הכותרת של הסימן מדברת על ספק, ולמעשה זה לא מוזכר כלל בכל ההלכות

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
דוד ריזל (הפרסומאי)
הודעות: 2891
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 3362 פעמים
קיבל תודה: 1737 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

הכותרת של הסימן מדברת על ספק, ולמעשה זה לא מוזכר כלל בכל ההלכות

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 05 אוגוסט 2021, 17:53

שולחן ערוך אבן העזר הלכות אישות סימן ח
אציג את לשון השו"ע, כידוע שהוא עצמו כתב את לשון הסימנים (הכותרת של כל סימן)

בכל ספק הולד הולך אחר הזכר, ובו ה' סעיפים. 
סעיף א
(א') כהנים, לוים וישראלים מותרים לבא זה בזה, א] (ב') והולד הולך א אחר א'} הזכר. 
סעיף ב
ב] (ג') לוים וישראלים וחללים, מותרים לבא זה בזה, והולד הולך אחר הזכר. 
סעיף ג
(ד') לוים, ישראלים וחללים, גרים ועבדים משוחררים, מותרים לבא זה בזה. ג] והגר והמשוחרר שנשא לויה או ישראלית או חללה, ב (א) [א] <א> הרי הבן ב'} ישראלי. ד] וישראלי או לוי או חלל שנשא גיורת או משוחררת, הולד הולך אחר הזכר. 
סעיף ד
[ב] (ה') כל הנישאת באיסור, הולד הולך אחר הפגום שבשניהם, ה] שאם אחד מהם מפסולי כהונה, הולד פסול לכהונה; ואם אחד מהם מפסולי קהל, הולד אסור לבא בקהל. 
סעיף ה
(ו') ולד שפחה ונכרית, כמותן. (ז') בין שנתעברו מכשר, בין שנתעברו מפסול. 

אם הכותרת מדברת על ספק, הייתי מצפה שזה יהיה הנושא העיקרי בסימן, ובכל הסימן אין אפילו איזכור אחד של ספק.
ותמוה ביותר !

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
דוד ריזל (הפרסומאי)
הודעות: 2891
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 3362 פעמים
קיבל תודה: 1737 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: הכותרת של הסימן מדברת על ספק, ולמעשה זה לא מוזכר כלל בכל ההלכות

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 05 אוגוסט 2021, 17:55

שוב ראיתי שאת הסימנים כתב הטור, כמבואר בהקדמתו:
"וראיתי עוד לעשות סימנים לכלול כל ענין וענין במלות קצרות ולכתבם בתחלת הספר במספר במנין למען היות נקל לבקש כל ענין וענין."

אבל גם בטור לא מצאתי מקרה של ספק:
טור אבן העזר הלכות אישות סימן ח
כהנים לוים וישראלים מותרים זה בזה א)והולד הולך אחר הזכר בן הכהן כהן בן הלוי לוי בן הישראל ישראל ישראל וחללי גרים וחרורי מותרין זה בזה ב)וגר ומשוחרר שנשא לויה או ישראלית או חללה ב]הולד הולך גם כן אחר הזכר לא שנא גר שנשא ישראלית ג)או ישראל שנשא גיורת אבל כל הניסת באיסור הולד הולך אחר הפגום כמו הנולדים מפסולי כהונה כגון אלמנה לכהן גדול גרושה וחלוצה לכהן הדיוט הולד פגום לכהונה וישראל שנשא ממזרת או ממזר שנשא ישראלית ד)הולד ממזר ה)ולד שפחה ועכו"ם ולדן כמותן לא שנא נתעברו מכשר או מפסול ודין הכתובה באחד מאלו שעברו ונשאו לפסולים יתבאר לקמן בדין היוצאת בלא כתובה בע"ה:

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
דוד ריזל (הפרסומאי)
הודעות: 2891
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 3362 פעמים
קיבל תודה: 1737 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: הכותרת של הסימן מדברת על ספק, ולמעשה זה לא מוזכר כלל בכל ההלכות

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 05 אוגוסט 2021, 18:16

שאלתי זאת לת"ח אחד, והשיב לי:
ש'ספק' אין הכוונה שהמציאות מסופקת אלא שיש ב' צדדים למי לשייך את הולד, לאב או לאם, וההלכה היא שהולכים אחר האב.

