מה יהיה מצב הציבור החרדי בדור הבא

מה יהיה מצב הציבור החרדי בעוד עשרים שנה

  • אותו דבר

    קולות: 9 8.3%
  • יותר חרדי

    קולות: 12 11.0%
  • יותר מודרני מעט

    קולות: 13 11.9%
  • יותר מודרני הרבה

    קולות: 23 21.1%
  • יותר רדוד אבל לא מודרני

    קולות: 8 7.3%
  • רק ה' יודע

    קולות: 44 40.4%

  • סה"כ בוחרים
    109
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

נחמן הקטן

משתמש ותיק
ידוע שישנם רבים המבכים על מצב הדור, ומרגלא בפומייהו, מה יהיה על הדור הבא וכו' וכו'.
אומר בכנות שאני נדבק בפסימיותם, ובהוכחותיהם הנוגות, ועיני מבכה על שבר בחורי...

טענותיהם רבות, וחלקן נשמעים צודקות :
האינטרנט והאייפונים.
הפתיחות המערבית.
היציאה לשוק העבודה.
הרדידות הגלובאלית.
ועוד ועוד.

אני מבקש לשמוע מה דעת חכמי הפורום הע"י, בסקר הנ"ל.


 
 

nls

משתמש ותיק
אף אחד לא יודע מה יהיה, זה ברור שכולם מנבאים שחורות והם צודקים בזה. ואפשר להתנחם (אולי...) רק בזה שגם לפני 50 שנה אמרו מה יהיה עוד 50 שנה והתעלפו מלחשוב על זה, וכן 50 שנה לפני כן וכו', וברוך ה' עם כל הקלקול הנורא, עדיין הגחלת בוערת
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
אם האשכול הזה הוא נוגע לסקרנות סתם לנחש איך יהיה בדור הבא, אולי יש לחשוש בזה משום אל תפתח פה לשטן. (מלבד האופציה השניה)
 

נחמן הקטן

משתמש ותיק
פותח הנושא
עיקר מטרת האשכול היא לדעת עד כמה אנו צריכים לזעוק ולהריע...
 

חימקו

משתמש ותיק
א"א להתנבא, הכל תלוי בנו. לפני שלוש מאות שנה, בתחילת תקופת המשכילים, אף אחד לא האמין כמה מעם ישראל יעזבו מקור מים חיים, וילכו לבורות נשברים.
כבר עברו מאות שנים, ועדיין רוב עם ישראל אינו שומר תורה ומצוות. לכן א"א לדעת, ורק צריך להתחזק בשמירת תורה ומצוות.
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
לענ"ד נראה שהמציאות היא שאם אין פעילות של התחדשות
ופעילות מחודשת שתופסת את לב הנוער
ממיילא נגיע למצב של התנוונות והדרדרות

ולכן יש לקדם בברכה פעולות של התחדשות שמושכות את לב הנוער מסוגים שונים
דוגמא לדבר. הוא פעילות בית מדרש הגר"א שהגם שאינה מתאימה לכל,
ודעת כמה ראשי ישיבות שלא לחשוף את בחורי הישיבות לפעילותם ובצדק ואולי גם חלק מהתכנים אינם מושלמים,
אבל סוף סוף יש בחורים רבים שיצרו קשר פנימי עם היהדות אך ורק דרכם.

ואדרבה אם יקומו ארגונים מתחרים ולהיטים חדשים מסוג זה או מסוג אחר ויפתח תחרות
זה רק דבר שיגדיל את ההמשכות של הנוער הצעיר לתוך החיים הפנימיים של התומ"צ
ולא ימשכו החוצה לחצוב בורות נשברים.

[ובדומה למה שפעלו בזמנו עם הקמת ישיבות המוסר וכיו"ב]
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
לענ"ד נראה שהמציאות היא שאם אין פעילות של התחדשות
ופעילות מחודשת שתופסת את לב הנוער
ממיילא נגיע למצב של התנוונות והדרדרות

ולכן יש לקדם בברכה פעולות של התחדשות שמושכות את לב הנוער מסוגים שונים
דוגמא לדבר. הוא פעילות בית מדרש הגר"א שהגם שאינה מתאימה לכל,
ודעת כמה ראשי ישיבות שלא לחשוף את בחורי הישיבות לפעילותם ובצדק ואולי גם חלק מהתכנים אינם מושלמים,
אבל סוף סוף יש בחורים רבים שיצרו קשר פנימי עם היהדות אך ורק דרכם.

