו זמן עד שהוא התרגל לזה.
אני מדבר על אחד שירד מהמטוס וכל ימיו מסר שיעורים באנגלית [או בגרמנית ]
אין לי שום דבר נגד מוצא אמריקאי
אני בסך הכל הדגשתי את העובדה שצריך לדבר שפה בשביל לגדיר בה הגדרות
וממילא האמוראים ראולנכון לכתוב את התלמוד בשפה המדוברת בזמנם
אבל האמוראים היו יכולים להתרגל לזה אילו רצו. כנראה לא היה משהו חשוב אצלם, וממילא לא ראו צורך לטרוח.
אין חכמה אמר:בייחס לטענת ההיבדלות שטענת טענתי טענה פשוטה דוברי הגרמנית יודעים היטב [וחלקם הגדול ברמת שפת אם] עברית וממילא אין כאן היבדלות כמעט, שונה הדבר לחלוטין מהמצב הקיים בתפוצות הגולה, לכה"פ בעבר, שעיקר לשונם היה עברי [או גרמנית בניב יהודי] ואת שפת המדינה ידעו באופן עילג יותר
היא הנותנתאור זרוע אמר:אין חכמה אמר:בייחס לטענת ההיבדלות שטענת טענתי טענה פשוטה דוברי הגרמנית יודעים היטב [וחלקם הגדול ברמת שפת אם] עברית וממילא אין כאן היבדלות כמעט, שונה הדבר לחלוטין מהמצב הקיים בתפוצות הגולה, לכה"פ בעבר, שעיקר לשונם היה עברי [או גרמנית בניב יהודי] ואת שפת המדינה ידעו באופן עילג יותר
עם סברות לא משנים עובדות. השפה יוצרת בידול ותחושת זרות גם בין הקהילות החרדיות. ואין להאריך בדברים ידועים.
אמת. לדוגמא, דבור בלה"ק...אין חכמה אמר:תופעה של קידוש דבר שאינו קדוש מצ"ע
בירושלמי אי' שיש בו עניין כמו שהבאתי לעיללבי במערב אמר:אמת. לדוגמא, דבור בלה"ק...אין חכמה אמר:תופעה של קידוש דבר שאינו קדוש מצ"ע
וכבר השבתי על כך די והותר פעמים:אין חכמה אמר:בירושלמי אי' שיש בו עניין כמו שהבאתי לעיל
יעו"ש.לבי במערב אמר:לבי במערב אמר:לבי במערב אמר:ראה אג"ק כ"ק אדמו"ר מהורש"ב מליובאוויטש נ"ע, ח"ב ע' תתטז ואילך.
אתנצל שלא קראתי את האשכול מתחילתו ולא הבחנתי בהפנייתו של מר מתחילהלבי במערב אמר:וכבר השבתי על כך די והותר פעמים:אין חכמה אמר:בירושלמי אי' שיש בו עניין כמו שהבאתי לעיל
יעו"ש.לבי במערב אמר:לבי במערב אמר:
המציאות אינה כך, ופוק חזי הוא.אין חכמה אמר:דוברי הגרמנית יודעים היטב [וחלקם הגדול ברמת שפת אם ] עברית
דמגוגיה מעלה גדולה היא וכלי חשוב הוא ומר נוהג להשתמש בה רבותלבי במערב אמר:המציאות אינה כך, ופוק חזי הוא.אין חכמה אמר:דוברי הגרמנית יודעים היטב [וחלקם הגדול ברמת שפת אם ] עברית
כמו כן, רצוי להמנע מהכינוי הדמגוגי לאידיש. ככל הידוע לי, האותיות א' י' ד' וש' מצויות אף במקלדתו של מר... הדבר הינו חסר טעם, ופוגם במסר אותו מבקש מר להעביר.
אינו כן. הטעם ע"פ פנימיות הוא רק מדוע עזבו מלבאר בו עניני התורה, אך בעיקר הדבר כתב לאסור (ע"פ פשט) דבור יומיומי בלה"ק.אין חכמה אמר:בפשט הדברים יש בדבר מעלה
כנראה שמהו פשט ומהי פנימיות גם איננו מסכימיםלבי במערב אמר:אינו כן. הטעם ע"פ פנימיות הוא רק מדוע עזבו מלבאר בו עניני התורה, אך בעיקר הדבר כתב לאסור (ע"פ פשט) דבור יומיומי בלה"ק.אין חכמה אמר:בפשט הדברים יש בדבר מעלה
ההיתר לשוח בה כיום מבואר בלקו"ד (שציינתי ג"כ לעיל), כי כבר אינה לה"ק. אך במילא - חזר הדין, ואין שבח בדבור בה בעניני תורה...
[ונמצאו השיטות מהופכות: טענות שוללי העברית מתירות הדבור בה, והמצדדים בה גורמים איסורה...].
אך משתדל (בל"נ) להשתמש בה רק במקום ובמדה הנצרכים...אין חכמה אמר:דמגוגיה מעלה גדולה היא וכלי חשוב הוא ומר נוהג להשתמש בה רבות
העמודים הראשונים באגרת מלאים אך ורק בראיות לנושא זה מחלק הנגלה שבתורה...אין חכמה אמר:כי אף שעברתי מקופיא על הדברים לא זכור לי שיש שם הפניה לאיסור או חסרון במה שאצלי מוגדר פשט לשוח בלה"ק ענייני החול
ראיות למה?לבי במערב אמר:העמודים הראשונים באגרת מלאים אך ורק בראיות לנושא זה מחלק הנגלה שבתורה...אין חכמה אמר:כי אף שעברתי מקופיא על הדברים לא זכור לי שיש שם הפניה לאיסור או חסרון במה שאצלי מוגדר פשט לשוח בלה"ק ענייני החול