בעלות על תוכנות מבחינה דינית

נושאים שונים

פותח הנושא
תלמיד צעיר
Articles: 0
הודעות: 157
הצטרף: 19 ספטמבר 2018, 22:40
נתן תודה: 23 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

בעלות על תוכנות מבחינה דינית

שליחה על ידי תלמיד צעיר » 23 ספטמבר 2018, 03:33

קניתי מחשב לפני תקופה והתברר לי לאחרונה שהתוכנות שהגיעו עם המחשב לא יהיה במחשב לאורך זמן אלא אם אני יקנה אותם דרך טכנאי.
ורציתי לדעת האם יש בעלות על תוכנה מבחינה דינית כמובן שלא באתי לשאול פה שאלה חדשה כי רבים באו ועסקו בה אבל הייתי רוצה להציע פה סברא שאני לא יודע אם היא אינה נכונה.
מכיון והעולם כולי אינו רואה בתוכנה שאפשר להסיגה באינטרנט בתור משהוא שהוא בבעלות אותו אדם כיון שאפשר להסיג את התוכנה גם לא ממנו אם כן מדוע יהיה אסור להעתיק זאת. וזאת בלי קשר לסברא שאולי זהו זוטו של ים ויש יאוש. או שאני חא מעתיק את מה ששלו וכו וכו.
אשמח לראות את טענותיכם בנושא.

ערכים:

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 1191
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 196 פעמים
קיבל תודה: 340 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בעלות על תוכנות מבחינה דינית

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 23 ספטמבר 2018, 14:17

שאלתך היא על דין "זכויות יוצרים".

ואכן להרבה פוסקים עניין זכויות היוצרים מתחיל במחוייבות של כל קונה כלפי מוכר התוכנה (או הספר או הדיסק וכו') שלא להעבירה הלאה לאנשים אחרים. כעין תנאי במכר.

אך אם אחד לא עמד בהתחייבותו והעביר למישהו אחר. אותו אחר לא מחוייב כלום כלפי המוכר הראשון כי הרי לא התחייב לו מעולם.

כנ"ל לגבי דבר שהושג באינטרנט.

אך לפי הסברות האחרות שאוסרות העתקה (תקנת השוק. תקנת קדמונים. קניין רוחני. וכל כיוצ"ב) אינני רואה סיבה לחלק.


אלימלך
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 996
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 109 פעמים
קיבל תודה: 401 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בעלות על תוכנות מבחינה דינית

שליחה על ידי אלימלך » 23 ספטמבר 2018, 14:36

תלמיד צעיר כתב: מכיון והעולם כולי אינו רואה בתוכנה שאפשר להסיגה באינטרנט בתור משהוא שהוא בבעלות אותו אדם כיון שאפשר להסיג את התוכנה גם לא ממנו אם כן מדוע יהיה אסור להעתיק זאת.
מה זה משנה מה העולם חושב, בנוסף את כל התוכנות הרציניות אפשר להשיג באינטרנט בחינם ואין דרך העולם לחשוב שאין לתוכנות בעלות.


פותח הנושא
תלמיד צעיר
Articles: 0
הודעות: 157
הצטרף: 19 ספטמבר 2018, 22:40
נתן תודה: 23 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בעלות על תוכנות מבחינה דינית

