לדבר עם הילדים באנגלית

המצפה לישועת ה' אמר:
לא בדקתי אם הדבר מוזכר במפרשים שם.
עיין רד"ק שם שחשמל הוא הזך הנמצא בתוך האש וזהו כוח החשמל - לקטע"ר שלנו המזכך את פנים האש ומוציאו לחוץ ומאיר בזכות (במנורות לדים באמת לא מסתדר ע"פ הרד"ק)
 
מבין ומאזין אמר:
אם הינך חושב שמי שמבין יידיש מבין גרמנית הרי שאינך יודע יידיש 
שאל נא כל דובר יידיש ששומע גרמנית אם הוא מבין חצי מילה, אני בכ"א ניסתי כמה וכמה פעמים ולא הצלחתי להבין כלום אפ' ששפת האם שלי היא יידיש ואל מהארץ אלא מחו"ל,
בתור אחד שדובר יידיש וגרמנית ברמות שפת אם, לא קרב זה אל זה
 

ברוךווייס

משתמש ותיק
המצפה לישועת ה' אמר:
נשאל שוב, האם ההבדלים בין שפת העברית המדוברת לשפת העברית המקודשת הם כ"כ רבים, או שמא נתפסים לכמה מילים ידועות (חשמל, מצלמה כו') ועליהם יצא כל הרעש, ומחמתם נידונה כל שפת העברית שלנו לירד מקדושתה.
וגם אלה אינם שינוים אלא מושגים שלא נמצא להם מילה ברחבת המקורות הקדושים וממילא צריך להמציא להם משהו

בילדותי חשבתי שיש אלפי מילים חדשות עד שהתחלתי ללמוד נ"ך עם ראשונים וגיליתי שכנראה החטא הכי גדול זה להעדיף את הפשט של האבן עזרא על הראשונים היותר מקובלים.

בנוסף אציין שכידוע בן יהודה היה מגיע הרבה פעמים לדון עם הרב קוק על הרבה מקורות ברחבת התנך שלצערינו איננו בקיאים בו מספיק וסיפר הג"ר יצחק אריאלי שלמד בזמנו חברותא עם הרב קוק שיום אחד הגיע ודיברו על כמה מילים.  בסוף השיחה פנה הרב קוק לבן יהודה ואמר לו, "אדון בן יהודה, האם אתה לא חושב שאולי הגיע הזמן לחזור בתשובה?"

בן יהודה נהיה חיוור ולחש, "אולי."  ויצא מהבית.  באותה לילה הוא נפטר.  לא שיש מה להסיק מהסיפור אלא 1. חיפשו מקורות למילים והמציאו בעיקר במקומות שלא מצאו ו2.  לא בטוח בכלל שהוא נפטר רשע
 
 

אין חכמה

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
אין חכמה אמר:
להשתגע עבור זה ולגמגם בלה"ק
מי השתגע? במחילת כבוד הוריו (שליט"א?), רק אליהם יש לו להפנות את טענותיו הנזעמות.
אין לי אישית שום נגיעה לעניין 
ואין כאן שום תגובה נזעמת
אני בסך הכל מביע פליאה על תופעה של קידוש דבר שאינו קדוש מצ"ע
והוא אף נחות במידה רבה מהחלופה המצויה 

 
 

אין חכמה

משתמש ותיק
עמיקא וטמירא אמר:
אין חכמה אמר:
עמיקא וטמירא אמר:
'אבל איני רואה בזה זכות כ"כ גדולה
ואולי חסרון מעט'   מי כתב לשון זה?
אלו שזכו וקיבלו את התורה כלשון רבותיהם כנכתב בגמ' וקיבלו בלשון רבותיהם כך לפחות מתקופה של חמש מאות שנה הרי שתורתם זכה יותר כמבואר בגמ' וזכותם גדולה מאוד,


