אבוקה כנגדו
משתמש ותיק
ולמה לא פטר?
זה התירוץ הפשוט שעלה גם במחשבתי, אך קצת לא נראה כן שמה בצע לו להשתבח בדבר שאין בו שום תועלת וצורך ואינו רצון ד', קצת לא נראה שהיה משתבח במעלה כגון דאנבהל להשיב אמר:ומה בצע שרשב''י יבטל את הדין מכהע''כ?
אבוקה כנגדו אמר:מה בצע לו להשתבח בדבר שאין בו שום תועלת
ברבינו חננאל שם:HaimL אמר:ייתכן שהשתבח בכך שאם יעלה ברצונו יתברך להביא כליה על העולם, אז הוא כן יפטור את העולם מן הדין.
אבוקה כנגדו אמר:ולמה לא פטר?
במחילה מכבודו, תגובה מיותרת ומתריסהלעצמו נברא אמר:משמע שאחר שהבנת את כל העניין הוק' לך מדוע לא פטר.
אז כדאי שתבאר לנו את העניין.
וע"פ דברי הר"ח מיושב מה שקשה וכי רשב"י גדול מהאבות דקימ"ל דזכות אבות תמה [שבת נה, א] ואכמ"ל.אברהם לוי אמר:אבוקה כנגדו אמר:מה בצע לו להשתבח בדבר שאין בו שום תועלתברבינו חננאל שם:HaimL אמר:ייתכן שהשתבח בכך שאם יעלה ברצונו יתברך להביא כליה על העולם, אז הוא כן יפטור את העולם מן הדין.
והיה יודע בעצמו שהוא חסיד גדול והיה אומר יכול אני לפטור העולם כגון זה האמור בסדום אם אמצא שם כך וכך צדיקים ונשאתי לכל המקום בעבורם מיום (שנברא העולם) [שנבראתי] עד עכשיו כלומר בזכותי יתקיים העולם. ולא יחרב ולא ישחית אלהים העולם בעבורי. ואפי' אם אין שם צדיק ואם יהיה אלעזר בני עמי משנברא העולם ועד עכשיו. כלומר שלא תהא כליה כגון המבול שהיה בכל העולם כענין שפרשנו למעלה. ואילמלי יותם כו', ולמה יותם לפי שנתברר לו כי לא קבל מזכיותיו בעוה"ז כלום, שכל צדיקים קבלו בעוה"ז מעין השמור להן לעוה"ב, ור' שמעון ובנו ויותם לא קבלו בעוה"ז לפיכך היתה להם זכות גדולה משאר הצדיקים. עכ"ל.
חלק זה של רבינו חננאל דוקא זכרתי, ומסופקני אם כוונתו שלא נהנו מהעוה"ז [שהיו בצער מערה, וגם ליותם הו צרות עם בניו כו'], שהרי היו עוד תנאים שלא נהנו מעוה"ז [כרחב"ד ורבי ועוד], או הכוונה הא גופא שלא זיכו כלל ישראל בזכותם כעין יכול לפטור כו' [אבל רחב"ד כל העולם ניזון בשביל חנינא, ויל"ע מלא נראה הקשת בימיו]?אברהם לוי אמר:ור' שמעון ובנו ויותם לא קבלו בעוה"ז לפיכך היתה להם זכות גדולה משאר הצדיקים
למה? דוקא מקומו כאן להאריך ולפרש0548415779 אמר:וע"פ דברי הר"ח מיושב מה שקשה וכי רשב"י גדול מהאבות דקימ"ל דזכות אבות תמה [שבת נה, א] ואכמ"ל.
זכות האבות הועילה לגשמים פרנסה בריאות וכל הנצרך לכלל ואולי גם לכלל, משא"כ זכות רשב"י היא להציל מכליה מוחלטת כמו בסדום והמבול ולכן בזמן רשב"י לא נראתה הקשת בענן, וזכות זאת לא תמה גם משל אבות. ואכמ"ל.אבוקה כנגדו אמר:חלק זה של רבינו חננאל דוקא זכרתי, ומסופקני אם כוונתו שלא נהנו מהעוה"ז [שהיו בצער מערה, וגם ליותם הו צרות עם בניו כו'], שהרי היו עוד תנאים שלא נהנו מעוה"ז [כרחב"ד ורבי ועוד], או הכוונה הא גופא שלא זיכו כלל ישראל בזכותם כעין יכול לפטור כו' [אבל רחב"ד כל העולם ניזון בשביל חנינא, ויל"ע מלא נראה הקשת בימיו]?אברהם לוי אמר:ור' שמעון ובנו ויותם לא קבלו בעוה"ז לפיכך היתה להם זכות גדולה משאר הצדיקים
למה? דוקא מקומו כאן להאריך ולפרש0548415779 אמר:וע"פ דברי הר"ח מיושב מה שקשה וכי רשב"י גדול מהאבות דקימ"ל דזכות אבות תמה [שבת נה, א] ואכמ"ל.
איני רואה קושיא, כי זכות אבות הועילה משך למעלה מאלף שנה, ואז כלתה. משא"כ רשב"י לא אמר שתועיל זכותו יותר מפעם אחת שתהא מדת הדין מתוחה, ואת"ל שכן, וודאי לא כתוב כאן שתועיל זכותו אלף שנה. הרי זכות האבות גדולה.0548415779 אמר:וע"פ דברי הר"ח מיושב מה שקשה וכי רשב"י גדול מהאבות דקימ"ל דזכות אבות תמה [שבת נה, א] ואכמ"ל.
