קרע אותיות בשבת או יו"ט


פותח הנושא
מלמד להועיל
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 657
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 309 פעמים
קיבל תודה: 204 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

קרע אותיות בשבת או יו"ט

שליחה על ידי מלמד להועיל » 29 ספטמבר 2018, 20:38

מעשה היה לי שניסיתי לפתוח ארטיק בשבת, וקרעתי בטעות את האותיות
התלבטתי אם מותר לי לאכול את הארטיק, או שיש כאן בעיה של מלאכה שנעשתה בשוגג שכתוב בשו"ע בסי' שיח שאסור עד מוצאי שבת לו ולאחרים [ולהגר"א מותר מיד, כבר בשבת, אבל המשנה ברורה כתב לסמוך עליו רק בשעת הצורך]
לכאורה יש שתי סיבות להתיר. 1. אולי לא מחשב שוגג אלא מתעסק [ואמנם אולי בגלל שזה מצוי שנקרא נחשב קצת קרוב לפשיעה,], ואולי מתעסק קל משוגג שאין בו את הקנס הזה ומותר מיד, כמו מבשל לחולה בשבת, ואבקש שתחוו דעה גם אם זה מתעסק וגם אם מתעסק יש לו דין שוגג לענין הקנס
2. כל הקנס שמצאנו זה כשבאותו הדבר שרוצים לאכול נעשתה העבירה, כמו למשל אם בישל מרק בשבת בשוגג אז אסור לו לאכול את המרק, אבל כאן לא היה איסור בארטיק, אלא בעטיפה שלו, אז אולי זה מותר


נתנאל6554
מאמרים: 0
הודעות: 17
הצטרף: 21 יולי 2018, 23:37
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 7 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קרע אותיות בשבת או יו"ט

שליחה על ידי נתנאל6554 » 29 ספטמבר 2018, 21:28

ראשית, ודאי שאין כאן מלאכת מחשבת והוי מתעסק ולא נכנס כלל בגדר שוגג.
ועוד, לקרוע האותיות לא ברירא דאסור, ולמאן דחייש אולי הוי איסור דרבנן, ובדרבנן לא קנסינן.
לגבי מש"כ בסעיף 2 כיוונתי למש"כ בביאור הלכה ריש סי' שיח דכל שלא נעשתה המלאכה בגוף הדבר כבישול וכיו"ב לא אסרינן. יעו"ש
במחילה על קצירת האומר.


פותח הנושא
מלמד להועיל
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 657
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 309 פעמים
קיבל תודה: 204 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קרע אותיות בשבת או יו"ט

שליחה על ידי מלמד להועיל » 29 ספטמבר 2018, 21:33

יישר כח, ואמנם עיינתי שם וראיתי דרך אגב שאם עשה איסור דרבנן זה מחלוקת אם קנסו, הביאור הלכה הביא שלהפרי מגדים כן קונסים, אבל החיי אדם והגר"א חולקים וכך נראה דעתו של המשנה ברורה שם, כמו שכתבת. אשמח אם תסביר לי את הנושא של קריעת אותיות מה הכוונה שלא ברירא שאסור


בני תורה
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 246
הצטרף: 11 ספטמבר 2018, 20:43
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 103 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: קרע אותיות בשבת או יו"ט

שליחה על ידי בני תורה » 29 ספטמבר 2018, 22:11

נתנאל6554 כתב: לגבי מש"כ בסעיף 2 כיוונתי למש"כ בביאור הלכה ריש סי' שיח דכל שלא נעשתה המלאכה בגוף הדבר כבישול וכיו"ב לא אסרינן. יעו"ש
במחילה על קצירת האומר.
וכאן עדיף יותר מנידון הביאור הלכה לענין הוצאה, דבהוצאה עכ"פ האיסור נעשה באותו דבר, מה שאין כן כגון בגוונא שסתר בית ודאי יש לומר דהפירות שבפנים מותרין.


פותח הנושא
מלמד להועיל
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 657
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 309 פעמים
קיבל תודה: 204 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קרע אותיות בשבת או יו"ט

שליחה על ידי מלמד להועיל » 30 ספטמבר 2018, 11:23

בני תורה כתב:
נתנאל6554 כתב: לגבי מש"כ בסעיף 2 כיוונתי למש"כ בביאור הלכה ריש סי' שיח דכל שלא נעשתה המלאכה בגוף הדבר כבישול וכיו"ב לא אסרינן. יעו"ש
במחילה על קצירת האומר.
וכאן עדיף יותר מנידון הביאור הלכה לענין הוצאה, דבהוצאה עכ"פ האיסור נעשה באותו דבר, מה שאין כן כגון בגוונא שסתר בית ודאי יש לומר דהפירות שבפנים מותרין.
האמת שהסתכלתי היום בביאור הלכה, ושם אחרי שהוא מביא את החיי אדם שטוען שבדבר שלא נעשה בו שינוי כמו הוצאה אין איסור, הוא מסיים שיש להחמיר בכל איסורי שבת, ונראה שהוא מתכוון שגם בהוצאה וכדו' שלא נעשה שינוי בחפץ עצמו ראוי להחמיר. ומעתה יש לדון בנידון שלנו לגבי הארטיק, כי אולי כאן זה יותר קל כמו שכתב @בני תורה וכמו שציינתי למעלה שתי סיבות בזה


יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1040
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 327 פעמים
קיבל תודה: 330 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קרע אותיות בשבת או יו"ט

שליחה על ידי יצחק » 30 ספטמבר 2018, 12:12

ולי לא ברור שאסור לפתוח אריזה כאשר יתכן שיקרעו אותיות, בדרך כלל זה אינו מתכוון ולא פ"ר.


בני תורה
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 246
הצטרף: 11 ספטמבר 2018, 20:43
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 103 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: קרע אותיות בשבת או יו"ט

שליחה על ידי בני תורה » 30 ספטמבר 2018, 13:40

לעיל נתתי דוגמא מאחד ששבר בית ועבר על מלאכת סותר, והיה אוכל בתוכו שלא נאמר שהאוכל נאסר, נקטתי דוגמא זו כי היה בזכרוני שרעקא בחולין מדבר על כך.
ואכן שוב ראיתי ברעק"א חולין טו. בסוגיית מוקצה שם נוקט בפשיטות כן על המשנה בביצה של בית שנפחת ביו"ט - ביצה דף לא: - שהפירות ודאי מותרים ולא יאסרו משום מעשה שבת. והראשונים שם דנו רק משום מוקצה.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: Google [Bot], הנופל | 1 אורח