ואדרבה אם יקומו ארגונים מתחרים ולהיטים חדשים מסוג זה או מסוג אחר ויפתח תחרות
זה רק דבר שיגדיל את ההמשכות של הנוער הצעיר לתוך החיים הפנימיים של התומ"צ
ולא ימשכו החוצה לחצוב בורות נשברים.

[ובדומה למה שפעלו בזמנו עם הקמת ישיבות המוסר וכיו"ב]

יש גם הרבה בחורים ליטאים שלומדים תניא וזה נותן להם הרבה חיות בעבודת ד'
אני אישית מכיר בחור שלא למד כלום במשך היום וכן התפילות היו ביחידות כשזה לוקח לו כ15/20 דקות שחרית וע''ז הדרך,
ובאיזשהו שלב התחיל לעשות את מבחני 'לב לדעת' (כדי לממן את הסיגריות) ועי''ז קיבל גישמאק חדש באידישקיי'ט  והיום הוא יושב ולומד כל היום וביראת שמים וכו' (יש רק בעיה אחת שהוא נשאר חב''דניק).
 

אחד מן הגולה

משתמש ותיק
איש תלמודי אמר:
יש גם הרבה בחורים ליטאים שלומדים תניא וזה נותן להם הרבה חיות בעבודת ד'
זה שפעם לכולם היה ברור דרך אחת מסוימת וכיום הכל מבולבל, שליטאים לומדים תניא ושפ"א וכו', וחסידים לומדים ספרים שהעבודה שבהם היא אופן אחר לגמרי איננו מגיע משום אכשר דרא, אלא שאנשים לומדים הכל יותר בשטחיות ושום דבר לא מחייב, וממילא אפשר ללמוד ולעסוק בכמה וכמה אופני עבודה אף שהם סותרים זה את זה בכל מהותם.
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
לענ"ד נראה שהמציאות היא שאם אין פעילות של התחדשות
ופעילות מחודשת שתופסת את לב הנוער
ממיילא נגיע למצב של התנוונות והדרדרות

ולכן יש לקדם בברכה פעולות של התחדשות שמושכות את לב הנוער מסוגים שונים
דוגמא לדבר. הוא פעילות בית מדרש הגר"א שהגם שאינה מתאימה לכל,
ודעת כמה ראשי ישיבות שלא לחשוף את בחורי הישיבות לפעילותם ובצדק ואולי גם חלק מהתכנים אינם מושלמים,
אבל סוף סוף יש בחורים רבים שיצרו קשר פנימי עם היהדות אך ורק דרכם.

ואדרבה אם יקומו ארגונים מתחרים ולהיטים חדשים מסוג זה או מסוג אחר ויפתח תחרות
זה רק דבר שיגדיל את ההמשכות של הנוער הצעיר לתוך החיים הפנימיים של התומ"צ
ולא ימשכו החוצה לחצוב בורות נשברים.

[ובדומה למה שפעלו בזמנו עם הקמת ישיבות המוסר וכיו"ב]


מסכים עם רוב הנכתב, אך לא לגבי בית מדרש הגר"א, לדעתי הוא הבעיה ולא הפיתרון.
 
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
אחד מן הגולה אמר:
איש תלמודי אמר:
יש גם הרבה בחורים ליטאים שלומדים תניא וזה נותן להם הרבה חיות בעבודת ד'
זה שפעם לכולם היה ברור דרך אחת מסוימת וכיום הכל מבולבל, שליטאים לומדים תניא ושפ"א וכו', וחסידים לומדים ספרים שהעבודה שבהם היא אופן אחר לגמרי איננו מגיע משום אכשר דרא, אלא שאנשים לומדים הכל יותר בשטחיות ושום דבר לא מחייב, וממילא אפשר ללמוד ולעסוק בכמה וכמה אופני עבודה אף שהם סותרים זה את זה בכל מהותם.



אגב יש ע''ז אשכול בשם 'מגוון דרכים בעבודת השם'
אך לא זה האשכול באשכול דנן
אלא מה לעשות עם ההתדרדרות
וע''ז הבאתי את לימוד החסידות כהצעה שזה כמו בימ''ד הגר''א.
 

יהודה יעקבזון

משתמש ותיק
אחד מן הגולה אמר:
איש תלמודי אמר:
יש גם הרבה בחורים ליטאים שלומדים תניא וזה נותן להם הרבה חיות בעבודת ד'
זה שפעם לכולם היה ברור דרך אחת מסוימת וכיום הכל מבולבל, שליטאים לומדים תניא ושפ"א וכו', וחסידים לומדים ספרים שהעבודה שבהם היא אופן אחר לגמרי איננו מגיע משום אכשר דרא, אלא שאנשים לומדים הכל יותר בשטחיות ושום דבר לא מחייב, וממילא אפשר ללמוד ולעסוק בכמה וכמה אופני עבודה אף שהם סותרים זה את זה בכל מהותם.