אם קראת לא שנית, הוא אומר מתחילת העולם ועד סופו.אברהם לוי אמר:איני רואה קושיא, כי זכות אבות הועילה משך למעלה מאלף שנה, ואז כלתה. משא"כ רשב"י לא אמר שתועיל זכותו יותר מפעם אחת שתהא מדת הדין מתוחה, ואת"ל שכן, וודאי לא כתוב כאן שתועיל זכותו אלף שנה. הרי זכות האבות גדולה.0548415779 אמר:וע"פ דברי הר"ח מיושב מה שקשה וכי רשב"י גדול מהאבות דקימ"ל דזכות אבות תמה [שבת נה, א] ואכמ"ל.
אבוקה כנגדו אמר:ולמה לא פטר?
וזה מלבד משנ"ת כבר, דאפשר לפרש לשונו "יכול אני" כלומר דאולי משום כן העולם עומד [וכמשנ"ת לעיל דלפטור מן הדין ר"ל להעמיד העולם], א"נ שיש עוד סיבות לפטור העולם אך באמת אני לבדי יכול לפטור את העולם.אור החכמה אמר:אילימא משום דאמר "יכול אני", דילמא אגב סיפא נקט לה בהא לישנא - דבסיפא קאמר אלמלי יותם בו עוזיהו עמנו.
ואם שנית לא פירשו לך.0548415779 אמר:אם קראת לא שנית, הוא אומר מתחילת העולם ועד סופו.אברהם לוי אמר:איני רואה קושיא, כי זכות אבות הועילה משך למעלה מאלף שנה, ואז כלתה. משא"כ רשב"י לא אמר שתועיל זכותו יותר מפעם אחת שתהא מדת הדין מתוחה, ואת"ל שכן, וודאי לא כתוב כאן שתועיל זכותו אלף שנה. הרי זכות האבות גדולה.0548415779 אמר:וע"פ דברי הר"ח מיושב מה שקשה וכי רשב"י גדול מהאבות דקימ"ל דזכות אבות תמה [שבת נה, א] ואכמ"ל.
עיין זוהר חדש ריש פרשת וירא, דודאי פטר עלמא:אבוקה כנגדו אמר:ולמה לא פטר?
יומא חד נפק ר' שמעון וחזא עלמא דחשיך ואפיל ואסתתם נהוריה. א"ל רבי אלעזר תא ונחזי מה בעא קב"ה. אזלו ואשכחו חד מלאכא דדמי לטורא רברבא ואפיק תלתין שלהיבין דנורא מפומיה. א"ל רבי שמעון מה את בעי למיעבד א"ל בעינא למחרביה לעלמא בגין דלא שכיחי תלתין זכאין בדרא דהכי גזר קב"ה על אברהם ואברהם היה יהיה יהיה בגי' תלתין הוו. א"ל רבי שמעון במטו מינך זיל קמי קב"ה ואימא ליה בר יוחאי שכיח בעלמא אזל ההוא מלאכא קמי קב"ה א"ל מארי עלמא גלי קמך מה דאמר לי בר יוחאי א"ל קב"ה זיל אחרביה לעלמא ולא תשגח ביה בבר יוחאי כד אתא חזייה רבי שמעון למלאכא א"ל אי לא תיזיל גזרנא עלך דלא תיעול לשמייא ותהוי באתר דעזא ועזאל. וכד תיעול קמי קב"ה אימא ליה ואי לית תלתין זכאין בעלמא ליהוון עשרים דהכי כתיב לא אעשה בעבור העשרים ואי לית עשרים להוו עשרה ואח"כ כתיב לא אשחית בעבור העשרה אי לית עשרה להוון תרין דאינון אנא וברי דהכי כתיב על פי שנים עדים יקום דבר ואין דבר אלא עולם דכתיב בדבר ה' שמים נעשו וכו' [תלים לג] ואי לית תרין הא אית חד ואנא הוא דכתיב וצדיק יסוד עולם [משלי י'] ביה שעתא נפק קלא מן שמיא ואמר זכאה חולקך רבי שמעון דקב"ה גזר למעלה ואת מבטל לתתא בודאי עלך כתיב רצון יראיו יעשה.
גם ההתחלה והסוף של לולב וערבה, לבו"ה בגי' מ"ג, עם שני המילים זה בגי' מ"ה.צודע זאך אמר:פרפרת בעלמא המאמר הזה הוא בדף "מה" בפרק "לולב וערבה" לולב וערבה בגימטריא ל"ג בעומר
במחילה אין הדברים מכוונים באופן אישי.אבוקה כנגדו אמר:במחילה מכבודו, תגובה מיותרת ומתריסהלעצמו נברא אמר:משמע שאחר שהבנת את כל העניין הוק' לך מדוע לא פטר.
אז כדאי שתבאר לנו את העניין.
לעצמו נברא אמר:לחלק בין "כסיל" "לאיש בער"
אינך צודק!אברהם לוי אמר:ואם שנית לא פירשו לך.0548415779 אמר:אם קראת לא שנית, הוא אומר מתחילת העולם ועד סופו.אברהם לוי אמר:איני רואה קושיא, כי זכות אבות הועילה משך למעלה מאלף שנה, ואז כלתה. משא"כ רשב"י לא אמר שתועיל זכותו יותר מפעם אחת שתהא מדת הדין מתוחה, ואת"ל שכן, וודאי לא כתוב כאן שתועיל זכותו אלף שנה. הרי זכות האבות גדולה.
עיין ר"ח הנ"ל דגריס בתרוייהו משנברא העולם עד עכשיו, ומשמע בדבריו דבזכותא דיליה לא פורענות כחורבן סדום, ובזכותיה דבריה אתוסף דלא הוה עקא רבא כטופנא. וטפי מהא אפילו לתרוייהו לא שמעינן ודוק.
אבוקה כנגדו אמר:ולמה לא פטר?