שליחה על ידי תלמיד צעיר » 23 ספטמבר 2018, 17:11

אלימלך כתב:
תלמיד צעיר כתב: מכיון והעולם כולי אינו רואה בתוכנה שאפשר להסיגה באינטרנט בתור משהוא שהוא בבעלות אותו אדם כיון שאפשר להסיג את התוכנה גם לא ממנו אם כן מדוע יהיה אסור להעתיק זאת.
מה זה משנה מה העולם חושב, בנוסף את כל התוכנות הרציניות אפשר להשיג באינטרנט בחינם ואין דרך העולם לחשוב שאין לתוכנות בעלות.
עיין רבי שמעון שקאפ שכתב שמשפטי הממון נקבעו על ידי סברות ולכך רק מסברא יש להוציא ממון מיד אדם שמוחזק. ומסביר זאת כיון שכל עניין הבעלות בעולם נקבע על םי הגיון של אנשים כדוגמת וולד שנולד ששייך לבעל הםרה וכן כל הקנינים שהם שייכים מאותו הזמן לקונה כיון שכך הוכרע על ידי העולם. ולכך אני רוצה להעלות צד שאולי גם בתוכנה כל עוד העולם אינו מכיר בכך שזה שלך וראיה לכך כיון שאם אדם יקח את התוכנה דרך האינטרנט ויפגוש בו אותו אדם שעשה אותה וידרוש ממנו שימחקנה בוודאי שלא ישמע לו ולכן נראה שאין לו על כך עלות מבחינת העולם.


סבא
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 1800
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 508 פעמים
קיבל תודה: 691 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בעלות על תוכנות מבחינה דינית

שליחה על ידי סבא » 23 ספטמבר 2018, 17:16

ר' שמעון אמנם אמר שמשפטי הממון בנויים על סברה, אבל לא התכוון ח"ו שכהיום הזה כל אחד יחשוב מה נראה לגוי בזה, ולפי זה יפסוק, ואדרבה על כגון זה אמר החפץ חיים צא וראה כמה דעת בע"ב היפך דעת תורה, שאם ילד קטן מזיק מבין האבא שהוא צריך לפצות את הניזק, ואם החתול שלו הזיק, מבינים כולם שאי אפשר לבוא בטענות על חתול, והדין הוא להיפך!


יהודי
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 3107
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 460 פעמים
קיבל תודה: 631 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בעלות על תוכנות מבחינה דינית

שליחה על ידי יהודי » 23 ספטמבר 2018, 17:22

אם התוכנה היא בבעלות יוצרה, הרי"ז כחפץ גשמי בבעלות גמורה, האם יש צד שבחפץ גשמי יהיה מותר ליקח באופן שכתבתם?


פותח הנושא
תלמיד צעיר
Articles: 0
הודעות: 157
הצטרף: 19 ספטמבר 2018, 22:40
נתן תודה: 23 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בעלות על תוכנות מבחינה דינית

שליחה על ידי תלמיד צעיר » 23 ספטמבר 2018, 17:34

לא אמרתי שר"ש אמר שנםעל לפי סברא באופן שנגיד מה יש צגוי בעל התוכנה לומר בעניין עלא ר"ש אומר שהסברא של העולם (אלו שלא עשו את התוכנה ) היא קבעה על פי סברא שזה שיייך לו. ןלכך אם נקבנ שלא שייך לו כיון שככה מתנהג עם זה העולם ראה דוגמא בהערה הקודמת ממילא אין מקום לבעלות לדעת ר"ש לכה"פ.
גוט יו"ט


אחד התלמידים
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 1427
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 104 פעמים
קיבל תודה: 426 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בעלות על תוכנות מבחינה דינית

שליחה על ידי אחד התלמידים » 02 אוקטובר 2018, 17:53

תלמיד צעיר כתב:עיין רבי שמעון שקאפ שכתב שמשפטי הממון נקבעו על ידי סברות ולכך רק מסברא יש להוציא ממון מיד אדם שמוחזק. ומסביר זאת כיון שכל עניין הבעלות בעולם נקבע על םי הגיון של אנשים כדוגמת וולד שנולד ששייך לבעל הםרה וכן כל הקנינים שהם שייכים מאותו הזמן לקונה כיון שכך הוכרע על ידי העולם.
האם אפשר ליתן מראה מקום.