לדעתי זה הפוך משטחיות, ה'חיפוש' הזה מגיע ממקום לא שטחי.
זה שהם תוך כדי תנועה עדיין לא הבשילו, לא אומר שהם לומדים בשטחיות.
משמעות וזהות לא נרכש ביום.
יש שמות מפורסמים שעברו כמה תחנות בחייהם.
 

אור זרוע

משתמש ותיק
נחמן הקטן אמר:
ידוע שישנם רבים המבכים על מצב הדור, ומרגלא בפומייהו, מה יהיה על הדור הבא וכו' וכו'.
אומר בכנות שאני נדבק בפסימיותם, ובהוכחותיהם הנוגות, ועיני מבכה על שבר בחורי...

המבכים את ההווה הם הפסימיים של העתיד.
הדור שלנו מדהים!
"לא רעב ללחם ולא צמא למים כי אם לשמוע את דברי ה' ".
 

אחד מן הגולה

משתמש ותיק
יהודה יעקבזון אמר:
לדעתי זה הפוך משטחיות, ה'חיפוש' הזה מגיע ממקום לא שטחי.
זה שהם תוך כדי תנועה עדיין לא הבשילו, לא אומר שהם לומדים בשטחיות.
משמעות וזהות לא נרכש ביום.
יש שמות מפורסמים שעברו כמה תחנות בחייהם.
כמובן שהחיפוש מגיע ממקום עמוק ולא שטחי, אברהם אבינו גם חיפש לפי שיטת הרמב"ם מגיל שלש עד ארבעים או ארבעים ושמונה.
אך קביעת צורה לחיים בלימוד במגוון רחב של ספרים ולקחת מכ"א נקודה מסוימת מגיע ממקום שטחי.
לא בכדי המעיין בדברי הקדמונים יראה שיש להם קו מאד מאד ברור שממנו הם לא נוטים, הגר"א והנפה"ח למשל, תניא למשל, ואף בשלפניהם מהר"ל רמח"ל, כ"א עם קו ברור, וכל מאמר חז"ל מתפרש לשיטתם עד הסוף עד שהרגיל בספריהם לרוב אף יכול לנחש מראש מה הם יפרשו. זה שהיום זה לא כך לא מגיע ממקום של עמקנות יתר, אלא משטחיות יתר.
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
אור זרוע אמר:
נחמן הקטן אמר:
ידוע שישנם רבים המבכים על מצב הדור, ומרגלא בפומייהו, מה יהיה על הדור הבא וכו' וכו'.
אומר בכנות שאני נדבק בפסימיותם, ובהוכחותיהם הנוגות, ועיני מבכה על שבר בחורי...

המבכים את ההווה הם הפסימיים של העתיד.
הדור שלנו מדהים!
"לא רעב ללחם ולא צמא למים כי אם לשמוע את דברי ה' ".

נכון אבל עכ''ז יש גם הרבה התדרדרות
ואל תשכח שפסוק זה מובא בהקשר ל''עתידה תורה שתשתכח מישראל''.
 

אחד מן הגולה

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
לענ"ד נראה שהמציאות היא שאם אין פעילות של התחדשות
ופעילות מחודשת שתופסת את לב הנוער
ממיילא נגיע למצב של התנוונות והדרדרות

ולכן יש לקדם בברכה פעולות של התחדשות שמושכות את לב הנוער מסוגים שונים
דוגמא לדבר. הוא פעילות בית מדרש הגר"א שהגם שאינה מתאימה לכל,
ודעת כמה ראשי ישיבות שלא לחשוף את בחורי הישיבות לפעילותם ובצדק ואולי גם חלק מהתכנים אינם מושלמים,
אבל סוף סוף יש בחורים רבים שיצרו קשר פנימי עם היהדות אך ורק דרכם.

ואדרבה אם יקומו ארגונים מתחרים ולהיטים חדשים מסוג זה או מסוג אחר ויפתח תחרות
זה רק דבר שיגדיל את ההמשכות של הנוער הצעיר לתוך החיים הפנימיים של התומ"צ
ולא ימשכו החוצה לחצוב בורות נשברים.