אני חוזר ואומר
לשון רבו זה דבר משתנה
האמוראים לא דברו גרמנית ובטח לא התנאים
ובאיזה שלב זה השתנה להיות גרמנית בהשפעת בני המדינה שגרו בה כמובן 
ב"ה קרה שינוי בעשרות שנים האחרונות שחזר הלשון רבו להיות לה"ק אצל רוב היראים
[אכן בהשפעת בני המדינה בדיוק כפי שהתחילה הגרמנית לחדור לבתי התלמוד שלנו]
ולכן כאשר ישנה קבוצה אחת שלשון רבם היא גרמנית וקבוצה שניה לשון רבם היא לשון הקדש איני רואה מעלה לקבוצה בעלת לשון הגרמניתאם כבר להיפך 
זה הכל
א' רוב היראים מדברים בלשון יידיש כל הציבור החסידי באה"ק וכל כלל ישראל חסידים ולטאים בחו"ל מדברים יידיש 
ב' המעלה בלשון רבם הוא שלא יהו שיבושים ע"י ששונים בלשון אחר ובזה יש מעלה עצומה למי שמקבל את התורה בלא שיבושים מתקופת הבית יוסף לפחות 
הרי תורתם מזוקקת מתקופה קדומה ביותר משא"כ אלו המדברים עברית שאין להם קבלה של תורה מזוקקת עד תקופה זו אלא עד תקופה של כשלושים ארבעים שנה ולא יותר,
א. הכוונה היתה אצל אלו שלא חיים באותה המציאות שהיתה לפני עשרות שנים 
והיינו בני א"י
אצל אלו רוב היראים זוכים לדבר בלשון הקודש ישנן כמה קהילות מסויימות שמשמרות את הגרמנית   [והדבר בסדר גמור ע"פ סדר ההשתלשלות רק שתחושת העליונות במקום הנחיתות הראויה לדבר קצת מעוררת אצלי פליאה]

ב.  אדרבא אני סבור שמדברתדיר בלשון הקדש יש אצלו הרבה פחות שיבושים לשוניים
הוא מכיר היטב את השפה [אחרי כל אגדות השיבוש על בן יהודה עדין הדובר של השפה יום יום ועוסק בתורה תדיר מבין את השפה ואת דקויותיה הרבה יותר טוב]
זיקוק של תורה אינה מתבטאת בלשון
לשון זה אחדהדברים האחרונים
התורה בטהרתה נשמרת היטב אצל דוברי לשון הקדש ותעיד ע"ז האיכות והכמות
[וחבל לפתוח בזה ויכוח אחר]


 
 

אין חכמה

משתמש ותיק
עמיקא וטמירא אמר:
אין חכמה אמר:
עמיקא וטמירא אמר:
מסתמא אינך מגדיר הגדרות טוב יותר מהגר"ח עצמו ורש"ש ורב"ב וכל גדולי ראשי הישיבות 
מה זה נוגע לעניין?
לא אתה זה שטענת שא"א להגדיר הגדרות קולעות למטרה בשפת היידיש?

בכ"א אין לי כח לחפש את הציטוט 
אם אין זה אתה אבקש מחילה
לא    אין זה אני אלא משיב נכבד אחר מתחילת האשכול ויש לדון בדבריו
מה שאני כן סבור שדוברי לה"ק יודעים להבין טוב יותר את שפת רבותינו התנאים והראשונים מאלו שמתרגמים לעצמם את השפה כל העת

 
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
אין חכמה אמר:
יש ויש מגמגמין 
אולי אתה מכיר 

אני חושב הסברתי היטב את המציאות
תבקש מיהודי ת"ח אפי' גאון ממוצא אמריקאי למסור שיעור כללי בלשון הקדש ולהגדיר בה  הגדרת עדינות
זה לא ילך
וזו התשובה לכל תמיהותיך
 

לא נכון כלל. יש הרבה גאונים ממוצא אמריקאי שהם ראשי ישיבה בישיבות ישראליות ומוסרים שיעורים בעברית תמיד, ולא שמענו מעולם שמוצאם האמריקאי מפריע.
ממה שבא לראשי כעת: הגאונים הרב הלל זקס ז"ל מחברון, הרב משה הלל הירש מסלבודקה, הרב רפאל וולפין מקול תורה, הרב סטפנסקי מתורה בתפארתה, הרב אונגרשר מבית מדרש עליון ועוד ועוד ועוד.
זה נכון שמסתמא לקח להם זמן עד שהם התרגלו לדבר בעברית, ומי שיצא ישיר מהמטוס לישיבה יתקשה להגיד שיעור בעברית. אבל גם ישראלי מלידה לקח לו זמן עד שהוא התרגל לזה.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
אין חכמה אמר:
עמיקא וטמירא אמר:
אין חכמה אמר:
מה זה נוגע לעניין?
לא אתה זה שטענת שא"א להגדיר הגדרות קולעות למטרה בשפת היידיש?

