אתרוג עם נקודות שחורות קטנות שאינו נראה לעין

אאא

משתמש ותיק
אתרוג שיש בו נקודות שחורות קטנות, המוגדרים שהם "אינם נראה לעין".
[דהיינו שאם מחזיקים את האתרוג במרחק 30 ס"מ מהעינים, בלא עיון גדול, לא רואים אותם].

האם כולם מסכימים שזה כשר?
האם יש סוברים שזה פסול?

אם זה כשר, האם יש הידור שהאתרוג יהיה נקי לגמרי גם מהנקודות הקטנות האלו?
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
לתועלת העניין נראה לי שיש להדגיש ששאלתך היא במצב שזה בוודאות רק "נקודה שחורה". ולא "כנימה". וכפי שמצוי ברוב האתרוגים כיום.
כי לפני כמה שנים עוד לא היה ריסוס בפרדסים והיו כנימות. וכמה מן הפוסקים עוררו שיש בזה חשש של חסר ופסול.
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
לגופה של שאלה.

הנה מצינו בשאר המצוות שיש עניין של הדר אף במה שאינו נראה לעין.
וכגון בפרשיות התפילין. שהם מכוסות ויש עניין להדר שיהיה הכתב יפה.

ולכאורה גם כאן לא גרע.
 

בני תורה

משתמש ותיק
לעניות דעתי יש לחלק טובא, בתפילין למשל, שיש דין של ריבוע בודאי שצריך להדר כמה שיותר מרובע וכן בכתב וכו'
אבל באתרוג כל הדין הוא שיהא הדר ולא נאמר בתורה שאתרוג עם נקודות שחורות הוא פסול אלא הוא מדין הדר ואכ בזה אמרינן דכל שאינו נראה לעינים הרי הוא בכלל הדר.
ובאמת כבר חילקו הפוסקים בין סוגי הפסולים לענין זה.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
לפני יותר מחצי יובל שנים נגשתי להג"ר פנחס שרייבר זצ"ל בביתו, והראיתי לו נקודה שחורה קטנטונת על אתרוג, והוא היה כידוע ממעט בדיבור ושתקן, וכך הווה:
התבוננתי לחפש את הנקודה והראיתיה לו באצבע, אז הוא לקח את האתרוג מול פניו בערך כ-30 ס"מ, וסובבו מצדדיו ואמר אין כאן כלום.. לקחתי את האתרוג מידיו ושוב התבוננתי והצבעתי לו על הנקודה באתרוג הביט בה לרגע, ושוב לקחו בידיו כנגד פניו וסובב אותו לכל כיוון ואמר אין פה כלום.. וכמדומה הפטיר על מה שהתבוננתי למצא 'לא ככה רואים'.

ונכון אמר 'בני תורה' שההדר באתרוג הוא מראהו ולא מה שנסתר, לעומת תפילין ומזוזה וכיו"ב שההידור במעשה יצירת התפילין, ואף אם אינו רואהו כלל זהו הידורו. (גם את כוונת ה'לשמה' לא רואים והיא מעכבת..)
 

הבוחן

משתמש ותיק
מובא כבר בראשונים על הידור במצוות במה שלא רואים לגבי דלתות ההיכל שציפו זהב כמדומני. ת"ח שבינינו ודאי יחכימו אותנו.
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
בית המקדש היה מפנים כולו מצופה בזהב, כולל הרצפה.
בבית שני לא ציפו בזהב את הקירות שמאחורי הדלתות, מכיוון שהתורה חסה על ממונם של ישראל.
אבל בבית ראשון כן ציפו גם שם בזהב.

ואשמח להסבר איך אפשר ללמוד מזה לעניינינו, והאם לדמות את האתרוג לבית ראשון או לבית שני.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
היא הנותנת, שכשיש שפע, ואפשר להשיג אתרוג מושלם - למה לא.
אבל בימינו זה ימות שלמה .. ולכן ההגדרות שונות.
 

סתם איש

משתמש ותיק
תמוה מאוד של הוזכר כן דברי המבי"ט שאין חסרון בהדר כיון שלא רואים והביאו דבריו כל הפוסקים.
אלא דהפמ"ג והלבו"ש והשעה"צ ביארו דבריו שכיון שמשהו של שינוי מראה שפוסל בחוטם הוא משום שזה ניכר וכל שאינו ניכר אינו פוסל. ולפי"ז במנומר לכאורה ל"ש סברא זו. [לא מצאתי מי שאומר מפורש שמנומר הוא משום שהוא ניכר]. ומצאתי שעמד ע"ז הגרמ"N קארפ שכתב ע"כ שבמבי"ט עצמו לא משמע כן אלא הוא סברא כללית בהדר שכל שאינו ניכר אינו חסרון בהדר.
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
מה דעת רבי חיים מבריסק לגבי נקודות שחורות קטנות באתרוג?
 
חלק עליון תַחתִית