סוזק"ש תלוי ב"ובקומך" - מדוע זה לא משתנה בזמן הזה?


פותח הנושא
חכם באשי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 510
הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 233 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

סוזק"ש תלוי ב"ובקומך" - מדוע זה לא משתנה בזמן הזה?

שליחה על ידי חכם באשי » 17 ספטמבר 2018, 17:59

זכורני כי הגרי"ח זוננפלד כך צידד בתשובותיו [נקבצו בספר שו"ת הנקרא תשובות הגריח"ז]

מישהו יודע טעם בסברא לחלק?
או מ"מ לאיזה אחרו'?

בתודה מראש


סבא
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1800
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 508 פעמים
קיבל תודה: 692 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סוזק"ש תלוי ב"ובקומך" - מדוע זה לא משתנה בזמן הזה?

שליחה על ידי סבא » 17 ספטמבר 2018, 18:40

חכם באשי כתב:זכורני כי הגרי"ח זוננפלד כך צידד בתשובותיו [נקבצו בספר שו"ת הנקרא תשובות הגריח"ז]

מישהו יודע טעם בסברא לחלק?
או מ"מ לאיזה אחרו'?

בתודה מראש
ז"ל בשו"ת תורת חיים סימן כ"ג [במכתב להגר"י בלאזר]
ולא אמנע מלעורר בעיקר הדבר, מאחר שתלתה התורה ענין זמן ק"ש בשכיבה ובקימה, ולא נכתב בהדיא הזמן, אם דרך בני אדם מצד חולשתם שירדה לעולם משתנה, וכעת כולם ישנים יותר או קמים באיחור יותר, יש מקום לומר דיש כאן חיוב דאורייתא, והגם שלא מצאתי הדבר מפורש, לענ"ד הסברא נכונה, ומכל שכן במקום שטבע האקלים גורם לזה, מכל הלין אפשר לומר בזה "הנח להם לישראל"!
אלא ששם כתב זה רק לעניין ברכות קריאת שמע לאחר הזמן, ולא עלה על דעתו להתיר משום כך לקרוא קריאת שמע מאוחר.


בני תורה
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 246
הצטרף: 11 ספטמבר 2018, 20:43
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 103 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: סוזק"ש תלוי ב"ובקומך" - מדוע זה לא משתנה בזמן הזה?

שליחה על ידי בני תורה » 17 ספטמבר 2018, 19:53

יש בזה דבר עמוק. חזל קבעו לנו מהו זמן קימה. זמן זה הוא הוא הראוי לקימה. מה שאנו אינם פועלים לפי זמנים אלו זהו חסרון וגריעותא בנו. אנחנו אנשים שעיוותנו את המציאות. וכמו שכל אחד מבין, שאם יום אחד יחליטו להיות ערים בלילה וישנים ביום אין זה משנה כלום, משום שמי שחי כך הוא המשוגע, ויש את הזמן של הטבע כפי שהקב"ה ברא. וכך גם לעניינינו.


הכהן
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 895
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 260 פעמים
קיבל תודה: 275 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: סוזק"ש תלוי ב"ובקומך" - מדוע זה לא משתנה בזמן הזה?

שליחה על ידי הכהן » 17 ספטמבר 2018, 20:33

בני תורה כתב:יש בזה דבר עמוק. חזל קבעו לנו מהו זמן קימה. זמן זה הוא הוא הראוי לקימה. מה שאנו אינם פועלים לפי זמנים אלו זהו חסרון וגריעותא בנו. אנחנו אנשים שעיוותנו את המציאות. וכמו שכל אחד מבין, שאם יום אחד יחליטו להיות ערים בלילה וישנים ביום אין זה משנה כלום, משום שמי שחי כך הוא המשוגע, ויש את הזמן של הטבע כפי שהקב"ה ברא. וכך גם לעניינינו.
לדבריך "בשעה שבני אדם שוכבים, ובשעה שבני אדם עומדים" אין הכוונה שכך הם עושים אלא שכך הם אמורים/צריכים לעשות.