בכ"א אין לי כח לחפש את הציטוט 
אם אין זה אתה אבקש מחילה
לא אין זה אני אלא משיב אחר מתחילת האשכול ויש לדון בדבריו
מה שאני כן סבור שדוברי לה"ק יודעים להבין טוב יותר את שפת רבותינו התנאים והראשונים מאלו שמתרגמים לעצמם את השפה כל העת

 

יש אמת בזה. אבל פעמים זה גם בכוון הפוך. יש שינויי משמעות בין עברית המדוברת היום, ובין לשון חז"ל ולשון רבותינו הראשונים ואחרונים. פעמים דוברי עברית מבינים על פי שפה המדוברת היום, כשבאמת הכוונה אחרת.
 

אין חכמה

משתמש ותיק
עמיקא וטמירא אמר:
אין חכמה אמר:
עמיקא וטמירא אמר:
תיקון קטן 
'גאווה ישראלית'
מי ששפה שכל כלל ישראל ראה בו שפה שיש בו משום מצויינים בלשונם ומאידך לשון שכל מהותו נתקן על דעת ש ככל העמים בית ישראל
אין לך עקמומיות גדולה מזו
בעבר היה בזה ציון ללשונם
כיום איני חושב שזה המצב כמעט
כמעט כל דוברי הגרמנית יודעים היטב את לשון המדינה
ומשכך להתעקש דווקא בינם לבין עצמם ובפרט בתוך תלמודם ותורתם להשאר בלשון גרמנית זה דבר תמוה [מלבד עניין לשון רבו אבל כאמור אין כאן מעלה בעצם וכנ"ל] 
אם הינך חושב שמי שמבין יידיש מבין גרמנית הרי שאינך יודע יידיש 
שאל נא כל דובר יידיש ששומע גרמנית אם הוא מבין חצי מילה, אני בכ"א ניסתי כמה וכמה פעמים ולא הצלחתי להבין כלום אפ' ששפת האם שלי היא יידיש ואל מהארץ אלא מחו"ל,

לא בעבר היום עדיין הוא ציון ללשונם ומה נשתנה?
במצרים לא שינו את לשנום גם אחר מאתים ועשר שנות גלות ועבודת פרך בפועל,
ועדיין לא שינו את לשונם 
גם רוב תושבי חו"ל עדיין שומרים על שפת היידיש בינם לבין עצמם 

דבר תמוה ביותר לכנות אלו שמציינים את לשונם להיבדל מאלו שאינם שומתו"מ תמוהים 
לשון רבו כתבתי כבר יש בו מעלה בעצם שתורתם מזוקקת יותר מתקופת הב"י לפחות וכמו שמבואר בגמ' דהטעם לשנות בלשון רבו הוא שלא יהו שיבושים


לא טענתי שכל מי שיודע גרמנית מבין אידיש 
אבל השפה הזו אינה קדושה ואינה ממקור טהור אלא הפכו
וממילא אין לקדשה ואין להשוותה ללה"ק

בחס לטענת ההיבדלות שטענת     טענתי טענה פשוטה דוברי הגרמנית יודעים היטב [וחלקם הגדול ברמת שפת אם ] עברית וממילא אין כאן היבדלות כמעט, שונה הדבר לחלוטין מהמצב הקיים בתפוצות הגולה, לכה"פ בעבר, שעיקר לשונם היה עברי [או גרמנית בניב יהודי] ואת שפת המדינה ידעו באופן עילג יותר 
זהו ציון בלשון 
המצב כיום אצל חלק גדול מתושבי חו"ל ששפת אמם היא אנגלית ויש להם שפה שניה גרמנית איני בטוח שהיא בגדר מצויינים בלשונם 
[ואולי כן כי סו"ס הניב הגרמני המדובר אצל עמנו הוא מסתמא יותר נקי מן האנגלית מה שאי אפשר לומר על לה"ק לעומת הגרמנית המדוברת בקהלות א"י]