כיו"ב יש יסוד של ר' שמעון שקאפ, במסכת קידושין דף נב עמוד א
ת"ש, דתני טביומי: לזה חמשה בנים ולזה חמשה בנות, ואמר אחת מבנותיך מקודשת לאחד מבני - כל אחת ואחת צריכה חמשה גיטין. ורש"י כתב:
כל אחת צריכה ה' גיטין - שאין ידוע איזו נתקדשה ומאיזה מהם נתקדשה לפיכך צריכות גט מכולן.

שהרי אין כאן ספק במציאות מי הבן המקדש ומי האשה המתקדשת, אלא זו מציאות שלכל אחד יש צד שהוא המקדש, ולכל אחת יש צד שהיא המתקדשת.
וגם זה נקרא ספק.


דבש לפי
הודעות: 2351
הצטרף: 03 דצמבר 2020, 01:05
נתן תודה: 2251 פעמים
קיבל תודה: 1102 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: הכותרת של הסימן מדברת על ספק, ולמעשה זה לא מוזכר כלל בכל ההלכות

שליחה על ידי דבש לפי » 05 אוגוסט 2021, 18:17

דוד ריזל (הפרסומאי) כתב:
05 אוגוסט 2021, 17:53
אם הכותרת מדברת על ספק, הייתי מצפה שזה יהיה הנושא העיקרי בסימן, ובכל הסימן אין אפילו איזכור אחד של ספק.
"בכל ספק" היינו בכל מקרה שיש מקום (למי שלא למד) להסתפק.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
דוד ריזל (הפרסומאי)
הודעות: 2891
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 3362 פעמים
קיבל תודה: 1737 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: הכותרת של הסימן מדברת על ספק, ולמעשה זה לא מוזכר כלל בכל ההלכות

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 05 אוגוסט 2021, 18:19

סתם מעניין, אם הטור כתב את הסימנים, מדוע המדפיסים הכניסו את לשונות הסימנים רק בשו"ע, ובטור עצמו זה לא מודפס.
ולזה נפתח אשכול חדש כאן


תלמיד חכמים
הודעות: 115
הצטרף: 09 אוגוסט 2020, 06:34
נתן תודה: 33 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכותרת של הסימן מדברת על ספק, ולמעשה זה לא מוזכר כלל בכל ההלכות

שליחה על ידי תלמיד חכמים » 05 אוגוסט 2021, 18:36

דוד ריזל (הפרסומאי) כתב:
05 אוגוסט 2021, 18:19
סתם מעניין, אם הטור כתב את הסימנים, מדוע המדפיסים הכניסו את לשונות הסימנים רק בשו"ע, ובטור עצמו זה לא מודפס.
ולזה נפתח אשכול חדש כאן
לא מדוייק, הטור כתב כמו מפתח עניינים לפי סימנים ועל יסוד זה הבית יוסף כתב הכותרות לסימנים (לפעמים ממש העתקה ולפעמים בשינוי לשון וכמו בהלכות עצמם)

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
דוד ריזל (הפרסומאי)
הודעות: 2891
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 3362 פעמים
קיבל תודה: 1737 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: הכותרת של הסימן מדברת על ספק, ולמעשה זה לא מוזכר כלל בכל ההלכות

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 05 אוגוסט 2021, 18:46

תלמיד חכמים כתב:
05 אוגוסט 2021, 18:36
דוד ריזל (הפרסומאי) כתב:
05 אוגוסט 2021, 18:19
סתם מעניין, אם הטור כתב את הסימנים, מדוע המדפיסים הכניסו את לשונות הסימנים רק בשו"ע, ובטור עצמו זה לא מודפס.
ולזה נפתח אשכול חדש כאן
לא מדוייק, הטור כתב כמו מפתח עניינים לפי סימנים ועל יסוד זה הבית יוסף כתב הכותרות לסימנים (לפעמים ממש העתקה ולפעמים בשינוי לשון וכמו בהלכות עצמם)
הזכרתני שבתחילת כל כרך הדפיסו את הכותרות של הטור כעין מפתח. השאלה שלי למה לא הכניסו אותם גם בתחילת כל סימן כמו שעשו בשו"ע. 
 