[ובדומה למה שפעלו בזמנו עם הקמת ישיבות המוסר וכיו"ב]


התנועות בעבר, כמו החסידות מוסר ישיבות וכיו"ב כ"א ניסה להוסיף עוד ועוד עומק בחיים היהודיים.
בימ"ד הגר"א מחזיר הכל אחורה, לראות הכל בשטחיות בלתי רגילה וברדידות מאין כמותה.
אם יש מישהו שיצר קשר פנימי עם היהדות אך ורק דרכם זהו הבעיה ולא הפתרון, זה אומר שאותו אחד צריך הבראת נפשו משורשו להכניסו לתוך העומק שבתוכו, ללמדו שהתורה עמוקה ע"מ ואינה מדברת בגובה העיניים של כל טיפש.
 
 

יהודה יעקבזון

משתמש ותיק
אחד מן הגולה אמר:
יהודה יעקבזון אמר:
לדעתי זה הפוך משטחיות, ה'חיפוש' הזה מגיע ממקום לא שטחי.
זה שהם תוך כדי תנועה עדיין לא הבשילו, לא אומר שהם לומדים בשטחיות.
משמעות וזהות לא נרכש ביום.
יש שמות מפורסמים שעברו כמה תחנות בחייהם.
כמובן שהחיפוש מגיע ממקום עמוק ולא שטחי, אברהם אבינו גם חיפש לפי שיטת הרמב"ם מגיל שלש עד ארבעים או ארבעים ושמונה.
אך קביעת צורה לחיים בלימוד במגוון רחב של ספרים ולקחת מכ"א נקודה מסוימת מגיע ממקום שטחי.
לא בכדי המעיין בדברי הקדמונים יראה שיש להם קו מאד מאד ברור שממנו הם לא נוטים, הגר"א והנפה"ח למשל, תניא למשל, ואף בשלפניהם מהר"ל רמח"ל, כ"א עם קו ברור, וכל מאמר חז"ל מתפרש לשיטתם עד הסוף עד שהרגיל בספריהם לרוב אף יכול לנחש מראש מה הם יפרשו. זה שהיום זה לא כך לא מגיע ממקום של עמקנות יתר, אלא משטחיות יתר.

אני חושב שלא שייך להשוות בין האוצר וההיקף המחשבתי הקיים היום לאז. ודו"ק.
יהיו כאלו שיראו בזה ערבוב, אבל אפשר לראות את זה כעוד צורה של שלימות.
 

אור זרוע

משתמש ותיק
איש תלמודי אמר:
אור זרוע אמר:
נחמן הקטן אמר:
ידוע שישנם רבים המבכים על מצב הדור, ומרגלא בפומייהו, מה יהיה על הדור הבא וכו' וכו'.
אומר בכנות שאני נדבק בפסימיותם, ובהוכחותיהם הנוגות, ועיני מבכה על שבר בחורי...

המבכים את ההווה הם הפסימיים של העתיד.
הדור שלנו מדהים!
"לא רעב ללחם ולא צמא למים כי אם לשמוע את דברי ה' ".

נכון אבל עכ''ז יש גם הרבה התדרדרות
ואל תשכח שפסוק זה מובא בהקשר ל''עתידה תורה שתשתכח מישראל''.



הנושא כאן אינו אחוז הנושרים, אלא הציבור בכללותו.
המצוינים של מחר יהיו פחות מהמצוינים של היום?
לפסימיים ורואי השחורות בהווה ובעתיד - אין תקנה.  
 
 

אור זרוע

משתמש ותיק
איש תלמודי אמר:
אחד מן הגולה אמר:
איש תלמודי אמר:
(יש רק בעיה אחת שהוא נשאר חב''דניק).
מה רע בזה? עדיף המצב שהיה מתחילה?



ברור שכרגע עדיף
ויתכן באמת שזה לא כ''כ בעיה (חוץ מזה שאינו מקפיד כ''כ על זמן תפילה).

או חוץ מזה שהוא לא משלב את חב"ד עם ברסלב...
 

HaimL

משתמש ותיק
אחד מן הגולה אמר:
יהודה יעקבזון אמר:
לדעתי זה הפוך משטחיות, ה'חיפוש' הזה מגיע ממקום לא שטחי.
זה שהם תוך כדי תנועה עדיין לא הבשילו, לא אומר שהם לומדים בשטחיות.
משמעות וזהות לא נרכש ביום.
יש שמות מפורסמים שעברו כמה תחנות בחייהם.
כמובן שהחיפוש מגיע ממקום עמוק ולא שטחי, אברהם אבינו גם חיפש לפי שיטת הרמב"ם מגיל שלש עד ארבעים או ארבעים ושמונה.
אך קביעת צורה לחיים בלימוד במגוון רחב של ספרים ולקחת מכ"א נקודה מסוימת מגיע ממקום שטחי.
לא בכדי המעיין בדברי הקדמונים יראה שיש להם קו מאד מאד ברור שממנו הם לא נוטים, הגר"א והנפה"ח למשל, תניא למשל, ואף בשלפניהם מהר"ל רמח"ל, כ"א עם קו ברור, וכל מאמר חז"ל מתפרש לשיטתם עד הסוף עד שהרגיל בספריהם לרוב אף יכול לנחש מראש מה הם יפרשו. זה שהיום זה לא כך לא מגיע ממקום של עמקנות יתר, אלא משטחיות יתר.
מי אמר ששיטת השיטות היא נכונה? כלומר, לדבוק רק בשיטה של מפרש פלוני? אולי השיטה הנכונה היא ללא שיטתיות, אלא כל דבר לגופו?
 