יוסי יעבץ
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 207
הצטרף: 23 ספטמבר 2018, 03:16
נתן תודה: 208 פעמים
קיבל תודה: 85 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: בעלות על תוכנות מבחינה דינית

שליחה על ידי יוסי יעבץ » 02 אוקטובר 2018, 23:48

תלמיד צעיר כתב:
אלימלך כתב:
תלמיד צעיר כתב: מכיון והעולם כולי אינו רואה בתוכנה שאפשר להסיגה באינטרנט בתור משהוא שהוא בבעלות אותו אדם כיון שאפשר להסיג את התוכנה גם לא ממנו אם כן מדוע יהיה אסור להעתיק זאת.
מה זה משנה מה העולם חושב, בנוסף את כל התוכנות הרציניות אפשר להשיג באינטרנט בחינם ואין דרך העולם לחשוב שאין לתוכנות בעלות.
עיין רבי שמעון שקאפ שכתב שמשפטי הממון נקבעו על ידי סברות ולכך רק מסברא יש להוציא ממון מיד אדם שמוחזק. ומסביר זאת כיון שכל עניין הבעלות בעולם נקבע על םי הגיון של אנשים כדוגמת וולד שנולד ששייך לבעל הםרה וכן כל הקנינים שהם שייכים מאותו הזמן לקונה כיון שכך הוכרע על ידי העולם. ולכך אני רוצה להעלות צד שאולי גם בתוכנה כל עוד העולם אינו מכיר בכך שזה שלך וראיה לכך כיון שאם אדם יקח את התוכנה דרך האינטרנט ויפגוש בו אותו אדם שעשה אותה וידרוש ממנו שימחקנה בוודאי שלא ישמע לו ולכן נראה שאין לו על כך עלות מבחינת העולם.
כבר השתמשו בסברת ר' שמעון שקאפ הנ"ל בספר וליוסף אמר סימן יט ענף א בהערות שם
ומקומו בחידושי הגרש"ש ב"ק סימן א ד"ה אבל
אלא שביסס בצורה קצת שונה.
וראה גם בספר שערי ציון ח"ג סימן ו ענף ד


יוסי יעבץ
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 207
הצטרף: 23 ספטמבר 2018, 03:16
נתן תודה: 208 פעמים
קיבל תודה: 85 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: בעלות על תוכנות מבחינה דינית

שליחה על ידי יוסי יעבץ » 03 אוקטובר 2018, 00:01

אחד התלמידים כתב:
תלמיד צעיר כתב:עיין רבי שמעון שקאפ שכתב שמשפטי הממון נקבעו על ידי סברות ולכך רק מסברא יש להוציא ממון מיד אדם שמוחזק. ומסביר זאת כיון שכל עניין הבעלות בעולם נקבע על םי הגיון של אנשים כדוגמת וולד שנולד ששייך לבעל הםרה וכן כל הקנינים שהם שייכים מאותו הזמן לקונה כיון שכך הוכרע על ידי העולם.
האם אפשר ליתן מראה מקום.
בהודעה לעיל ציינתי תוך כדי וכדאי לציין שוב
מקומו בחידושי הגרש"ש ב"ק סימן א ד"ה אבל


אחד התלמידים
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 1427
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 104 פעמים
קיבל תודה: 426 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בעלות על תוכנות מבחינה דינית

שליחה על ידי אחד התלמידים » 03 אוקטובר 2018, 00:08

יוסי יעבץ כתב:
אחד התלמידים כתב:
תלמיד צעיר כתב:עיין רבי שמעון שקאפ שכתב שמשפטי הממון נקבעו על ידי סברות ולכך רק מסברא יש להוציא ממון מיד אדם שמוחזק. ומסביר זאת כיון שכל עניין הבעלות בעולם נקבע על םי הגיון של אנשים כדוגמת וולד שנולד ששייך לבעל הםרה וכן כל הקנינים שהם שייכים מאותו הזמן לקונה כיון שכך הוכרע על ידי העולם.
האם אפשר ליתן מראה מקום.
בהודעה לעיל ציינתי תוך כדי וכדאי לציין שוב
מקומו בחידושי הגרש"ש ב"ק סימן א ד"ה אבל
זה לא מה שר' שמעון כתב. הוא הזכיר שזה מקובל גם בדיני האומות, אבל הוא לא כתב שדיני ממונות נקבעו ע"י סברות.
ראיתי פעם מי שהאריך לבאר דברי ר' שמעון. בהזדמנות אחפוש מש"כ, ואעלה אותו.