תלמיד חכמים
הודעות: 115
הצטרף: 09 אוגוסט 2020, 06:34
נתן תודה: 33 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכותרת של הסימן מדברת על ספק, ולמעשה זה לא מוזכר כלל בכל ההלכות

שליחה על ידי תלמיד חכמים » 05 אוגוסט 2021, 19:00

דוד ריזל (הפרסומאי) כתב:
05 אוגוסט 2021, 18:46
תלמיד חכמים כתב:
05 אוגוסט 2021, 18:36
דוד ריזל (הפרסומאי) כתב:
05 אוגוסט 2021, 18:19
סתם מעניין, אם הטור כתב את הסימנים, מדוע המדפיסים הכניסו את לשונות הסימנים רק בשו"ע, ובטור עצמו זה לא מודפס.
ולזה נפתח אשכול חדש כאן
לא מדוייק, הטור כתב כמו מפתח עניינים לפי סימנים ועל יסוד זה הבית יוסף כתב הכותרות לסימנים (לפעמים ממש העתקה ולפעמים בשינוי לשון וכמו בהלכות עצמם)
הזכרתני שבתחילת כל כרך הדפיסו את הכותרות של הטור כעין מפתח. השאלה שלי למה לא הכניסו אותם גם בתחילת כל סימן כמו שעשו בשו"ע. 


כמדומני שזה לא החלטת המדפיסים , אלא שהטור כתב את הדברים כמו מפתח (גם כתב כותרת לכל הלכה או יותר נכון איזה הלכות יש בכל סימן, וכן הבית יוסף כתב כותרות הלכות המחודשות שבפירושו) והבית יוסף כתב בשולחן ערוך שלו כמו כותרת.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
דוד ריזל (הפרסומאי)
הודעות: 2891
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 3362 פעמים
קיבל תודה: 1737 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: הכותרת של הסימן מדברת על ספק, ולמעשה זה לא מוזכר כלל בכל ההלכות

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 05 אוגוסט 2021, 20:24

בדקתי בסימן זה איך הטור ניסח את הכותרת וזה כך:
כהני לוי וישראלי גירי חרורי או הנושאים באיסור אחר מי הולד הולך.
ולא הזכיר כלל את המילה 'ספק'.

את לשון הסימנים והכותרות בשו"ע איני יודע מי כתב, כך שיתכן שזה לא יצא כלל מקולמוס של גדול, וצ"ע.


משה נפתלי
הודעות: 3469
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
מיקום: ביתר עילית
נתן תודה: 290 פעמים
קיבל תודה: 1792 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכותרת של הסימן מדברת על ספק, ולמעשה זה לא מוזכר כלל בכל ההלכות

שליחה על ידי משה נפתלי » 06 אוגוסט 2021, 00:51

דוד ריזל (הפרסומאי) כתב:
05 אוגוסט 2021, 18:16
ההלכה היא שהולכים אחר האב.
פאלש! פעמים הולכים אחר האב ופעמים לא.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
דוד ריזל (הפרסומאי)
הודעות: 2891
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 3362 פעמים
קיבל תודה: 1737 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: הכותרת של הסימן מדברת על ספק, ולמעשה זה לא מוזכר כלל בכל ההלכות

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 06 אוגוסט 2021, 12:24

משה נפתלי כתב:
06 אוגוסט 2021, 00:51
דוד ריזל (הפרסומאי) כתב:
05 אוגוסט 2021, 18:16
ההלכה היא שהולכים אחר האב.
פאלש! פעמים הולכים אחר האב ופעמים לא.
יעויין בהלכות בשו"ע שם, רוב הפעמים הולכים אחר האב.
 