לגבי השיבושים טענתי כבר
כיום המצב הוא שלשון רבו של רוב היראים בא"י הוא לה"ק
יש מיעוט שהוא גרמנית
נהרא נהרא ופשטיה
אבל א"א להחזיק בטענת עליונות לצד הגרמני לדעתי
 

אין חכמה

משתמש ותיק
אחד התלמידים אמר:
אין חכמה אמר:
יש ויש מגמגמין 
אולי אתה מכיר 

אני חושב הסברתי היטב את המציאות
תבקש מיהודי ת"ח אפי' גאון ממוצא אמריקאי למסור שיעור כללי בלשון הקדש ולהגדיר בה  הגדרת עדינות
זה לא ילך
וזו התשובה לכל תמיהותיך

לא נכון כלל. יש הרבה גאונים ממוצא אמריקאי שהם ראשי ישיבה בישיבות ישראליות ומוסרים שיעורים בעברית תמיד, ולא שמענו מעולם שמוצאם האמריקאי מפריע.
ממה שבא לראשי כעת: הגאונים הרב הלל זקס ז"ל מחברון, הרב משה הלל הירש מסלבודקה, הרב רפאל וולפין מקול תורה, הרב סטפנסקי מתורה בתפארתה, הרב אונגרשר מבית מדרש עליון ועוד ועוד ועוד.
זה נכון שמסתמא לקח להם זמן עד שהם התרגלו לדבר בעברית, ומי שיצא ישיר מהמטוס לישיבה יתקשה להגיד שיעור בעברית. אבל גם ישראלי מלידה לקח לו זמן עד שהוא התרגל לזה.
אתה בעצם מאשר את דברי
אני מדבר על אחד שירד מהמטוס וכל ימיו מסר שיעורים באנגלית [או בגרמנית ]
אין לי שום דבר נגד מוצא אמריקאי
אני בסך הכל הדגשתי את העובדה שצריך לדבר שפה בשביל להגדיר בה הגדרות
וממילא מובן מ"ט האמוראים ראו לנכון לכתוב את התלמוד בשפה המדוברת בזמנם
 

אין חכמה

משתמש ותיק
אחד התלמידים אמר:
אין חכמה אמר:
עמיקא וטמירא אמר:
לא אתה זה שטענת שא"א להגדיר הגדרות קולעות למטרה בשפת היידיש?

בכ"א אין לי כח לחפש את הציטוט 
אם אין זה אתה אבקש מחילה
לא אין זה אני אלא משיב אחר מתחילת האשכול ויש לדון בדבריו
מה שאני כן סבור שדוברי לה"ק יודעים להבין טוב יותר את שפת רבותינו התנאים והראשונים מאלו שמתרגמים לעצמם את השפה כל העת

יש אמת בזה. אבל פעמים זה גם בכוון הפוך. יש שינויי משמעות בין עברית המדוברת היום, ובין לשון חז"ל ולשון רבותינו הראשונים ואחרונים. פעמים דוברי עברית מבינים על פי שפה המדוברת היום, כשבאמת הכוונה אחרת.
נכון 
אבל נראה לי שסו"ס אחר המודעות לכך שישנם שיבושים מסויימים יש ביחס לנושא של הכרת השפה המדוייקת הרבה יותר מעלה במי שדובר לה"ק [בשיבוש מסויים] ועמל לסקל קמשונים ע"פ מי שרחוק מכל מהלך השפה
 
 

אין חכמה

משתמש ותיק
אור זרוע אמר:
אין חכמה אמר:
ומשכך להתעקש דווקא בינם לבין עצמם ובפרט בתוך תלמודם ותורתם להשאר בלשון גרמנית זה דבר תמוה

היהודים הקפידו להשתמש בשפה מיוחדת כדי להתבדל מהסביבה הגויית, ובאר"י - מהחילונית.
כעת הבחנתי שכבר נזכר בדברי הרב @עמיקא וטמירא.
עניתי על הדברים בתשובה לדברי עמיקא וטמירא
 
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
אין חכמה אמר:
אחד התלמידים אמר:
אין חכמה אמר:
יש ויש מגמגמין 
אולי אתה מכיר 

אני חושב הסברתי היטב את המציאות
תבקש מיהודי ת"ח אפי' גאון ממוצא אמריקאי למסור שיעור כללי בלשון הקדש ולהגדיר בה  הגדרת עדינות
זה לא ילך
וזו התשובה לכל תמיהותיך

