בס"ד יום ה' ט"ז מרחשון תשל"ט
להשואל למי שאיני מכירו לתארהו.. שיחי'
שלו' ורב ברכה
בתשובה על שאלותיו, תשובה אחת היא לכל, העיקר הוא ללמוד גמ' רש"י ותוס', ואם מתקשים בהם, אם לומדים בחברותא, יש דיבוק חברים שע"פ רוב מתברר הדבר, ומעיינים בספרי הראשונים כמו הרמב"ן והרשב"א והר"ן, ובמס' שיש השיטה מקובצת לעיין ג"כ רק בהראשונים המפורסמים הנ"ל וכיוצא בהם.
כמובן שיש גם לעיין בספרי האחרונים המפורסמים, כמו הפ"י והגרעק"א, אבל לא לשים לב למה שהוא מדברי הראשי ישיבות אפילו מדור העבר ממה שהעתיקו מדבריהם, כי אין לסמוך ע"ז. ובמקום זה לעיין בספרי הראשונים הנ"ל, ובספר קצה"ח והגרעק"א וכיוצא בזה, ובמס' אלו שיש הר"ן על הרי"ף - כדאי ללמוד אותו.
והעיון לא צריך להיות כדי לחדש חידושים, אלא פשוט לדעת ולהבין גמ' רש"י ותוס'. ולכן לא טוב עשו בהישיבות שלומדים כ"כ מעט, אלא אפשר ללמוד דף גמ' ליום, והעיקר לחזור כמה פעמים, ואין גבול לזה, ויש לחזור אחרי כל פרק או אחר כל עשרים דף.
יש לקבוע כל שבוע ללמוד מהקצות החושן, ובדרך כלל אפשר להעיר על כל קצות, או תירוץ על קושיתו או איזה הערה אחרת.
מה שלומדים חצי יום השני בקיאות אין לה שום ערך, כי לא זוכרים. אפשר להמשיך ללמוד המס' מה שלומדים בסדר הראשון בשני הסדרים, אבל העיקר לחזור ולרכוש המס' כולה, או חלק גדול ממנה להיות בקי, ובזה האופן אחרי כמה זמנים שתדע כמה מס' - זהו עיקר העלי' בלימוד, ומזה יהי' לכל אחד סיפוק, ולא יעבור עליו שום משברים, כי כפי שלומדים עכשיו שהבחור מרגיש עצמו אחרי כמה זמנים שלומד בהישיבה שאין לו כלום - עובר עליו משבר.
ואשאר בברכה והצלחה בלימוד
אלעזר מנחם מן שך