מצפה למשיח
הודעות: 436
הצטרף: 01 אוגוסט 2021, 12:20
נתן תודה: 425 פעמים
קיבל תודה: 92 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכותרת של הסימן מדברת על ספק, ולמעשה זה לא מוזכר כלל בכל ההלכות

שליחה על ידי מצפה למשיח » 06 אוגוסט 2021, 12:34

דוד ריזל (הפרסומאי) כתב:
05 אוגוסט 2021, 18:16
ש'ספק' אין הכוונה שהמציאות מסופקת אלא שיש ב' צדדים למי לשייך את הולד, לאב או לאם, וההלכה היא שהולכים אחר האב.
לא בדקתי, אבל כמדומה לי, שיש הרבה הלכות ודינים שיש להם ב' צדדים והיה צריך להיות בתחילת הרבה סימנים הלשון ספק


בשלמא
הודעות: 4923
הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 21:00
נתן תודה: 1383 פעמים
קיבל תודה: 3038 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכותרת של הסימן מדברת על ספק, ולמעשה זה לא מוזכר כלל בכל ההלכות

שליחה על ידי בשלמא » 06 אוגוסט 2021, 12:42

 
אורח חיים סימן תקנ"ג
דין סעודה המפסקת, ובו ב' סעיפים.
סעיף א
אף על פי שאכל סעודה המפסקת, מותר לחזור ולאכול אלא אם כן קבל עליו בפירוש שלא לאכול עוד היום. הגה: וקבלה בלב אינה קבלה, אלא צריך להוציאו בשפתיו (ב"י בשם הפוסקים).

סעיף ב
תשעה באב, לילו כיומו לכל דבר; ואין אוכלים אלא מבעוד יום, ובין השמשות שלו אסור כיום הכפורים. הגה: ומותר ברחיצה וסיכה ונעילת הסנדל עד בין השמשות מיהו בחול נוהגין לחלוץ מנעלים קודם שיאמר ברכו, ואם הוא שבת חולצים לאחר ברכו מלבד שליח צבור שחולץ קודם ברכו (הגהות מיימוני), רק אומר תחלה: המבדיל וכו' (מנהגים בשם מהרא"ק); ונהגו שלא ללמוד בערב תשעה באב מחצות ואילך, כ"א בדברים המותרים בתשעה באב; ולכן אם חל בשבת אין אומרים פרקי אבות, (מהרי"ל ומנהגים) וכן לא יטייל ערב תשעה באב.

לא נזכר כאן מהלכות סעודת המפסקת כלל, וכולן נתבארו בסימן שלפניו תקנ"ב שכותרתו דיני ערב ט' באב 
בטור הכותרת המדוייקת: דין דברים האסורים אחר שהפסיק סעודתו

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
דוד ריזל (הפרסומאי)
הודעות: 2891
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 3362 פעמים
קיבל תודה: 1737 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: הכותרת של הסימן מדברת על ספק, ולמעשה זה לא מוזכר כלל בכל ההלכות

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 06 אוגוסט 2021, 13:42

בשלמא כתב:
06 אוגוסט 2021, 12:42
 
אורח חיים סימן תקנ"ג
דין סעודה המפסקת, ובו ב' סעיפים.
סעיף א
אף על פי שאכל סעודה המפסקת, מותר לחזור ולאכול אלא אם כן קבל עליו בפירוש שלא לאכול עוד היום. הגה: וקבלה בלב אינה קבלה, אלא צריך להוציאו בשפתיו (ב"י בשם הפוסקים).

סעיף ב
תשעה באב, לילו כיומו לכל דבר; ואין אוכלים אלא מבעוד יום, ובין השמשות שלו אסור כיום הכפורים. הגה: ומותר ברחיצה וסיכה ונעילת הסנדל עד בין השמשות מיהו בחול נוהגין לחלוץ מנעלים קודם שיאמר ברכו, ואם הוא שבת חולצים לאחר ברכו מלבד שליח צבור שחולץ קודם ברכו (הגהות מיימוני), רק אומר תחלה: המבדיל וכו' (מנהגים בשם מהרא"ק); ונהגו שלא ללמוד בערב תשעה באב מחצות ואילך, כ"א בדברים המותרים בתשעה באב; ולכן אם חל בשבת אין אומרים פרקי אבות, (מהרי"ל ומנהגים) וכן לא יטייל ערב תשעה באב.

לא נזכר כאן מהלכות סעודת המפסקת כלל, וכולן נתבארו בסימן שלפניו תקנ"ב שכותרתו דיני ערב ט' באב 
בטור הכותרת המדוייקת: דין דברים האסורים אחר שהפסיק סעודתו

אתה מחזק את השאלה: "מי ניסח את הסימנים בשו"ע" ?