סבא
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1800
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 508 פעמים
קיבל תודה: 692 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סוזק"ש תלוי ב"ובקומך" - מדוע זה לא משתנה בזמן הזה?

שליחה על ידי סבא » 17 ספטמבר 2018, 20:46

לכאו' אפשר לומר על דרך החזו"א לעניין טריפות, שאף שהיום הרבה מן הטריפות חיות י"ב חודש ולהיפך, מ"מ חז"ל קבעו הטריפות לפי הזמן של אלפיים תורה, וה"ה הכא לעניין הזמנים שנקבעו לפי זמן אלפיים תורה שאז לא היו קמים אחר ג' שעות ביום [בני מלכים].


דרומאי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1343
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סוזק"ש תלוי ב"ובקומך" - מדוע זה לא משתנה בזמן הזה?

שליחה על ידי דרומאי » 17 ספטמבר 2018, 22:34

סבא כתב:
חכם באשי כתב:זכורני כי הגרי"ח זוננפלד כך צידד בתשובותיו [נקבצו בספר שו"ת הנקרא תשובות הגריח"ז]

מישהו יודע טעם בסברא לחלק?
או מ"מ לאיזה אחרו'?

בתודה מראש
ז"ל בשו"ת תורת חיים סימן כ"ג [במכתב להגר"י בלאזר]
ולא אמנע מלעורר בעיקר הדבר, מאחר שתלתה התורה ענין זמן ק"ש בשכיבה ובקימה, ולא נכתב בהדיא הזמן, אם דרך בני אדם מצד חולשתם שירדה לעולם משתנה, וכעת כולם ישנים יותר או קמים באיחור יותר, יש מקום לומר דיש כאן חיוב דאורייתא, והגם שלא מצאתי הדבר מפורש, לענ"ד הסברא נכונה, ומכל שכן במקום שטבע האקלים גורם לזה, מכל הלין אפשר לומר בזה "הנח להם לישראל"!
אלא ששם כתב זה רק לעניין ברכות קריאת שמע לאחר הזמן, ולא עלה על דעתו להתיר משום כך לקרוא קריאת שמע מאוחר.
בעיקר הדבר צ''ע, דא''כ יצא גם חומרא לענין זמן שכיבה, שאין דרך בני אדם לשכב בזמננו בשעה שנעשה לילה, ובפרט בחורף, ויצטרכו לאחר זמן ק''ש של ערבית.

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1192
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 197 פעמים
קיבל תודה: 340 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סוזק"ש תלוי ב"ובקומך" - מדוע זה לא משתנה בזמן הזה?

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 17 ספטמבר 2018, 22:42

כמדומני שראיתי שהוא כתב כך בשו"ת שלמת חיים.

אגב זה מזכיר קצת את התרו של האשל אברהם מבוטשאטש

סמל אישי של משתמש

סענדער
מאמרים: 0
הודעות: 177
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 15:30
מיקום: במקום שהמחשבה נמצאת, שם האדם נמצא!
נתן תודה: 84 פעמים
קיבל תודה: 88 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סוזק"ש תלוי ב"ובקומך" - מדוע זה לא משתנה בזמן הזה?

שליחה על ידי סענדער » 17 ספטמבר 2018, 23:43

בוקר טוב!
כל ה'מאחרי קום' תולים את עצמם בסברא זו.


שאר לעמו
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2461
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 373 פעמים
קיבל תודה: 773 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סוזק"ש תלוי ב"ובקומך" - מדוע זה לא משתנה בזמן הזה?