לא נכון כלל. יש הרבה גאונים ממוצא אמריקאי שהם ראשי ישיבה בישיבות ישראליות ומוסרים שיעורים בעברית תמיד, ולא שמענו מעולם שמוצאם האמריקאי מפריע.
ממה שבא לראשי כעת: הגאונים הרב הלל זקס ז"ל מחברון, הרב משה הלל הירש מסלבודקה, הרב רפאל וולפין מקול תורה, הרב סטפנסקי מתורה בתפארתה, הרב אונגרשר מבית מדרש עליון ועוד ועוד ועוד.
זה נכון שמסתמא לקח להם זמן עד שהם התרגלו לדבר בעברית, ומי שיצא ישיר מהמטוס לישיבה יתקשה להגיד שיעור בעברית. אבל גם ישראלי מלידה לקח לו זמן עד שהוא התרגל לזה.
אתה בעצם מאשר את דברי
אני מדבר על אחד שירד מהמטוס וכל ימיו מסר שיעורים באנגלית [או בגרמנית ]
אין לי שום דבר נגד מוצא אמריקאי
אני בסך הכל הדגשתי את העובדה שצריך לדבר שפה בשביל לגדיר בה הגדרות
וממילא האמוראים ראולנכון לכתוב את התלמוד בשפה המדוברת בזמנם

אבל האמוראים היו יכולים להתרגל לזה אילו רצו. כנראה לא היה משהו חשוב אצלם, וממילא לא ראו צורך לטרוח.
 

אין חכמה

משתמש ותיק
אחד התלמידים אמר:
אין חכמה אמר:
אחד התלמידים אמר:
לא נכון כלל. יש הרבה גאונים ממוצא אמריקאי שהם ראשי ישיבה בישיבות ישראליות ומוסרים שיעורים בעברית תמיד, ולא שמענו מעולם שמוצאם האמריקאי מפריע.
ממה שבא לראשי כעת: הגאונים הרב הלל זקס ז"ל מחברון, הרב משה הלל הירש מסלבודקה, הרב רפאל וולפין מקול תורה, הרב סטפנסקי מתורה בתפארתה, הרב אונגרשר מבית מדרש עליון ועוד ועוד ועוד.
זה נכון שמסתמא לקח להם זמן עד שהם התרגלו לדבר בעברית, ומי שיצא ישיר מהמטוס לישיבה יתקשה להגיד שיעור בעברית. אבל גם ישראלי מלידה לקח לו זמן עד שהוא התרגל לזה.
אתה בעצם מאשר את דברי
אני מדבר על אחד שירד מהמטוס וכל ימיו מסר שיעורים באנגלית [או בגרמנית ]
אין לי שום דבר נגד מוצא אמריקאי
אני בסך הכל הדגשתי את העובדה שצריך לדבר שפה בשביל לגדיר בה הגדרות
וממילא האמוראים ראולנכון לכתוב את התלמוד בשפה המדוברת בזמנם

אבל האמוראים היו יכולים להתרגל לזה אילו רצו. כנראה לא היה משהו חשוב אצלם, וממילא לא ראו צורך לטרוח.
כנראה שהדבר היה קשה לביצוע או שהיה בא על חשבון דברים אחרים 
[כגון הבנת תלמידיים מסויימים או השקעת כוחות מיותרים בדבר פעוט יחסית וכו וכו' מה לנו כי ננתח מלאכי עליון]
לא טענתי שהדבר במעלה ראשונה אלא יש בו חשיבות ומעלה מסויימת כמבואר בירושלמי
יש סולם ערכים צריך לדעת מה להעדיף על פני מה
 
 

אור זרוע

משתמש ותיק
אין חכמה אמר:
בייחס לטענת ההיבדלות שטענת טענתי טענה פשוטה דוברי הגרמנית יודעים היטב [וחלקם הגדול ברמת שפת אם] עברית וממילא אין כאן היבדלות כמעט, שונה הדבר לחלוטין מהמצב הקיים בתפוצות הגולה, לכה"פ בעבר, שעיקר לשונם היה עברי [או גרמנית בניב יהודי] ואת שפת המדינה ידעו באופן עילג יותר

עם סברות לא משנים עובדות. שינוי השפה יוצר בידול ותחושת זרות גם בין הקהילות החרדיות. ואין להאריך בדברים ידועים.
 