יוסי יעבץ
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 207
הצטרף: 23 ספטמבר 2018, 03:16
נתן תודה: 208 פעמים
קיבל תודה: 85 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: בעלות על תוכנות מבחינה דינית

שליחה על ידי יוסי יעבץ » 03 אוקטובר 2018, 00:16

אחד התלמידים כתב:
יוסי יעבץ כתב:
אחד התלמידים כתב: האם אפשר ליתן מראה מקום.
בהודעה לעיל ציינתי תוך כדי וכדאי לציין שוב
מקומו בחידושי הגרש"ש ב"ק סימן א ד"ה אבל
זה לא משר' שמעון כתב. הוא הזכיר שזה מקובל גם בדיני האומות, אבל הוא לא כתב שדיני ממונות נקבעו ע"י סברות.
ראיתי פעם מי שהאריך לבאר דברי ר' שמעון. בהזדמנות אחפוש מש"כ, ואעלה אותו.
תעיין קודם שאתה מעיר.
זה ר' שמעון ידוע לכל בן ישיבה.


אחד התלמידים
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 1427
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 104 פעמים
קיבל תודה: 426 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בעלות על תוכנות מבחינה דינית

שליחה על ידי אחד התלמידים » 03 אוקטובר 2018, 09:23

יוסי יעבץ כתב:
אחד התלמידים כתב:
יוסי יעבץ כתב:בהודעה לעיל ציינתי תוך כדי וכדאי לציין שוב
מקומו בחידושי הגרש"ש ב"ק סימן א ד"ה אבל
זה לא מה שר' שמעון כתב. הוא הזכיר שזה מקובל גם בדיני האומות, אבל הוא לא כתב שדיני ממונות נקבעו ע"י סברות.
ראיתי פעם מי שהאריך לבאר דברי ר' שמעון. בהזדמנות אחפוש מש"כ, ואעלה אותו.
תעיין קודם שאתה מעיר.
זה ר' שמעון ידוע לכל בן ישיבה.
מצאתי מש"כ על דברי ר' שמעון. זה בקונטרס שהעליתי, אות י"א.
ובטח עיינתי בדברי ר' שמעון. אם יש לך משהו ענייני לטעון אשמח לדון איתך. אבל תשאר האשמות בדויות ע"פ השערות שלך לעצמך.


יוסי יעבץ
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 207
הצטרף: 23 ספטמבר 2018, 03:16
נתן תודה: 208 פעמים
קיבל תודה: 85 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: בעלות על תוכנות מבחינה דינית

שליחה על ידי יוסי יעבץ » 03 אוקטובר 2018, 17:08

אחד התלמידים כתב:
יוסי יעבץ כתב:בהודעה לעיל ציינתי תוך כדי וכדאי לציין שוב
מקומו בחידושי הגרש"ש ב"ק סימן א ד"ה אבל
זה לא משר' שמעון כתב. הוא הזכיר שזה מקובל גם בדיני האומות, אבל הוא לא כתב שדיני ממונות נקבעו ע"י סברות.
מצאתי מש"כ על דברי ר' שמעון. זה בקונטרס שהעליתי, אות י"א.
ובטח עיינתי בדברי ר' שמעון. אם יש לך משהו ענייני לטעון אשמח לדון איתך. אבל תשאר האשמות בדויות ע"פ השערות שלך לעצמך.
לא יאמן. ר' שמעון שקאפ שהעתקת בקובץ הוא מציין לר' שמעון שקאפ בחידושי ב"ק שכתבתי...
מה לך כי תלין עלי.


אחד התלמידים
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 1427
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 104 פעמים
קיבל תודה: 426 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בעלות על תוכנות מבחינה דינית

שליחה על ידי אחד התלמידים » 03 אוקטובר 2018, 17:22

יוסי יעבץ כתב:לא יאמן. ר' שמעון שקאפ שהעתקת בקובץ הוא מציין לר' שמעון שקאפ בחידושי ב"ק שכתבתי...
מה לך כי תלין עלי.
בעל הקונטרס הביא ב' דרכים להבין דברי ר' שמעון. לפי אף אחד מהם לא כתב שמשפטי הממון נקבעו על ידי סברות ולכך רק מסברא יש להוציא ממון מיד אדם שמוחזק.
אנחנו לא משועבדים לבעל הקונטרס הנ"ל, ומותר לנו להבין דברי ר' שמעון כפי שנראה לנו. אבל אני לא ראיתי איך אפשר להבין בדבריו כמו שכתבת. אם פספסתי את זה נא להעיר עיני.