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
אור זרוע אמר:
איש תלמודי אמר:
אור זרוע אמר:
המבכים את ההווה הם הפסימיים של העתיד.
הדור שלנו מדהים!
"לא רעב ללחם ולא צמא למים כי אם לשמוע את דברי ה' ".

נכון אבל עכ''ז יש גם הרבה התדרדרות
ואל תשכח שפסוק זה מובא בהקשר ל''עתידה תורה שתשתכח מישראל''.



הנושא כאן אינו אחוז הנושרים, אלא הציבור בכללותו.
המצוינים של מחר יהיו פחות מהמצוינים של היום?
לפסימיים ורואי השחורות בהווה ובעתיד - אין תקנה.  
יתכן שהמצוינים יהיו יותר טובים
אבל באופן כללי יש התדרדרות שאני לא רואה בינתיים שהיא נעצרת
עורו והתעוררו.
 
 

HaimL

משתמש ותיק
nls אמר:
אף אחד לא יודע מה יהיה, זה ברור שכולם מנבאים שחורות והם צודקים בזה. ואפשר להתנחם (אולי...) רק בזה שגם לפני 50 שנה אמרו מה יהיה עוד 50 שנה והתעלפו מלחשוב על זה, וכן 50 שנה לפני כן וכו', וברוך ה' עם כל הקלקול הנורא, עדיין הגחלת בוערת
ולא רק זה, אלא שיש כנראה הרבה יותר לימוד תורה, מבחינת אחוזים, מאשר פעם. לגבי איכות, אינני יודע (אפשר לדון בנושא), אבל לימוד תורה נראה שיש יותר.
 
 

nls

משתמש ותיק
HaimL אמר:
nls אמר:
אף אחד לא יודע מה יהיה, זה ברור שכולם מנבאים שחורות והם צודקים בזה. ואפשר להתנחם (אולי...) רק בזה שגם לפני 50 שנה אמרו מה יהיה עוד 50 שנה והתעלפו מלחשוב על זה, וכן 50 שנה לפני כן וכו', וברוך ה' עם כל הקלקול הנורא, עדיין הגחלת בוערת
ולא רק זה, אלא שיש כנראה הרבה יותר לימוד תורה, מבחינת אחוזים, מאשר פעם. לגבי איכות, אינני יודע (אפשר לדון בנושא), אבל לימוד תורה נראה שיש יותר.

ברור שיש יותר, כי יש יותר לומדי תורה (במספר), אחוז הגדילה של הציבור החרדי הוא עצום ביחס לשאר האוכלוסייה החילונית והד"לה. ובנוסף הנתון המיוחד שבאופן נורמלי כל ילד חרדי מסלול החיים שלו מוביל אותו להיות בחור ישיבה ולאחר מכן אברך. ברור שיש יותר תורה בכמות. צריך עכשיו רק להתמקד בשתי נושאים עיקריים- לשמור ולקיים, לשמור הכוונה לדאוג שזה לא יתקלקל, ולקיים הכוונה להעמיד מסגרות שבהם התורה היא היא חיי היום יום בלי הרגשת בדלנות ותפילה שרק יבוא כבר משיח ונצליח לשרוד עד אז, אלא שזה הלכתחילה של החיים...
 

אור זרוע

משתמש ותיק
איש תלמודי אמר:
יתכן שהמצוינים יהיו יותר טובים
אבל באופן כללי יש התדרדרות שאני לא רואה בינתיים שהיא נעצרת
עורו והתעוררו.

אתה יכול להציג נושא אחד שחלה בו הדרדרות?
צניעות, דקדוק הדין, ידיעת התורה ועיון התורה, איכות תלמודי תורה וישיבות, ידיעת הלכה, מהדרין באוטובוסים, כתיבת סת"ם, כבוד בתי כנסיות ומדרשות.
תפרט אתה.
ב"ה יש השתפרות מתמדת.
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון תַחתִית