אין חכמה

משתמש ותיק
אור זרוע אמר:
אין חכמה אמר:
בייחס לטענת ההיבדלות שטענת טענתי טענה פשוטה דוברי הגרמנית יודעים היטב [וחלקם הגדול ברמת שפת אם] עברית וממילא אין כאן היבדלות כמעט, שונה הדבר לחלוטין מהמצב הקיים בתפוצות הגולה, לכה"פ בעבר, שעיקר לשונם היה עברי [או גרמנית בניב יהודי] ואת שפת המדינה ידעו באופן עילג יותר

עם סברות לא משנים עובדות. השפה יוצרת בידול ותחושת זרות גם בין הקהילות החרדיות. ואין להאריך בדברים ידועים.
היא הנותנת
אם השפה יוצרת בידול אפי' בין יראי ה' אות הוא שאין המדובר כאן בבידול מהתרבות החילונית שכלפיה אין בידול כ"כ מחמת השפה   [וכל ילד חסיד שישב לשמוע תכנית רדיו חילוננית יבין כל מילה בשונה מרעהו באירופה שלפני המלחמות] 
החיץ בין התרבות של תושבי בני ברק דוברי לה"ק לתושבי רמת גן [החפצים בחיץ] אינו קטן משמעתית  מן החיץ שבין קהילות החסידים והדומים להם
[ואגב איני בטוח שהחיץ הזה [בין קהילות החסידים והדומים להם לשאר הקהילות ובמידה מסויימת לשאר בני ישראל ] נוצר מן השפה אלא ממרכיבים אחרים כמו לבוש שהוא ודאי שונה ומשמרנות קהילתית חזקה ועל כולנה דרכי ראיה שונים על הרבה נושאים תורנייים ושאינם]
 

אין חכמה

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
אין חכמה אמר:
תופעה של קידוש דבר שאינו קדוש מצ"ע
אמת. לדוגמא, דבור בלה"ק...
בירושלמי אי' שיש בו עניין כמו שהבאתי לעיל
אדרבא באר מ"ט לא יהא בדברים הללו ממש
ולשון "לשון הקודש"
תוכיח מצ"ע
 

לבי במערב

משתמש ותיק

אין חכמה

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
אין חכמה אמר:
בירושלמי אי' שיש בו עניין כמו שהבאתי לעיל
וכבר השבתי על כך די והותר פעמים:
לבי במערב אמר:
יעו"ש.
אתנצל שלא קראתי את האשכול מתחילתו ולא הבחנתי בהפנייתו של מר מתחילה 
כעת עיינתי מקופיא והדברים נאים ע"ד הפנימיות
בפשט הדברים יש בדבר מעלה
ועיקר הדבר בא ליישב המנהג מ"ט עזבו למעלה גדולה זו
והעניין הוא שצריך שיהא גם חיבור פנימי למעלה זו
[ודברים מעין אלו יש לכתוב ולהאריך מ"ט עזבו לזמן רב מעלת ישוב א"י הנזכר אף הוא בירושלמי הנ"ל]
כעת שחזרו מאיזה סיבה למעלה הנ"ל יש לכתוב מאמר ליישב מ"ט חזרה הפניומיות למקומה
כלל הדברים בדברים שבפנימיות א"א לדון ולהתחיל ממנה אלא רק ליישב את המצב הנתון עם המצב שנראה בפשט
וכשבפשט אנו רואים שיפור באיזו נקודה איןלדחותה ולומר שאינה כלום 
ומשול הדבר למי שיאמר [ומסתמא יש שיאמר] שהמצב שנתבטל במידה רבה עניין בבלה יובאו ושם יהיו אין בו מן המעלה ולכוא ' הדברים זרים וה"נ כאן 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
אין חכמה אמר:
דוברי הגרמנית יודעים היטב [וחלקם הגדול ברמת שפת אם ] עברית
המציאות אינה כך, ופוק חזי הוא.

כמו כן, רצוי להמנע מהכינוי הדמגוגי לאידיש. ככל הידוע לי, האותיות א' י' ד' וש' מצויות אף במקלדתו של מר... הדבר הינו חסר טעם, ופוגם במסר אותו מבקש מר להעביר.
 