יוסי יעבץ
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 207
הצטרף: 23 ספטמבר 2018, 03:16
נתן תודה: 208 פעמים
קיבל תודה: 85 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: בעלות על תוכנות מבחינה דינית

שליחה על ידי יוסי יעבץ » 03 אוקטובר 2018, 17:25

אחד התלמידים כתב:
יוסי יעבץ כתב:לא יאמן. ר' שמעון שקאפ שהעתקת בקובץ הוא מציין לר' שמעון שקאפ בחידושי ב"ק שכתבתי...
מה לך כי תלין עלי.
בעל הקונטרס הביא ב' דרכים להבין דברי ר' שמעון. לפי אף אחד מהם לא כתב שמשפטי הממון נקבעו על ידי סברות ולכך רק מסברא יש להוציא ממון מיד אדם שמוחזק.
אנחנו לא משועבדים לבעל הקונטרס הנ"ל, ומותר לנו להבין דברי ר' שמעון כפי שנראה לנו. אבל אני לא ראיתי איך אפשר להבין בדבריו כמו שכתבת. אם פספסתי את זה נא להעיר עיני.
אני לא יודע מה אתה רוצה ממני. פשוט ציינתי לך את מקומו של ר' שמעון ועל זה טענת שזה לא המקום. ואחר כך הבאת קונטרס שדן בדיוק בדברי ר' שמעון שקאפ שציינתי לך. ולא במקום אחר שטענת. אפשר להתנצל.


אחד התלמידים
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 1427
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 104 פעמים
קיבל תודה: 426 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בעלות על תוכנות מבחינה דינית

שליחה על ידי אחד התלמידים » 03 אוקטובר 2018, 17:40

יוסי יעבץ כתב:
אחד התלמידים כתב:בעל הקונטרס הביא ב' דרכים להבין דברי ר' שמעון. לפי אף אחד מהם לא כתב שמשפטי הממון נקבעו על ידי סברות ולכך רק מסברא יש להוציא ממון מיד אדם שמוחזק.
אנחנו לא משועבדים לבעל הקונטרס הנ"ל, ומותר לנו להבין דברי ר' שמעון כפי שנראה לנו. אבל אני לא ראיתי איך אפשר להבין בדבריו כמו שכתבת. אם פספסתי את זה נא להעיר עיני.
אני לא יודע מה אתה רוצה ממני. פשוט ציינתי לך את מקומו של ר' שמעון ועל זה טענת שזה לא המקום. ואחר כך הבאת קונטרס שדן בדיוק בדברי ר' שמעון שקאפ שציינתי לך. ולא במקום אחר שטענת. אפשר להתנצל.
לא טענתי שזה לא המקום, אלא שזה לא הבנה הנכונה בדברי רב שמעון. אם טעיתי בהבנת דבריו, אני מחכה בכליון עיניים שתחכמיני. אבל בינתיים זה לא אני שצריך להתנצל.


יוסי יעבץ
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 207
הצטרף: 23 ספטמבר 2018, 03:16
נתן תודה: 208 פעמים
קיבל תודה: 85 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: בעלות על תוכנות מבחינה דינית

שליחה על ידי יוסי יעבץ » 03 אוקטובר 2018, 17:43

אני לא כתבתי הבנה בדברי ר' שמעון אני כתבתי רק ציון מקום. מה אתה רוצה?