שליחה על ידי שאר לעמו » 17 ספטמבר 2018, 23:57

זוג ממכרי בגיל העמידה, הלכו לליווי מקצועי בענין תזונה בריאותית, התאימו להם אורך חיים בריא הן בתזונה והן בשעות השינה והקימה (לא מספר שעות השינה אלא השעות הנכונות בהם הם צריכים לישון את כמות השינה הנצרכת להם).
לאחר חצי שנה הם ראו פלאות (לא האמנתי עד שראיתי) כל המדדים חזרו לתקינותם וזה לא דבר של מה בכך. זה ממש תחיית המתים.
אגב, לדבריהם, הדבר הקשה ביותר היה (אף שגם שינוי הרגלי התזונה היה קשה): לסגל שעות שינה חדשים, שינה מוקדם וקימה מוקדם, 'כמו פעם' ש-11 היה לילה דממה, ואף ידיד לא היה מעז להתקשר אחרי 10.00 בערב..

אחד ההנחיות בליווי הנ"ל היה, שהגוף מתפרק מתאיו ומחדשם בסביבות שעת חצות בערך, ולכן חובה עליהם לישון לא יאוחר מהשעה 11 בלילה, ועדיף אפילו מעט לפני.
אדם נורמלי שהולך לישון בשעה כזאת, לא קם בזמן "המאחרים" ולא צריך להגיע להיתרים בענין זמן קימה מאוחר.

לדעתי זה מכריח את דברי 'סבא' למעלה, וביותר את דברי 'בני תורה' למעלה, שמי שלא עושה כפי הנכון הוא המעוות, אך זה לא משנה את הדין, כי ההנהגה הנכונה היא כך גם בימינו. רק הרבה מפקירים את גופם ובריאותם, עקב האור הזמין בשעות הלילה. אבל זה לא משנה את הנורמה אותה קבעה התורה.

סמל אישי של משתמש

דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 866
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 323 פעמים
קיבל תודה: 272 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סוזק"ש תלוי ב"ובקומך" - מדוע זה לא משתנה בזמן הזה?

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 18 ספטמבר 2018, 01:25

הכהן כתב:
בני תורה כתב:יש בזה דבר עמוק. חזל קבעו לנו מהו זמן קימה. זמן זה הוא הוא הראוי לקימה. מה שאנו אינם פועלים לפי זמנים אלו זהו חסרון וגריעותא בנו. אנחנו אנשים שעיוותנו את המציאות. וכמו שכל אחד מבין, שאם יום אחד יחליטו להיות ערים בלילה וישנים ביום אין זה משנה כלום, משום שמי שחי כך הוא המשוגע, ויש את הזמן של הטבע כפי שהקב"ה ברא. וכך גם לעניינינו.
לדבריך "בשעה שבני אדם שוכבים, ובשעה שבני אדם עומדים" אין הכוונה שכך הם עושים אלא שכך הם אמורים/צריכים לעשות.
אולי הגמרא נקטה בלשון "בני אדם", שדווקא ההנהגה של הבריאים בנפשם ובהליכותיהם קובעת.


בני תורה
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 246
הצטרף: 11 ספטמבר 2018, 20:43
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 103 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: סוזק"ש תלוי ב"ובקומך" - מדוע זה לא משתנה בזמן הזה?

שליחה על ידי בני תורה » 18 ספטמבר 2018, 10:15

יש גם נידון בכל מיני 'חזקות' הכתובים בגמרא, למשל 'אמר רב המנונא האשה שאמרה לבעלה גירשתני נאמנת חזקה אין האשה מעיזה פניה בפני בעלה', לא בדקתי בפוסקים אם סומכים על זה גם היום, גם פה הפירוש הוא כמו שכתבנו למעלה, כך המצב הטבעי והישר שאשה אינה מעיזה בפני בעלה וכו', אבל אם נאמר שמצב זה היה רק בזמן הגמרא א"כ לא נוכל היום לסמוך על זה.
ולענין דברי הגמרא בפרק אלו מציאות כי המוצא מעות הרי אלו שלו אף שאולי עדיין לא נודע לבעל האבידה כלל ויאוש שלא מדעת לא הוי יאוש משום שאדם עשוי למשמש בכיסו בכל שעה ושעה. וידוע בשם בעל החזו"א לומר שדבר זה נוהג בכל זמן, ואינני זוכר לשונו המדוייקת בענין, אך החזוא התייחס למציאות שבה לכאורה אין אדם ממשמש בכל שעה.