אין חכמה

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
אין חכמה אמר:
דוברי הגרמנית יודעים היטב [וחלקם הגדול ברמת שפת אם ] עברית
המציאות אינה כך, ופוק חזי הוא.

כמו כן, רצוי להמנע מהכינוי הדמגוגי לאידיש. ככל הידוע לי, האותיות א' י' ד' וש' מצויות אף במקלדתו של מר... הדבר הינו חסר טעם, ופוגם במסר אותו מבקש מר להעביר.
דמגוגיה מעלה גדולה היא וכלי חשוב הוא ומר נוהג להשתמש בה רבות
אני חושב שכך היא המציאות מר אינו חושב כך
אולי אנו מכירים קהילות שונות או שמי משנינו אינו בקי דיו
או שההגדרה מהי ידיעת השפה או מהו חלקם הגדול שונה אצלנו
אין הרבה לאן להתקדם עם זה 

 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
אין חכמה אמר:
בפשט הדברים יש בדבר מעלה
אינו כן. הטעם ע"פ פנימיות הוא רק מדוע עזבו מלבאר בו עניני התורה, אך בעיקר הדבר כתב לאסור (ע"פ פשט) דבור יומיומי בלה"ק.

ההיתר לשוח בה כיום מבואר בלקו"ד (שציינתי ג"כ לעיל), כי כבר אינה לה"ק. אך במילא - חזר הדין, ואין שבח בדבור בה בעניני תורה...
[ונמצאו השיטות מהופכות: טענות שוללי העברית מתירות הדבור בה, והמצדדים בה גורמים איסורה...].
 

אין חכמה

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
אין חכמה אמר:
בפשט הדברים יש בדבר מעלה
אינו כן. הטעם ע"פ פנימיות הוא רק מדוע עזבו מלבאר בו עניני התורה, אך בעיקר הדבר כתב לאסור (ע"פ פשט) דבור יומיומי בלה"ק.

ההיתר לשוח בה כיום מבואר בלקו"ד (שציינתי ג"כ לעיל), כי כבר אינה לה"ק. אך במילא - חזר הדין, ואין שבח בדבור בה בעניני תורה...
[ונמצאו השיטות מהופכות: טענות שוללי העברית מתירות הדבור בה, והמצדדים בה גורמים איסורה...].
כנראה שמהו פשט ומהי פנימיות גם איננו מסכימים
כי אף שעברתי מקופיא על הדברים לא זכור לי שיש שם הפניה לאיסור או חסרון במה שאצלי מוגדר פשט לשוח בלה"ק ענייני החול
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
אין חכמה אמר:
דמגוגיה מעלה גדולה היא וכלי חשוב הוא ומר נוהג להשתמש בה רבות
אך משתדל (בל"נ) להשתמש בה רק במקום ובמדה הנצרכים...

אדרבא, נקרא לנציגי הקהלות המדוברות שיאמרו דברם:
'@יוספזון', '@איטשע מאיר לורנץ', '@שניאור', '@אור זרוע(שהביע כבר את דעתו לעיל), '@אחד התלמידים'.
אם שכחתי מאן־דהו בשגגה - עמו המחילה, ועכ"פ - מוזמן גם הוא להביע חוו"ד בנושא.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
אין חכמה אמר:
כי אף שעברתי מקופיא על הדברים לא זכור לי שיש שם הפניה לאיסור או חסרון במה שאצלי מוגדר פשט לשוח בלה"ק ענייני החול
העמודים הראשונים באגרת מלאים אך ורק בראיות לנושא זה מחלק הנגלה שבתורה...
 

אין חכמה

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
אין חכמה אמר:
כי אף שעברתי מקופיא על הדברים לא זכור לי שיש שם הפניה לאיסור או חסרון במה שאצלי מוגדר פשט לשוח בלה"ק ענייני החול
העמודים הראשונים באגרת מלאים אך ורק בראיות לנושא זה מחלק הנגלה שבתורה...
ראיות למה?
לאיסור?
אני מקופיא לא מצאתי
אבל אולי עניין "ראיה" או "נגלה" שונה אצלנו
או שלא עיינתי די הצורך
 
חלק עליון תַחתִית