יוסי יעבץ
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 207
הצטרף: 23 ספטמבר 2018, 03:16
נתן תודה: 208 פעמים
קיבל תודה: 85 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: בעלות על תוכנות מבחינה דינית

שליחה על ידי יוסי יעבץ » 03 אוקטובר 2018, 17:44

אחד התלמידים כתב:
יוסי יעבץ כתב:
אחד התלמידים כתב:בעל הקונטרס הביא ב' דרכים להבין דברי ר' שמעון. לפי אף אחד מהם לא כתב שמשפטי הממון נקבעו על ידי סברות ולכך רק מסברא יש להוציא ממון מיד אדם שמוחזק.
אנחנו לא משועבדים לבעל הקונטרס הנ"ל, ומותר לנו להבין דברי ר' שמעון כפי שנראה לנו. אבל אני לא ראיתי איך אפשר להבין בדבריו כמו שכתבת. אם פספסתי את זה נא להעיר עיני.
אני לא יודע מה אתה רוצה ממני. פשוט ציינתי לך את מקומו של ר' שמעון ועל זה טענת שזה לא המקום. ואחר כך הבאת קונטרס שדן בדיוק בדברי ר' שמעון שקאפ שציינתי לך. ולא במקום אחר שטענת. אפשר להתנצל.
לא טענתי שזה לא המקום, אלא שזה לא הבנה הנכונה בדברי רב שמעון. אם טעיתי בהבנת דבריו, אני מחכה בכליון עיניים שתחכמיני. אבל בינתיים זה לא אני שצריך להתנצל.
אני לא כתבתי הבנה בדברי ר' שמעון אני כתבתי רק ציון מקום. מה אתה רוצה?


אחד התלמידים
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 1427
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 104 פעמים
קיבל תודה: 426 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בעלות על תוכנות מבחינה דינית

שליחה על ידי אחד התלמידים » 03 אוקטובר 2018, 17:49

יוסי יעבץ כתב:אני לא כתבתי הבנה בדברי ר' שמעון אני כתבתי רק ציון מקום. מה אתה רוצה?
נתת זה למראה מקום למש"כ @תלמיד צעיר שמשפטי הממון נקבעו על ידי סברות ולכך רק מסברא יש להוציא ממון מיד אדם שמוחזק. ועל זה טענתי שזה לא כוונת דבריו וממילא לא מראה מקום.
לדעתי אפשר למחוק התגובות האחרונות כאן, שאינם מוסיפים הרבה להנושא. אם תסכים נמחוק תגובתינו אחד אחר השני עד שנגיע לתגובה שיש בו דברי יותר ענייני.


יוסי יעבץ
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 207
הצטרף: 23 ספטמבר 2018, 03:16
נתן תודה: 208 פעמים
קיבל תודה: 85 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: בעלות על תוכנות מבחינה דינית

שליחה על ידי יוסי יעבץ » 03 אוקטובר 2018, 17:50

מצד שני אולי כדאי להשאיר את התגובות למען ילמדו האחרים שלא להשיג בחינם.


פותח הנושא
תלמיד צעיר
Articles: 0
הודעות: 157
הצטרף: 19 ספטמבר 2018, 22:40
נתן תודה: 23 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בעלות על תוכנות מבחינה דינית

שליחה על ידי תלמיד צעיר » 03 אוקטובר 2018, 22:55

אני ראיתי אותו בשערי יושר שער ג פ׳ ג ולא בחידושים ונראה לי ששם מרחיב יותר כמו"כ ישנו קטע בשער הק פרק א׳


יוסי יעבץ
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 207
הצטרף: 23 ספטמבר 2018, 03:16
נתן תודה: 208 פעמים
קיבל תודה: 85 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: בעלות על תוכנות מבחינה דינית

שליחה על ידי יוסי יעבץ » 03 אוקטובר 2018, 22:57

בספר שאני ציינתי הוא מזכיר את החידושים ב"ק
גם הקונטרס שהעלה אחר כך אחד התלמידים
הוא מזכיר את החידושים ב"ק
ותודה על מראי המקומות הנוספים והחשובים.