פותח הנושא
חכם באשי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 510
הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 233 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סוזק"ש תלוי ב"ובקומך" - מדוע זה לא משתנה בזמן הזה?

שליחה על ידי חכם באשי » 20 ספטמבר 2018, 19:25

במה שכתבו לחלק בין ברכותעקב ק"ש לק"ש, איני מבין, זיל בתר טעמא, והרי ברכות ק"ש אחר זמנם מה"ת, א"כ הו"ל ברכה לבטלה שלדעת רבים מהרא' עתו"ס ר"ה ל"ג ועוד הוא מדאו'. ומאי שנא.

העירני "גם שבתשו' המשכנות יעקב ג"כ מתיר


סבא
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1800
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 508 פעמים
קיבל תודה: 692 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סוזק"ש תלוי ב"ובקומך" - מדוע זה לא משתנה בזמן הזה?

שליחה על ידי סבא » 20 ספטמבר 2018, 20:00

חכם באשי כתב:במה שכתבו לחלק בין ברכות ק"ש לק"ש, איני מבין, זיל בתר טעמא, והרי ברכות ק"ש אחר זמנם מה"ת, א"כ הו"ל ברכה לבטלה שלדעת רבים מהראשונים עתו"ס ר"ה ל"ג ועוד הוא מדאו'. ומאי שנא.
שאלת חכם חצי תשובה. זהו רק לדעת רבים מהראשונים ולא כולם.
כמדומני גם שיש אומרים שאם מתכוון לשם ברכה לקב"ה, אף אם אינו מחוייב בזה עתה, כבר אין זה לבטלה מדאורייתא.


פותח הנושא
חכם באשי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 510
הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 233 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סוזק"ש תלוי ב"ובקומך" - מדוע זה לא משתנה בזמן הזה?

שליחה על ידי חכם באשי » 20 ספטמבר 2018, 20:18

כיון שאני לא מספיק להגיע לזה, אכתוב כי שמעתי ממישהו (המאחר קום..) כי סברת הגרי"ח זוההפלד קדומה - בתשו' משכנות יעקב.

סמל אישי של משתמש

דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 866
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 323 פעמים
קיבל תודה: 272 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סוזק"ש תלוי ב"ובקומך" - מדוע זה לא משתנה בזמן הזה?

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 21 ספטמבר 2018, 15:49

בני תורה כתב:יש גם נידון בכל מיני 'חזקות' הכתובים בגמרא, למשל 'אמר רב המנונא האשה שאמרה לבעלה גירשתני נאמנת חזקה אין האשה מעיזה פניה בפני בעלה', לא בדקתי בפוסקים אם סומכים על זה גם היום,
אומרים בשם רבי יואל מסטמר זצ"ל שאמר בדרך צחות,
שנשתנו הטבעים, ובלו כל החזקות שאין אדם מעיז פניו וכדו', נשארה רק חזקה אחת, שאין אדם פורע תוך זמנו...


בני תורה
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 246
הצטרף: 11 ספטמבר 2018, 20:43
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 103 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: סוזק"ש תלוי ב"ובקומך" - מדוע זה לא משתנה בזמן הזה?

שליחה על ידי בני תורה » 22 ספטמבר 2018, 20:21

סענדער כתב:בוקר טוב!
כל ה'מאחרי קום' תולים את עצמם בסברא זו.
כמו כן הם תולים עצמם בדברי הכסף משנה הידועים שהקשה דכשם ש'ובשכבך' הוי במשך כל הלילה כל זמן שהם שוכבים, הכי נמי נימא לענין 'ובקומך' כל זמן שהם עומדים.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: מנצפך, משבט הכהונא | 1 אורח