מצפה למשיח
הודעות: 436
הצטרף: 01 אוגוסט 2021, 12:20
נתן תודה: 425 פעמים
קיבל תודה: 92 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכותרת של הסימן מדברת על ספק, ולמעשה זה לא מוזכר כלל בכל ההלכות

שליחה על ידי מצפה למשיח » 06 אוגוסט 2021, 14:01

דוד ריזל (הפרסומאי) כתב:
06 אוגוסט 2021, 13:42
אתה מחזק את השאלה: "מי ניסח את הסימנים בשו"ע" ?
אני לא אוהב להתעסק עם השערות
אך אולי יש לומר שלפי מצב ההדפסה בדורות הראשונים אפשר היתה שגיאה בסדר ההדפסה ונשמט הלכה אחת מהסימן ולא יכלו להכניס למקומה וכך גם הכותרת השתנה וצריך עיון

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
דוד ריזל (הפרסומאי)
הודעות: 2891
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 3362 פעמים
קיבל תודה: 1737 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: הכותרת של הסימן מדברת על ספק, ולמעשה זה לא מוזכר כלל בכל ההלכות

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 06 אוגוסט 2021, 14:10

לי נראה שסעיף א' מדבר על הלכות סעודה המפסקת, שעיקר הנידון הוא, האם סעודה זו היא מפסקת את האכילה או לא.


בשלמא
הודעות: 4923
הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 21:00
נתן תודה: 1383 פעמים
קיבל תודה: 3038 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכותרת של הסימן מדברת על ספק, ולמעשה זה לא מוזכר כלל בכל ההלכות

שליחה על ידי בשלמא » 06 אוגוסט 2021, 15:28

דוד ריזל (הפרסומאי) כתב:
06 אוגוסט 2021, 14:10
לי נראה שסעיף א' מדבר על הלכות סעודה המפסקת, שעיקר הנידון הוא, האם סעודה זו היא מפסקת את האכילה או לא.
הסי' כולו מדבר בגדרי קבלת תענית, ולא בסעודה המפסקת שכל פרטיה וכלליה נשנו בסימן הקודם לו 
 


בשלמא
הודעות: 4923
הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 21:00
נתן תודה: 1383 פעמים
קיבל תודה: 3038 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכותרת של הסימן מדברת על ספק, ולמעשה זה לא מוזכר כלל בכל ההלכות

שליחה על ידי בשלמא » 06 אוגוסט 2021, 16:09

דוד ריזל (הפרסומאי) כתב:
06 אוגוסט 2021, 13:42
אתה מחזק את השאלה: "מי ניסח את הסימנים בשו"ע" ?
שאלה שאין עליה תשובה חד משמעית, את המו"מ תמצא כאן באריכות:
https://beta.otzar.org/#/b/28072/p/121/ ... 8255905664

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
דוד ריזל (הפרסומאי)
הודעות: 2891
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 3362 פעמים
קיבל תודה: 1737 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: הכותרת של הסימן מדברת על ספק, ולמעשה זה לא מוזכר כלל בכל ההלכות

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 07 אוגוסט 2021, 23:14

בשלמא כתב:
06 אוגוסט 2021, 16:09
דוד ריזל (הפרסומאי) כתב:
06 אוגוסט 2021, 13:42
אתה מחזק את השאלה: "מי ניסח את הסימנים בשו"ע" ?
שאלה שאין עליה תשובה חד משמעית, את המו"מ תמצא כאן באריכות:
https://beta.otzar.org/#/b/28072/p/121/ ... 8255905664
יישר כוחך:
אצטט משם מקורות:

יש לברר האם כותרות הסימנים שבשולחן ערוך נכתבו על ידי מרן הבית יוסף או לא.

והנה הש"ך בחשן משפט סימן שפ"ו ס"ק ד' כתב דגם הכותרות נכתבו על ידי המחבר בעצמו ( ז"ל הש"ך חושן משפט סימן שפו ס"ק ד:
"וגם מלשון המחבר מה שרשם בתחלת הסימן ממה שמדבר הסימן נראה כן שכתב ורשם שפ"ו חילוק שבין גרמא לניזקין לדינא דגרמי")

וכן כתב הסמ"ע בהקדמה לחו"מ:
שבדברי המחבר ש"ע והגהות מור"ם הן דברים כללים ויש בכל סימן וסימן כמה דינים וכו' ואף שכתב המחבר בראש כל סימן ציון פרטי במה הסימן מדבר הלא ידוע לכל מעיין שאינו מספיק מחמת קיצורו וגם וכו' עכ"ל. 
 
אמנם בשו"ת שמש צדקה או"ח סימן כ"ג כתב בשם מהר"ש אבוהב ז"ל בעל הדבר שמואל שקבלה היתה בידו דמה שכתבו בשו"ע דפוס ישן במפתחות הסימנים על סימן תר"ה הוא מדברי מסדרי הסימנים והמפתחות ולא מדברי המחבר יצא.
וגם בדבריו יש לעיין האם כוונתו לחלוק על דברי הש"ך ולומר רכל כותרות הסימנים הם מדברי ממדרי הסימנים והמפתחות ולא מדברי המחבר או שרק בםמן תר"ה מבירא ליה דהכותרת היא לא מהמחבר אבל בעלמא סבירא ליה דכל כותרות הסימנים הם כן מהמחבר עצמו וכהש"ך.

הרב ואזנר כתב להם:
בעצם הספק אם הכותרות הם מרבינו בעל השו"ע עצמו, כבר עלה הספק בלבי כמה פעמים, כי רואים שלא כל פעם מתאים הכותרת למה שמבואר בפנים השו"ע.

עכ"פ אין לבנות הלכה על דיוק הכותרת לבד.

ולולא דמסתפינא גם אם תמצא לומר שהוא מרבינו עצמו ודאי דאין ספק ששלטו ידים בכותרות אלה לפעמים.
עכ"פ פשוט דאין להדפיס בסימן תר"ה אחרת ממה שיש בדפוס שלנו בלי סימן השטות. וכל מעיין בלשון הטור ורא"ש שם יראה בודאי דאין זה דרכו של רבינו הב"י גם אם ס"ל כהרשב"א.

הרב אליהו בקשי דורון:
בדבר השאלה כיצד לנהוג בעריכת השו"ע בענין כותרות הסימנים אם להדפיסם ואיך להדפיסם כיון שיש הסוברים שלא מרן השו"ע כתבם ונפק"מ למשקלם להלכה נראה לי שבכנון דא כל המשנה ידו על התחתונה היות ומקובל בידינו השו"ע עם הכותרות יש להשאירם בסגנון המקובל ואם כי יש מי שכתב שלא כתבם המחבר עכ"פ לא בקש להשמיטם נכון להעיר בראש המהדורה את הדעות בזה וכבר למדונו רבותינו שגם גירסה שאינה נכונה ואפילו משובשת אין להסירה מלבד לסוגרה בסוגרים לפי שאם נניח להוסיף ולגרוע ח"ו לפי הבנתנו אחריתה מי ישורנו ואם זכה השו"ע לכותרות ונתקבלו גם אמ לא מרן כתבם יש להם משקל מכריע שאין למחקו כך נראה לי ותשועה כרוב יועץ.

רבי נתן גשטטנר
ומה שהסתפק אם יש ללמוד מדברי מהר"ש אבוהב ז"ל דכל הכותרות שבשו"ע אינם מהמחבר ז"ל.
הנה בשו"ת דבר שמואל למהר"ש אבוהב סימן רנ"ה כתב ששמע שהב"י ז"ל מסר לתלמידיו כתיבת קיצור ספרו הגדול בית יוסף הלא הוא ספר שולחן ערוך ויען כי לא אחד היה הרב המסדר לכן נמשכו קצת השינויים בדעות ובנוסחאות עיי"ש. אבל בספר שם הגדולים להרב חיד"א ז"ל אות ש' כתב דמי יאמין לשמועתו דנראה פשוט שמרן הקדוש לא יניח ספר שעשאו להורות לכל ישראל ביד תלמידיו עיי"ש. ומסתבר מאוד דגם הכותרות נעשו בידי מרן המחבר ז"ל.

הרב יצחק זילברשטיין
 ראוי למעט מחלוקת בין גדולי עולם ולכן יש לנקוט כהש"ך דנכתבו המחבר פרט למה שקבלה ביד מהר"ש אבוהב רבינו החיד"א.

הרב שלמה משה עמאר
נמצא דהדבר היה פשוט אצל אותם גדולי עולם הסמ"ע והש"ך שעינם עין הבדולח ראתה כל וגם היו קרובים בזמן ובפרט הסמ"ע שהיה תלמיד מהרש"ל ומור"ם ז"ל נמצא שהיה בדורו של מרן ז"ל ובודאי הידיעה הזאת היתה פשוטה להם בבירור גמור וע"פ שנים ערים יקום דבר זה ואין לנו עוד להסתפק בו.
 

סמל אישי של משתמש

יעקב יעקב
הודעות: 251
הצטרף: 21 יוני 2019, 13:43
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 132 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכותרת של הסימן מדברת על ספק, ולמעשה זה לא מוזכר כלל בכל ההלכות

שליחה על ידי יעקב יעקב » 07 אוגוסט 2021, 23:26

אגב אורחא, ישנו נידון מפורסם על כותרת סימן רצ"א בא"ח:

"דין שלש סעודות"
וכל הסימן מדבר על סעודה שלישית.

והרבה בנו ע"ז שמכאן המקור לקרוא לסעודה זו בלע"ז:
"שאלישידע'ס"

ואמר לי ת"ח א' עם ראש ישר, שלא מיניה ולא מקצתיה:
כוונת השו"ע [בכותרת הסימן] היא לומר שיש דין לאכול שלוש סעודות,
ולכן הוא מבאר בסימן זה את דין הסעודה השלישית.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
דוד ריזל (הפרסומאי)
הודעות: 2891
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 3362 פעמים
קיבל תודה: 1737 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: הכותרת של הסימן מדברת על ספק, ולמעשה זה לא מוזכר כלל בכל ההלכות

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 07 אוגוסט 2021, 23:29

יעקב יעקב כתב:
07 אוגוסט 2021, 23:26
אגב אורחא, ישנו נידון מפורסם על כותרת סימן רצ"א בא"ח:

"דין שלש סעודות"
וכל הסימן מדבר על סעודה שלישית.

והרבה בנו ע"ז שמכאן המקור לקרוא לסעודה זו בלע"ז:
"שאלישידע'ס"

ואמר לי ת"ח א' עם ראש ישר, שלא מיניה ולא מקצתיה:
כוונת השו"ע היא לומר שיש דין לאכול שלוש סעודות,
ולכן הוא מבאר את דין הסעודה השלישית.
ואם אותו ראש ישר אפשר לבאר את הביטוי שהשתרש אצל האשכנזים, שסעודה זו היא המחודשת שמוסיפים על 2 הסעודות שאכלו כל יום,
ולכן נקרא שמה על שם החידוש "שלוש סעודות".
 

סמל אישי של משתמש

יעקב יעקב
הודעות: 251
הצטרף: 21 יוני 2019, 13:43
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 132 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכותרת של הסימן מדברת על ספק, ולמעשה זה לא מוזכר כלל בכל ההלכות

שליחה על ידי יעקב יעקב » 07 אוגוסט 2021, 23:32

דוד ריזל (הפרסומאי) כתב:
07 אוגוסט 2021, 23:29
ועם אותו ראש ישר אפשר לבאר את הביטוי שהשתרש אצל האשכנזים, שסעודה זו היא המחודשת שמוסיפים על 2 הסעודות שאכלו כל יום,
ולכן נקרא שמה על שם החידוש "שלוש סעודות".

אמת. אבל [כוונת הת"ח ההוא ש]זו לא היתה כוונת השו"ע


בשלמא
הודעות: 4923
הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 21:00
נתן תודה: 1383 פעמים
קיבל תודה: 3038 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכותרת של הסימן מדברת על ספק, ולמעשה זה לא מוזכר כלל בכל ההלכות

שליחה על ידי בשלמא » 08 אוגוסט 2021, 18:19

עוד בנושא האשכול מספר שערים בהלכה:
(כשאני מעלה קבוצת תמונות אין לי אפשרות לראות אותן בתצוגת העריכה, ולכן בלתי ניתן לסדר את העמ' לפי הסדר)
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: מנהל א' | 7 אורחים