אחד התלמידים
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 1427
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 104 פעמים
קיבל תודה: 426 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בעלות על תוכנות מבחינה דינית

שליחה על ידי אחד התלמידים » 03 אוקטובר 2018, 23:19

תלמיד צעיר כתב:אני ראיתי אותו בשערי יושר שער ג פ׳ ג ולא בחידושים ונראה לי ששם מרחיב יותר כמו"כ ישנו קטע בשער הק פרק א׳
שער ג פ"ג גדול מדאי לעבור עליו הלילה. אבל בהמקצת שראיתי, הוא כותב כן לגבי בירור בספיקות ורוב. וזה לא שייך לגבי מושגים חדשים, כגון נידון דידן של בעלות על קנין רוחני.
אם כבודו ראה שר"ש כתב כן גם לגבי דברים אחרים, בל"נ אעבור על דבריו יותר.


פותח הנושא
תלמיד צעיר
Articles: 0
הודעות: 157
הצטרף: 19 ספטמבר 2018, 22:40
נתן תודה: 23 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בעלות על תוכנות מבחינה דינית

שליחה על ידי תלמיד צעיר » 03 אוקטובר 2018, 23:21

עיין בתחילת דבריו שמבאר מדוע לא עוזר דין רוב בספירות בממון וביאר זה לפי מה שכתב שבדיני ממונות אזלינן אחר סברא ולא אחר בכרעות בהם התורה הכריעה גבי איסורים זה ממש בהתחלה.


אחד התלמידים
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 1427
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 104 פעמים
קיבל תודה: 426 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בעלות על תוכנות מבחינה דינית

שליחה על ידי אחד התלמידים » 03 אוקטובר 2018, 23:50

תלמיד צעיר כתב:עיין בתחילת דבריו שמבאר מדוע לא עוזר דין רוב בספירות בממון וביאר זה לפי מה שכתב שבדיני ממונות אזלינן אחר סברא ולא אחר בכרעות בהם התורה הכריעה גבי איסורים זה ממש בהתחלה.
את זה ראיתי. אבל גם אתה כותב שהוא מבאר למה לא אזלינן בתר רוב. ועל זה הערתי שזה לא שייך לנידון דידן. רב שמעון טען שהכרעת ספיקות בממון נקבע ע"פ סברות ולא ע"פ הכללים באיסור והיתר. [גם בזה לא נראה שכוונתו להסכמת העולם אלא סברות אמיתיות. אבל לא ברור שאף אחד כאן כתב אחרת]. אבל זה לא שייך לנושא שלנו. כאן אנו דנים על קנין רוחני, שהוא מושג חדש שאין לו רמז ברור בדברי חז"ל. וכנראה הובן מדברי רב שמעון דמאחר שמבינים ע"פ סברא שיש קנין רוחני, אזלינן אחריו. ואת זה באתי לערער עליו, דלא שייך דברי רב שמעון אלא להכרעת ספיקות, ולא לגבי קביעות מושגים אחרים.
האם ראית סתירה לדברי בדברי רב שמעון?


פותח הנושא
תלמיד צעיר
Articles: 0
הודעות: 157
הצטרף: 19 ספטמבר 2018, 22:40
נתן תודה: 23 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בעלות על תוכנות מבחינה דינית

שליחה על ידי תלמיד צעיר » 04 אוקטובר 2018, 00:43

אתה צודק בחילוק שכתבת אבל עדין לא באתי להביא ראיה שכתב אלא להקיש את הסברות שר"ש אמר שלא שייכא איסור גזל בדיני ממונות כיון שעוד לפני שדנים את דיני התורה יש לדון בדיני המשפט אלו המילים עיין בשער ה׳ פא׳ ולכך אם אין מבחינה משפטית בעלות על ממונו אין איסור גזל וזה עמר שדיני המשפט הם דינים שנפסקים ע"פ סברות ומזה רני מקיש שדיני המשפט שהם ע"פ השכל אומרים שאין לו בבעלותו אותה התוכנה ולכך אין בזה איסור.גזל דהרי איסור גזל אינו נאמר רק בספיקות שהם ויכוח האם זה שלי כי אני קניתי או שזה שלך כי אתה קנית אלא הויכוח יכול להיות גם האם זה בכלל שלך.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים